Hond van filmende ramptoerist doodgeschoten door politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Re: Hond van filmende ramptoerist doodgeschoten door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:19

Ik denk dat het een ietwat verkeerde woordkeus is :)
Ik zou zeggen dat elk dier wat mij aanvalt gestopt mag worden met de middelen die je hebt. Is dat een keer roepen en zou dat helpen prima, schat je het gevaar hoger in dan reageer je daar weer met andere middelen op. Een konijn wat naar mijn hand vliegt uit agressie zal ik echt geen kogel door de kop jagen (hooguit een dreigement dat ie een lekkere kerstmaaltijd gaat worden) maar met mn hand wegduwen. grote hond reageer ik toch iets anders op ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:25

xSlvna schreef:
Maar, maar die hond uit dat filmpje met taser valt toch wel heel duidelijk en bewust aan, dát is een agressieve hond...

en nog mooier.. die is terug gegeven aan de eigenaar! terwijl die echt aanvalt en heeft aangevallen.. :n

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:26

_Mondy_ schreef:
Ik zou zeggen dat elk dier wat mij aanvalt gestopt mag worden met de middelen die je hebt. Is dat een keer roepen en zou dat helpen prima, schat je het gevaar hoger in dan reageer je daar weer met andere middelen op. Een konijn wat naar mijn hand vliegt uit agressie zal ik echt geen kogel door de kop jagen (hooguit een dreigement dat ie een lekkere kerstmaaltijd gaat worden) maar met mn hand wegduwen. grote hond reageer ik toch iets anders op ;)

Ja jij verwoord het beter :j. Zo bedoelde ik het ook. En als die maatregel schieten is: prima.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:26

Heb het even terug gelezen Zap, maar ik reageerde op iets dat of gewijzigd is of wat ik verkeerd heb gelezen (waarschijnlijk). Het ging mij er in ieder geval om dat iemand zei dat iedere situatie met een mens weer anders is. Daarmee leek het erop dat dat met dieren niet het geval zou zijn. In mijn ogen is dat dus wel het geval.

Mondy, dat type mensen werk ik met enige regelmaat mee. Die je dus niet begrijpen. Zij gaan dus door met waar ze mee bezig zijn. Die worden ook niet allemaal maar afgeschoten (gelukkig niet zeg). Ondanks dat zij zeer bedreigend over kunnen komen. Wat ik dus bedoel is dat deze mensen ook niet zomaar afgeschoten worden. Met (in dit geval) een hond wordt het ineens wel goed gekeurd. Wat is er anders dan met mensen?

Zap : Ik ken je niet en ik ga niet op 1 uitspraak baseren dat je een slecht mens bent. Je denkt hier alleen totaal anders over dan ik dat doe. Prima, wij gaan het ook niet eens worden. Hoeft ook helemaal niet, maar wat je daar zegt komt op mij over dat we dan beter alle dieren maar af kunnen schieten. Want de overbuurvrouw die Fifi doodeng vind als zij langsgelopen komt en een keer blaft, voelt zich ook ernstig bedreigd. Terwijl ik mij totaal niet bedreigd had gevoeld door deze hond.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:29

Talsha schreef:
Zap : Ik ken je niet en ik ga niet op 1 uitspraak baseren dat je een slecht mens bent. Je denkt hier alleen totaal anders over dan ik dat doe. Prima, wij gaan het ook niet eens worden. Hoeft ook helemaal niet, maar wat je daar zegt komt op mij over dat we dan beter alle dieren maar af kunnen schieten. Want de overbuurvrouw die Fifi doodeng vind als zij langsgelopen komt en een keer blaft, voelt zich ook ernstig bedreigd. Terwijl ik mij totaal niet bedreigd had gevoeld door deze hond.

Haha, dan begrijp je mij verkeerd. Ik baseer mij op de situatie die in het filmpje speelt: dus in situaties waar agenten bij betrokken zijn. Agenten die bevoegd zijn om te schieten. En nee, dat betekent niet dat ze elk dier zomaar mogen afschieten, maar wel als volgens hen de situatie zo is dat dit de oplossing is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:30

Christiene schreef:
xSlvna schreef:
Maar, maar die hond uit dat filmpje met taser valt toch wel heel duidelijk en bewust aan, dát is een agressieve hond...

en nog mooier.. die is terug gegeven aan de eigenaar! terwijl die echt aanvalt en heeft aangevallen.. :n

Als die doodgeschoten werd, zou ik niet erg hebben gevonden (sorry). Hond valt bewust aan, niemand die hem tegen (kan) houd(en), stel het was nu een kind.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:31

_Mondy_ schreef:

Dat mag ik toch hopen, een verkeerde woordkeus. Als iemand huisvredebreuk pleegt bijvoorbeeld, dan mag mijn hond zeker weten dreigend overkomen naar die persoon, wat mij betreft agressief worden en aanvallen. Een getrainde politiehond zal dreigen (en ook aanvallen) wanneer de veiligheid van de baas in geding komt, zelfde geldt voor honden die terreinen bewaken. Als iemand besluit dat hij/zij mij wel onheus kan bejegenen en mij daarbij ook aan wil raken, dan mag mijn hond zeker weten dreigen en zelfs agressief reageren naar die betreffende persoon.

Dus dat alle honden die dreigend gedrag vertonen maar afgeschoten mogen worden is gewoon dom.

En dan is er ook nog het verschil tussen honden die uit agressie aanvallen, en honden die naar aanleiding dreigen, maar verder niet aanvallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:34

xSlvna schreef:
Christiene schreef:

Als die doodgeschoten werd, zou ik niet erg hebben gevonden (sorry). Hond valt bewust aan, niemand die hem tegen (kan) houd(en), stel het was nu een kind.

Ja stel, en dan? Is een kind dat aangevallen wordt erger dan een volwassene die aangevallen wordt? Ik vind dat altijd van die kul argumenten.

zap schreef:
Ja jij verwoord het beter :j. Zo bedoelde ik het ook. En als die maatregel schieten is: prima.

Ah, je bedoelt het dus anders. Dit komt al heel wat realistischer over dan je eerste bericht :D.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:34

Ze heeft al aangegeven dat het een verkeerde woordkeuze was en dat ze zoals mijn reactie bedoelde. En inderdaad een hond die alleen dreigt is wat anders dan een hond die aanvalt zoals in dit geval. Hond springt met open bek naar agent, dat is niet dreigen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:36

_San87_ schreef:
Ah, je bedoelt het dus anders. Dit komt al heel wat realistischer over dan je eerste bericht :D.

Ja en ik doelde ook op situaties zoals in het filmpje. Natuurlijk mag je hond van zich afbijten als iemand jouw huis komt leegroven :D .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:37

_Mondy_ schreef:
Ze heeft al aangegeven dat het een verkeerde woordkeuze was en dat ze zoals mijn reactie bedoelde. En inderdaad een hond die alleen dreigt is wat anders dan een hond die aanvalt zoals in dit geval. Hond springt met open bek naar agent, dat is niet dreigen.

Ik heb het filmpje niet gezien, dus hoe de hond zich gedraagt naar agenten toe, daar zal ik geen uitspraak over doen :). Het ging mij enkel om het woordje dreigen in de reactie waar ik op reageerde ;).

zap schreef:
_San87_ schreef:

Ja en ik doelde ook op situaties zoals in het filmpje. Natuurlijk mag je hond van zich afbijten als iemand jouw huis komt leegroven :D .

Da's aardig van je :D.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:48

_San87_ schreef:
xSlvna schreef:

Ja stel, en dan? Is een kind dat aangevallen wordt erger dan een volwassene die aangevallen wordt? Ik vind dat altijd van die kul argumenten.

Stel het was een onschuldig, langslopend persoon zonder wapen, een weerloos iemand (daarom na ik een kind als voorbeeld)...

Een hond hoort niet agressief aan te vallen als die toevallig even losbreekt, zulke dieren worden normaal afgemaakt en dat doen ze niet voor de grap. Het moet verantwoord blijven, de hond bij de taser was agressief, die wat gedood is was bang...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:52

xSlvna schreef:
_San87_ schreef:

Stel het was een onschuldig, langslopend persoon zonder wapen, een weerloos iemand (daarom na ik een kind als voorbeeld)...

Een hond hoort niet agressief aan te vallen als die toevallig even losbreekt, zulke dieren worden normaal afgemaakt en dat doen ze niet voor de grap. Het moet verantwoord blijven, de hond bij de taser was agressief, die wat gedood is was bang...

Maar deze hond beschermde de baas, dus het gedrag van de hond is heel goed te verklaren en ook nog eens meer dan logisch. Ik ken geen enkele hond die zijn of haar baas niet beschermt wanneer deze in de ogen van de hond 'aangevallen' wordt. Het gaat in het geval van de hond in de OP dus niet om het aanvallen van een onschuldig langslopend persoon zonder wapen.

En van wat ik begreep van de posts hier, is de hond in kwestie niet zomaar even ontsnapt, maar doelbewust uit de auto gesprongen toen agenten zijn baas wilden arresteren. Arrestatie is in de ogen van de hond hetzelfde als iemand die de baas aanvalt, dus de hond gaat verdedigen. Actie -> reactie. Jammer dat de hond het met een gruwelijk pijnlijke dood moest bekopen. Ik geloof best dat het in deze kwestie best anders opgelost had kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-07-13 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:53

ik denk wel dat het een kwestie is van een hond die z'n baas wil beschermen.

Ik ben ook ooit met de hond van m'n schoonouders gaan wandelen. het schemerde en ik liep langs een groepje hangjeugd. ik was behoorlijk angstig (ben ook een mietje) en de jongens kwamen nogal angstaanjagend over. Hond beschermde mij, maakte een grote houding en begon te grommen. ik liep gewoon door. het grommen hield de jongeren op afstand. Hij zit aan de lijn en die heb ik vast. ik kan hem op dat moment corrigeren. de aggressie van de hond was genoeg om de jongens doen weren. maar zouden ze dichterbij komen, dan is het wel zo dat hij gebeten had. puur om mij te beschermen. dus kan de logica van de hond er in vinden. maar mocht hij dit bij een agent doen, kan ik me er zeker in vinden dat die voor zijn eigen veiligheid moet kiezen en ook die van anderen. en als hij een agent had aangevallen, was het hem dan z'n goed recht..

totaal andere vergelijking. maar ik kan de reactie van de hond meer dan logisch vinden, daarom hadden de ramen gewoon dicht moeten zijn en hij daar niet hoeven te lopen. een rotweiler is imo ook een waakhond. neemt niet weg dat ie niet net zo lief als een labrador kan zijn..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:55

_San87_ schreef:
xSlvna schreef:

Maar deze hond beschermde de baas, dus het gedrag van de hond is heel goed te verklaren en ook nog eens meer dan logisch. Ik ken geen enkele hond die zijn of haar baas niet beschermt wanneer deze in de ogen van de hond 'aangevallen' wordt. Het gaat in het geval van de hond in de OP dus niet om het aanvallen van een onschuldig langslopend persoon zonder wapen.

En van wat ik begreep van de posts hier, is de hond in kwestie niet zomaar even ontsnapt, maar doelbewust uit de auto gesprongen toen agenten zijn baas wilden arresteren. Arrestatie is in de ogen van de hond hetzelfde als iemand die de baas aanvalt, dus de hond gaat verdedigen. Actie -> reactie. Jammer dat de hond het met een gruwelijk pijnlijke dood moest bekopen. Ik geloof best dat het in deze kwestie best anders opgelost had kunnen worden.

Ik zei (vooraf) dat de hond uit het schietfilmpje niet dood hoorde, hij was namelijk niet agressief maar handelde uit angst voor de agenten (agent ging boven hem hangen, hij hapte/blafte/maakte bang) terwijl de hond die wél aanvalt en agressief is gewoon doorleeft terwijl hij bij zijn volgende keer loskomen misschien een weerloos iemand pakt.

Dat bedoelde ik, als de agent niet zo was gaan hangen of achteruit gestapt was, was het helemaal niet nodig geweest om te schieten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 22:59

xSlvna schreef:
Ik zei (vooraf) dat de hond uit het schietfilmpje niet dood hoorde, hij was namelijk niet agressief maar handelde uit angst voor de agenten (agent ging boven hem hangen, hij hapte/blafte/maakte bang) terwijl de hond die wél aanvalt en agressief is gewoon doorleeft terwijl hij bij zijn volgende keer loskomen misschien een weerloos iemand pakt.

Dat bedoelde ik, als de agent niet zo was gaan hangen of achteruit gestapt was, was het helemaal niet nodig geweest om te schieten.

Dan heb ik je verkeerd begrepen, scusi :D.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:01

Niet erg, can happen wah! :o

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 23:41

Niet geheel ontopic maar ik ben mij gaan verdiepen in de Hawthorne police department en dan kom ik weer andere dingen tegen, wat mij ook weer aan het denken zet. De agent die de hond heeft doodgeschoten heet Jeffrey Salmon en hij was ook betrokken bij zware mishandeling van een gehandboeide man, waarna de HPD deze mishandelde man 1.000.000 dollar heeft betaald.
http://www.prweb.com/releases/2009/02/prweb1946004.htm
"suffering in tremendous pain with a broken jaw," police officers "were high-fiving and celebrating the beating," instead of taking him to the hospital."

Ik blijf erbij dat een taser of zelfs pepperspray een veel betere optie was geweest dan meteen maar schieten. En ik hoop dan ook zeker dat hier consequenties voor mr Salmon aan gaan zitten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:45

Ik had het stuk verkeerd begrepen, had dat met die 1.000.000 al gehoord maar mijn Engels is bagger als ik geen zin heb om op te letten.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 00:04

Tja moet je die dingen wel hebben, plus pepperspray kan de hond nog agressiever maken. Als dat verhaal waar zou zijn is dat natuurlijk erg slecht (al betwijfel ik dan dat die agent in dienst had mogen blijven) maar heeft niks met dit filmpje te maken aangezien de feiten op dat filmpje niet veranderen vanwege een eerder verhaal. En dan nog, al zou je de agent verkeerd hebben gehandeld dan nog snap ik niet dat jullie de eigenaar ook niet verantwoordelijk vinden. Maarja meningen zijn dus verschillend. Ik blijf bij mn standpunt dat de eigenaar van de hond de grote schuldige is en verantwoordelijk voor wat er is gebeurt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 00:09

_Mondy_ schreef:
plus pepperspray kan de hond nog agressiever maken.

De
hond
was
niet
a
gres
sief

Godsamme is dat zo lastig in te zien? Hij had allang aangevallen als die 'agressief' was. :')

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 00:13

Dan heb jij een andere visie op agressie. Maar goed al was het uit angst dan is het ok en moet je je alsnog laten bijten ? Ook met een angstbijter had de agent zich moeten verdedigen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 00:17

Misschien een optie om hem niet bang te maken? :+

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 00:20

Ik ga er verder niet meer op in aangezien dat niet aan de orde was imo. Agent probeerde de hond rustif te benaderen en zag geen angstbijter maar een hond die juist naar voren springt ip terugdeinst.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 07:54

Mensen, wij hebben hier allemaal royaal de tijd om het filmpje te bekijken en het gedrag van de hond te analyseren, en hebben verstand van honden en hun gedrag. Die mensen daar hadden niet zo royaal de tijd en als er dan een hond zo op je af komt, in de toch al stressvolle situatie, dan kan ik me prima voorstellen dat iemand schiet op die hond. Keur ik het goed? Nee, ik denk dat de politie, zeker in de VS, veel te snel schiet. Maar ik kan het wel begrijpen.

En het baasje weet best dat de politie daar triggerhappy is, dus had die hond gewoon goed moeten opsluiten. Nalatigheid dus van het baasje, hoe rot de situatie ook is.

Heb trouwens ook begrepen dat de betreffende man niets anders deed dan filmen en commentaar geven voor op de film, en is opgepakt omdat de agenten dat vervelend vonden en toch al hardhandig te werk gingen. Dat zou juist een extra reden moeten zijn om je hond te beschermen en niet in zo'n positie te brengen al vermoed ik dat hij niet had verwacht dat de hond door het raam zou komen zetten.