1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:15

Yucca, ik kan heel goed begrijpen dat je ouders gestopt zijn. Het wordt er voor de boeren niet makkelijker op. Proficiat voor de boeren die er nog mee doorgaan!!!! Waar blijven ze de moed halen ?
De boer wordt meestal aanzien als de zondebok van de maatschappij.
Wat erg voor die boer en zijn varkens, laat ons hopen dat hij goed verzekerd is. Maar verlies zal hij altijd hebben.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:16

liekiej20 schreef:
nou zo zielig is het voor de boer niet, als het systeem gisteravond al gestopt is, en hij komt smiddags pas de stal in... krijgen ze in de ochtend geen eten dan ofzo.
en als boer zijnde check je je dieren toch nog voor je gaat slapen, tenminste boeren in mijn omgeving dan.

lieve schat, dit zijn waarschijnlijk mestvarkens geweest.. die vereisen 1x daags controle van de boer..
het voeren gebeurt automatisch uiteraard,... ga jij even 1100 varkens gemiddeld een kg of 2,5-3 per dag met de hand geven...
dat is pas efficient! :') :j

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:17

little_king schreef:
Marjoow schreef:
Ja sinds kort nog maar. Geloof dat dat sinds 1 april 2013 zo is, en dan nog staan ze grotendeels vast.
Ze staan tijdens inseminatie een week vast en tijdens de zoogperiode ook. Enkel daartussen zitten ze in gezamelijke ruimtes.
Oh en heb je gezien hoe de mestvarkens erbij zitten?? Grotere groepen samen in kleinere stallen, waar de zieken of bijna dode gewoon blijven liggen?

Dit is pertinent een leugen!
Of je bent inderdaad bij eentje geweest die je nu moet aangeven bij de aid omdat hij depresief is oid en het allemaal niet meer kan bol werken.

Ik heb meerder varkensstallen gezien voor mijn opleiding. Bij de meeste zag ik zieke dieren gewoon in de groep staan. Bij eentje lag er eentje zó enorm te pendelen dat ie niet kort daarna gewoon is dood gegaan.[/quote]

Ik loop momenteel stage op een zeugehouderij.
En natuurlijk kunnen sommige dingen anders of beter.
Maar hier worden ook altijd de zieken of slecht lopende dieren uit de groep gehaalt en apart gezet om te kunnen herstellen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:17

Dus een boer komt maar 1 maal per dag bij zijn stallen? :oo

xSlvna

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:18

Dat staat er niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:18

Jawel hoor

keshia schreef:
lieve schat, dit zijn waarschijnlijk mestvarkens geweest.. die vereisen 1x daags controle van de boer..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:19

keshia schreef:
liekiej20 schreef:
nou zo zielig is het voor de boer niet, als het systeem gisteravond al gestopt is, en hij komt smiddags pas de stal in... krijgen ze in de ochtend geen eten dan ofzo.
en als boer zijnde check je je dieren toch nog voor je gaat slapen, tenminste boeren in mijn omgeving dan.

het voeren gebeurt automatisch uiteraard,... ga jij even 1100 varkens gemiddeld een kg of 2,5-3 per dag met de hand geven...
dat is pas efficient! :') :j

Onze buurman heeft mestvarkens, maar die komt elke avond en elke ochtend.
Maar als met dit weer in de ochtend alles uitvalt is het in de middag echt al te laat.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:20

Gini schreef:
Dus een boer komt maar 1 maal per dag bij zijn stallen? :oo

Ik neem aan dat een boer meerdere keren in de stal komt. Maar met hitte is het wel beter om zo min mogelijk in de stal te komen om stress te verminderen. In de pluimveehouderij zet je de ventilatoren flink aan, geef je extra vitamine C door het voer en kom je alleen voor het hoognodige in de stal om de dieren rust te geven. Kan mij voorstellen dat deze boer dus de reguliere controles heeft gedaan en de dieren vervolgens met rust heeft gelaten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:21

Gini schreef:
Jawel hoor

keshia schreef:

Vereisen is niet gelijk aan krijgen :Y)

liekiej20

er staat in de avond uitgevallen , middag komt die erachter?
dus hoe lang heeft er tussen gezeten voor die uberhaupt dacht van goh, zal ik is gaan kijke,

Gini

Ah zo, maar dus eigenlijk doet een boer nog weinig in zijn stallen? Hoe verloopt het uitmesten, is dat ook automatisch of hoe verloopt dat?

keshia

judith klopt inderdaad wat je zegt...
en een pendelend varken wat er genoemd word.. die heeft dus een streptococcen infectie.. treed heel snel verslechtering op, en die ligt daar dus ook nog maar net zo..
vaak redden deze dieren het inderdaad niet helaas.. maar dat een boer na de controle besluit een dier daar te laten liggen een dag.. daar mag je mijn inziens gerust de AID voor bellen hoor..
alle boeren leggen zo'n big apart, spuiten het met een pijnstiller en snelwerkend antibioticum, en geven het water bij.. dat is het enige waarmee je de big wellicht nog zou kunnen redden..
alleen een heel domme boer laat die big bij de rest liggen aangezien streptococcen ook nog besmettelijk zijn.. 1 big brengt gemiddeld 15 euro winst op, dus dan zou hij wel heel achterlijk zijn!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:22

little_king schreef:
Gini schreef:
Slvna, iemand die ik ken heeft een paard gekocht. Beestje stond op de wei met deken op. Beestje geraakte met been vast in deken en brak de heup. Twee dagen later werd het beestje ontdekt en uit zijn lijden verlost (al was er al niet veel paard meer over, was totaal in shock). DAT noem ik idd nalatigheid en daar ligt gedeeltelijke schuld bij de eigenaar.
Met deze temperaturen pas 's middags naar een stal gaan terwijl je weet dat de luchttoevoer in de stal via een mechanisme verloopt en niet op de natuurlijke manier is in mijn ogen ook nalatigheid.

Dit wil niet zeggen dat de boer gefusilleerd moet worden of dat ik het niet erg voor hem vindt, maar hem volledig uit de wind zetten zoals sommigen hier doen of zelfs nog beter, naar de consumenten wijzen, daar ga ik totaal niet in mee. :=

Stel je doet je paard een alarm op dat als hij een hoge hartslag krijgt jij dat binnen krijgt op je mobiel.
Dat alarm heeft niet gewerkt.
Is het dan nalatig als de dag erop het paard pas gevonden is?

Want die vergelijking moet je maken.

Die vergelijking moet je niet maken want ik zie de vergelijking niet.
Deze boer is nalatig en hij is verantwoordelijk. Dat kun je draaien hoe je het wil. Maar je zet je dieren in een omgeving waarin ze dus niet kunnen overleven zo'n de ventilatie. Dat weet je. Nu weet ik niet of er bekend is hoelang die dieren zonder zo'n ventilatie zouden kunnen. Maar dan zou er zeker binnen die tijd eigenlijk controle moeten zijn. Misschien is het domme pech maar nog altijd zijn verantwoordelijkheid. We hebben het niet over 1 of 10tallen dieren maar wel 1100 dieren die en vreselijk hebben afgezien.
Je weet dat techniek altijd kan falen, en daarom is een mens van belang. Je bent boer en hebt dus de zorg voor je dieren. Daar heeft hij niet voldoende aan gedaan.
Als je als een boer een dagje weggaat zorg je toch ook voor controle of dat zou toch moeten. Het zijn dieren waar je mee werkt en geen plantjes die dieren hebben gevoel.

Als ik mijn paard in een stal zet waarin ze niet zou kunnen overleven zonder de ventilatie en ze zou zeg maar 4 uur zonder kunnen zou ik als mens toch zeker om de 4 uur moeten gaan of het nog werkt? Als ik dat niet doe is dat toch nalatig?
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-06-13 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:24

unihorses schreef:
iets zegt me, dat de echte hutje mutje stallen toch niet openstal organiseren :')
nee, die organiseren dagen voor opleidingen met dierwetenschappen, om de leerlingen te laten ontwerpen hoe ze nog meer varkens op dat stuk kunnen proppen zonder dat er masaal ziekte uitbreekt. oplossingen ; flatstallen, 3 hoog

Ik denk eigenlijk niet dat varkens er heel erg onder leiden dat ze op de eerste verdieping wonen, we laten mensen toch ook gewoon op een flatje wonen :Y) . Zolang ze op die eerste verdieping hetzelfde gehuist zijn als op de begane grond zal het het varken denk ik een worst wezen. Ik mag trouwens hopen dat de hoogopgeleide dierwetenschappers van Nederland wel iets meer kunnen bedenken dan "een flatje", bejaarden en studenten duwen we namelijk al jaren in flats :P

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:25

Hoezo is deze boer nalatig? Weet jij hoe zijn schema eruit heeft gezien? Misschien is hij om 11 uur nog in de stal geweest en 's middags om 10 over 12 in de stal geweest en melding heeft gemaakt?

Misschien heeft deze boer nog een locatie waar hij dieren heeft staan en dat hij eerst op die locatie is geweest? In de Peel staan nogal wat varkenshouderijen namelijk.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:26

Tigra, dus jou paard tussen de spijlen, in het lint, met koliek, dat kan elk uur fout zijn, dus kom op, vannacht elk uur naar stal toe :)
Dat is wat jij nu verlangt van de boer.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:26

Gini schreef:
Ah zo, maar dus eigenlijk doet een boer nog weinig in zijn stallen? Hoe verloopt het uitmesten, is dat ook automatisch of hoe verloopt dat?

een boer controleerd zijn varkens 1x per dag waaarschijnlijk..
ventilatie, brandalarm, uitval van waterpomp, voermachine, uitval van electriciteit ed. zitten allemaal op een alarm aangesloten die belt naar je mobiel..
mocht de ventilatie uitvallen hoort deze dus te bellen.. er staan altijd meerdere nummers achtereen op de lijst om gebeld te worden door het alarm.
de boer kan dan dus gewoon midden in de nacht gebeld worden..

uitmesten hoeft in feite niet in een varkensstal.. een varken is een heel net dier..
de hokken zijn zo ingericht, een gedeelte open rooster, een gedeelte gesloten rooster en een vreet/drinkplek...
varkens gaan nooit liggen op een plek waar ze gescheten hebben, tenzij het klimaat in de stallen niet goed is..
zo schijt een varken dus ook niet op zijn ligplek!
varkens slapen/luieren dus op het gesloten rooster, en schijten op het open rooster.. zo lopen ze de stront vanzelf in de put als ze naar hun vreetplek lopen :j

EDIT: en nadat de varkens verkocht of afgevoerd zijn, dan worden de stallen schoongespoten met een hogedrukspuit, en ontsmet...

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:27

tja dat kan maarja geen medelijden met de boer, wel triest voor de dieren

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:28

little_king schreef:
Tigra, dus jou paard tussen de spijlen, in het lint, met koliek, dat kan elk uur fout zijn, dus kom op, vannacht elk uur naar stal toe :)

Nee wat dat is een ongeluk waar je niets aan kunt doen. En dit had voorkomen kunnen worden. Hierbij zijn 1100 dieren dood gegaan. Als er 1 varken ongelukkig vast is komen te zitten is er geen probleem oliebol happens maar dat is dit niet.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:29

Winged schreef:
Hoezo is deze boer nalatig? Weet jij hoe zijn schema eruit heeft gezien? Misschien is hij om 11 uur nog in de stal geweest en 's middags om 10 over 12 in de stal geweest en melding heeft gemaakt?

Misschien heeft deze boer nog een locatie waar hij dieren heeft staan en dat hij eerst op die locatie is geweest? In de Peel staan nogal wat varkenshouderijen namelijk.

grote kans!
vaak zijn de bedrijven tegenwoordig gesloten, dus eerst word dan het zeugenbedrijf gecontroleerd..
alles voeren, controleren behandelen, andere werkzaamheden uitvoeren..
daarna rijd een boer tegen de middag vaak naar het vleesvarkensbedrijf om alles te controleren en evt. voermachine aan te zetten..
in de middag weer verder op het zeugenbedrijf..
en in de avond nog een extra ronde in beide bedrijven..
om de biggende zeugen in de gaten te houden, om de pasgespeende biggen extra voer te geven voor een goede start, en bij de vleesvarkens om idd te controleren of het klimaat nog goed is,..

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:29

De meesten boeren zullen de gehele dag op de stal rond lopen op de verschillende afdelingen die hij zal hebben.
In de avond kijkt hij alles na en sluit af.
Dat er dan iets met het systeem gebeurt kan deze boer in mijn ogen niks aan doen.

Het zelfde als bij je paard
Je gaat erheen en weer naar huis niks aan het handje. Maar misschien krijgt die s'nachts wel koliek en haalt die het niet.
Je komt snacht's niet bij je paard dus je kon er niks aan doen. Nu gaat het wel om 1100 varkens maar het feit blijft het zelfde

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:30

Dat is bull Tigra.
Dit is ook een ongeluk, een falend systeem.
Meer dan 1 systeem, zowel de ventilatie als de doormelding. Hoe groot is de kans daarop?

Maar omdat het er 1100 zijn komt het in het nieuws. En 1 paard niet.
Maar beide zou je als nalatig kunnen beschouwen als je niet elk uur controleert.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:30

Tigra_ schreef:
little_king schreef:

Nee wat dat is een ongeluk waar je niets aan kunt doen. En dit had voorkomen kunnen worden. Hierbij zijn 1100 dieren dood gegaan. Als er 1 varken ongelukkig vast is komen te zitten is er geen probleem oliebol happens maar dat is dit niet.

hoe had hij dit kunnen voorkomen? zijn alarmsysteem heeft niet gewerkt... helaas is dit absoluut niet te voorkomen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:32

judith__ schreef:
De meesten boeren zullen de gehele dag op de stal rond lopen op de verschillende afdelingen die hij zal hebben.
In de avond kijkt hij alles na en sluit af.
Dat er dan iets met het systeem gebeurt kan deze boer in mijn ogen niks aan doen.

Het zelfde als bij je paard
Je gaat erheen en weer naar huis niks aan het handje. Maar misschien krijgt die s'nachts wel koliek en haalt die het niet.
Je komt snacht's niet bij je paard dus je kon er niks aan doen. Nu gaat het wel om 1100 varkens maar het feit blijft het zelfde

Is niet waar of een dier ziek word of vast komt te zitten is iets heel anders dan dieren die stikken omdat het systeem ermee op houdt. Dat vind ik gewoon nalatig als je weet dat je dieren niet kunnen overleven in zo'n stal en dan maar vanuit gaan dat het systeem z'n werk doet. We weten allemaal dat het fout kan gaan en met zo veel dieren is het je verantwoordelijkheid om daar goed toezicht over te houden of een back-up systeem te hebben dat de dieren zich wel kunnen redden voor de komende uren.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:32

Mijn schoonvader is eigenaar van een bedrijf dat installateur van luchtsystemen is en die zegt ook dat het vrij laat is dat die boer erachter kwam. Het is bij ons in de buurt, geen klant van hem maar hij kent hem wel en het verbaasde hem niks dat het bij die boer gebeurde. Ze zijn er wel eens geweest met storingsdienst (doen ze wisselend met verschillende bedrijven) dat het eigenlijk nooit voorkomt dat het alarm het niet doet en dat hij bij melding ook vrij laks reageerde