Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liekiej20 schreef:nou zo zielig is het voor de boer niet, als het systeem gisteravond al gestopt is, en hij komt smiddags pas de stal in... krijgen ze in de ochtend geen eten dan ofzo.
en als boer zijnde check je je dieren toch nog voor je gaat slapen, tenminste boeren in mijn omgeving dan.
little_king schreef:Marjoow schreef:Ja sinds kort nog maar. Geloof dat dat sinds 1 april 2013 zo is, en dan nog staan ze grotendeels vast.
Ze staan tijdens inseminatie een week vast en tijdens de zoogperiode ook. Enkel daartussen zitten ze in gezamelijke ruimtes.
Oh en heb je gezien hoe de mestvarkens erbij zitten?? Grotere groepen samen in kleinere stallen, waar de zieken of bijna dode gewoon blijven liggen?
Dit is pertinent een leugen!
Of je bent inderdaad bij eentje geweest die je nu moet aangeven bij de aid omdat hij depresief is oid en het allemaal niet meer kan bol werken.
keshia schreef:liekiej20 schreef:nou zo zielig is het voor de boer niet, als het systeem gisteravond al gestopt is, en hij komt smiddags pas de stal in... krijgen ze in de ochtend geen eten dan ofzo.
en als boer zijnde check je je dieren toch nog voor je gaat slapen, tenminste boeren in mijn omgeving dan.
lieve schat, dit zijn waarschijnlijk mestvarkens geweest.. die vereisen 1x daags controle van de boer..
het voeren gebeurt automatisch uiteraard,... ga jij even 1100 varkens gemiddeld een kg of 2,5-3 per dag met de hand geven...
dat is pas efficient!![]()
Gini schreef:Dus een boer komt maar 1 maal per dag bij zijn stallen?
little_king schreef:Gini schreef:Slvna, iemand die ik ken heeft een paard gekocht. Beestje stond op de wei met deken op. Beestje geraakte met been vast in deken en brak de heup. Twee dagen later werd het beestje ontdekt en uit zijn lijden verlost (al was er al niet veel paard meer over, was totaal in shock). DAT noem ik idd nalatigheid en daar ligt gedeeltelijke schuld bij de eigenaar.
Met deze temperaturen pas 's middags naar een stal gaan terwijl je weet dat de luchttoevoer in de stal via een mechanisme verloopt en niet op de natuurlijke manier is in mijn ogen ook nalatigheid.
Dit wil niet zeggen dat de boer gefusilleerd moet worden of dat ik het niet erg voor hem vindt, maar hem volledig uit de wind zetten zoals sommigen hier doen of zelfs nog beter, naar de consumenten wijzen, daar ga ik totaal niet in mee.
Stel je doet je paard een alarm op dat als hij een hoge hartslag krijgt jij dat binnen krijgt op je mobiel.
Dat alarm heeft niet gewerkt.
Is het dan nalatig als de dag erop het paard pas gevonden is?
Want die vergelijking moet je maken.
unihorses schreef:iets zegt me, dat de echte hutje mutje stallen toch niet openstal organiseren![]()
nee, die organiseren dagen voor opleidingen met dierwetenschappen, om de leerlingen te laten ontwerpen hoe ze nog meer varkens op dat stuk kunnen proppen zonder dat er masaal ziekte uitbreekt. oplossingen ; flatstallen, 3 hoog
Gini schreef:Ah zo, maar dus eigenlijk doet een boer nog weinig in zijn stallen? Hoe verloopt het uitmesten, is dat ook automatisch of hoe verloopt dat?
little_king schreef:Tigra, dus jou paard tussen de spijlen, in het lint, met koliek, dat kan elk uur fout zijn, dus kom op, vannacht elk uur naar stal toe
Dat is wat jij nu verlangt van de boer.
Winged schreef:Hoezo is deze boer nalatig? Weet jij hoe zijn schema eruit heeft gezien? Misschien is hij om 11 uur nog in de stal geweest en 's middags om 10 over 12 in de stal geweest en melding heeft gemaakt?
Misschien heeft deze boer nog een locatie waar hij dieren heeft staan en dat hij eerst op die locatie is geweest? In de Peel staan nogal wat varkenshouderijen namelijk.
Tigra_ schreef:little_king schreef:Tigra, dus jou paard tussen de spijlen, in het lint, met koliek, dat kan elk uur fout zijn, dus kom op, vannacht elk uur naar stal toe
Dat is wat jij nu verlangt van de boer.
Nee wat dat is een ongeluk waar je niets aan kunt doen. En dit had voorkomen kunnen worden. Hierbij zijn 1100 dieren dood gegaan. Als er 1 varken ongelukkig vast is komen te zitten is er geen probleem oliebol happens maar dat is dit niet.
judith__ schreef:De meesten boeren zullen de gehele dag op de stal rond lopen op de verschillende afdelingen die hij zal hebben.
In de avond kijkt hij alles na en sluit af.
Dat er dan iets met het systeem gebeurt kan deze boer in mijn ogen niks aan doen.
Het zelfde als bij je paard
Je gaat erheen en weer naar huis niks aan het handje. Maar misschien krijgt die s'nachts wel koliek en haalt die het niet.
Je komt snacht's niet bij je paard dus je kon er niks aan doen. Nu gaat het wel om 1100 varkens maar het feit blijft het zelfde