Discussie 'het is maar een dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:33

_Saar schreef:
Wauw, ik weet niet eens meer hoe te reageren hier. We zullen elkaar toch niet van elkaars mening kunnen overtuigen. En zeker hoop ik ook dat niemand van ons ooit in zo'n situatie beland. Wat Gini zegt, ik moet er ook absoluut niet aan denken om een doodsbang dier te moeten laten zitten. Als het kan, zou ik het altijd meenemen, ik zou er alleen geen mens voor laten zitten. En ik hoop van harte dat anderen dat ook niet doen. Ik zie het al voorbij komen bij Hart van Nederland.

@Geryon ik wil daar toch nog even op reageren. Dat ik mensen verkies boven dieren wil natuurlijk niet zeggen dat ik dieren mishandel of verwaarloos. Mijn dieren hebben en krijgen alles wat ze maar kunnen wensen. Iedereen heeft recht op een goed leven, mens en dier. Op leven en dood kies ik echter voor de mens, zo anders ook hypocriet zijn want ik eet ook vlees.
En in het geval van overlijden van een dier tijdens een evenement vind ik dat minder schokkend dan het overlijden van een mens. Tuurlijk zijn er mensen heel verdrietig over maar ik heb liever dan iemand z'n paard moet missen dan zijn vader/zoon/broer/beste vriend. En ik mag toch hopen dat iedereen dat met me eens is. Nu niet gaan roepen dat jouw vader oid toevallig een eikel is want dan kan je ook wel iemand anders dierbaars bedenken.

Zo bedoel ik het ook niet helemaal. Het was meer algemeen en samenvattend bedoeld, was een snelle edit :D

Dieren die geen goed leven hebben of mishandeld worden, zijn vaak niet de dieren van mensen die hun dieren even belangrijk vinden.

Tja, en wat is een goed leven? Ik neem dat niet zo snel aan. Mensen vinden al snel dat hun dier een goed leven heeft. Maar dan blijkt het konijn samen met de cavia in een hokje te zitten, de hond uren lang alleen in een kennel te zitten. Allemaal omdat mensen zo egoistisch zijn.

Ik zou er niet zo stellig in zijn dat iemand liever zijn paard moet missen dan familie oid. Elk persoon is anders. En er zijn echt mensen die evenveel of meer waarde hechten aan hun dier als aan hun familie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:38

Ik behandel een dier als een dier, niet als een mens. Een dier krijgt zijn/haar behandeling die hij/zij verdient. Het is ook maar een dier :)
Ja, ik stel mensen boven dieren.

Maar, ik zal nooit tegen iemand zeggen; joh, het is maar een dier (als er wat mee is). Heb veel empathisch vermogen en verdriet van iemand dat voel ik; of het om een gesneuvelde teennagel gaat of het hoogbejaarde konijn die hene is gegaan. Dat ik zelf niet heel veel moeite heb met het verlies van een dier, wil niet zeggen dat ik er maar vanuit ga dat anderen hetzelfde ervaren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:44

Tja, ik vertel hier dat onze dieren bij het gezin horen, maar dat houdt natuurlijk ook in dat we onze dieren als dieren behandelen. In die zin, dat onze nijnen samen leven in een groot hok, maar daarnaast ook de hele dag in de tuin rond mogen dartelen samen. Paardlief staat 24/7 buiten in de kudde en de katten hebben ook alle vrijheid. Er wordt wel gekeken naar hun natuurlijke behoeftes, maar daarnaast horen ze bij het gezin, hoe dan ook. Maar ik zie ze niet als mensen, hoor, maar dat heeft toch niet perse iets te maken met je liefde ervoor? Ik red mijn eigen gezin (inclusief dieren) eerder dan de buren (die ik nu heb). Sorry, maar zo is het.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:49

Twiggy2008 schreef:
Tja, ik vertel hier dat onze dieren bij het gezin horen, maar dat houdt natuurlijk ook in dat we onze dieren als dieren behandelen. In die zin, dat onze nijnen samen leven in een groot hok, maar daarnaast ook de hele dag in de tuin rond mogen dartelen samen. Paardlief staat 24/7 buiten in de kudde en de katten hebben ook alle vrijheid. Er wordt wel gekeken naar hun natuurlijke behoeftes, maar daarnaast horen ze bij het gezin, hoe dan ook. Maar ik zie ze niet als mensen, hoor, maar dat heeft toch niet perse iets te maken met je liefde ervoor? Ik red mijn eigen gezin (inclusief dieren) eerder dan de buren (die ik nu heb). Sorry, maar zo is het.

Klopt, zo kijk ik er ook tegenaan (al zou ik de buren wel redden, omdat ik denk; wat er hierna in komt te wonen kan altijd erger zijn dan nu :') ). Dieren horen hier ook bij het gezin, maar wel als dieren en niet als vervangende mensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:53

vuurneon schreef:
Twiggy2008 schreef:

Klopt, zo kijk ik er ook tegenaan (al zou ik de buren wel redden, omdat ik denk; wat er hierna in komt te wonen kan altijd erger zijn dan nu :') ). Dieren horen hier ook bij het gezin, maar wel als dieren en niet als vervangende mensen.

Nee, het zijn geen vervangende mensen, maar hebben hun eigen mooie rol in onze family. Zonder hen, zou het zo leeg zijn. Ze voegen een hoop toe. :) :)
En ik blijf hier zeker niet eeuwig wonen :P en met een beetje geluk hebben we straks geen directe buren meer, maar wel een mooie tuin rondom. Met onze dieren. :D (maar da's een ander verhaal, haha)
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 29-06-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:53

_Saar schreef:
En in het geval van overlijden van een dier tijdens een evenement vind ik dat minder schokkend dan het overlijden van een mens.

Kijk en daar heb je het, wie brengt een dier in zo'n positie dat het tijdens een evenement overlijdt> Jep, de mens. Mensen hebben een geweten en maken hun beslissingen vaak heel bewust. Kijk en dan kan een zebra de kudde uitgeknikkerd worden omdat het zwak is. Dat heeft niets met egoisme te maken, maar met veiligheid. Dieren hebben die karaktereigenschappen niet.
Mensen kunnen sadistisch zijn, vreselijk oneerlijk, wreed naar elkaar en erger nog naar dieren. De mens is zo'n mooi wezen niet. Persoonlijk vind ik het het meest verrotte zoogdier die op de wereld loopt, met enkele uitzonderingen nagelaten.
Moet je eens kijken wat ze elkaar aandoen en met welke reden, moet je zien hoe ze een hond verrot schoppen en dan met het hoofd boven de grond levend begraven, hoe ze veulens achter een rijdende auto's binden. Dat is ook de mens, plezier hebben om het lijden van een ander. Dat zie je bij dieren niet. Die geven nog vertrouwen en zijn blij je te zien, ook al zijn ze net mishandeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:56

Precies Mindim, ik vind het shocking als dieren overlijden door wat een mens zo nodig wil. Ik vind het minder shocking als een coureur overlijd, omdat 'ie zo nodig moet scheuren. Eigen schuld, dikke bult, denk ik dan (om maar een voorbeeld te noemen). Geldt ook voor die stieren die door de steden van Spanje rennen. Ik vind het afschuwelijk en heb dan echt minder te doen met mensen die daarbij omkomen. Wat doe je dan ook in zo'n achterlijk evenement???? Zo sta ik er in.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:58

Mindim; dat zie je bij dieren ook... (Nee niet auto rijden). Onze kip heeft kuikens tot bloedens toe gepikt en als wij niet hadden ingegrepen waren ze dood gepikt. Ze liep dolgelukkig rond met haar bek onder de bloed en veren. Moeder meeuwen eten uit verveling hun kinderen op. Paarden die grote lol hebben in het jagen op bv eenden zijn er ook genoeg (was ook een mooi filmpje van een wilde groep paarden die de grootste lol hadden om een vogel te pakken, mee te gooien en ja uiteindelijk te doden) De kat die met de prooi speelt is ook zo fijn.
Natuurlijk is het een ander bewustzijn, daarom wordt het de mens wel aangerekend en het dier niet. Bij dieren is het 'de natuur', bij mensen die dat doen zit een steek los...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:02

Dan vraag ik me wel af, waarom jouw kip zoiets doet, Vuurneon. Ik ken zat kippen die zuinig zijn op hun kuikens, waar geen enkel probleem is. En heb net nog staan kijken bij een meerkoetenpaartje met drie geweldig, pluizige jonkies. Zo lief als ze daarvoor zorgen. En ik kan enorm genieten als mijn grote ramkonijn, die afgelopen winter weduwnaar is geworden na de dood van onze voedster Nieuw-Zeelander, nu weer helemaal in love is met het oude hangoornijntje van mijn vriend. Ik zie meer ellende in hoe mensen onderling met elkaar omgaan (en ook hoe mensen met dieren omgaan), dan hoe diersoorten onderling met elkaar omgaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:07

Waren niet haar kuikens, dat was het nou net. Maar sowieso zijn kippen niet lief voor elkaar: als er een zwak dier is, halen ze die met liefde eruit en belagen die. En als ze bloed zien, pikken ze door (uitgezakte cloaca? Hoppa, erin pikken :+ ). Dus ze kunnen er weinig aan doen, zit er gewoon in. Maar t is naar om te zien dat ze zo met elkaar omgaan (en o wat was ik blij dat ik het nog op tijd zag, ze zijn hersteld gelukkig).
Soort afspiegeling van de maatschappij?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:12

Ben met je eens dat niet alle dieren onderling fijn zijn tegenover elkaar. Inderdaad, de zwakkeren hebben vaak een probleem. Dat is heel naar om te zien, ik kan er ook niet zo goed tegen, eerlijk gezegd. Dat heb ik overigens ook wel met mensen, hoor, ik neem het graag op voor de 'zwakkeren' in de maatschappij. En je merkt dat doordat de maatschappij zo verhard is, veel mensen dat niet snappen of willen begrijpen. Ik kan slecht tegen onrechtvaardigheid. Daarom heb ik vaak veel moeite met de mensheid. Maar je hebt gelijk, de natuur is ook hard........

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:15

ik heb hier ook wel eens over nagedacht maar ookal zou je misschien willen mensen en dieren zijn gelijk..
als ik weer een doodgereden haas of eend langs de weg zie liggen denk ik bizar eigenlijk.. je zou maar een mens aanrijden en iedereen rijd er gewoon langs of nog een keer overheen.. terwijl ik vaak denk mensen zijn ook gewoon een "diersoort" maargoed onmogelijke gedachtes allemaal.
Ik zeg dit trouwens niet omdat ik vind dat je mensen ook daadwerkelijk langs de weg moet laten liggen hoor, voordat mensen me verkeerd begrijpen hahaha.. maar even om het grote verschil aan te geven tussen mens en dier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:26

Voel me ook altijd verdrietig worden van doodgereden dieren..... Wie denken wij eigenlijk wel niet dat we zijn met al die auto's. We bepalen maar, maken alles stuk..... Misschien ben ik een rare, maar ik denk daar toch wel regelmatig over na, hoor....... Oh, en ik rij ook in een auto, hoor, en heb ooit een keer een merel onder mijn wielen gehad..... Daar ben ik best even verdrietig van geweest. Vond dat zo rot. Ben ik dan zo raar, dat ik me zo voel, na zoiets? Nou, dan maar raar.......

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:27

Mindim schreef:
_Saar schreef:
En in het geval van overlijden van een dier tijdens een evenement vind ik dat minder schokkend dan het overlijden van een mens.

Kijk en daar heb je het, wie brengt een dier in zo'n positie dat het tijdens een evenement overlijdt> Jep, de mens. Mensen hebben een geweten en maken hun beslissingen vaak heel bewust. Kijk en dan kan een zebra de kudde uitgeknikkerd worden omdat het zwak is. Dat heeft niets met egoisme te maken, maar met veiligheid. Dieren hebben die karaktereigenschappen niet.
Mensen kunnen sadistisch zijn, vreselijk oneerlijk, wreed naar elkaar en erger nog naar dieren. De mens is zo'n mooi wezen niet. Persoonlijk vind ik het het meest verrotte zoogdier die op de wereld loopt, met enkele uitzonderingen nagelaten.
Moet je eens kijken wat ze elkaar aandoen en met welke reden, moet je zien hoe ze een hond verrot schoppen en dan met het hoofd boven de grond levend begraven, hoe ze veulens achter een rijdende auto's binden. Dat is ook de mens, plezier hebben om het lijden van een ander. Dat zie je bij dieren niet. Die geven nog vertrouwen en zijn blij je te zien, ook al zijn ze net mishandeld.

Twiggy2008 schreef:
Precies Mindim, ik vind het shocking als dieren overlijden door wat een mens zo nodig wil. Ik vind het minder shocking als een coureur overlijd, omdat 'ie zo nodig moet scheuren. Eigen schuld, dikke bult, denk ik dan (om maar een voorbeeld te noemen). Geldt ook voor die stieren die door de steden van Spanje rennen. Ik vind het afschuwelijk en heb dan echt minder te doen met mensen die daarbij omkomen. Wat doe je dan ook in zo'n achterlijk evenement???? Zo sta ik er in.

_/-\o_

Nanno_123 schreef:
ik heb hier ook wel eens over nagedacht maar ookal zou je misschien willen mensen en dieren zijn gelijk..
als ik weer een doodgereden haas of eend langs de weg zie liggen denk ik bizar eigenlijk.. je zou maar een mens aanrijden en iedereen rijd er gewoon langs of nog een keer overheen.. terwijl ik vaak denk mensen zijn ook gewoon een "diersoort" maargoed onmogelijke gedachtes allemaal.
Ik zeg dit trouwens niet omdat ik vind dat je mensen ook daadwerkelijk langs de weg moet laten liggen hoor, voordat mensen me verkeerd begrijpen hahaha.. maar even om het grote verschil aan te geven tussen mens en dier.

Joh hoeveel mensen rijden wel niet gewoon door nadat ze een dier hebben aangereden. Niet eens wetend of het dood is of nog leeft. En de rest die er gewoon over heen rijdt, of het nou een musje is of een kat die net is aangereden, maar nog helemaal heel is en gewoon op de weg lijkt te luieren.
Of gewonde dieren zien en die gewoon achter laten. Ze nemen niet eens de moeite om een dier te helpen.

Het is walgelijk dat dit allemaal gebeurd. En nog walgelijker om te bedenken dat het er zo anders aan toe gaat met mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:30

vuurneon schreef:
Mindim; dat zie je bij dieren ook... (Nee niet auto rijden). Onze kip heeft kuikens tot bloedens toe gepikt en als wij niet hadden ingegrepen waren ze dood gepikt. Ze liep dolgelukkig rond met haar bek onder de bloed en veren. Moeder meeuwen eten uit verveling hun kinderen op. Paarden die grote lol hebben in het jagen op bv eenden zijn er ook genoeg (was ook een mooi filmpje van een wilde groep paarden die de grootste lol hadden om een vogel te pakken, mee te gooien en ja uiteindelijk te doden) De kat die met de prooi speelt is ook zo fijn.
Natuurlijk is het een ander bewustzijn, daarom wordt het de mens wel aangerekend en het dier niet. Bij dieren is het 'de natuur', bij mensen die dat doen zit een steek los...

Kijk en dat bewustzijn speelt nou net een hele grote rol.
Zwakkeren worden de groep uitgezet uit behoud van de groep, is heel logisch en dat is inderdaad de natuur. Zo heeft een ander dier te eten en hoeft de groep geen risico's te nemen vanwege de zwakkeren.

Dat mantelmeeuwen bijvoorbeeld hun eigen jongen en die van anderen opeten, komt bij mijn weten niet uit verveling hoor, volgens mij komt verveling in de natuur niet echt voor ook, zekers niet als je jongen te voeden hebt. Maar komt dit gedrag voor uit voedselgebrek of wanneer de jongen in het terrein van de anderen komen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:31

Het ligt er natuurlijk ook aan wélk dier (of welk mens). Het is een situatiekwestie.

Als er een dier van mij sterft vind ik dat erger voor mijzelf dan al die mensen die op dezelfde dag overleden zijn. Maar als er een mens in mijn directe omgeving of zelfs familie sterft is dat uiteraard erger dan als er een dier doodgaat. Al was het maar omdat huisdieren nu eenmaal korter leven; als je altijd dieren hebt maak je vanzelf de nodige overleden huisdieren mee. Het blijft verdrietig maar het wordt wel makkelijker naarmate je het vaker meemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:31

Twiggy2008 schreef:
Voel me ook altijd verdrietig worden van doodgereden dieren..... Wie denken wij eigenlijk wel niet dat we zijn met al die auto's. We bepalen maar, maken alles stuk..... Misschien ben ik een rare, maar ik denk daar toch wel regelmatig over na, hoor....... Oh, en ik rij ook in een auto, hoor, en heb ooit een keer een merel onder mijn wielen gehad..... Daar ben ik best even verdrietig van geweest. Vond dat zo rot. Ben ik dan zo raar, dat ik me zo voel, na zoiets? Nou, dan maar raar.......

Ik ook hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:35

Het is inderdaad van de gekke.... Er is eens een trut geweest, die een kat van mij heeft overreden en gewoon doorgereden is. Ze remde even af, en reed toen snel door. Jaja, er waren getuigen..... Fijn hoor, als je zo in elkaar steekt. Ik bedoel, het kan gebeuren, maar om dan zo door te rijden? Ik vind het echt asociaal. Maar de mens is vaak toch van het ikke-ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken. Het is de kunst om de lieve mensen er uit te vissen. Die zijn er gelukkig ook nog, hoor. Maar met veel mensen heb ik helemaal niets. En daar hou ik me dan ook niet zo mee bezig.....

Sallandval, het is idd zo dat huisdieren nou eenmaal korter leven en dat is wat het is inderdaad. Maar als zo'n dier te vroeg sterft om wat voor reden dan ook, vind ik dat toch heel rot. Maar natuurlijk is het iets heel anders, als mijn dochter ineens komt te overlijden. Gatver, moet er niet aan denken, want dan hoeft het van mij allemaal niet meer, vrees ik...... ;(

Anoniem

Re: Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:38

Hier reed iemand 2 jaar geleden gewoon over 3 eenden heen! En afgelopen week iemand die over een kraai heen reed die op de strepen van de weg zat. Hij maakte er gewoon een bochtje van, ging van zijn weghelft om over het midden te rijden. Wat een figuur joh.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:39

Als je zoiets expres doet ben je naar mijn idee gewoon in- en inslecht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:40

En dan verdien je het naar mijn idee niet om uit een brand te worden gered. Zo. Ik heb gezegd. En dat geldt ook voor die zieke gasten die dieren martelen en dan ombrengen op de meest walgelijke manieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:41

Twiggy2008 schreef:

Vind ik ook.
Ik heb eens een kennis gehad waar ik goed mee kon opschieten, heel gezellig. Tot ik daar eens thuis kwam en zag hoe de dieren werden behandeld. Ik heb daar wat van gezegd en heb het contract verbroken, ik heb geen zin in dat soort vrienden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:44

Mindim schreef:
Twiggy2008 schreef:

Vind ik ook.
Ik heb eens een kennis gehad waar ik goed mee kon opschieten, heel gezellig. Tot ik daar eens thuis kwam en zag hoe de dieren werden behandeld. Ik heb daar wat van gezegd en heb het contract verbroken, ik heb geen zin in dat soort vrienden.

Yep. Heb ik inderdaad ook wel eens meegemaakt. Ik kan daar niet tegen, ben gewoon heel straight en dat wordt vaak niet gewaardeerd. Maar ach, ik zit ook niet op zulke 'vrienden' te wachten. Daar ben ik eigenlijk heel zwart/wit in, vrees ik.....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:50

Twiggy2008 schreef:
Het is inderdaad van de gekke.... Er is eens een trut geweest, die een kat van mij heeft overreden en gewoon doorgereden is. Ze remde even af, en reed toen snel door. Jaja, er waren getuigen..... Fijn hoor, als je zo in elkaar steekt. Ik bedoel, het kan gebeuren, maar om dan zo door te rijden? Ik vind het echt asociaal. Maar de mens is vaak toch van het ikke-ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikken. Het is de kunst om de lieve mensen er uit te vissen. Die zijn er gelukkig ook nog, hoor. Maar met veel mensen heb ik helemaal niets. En daar hou ik me dan ook niet zo mee bezig.....

Sallandval, het is idd zo dat huisdieren nou eenmaal korter leven en dat is wat het is inderdaad. Maar als zo'n dier te vroeg sterft om wat voor reden dan ook, vind ik dat toch heel rot. Maar natuurlijk is het iets heel anders, als mijn dochter ineens komt te overlijden. Gatver, moet er niet aan denken, want dan hoeft het van mij allemaal niet meer, vrees ik...... ;(

Precies; ik denk dat het sterven van een naaste (mens dus) toch van een heel andere orde is dan en huisdier dat overlijdt. Al is het logisch dat je dat niet zo voelt op het moment dat er net een geliefd huisdier gestorven is. Toen mijn vorige hond overleed was ik ook verdrietig en ik kan nu nóg een traantje laten als ik aan hem denk of toen ik bijv. de film 'Marley and Me' zag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:56

sallandval schreef:
Precies; ik denk dat het sterven van een naaste (mens dus) toch van een heel andere orde is dan en huisdier dat overlijdt. Al is het logisch dat je dat niet zo voelt op het moment dat er net een geliefd huisdier gestorven is. Toen mijn vorige hond overleed was ik ook verdrietig en ik kan nu nóg een traantje laten als ik aan hem denk of toen ik bijv. de film 'Marley and Me' zag.

Maar dan nog denk ik niet 'het is maar een dier'. Als mijn paard ooit sterft, zal ik echt ontroostbaar zijn. Mede door de tijd dat ik hem nog hoop te hebben, maar ook door wat ik met hem heb meegemaakt in hele zware tijden. Hij zal een enorme leegte achterlaten, die met een nieuw paard niet zomaar op te vullen is (is niet op te vullen trouwens, nooit). Maar als mijn dochter overlijdt, ben ik geen mama meer. En aangezien ik boven de 40 ben, zal ik ook nooit meer mama worden.... dat is een onbeschrijfelijke leegte, waar ik nooit aan wil denken..... dan ga ik spontaan huilen.......