Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:26

Albert schreef:
Misschien moet die heldere blik zich dan ook eens richten op de handelsmissies waar de Oranjes met mee gaan ;)
Geloof mij, ze brengen voor het Nederlandse bedrijfsleven meer op dan dat ze kosten en helpen zo ook mee om de werkgelegenheid op peil te houden.
Een gekozen president heeft altijd een partij achter zich staan terwijl een koningshuis politiek neutraal is, iets wat heel belangrijk is in internationale betrekkingen.
Stel dat een Wilders president zou worden, dat zou onze belangen internationaal behoorlijk beschadigen.

Wat ik me van die berekening weet te herinneren is juist dat ze het 'zichzelf terugverdienen' door hadden berekend. Queen Elizabeth bv verdient meer dan Bea, maar het Britse koningshuis verdient zichzelf fors harder terug.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:28

Albert schreef:
....en hebben ze dan al gekeken wat bijv. de Franse president per jaar kost?

Hij is duur ja, maar ik denk toch niet duurder dan de kosten van alle leden van het koningshuis plus onze M. President bij elkaar hoor.

Albert

Re: Moet Koning Willem Alexander gekort in salaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:30

en je denkt dat 1 president net zoveel werk verzet als het complete koningshuis plus minister president bij elkaar...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:32

sallandval schreef:
Blue_Eyes schreef:
Wil je een dagje met hem ruilen? Ik denk dat je dan wel beter weet... :')

Als het echt zo'n vreselijk leven was had Maxima er niet voor gekozen hé?

Je kunt er alleen niet mee stoppen als het toch niet zo leuk blijkt... Het is zo leuk dat er verschillende mensen helemaal door in de problemen zijn gekomen. Kijk hoe bv. Diana is geeindigd. Of Gracia van Monaco. Of, of, of.
En je vergeet even dat Maxima ook al haar hele leven in de picture heeft gestaan als dochter van een bekende Argentijn. Zij is dus wel wat gewend. Maar ik geef het je te doen... Er is geen plek op de wereld behalve misschien hun eigen slaapkamer (en zelfs die misschien niet eens) waar zij volledige privacy hebben. Overal waar ze hun kop buiten de deur steken, worden ze gefotografeerd en heeft men een mening over de hele familie. Hebben ze een feestje? De ene helft van het land doet mee, de andere helft vindt dat het allemaal wel wat minder kan, maar niemand is neutraal. Hebben ze verdriet? Iedereen heeft er een mening over die luidkeels geventileerd mag worden (fijn joh, als je het ongeluk van je broer in allerlei Facebookgrappen voorbij ziet komen. Echt lachen).
En dan nog continu dat gezeik over wat je verdient, wat je doet, of je uberhaupt wel bestaansrecht hebt... Nah, hij liever dan ik.

@Sallandval, in Frankrijk hebben ze behalve die president ook nog een premier, hoor. :') Het houdt echt niet op bij die president...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:35

De fransen zijn idd nog erger, die hebben 117,7 miljoen per jaar :=
Maar die hebben ook het meest transparant (geen idee wat dat bekent?) systeem.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:38

Dat betekent dat alle kosten ook daadwerkelijk benoemd en bekend zijn.
Zo lijkt het Spaanse koningshuis heel goedkoop maar zijn de kosten daarvan totaal niet transparant, je weet dus niet welke kosten wel en niet meegenomen zijn in de berekening.
Het kan dus zo zijn dat de kosten van personeel, onderhoud en huisvesting niet zijn meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:39

iedereen banketstaaf wel heel makkelijk dat ze het gaan tekenen, maar ik ben wel heel benieuwd wat hij er allemaal van moet betalen, mocht nou blijken dat hij dat allemaal voor eigen gebruik krijgt, ben ik het wel met jullie eens!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:52

Blue_Eyes schreef:
Je kunt er alleen niet mee stoppen als het toch niet zo leuk blijkt... Het is zo leuk dat er verschillende mensen helemaal door in de problemen zijn gekomen. Kijk hoe bv. Diana is geeindigd. Of Gracia van Monaco. Of, of, of.
En je vergeet even dat Maxima ook al haar hele leven in de picture heeft gestaan als dochter van een bekende Argentijn. Zij is dus wel wat gewend. Maar ik geef het je te doen... Er is geen plek op de wereld behalve misschien hun eigen slaapkamer (en zelfs die misschien niet eens) waar zij volledige privacy hebben. Overal waar ze hun kop buiten de deur steken, worden ze gefotografeerd en heeft men een mening over de hele familie. Hebben ze een feestje? De ene helft van het land doet mee, de andere helft vindt dat het allemaal wel wat minder kan, maar niemand is neutraal. Hebben ze verdriet? Iedereen heeft er een mening over die luidkeels geventileerd mag worden (fijn joh, als je het ongeluk van je broer in allerlei Facebookgrappen voorbij ziet komen. Echt lachen).
En dan nog continu dat gezeik over wat je verdient, wat je doet, of je uberhaupt wel bestaansrecht hebt... Nah, hij liever dan ik.

Wat een medelijden met mensen die van gekheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen. Denk je nou echt dat die mensen hun tijd verdoen op facebook of bokt? Beatrix en W.A. zijn niet gedwongen om Koning(in) te worden hoor, als niemand het zou willen zijn hadden we geen koningshuis, heel simpel.

En dat de privacy in het geding is, tsja... alles heeft zijn prijs. Ook macht, geld en roem; in de vorm van minder privacy. Toch denk ik dat een Janine Modaal van wie de man sterft en een zoon een ernstig ongeluk krijgt en die niet het geld heeft voor de beste zorg, huisvesting en hulpverlening niet per sé beter af is omdat ze 'fijn' in alle anonimiteit het verdriet moet zien te verwerken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:56

sallandval schreef:
Wat een medelijden met mensen die van gekheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen. Denk je nou echt dat die mensen hun tijd verdoen op facebook of bokt? Beatrix en W.A. zijn niet gedwongen om Koning(in) te worden hoor, als niemand het zou willen zijn hadden we geen koningshuis, heel simpel.

En dat de privacy in het geding is, tsja... alles heeft zijn prijs. Ook macht, geld en roem; in de vorm van minder privacy. Toch denk ik dat een Janine Modaal van wie de man sterft en een zoon een ernstig ongeluk krijgt en die niet het geld heeft voor de beste zorg, huisvesting en hulpverlening niet per sé beter af is omdat ze 'fijn' in alle anonimiteit het verdriet moet zien te verwerken.

Medelijden niet, maar ik zou het niet willen doen, nog niet voor het driedubbele van wat zij ervoor krijgen. Echt niet.

Ik heb het overigens niet over Bokt gehad, maar ik denk wel dat zeker die prinsesjes *later* op FB of iets dergelijks terecht zullen komen, ja. Net als zo ongeveer alle andere kinderen in Nederland. En ook al zouden ze geen Koningin of zometeen Koning worden, denk je dat dat iets uitmaakt dan? Ik denk dat ze dan nog veel harder achtervolgd zouden worden. Ik denk dat jij het simpeler ziet dan het is. Net als dat gebrek aan privacy zelf. Ik zou er echt niet voor kiezen en ik denk 99.9% van de bevolking met mij. Maar goed, daar gaan we toch niet uitkomen. Ik ga naar bed, heb wel iets beters te doen dan deze oeverloze en eindeloze discussie ;)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:58

om maar niet te spreken hoe frustrerend het is voor de gewone mens waar een gezinslid van de aparaten af moest omdat het te duur was , en weinig kans op herstel.... en dat je dan door je achternaam meer recht heb op overleven. bij ieder ander hadden ze na zo'n tijd niet gereannimeerd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 22:59

Gelukkig niet nee, want of je daar nou zo blij mee moet zijn.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:01

Citaat:
Mark Rutte, minister-president van Nederland: € 144.000
Barack Obama, president van de Verenigde Staten: € 400.000
Angela Merkel, bondskanselier van Duitsland: € 199.000
Juan Carlos, koning van Spanje: € 150.000
Prins William, Groot-Brittannië: € 47.000
Prins Harry, Groot-Brittannië: € 47.000
Albert II, koning van België: € 6.000.000
Een uitschieter. Tijdens de inhuldiging van Albert werd in de wet vastgelegd dat de koning van België dit bedrag krijgt om zijn functie in alle onafhankelijkheid te kunnen uitvoeren.
Fabiola, koningin van België: € 1.100.000
François Hollande, president van Frankrijk: € 179.000
Xi Jinpeng, president van China: € 32.000
Ban Ki Moon, secretaris-generaal van de Verenigde Naties: € 185.000
Paus Franciscus I: € 30.000

Even van msn.nl geplukt.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:05

Ja... Gewoon de Balkenende norm... En bij nader inzien gewoon helemaal schrappen dat koningshuis... Huppakee, Holadiee en weg d'r mee!

Ouderwets gedoe en kost klauwen met geld, ze gaan maar beetje rentenieren en wat paleizen openstellen om het hoofd boven water te houden!

Leve de Republiek! *\o/*

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 23:08

Bizzybijtje schreef:
Citaat:
Een uitschieter. Tijdens de inhuldiging van Albert werd in de wet vastgelegd dat de koning van België dit bedrag krijgt om zijn functie in alle onafhankelijkheid te kunnen uitvoeren.

Even van msn.nl geplukt.

Wat heb jij een hilarisch grappig profiel!! Hardop te lachen... Mrs en Mr Sloth... Sloth Bonaparte... :')

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 06:35

Fred_Kroket schreef:
Ja... Gewoon de Balkenende norm... En bij nader inzien gewoon helemaal schrappen dat koningshuis... Huppakee, Holadiee en weg d'r mee!

Ouderwets gedoe en kost klauwen met geld, ze gaan maar beetje rentenieren en wat paleizen openstellen om het hoofd boven water te houden!

Leve de Republiek! *\o/*

En dan moeten we dus een Premier d'r bij krijgen, waardoor we behoorlijk wat inkomsten gaan missen.
Want dat koningshuis levert best wat op, ze zijn politiek neutraal, en hun hoofd blijft altijd hetzelfde..
Dat kan je van een premier niet zeggen :)
En die premier gaat ook behoorlijk wat kosten, die moet wat doen wat de koningin én wa bij elkaar doen :)

Het mooiste lijkt mij inderdaad dat ze een klein deel, hoeft echt niet veel, maar een klein beetje inkorten. Omdat het crisistijd is en iedereen moet inkorten.
Belasting hoeft van mij niet, da's inderdaad, je krijgt 10 euro uit de schatkist en stopt er weer 5 in. Verder betalen ze inderdaad over andere dingen wel belasting.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 06:53

Ik gun die inkomsten hem van harte, ik zou niet willen ruilen en ik denk niet dat je zijn leven moet onderschatten!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:42

Bizzybijtje schreef:
Citaat:

Even van msn.nl geplukt.

In dit lijstje kan je koningin Beatrix alleen goed vergelijken met Obama, Juan Carlos, Albert II, Fabiola, Hollande.
De rest is allemaal niet echt goed vergelijkbaar, Merkel en Rutte zijn bijv. allebei geen staatshoofd. En de twee prinsen van UK zijn te vergelijken met Amalia en haar zusjes.

Maar ik denk dat je beter de totale kosten kan vergelijken, nu lijkt bijv. Hollande heel goedkoop maar dat valt nog best tegen. Het is ook lastig omdat de informatie over de kosten vaak niet transparant.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:47

Hmm. Dat vind ik eigenlijk nog wel een goede reden om op te geven :)

Dat je wilt dat je koninklijke familie genoeg geld heeft om hun functie volledig onafhankelijk uit te kunnen voeren.

Wanneer ze zelf al meer dan genoeg geld hebben dan zijn ze niet zo gevoelig voor allerlei varianten van omkoping e.d. en kunnen ze veel makkelijker neutraal blijven. Ze krijgen hun geld van het volk en dan ligt daar ook hun....uhm...ik kom even niet op het woord :P

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 09:13

Frederieke_ schreef:
iedereen banketstaaf wel heel makkelijk dat ze het gaan tekenen, maar ik ben wel heel benieuwd wat hij er allemaal van moet betalen, mocht nou blijken dat hij dat allemaal voor eigen gebruik krijgt, ben ik het wel met jullie eens!

Er is al een aantal keren in het topic gezegd dat hij er in ieder geval geen levensonderhoud van hoeft te betalen.

Verder hoeft hij van mij niet naar de balkenende-norm, maar een stukkie minder mag best.

Ik bedoel: een twee keer een modaal jaarinkomen per maand goeie grutten. Ik vind het gewoon over de top.

Het is gewoon een té grote bak met geld dat een normaal mens niet eens op krijgt (en die moet wel zelf zijn huis/auto's/levensonderhoud betalen)

Doe de helft minder, volgens mij merkt hij daar niets van in de praktijk!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:49

@pmarena- niet gehoord van de lockheed affaire ? omkoping is nooit uit te sluiten.zelfs niet met een vorstelijk salaris.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:50

Waar kunnen we tekenen trouwens?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:52

Spicegirl: Volgens mij heb ik niks over uitsluiten gezegd. En dat was niet per ongeluk :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:56

men, wat een jaloezie hier :O Wat kan mij het schelen wie wat verdient. Daar gaat het toch niet om? Denken jullie nu echt dat je enorm veel meer te besteden hebt als WA minder verdient :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:58

koenlover schreef:
Misschien ben ik wel een uitzondering hoor ;-) maar ik vind 150.000 per jaar best weinig voor iemand met zo'n voorbeeld functie.

Eensch.

En laten we niet vergeten dat Bea ook heel veel op heeft gebracht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:59

Maar: wat met mensen die een dergelijk inkomen hebben, maar geen staatshoofd zijn? (Zaken mensen bijv)
Is dat een probleem?