Is een mens wel een omnivoor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:52

Dat is niet zo vreemd, de meeste van mijn bronnen stellen ook dat het jaren duurt.
Laatst bijgewerkt door Appelmoes_11 op 27-03-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:53

Kuggur schreef:
Okay, "you are wrong". En niet alleen wat betreft de opslag in de lever.
Vitamine B is in tegenstelling tot bijvoorbeeld vit D, en E slechts zeer beperkt voorradig. Dit omdat deze vitamine wateroplosbaar is.
Dat je onkundig bent is één, maar je onwetenheid proberen te verspreiden via dit forum is kwalijk.

Ten eerste: vanwaar die heftigheid?
Ten tweede: je noemt vitamine B als geheel, maar het zijn veel verschillende vitamines. Specifiek van B12 is er zeker een grote voorraad in de lever, gemiddeld ongeveer voor 3 jaar. Dat deze vitamine wateroplosbaar is doet daar niets aan af.
Ten derde, als je dan toch zo genadeloos anderen wilt bekritiseren, zorg voor de juiste feiten en een goede documentatie.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:55

Kuggur schreef:
phormicola schreef:
Een gezond lichaam heeft grote voorraden vitamine B12 (volgens mij in de lever, correct me if I'm wrong). Daar kun je heel lang, gezond, op teren.

Okay, "you are wrong".
Vitamine B is in tegenstelling tot bijvoorbeeld vit D, en E slechts zeer beperkt voorradig. Dit omdat deze vitamine wateroplosbaar is.
Dat je onkundig bent is één, maar je onwetenheid proberen te verspreiden via dit forum is kwalijk.
NB, de voorraad die er is zit inderdaad in de lever.

Zo'n toon sla je maar aan tegen je hond, niet tegen mij.

Verder doe ik een medische opleiding, dus ik heb zeker wel iets aan kennis in de broekzak. Een willekeurige bron vind je hier: http://www.medicinfo.nl/%7B607024cc-b5b ... 1934665%7D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:58

Shadow, yep je hebt gedeeltelijk gelijk, er is inderdaad een opslag in de lever, en voor drie jaar, komt me onverwacht dat die zó groot is.
Het is niet verstandig vit b12 tekort te bagatelliseren, gezien de ernstige gevolgen die het kan hebben.
Water- of vetoplosbaarheid is overigens wel degelijk relevant voor de reserves van bepaalde stoffen in het lichaam.

Nb Phormo, ik ben aanzienlijk vriendelijker tegen mijn hond dan tegen types zoals jij, om voor de hand liggende redenen.

Grapjasjes12

Re: Is een mens wel een omnivoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:03

Oeh, nu wordt het smeuïg, ik ben een 'type' :):)

Iemand die kan lezen kan terugvinden dat ik helemaal niets bagataliseer. Ik geef bewijs voor het feit dat míjn lichaam het erg goed doet. Als je verder terugleest dan zul je vinden dat ik TS vertel dat wij zelf geen vitamine B12 aan kunnen maken en dat we dus dierlijke producten nodig hebben.
Hoe vaak en hoeveel is denk ik dan weer persoonsgebonden.

Verder schijn je het erg nodig te vinden om vreemd op mensen te reageren. Ik kan je verzekeren dat ik hier niet boos om word en dat je er, derhalve, vrij weinig aan zal hebben.

Kuggur

Re: Is een mens wel een omnivoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:11

Phormicola, mijn excuses (geen sarcasme).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:31

Kuggur schreef:
Het is niet verstandig vit b12 tekort te bagatelliseren, gezien de ernstige gevolgen die het kan hebben.

Niemand bagatelliseert dat hier, ik zeker niet (ik ben er bekend mee) maar Phormicola ook niet. Maar dat is geen reden om er onjuistheden over te verkondigen. Dat is paniek creeren en daar wordt niemand beter van.

Citaat:
Water- of vetoplosbaarheid is overigens wel degelijk relevant voor de reserves van bepaalde stoffen in het lichaam.

Zeker, maar het is niet juist om te stellen dat B12 niet opgeslagen kan worden omdat het wateroplosbaar is, en het ging hier nadrukkelijk over B12. En ook mijn reactie ging specifiek over B12.
(Wel speelt het een rol bij het feit dat een B12-overdosis in principe niet kan, omdat een teveel weer wordt uitgescheiden. Van de andere kant, wateroplosbaarheid zegt niet alles, een B6-overdosis kan weer wel gedurende langere tijd ontstaan, en dat is ook wateroplosbaar.) Dat is dus niet 'gedeeltelijk' juist.

Verder vind ik je twee reacties onnodig bot, en het is mij persoonlijk niet helemaal duidelijk waar je je excuses nou voor aanbiedt: voor de onjuistheid op zich of ook voor de botheid waarmee je reageerde? Ik zie in elk geval niets wat die botheid rechtvaardigt, ook als phormicola ongelijk had gehad kun je dat gewoon aangeven, bij voorkeur met iets van een bronvermelding erbij maar in elk geval zonder vetgedrukte letters of uitspraken als 'types zoals jij'.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:48

Hier een vegetariër met een Hb van 9 :) dat is recent (om precies te zijn gisteren toen ik bloed ging geven) nog getest, mijn andere waardes zijn wat langer terug, maar die waren toen ook allemaal zeer goed en dat zal nu ook nog wel zo zijn.
Overigens slik ik geen supplementen en ben ik vegetarisch opgevoed, al heb ik vroeger wel vaker een stukje vlees gegeten maar dat kwam altijd al weinig voor. Nu eet al langere tijd helemaal geen vlees/vis meer. Dus 't is geen kwestie van een "nieuwe" vegetariër.
Grappig is wel dat toen ik in het buitenland vlees moest eten (had geen keus) ik ineens, ondanks het zware lichamelijk werk, aankwam - dat was ook voor het eerst, zat altijd op een perfect gewicht ook volgens de dokter. Eenmaal thuis deed ik veel minder maar ik viel wel af toen ik m'n normale eetpatroon weer oppakte.

Overigens denk ik echt niet dat mensen herbivoren zijn, dat is imo gewoon onzin. Ik denk ook dat een vegetarisch dieet voor sommige mensen gewoon helemaal niet werkt. Kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die zich veel lekkerder voelen als ze wel vlees eten. Het werkt voor mij, maar dat wil nog niet zeggen dat 't voor een ander werkt.
Zo eet ik redelijk veel zuivel (ben gek op kaas!) en ik moet er niet aan denken om helemaal zonder dierlijke producten te leven (kaas/ei) met name omdat ik het gewoon heel lekker vind, maar zonder vlees/vis gaat prima.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:54

Fiffill schreef:
Grappig is wel dat toen ik in het buitenland vlees moest eten (had geen keus) ik ineens, ondanks het zware lichamelijk werk

Ik trek het zwaar lichamelijk werk gewoon niet zonder vlees. Ik ben vanwege m'n werk gestopt met vegetariër zijn. Begon op de duur echt te kwijlen bij het idee van een goed vet stuk vlees, zo erg was het :D :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:57

Ik ben vooral vegetariër omdat ik het niet lekker vind (en ik vind het idee gewoon raar ergens + ik ben het niet gewend dus ik mis toch niks) maar ik werkte daar hard genoeg dus dan eet je alles wat ze voor je neus neerzetten :') maar echt met plezier ging het er niet in. Was dan ook erg blij toen ik het niet meer hoefde te eten :+
Heb daarna nog een fietstocht van meer dan 1000 kilometer gemaakt, maar dat wél op een vegetarisch dieet :D
Was overigens voornamelijk lamsvlees (werkte in IJsland)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:00

Mensen verteren vlees, maar ook groenten en zaden en fruit, op een manier die het lichaam ten goede komt.
Dus mensen zijn omnivoren, punt.
Katten/honden enz eten ook gras, maar dat is om de maag te kuisen, niet om voldoende voedingswaarden binnen te halen.
Paarden eten ook vlees, maar alleen als ze niets anders te eten hebben.

Aan tanden kun je echt niet alles zien, zoals bij zoveel, je moet naar het geheel kijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:06

Kuggur schreef:
Shadow, yep je hebt gedeeltelijk gelijk, er is inderdaad een opslag in de lever, en voor drie jaar, komt me onverwacht dat die zó groot is.

Klopt, spierslapte, vermoeidheid en neurologische problemen. Allemaal recept voor grote problemen als je moet jagen. Keertje geen seizoenstrek grote beesten door jouw gebied zou dodelijk zijn geweest voor ons als soort zonder ruime voorraad om op te teren, want met B12 tekort op groot wild jagen zal je niet lukken.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:49

Hmmmm........ intressant topic zeg... Maar zeg nou zelf, wij mensen proppen echt alles achter onze kiezen! Brood, fruit, worst, vlees,... vanalles. En volgens mijn boekje is het nog altijd: een dier dat vlees eet is een carnivoor, een dier dat plantaardig eten eet, is een herbivoor, en een dier dat alles eet (dus vlees én groente!) is een omnivoor. Dus wij eten dus én vlees én groente dus dat maakt ons een omnivoor! En ja, wij mensen zijn ook DIEREN! Maar bedenk wel dat sommige dieren ook op ons jagen, zoals tijgers in india en krokies in australië. En dat doen ze echt niet voor de lol, hoor. Pure survival heet dat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:21

Als we herbivoren zouden zijn, waarom staan onze ogen dan vooraan in ons hoofd, waarom hebben wij dan hoektanden, waarom zijn wij dan rechtop beginnen lopen?

Als je trouwens gebitten gaat vergelijken, gelieve dan geen gephotoshopte plaatjes te gebruiken (sorry, kon het niet laten, vergeef mij :+ ).

Plaatje van gebitten van de drie soorten en de mens: http://winging-it.me/wp-content/uploads ... Teeth3.jpg