Nieuwe Paus is gekozen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:02

Dan nog: vertaal "scales"....

Bambolina

Berichten: 2097
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:07

Scales zijn schubben, kreeften en mossels hebben shells, daarom heten ze ook shellfish :)
En excuses als ik dan het verkeerde stuk gequote heb.. Ben nu even hard opzoek naar een filmpje waarin nog veel meer van deze tegenstellingen aan het licht komen maar kan m' even niet vinden.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:09

Cassidy schreef:
Dan nog: vertaal "scales"....

Wanneer ik die tekst in een nederlandse bijbel opzoek (zie hier een aantal vertalingen) staat overal "vinnen en schubben".

Ik heb een vraagje over dat op de vorige pagina. Ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat bepaalde geboden in de bijbel niet (meer?) gelden (voor christenen/iedereen?). Jullie zeiden daar iets over, maar ik kon het niet helemaal volgen. Is er iemand die dat uit kan/wil leggen? :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:11

_San87_ schreef:
Bambolina schreef:
Ik geloof dat die Ghanees juist wel een grote kans maakte (en is overigens, heb ik gehoord, een uitgesproken moslim hater..)

Niet dat het uitmaakt.. ze zijn allemaal anti-lgbt, anti-abortus en anti-anti-conceptie dus ze mogen van mij allemaal de pot op


Ik weet niet... Wat ik uit de pers heb begrepen is de Ghanees een uitgesproken homohater en heeft hij ook niet zoveel met vrouwen. Ik denk niet dat je zo iemand aan het hoofd van een geplaagde organisatie wilt hebben :).



EN homohater EN niet veel met vrouwen hebben ?
Die gaat dan dus zeker niet "de pot op" :D

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:13

Paisano:
Het boek voor de Joden heet de Tenach, daar staan richtlijnen in voor het koosjer (of kosher) eten (en uiteraard niet-koosjer). Echter in de Bijbel die bij mij in de kast staat, zijn er stukken weggelaten (zoals Leviticus) :) dus 'missen' er regels omtrent eten. Om die reden kan een Jood volgens de Tenach geen mosselen eten, maar is het voor mij als protestant geen probleem; de bijbel zegt er niets over.
(Even eenvoudig uitgelegd)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:16

En als katholiek opgevoed christen heb ik geen boodschap aan kosher. Respecteer het wel, maar vind het wel HEEL ver gezocht en niet meer van deze tijd.

Bambolina

Berichten: 2097
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:18

Shirley schreef:
_San87_ schreef:
[quote="Bambolina"
Ik geloof dat die Ghanees juist wel een grote kans maakte (en is overigens, heb ik gehoord, een uitgesproken moslim hater..)

Niet dat het uitmaakt.. ze zijn allemaal anti-lgbt, anti-abortus en anti-anti-conceptie dus ze mogen van mij allemaal de pot op


Ik weet niet... Wat ik uit de pers heb begrepen is de Ghanees een uitgesproken homohater en heeft hij ook niet zoveel met vrouwen. Ik denk niet dat je zo iemand aan het hoofd van een geplaagde organisatie wilt hebben :).



EN homohater EN niet veel met vrouwen hebben ?
Die gaat dan dus zeker niet "de pot op" :D[/quote]

oh, jeetje! Het lijkt inderdaad een beetje alsof ik moslim hater als een pluspunt zie.. := sorry, zin een beetje verkeerd opgebouwd. Die kan drie-dubbel de pot op natuurlijk :D

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:18

vuurneon schreef:
Het boek voor de Joden heet de Tenach, daar staan richtlijnen in voor het koosjer (of kosher) eten (en uiteraard niet-koosjer). Echter in de Bijbel die bij mij in de kast staat, zijn er stukken weggelaten (zoals Leviticus) :) dus 'missen' er regels omtrent eten. Om die reden kan een Jood volgens de Tenach geen mosselen eten, maar is het voor mij als protestant geen probleem.
(Even eenvoudig uitgelegd)


Oké, dat snap ik, dank je :) Ben ik eigenlijk wel benieuwd welke bijbelvertaling jij hebt en welke boeken daar nog meer uit zijn gehaald? En waar dat dan op gebaseerd is, dat die regels er niet toe doen voor christenen? En hoe komt het dat in andere vertalingen van de bijbel Leviticus er wel instaat?

Soms is het even lastig inschatten hoe dingen op internet over komen, maar dit is totaal niet aanvallend bedoeld naar jou of je geloof. Alleen oprechte interesse en nieuwsgierigheid :)

Bambolina

Berichten: 2097
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:23

Snap persoonlijk alleen niet zo goed waarom je dan bepaalde stukken van de bijbel maar gewoon weg mag laten.. maargoed, ik ben nu wel getriggerd en ga wat nog wat research doen, maar niet vanavond want ik ben nu wel heel hard mijn huiswerk aan het uitstellen :=

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:26

Paisano:
Ik heb de 'Groot Nieuws Bijbel' in de kast staan :) en Cassidy had het al eerder aangehaald, zoek maar eens op gnostische teksten :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-03-13 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:30

Bambolina schreef:
Snap persoonlijk alleen niet zo goed waarom je dan bepaalde stukken van de bijbel maar gewoon weg mag laten.. maargoed, ik ben nu wel getriggerd en ga wat nog wat research doen, maar niet vanavond want ik ben nu wel heel hard mijn huiswerk aan het uitstellen :=


"Bepaalde stukken uit de Bijbel weglaten"? Nogmaals, verdiep je in de gnostische teksten en je komt erachter dat, wat er in de Bijbel staat, gemanipuleerd is door een paar hoge pieten binnen het Katholiek geloof...wat wij te lezen krijgen in die Bijbel, is echt niet alles wat er te lezen valt.....

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:32

vuurneon schreef:
Ik heb de 'Groot Nieuws Bijbel' in de kast staan :) en Cassidy had het al eerder aangehaald, zoek maar eens op gnostische teksten :)


Kan je beter oud nieuws noemen.... :+

Op de zondagschool leerde je over de drie-eenheid.... Vind je helemaal niks over in de bijbel. Mooi verzinsel van het consili van Constantinopel.
Het meeste jeuk krijg ik nog van mensen die geschreven woorden ineens heel anders interpreteren. Het staat zwart op wit.... Als ik grijs wil pak ik 50 tinten. :+

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:39

Dat van die gnostische teksten is zeker interessant, ik zal er eens wat meer over opzoeken. Ik ben wel benieuwd hoe dan te bewijzen is dat die teksten oorspronkelijk wel bij de bijbel hoorden en niet gewoon 'verhaaltjes' zijn. Zal ik wel achter komen als ik me ermee bezig ga houden ;)

@ Cassidy: Als je zelf aangeeft dat de hoge pieten van het katholieke geloof de bijbel manipuleren, waarom hang je dat geloof dan nog aan?


Anne_GTI schreef:
Het staat zwart op wit.... Als ik grijs wil pak ik 50 tinten. :+

Hahaha _/-\o_
Maar soms is de bijbel toch ook wel 'grijs'? Ik neem aan dat jij niet alles letterlijk neemt?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:41

Anne_GTI schreef:
vuurneon schreef:
Ik heb de 'Groot Nieuws Bijbel' in de kast staan :) en Cassidy had het al eerder aangehaald, zoek maar eens op gnostische teksten :)


Kan je beter oud nieuws noemen.... :+.


Haha, ja de naam is wel misleidend :')

xStephanie

Berichten: 4067
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Elst (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:43

*komt binnenvallen*

Wat is een paus? :D Ja, die man op tv die op Sinterklaas lijkt :o Maar wat op internet staat snap ik niet helemaal dus is er hier iemand die in dummytaal kan uitleggen wat een paus voor een functie heeft? :D

franka75

Berichten: 11194
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:44


Heb ik 3 dagen geleden al gemaakt haha.

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:46

:D Ik vind het een prachtige verzameling sprookjes waar je veel van kan leren.
En van Pinokkio leer je dat je niet mag liegen....
Sommige verhalen waren niet mooi genoeg en pasten niet in het ideaalbeeld wat er heerste in de tijd dat het nieuwe testament is opgeschreven. Die zijn eruit geredigeerd.

Net als van Jimmy Hendrix vinden ze nog weleens wat van het oorspronkelijke ouvre. Dat wordt dan alsnog uitgebracht. (evangelie van Judas bijvoorbeeld)

Bambolina

Berichten: 2097
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:48

Cassidy schreef:
Bambolina schreef:
Snap persoonlijk alleen niet zo goed waarom je dan bepaalde stukken van de bijbel maar gewoon weg mag laten.. maargoed, ik ben nu wel getriggerd en ga wat nog wat research doen, maar niet vanavond want ik ben nu wel heel hard mijn huiswerk aan het uitstellen :=


"Bepaalde stukken uit de Bijbel weglaten"? Nogmaals, verdiep je in de gnostische teksten en je komt erachter dat, wat er in de Bijbel staat, gemanipuleerd is door een paar hoge pieten binnen het Katholiek geloof...wat wij te lezen krijgen in die Bijbel, is echt niet alles wat er te lezen valt.....


Ik zeg net al dat ik mijn research ga doen := je hoeft je niet te herhalen hoor, ik ben niet zo hardleers. In mijn middelbare school christendom lesjes stond leviticus netjes tussen het rijtje van bijbelboeken dat ik uit mijn hoofd moest kennen. Dus dan vind ik het (persoonlijk, dus, zoals in de quote te lezen) en beetje vaag dat de beweringen in dat boek dan toch blijkbaar niet mee tellen. That being said vind ik het merendeel van de bijbel stoffig oud geneuzel. Heb er ook zeker de normen en waarden uit kunnen pikken maar helaas kan niet iedereen dat, zo blijkt maar weer als je naar zo'n plein vol mensen bij het vaticaan kijkt die allemaal aan de lippen hangen van yet another stoffig oud mannetje.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:48

xStephanie schreef:
*komt binnenvallen*

Wat is een paus? :D Ja, die man op tv die op Sinterklaas lijkt :o Maar wat op internet staat snap ik niet helemaal dus is er hier iemand die in dummytaal kan uitleggen wat een paus voor een functie heeft? :D


Paus is hetzelfde als een Minister-President.
Geen authorisatie om iets zelf te verzinnen en vervolgens te melden...is altijd afhankelijk van de achterban.
Maar wel in de picture en de grootste kritiek moeten incasseren als het "volk" het niet mee eens is.
In mijn ogen een klotebaan.....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-03-13 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:48

xStephanie schreef:
*komt binnenvallen*

Wat is een paus? :D Ja, die man op tv die op Sinterklaas lijkt :o Maar wat op internet staat snap ik niet helemaal dus is er hier iemand die in dummytaal kan uitleggen wat een paus voor een functie heeft? :D


Hij is de baas van de katholieken; een van de grootste geloofsgemeenschappen op aarde. Grote smurf zeg maar. Hij beslist, wijst de weg en weet het altijd het beste....

xStephanie

Berichten: 4067
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Elst (GLD)

Re: Nieuwe Paus is gekozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:49

Ah, soort heiligman die denkt dat ie heerst over de wereld? :+ Net zoals de koningin die alleen maar voorleest wat Geertje wil :')

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:50

Anne_GTI schreef:
(evangelie van Judas bijvoorbeeld)


Yep die bijvoorbeeld.

En het evangelie van Maria Magdalena (de grootste prutsmuts volgens het katholieke geloof, maar in werkelijkheid de VROUW van Jezus...? )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:50

xStephanie schreef:
Ah, soort heiligman die denkt dat ie heerst over de wereld? :+ Net zoals de koningin die alleen maar voorleest wat Geertje wil :')


WTF is Geertje? Oh, je bedoelt Geert Wilders? Nee hoor, die denkt dat hij heel wat is. Laat hem lekker in die waan?

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:50

Bambolina schreef:
Ik zeg net al dat ik mijn research ga doen := je hoeft je niet te herhalen hoor, ik ben niet zo hardleers. In mijn middelbare school christendom lesjes stond leviticus netjes tussen het rijtje van bijbelboeken dat ik uit mijn hoofd moest kennen. Dus dan vind ik het (persoonlijk, dus, zoals in de quote te lezen) en beetje vaag dat de beweringen in dat boek dan toch blijkbaar niet mee tellen. That being said vind ik het merendeel van de bijbel stoffig oud geneuzel. Heb er ook zeker de normen en waarden uit kunnen pikken maar helaas kan niet iedereen dat, zo blijkt maar weer als je naar zo'n plein vol mensen bij het vaticaan kijkt die allemaal aan de lippen hangen van yet another stoffig oud mannetje.


Henoch was mijn favoriet. Da's het kortste. Hij gaat niet dood en wandelt heel veel. Lekker buiten beetje chillen.... Zijn opa was de oudste knakker in de bijbel.

xStephanie

Berichten: 4067
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Elst (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:51

Cassidy schreef:
xStephanie schreef:
Ah, soort heiligman die denkt dat ie heerst over de wereld? :+ Net zoals de koningin die alleen maar voorleest wat Geertje wil :')


WTF is Geertje? Oh, je bedoelt Geert Wilders? Nee hoor, die denkt dat hij heel wat is. Laat hem lekker in die waan?


Geertje Wilders ja, met zn ****kop :o