Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een zorgelijke zaak? of een goed idee. Wat vind jij hiervan?

Ik ben het er mee eens, pas als familie of vrienden niet in staat zijn te helpen moet de overheid inspringen
30 (18%)
Ik twijfel erover, wat word er bedoelt met 'niet in staat zijn te helpen"
48 (29%)
Helemaal niet mee eens! en als we het er toch over hebben. Het persoonlijk budget moet er weer bij
78 (48%)
Ik heb er eigelijk geen mening over. Puur omdat ik niet weet waar we het eigelijk over hebben.
5 (3%)

Totaal aantal stemmen: 161

kohtje

Re: Overheid wil meer zorg vanuit familie/vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 09:15

Dat zal allemaal wel mee valen dat 24 uur. Volgens mij gaat het ook niet over wassen maar over simpele dingen zoals was,boodschappen enz.
Van mij mogen ze mensen die 24 uur zorg doen belonen want die schelen een hoop geld voor de gemeenschap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:34

kohtje schreef:
Dat zal allemaal wel mee valen dat 24 uur.

Waarom denk je dat? Waarom zou de overheid hier stoppen? De problemen met de zorgkosten worden er niet structureel mee opgelost, er is nog steeds geen enkele visie op hoe je de zorg zou moeten inrichten. Er wordt alleen met een of andere kortwerkende ingreep wat geld uitgetrokken. Maar structureel verandert er niets, dus sta je volgend jaar weer ongeveer op hetzelfde punt.

Ook als je kijkt naar de geschiedenis van het beleid is dat er ongeveer elk jaar wel weer een verslechtering: elk jaar wordt er wel weer wat gekort (of de premie gaat omhoog, of de verzekering wordt teruggebracht) maar het is nooit genoeg, bij lange na niet. Niet zo gek ook, omdat het de kern niet raakt.

Citaat:
Van mij mogen ze mensen die 24 uur zorg doen belonen want die schelen een hoop geld voor de gemeenschap.

Dat is al wegbezuinigd. Dat was het PGB, daarmee is veel geld bespaard (veel mensen die thuis blijven wonen ipv in instellingen), maar de verontwaardiging was te groot over de vrijheid van mensen. (Dat mensen hun budget bv inzetten voor luxere zorg en de basiszorg (ook hele zware) gratis doen bijvoorbeeld: daarvan werd alleen de luxe gezien en hoe durven ze! De fraude was ook een probleem maar iets wat ook op andere manieren opgelost had kunnen worden.)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:41

Je moet het ook allemaal maar willen en tijd voor hebben buiten je baan om.
Volgens mij willen ze hier weer terug naar hoe het vroeger ging, dat oude mensen weer bij hun kinderen komen wonen en daar dus ook verzorgd worden.
We moeten met z'n allen steeds meer werken om alles maar rond te krijgen maar als je een hulpbehoevend iemand in huis hebt word dat ook een beetje lastig.
Het is niet erg om iets te doen, maar het gaat hier volgens mij niet om een keer boodschappen doen maar ook vooral om mensen die amper wat kunnen dat familie en vrienden daarmee gaan helpen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:05

kohtje schreef:
Dat zal allemaal wel mee valen dat 24 uur. Volgens mij gaat het ook niet over wassen maar over simpele dingen zoals was,boodschappen enz.

Nou, met alle respect, maar ik ga niet anderhalf uur in de auto zitten om voor mijn moeder even naar de Appie te gaan en dan weer anderhalf uur terug rijden :o Voor die rit zou ik dan ook het huis en de tuin bijhouden, eten voor haar koken en dat soort dingen.
Als ik dan even bedenk hoe dat eruit zou zien..
6 uur opstaan paarden voeren, hond eruit, douchen en persoonlijke verzorging
half 7 kinderen uit bed, in bad, ontbijt en schooltassen pakken.
8 uur kinderen naar school brengen
kwart voor 9 weer thuis, stallen mesten en paarden naar buiten
half 10 naar mijn moeder vertrekken.
tussen half 11 en 11 uur daar, boodschappen doen voor mijn moeder
12 uur terug, lunch maken, eten.
half 1 huishouden op orde brengen, ondertussen ook koken zodat het alleen nog in de magnetron hoeft
om 2 uur weer terugrijden naar schoolplein
half 4 aan de schoolpoort
rond 4 uur thuis, paarden voeren en wisselen binnen/buiten, hond wandelen.
half 5 huiswerk maken met de kinderen
half 6 voor onszelf koken, eten.
7 uur kinderen naar bed brengen.
half 8 voeren, paarden naar binnen, hond wandelen
8 uur eigen huis poetsen, was doen,..
half 10 naar bed

Moet je ook niet vaker dan eens per week willen doen op die manier denk ik

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:01

maar 1x per week moet wel te doen zijn toch?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:21

Ik woon ook niet dicht bij mijn moeder en in elk geval niet om daar regelmatig heen te gaan, ook ben ik zelf chronisch ziek en heb met slechte dagen zelf hulp nodig. Meer familie als mijn moeder heb ik niet en mijn schoonfamilie geeft bij zoiets niet thuis. Dus zou alles op mijn man neerkomen en die werkt fulltime. Dus zou echt niet kunnen. En vrienden? daar kan je zelden op bouwen in slechte tijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:16

kohtje schreef:

Ja maar daar heeft iemand die echt hulp nodig heeft dus niet zoveel aan imo (mijn moeder is nu nog in optime forma en werkt gewoon fulltime dus het is hypothetisch). Mijn eigen thuishulp komt twee keer per week, diensten van 4 uur, daarin doet ze de benedenverdieping en de strijk. Incidenteel vraag ik haar om ook even boven de stofzuiger erdoor te halen en de bedden te verschonen maar meestal hou ik boven zelf bij, dat hoeft nou ook niet elke dag gedaan te worden dus dat ligt er doorgaans proper bij. Maar ik denk uitgaande van wat ik zie in mijn huis niet dat mijn moeder haar eensgezinswoning op anderhalf uur per week bij te houden is. Laat staan extra klussen erbij nemen als haar tuin, ramen lappen, gordijnen wassen, koelkast poetsen,..
Mijn broer en zus hebben beiden nog een grotere reisafstand dan ikzelf en zij werken allebei meer dan voltijds, dus verdelen is lastig. En heel eerlijk.. het is al lastig om iemand te vinden om de katten te eten te geven bij vakantie, laat staan iemand die ook echt elke week met jou zo'n zorglast wil dragen.
Ik ga komende maand bij mijn moeder de tuin herinrichten en heraanplanten met mijn broer, mijn broer komt volgende maand mijn zolder isoleren en kelder waterdicht maken dus we doen best wat voor elkaar, maar ik denk dat echt zinnige structurele hulp bij ouderdom, ziekte of handicap erg lastig wordt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:37

kohtje schreef:

Het gaat hier niet over 1x in de week, het gaat er echt over dat deze mensen verzorgd worden.
Dat is dus veel meer dan eens een dagje of een boodschap doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:39

Ja je hoeft mij niets te vertellen ,ik zorg 24/7 mijn moeder. Maar als ik zie dat er mensen zijn die niets doen dan wordt ik daar best verdrietig van.
Er zijn heel wat mensen die niet van plan zijn om ook maar iets in te leveren voor hun ouders. Als ze 1x per maand naar hun ouders om kijken vinden ze het al veel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:25

kohtje schreef:
Ja je hoeft mij niets te vertellen ,ik zorg 24/7 mijn moeder. Maar als ik zie dat er mensen zijn die niets doen dan wordt ik daar best verdrietig van.
Er zijn heel wat mensen die niet van plan zijn om ook maar iets in te leveren voor hun ouders. Als ze 1x per maand naar hun ouders om kijken vinden ze het al veel.

Dat ligt er helemaal aan wat voor een leven je hebt. Wij komen nu al uren tekort in een dag en s'avonds voor de TV hangen kunnen we zelden. Maar er zijn ook genoeg mensen die wel veel tijd over hebben. Ik zou niet weten hoe wij dat passend zouden moeten krijgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:26

Met alle respect maar ik zou niet 24/7 kunnen zorgen voor mijn ouders, ik zou het ook niet willen.
Ik heb ook een leven.
Ben absoluut niet te beroerd wat te doen, maar volledige verzorging gaat mij te ver.

Ik heb mijn vader voor een groot deel verzorgd tot zijn dood, daarna mijn opa en mijn oma eist nu veel tijd op.
Dan heb ik ook nog een moeder die gelukkig nog prima voor zichzelf kan zorgen.
Maar ik heb weinig behoefte om iedereen maar te blijven verzorgen buitn mijn werk.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:28

het is wachten op privé verzorgingswoonhuizen, waar 2/3 verpleegsters een huis runnen met een aantal AOW'ers daarin.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:39

Ik heb heel lang 24/7 voor mijn vader gezorgd, maar toen kon hij meer dan nu. Zoals ik al eerder zei krijg ik hem in mijn eentje gewoon niet omhoog om naar de wc of naar bed te gaan.

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:39

niet alles gelezen in het topic , maar wil wel even reageren. de zzp 1 tm 3 worden inderdaad er uitgeknikkerd dit houdt in dat deze mensen thuis blijven wonen ipv in het wzc kunnen worden opgenomen. m. i. is dat de thuiszorg hier op gaat inspringen dus deze krijgen meer geld en middelen om de thuiszorg in te zetten. dit scheelt in de kosten posten van de woonzorgcentrums. maar dit houdt dus niet in dat de mensen thuis geen zorg krijgen en/of afhankelijk zijn van familie en vrienden.

ook nog even over de pgb .. dit budget wordt in 2013 verhoogd ter compensatie van de pgb in 2012 (zie rijksoverheid.nl )

al met al denk er dat er op dit moment te veel ophef wordt gemaakt om dat er te weinig uitleg wordt gegeven over de gang van zaken...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:55

patrice02 schreef:
niet alles gelezen in het topic , maar wil wel even reageren. de zzp 1 tm 3 worden inderdaad er uitgeknikkerd dit houdt in dat deze mensen thuis blijven wonen ipv in het wzc kunnen worden opgenomen. m. i. is dat de thuiszorg hier op gaat inspringen dus deze krijgen meer geld en middelen om de thuiszorg in te zetten. dit scheelt in de kosten posten van de woonzorgcentrums. maar dit houdt dus niet in dat de mensen thuis geen zorg krijgen en/of afhankelijk zijn van familie en vrienden.

Maar dan nog zal mijn vader alleen naar de wc kunnen als er iemand is. Of thuiszorg, of familie. Dus hij zit gewoon met een probleem en ik weet nu al wat er dan gaat gebeuren. Hij gaat toch proberen om zelf naar de badkamer te komen en zal dan weer door de thuiszorg in de gang gevonden worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:01

patrice02 schreef:
niet alles gelezen in het topic , maar wil wel even reageren. de zzp 1 tm 3 worden inderdaad er uitgeknikkerd dit houdt in dat deze mensen thuis blijven wonen ipv in het wzc kunnen worden opgenomen. m. i. is dat de thuiszorg hier op gaat inspringen dus deze krijgen meer geld en middelen om de thuiszorg in te zetten.

Maar wel een stuk minder dan begroot wordt om de benodigde zorg te leveren.

Citaat:
ook nog even over de pgb .. dit budget wordt in 2013 verhoogd ter compensatie van de pgb in 2012 (zie rijksoverheid.nl )

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... den-budget

Het pgb wordt weer iets breder toegankelijk, maar het budget gaat niet omhoog, en "De pgb-tarieven blijven in 2013 even hoog als in 2012. Ze worden dus niet gecorrigeerd voor inflatie. Het budget voor cliënten met een indicatie voor verblijf (‘ZZP-indicatie’) wordt lager."

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:02

ja dit klopt maar dit blijft in een wzc ook zo als je vader bijvoorbeeld belt staat er niet binnen 2 tellen een zuster.. en natuurlijk is dit wel sneller als met thuiszorg maar in principe blijft dit het zelfde . ook is het zo dat als jou vader compleet hulpbehoevend is dus niets zonder hulp kan deze toch echt een hogere zzp gaat krijgen waardoor wel een opname bewerktstelligt kan worden.

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:05

@shadow dat klopt vanuit de overheid wel , maar vanuit een organisatie kunnen ze dit waarschijnlijk wel opvangen omdat de kostenposten dus dalen van de wzc.. als ik bij ons in de organisatie kijk is 40 % zzp 1 tm 3 in het wzc dit valt weg ... maar daar in tegen wordt dit weer geinvensteerd in de thuiszorg.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:42

patrice02 schreef:
. m. i. is dat de thuiszorg hier op gaat inspringen dus deze krijgen meer geld en middelen om de thuiszorg in te zetten. dit scheelt in de kosten posten van de woonzorgcentrums. maar dit houdt dus niet in dat de mensen thuis geen zorg krijgen en/of afhankelijk zijn van familie en vrienden.

Eeeuh, ik weet niet waar je dit vandaan hebt maar dee thuiszorg krijgt GEEN extra geld hoor. Die worden ook gekort. Wij raken heel veel werk kwijt...
Veel van onze clienten gaan afhankelijker worden van familie, vrijwillgers enz.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:47

jesito schreef:
Het gaat hier niet over 1x in de week, het gaat er echt over dat deze mensen verzorgd worden.

Is al diverse malen gezegd, het gaat NIET over verzorgen van mensen 24 uur per dag. Mensen die echt verxorging nodig hebben, kunnen dit via de thuiszorg krijgen. De kleine dingen zoals steunkouzen aan en uit, boodschappen, medicijn inname controle, maaltijden maken of toe zien op eten, huishouden enz. Dit zijn dingen die familie, buren, vrijwillgers op moeten gaan vangen. Ze zijn nog bezig om iets te verzinnen voor mensen die niemand hebben of die ver weg wonen. Ws dus vrijwilligers of mensen dwingen die een uitkering hebben...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 21:50

Het wordt trouwens nog gekker, ze willen nu ook op de gehandicaptenzorg gaan bezuinigen :(
waardoor mensen met bijv down die nu in een gezinsvervangend tehuis wonen, zelfstandig moeten gaan wonen. Echt te ziek voor woorden. Ze hadden he over (dacht) rond de 64% die dan niet meer in een tehuis kunnen blijven. Mensen met vaak het denkvermogen van een kind van 5. Te triest.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:16

Nog een praktijk voorbeeld.
Client van mij had 3 uur, was echt te weinig, dus aanvraag voor 1 uur extra. Belt de WMO op:
WMO: mevrouw, wie doet de boodschappen?
client: dat doet mijn hulp want ik kan zelf niet op straat
WMO: heeft u een scootmobiel?
mw: nee
WMO: dan moet u die aanvragen, dan kunt u zelf gaan

kosten extra hulp: 13 euro per week
prijs scootmobiel: 5000 euro (incl electrische deur etc)

Vervolgens heeft ze een scootmobiel gekregen, waar ze welgeteld 1 keer opgezeten heeft, omdat ze hem amper kan besturen door lichamelijke gebreken

_-:(

nog een voorbeeld:
client van 85, kan niets meer zelf, echt niets
wil thuis blijven wonen
oudste zoon (65, 2 hernia operaties in 1,5 jaar) komt voor zijn werk moeders uit bed halen, aankleden, naar woonkamer brengen, ontbijt maken en voldoende drinken binnen handbereik tot 18 uur
S avonds maakt hij eten voor haar en brengt haar weer naar bed
Overige kinderen wonen of te ver weg (duitse grens) of hebben echt geen tijd (eigen kind met handicap)

Ik kom nu nog 6 uur per week. Dat wordt 3,5 uur. Mevrouw komt niet op straat en ligt de hele dag op de bank. Zoon doet wat hij kan, maar moet ook 40 uur werken en kan zelf ook niet alles meer.
Ik doe het hele huis incl was. Dat red ik niet in 3,5 uur. Ik zal dus alleen de hoognodige zaken kunnen doen.

Wat mij verder opvalt, is dat niemand er schijnbaar bij stilstaat, dat wij als huishoudelijke hulp, bij de mensen die verder geen andere zorg hebben, vaak de enigen zijn die problemen signaleren. Familie ziet het niet, wil het niet zien, of er is geen familie.
Wij als huishoudelijke hulp, krijgen van de organisatie mee dat wij in de gaten moeten houden of een client niet achteruit gaat. Soms zijn wij de enige die de client zien.
Dat gaat veranderen en dan komen er weer vaker berichten in de krant van een persoon die al 6 maanden dood in huis ligt.

Mijn contract loopt tot 31-12-13. Daarna weet ik niet wat er gebeurt. WW? Kost ook geld. Alleen al in Amsterdam gaan er waarschijnlijk 9000 hulpen uit. Groot deel daarvan is OF te ongeschoold OF te oud voor ander werk.
Vraag me af hoe het is als ik 80 ben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:29

Rivendell, geen nood: je mag hetzelfde werk blijven doen tot je 80ste hoor. Minstens :j Geheel verplicht vrijwillig, en omdat we vandaag ontzettend gul zijn mag dat met behoud van een uitkering. Geen volledige ww natuurlijk, want dat is te duur, maar een leuke bijstandsuitkering? Die zijn helemaal het walhalla tegenwoordig, schijnt.
(Dat je daarmee onder het sociaal minimum duikelt, en het kleine gemis van salaris en arbeidsrechten, ach, dat zijn details. Kniesoor die daarop let hoor. :n )

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 22:54

Shadow :)
Daar gaat het wel naartoe...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:22

Shadow0 schreef:
Rivendell, geen nood: je mag hetzelfde werk blijven doen tot je 80ste hoor. Minstens :j Geheel verplicht vrijwillig, en omdat we vandaag ontzettend gul zijn mag dat met behoud van een uitkering. Geen volledige ww natuurlijk, want dat is te duur, maar een leuke bijstandsuitkering? Die zijn helemaal het walhalla tegenwoordig, schijnt.
(Dat je daarmee onder het sociaal minimum duikelt, en het kleine gemis van salaris en arbeidsrechten, ach, dat zijn details. Kniesoor die daarop let hoor. :n )

Yep :j
Of ze brengen alles weer terug naar alphahulp. Hetzelfde werk voor minder geld en zonder rechten.