nertsenfokverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: nertsenfokverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:36

Wat mij stoort is dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt.
Men kreeg een zware welzijnspakket onder de neus gedrukt waar deze mensen wel aan hebben voldaan.
Nu blijkt maar weer dat afspraken maken geen zin heeft.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:40

Het wordt verdorie ook wel een keer tijd.
Die "boeren" heb ik totaal geen medelijden mee trouwens. Als je aan zo'n omstreden vak begint, dan weet je dat het risico op een verbod er in zit. Zou ik risico van het vak willen noemen.

En als we dan toch bezig zijn: schaf meteen de landbouwsubsidies af.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:41

Brainless schreef:

Daar ken ik nog wel een paar meer voorbeelden van, waar nog veel meer mensen de dupe van zijn. Dus laten we daar aub niet over beginnen zeg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:42

Wendy schreef:
Brainless schreef:

Daar ken ik nog wel een paar meer voorbeelden van, waar nog veel meer mensen de dupe van zijn. Dus laten we daar aub niet over beginnen zeg.

Maar dat is een andere discussie, ik ken ook nog wel voorbeelden, maar dat wil niet zeggen dat het dan maar zo is en pech gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:43

Wendy schreef:
Het wordt verdorie ook wel een keer tijd.
Die "boeren" heb ik totaal geen medelijden mee trouwens. Als je aan zo'n omstreden vak begint, dan weet je dat het risico op een verbod er in zit. Zou ik risico van het vak willen noemen.

En als we dan toch bezig zijn: schaf meteen de landbouwsubsidies af.

Hoezo omstreden?
In die tijd was het heel normaal en geen probleem.

En over landbouwsubsidies... de nertsenfokkerij is de enige die floreert zonder subsidies.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:44

Brainless schreef:
[Hoezo omstreden?
In die tijd was het heel normaal en geen probleem.

En over landbouwsubsidies... de nertsenfokkerij is de enige die floreert zonder subsidies.

Dus al die acties van dierenwelzijnsorganisaties waren geen teken dat de nertsenfokkerij an sich omstreden is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:47

Omdat er een groep mensen tegen is?
Er zijn genoeg mensen die huizen kraken, een teken dat het moet worden toegestaan?
(volgens jouw beredenering).
Maar gelukkig is dit wel verboden geworden ondanks diverse groeperingen die er wel voor waren.

edit:
Deze groeperingen voeren ook actie tegen kippen/varkens en kalverhouderijen.
Moeten zij dan maar ook al stoppen omdat er een groep tegen is?

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:50

Omstreden of niet, het is dierenmishandeling. Afspraken of niet, ze hadden maar geen dieren moeten mishandelen. Jammer dan, what goes around comes around.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:54

Je paard berijden is ook dierenmishandeling.......... :7

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:56

vivana schreef:

Wil je echt een discussie beginnen of zo'n nertsenfokkerij dierenmishandeling is of niet? Waarom wordt het verboden denk je?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:03

Ik blijf erbij dat dat ook dierenmishandeling is,ook zij hebben er niet voor gekozen toch?!
Sorry ik heb er geen problemen mee...
En aangezien het toch al zo goed gaat met de economie hier in NL kan dit er ook nog wel bij...
Sorry heb op een landbouwschool gezeten ben nogal wat gewendt zeg maar.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:12

De dieren worden alleen gefokt voor het bont. De rest van het dier wordt gewoon weggegooid. In een filmpje hoorde ik dat Nederland de tweede grootste bontleverancier ter wereld.

Man van de fokkerij zelf zei 'ja het is niet leuk voor ze in dat kooitje, maarja het moet maar'. Dan denk ik.. kies dan een ander beroep!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:16

Dos_Caballos schreef:
vivana schreef:

Wil je echt een discussie beginnen of zo'n nertsenfokkerij dierenmishandeling is of niet? Waarom wordt het verboden denk je?

Omdat mensen zoals jij op de achterbenen gaan staan bij t woord bont

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:19

eenitraM schreef:
Omdat mensen zoals jij op de achterbenen gaan staan bij t woord bont

Ja, echt alleen daarom. Die dieren hebben inderdaad een prima leven maar ze dachten, ach laten we het toch maar verbieden omdat niet iedereen het ermee eens is. Dat is hoe jij denkt dat het gegaan is? Doe je oogkleppen af, visit een nertsenfokkerij, kom dan maar weer terug.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:29

Ja ik ben er geweest... en nu?

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:38

En, hebben ze een fijn leven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 18:48

Ik verbaas me er echt over dat bij topics in BB bij het eerste de beste topic over een konijn dat in een kooi zit van 1 meter breed met stro en speeltjes en aandacht, iedereen er overheen vliegt alsof het dier gemarteld wordt, en hier waar het gaat over tienduizenden dieren die ook nog eens intelligenter zijn dan konijnen en die in hun eentje in kleine, metalen hokjes zitten zonder bodembedekking of wat dan ook, dat veel mensen dat doodnormaal vinden :o? Ik snap dat niet.. je zou toch verwachten dat er op bokt vooral dierenliefhebbers zitten.. Ik heb nog niet één goede reden gehoord waarom die fokkerijen zouden moeten blijven. Die baan van de boer, ja zielig hoor.. Ik raak ook mijn baan kwijt dit jaar door de overheid met hun wetten dat je niet meer dan drie keer je contract kan laten verlengen en het bedrijf geen vaste contracten meer geeft.. Ahh wat zielig he := Ik denk dat die boer, net zoals ik, daar best wel overheen komt..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:13

Is eigenlijk met alle dieren die een massa-product zijn geworden.
Kippen moeten zo snel mogelijk vet worden om te slachten, dus waarom ontwikkelen we niet een kip die heel snel groot wordt en niet meer op zijn poten kan staan door zijn gewicht. We noemen het de plofkip en mensen kopen het massaal.
Waarom niet zoals in het rondeel? Kippen hebben ruimte, kunnen buiten, kunnen een jaar lang scharrelen en worden dan pas geslacht. Die kip smaakt net zo goed, misschien nog wel beter!

En dan de koeien... ik ben bij een vleeshouderij geweest... het is echt zielig om te zien hoe de kalfjes er gehouden worden. Ze staan in hokken waar ze alleen naar voren kunnen kijken. Draaien in het hok gaat niet en als ze het doen zitten ze vast. Dus het kalfje kan alleen maar naar voren kijken, krijgt melk en voer en zo staat het er tot het oud genoeg is om geslacht te worden.
Terwijl er in Nederland ook diervriendelijke opfokkerijen zijn van kalfjes (denk maar aan Peter's farm).

Varkens hetzelfde, staan in kleine kooien en kunnen alleen eten, drinken, liggen en staan. Draaien gaat niet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 19:15

En dat komt dus door het import beleid.
Wanneer onze boeren de dieren niet zo houden word het veel te duur en koopt de Nederlander liever buitenlands vlees dat in de supermarkten ligt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 19:42

schoentje schreef:
Wanneer onze boeren de dieren niet zo houden word het veel te duur en koopt de Nederlander liever buitenlands vlees dat in de supermarkten ligt.

Kom toch op zeg. Nederlandse boeren kunnen niet meer bestaan zonder te bezuinigen op dierenwelzijn? En dat is de schuld van het importbeleid volgens jou?
De boeren kunnen er zelf ook nog voor kiezen om het niet te doen. Niemand dwingt ze.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:01

Wendy schreef:
schoentje schreef:

Kom toch op zeg. Nederlandse boeren kunnen niet meer bestaan zonder te bezuinigen op dierenwelzijn? En dat is de schuld van het importbeleid volgens jou?
De boeren kunnen er zelf ook nog voor kiezen om het niet te doen. Niemand dwingt ze.

Heb even wat vet gemaakt......Ja hoor o.a de bank dwingt ze...ze MOETEN zo goedkoop mogelijk produceren om uberhaupt te kunnen blijven bestaan. Helaas kunnen ze dan vaak niet anders dan zoveel mogelijk dieren in zo'n klein mogelijk oppervlak houden wat het dierwelzijn inderdaad niet ten goede komt.
Spreek zo'n boer eens aan en vraag m eens of hij/zij echt zo de dieren wil houden, wedden dat ze wel graag meer ruimte etc per dier zouden wensen? Maar dat dat onder meer financieel niet haalbaar is.
Dit kan pas veranderen als niet iedereen naar de supermarkt rent bij een kiloknaller.
Oftewel als de consument bereid is meer te betalen voor een duurzaam produkt zal er geen producent zijn die hier niet in mee wil gaan, grote probleem zit m overigens in de tussenhandel, daar blijft het meeste aan de strijkstok hangen, ongeacht of dit vlees, eieren, wol of groente/fruit is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:04

@8nnemiek
Dat waren de oude hokken voordat ze moesten voldoen aan de nieuwe welzijnseisen.
Hokken zijn vergroot, ze hebben kooiverrijking vaak een speelbuis, en een nachthok met bodembedekking.
De meeste hokken hebben een tweede laag waardoor ze kunnen klimmen (en meer oppervlakte krijgen) en ze zitten minimaal per 2 in een geschakeld hok.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:11

Inderdaad, Nederlandse boeren kunnen niet bestaan als ze de dieren in ideale situaties zouden moeten houden. Nu hebben ze namelijk al subsidies nodig om het hoofd boven water te houden.
Een boer is vaak als boer geboren, hij houd van z'n vak en van het dier dat hij fokt, het is niet zo makkelijk om even iets anders te doen.

Bovendien is iets wat jij zielig vind voor iemand anders zijn begrippen wel niet zo zielig.
De dieren die gehouden worden kennen het leven in het wild niet, dus het is niet zo dat ze daar met heimwee aan terug denken. Ook weet zo'n beest niet dat hij gaat sterven of wanneer en waarom.
Natuurlijk heeft een beest ook een instinct en is het het het niet ideaal als een kalf in een kist moet leven, maar doordat ze zo ver gedomesticeerd zijn hebben ze er beduidend minder hinder van dan een oerdier zou hebben.

Natuurlijk zou het fijner zijn om de beesten in een wei of modder te laten lopen naar behoefte, dat zou een boer zelf ook het liefste zien. Maar doordat de concurrentie van buitenlands vlees te groot is is het gewoon niet mogelijk.

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:21

Mooizo! weg met die stink hokken! verzorgpaarden staan tegenover n nertsenfarm en t stinkt er altijd! mag snel stoppen.. arme beesies

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:25

Varkensbedrijven stinken ook ontzettend, en mijn moeder vindt paarden ook verschrikkelijk stinken.....