Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mindim schreef:Ze willen geen zwaar materieel gebruiken wegens de stressfactor. Maar weegt een moment van stress dan niet minder zwaar dan het leven? Het dier daar nog dagen laten sterven, geeft toch even goed stress?
janouk schreef:Mindim schreef:Ze willen geen zwaar materieel gebruiken wegens de stressfactor. Maar weegt een moment van stress dan niet minder zwaar dan het leven? Het dier daar nog dagen laten sterven, geeft toch even goed stress?
Ik vraag me af hoe mensen denken dat het in de natuur gaat met wilde dieren, die overlijden door ziekte of ouderdom. En die niet de 'mazzel' hebben om door een roofdier gedood te worden.
Of het nu een olifant is of walvis, een wolf of vos; ze gaan op een rustige plek liggen en wachten tot de dood komt. En dat duurt soms dagen voor ze overlijden. Toevallig heeft dit dier een zandbank "gekozen" in de buurt van mensen. Dit is een natuurlijk proces, zoals walvissen al duizenden jaren doen; ze hebben de mens niet nodig. Alleen om ze te beschermen tegen de mens.
Kentaro schreef:
Daarbij werden vijf boten ingezet, en bij wijze van uitzondering ook een helikopter om de redders bij te lichten. 'Iedereen zet alles op alles', twitterde de KNRM.
Met waterstralen werd zand onder het op een zandbank liggende dier weggespoten, waardoor het dier op een gegeven moment weer bijna onder water lag. Hierop probeerde men de bultrug met een net, via een sleuf, naar dieper water te slepen zodat het op eigen kracht kon wegzwemmen. Die poging strandde toen het net losschoot.
Het is net hoog water geweest. Hij had uit zichzelf weg moeten zwemmen." Gisteren probeerde de bultrug dat ook al twee maal, maar hij zwom zichzelf telkens weer vast. Ook zijn ligging helpt niet: de bultrug strandde op zandplaat De Razende Bol. Daar is het door de stroming en vele zandbanken moeilijk om met veel mensen en materieel te komen.
Ecomare legt uit waarom er geen zwaarder materieel is ingezet om de 12 meter lange Johannes te redden. De plaats waar de walvis ligt, is voor veel wagens en machines onbereikbaar, meldt het natuurcentrum. "Er is bovendien ook van af gezien omdat bultruggen bijzonder stressgevoelig zijn. Ze kunnen onvoorstelbaar goed horen, want ze communiceren met elkaar over de volle breedte van een oceaan. Al ons motorgeluid komt dus keihard bij ze binnen. Bovendien is het risico van fatale inwendige beschadigingen als gevolg van het sjorren en trekken met zware machines erg groot", is te lezen op de website van Ecomare.
Ecomare zegt veel tips te hebben gekregen, bijvoorbeeld om de bultrug met een net weg te slepen. "Maar waar haal je zo snel een net van 12 meter vandaan? Bovendien is het dier zo zwaar dat niet iedere boot hem kan wegtrekken."
Mars schreef:Maar de vraag is ook of het dier hetw el redt als je het lostrekt. Kan hij zichzelf zwemmende houden, en is er een kans dat hij zn familie terug vind?
Ik vind het afschuwelijk voor het dier en begrijpelijk dat men wil helpen, maar is het inderdaad niet het beste om het dier met rust te laten zit ik me hardop af te vragen...
Mindim schreef:Kentaro schreef:
Daarbij werden vijf boten ingezet, en bij wijze van uitzondering ook een helikopter om de redders bij te lichten. 'Iedereen zet alles op alles', twitterde de KNRM.
Met waterstralen werd zand onder het op een zandbank liggende dier weggespoten, waardoor het dier op een gegeven moment weer bijna onder water lag. Hierop probeerde men de bultrug met een net, via een sleuf, naar dieper water te slepen zodat het op eigen kracht kon wegzwemmen. Die poging strandde toen het net losschoot.
Het is net hoog water geweest. Hij had uit zichzelf weg moeten zwemmen." Gisteren probeerde de bultrug dat ook al twee maal, maar hij zwom zichzelf telkens weer vast. Ook zijn ligging helpt niet: de bultrug strandde op zandplaat De Razende Bol. Daar is het door de stroming en vele zandbanken moeilijk om met veel mensen en materieel te komen.
Ecomare legt uit waarom er geen zwaarder materieel is ingezet om de 12 meter lange Johannes te redden. De plaats waar de walvis ligt, is voor veel wagens en machines onbereikbaar, meldt het natuurcentrum. "Er is bovendien ook van af gezien omdat bultruggen bijzonder stressgevoelig zijn. Ze kunnen onvoorstelbaar goed horen, want ze communiceren met elkaar over de volle breedte van een oceaan. Al ons motorgeluid komt dus keihard bij ze binnen. Bovendien is het risico van fatale inwendige beschadigingen als gevolg van het sjorren en trekken met zware machines erg groot", is te lezen op de website van Ecomare.
Ecomare zegt veel tips te hebben gekregen, bijvoorbeeld om de bultrug met een net weg te slepen. "Maar waar haal je zo snel een net van 12 meter vandaan? Bovendien is het dier zo zwaar dat niet iedere boot hem kan wegtrekken."
Een sleepboot moet toch dienst kunnen doen, die kunnen aardig wat en anders meerdere sleepboten. Zodra het dier in het water ligt en vrij, kun je hem wegtrekken, dan valt zijn gewicht toch bijna weg.
Mars schreef:Tja, maar de vraag is hoeveel schade je het dier toebrengt door eraan te gaan slepen.
De kans is groot dat je spieren etc stuktrekt als je aan zo'n gewicht moet trekken en dan is hij van de regen in de drup.
Mindim schreef:Mars schreef:Maar de vraag is ook of het dier hetw el redt als je het lostrekt. Kan hij zichzelf zwemmende houden, en is er een kans dat hij zn familie terug vind?
Ik vind het afschuwelijk voor het dier en begrijpelijk dat men wil helpen, maar is het inderdaad niet het beste om het dier met rust te laten zit ik me hardop af te vragen...
Leven ze niet solitair?
janouk schreef:Ik zou liever zien dat ze het dier met rust laten om te sterven. Mochten ze hem al los kunnen trekken, zal hij waarschijnlijk verdrinken, omdat hij te lang gelegen heeft.