Mishandelde grensrechter Almere overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:35

De arme man is (nu was) de buurman van een klasgenoot van mij. Heel veel sterkte voor familie. Dit valt niet goed te praten. Al dat vieze schorem in de wereld. Er moet toch een keer een eind aankomen? Niet dat dit er ooit in zit. Tegenwoordig is het maar normaal als er iemand gedood word, of dat ambulancepersoneel e.d. in elkaar worden gerost. Stel respectloze idioten.. Als het aan mij lag...

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:37

Dit lossen ze echt niet op met een beetje geduld en therapie.. dat hadden ze moeten doen toen ze nog kinderen van 4 waren, toen ging het al mis in Sloten, Osdorp en nou ja, de rest van de wijken :o

Als ze eens beginnen met keihard straffen, dan is dat heel jammer voor degene die als voorbeeld dienen, maar de volgende laat het dan wel uit zn hoofd. Hun buurtgenootjes hebben tenslotte levenslang opgesloten met water en brood gekregen..
NU denken de buurtgenootjes, ach dit zwakke land, ik kan de grens wel doodtrappen want er gebeurt toch niks.. Jaartje branden in de cel, lekker niks doen, playstationnen, filmpie kijken en na een jaar gaan we weer vrolijk oppakken waar we zijn gebleven..

Opsluiten die handel, en nooit meer vrijlaten.. Straks kom ik ze nog tegen zeg, is mn haar de verkeerde kleur en word ik doodgeslagen..

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:40

_San87_ schreef:
Laten we er dan ook maar meteen bij zetten dat het hele team bestond uit allochtonen. Laat de vooroordelen maar komen :').

Ik snap het onderbuikgevoel ook wel, trouwens. Mijn eerste reactie was ook; sluit maar levenslang op met water en brood. Maar als je erover na gaat denken en rationeel blijft, dan is dat totaal geen oplossing en ook helemaal niet mogelijk.

Ach, daar bestaat het team toch ook uit..? Zie jij wel eens een blanke op de voetbalclub in sloten..? Ik niet hoor.. Waarom denk je dat ze hier wonen..? Omdat ze het in de bergen wel uit hun hoofd laten, of thuis.. Dan worden ze in elkaar gemept door hun vader..

Maar goed, doet van het feit niks af dat ze een zeer ernstig delict plegen. Blank of marokkaan lijkt me totaal niet van belang..

Vas schreef:
Het helpt inderdaad misschien niet om zwaarder te straffen.. Maar derest van de samenleving heeft er dan tenminste geen last meer van.. Zulk amsterdams tuig uit osdorp moeten ze gewoon 20 jaar op water en droog brood zetten..

Citaat:
Nee, dat moeten ze dus niet. Zoals je al correct beaamde: zwaarder straffen helpt niet.

tuurlijk wel, wil jij ze tegen komen op straat dan..? Ik niet hoor..
Laatst bijgewerkt door Vas op 03-12-12 22:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:42

Ziek dat dit is gebeurd...
Ook ziek dat er weer een hele "uitleg" over onze rechtstaat bijgehaald wordt.
Slappe hap om maar weer rekening te moeten houden met de daders.
Waneer gaan we op deze wereld weer eens met respect met elkaar om en hebben we weer een moraal?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:43

Las net dat het mokro's waren, zal wel want die doen alles in groepjes. Alleen zijn ze wel mak. Strafwerkkamp in Siberie lijkt me wel gepast.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:47

_San87_ schreef:
Laten we er dan ook maar meteen bij zetten dat het hele team bestond uit allochtonen. Laat de vooroordelen maar komen :').

Ik snap het onderbuikgevoel ook wel, trouwens. Mijn eerste reactie was ook; sluit maar levenslang op met water en brood. Maar als je erover na gaat denken en rationeel blijft, dan is dat totaal geen oplossing en ook helemaal niet mogelijk.

en wat is jou oplossing dan?Een goed gesprek?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:48

pillow schreef:
Strafwerkkamp in Siberie lijkt me wel gepast.

Inderdaad, kijk dat zijn nou straffen.. :') Dat is heel wat leerzamer dan playstationnen in jeugdgevangenis hoor..

En waarom is dat dan niet mogelijk San87..? Omdat dat zielig is voor ze, omdat ze pas 15 zijn..? Of is het iets anders waardoor dat niet mogelijk is..?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:52

stef schreef:
Hij is niet naar huis gegaan, waar dat vandaan komt weet ik niet. Voorzitter van de club melde dat hij zelf naar de kantine is gelopen en daar in elkaar gezakt is.
Dat daar onderzoek naar wordt gedaan lijkt me vragen naar de bekende weg.

Geciteerd uit dit nieuwsbericht: http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/12_december/03/binnenland/Buitenboys_meer_spelers_betrokken_bij_mishandeling_grensrechter.xml
Citaat:
Het slachtoffer is naar huis gegaan, heeft daar even op bed gelegen en is daarna teruggekeerd naar het voetbalveld om een andere wedstrijd te bekijken.

Lijkt me duidelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:55

Vas schreef:
Ach, daar bestaat het team toch ook uit..? Zie jij wel eens een blanke op de voetbalclub in sloten..? Ik niet hoor.. Waarom denk je dat ze hier wonen..? Omdat ze het in de bergen wel uit hun hoofd laten, of thuis.. Dan worden ze in elkaar gemept door hun vader..

Maar goed, doet van het feit niks af dat ze een zeer ernstig delict plegen. Blank of marokkaan lijkt me otaal niet van belang..

tuurlijk wel, wil jij ze tegen komen op straat dan..? Ik niet hoor..

Ik kom nooit in Sloten. En wat kan mij het schelen waarom ze daar toevallig wonen? En je zegt net dat het niet van belang is, waarom ga je dan uiteenzetten waarom JIJ denkt dat ze hier wonen?

En ik wil de beste jongens wel tegenkomen op straat, hoor :). Ik betwijfel of ze me wat zullen doen en zo wel, dan zet ik graag mijn ervaring op het gebied van boksen uiteen. Het is gewoonweg niet mogelijk om deze jongens levenslang op te sluiten dus dat zal ook gewoon niet gebeuren. Nooit.

Ladypronk schreef:
Ziek dat dit is gebeurd...
Ook ziek dat er weer een hele "uitleg" over onze rechtstaat bijgehaald wordt.
Slappe hap om maar weer rekening te moeten houden met de daders.
Waneer gaan we op deze wereld weer eens met respect met elkaar om en hebben we weer een moraal?

Niemand houdt rekening met de daders, het is alleen wel van belang om even uit te leggen hoe onze rechtsstaat werkt, want kennelijk heeft bijna niemand daar kaas van gegeten, maar schreeuwen diezelfde personen wel om het hardst hoe het allemaal moet.

En over respect en moraal gesproken, is mensen een tweede kans geven daar geen onderdeel van :)?

geerke schreef:
_San87_ schreef:

en wat is jou oplossing dan?Een goed gesprek?

Nee, hoor. Ik ben geen strafrechter en ik weet niet precies wat er gebeurd is en ook niks over de geestelijke gesteldheid van de daders, maar ik wil wel vertellen wat ik zou doen áls ik Officier van justitie was.

Mijn eis zou zijn: Tien jaar, eventueel met PIJ. Waarom? Dit is een geval zware mishandeling met dood tot gevolg (geen poging tot doodslag, geen doodslag en zeker geen moord), de maximale straf in het volwassenenstrafrecht is 10 jaar. Dat betekent dus dat ik de 16-jarigen in het volwassenstrafrecht zou laten berechten omdat ik de daad dermate vind dat ook mensen van 16 jaar kunnen indenken dat iemand toetakelen op de manier waarop is gebeurd de dood tot gevolg kan hebben.

Voor de 15-jarigen uiteraard de maximale straf (6 maand vast) en PIJ.

Toch denk ik niet dat het stand zou houden, maar het is wel wat ik zou eisen.

Jolliegirl

Re: Mishandelde grensrechter overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:56

Zo vanzelfsprekend is alles dus niet stef...
We moeten altijd maar alles van de media aannemen...helaas klopt dit niet altijd.
Zo gek is mijn vraag dus niet!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:56

Vas schreef:
pillow schreef:
Strafwerkkamp in Siberie lijkt me wel gepast.

Inderdaad, kijk dat zijn nou straffen.. :') Dat is heel wat leerzamer dan playstationnen in jeugdgevangenis hoor..

En waarom is dat dan niet mogelijk San87..? Omdat dat zielig is voor ze, omdat ze pas 15 zijn..? Of is het iets anders waardoor dat niet mogelijk is..?

De wet stelt de maximale straffen. Zo lastig is dat niet :).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:58

geen poging tot doodslag?Iemand een paar x tegen zijn hoofd schoppen?
Daar moet hij maar tegen kunnen??

Mayling27

Re: Mishandelde grensrechter overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:00

Ik neem aan dat het oo niets uit maakt of hij nu wel of niet naar huis is gegaan/kantine ingelopen is, of naar een andere wedstrijd.. Denk niet dat het daar nu omdraait....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:01

geerke schreef:

Nee, daar moet hij niet tegen kunnen, er is echter in het strafrecht onderscheid gemaakt tussen poging tot doodslag en mishandeling met de dood tot gevolg.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:02

Ik heb in een jeugdgevangenis gewerkt. Nou , nou wat worden ze daar gestraft zeg. Ze hebben het vaak nog beter als thuis en maar trots opscheppen over wat ze uitgevoerd hebben en ze ontlenen hun status aan het aantal taakstraffen die ze gehad hebben. Nu op het nieuws hebben ze het over 5 daders

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:03

_San87_ schreef:
geerke schreef:

Nee, daar moet hij niet tegen kunnen, er is echter in het strafrecht onderscheid gemaakt tussen poging tot doodslag en mishandeling met de dood tot gevolg.

strafrecht zus strafrecht zo....er is een man overleden,een gezin verscheurd.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:03

Met je kicksen op iemands hoofd trappen is geen poging tot doodslag..?

Als je op je 15 de nog niet kan bedenken wat dit voor consequenties heeft hoor je toch helemaal niet los op straat te lopen..?

Ik kan me nog wel herinneren dat ik op mn 15de heel bewust wist wat ik deed en wat dit voor consequenties had..
Laatst bijgewerkt door Vas op 03-12-12 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:05

Vas schreef:

nee....volgens jurist San87@ niet ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:05

geerke schreef:
_San87_ schreef:

strafrecht zus strafrecht zo....er is een man overleden,een gezin verscheurd.

Jij vraagt aan mij hoe ik de daders zou straffen, dat heb ik uitgelegd, je stelde een vervolgvraag, dat heb ik verduidelijkt. Nu niet zo gaan doen omdat ik antwoord geef op jouw vraag.

Vas schreef:

Denk je dat het doel van de daders was de arme man dood te maken? Als jij die vraag met eenduidig JA kan beantwoorden en dit ook met bronnen en onderzoek van de politie kan staven, dan ben ik gaarde bereid te zeggen dat ze veroordeeld moeten worden voor doodslag.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:08

Als jij een baksteen tegen iemand zn hoofd ramt wat is je doel dan..?

Als je 15 bent weet je toch dat een normaal mens er niet zo goed tegen kan als je die met kicksen bewerkt..? Of zie ik dit nou zo heel verkeerd..?
En nee, misschien was het niet hun doel om de man dood te maken. Maar ze hadden, met hun 15 jaar, heel goed kunnen indenken dat dit wel het einde van iemand leven kan betekenen. Doodslag dus..
Laatst bijgewerkt door Vas op 03-12-12 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:11

[/quote]

strafrecht zus strafrecht zo....er is een man overleden,een gezin verscheurd.[/quote]

Jij vraagt aan mij hoe ik de daders zou straffen, dat heb ik uitgelegd, je stelde een vervolgvraag, dat heb ik verduidelijkt. Nu niet zo gaan doen omdat ik antwoord geef op jouw vraag.

Vas schreef:

Denk je dat het doel van de daders was de arme man dood te maken? Als jij die vraag met eenduidig JA kan beantwoorden en dit ook met bronnen en onderzoek van de politie kan staven, dan ben ik gaarde bereid te zeggen dat ze veroordeeld moeten worden voor doodslag.[/quote]

Nee...jij schreef dat jou eerste gevoel was op water en brood achter slot en grendel....maar dat dat geen oplossing was.Toen wilde ik weten wat dan wel een oplossing was.10 jaar vast met gewoon eten,is dat dan wel een oplossing?
Ik vind toch dat de wet vreemd in elkaar zit.Moord is gewoon levenslang klaar.Ook moord door doodslag dus.Of het moet zelfverdediging zijn.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:13

Citaat:
We moeten met onze tijd mee gaan. Tegenwoordig is de jeugd een stuk verder dan onder andere ik was toen ik dezelfde leeftijd had. Ik kan daar erg van genieten. Een gozertje als Max Verstappen bijvoorbeeld. Zo volwassen als het gaat om hard gaan op een kart en het geven van interviews bijvoorbeeld. Ik heb fotografen van 12 jaar die meer begrijpen dan volwassen kerels met dezelfde hobby. Je mag nu al met 17 op voor je rijbewijs en neuken rond je 13e schijnt heel normaal te zijn. De leeftijdsgrenzen zijn dus niet meer wat ze geweest zijn. Zoals we allemaal ouder worden en dus de pensioengerechtigde leeftijd echt wel omhoog kan kunnen andere grenzen gerust omlaag. Laten we dus vanaf 1 december 2012 de grens voor jeugdrecht verlagen naar 13 jaar! Want als je volwassen genoeg bent om een spel te laten eindigen in een moordpartij dan mag je ook op die momenten laten zien hoe stoer je bent.
Laatst bijgewerkt door Vas op 03-12-12 23:14, in het totaal 3 keer bewerkt

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:13

Allereerst vreselijk voor de familie en het gezin.
Die beste man stond daar voor zijn hobby in zijn vrije weekend.
En ik ben waarschijnlijk helemaal niet "verantwoord" 15 jaar of niet testosteron of niet.
Ik vind het te gek voor woorden dat we in welke vorm rekening moeten houden met de daders.
Een strafwerkkamp lijkt mij idd een prachtidee voor een jaar of 25 want dit is nou echt zinloos geweld!!!!!
Denk je is in dat het jouw vader is die daar stond......

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:17

Vas schreef:
Als jij een baksteen tegen iemand zn hoofd ramt wat is je doel dan..?
Als je 15 bent weet je toch dat een normaal mens er niet zo goed tegen kan als je die met kicksen bewerkt..? Of zie ik dit nou zo heel verkeerd..?

Daar gaat het niet om... Er is nu eenmaal een verschil tussen doodslag (het opzettelijk, maar niet met voorbedachten rade, beroven van het leven van een ander) en zware mishandeling (handeling erop gericht om iemand een zwaar lichamelijk letsel toe te brengen) met de dood tot gevolg.

En dat laatste is helaas gebeurd, zoals ik opmaak uit de tekst. Maar zoals ik zei, zodra de politie vrijgeeft dat de daders unaniem hadden besloten de arme man dood te schoppen, dan ben ik de eerste die zegt dat het om doodslag gaat. Maar zo ziet het er voor nu niet naar uit :).

geerke schreef:
Nee...jij schreef dat jou eerste gevoel was op water en brood achter slot en grendel....maar dat dat geen oplossing was.Toen wilde ik weten wat dan wel een oplossing was.10 jaar vast met gewoon eten,is dat dan wel een oplossing?
Ik vind toch dat de wet vreemd in elkaar zit.Moord is gewoon levenslang klaar.Ook moord door doodslag dus.Of het moet zelfverdediging zijn.

Klopt. Dat is mijn eerste gevoel, maar zo werkt het gewoon niet. En ik weet dat zwaardere straffen niet werken. En ik heb je gezegd wat ik zou eisen en waarom, in een notendop.

En je haalt hier twee termen door elkaar, waardoor ik ook snap dat je zonder enige nuance spreekt, je weet kennelijk het verschil niet. Moord is ALTIJD met voorbedachte rade, doodslag is NOOIT met voorbedachte rade. En het gaat hier, zoals ik het lees, niet om kereltjes die 'opeens' besluiten iemand dood te schoppen, maar om kereltjes die besluiten iemand even flink pijn te doen, dus zware mishandeling zonder voorbedachte rade met de dood tot gevolg. Straf: 10 jaar. Mits volwassenenstrafrecht. Bij jeugdstrafrecht blijft het bij 6 tot 12 maanden de cel in.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:17

ik hoop dat de jongens gestrafd worden volgens het volwassen recht.

ondertssen zijn er wel 4 gezinnen in puin, ook de gezinnen waar de 3 daders uit komen reken ik mee gezien ik geen achtergronden ken al heb ik daar uiteraard al wel vraagtekens bij vanaf het momet ik hoorde op de radio van het mishandelen van de lijnrechter, wat hij ook nog vrijwillig en met plezier deed.