Alcohol verbod onder de 18 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:22

Mijn ouders hebben dat nooit gedaan; ons rijbewijs beloven als we niet zouden roken. Zeiden dat het onze eigen keuze was om zo achterlijk te zijn om te gaan roken, en dat ze ons niet gingen belonen voor dingen die volstrekt vanzelf sprekend zijn. Ik heb wel mijn rijbewijs voor mijn 18de verjaardag gehad, maar dat was omdat mijn ouders autorijden een nuttige vaardigheid vinden.

Ik denk dat het feit dat mijn ouders zo fel anti-roken zijn, en dat mijn moeder helemaal nooit drinkt, en mijn vader 2x per jaar een glas wijn heel erg geholpen hebben voor mij om nooit te beginnen. Het was/is voor mij gewoon idd volstrekt vanzelf sprekend om niet te roken en niet te drinken. Wat ook hielp was dat ik in een heel klein stadje woonde, waar gewoon niets gebeurde, en mijn ouders ons best eens naar een feestje of vriendinnetje wilde rijden, maar niet iedere week naar een uitgaansgelegenheid.

Ik had wel vriendinnetjes die thuis mochten drinken en roken, en die zijn in hun studententijd ook aardig doorgeslagen. Want een biertje, breezertje, mixje of wijntje hoorde erbij, en dan kan die 2de ook wel, en die 3de ook wel.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 29-11-12 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:22

joyce B schreef:
ja, "geniet maar drink met mate" klinkt toch anders dan " van roken ga je dood"

Tja, Ladylay, ik weet niet wat jij schade vind, maar ik vind schade wel als ik er voorhoofdholteontstekingen van krijg, longontstekingen en bronchitus, zware hoofdpijn waardoor ik me ziek meldde van school en misselijk werd...

Misschien zie jij dat als tijdelijk ongemak? Maar ik had er wel degelijk flink last van in het dagelijkse leven, met medicijngebruik tot gevolg. En nu ik niet meer in de rook kom, kan ik prima af zonder.

Zo ook kleine kinderen die zwaar aan de ontstekingremmende luchtwegmedicijnen moeten zitten, zware astma-aanvallen krijgen terwijl papa en mama rustig doorpaffen... En dan maar zielig doen dat hun kind zo vaak ziek is... Alsof het zo gezond is om dagelijks van die medicijnen te moeten gebruiken, met de mogelijke bijwerkingen, terwijl je het deels kan voorkomen door de situatie aan te passen.

EEN BORD VOOR JE HOOFD, zou ik dan zeggen. Het is wel degelijk bewezen dat meeroken schadelijk is voor de gezondheid (ook in uitgeademde rook zitten afvalgassen en ongezonde stoffen) en dat je er verschillende klachten van kunt krijgen, anders zou er niet zo'n lobby zijn om baby's en kinderen uit de rook te houden en zou er ook geen gedoe zijn om het meeroken in cafe's en discotheken met personeel...

Klopt, dat zijn idd dingen die voorkomen. Nou heeft uiteraard het ene persoon meer last van dan de andere. Maar idd zie ik dat meer als een ongemak als je het zwart/wit zal bekijken. Uiteraard gaat het meer dan over een ongemak, overigens is deze groep procentueel erg klein. De situaties zijn ook al aangepast zoals niet roken in de horeca. Goede regeling voor restaurants, bars ben ik niet positief over. Overigens dwalen we helemaal af van het onderwerp.

Hier een mooi artikel waar het heel goed is uitgeschreven, mocht je er meer over willen lezen. Zo niet, is dat ook prima ;)

http://www.henrysturman.com/dutch/artik ... roken.html
Laatst bijgewerkt door ladylay op 29-11-12 17:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:23

NatasjavE schreef:
Lottie84 schreef:
Wat stiekem roken betreft: al is de leugen nog zo snel.....

Je luchtje achterhaald hem wel :D

Hahaha. Je luchtje, je gele tanden, je gele vingers :P...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:26

Vjestagirl schreef:
Mijn ouders hebben dat nooit gedaan; ons rijbewijs beloven als we niet zouden rijden. Zeiden dat het onze eigen keuze was om zo achterlijk te zijn om te gaan roken, en dat ze ons niet gingen belonen voor dingen die volstrekt vanzelf sprekend zijn. Ik heb wel mijn rijbewijs voor mijn 18de verjaardag gehad, maar dat was omdat mijn ouders autorijden een nuttige vaardigheid vinden.

Ik denk dat het feit dat mijn ouders zo fel anti-roken zijn, en dat mijn moeder helemaal nooit drinkt, en mijn vader 2x per jaar een glas wijn heel erg geholpen hebben voor mij om nooit te beginnen. Het was/is voor mij gewoon idd volstrekt vanzelf sprekend om niet te roken en niet te drinken. Wat ook hielp was dat ik in een heel klein stadje woonde, waar gewoon niets gebeurde, en mijn ouders ons best eens naar een feestje of vriendinnetje wilde rijden, maar niet iedere week naar een uitgaansgelegenheid.

Ik had wel vriendinnetjes die thuis mochten drinken en roken, en die zijn in hun studententijd ook aardig doorgeslagen. Want een biertje, breezertje, mixje of wijntje hoorde erbij, en dan kan die 2de ook wel, en die 3de ook wel.

Klopt, veel kinderen krijgen prima mee dat hun ouders het gezellig hebben als de fles wijn op tafel staat.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:28

Jakkes, die gele vingers....
En die stank.... Nee

Oh en vergeet het kuchje niet!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:34

Lottie84 schreef:
joyce B schreef:
Er is een keer een interview geweest met een eerste hulp arts die de kosten voor had gerekend van het comazuipen. Dat was een behoorlijk bedrag, zou het terug moeten zoeken hoeveel schade precies.

Comazuipen kost gemakkelijk €1000,-

ja, minimaal. Dan ben je net in het ziekenhuis met de ambu en onderzocht. Paar daagjes IC erbij en je zit met gemak op het 3-dubbele :Y)

Lottie84

Re: Alcohol verbod onder de 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:39

Want de overheid denkt serieus dat het invloed heeft om die minimumleeftijd te verhogen??
Sorry hoor, maar heb al vaak genoeg kinderen met alcohol zien lopen terwijl ze overduidelijk nog <16 waren.
Via via komen ze er toch wel aan.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:39

@ Vjestagirl,
Dus als je af en toe een drankie drinkt en rookt, ben je gelujk doorgeslagen??

Bij mij heet dat gewoon genieten van je leven.

Mijn ouders hebben bij ons nooit als kindzijnde gedronken
Maar wel op verjaardagen ect ect,
En ook wij mogen gewoon onze drankie doen thuis,
Ook wij mogen roken thuis,
Want als mama het ging verbieden,
Dan deden we het wel stiekem buiten,
Met alle gevolgen van dien.

Ik vind het geen rare regel,
Maar ze komen er toch wel aan..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:40

Via via is nog altijd lastiger dan dat het probleemloos zelf verkregen word.
Je kunt niks volledig stoppen, je kunt het wel moeilijker maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:41

Wordt niet moeilijker hoor.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:43

ladylay schreef:
Klopt, dat zijn idd dingen die voorkomen. Nou heeft uiteraard het ene persoon meer last van dan de andere. Maar idd zie ik dat meer als een ongemak als je het zwart/wit zal bekijken. Uiteraard gaat het meer dan over een ongemak, overigens is deze groep procentueel erg klein. De situaties zijn ook al aangepast zoals niet roken in de horeca. Goede regeling voor restaurants, bars ben ik niet positief over. Overigens dwalen we helemaal af van het onderwerp.

Hier een mooi artikel waar het heel goed is uitgeschreven, mocht je er meer over willen lezen. Zo niet, is dat ook prima ;)

http://www.henrysturman.com/dutch/artik ... roken.html

Ik snap dat het voor de roker minder leuk is dat ze nergens mogen roken, maar ik heb er in een bar net zoveel last van als in een restaurant. Als ik de volgende dag een optreden heb kan ik het wel schudden, dan zit uitgaan in een kroeg waar er geheist mag worden echt niet in voor mij, hou geen stem meer over en je gaat er zo ontiegelijk van stinken! Echt ranzig gewoon, eigenlijk moet je alles in de was doen, je kleren je jas, je haar, maar ook je bedovertrek, want die ruik je de volgende nacht nog!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:48

Angeliquee18 schreef:
@ Vjestagirl,
Dus als je af en toe een drankie drinkt en rookt, ben je gelujk doorgeslagen??

Bij mij heet dat gewoon genieten van je leven.

Mijn ouders hebben bij ons nooit als kindzijnde gedronken
Maar wel op verjaardagen ect ect,
En ook wij mogen gewoon onze drankie doen thuis,
Ook wij mogen roken thuis,
Want als mama het ging verbieden,
Dan deden we het wel stiekem buiten,
Met alle gevolgen van dien.

Ik vind het geen rare regel,
Maar ze komen er toch wel aan..

Als je dat leest in mijn posts dan moet je toch wat doen aan je begrijpend lezen, want dat schreef ik niet. Ik schreef dat ze doorgeslagen zijn, en hoe dat kwam.

Ze komen er toch wel aan. Dus cocaïne en heroïne moeten we ook maar gaan verkopen bij de AH, want we komen er toch wel aan? Bushokje slopen maar niet meer strafbaar maken, want het gebeurd toch wel?

Wetten niet maken omdat er mensen zij die zich er niet aan houden slaat helemaal nergens op. Dat is net zoiets als dat we nooit warm water in onze huizen hadden mogen krijgen, want dan was er tenminste nog werk voor de stokers die het vroeger verkochten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:50

Hard drugs mogen van mij ook legaal, maar niet bij de AH te koop. Alcohol mag wat mij betreft ook uit de supermarkt schappen.

Bushokje slopen.. Had ik al op gereageerd.
Bizzybijtje schreef:

Wel stoerder.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:51

Nies_ schreef:
Hard drugs mogen van mij ook legaal, maar niet bij de AH te koop. Alcohol mag wat mij betreft ook uit de supermarkt schappen.

Bushokje slopen.. Had ik al op gereageerd.
Bizzybijtje schreef:

Wel stoerder.

Nou, dan gaan we naar de slijterij om cocaïne te halen. Goed plan, leggen we direct een vooraadje achter iedere bar. En dan moeten ouders het ook maar voor hun kinderen kopen, want anders doen ze het stiekem...

Ach ja, het doet wat aan de overbevolking zullen we maar zeggen. Coma spuiten is namelijk erg moeilijk, dat betekend gewoon het einde.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:53

Nou, dan hebben we de vergrijzing en overbevolking ook gelijk opgelost :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:53

Nies_ schreef:
Nou, dan hebben we de vergrijzing en overbevolking ook gelijk opgelost :D

:')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:54

Of de vergrijzing wordt juist erger, hmm.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:57

@ vjestagirl
"Ik had wel vriendinnetjes die thuis mochten drinken en roken, en die zijn in hun studententijd ook aardig doorgeslagen. Want een biertje, breezertje, mixje of wijntje hoorde erbij, en dan kan die 2de ook wel, en die 3de ook wel."
Is duidenlijk toch? Kan het vrij weinig anders opvatten,

En kan jij wel lezen?
Ik zeg, ik vind het géén rare regel,
Maar ze komen er toch wel aan,
Want dat gebeurd nu ook.
En dan kan je wel alle drugs erbij halen.
Het alchocol probleem onder de jongeren,
Is 20 keer zo groot als drugs gebruik.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:59

Angeliquee18 schreef:
@ vjestagirl
"Ik had wel vriendinnetjes die thuis mochten drinken en roken, en die zijn in hun studententijd ook aardig doorgeslagen. Want een biertje, breezertje, mixje of wijntje hoorde erbij, en dan kan die 2de ook wel, en die 3de ook wel."
Is duidenlijk toch? Kan het vrij weinig anders opvatten,

En kan jij wel lezen?
Ik zeg, ik vind het géén rare regel,
Maar ze komen er toch wel aan,
Want dat gebeurd nu ook.
En dan kan je wel alle drugs erbij halen.
Het alchocol probleem onder de jongeren,
Is 20 keer zo groot als drugs gebruik.

Goed. en de 4de, 5de, 6de, 7de, 8de, 9de, 10de, 11de enz enz enz drankjes op een avond konden ook wel. Want drinken was doodnormaal, hoorde erbij en was gezellig. Ik dacht dat dat toch aardig geïmpliceerd werd in mijn tekst.

Alcohol IS een drug, de enige legale harddrug. Maar afgezien daarvan: alle andere harddrugs zijn illegaal in Nederland, moeilijk te krijgen. Maar als je wil kun je er toch wel aankomen, dus waarom zouden we het dan niet legaliseren? Want je kan er toch wel aankomen, dat gebeurd nu ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:06

Want iedereen die één drankje drinkt drinkt er gelijk 11 :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:07

Bizzybijtje schreef:

Nee dat niet. Maar als je ouders het prima vinden dat je drinkt, en je dus van huis uit mee krijgt dat drinken doodnormaal is is de kans wel groter dat je die 11 drankjes drinkt dan als je ouders je geleerd hebben dat drinken oerstom is.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:09

Vjestagirl schreef:
Bizzybijtje schreef:

Nee dat niet. Maar als je ouders het prima vinden dat je drinkt, en je dus van huis uit mee krijgt dat drinken doodnormaal is is de kans wel groter dat je die 11 drankjes drinkt dan als je ouders je geleerd hebben dat drinken oerstom is.

Drinken is niet oerstom, comazuipen of dronken worden is oerstom, dat staat buiten 1 of 2 drankjes. En op welk feitelijk onderzoek bepaal jij dat die kans groter is?

Mijn moeders vader was alcohollist en die heeft tot haar 30e nooit 1 druppel gedronken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:17

mang schreef:
Drinken is niet oerstom, comazuipen of dronken worden is oerstom, dat staat buiten 1 of 2 drankjes. En op welk feitelijk onderzoek bepaal jij dat die kans groter is?

Mijn moeders vader was alcohollist en die heeft tot haar 30e nooit 1 druppel gedronken.

Ik vind drinken oerstom, net als dat ik drugsgebruik en roken oerstom vind. 1 drankje tast je reactievermogen, beoordelings vermogen en vermogen tot verstandig denken al aan. Ik gun iedereen zelf de keuze hoor, daar niet van, ik werk in een slijterij. Alleen ik vind het stom.

Ik baseer het op ervaring, met veel mensen, in verschillende landen.
De kans dat je opa niet zo'n leuke man was als hij dronken was is vrij groot (de meeste mensen zijn namelijk niet zo leuk als ze dronken zijn). De kans dat hij niet zo'n leuke vader was als hij dronken was is vrij groot (de meeste vaders zijn geen geweldige vaders als ze dronken zijn). De kans dat hij vaak dronken was is groot (hij was tenslotte een alcoholist). De kans dat je moeder indirect van haar vader geleerd heeft dat drinken oerstom is is dus vrij groot. Uitzondering die de regel bevestigd.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 29-11-12 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:17

Voor iedereen die zo graag wijst naar de V.S. - ik hoop dat jullie je realiseren dat je dat natuurlijk nooit zo één-op-één kan vergelijken? Er zijn véél meer verschillen dan alleen de alcoholleeftijd, en die zouden zomaar eens een flinke rol kunnen spelen in het studentengedrag. De excessen daar kan je dus niet zomaar aanhalen als illustratie van de gevolgen van een leeftijdsverhoging.