Prins Friso overleden (pagina 9).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:37

Colway schreef:
Blue_Eyes schreef:
Zo lang als de artsen daar niets zinnigs over kunnen zeggen, kunnen wij dat ook niet. Of wilde je zeggen dat je een vooraanstaand neuroloog bent?

Moet dat dan om een mening te hebben? of ben jij ook politicoloog, psycholoog, arts, etc? Bedoel...Tis een FORUM?

Ik vraag me af waarom iedereen steeds maar een mening moet hebben.
Waarom moet je mening hebben over dit bericht van Friso? Zijn familie heeft dit zo besloten, nou so be it.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:37

Ja, prima. Nee, ben ik niet, hoewel ik zeker wat politicologie betreft wel redelijk ingelezen ben :+ Maar om dan te oordelen dat ze hem maar moeten laten sterven omdat dit zielig voor hem is, maar geen rekening te houden met de rest van de mensen eromheen... Dat vind ik cru, want niemand weet of het daadwerkelijk zielig voor hem is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:40

Colway schreef:
Blue_Eyes schreef:
Zo lang als de artsen daar niets zinnigs over kunnen zeggen, kunnen wij dat ook niet. Of wilde je zeggen dat je een vooraanstaand neuroloog bent?

Moet dat dan om een mening te hebben? of ben jij ook politicoloog, psycholoog, arts, etc? Bedoel...Tis een FORUM?

Dat betekent niet dat je je mening altijd maar overal moet spuien. Soms is het gewoon verstandiger om hem voor jezelf te houden, al is het maar om te voorkomen dat je anderen kwetst.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:43

Goed verootjoo. Laten we dan maar helemaal niets meer zeggen ;)

Blue_Eyes

Re: Prins Friso toont "tekenen van gering bewustzijn".

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:53

In sommige gevallen is dat inderdaad de meest wijze optie :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:49

Wel erg hoor voor de kinderen en Mabel en zijn familie.

Hij is er en toch ook niet meer en dat is heel moeilijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:59

verootjoo schreef:
Dat betekent niet dat je je mening altijd maar overal moet spuien. Soms is het gewoon verstandiger om hem voor jezelf te houden, al is het maar om te voorkomen dat je anderen kwetst.

Transformeer jezelf tot naaktslak dan...Mensen hebben nou eenmaal meningen en een forum is bedoeld om onder andere om gedachten en meningen uit te wisselen of is dit weer zo'n typisch bokt-topic waarin alleen de 'ohhhhsss' en ahhhhhhs' geplaatst mogen worden? Wat een azijnpisserij weer. Niemand die Mabel nu belt dat de stekker eruit moet toch?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:10

Colway schreef:
verootjoo schreef:

Transformeer jezelf tot naaktslak dan...Mensen hebben nou eenmaal meningen en een forum is bedoeld om onder andere om gedachten en meningen uit te wisselen of is dit weer zo'n typisch bokt-topic waarin alleen de 'ohhhhsss' en ahhhhhhs' geplaatst mogen worden? Wat een azijnpisserij weer. Niemand die Mabel nu belt dat de stekker eruit moet toch?

*\o/*

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 00:57

Colway schreef:
verootjoo schreef:

Welke stekker?????????/ de man ademt zelf hoor valt dus weinig te trekken,
Enige wat mits hij niet zelf eet/drinkt is dat te stoppen maar of dat zo fair is bovendien zelfs in NL MAG DAT NIET ZOMAAR NL is wel 'makkelijker"met 'stoppen"wanneer men aan beademing ligt Dat is bij Friso niet het geval.

Wat betreft eten/drinken geen idee of hij dat zelf kan/doet.

Fijn voor hem dat hij 'thuis"is hoop dat het een stimulans is voor zn hersenen, verder heb ik er eigenlijk geen mening over. ik vind het een triest gebeuren voor alle betrokkenen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 01:33

Om te beginnen denk ik dat als er in zn vertrouwde gegeving er niet iets positiefs veranderd dat het helemaal niet meer veranderd, dat kan ook nog. Verder weten we helemaal niets, een gering bewustzijn kan van alles betekenen, naar ik ooit hoorde kan hij wel reageren met zn ogen op minieme schaal of hij met een hand knijpen weet ik niet. Het is helemaal aan hun wat er staat te gebeuren , ze hebben goede begeleiding dus meer kunnen ze niet doen. En of hij nou prins is of zwerver, dit gun je niemand

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 02:03

idd dit gun je niemand

ik weet ook niet precies wat hij allemaal wel bewust kan en wat onbewust weet alleen wel zeker dat hij ZELF ademt en dat maakt het erg lastig

familie valt weinig te verwijten de artsen die 50min reanimeerde tja het was erg lang

maar ik ga Welterusten :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 02:44

verootjoo schreef:
Gaan we weer...Ik heb het al zeer vaak gepost maar Friso ligt niet aan een stekker dus welke moeten ze eruit trekken? Deze man gaat niet uit zichzelf dood, dan maak je hem maar dood?

En fyi; dit gebeurd ook bij 'jan van de hoek'. Er liggen meer mensen in coma zoals al geschreven die worden ook niet doodgemaakt. Je kan niet voor andere mensen voor euthanasie kiezen.

Gelukkig niet! Ik vind dat er nogal makkelijk gesproken wordt over het beeindigen van Friso zijn leven. Als het je broer of zoon niet is, is dat ook heel makkelijk. Er wordt hier harder gejankt over een paardenleven dan over het leven van een mens. Rationeel is het heel makkelijk, maar als je emotioneel betrokken bent is het ineens een stuk minder eenvoudig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:48

Hij is naar Nederland gekomen omdat ze in dat ziekenhuis in Engeland niets meer konden doen,hij is daar uitbehandeld.Dát is de reden waarom hij naar nederland is gekomen.
Elk sprankje hoop word aangegrepen,hij zal niet de eerste zijn die na een paar jaar uit coma ontwaakt.En de schade? dat weet helemaal niemand,alleen de toekomst weet dat.
Je blijft als familie hoop houden,hoop doet leven.Ik snap heel goed waarom ze 'de stekker' er niet uit trekken.Pas als je 100% overtuigd bent dat hij nooit meer ontwaakt,kan je gaan denken over het beeindigen van zijn leven.
Ik ben heel blij dat ik destijds de stekker er niet uit heb laten trekken bij mijn dochter!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:50

Als hij inderdaad niet aan apparatuur ligt is het nogal wat om hem te laten versterven. Ga maar eens aan zijn kinderen uitleggen dat papa geen eten en drinken meer zal krijgen, dat lijkt mij behoorlijk traumatisch.

Enige tijd geleden is al bekend gemaakt dat hij tekenen van gering bewustzijn vertoont. Wij weten niet wat die tekenen zijn, of het wellicht iets meer dan 'gering' is, wat het zegt over zijn kansen op verder herstel.

Je kan nooit voor een ander bepalen of ze nog een menswaardig bestaan hebben. Nooit. Dat jij met al je overtuiging dood denkt te willen in die situatie betekent niet dat een ander dat ook wil. En uiteindelijk blijft het voor jezelf ook een gok, eenmaal in die situatie kan het ook anders zijn. Rationeel zou je wellicht ook denken 'liever dood dan levenslang in de gevangenis' en toch zijn terdoodveroordeelden dolgelukkig als hun straf wordt omgezet. Veel mensen zouden zeggen liever dood te zijn dan jarenlang vreselijk misbruikt te worden - toch zijn er drie vrouwen die heel blij zijn dat ze al die tijd in leven zijn gebleven. Je kan het nooit voor een ander beslissen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:02

Dani, helemaal eens met jou post.

Voor de mensen die zeggen: trek toch de stekker er uit. Actieve euthenasie is in Nederland nog steeds verboden of de persoon waarom het draait moet voor het 'ondragelijke lijden' een verklaring hebben opgesteld en deze moet door oa een arts zijn goedgekeurd. Ik vermoed dat dit niet zo is bij Prins Friso en dat dus 'de stekker er uit trekken' (lees euthenasie) geen optie is.

Versterving is inderdaad wel een optie maar daarvoor moet je ook toestemming hebben. Wettelijk gezien is dit ook niet toegestaan behalve in uitzonderlijke gevallen.

Je hebt hier te maken met een patiënt die zelfstandig ademt. Hoe hij er verder aan toe is weet niemand en is ook niet relevant. Net als dat het niet relevant is wat er met hem gebeurd, of ze hem nog 10 jaar laten liggen zoals hij nu ligt of dat de familie andere besluiten neemt is de keuze van hen.

Ook al is hij een publiekelijk figuur, hij is gewoon mens/vader/partner.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:37

Het is wel zo dat ze bij Friso veeeel langer hebben gereanimeerd'dan gebruikelijk is... Hierdoor is de kans op grote hersenschade natuurlijk veel groter. Het lijkt me vreselijk om als sportieve, actieve man wakker te moeten worden als kasplant... Maar goed, zoals hierboven al gezegd is, de 'stekker' eruit trekken kan en mag niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:43

Alles wat Ademt,Leeft.En daar klampt men aan vast.
En terecht ook!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:33

gohya schreef:
En terecht ook!

Vaak wel maar niet in sommige gevallen, helaas.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:36

bigone schreef:
gohya schreef:
En terecht ook!

Vaak wel maar niet in sommige gevallen, helaas.

Bij Terminale gevallen en 100% slecht vooruitzicht idd. niet.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:05

Mijn eerste gedachte was ook: 'hij komt naar huis om te sterven.'
Maar goed, misschien ook niet. Afwachten maar. Wat voor zijn familie vreselijk blijft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:53

Dani schreef:
Als hij inderdaad niet aan apparatuur ligt is het nogal wat om hem te laten versterven. Ga maar eens aan zijn kinderen uitleggen dat papa geen eten en drinken meer zal krijgen, dat lijkt mij behoorlijk traumatisch.

En bovendien kan en mag dat ook niet. Pas als mensen eten weigeren mag je i.o.m. de behandelend arts afspreken niet meer aan te bieden en de orale medicatie te stoppen.
Niet als iemand eten niet weigert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:54

verootjoo schreef:
Dani schreef:

En bovendien kan en mag dat ook niet. Pas als mensen eten weigeren mag je i.o.m. de behandelend arts afspreken niet meer aan te bieden en de orale medicatie te stoppen.
Niet als iemand eten niet weigert.

Volgens mij kan friso niks meer weigeren, gezien zn toestand.
Ik weet het ook niet hoor, maar we moeten er denk ik gewoon op vertrouwen dat de familie het beste met hem voor heeft en de juiste beslissingen voor zowel Friso als voor zichzelf maken :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:01

Als iemand dusdanig geen kwaliteit van leven meer heeft, vind ik het humaner om het eten en drinken te stoppen en over te gaan op morfine. Deze man heeft zoiezo geen leven meer, van een actieve man naar een plantje dat maar de hele dag in bed ligt en niks meer kan. Ik weet niet of zijn darmen nog werken zodat hij zelf nog kan poepen maar dat is per comateuze zorgvrager verschillend. Ik weet nog wel dat op mijn oude stage iemand 28 jaar in een vegetatieve coma lag. Is het dan niet egoïstisch om zo iemand te laten liggen met de wetenschap in het achterhoofd dat hij nooit meer zal ontwaken? Het is menselijker om deze gevallen te laten gaan en rust te geven dan ze een hele dag bij je te houden, er is ook nog zoiets als iemand laten gaan hoe moeilijk het ook zal zijn voor de familie.

En die tekenen van geringe bewustzijn, is het niet gewoon een samentrekking van spieren? Er word zovaak hoop gehouden over het feit dat iemand in de ander zijn hand kneep terwijl het misschien maar een samentrekking van spieren zijn. Wij horen maar 1 kant van de media en creëren ons eigen referentiekader.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:04

MarliesV schreef:
Actieve euthenasie is in Nederland nog steeds verboden of de persoon waarom het draait moet voor het 'ondragelijke lijden' een verklaring hebben opgesteld en deze moet door oa een arts zijn goedgekeurd.

Zelfs wanneer jij een verklaring opstelt dat wanneer je ongelofelijk gaat dementeren of lijden en je wil niet meer leven, geld deze verklaring niet meer. Je moet wilsbekwaam zijn om deze beslissing te maken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 15:20

Wat ik zo apart vind is dat iedereen er wat over wil zeggen maar niemand weet hoe de situatie nu precies is. Niemand van ons weet alle ins en outs, niemand van ons heeft prinses Beatrix of prinses Mabel gesproken, laat staan de behandelende artsen. We weten het niet dus gaan we speculeren, en sommigen vliegen daarbij echt compleet uit de bocht vind ik.