DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:14

FriesWytske schreef:
Denk dat hij daar niet bij heeft nagedacht. En gewoon gedacht heeft dat zij goede advocaten zijn en fries spreken.

De aangewezen advocaat heet De Boer, uit Sneek, staat op teletekst OF.

SteffiiY

Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:14

Echt geweldig knap dat men na zoveel jaar nog de dader hebben kunnen pakken! respect!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:21

Wat moet deze situatie beangstigend zijn voor de familie van de dader. Ja, ik ben blij dat de dader gevonden is voor de familie en vrienden van Marianne. Voor de familie van de dader is een ware nachtmerrie begonnen... Ik hoop dat men in Friesland en in Nederland rustig blijft en de familieleden van de dader zoveel mogelijk met rust laat.
De impact van de moord was en is bij mij ook groot. Ik moet nu vaak in het donker door stukken bos fietsen en daar ben ik echt niet blij mee...

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:54

Marianne zat destijds bij mijn broer in de klas op de school waar ik ook heb gezeten. Woon er ongeveer 5 kilometer vanaf. Geweldig nieuws dit natuurlijk..

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:56

knap hoor dat het ze nu eindelijk gelukt is na al die jaren..
alleen wel heel erg dat de dader met dit geweten al jaren heeft rond gelopen.. wie zegt dat Marianne zijn enige slachtoffer is geweest?

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:57

Geweldig nieuws. Las dat de verdachte (natuurlijk) wel elke betrokkenheid ontkent. Ben benieuwd wat ze er op basis van alleen DNA mee kunnen en dat het wel waterdicht is.
Inderdaad heel erg voor de familie van de dader. Ben benieuwd naar de persconferentie.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:14

Waar heb jij dat gelezen. Ik kan dat nergens vinden, daffene.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:21

Het is heus niet zo dat de volledige aangetroffen DNA wat ze gevonden hebben op die aansteker 100% overeenkomt met het sample, maar er zijn zeer doeltreffende markers die zeer specifiek zijn. Deze markers kunnen 100% uitsluitsel geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:23

Hoezo kan het niet 100% zijn dan?
Als ik vandaag dna laat afnemen en morgen weer, dan matcht dat toch ook 100% met elkaar? Dna is toch persoonlijk en veranderd niet in de loop der tijd heb ik altijd begrepen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:34

SteffiiY schreef:
Echt geweldig knap dat men na zoveel jaar nog de dader hebben kunnen pakken! respect!

De hebben geen dader gepakt. Ze hebben iemand gepakt waarvan het DNA overeen komt. Dat is heel wat anders. Hij is op het moment hooguit een verdachte.

anneliesdj schreef:
Hoezo kan het niet 100% zijn dan?
Als ik vandaag dna laat afnemen en morgen weer, dan matcht dat toch ook 100% met elkaar? Dna is toch persoonlijk en veranderd niet in de loop der tijd heb ik altijd begrepen.

Ze hebben nooit 100% DNA match. Dat kan gewoon niet, heeft met de techniek te maken. Uiteindelijk zullen ze 99,99% zeker zijn, en dan heet het een 'aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid'. Ook omdat er altijd een kans van 1 op de zoveel miljard is dat er iemand anders rondloopt wiens DNA zo op het jouwe lijkt dat het toch een ander is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:37

Er is een 100% match van het DNA van de vermoedelijke dader (Jasper S uit Oudwoude) met het DNA dat op het lichaam van Marianne is gevonden en op een aansteker die ze in haar tas had. Op basis van het laatste ging de politie ervanuit dat Marianne haar moordenaar kende en vermoedelijk uit de omgeving kwam of er bekend was. De politie wist op basis van het DNA ook al dat het om een blanke man ging. Het NFI doet nu een zogenaamde dubbelcheck (neemt dus opnieuw DNA af) om te controleren dat het DNA dat is eerder is afgegeven ook echt bij deze man behoort (zodat ze de juiste persoon voor zich hebben).
Maar er is geen twijfel over dat het eerder afgestane DNA 100% overeenkomt met het DNA dat op het lichaam van Marianne is gevonden.

Dat het onderzoek nu pas kon plaatsvinden (de techniek was er al veel eerder) komt omdat wetgeving dit belemmerde (privacy). Pas in april van dit jaar is de wet hierop gewijzigd en was het mogelijk dit onderzoek te doen. Met resultaat dus. Ik denk dat er meer onopgeloste moordzaken zo kunnen worden opgelost, bijvoorbeeld die van Nicky Verstappen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:38

Maar dat kan? Gelijkend of bijna identiek dna kan toch alleen als je direkte familie bent?
En ze kunnen aan dna toch ook zien of iemand man of vrouw is, blank of zwart ed, hoe kan er dan ergens anders op aarde iemand lopen met hetzelfde dna?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:40

Babootje schreef:
Dat het onderzoek nu pas kon plaatsvinden (de techniek was er al veel eerder) komt omdat wetgeving dit belemmerde (privacy). Pas in april van dit jaar is de wet hierop gewijzigd en was het mogelijk dit onderzoek te doen. Met resultaat dus. Ik denk dat er meer onopgeloste moordzaken zo kunnen worden opgelost, bijvoorbeeld die van Nicky Verstappen.

_/-\o_ Ik juig dat alleen maar toe, geweldig dat er langslepende zaken opgelost kunnen worden.
Als je niets te verbergen hebt hoef je ook niet bang te zijn dat je privacy geschonden wordt.

Maar ik heb begrepen dat de oproep om dna af te geven gewoon vrijwillig was? Dus hij had ook gewoon kunnen weigeren, dan gaat het privacy-verhaal ook niet echt op.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:45

het was idd vrijwillig dna afgeven maar ze hielden wel bij wie er uitgenodigd was en wie er daadwerkelijk is komen opdagen....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:48

Babootje schreef:

Als dat eens kon idd. Ik hoop zo dat die moord ook nog eens wordt opgelost.

Hoelaat komt die persconferentie?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:49

Resultaten zouden niet voor andere zaken worden gebruikt, zo heb ik het begrepen.

Voor het DNA onderzoek zijn mannen opgeroepen, ze zullen vooral naar de Y-chromosomale kenmerken gekeken hebben.
http://vaklokaal-nlt.nl/wp-content/uplo ... erzoek.pdf
Als verdachte weet dat zijn broer, vader, neef heeft meegewerkt aan DNA materiaal, kan de druk om zich te melden groter zijn geworden. Verdachte zou zelf ook wel bedacht hebben dat het net zich zou sluiten.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat doordat de overige mannelijke familieleden een gedeeltelijke match hebben gehad, justitie is gaan kijken wie er uit de mannelijke lijn ontbrak in het verwantschapsonderzoek en justitie door de resultaten van het verwantschapsonderzoek verdachte kon manen tot afstaan van DNA materiaal.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:50

anneliesdj schreef:
Gelijkend of bijna identiek dna kan toch alleen als je direkte familie bent?

Of zoals in dit geval als het (nu nog ) vermoeden bestaat dat het om dezelfde persoon gaat.

Het is overigens al bekend gemaakt dat de verdachte zelf zijn DNA heeft afgestaan, dus niet via neven, nichten of wat dan ook is getraceerd. Betekend dat als het tweede onderzoek matcht dat volgens mij niets anders kan zeggen dan dat het DNA wat destijds is gevonden het DNA van de verdachte is....

Nog een paar uur en dan weten we mogelijk meer. Ze zeggen dat ze binnen 4 tot 6 uur onderzoek kunnen doen. Als hij gisteravond is opgepakt, moet de uitslag er vanavond om 18.00 met de persconferentie dus kunnen zijn.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:54

Ik meen toch al dat het bekend is dat ze een familielid dna af hadden genomen en daar een gelijkenis in is gevonden en dat de verdachte toen is gevraagt ook dna af te staan en dat hij daarop het ook heeft afgestaan.Geloof dat het op omrop fryslan was gemeldt.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:58

Mh oke, heb ik dat gemist, werd toen straks ook gezegd dat hij vrijwillig zijn DNA had afgestaan ivm het onderzoek. Werd toen niks gezegd dat hij apart was uitgenodigd. Hoe dan ook, hoop zo dat ze hem hebben nu!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:11

brendalevita schreef:
Ik meen toch al dat het bekend is dat ze een familielid dna af hadden genomen en daar een gelijkenis in is gevonden en dat de verdachte toen is gevraagt ook dna af te staan en dat hij daarop het ook heeft afgestaan.Geloof dat het op omrop fryslan was gemeldt.

In de berichten van vanmorgen werd gezegd dat hij zich gewoon gemeld heeft bij het dna onderzoek. Ze zeiden dat ze 6-8 maanden nodig hadden om alle dna te vergelijken om te zien of er gelijkenis is. Maar nu is uit een eerste check dus meteen al gebleken dat er 100% match is, daarom zijn ze zo snel klaar, dat was niet verwacht.

En hoezo sluit het net zich? Dit was een laatste 'wanhopige' poging om nog een aanknopingspunt te krijgen. Als dit niet zou lukken zouden ze stoppen met verder onderzoek dus als dader zou je eerder denken dat je bijna veilig bent.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:17

Ik kan het bericht idd niet meer vinden zal ernaast hebben gezeten,wel las ik idd dat 100% niet kan maar 98%wel en dat nu nieuw onderzoek gaande is ben zeer benieuwt naar de persconferentie,zit dan opt werk hopelijk de radio aan!!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:23

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:24

Ik ben zeker van plan de persconferentie te gaan kijken :j
Ik had ook begrepen dat naar aanleiding van het verwantenonderzoek de verdachte is gevraagd ook DNA af te staan.
Ze zijn natuurlijk begonnen met testen en dit sample zal wel aan het begin van de testlijn hebben gestaan. Als ie net achteraan stond had het nog veel langer kunnen duren.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:27

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:30

anneliesdj schreef:
Babootje schreef:

_/-\o_ Ik juig dat alleen maar toe, geweldig dat er langslepende zaken opgelost kunnen worden.
Als je niets te verbergen hebt hoef je ook niet bang te zijn dat je privacy geschonden wordt.

Maar ik heb begrepen dat de oproep om dna af te geven gewoon vrijwillig was? Dus hij had ook gewoon kunnen weigeren, dan gaat het privacy-verhaal ook niet echt op.

Dat klopt; de oproep was gewoon vrijwillig. Maar uit een verwantschapsonderzoek kan toch worden afgeleid naar welke groep mensen de politie dan nader onderzoek zou moeten doen. Dat was in het verleden niet toegestaan.
Of de man vrijwillig zijn DNA af heeft gestaan of dat er op basis van de verwanten verder is gezocht, dat wordt nu in het midden gelaten. Het kan zijn dat hij niet op vrijwillige basis is gegaan maar later alsnog is opgeroepen (gedwongen). De man schijnt in ieder geval betrokkenheid te ontkennen. De opkomst aan het vrijwillige onderzoek was groot (90%, dus er zullen verwanten van de man tussen hebben gezeten). Ik verwacht dat het zo is gegaan, maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

@Brendalevita: Er wordt geen nieuw DNA onderzoek gedaan naar de match van het afgenomen DNA met de sporen die op Marianne zijn gevonden, maar er wordt op basis van DNA gecontroleerd of de man die ze nu hebben opgepakt, ook de man is die het DNA heeft geleverd. Een identiteitsonderzoek dus. Om er zeker van te zijn, dat ze de juiste hebben.