Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nouka schreef:Daar gaat het ook niet om chevax, of mensen wel of niet racistisch worden van opgroeien met zwarte piet... het gaat erom dat een bepaalde groep mensen op een manier wordt neergezet die door velen van deze groep als aanstootgevend wordt gezien.
chevax schreef:Wát een gezaag toch over verantwoordelijkheden enzo nemen: als je als volwassene je verantwoordelijkheid wilt nemen, laat je je kind lekker genieten van een Sinterklaasfeest zonder dat kindje tot in het belachelijke gedrevene politieke correctheid door de strot wil duwen.
Zijn we niet allemaal met Sinterklaas opgegroeid en volgens mij zijn er hier maar weinig mensen die hier slechter van zijn geworden, tot grote racisten zijn uitgegroeid of die massaal alle negers (mag dat woord nog wel?) jaarlijks voor zwarte piet "uitscholden".
chevax schreef:Wordt neergezet? Sorry hoor, volgens mij maken we er véél meer van dan het is.
Nicolletje schreef:chevax schreef:Wordt neergezet? Sorry hoor, volgens mij maken we er véél meer van dan het is.
Dit heeft te maken met de blackface karikaturen uit de vorige eeuw, zoals blackface theatervoorstellingen enzo waarin donkere mensen als een beetje grappig en dommig werden neergezet met overdreven zwarte schmink.
Omdat ik ten eerste geen Amerikaan ben, en ten tweede niet in 1920 leefde, is mij dit totaal ontgaan en al helemaal met de connectie van Zwarte Piet.
Ik denk dat vele kinderen van nu dit nog steeds ontgaat.
moonsparkle schreef:Ik dacht dat zwarte piet zwart is van t roet in de schoorsteen.Dus ik zie ze niet als getinte mensen maar mensen zwart van roet
moonsparkle schreef:Ik dacht dat zwarte piet zwart is van t roet in de schoorsteen.Dus ik zie ze niet als getinte mensen maar mensen zwart van roet
Adamootje schreef:moonsparkle schreef:Ik dacht dat zwarte piet zwart is van t roet in de schoorsteen.Dus ik zie ze niet als getinte mensen maar mensen zwart van roet
Toevallig net een discussie aan de tafel waar dit werd besproken. Nee, het is naïef om te denken dat zwarte piet zwart is van de schoorsteen want oorspronkelijk is zwarte piet een moor. Als zwarte piet zwart is van de schoorsteen, waarom heeft hij dan een afro kapsel en geen blond, stijl haar? En waarom is hij dan volledig zwart en heeft hij niet alleen maar een paar zwarte vegen op zijn gezicht? Waarom worden zwarte pieten dan vaak bruin geschminkt en niet roetzwart? Enne.. Veel huizen hebben geen schoorsteen, waar is hij dan zwart van?En zelfs in Spanje zijn ze nog zwart... Dan hebben ze dat roet toch zeker allemaal wel van hun lijf weggewassen zou je denken?
Adamootje schreef:moonsparkle schreef:Ik dacht dat zwarte piet zwart is van t roet in de schoorsteen.Dus ik zie ze niet als getinte mensen maar mensen zwart van roet
Toevallig net een discussie aan de tafel waar dit werd besproken. Nee, het is naïef om te denken dat zwarte piet zwart is van de schoorsteen want oorspronkelijk is zwarte piet een moor. Als zwarte piet zwart is van de schoorsteen, waarom heeft hij dan een afro kapsel en geen blond, stijl haar? En waarom is hij dan volledig zwart en heeft hij niet alleen maar een paar zwarte vegen op zijn gezicht? Waarom worden zwarte pieten dan vaak bruin geschminkt en niet roetzwart? Enne.. Veel huizen hebben geen schoorsteen, waar is hij dan zwart van?En zelfs in Spanje zijn ze nog zwart... Dan hebben ze dat roet toch zeker allemaal wel van hun lijf weggewassen zou je denken?