Zwarte Piet is racisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nouka

Re: Zwarte Piet is racisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:51

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:52

Wát een gezaag toch over verantwoordelijkheden enzo nemen: als je als volwassene je verantwoordelijkheid wilt nemen, laat je je kind lekker genieten van een Sinterklaasfeest zonder dat kindje tot in het belachelijke gedrevene politieke correctheid door de strot wil duwen.
Zijn we niet allemaal met Sinterklaas opgegroeid en volgens mij zijn er hier maar weinig mensen die hier slechter van zijn geworden, tot grote racisten zijn uitgegroeid of die massaal alle negers (mag dat woord nog wel?) jaarlijks voor zwarte piet "uitscholden".

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:59

Daar gaat het ook niet om chevax, of mensen wel of niet racistisch worden van opgroeien met zwarte piet... het gaat erom dat een bepaalde groep mensen op een manier wordt neergezet die door velen van deze groep als aanstootgevend wordt gezien.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:05

Nu ik erover nadenk, als je het écht ziet als Sinterklaas als witte (of Turkse?) vent die een stel donkere mensen als vrienden en/of als werknemers heeft, dan is dat toch een fantastische utopie van, wie kijkt er nou naar kleur of afkomst, en dit zijn vrienden voor het leven!

En als we vervolgens alle zwarte pieten verbannen, is het volgende stereotype weer geboren, namelijk dat mensen van een bepaalde afkomst lui zijn en hun werk niet goed hebben gedaan, daarom moesten ze vervangen worden.
Ik zou het een beetje racistisch vinden als alle zwarte pieten ontslagen of verboden werden vanwege hun huidskleur eigenlijk.

Veel kinderen zien zwarte piet als een held, de volwassenen maken er een probleem van. Maar ik denk wel dat het verdwijnen gaat, zwarte piet.

http://www.at5.nl/tv/fullcolor/page/5
(vanaf 1/3 gaat het over zwarte piet)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:05

Wordt neergezet? Sorry hoor, volgens mij maken we er véél meer van dan het is.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:06

Nouka schreef:
Daar gaat het ook niet om chevax, of mensen wel of niet racistisch worden van opgroeien met zwarte piet... het gaat erom dat een bepaalde groep mensen op een manier wordt neergezet die door velen van deze groep als aanstootgevend wordt gezien.

Kun je een concrete bron geven van die laatste stelling? Volgens mij zijn sommige mensen in dit topic namelijk degenen die er een probleem van maken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:09

chevax schreef:
Wát een gezaag toch over verantwoordelijkheden enzo nemen: als je als volwassene je verantwoordelijkheid wilt nemen, laat je je kind lekker genieten van een Sinterklaasfeest zonder dat kindje tot in het belachelijke gedrevene politieke correctheid door de strot wil duwen.
Zijn we niet allemaal met Sinterklaas opgegroeid en volgens mij zijn er hier maar weinig mensen die hier slechter van zijn geworden, tot grote racisten zijn uitgegroeid of die massaal alle negers (mag dat woord nog wel?) jaarlijks voor zwarte piet "uitscholden".

Helemaal mee eens.

Vraag me af wie er dan aanstoot aan neemt?

Mijn (bruine) vriend kan het in ieder geval geen donder schelen. Die ziet het gewoon zoals het is. Zwarte pieten horen bij een bepaald kinderfeest.

Of zullen we dan ook maar sprookjes gaan verbieden? Sneeuwitje en de zeven dwergen :oo wat moeten de liliputters daar niet van denken!?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:12

chevax schreef:

Dit heeft te maken met de blackface karikaturen uit de vorige eeuw, zoals blackface theatervoorstellingen enzo waarin donkere mensen als een beetje grappig en dommig werden neergezet met overdreven zwarte schmink.
Omdat ik ten eerste geen Amerikaan ben, en ten tweede niet in 1920 leefde, is mij dit totaal ontgaan en al helemaal met de connectie van Zwarte Piet.

Ik denk dat vele kinderen van nu dit nog steeds ontgaat.
Laatst bijgewerkt door Nic op 16-11-12 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:12

@Littera, er is een opkomende beweging die staat voor de tolerantie, en die dit afkeuren.

In Suriname is het sinterklaasfeest trouwens afgeschaft!
Laatst bijgewerkt door Daphna op 16-11-12 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:14

Elkaars feesten verbieden vind ik trouwens niet bepaald een grote blijk van tolerantie.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:15

Ik vind zulke dingen altijd "tegen iets zijn om maar ergens tegen te kunnen zijn".

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:20

Ik denk dan altijd: die mensen hebben echt tijd teveel...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:23

Nicolletje schreef:
chevax schreef:

Dit heeft te maken met de blackface karikaturen uit de vorige eeuw, zoals blackface theatervoorstellingen enzo waarin donkere mensen als een beetje grappig en dommig werden neergezet met overdreven zwarte schmink.
Omdat ik ten eerste geen Amerikaan ben, en ten tweede niet in 1920 leefde, is mij dit totaal ontgaan en al helemaal met de connectie van Zwarte Piet.

Ik denk dat vele kinderen van nu dit nog steeds ontgaat.

Tja, ik denk dat dit álle kinderen ontgaat...ik heb nog nooit een kind horen zeggen dat piet een slaaf is.

We kunnen het ook zo doen, maar dan ziet die baard er wel nóg nepper uit.. :D
Afbeelding

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:15

Hahaha ja dat ziet er inderdaad erg...apart uit...
Ik vond Sinterklaas altijd al een enge man, die zwarte pieten vond ik wel erg leuk!

Maar nee...kinderen zullen niet snel zwarte piet met een slaaf vergelijken...
Waar zitten we nu...Amerika? Dat er nog steeds geroepen wordt...discriminatie en onderdrukking van mensen met een tintje?

Ik denk dat hier in Nederland de bleekscheten er een groter probleem van maken dan de duo penotti's.
De mensen die ik ken, vinden het trouwens een beetje onzinnig...zo een discussie en dat gezeur over zwarte piet... Zelfs zij trekken de conclusie niet van zwarte piet is een slaaf...
snoep uitdelen...pfff...wat een straf (tussendoor zelf snoepen :P )

Buiten dat, worden kinderen toch ook al lang niet meer bang, voor de zak van sinterklaas...
Dat als je stout bent je meegenomen wordt naar spanje...
-Misschien was ik daarom wel bang voor de sint xD -

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:20

Crisis die kleine ukkies vinden het een held, die zwarte Piet, die hebben nog nooit van een slaaf gehoord. Laat het lekker in de vorige eeuw blijven.
Er zijn wel belangrijkere dingen in het leven, dan je druk maken over de bevolkingsgroep die aanstoot neemt aan zwarte piet. Het is maar een paar dagen per jaar, kijken ze maar even de andere kant uit. Nog zieliger zijn de mensen die gaan demonstreren bij de aankomst van Sinterklaas en zo het verzieken voor de kids.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:33

Ik vond Sinterklaas ook altijd een enge man. De zwarte pieten waren mijn helden. :)

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die tegen het sinterklaasfeest zijn. Vorig jaar liep een vriendin van mij over straat. Ze komt uit Indonesië en is heel licht getint. Een vrouw met haar kind fietste langs haar en de vrouw riep: "kijk, daar loopt zwarte piet!" Nou... Ik kan je vertellen dat mijn vriendin die opmerking niet zo op prijs stelde. Als meerdere volwassenen dat roepen over straat tegen een getint persoon, dan snap ik wel waarom sommige mensen tegen het sinterklaasfeest zijn.

In mijn buurt vieren ook enkele Surinaamse en Antilliaanse gezinnen het sinterklaasfeest trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:16

Molukkers hier in de buurt ook gewoon hoor en die gaan morgen ook gewoon met de kids naar de intocht.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:31

Ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is als jij in je normale kloffie over straat loopt en wordt uitgemaakt voor zwarte piet dit heel vervelend is. Of dit nou door een volwassene of kind wordt gezegt. Denk dat hierin ook een taak ligt van de opvoeders.
Volwassenen mogen zich verder zeker wel bewust zijn van het slavernijverleden. Het wordt altijd heel makkelijk afgedaan als iets van vroeger en dat dat nu toch niet meer geldt. Maar dat slavernijverleden heeft zich wel diep geworteld in bepaalde bevolkingsgroepen waardoor ze vandaag de dag nog tegen problemen oplopen.

Ik vind het goed dat er een discussie op gang is gebracht. Ik vind alleen niet dat de kids hier de dupe van moeten zijn, voor hen mag sinterklaas zo blijven als het is imo.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:38

Het is allemaal zo eeuwenoud, en in de jaren allerlei kanten op gegroeid, allerlei verschillende tradities in verschillende landen. Het is allemaal niet meer terug te halen. Het is in ieder geval veel te oud om te doen alsof het van de slavernij komt. Vanaf het begin is sint nikolaas al een gever en heeft hij alleen maar knechten.
Dus sommige moeten echt zich gewoon niet aanstellen. Get over yourself.
(Ook al begrijp ik het wel)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:43

Ik dacht dat zwarte piet zwart is van t roet in de schoorsteen.Dus ik zie ze niet als getinte mensen maar mensen zwart van roet

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:50

Wel grappig dat we allemaal de mond vol hebben over hoe schandalig het toch niet is dat we niet bij het slavernijverleden stilstaan en ondertussen volop meewerken aan de moderne slavernij. Want negen van onze tien kledingstukken zijn toch echt gemaakt door Aziatische kindertjes... Maar het is natuurlijk wel makkelijker om maar alleen in de Sinterklaastijd verontwaardigd te doen...

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:51

moonsparkle schreef:
Ik dacht dat zwarte piet zwart is van t roet in de schoorsteen.Dus ik zie ze niet als getinte mensen maar mensen zwart van roet

Toevallig net een discussie aan de tafel waar dit werd besproken. Nee, het is naïef om te denken dat zwarte piet zwart is van de schoorsteen want oorspronkelijk is zwarte piet een moor. Als zwarte piet zwart is van de schoorsteen, waarom heeft hij dan een afro kapsel en geen blond, stijl haar? En waarom is hij dan volledig zwart en heeft hij niet alleen maar een paar zwarte vegen op zijn gezicht? Waarom worden zwarte pieten dan vaak bruin geschminkt en niet roetzwart? Enne.. Veel huizen hebben geen schoorsteen, waar is hij dan zwart van? :P En zelfs in Spanje zijn ze nog zwart... Dan hebben ze dat roet toch zeker allemaal wel van hun lijf weggewassen zou je denken?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:54

moonsparkle schreef:

Ja dat is ook een verhaal. Dat later gekomen is dan. Want van nog eerder komt het dus van de moren af die zijn knechten zijn. (Noordelijk afrika dus, en meer getint dan zwart)
En daarbij is sint een turk :)) Dus het is allemaal zo vaag en oud.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 21:52

@Adamootje, heb je serieus een volwassene dat horen zeggen? Dat is echt dom :\ een kind weet niet beter, voor een volwassene vind ik dit niet acceptabel...
Adamootje schreef:
moonsparkle schreef:

Toevallig net een discussie aan de tafel waar dit werd besproken. Nee, het is naïef om te denken dat zwarte piet zwart is van de schoorsteen want oorspronkelijk is zwarte piet een moor. Als zwarte piet zwart is van de schoorsteen, waarom heeft hij dan een afro kapsel en geen blond, stijl haar? En waarom is hij dan volledig zwart en heeft hij niet alleen maar een paar zwarte vegen op zijn gezicht? Waarom worden zwarte pieten dan vaak bruin geschminkt en niet roetzwart? Enne.. Veel huizen hebben geen schoorsteen, waar is hij dan zwart van? :P En zelfs in Spanje zijn ze nog zwart... Dan hebben ze dat roet toch zeker allemaal wel van hun lijf weggewassen zou je denken?

Bruine schmink ziet er niet uit :n DAN schmink je jezelf als een neger, niet als zwarte piet! En eh, van de hete schoorsteen kan je haar ook krullerig worden (en zwart net als je gezicht)... Vegen kan haast niet ivm herkenbaarheid... Voor de rest, hallooo traditie! Dat is nu eenmaal zo...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:07

Adamootje schreef:
moonsparkle schreef:

Maar dat is het hele punt, niemand legt die link met een bevolkingsgroep :+ of ze nou krullen hebben en donker zijn of niet.