Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:32

Grit schreef:
eenitraM, jij vind dit daadwerkelijk grappig -O-
Niks mis met het maken van een statement, maar niet over de rug van ouders die op dit moment een vreselijke tijd doormaken.
.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Columnist En dan de begripsuitleg.

Meer zeg ik niet. Het is Luuk gelukt. En vooral die stekeblindheid die de mensen hebben die het hardste schreeuwen van allemaal. Gewoon massaal met de massa meelopen en riepen dat Mv. de Haas zich moet schamen. Dat vind ik triest. Dit is gewoon fictief maar niemand heeft het door (Nja, ik had het wel meteen door :+ )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:32

_Naomii_ schreef:
Ik reageer alleen op de opningspost dat was het enige wat ik op die vrouw wou zeggen verder heb ik niet gelezen..

Zelfs in de OP staat hoe het zit :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:34

eenitraM schreef:
Meer zeg ik niet. Het is Luuk gelukt. En vooral die stekeblindheid die de mensen hebben die het hardste schreeuwen van allemaal. Gewoon massaal met de massa meelopen en riepen dat Mv. de Haas zich moet schamen. Dat vind ik triest. Dit is gewoon fictief maar niemand heeft het door (Nja, ik had het wel meteen door :+ )

Oh grote meid! *schouderklopje*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:36

NatasjavE schreef:
We gaan allemaal er een beetje aan voorbij van Koelman waarschijnlijk met z'n collum heeft proberen te zeggen.

Ik denk dat hij op deze manier wil laten weten dat zolang er nog mensen onder het mom van religie van alles kunnen melden er ook kinderen om hun geaardheid gepest blijven worden. Onder het mom van MAAR IK geloof in God en die is tegen homo's. Veel ouders voeden nog steeds hun kinderen op met het idee dat homoseksualiteit iets slechts is. iets raars.

Ik weet niet of Tim Ribberink ook daadwerkelijk homo was maar ik kan me voorstellen dat als dat het geval was en als hij daar inderdaad mee gepest is iets vreselijks voor hem geweest is.
En ja mevrouw Orban-de Haas haar mening op dit vlak is helaas bekend.

In dit land gaat nl vrijheid van religie boven vrijheid van meningsuiting en dat is een slechte zaak. Ik den dat dat hetgeen is wat hij aan de kaak wilde stellen.

Ik vind het geen goede collum. Op deze manier schiet het z'n doel voorbij en lijkt meer op een persoonlijke frustratie van dhr Koelman. Dat is jammer.

Gaat vrijheid van religie boven de vrijheid van meningsuiting?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:37

ElineS schreef:
@amyz: Ik denk dat je daar een punt hebt. Een algemene brief zou heel anders zijn over gekomen. Die zou ook sneller worden geaccepteerd. Veel mensen zijn het niet eens met Mariska O haar visies en die zouden dan achter zo'n algemene brief staan, waarin haar mening aan de kaak word gesteld..

Maar omdat Tim word gebruikt schiet het inderdaad zijn doel voorbij en is de brief respectloos, smakeloos en zelfs walgelijk.

@_Naomii_: Je moet even verder kijken dan je neus lang is, dan kom je erachter dat deze vrouw deze brief niet geschreven heeft.

Ik kan me hier soms behoorlijk aan irriteren. Juist doordat mensen niet verder kijken, niet dieper gaan graven, krijg je zulk soort reacties.

Sowieso is de vrouw redacteur van het Katholiek Nieuwsblad en staat het stuk in de Metro. Dat zou toch al vraagtekens moeten oproepen? Dan staan er ook nog eens twee namen bij, die van haar en van Koelman. Ook dat zou mensen toch aan het denken moeten zetten? Helaas volgt het grotendeelse de mensenmassa hierin en kijken ze niet verder..

Niet dat ik dat trouwens niet deed, trouwens. In eerste instantie dacht ik ook dat het van de Haas kwam en was ik behoorlijk kwaad op haar..

[b]EDIT: Ik snap wel waar eenitraM vandaan komt. Niet dat ik het lachwekkend vind, allemaal.. Maar dat er vanmorgen op Twitter, Facebook etc zoveel reacties waren van mensen die kwaad waren op Orban-de Haas, denkende dat zij het had geschreven. Bewijst wel weer hoe het volk klakkeloos van alles overneemt[/b].

En juist daarom is deze hele actie ver beneden peil.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:38

Het ergste is nog dat die vrouw dit ook echt geschreven zou kunnen hebben
Haar denkwijze is namelijk echt zo middeleeuws
Ik vind het wel een goed stuk eerlijk gezegd. Het heeft zijn doel bereikt.. Alleen jammer dat het over de rug moet van tim

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:38

Je zal het maar meemaken... Bang moeten zijn dat er een menigte aan je huis staat om je te lynchen of je kinderen wat aan te doen, omdat er zo'n idioot jouw naam dacht te moeten gebruiken om een punt te maken over je standpunten. Niet zo'n lekker idee en daarom vind ik het niet grappig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:39

Toch is het wel het idee over hoe zij over homo's denkt, en dat in deze tijd vind ik dus niet kunnen

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:40

De reden dat deze colum mij een stapje te ver gaat heeft te maken met het feit dat het gericht is aan de ouders van Tim, ik ben persoonlijk geen seconde bezig geweest met de gevolgen voor Mevr de Haas. Vrijheidsuiting prima maar niet op de manier zoals het nu gedaan is. Enig idee wat ouders doormaken als ze een kind moeten begraven ? Dat is waar ik me furieus over maak. Voor mij dus géén Metro meer en ik mag hopen dat er veel adverteerders zich terug trekken naar aanleiding van dit artikel.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:41

NatasjavE schreef:
ElineS schreef:
Maar dat is het wrange, het is niet alleen het geloof die tegen homoseksualiteit is. Er zijn genoeg atheïsten die iets tegen homo's hebben en hun pesten, net zoals dat er genoeg gelovigen zijn die homoseksualiteit wel accepteren.

Ik vind niet dat men de schuld aan het geloof moet hangen, dat homoseksualiteit niet getolereerd word. Het is een overtuiging die zowel voorkomt in het geloof als bij mensen die niet geloven.

De oorsprong komt weg bij de religie. Dat ze zelf niet religeus zijn (maakt je overigens nog geen Atheist) en een antipathie tegen homo's hebben kan al voortkomen uit het feit dat hun ouders al iets tegen homo's hadden en heel waarschijnlijk waren die wel gelovig.

En dat zal door dit bericht, van wie het dan ook afkomstig is, alleen maar bewerkstelligen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:42

Bassenqua schreef:
De reden dat deze colum mij een stapje te ver gaat heeft te maken met het feit dat het gericht is aan de ouders van Tim, ik ben persoonlijk geen seconde bezig geweest met de gevolgen voor Mevr de Haas. Vrijheidsuiting prima maar niet op de manier zoals het nu gedaan is. Enig idee wat ouders doormaken als ze een kind moeten begraven ? Dat is waar ik me furieus over maak. Voor mij dus géén Metro meer en ik mag hopen dat er veel adverteerders zich terug trekken naar aanleiding van dit artikel.

Of juist niet! Metro krijgt de aandacht. Wel negatieve aandacht, maar Metro is wel het gesprek van de dag. Het kan positief zijn voor de gratis krant, maar het kan ook negatief uitpakken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:42

eenitraM, geen idee wat jij mij met die link wil zeggen. Dus ik denk dat je mij niet begrepen hebt.
eenitraM schreef:
Respectloos of niet.. Het is hem wel gelukt :').....
....... Ik vind het knap gelukt van die Luuk :j (Of ik die brief mee vind vallen of niet laat ik in het midden :+ )

Ik doel op deze opmerkingen van jou. Jij vind het knap van Luuk, omdat er zoveel mensen "in trappen". En dat vind je weer grappig.
Maar ondertussen ga je voorbij aan de inhoud van de brief, zo ontzettend kwetsend voor de ouders die hier mee geconfronteerd worden.

Dus heel fijn dat dit volgens jou en je wiki-link helemaal past bij een column. En supertoppie dat jij meteen de clou door had, je was vast de enige :j
Ik blijf het zien als een goedkope actie over de rug van onschuldige mensen. De schrijver heeft de gemakkelijkste weg gekozen om te provoceren.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:43

amyz schreef:
Gaan we voorbij aan wat hij probeerde te zeggen in die column? Ja en nee. Door de manier waarop het geschreven is gaat voor mij de achterliggende gedachte sowieso verloren, de walging wint het namelijk. Hij heeft Mariska O er doeltreffend mee kunnen pesten en het heeft een hoop opschudding teweeggebracht. Als de tekst nu nog zó geschreven zou zijn dat er een serieuze discussie mee wordt aangezwengeld over bijvoorbeeld de ideëen van Mariska... Maar dat is niet het geval. Driekwart van Nederland valt nu over het feit dat het enorm zielig is dat dit op deze manier wordt geschreven en gepubliceerd. Het deel dat er niet over valt maar het juist aanmoedigt en goed vindt mogen ze van mij opsluiten, maar dat is weer een andere discussie.

Ik snap dat er een achterliggende gedachte was, maar door Tim erin te betrekken is het zijn doel volkomen voorbij geschoten. Een algemene brief had wellicht wél doel getroffen. En natuurlijk zal dit best discussies oproepen, maar wat er uitspringt is toch echt het respectloze van de tekst, niet de achterliggende gedachte.

Naar mijn mening niet alleen respectloos geschreven, maar ook nog eens dom.

Helemaal mee eens

Of mensen er nu zijn 'ingetrapt' of niet. Het is respectloos en smakeloos. Het schiet zijn doel VOLKOMEN voorbij. Er waren zoveel andere manieren voor die Luuk om zn frustraties over Mariska O op te schrijven. Maar nee, laten we het over de rug van Tim doen. Want dat zit nog vers in het geheugen van iedereen. Bah bah bah bah.

En natuurlijk is die Mariska geen heilige, en zijn haar ideeen voor de meeste mensen complete waanzin. Maar als columnist vind ik het echt werkelijk volsagen goedkoop en misselijk om jouw frustraties op zo'n manier wereldkundig te maken. Zoiets doe je niet uit respect voor de nabestaanden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:43

Echwel schreef:
Toch is het wel het idee over hoe zij over homo's denkt, en dat in deze tijd vind ik dus niet kunnen

Maar waarom niet? Een ieder is toch vrij om over onderwerpen te denken zoals hij/zij wil?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:43

Echwel schreef:

Om dan maar bij het onderwerp te blijven wat Stef heeft willen aansnijden: ze heeft recht op een eigen mening, ook al ben je het niet met die mening eens - hij is niet beter of slechter dan een andere mening. Dat ze die niet zou moeten uiten is een volgende stap en daar kun je over debatteren. Maar wat meneer Koelman doet gaat nog een stap verder; door haar fictief haar mening te laten verbinden aan de schokkende en gevoelig liggende dood van Tim Ribberink, brengt hij mevrouw Orban in gevaar. De bedreigingen zijn niet van de lucht. Ik zou me toch niet echt meer veilig voelen als ik haar was.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:44

_San87_ schreef:
Gaat vrijheid van religie boven de vrijheid van meningsuiting?

Zou niet moeten zijn. Maar vrijheid van godsdienst wordt appart vermeld in de grondwet. Twerwijl het mijn inziens een mening is. Vrijheid van meningsuiting staat al in de grondwet.

Dat het dus dubbelop beschermd wordt is voor vele een interpetatie dat ze onder het mom van Godsdientvrijheid heel veel kunnen zeggen.

Denk aan de Imam die homo's van een toren wilde gooien. Hij mocht dit zeggen omdat hij volgens zijn geloof niets anders kan doen dan homo's verachten.

Dus letterlijk staat de ene wet niet boven de andere. Maar onder het mom van Godsdienst kom je met veel meer weg dan met andere zaken. Om maar iets te noemen: Blasfemie is nog steeds strafbaar.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:44

eenitraM schreef:
Bassenqua schreef:

Of juist niet! Metro krijgt de aandacht. Wel negatieve aandacht, maar Metro is wel het gesprek van de dag. Het kan positief zijn voor de gratis krant, maar het kan ook negatief uitpakken.

Negatief denk ik, want ze hebben al afstand gedaan van het artikel, door het van hun site te halen en vervolgens erop te wijzen dat een column de stem van een persoon is en niet van de krant.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:45

Limanade schreef:
Het ergste is nog dat die vrouw dit ook echt geschreven zou kunnen hebben
Haar denkwijze is namelijk echt zo middeleeuws
Ik vind het wel een goed stuk eerlijk gezegd. Het heeft zijn doel bereikt.. Alleen jammer dat het over de rug moet van tim

Het tijdstip/het onderwerp is zeer ongelukkig gekozen :j.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:45

ElineS schreef:
Negatief denk ik, want ze hebben al afstand gedaan van het artikel, door het van hun site te halen en vervolgens erop te wijzen dat een column de stem van een persoon is en niet van de krant.

Kan je ook over discussiëren, de krant had het stuk namelijk helemaal niet hoeven plaatsen. Dus ik vind Metro in deze ook wel schijnheilig.

ElineS

Re: Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:46

Ow absoluut. Het is nog altijd aan de eindredactie wat er wel en niet in komt en die hebben dit artikel ook laten doorgaan.. Maar ze willen zich op deze manier lekker ontdoen van hun verantwoordelijkheid.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:47

Ik vraag me ook oprecht af wie dit stuk in eerste instantie heeft goedgekeurd om te plaatsen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:48

Grit schreef:
eenitraM, geen idee wat jij mij met die link wil zeggen. Dus ik denk dat je mij niet begrepen hebt.
eenitraM schreef:
Respectloos of niet.. Het is hem wel gelukt :').....
....... Ik vind het knap gelukt van die Luuk :j (Of ik die brief mee vind vallen of niet laat ik in het midden :+ )

Ik doel op deze opmerkingen van jou. Jij vind het knap van Luuk, omdat er zoveel mensen "in trappen". En dat vind je weer grappig.
Maar ondertussen ga je voorbij aan de inhoud van de brief, zo ontzettend kwetsend voor de ouders die hier mee geconfronteerd worden.

Dus heel fijn dat dit volgens jou en je wiki-link helemaal past bij een column. En supertoppie dat jij meteen de clou door had, je was vast de enige :j
Ik blijf het zien als een goedkope actie over de rug van onschuldige mensen. De schrijver heeft de gemakkelijkste weg gekozen om te provoceren.

Eeh, sorry hoor. Maar zij hebben zelf een schokkende rouwadvertentie geplaatst. En dat moet iedereen maar slikken? :? Niet iedereen heeft dezelfde gedachtegang en de ouders van Tim hebben zelf om aandacht gevraagd (pesten).

Je accepteert het feit dat het zo is, toont je medeleven en alles nog meer, of je gaat er op een bepaalde manier mee om, zoals Luuk. Hij had idd niet die mevrouw de haas er onder neer moeten zetten, maar hij pakt hier wel punten aan die echt de dagelijkse kost zijn in onze maatschappij, arbortus, het homo-gebeuren, pester, kerkelijk kindermisbruik, het geloof en dat is allemaal teruggekoppeld aan Tim. Waarom dan de ogen sluiten en zeggen dat dit niet mag?

Blue_Eyes

Re: Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:50

Omdat het een en het ander niet met elkaar te maken hebben. Tim heeft zelfmoord gepleegd omdat hij gepest werd. Dat had voor zover wij weten niets te maken met geloof, kindermisbruik, abortus of wat dan ook - er zijn geruchten dat hij weleens voor homo werd uitgemaakt, maar of dat waar is kan ook niemand bevestigen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:50

Ik vind het weer erg jammer dat hier gelijk een conclusie getrokken met religie. Of geloof an sich en dat komt in zoveel vormen, maten en weet ik wat dat ik het zeer, maar dan ook zeer jammer vindt dat die allemaal over een kam geschoren worden met die zijn tegen homo’s. Religie is een verzamel woord, maar iemand die religieus is echt niet perse tegen homo’s (omdat ie gelooft of religieus is).

En als 1 gelovig iemand zegt dat ie dit en dat vind omdat ie in God gelooft wil niet zeggen dat iedereen die in God/Allah/Spaghetti monster gelooft dezelfde mening deelt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:51

eenitraM schreef:

nou negatief in mijn ogen want ik hoef die krant nooit meer te lezen! al is het alleen maar uit principe!