Rouwadvertentie n.a.v. zelfmoord door pesten. Tim Ribberink

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:50

xMarianne schreef:
Goed, misschien is m'n eerste reactie een beetje impulsief geweest, maar hij staat er nu toch al.

Ik zeg niet dat ik alles weet, maar er zijn dingen die in de media gezegd zijn die niet kloppen.
maras schreef:
Marianne; Ik denk dat ik je tekst niet goed begrijp: jij schrijft dat je het ergste vindt dat er zo ontzettend veel media aandacht aan besteed wordt.............is dat erger dan de zelfmoord van die jongen???? Hoe meer aandacht hoe beter zou ik zeggen. Wat in en in triest voor die ouders wat de reden van het pesten ook geweest mag zijn.

Ik had m'n tekst idd nu ik hem terug lees wat beter neer mogen zetten. Dom van me.
Nee tuurlijk vind ik dat niet het ergste, toen ik het hoorde was ik ook geshockt en kon ik het ook niet geloven. En ik vind het verschrikkelijk voor de ouders en andere nabestaanden. Maar de media-aandacht vind ik ook niet gepast op dit moment, niet op zo'n grote schaal in ieder geval. Dat de pers bij de hogeschool op de stoep staat en haast klasgenoten van Tim een microfoon onder de neus zou willen drukken. Dat lijkt me niet gepast.

Wat merkte je als klasgenoot van zijn situatie?

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:51

Oh God wat verschrikkelijk. :oo

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:51

Verschrikkelijk zn jong iemand en dan op z'n manier!
Kwam de rouwadvertentie de hele dag door op Twitter en Facebook tegen.
Kreeg gelijk n brok in mn keel toen k 't las.. |(

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:55

CleovG schreef:

Niks, echt helemaal niks! Daarom was ik ook zo geshockt. Hij maakte plannen voor de toekomst van school (stage naar buitenland enzo) en je kon altijd heerlijk met hem lachen en goede gesprekken voeren.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:57

xMarianne schreef:
CleovG schreef:

Niks, echt helemaal niks! Daarom was ik ook zo geshockt. Hij maakte plannen voor de toekomst van school (stage naar buitenland enzo) en je kon altijd heerlijk met hem lachen en goede gesprekken voeren.

Wat erg zeg, gek dat je niets aan die mensen merkt en dat ze dan opeens 'weg' zijn!
Ik hoop dat de jongen nu de rust vind die hij wilde hebben.

AmyII

Re: Rouwadvertentie n.a.v. zelfmoord door pesten. Tim Ribberink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:12

Nu begrijpen we je beter Marianne ;).. Bedankt voor je extra uitleg; ik begrijp dat het voor nabestaanden verschrikkelijk is, al die media aandacht.. Maar ik denk dat het voor de rest van Nederland (sorry als ik nu mensen tegen hun schenen trap) een flinke eye-opener is.. Hoewel ik me afvraag wat pesters ermee doen..

Mijn broer gaat nu met een meisje dat me op de middelbare school gepest heeft... Ze weet van niks meer en zit maar mooi weer te spelen in 'mijn' veilige zone en in míjn familie.. Om kotsmisselijk van te worden :r

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:14

AmyII schreef:
Nu begrijpen we je beter Marianne ;).. Bedankt voor je extra uitleg; ik begrijp dat het voor nabestaanden verschrikkelijk is, al die media aandacht.. Maar ik denk dat het voor de rest van Nederland (sorry als ik nu mensen tegen hun schenen trap) een flinke eye-opener is.. Hoewel ik me afvraag wat pesters ermee doen..

Mijn broer gaat nu met een meisje dat me op de middelbare school gepest heeft... Ze weet van niks meer en zit maar mooi weer te spelen in 'mijn' veilige zone en in míjn familie.. Om kotsmisselijk van te worden :r

Dat is ook niet fijn! Zo was er een programma gepest ofzo op RTL? daarin gingen gepeste mensen de confrontatie aan met hun pesters. De meeste pesters waren zich van geen kwaad bewust.. Terwijl 'slachtoffer' soms nu nog met de stress etc van het pesten kampt.. Verschrikkelijk gewoon. ;(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:14

xMarianne schreef:
CleovG schreef:

Wat ik mij dan afvraag: door sommigen in dit topic is de "schuld" ook bij de leerkrachten/mentor/directie van school neergelegd. Maar als klasgenoten het al niet merkten, dan is het niet gek, dat een leraar het ook niet heeft opgemerkt.

Nu wordt de zelfmoord van Tim gekoppeld aan het pesten (ook door zijn afscheidsbrief), maar misschien waren er nog andere redenen, zoals zijn homosexualiteit in een gelovige gemeente?

Ik heb meerdere zelfmoorden (en pogingen) meegemaakt in mijn kennissenkring, maar soms kom je niet achter de reden. Puberteit, depressies? Een samenloop van meerdere redenen/omstandigheden?
Tim is i.i.g. wanhopig geweest en dat is voor hem en zijn ouders vreselijk.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:27

Heb hem nooit gekend maar toen ik het hoorde vond ik het wel zo erg dat ik moest huilen. Echt vreselijk, pesten zou nooit mogen gebeuren.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:31

Dan zullen de mensen die wel empathie hebben de maatschappij moeten beschermen voor degene die blijkbaar geen of weinig emapthie hebben.
Daarbij , empathie of niet , het valt niet goed te praten.

Edit ; was reactie op een paar posts eerder

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:47

Ik kan hier echt best boos om worden om allebei de kanten van het verhaal.

Natuurlijk is het verschrikkelijk als iemand omwille deze reden ( of om welke reden dan ook ) een einde aan z'n leven maakt. Pesten, treiteren en buitengesloten worden is nooit leuk en niemand gun je dit. Maar wat ik al een paar keer eerder op 't internet heb aangegeven, pas als er zulke dingen gebeuren reageert iedereen 'geschokt' en 'emotioneel'. Ehm, sorry? Ik ben ook 8 jaar lang gepest, mag dan nog leven maar alsof dat geen drama voor mij geweest is? Maar nee, daar word dan ineens niet meer over gesproken. Feit is en blijft dat er echt wat moet gebeuren en dat mensen dan ineens ontzettend over gaan reageren terwijl het elke dag gebeurt dat mensen zichzelf voor de trein gooien of ophangen, hun polsen doorsnijden of weet ik 't omwille 't feit dat ze gewoon zo weg getreiterd worden uit de samenleving. Waarom? Waarom komen er dan nu weer 'emotionele' reacties? Doe toch normaal zeg :\

Ja, tuurlijk is het erg. Maar kom op, alsof dit de eerste is, en het zal zeker niet de laatste zijn. En kom nu niet aan met 'ongevoelig' want ja. Ik weet hoe 't is om elke avond huilend op bed te liggen en je niks te voelen. Dus ik praat niet zomaar 'wat'.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:57

AmyII schreef:

Dit is geen eye opener helaas.... Nu zegt iedereen ahh wat verschrikkelijk, vreselijk zeg voo de ouders en voor Tim zelf. Maar over 1- 2 weken, of misschien zelfs al 3 dagen gaat iedereen weer verder. Net zoals het pesten weer verder gaat..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:17

Courses schreef:
Ik kan hier echt best boos om worden om allebei de kanten van het verhaal.

Natuurlijk is het verschrikkelijk als iemand omwille deze reden ( of om welke reden dan ook ) een einde aan z'n leven maakt. Pesten, treiteren en buitengesloten worden is nooit leuk en niemand gun je dit. Maar wat ik al een paar keer eerder op 't internet heb aangegeven, pas als er zulke dingen gebeuren reageert iedereen 'geschokt' en 'emotioneel'. Ehm, sorry? Ik ben ook 8 jaar lang gepest, mag dan nog leven maar alsof dat geen drama voor mij geweest is? Maar nee, daar word dan ineens niet meer over gesproken. Feit is en blijft dat er echt wat moet gebeuren en dat mensen dan ineens ontzettend over gaan reageren terwijl het elke dag gebeurt dat mensen zichzelf voor de trein gooien of ophangen, hun polsen doorsnijden of weet ik 't omwille 't feit dat ze gewoon zo weg getreiterd worden uit de samenleving. Waarom? Waarom komen er dan nu weer 'emotionele' reacties? Doe toch normaal zeg :\

Ja, tuurlijk is het erg. Maar kom op, alsof dit de eerste is, en het zal zeker niet de laatste zijn. En kom nu niet aan met 'ongevoelig' want ja. Ik weet hoe 't is om elke avond huilend op bed te liggen en je niks te voelen. Dus ik praat niet zomaar 'wat'.

En dus juist omdat dit niet de eerste is , en ook niet de laatste zal zijn , is het zo belangrijk dat er aandacht voor is en dat er actie ondernomen wordt.
Als jij weet hoe het is om elke avond huilend in bed te liggen , dan vind ik je reactie erg vreemd , je doet het af alsof het maar bij de maatschappij hoort ; maak je niet druk want er zijn er nog genoeg die voor een trein kunnen springen oid? Is het niet zo dat elk slachtoffer er al een teveel is? En idd , als het zo gruwelijk misgaat "duikt" iedereen erbovenop , omdat het mensen raakt.
Dat er emotionele reacties komen? Vind ik niet meer dan normaal , wanneer er GEEN emotionele reacties meer komen , dan mogen we allemaal vrezen...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:20

Nou, 't duid meer op 't feit dat er al 8 jaar geleden serieus wat aan gedaan had moeten worden, dan dat mensen 'nu pas een eye-opener hebben'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:26

Ik snap wat je bedoelt Courses. Het is nu net alsof het 'nieuw' is, dat iemand zo tot de rand gedreven wordt door het pesten en dat er niets aan gedaan wordt. Wake-up-call; hier nog een die 10 jaar geleden níet de hulp heeft gehad van de docenten en daar tot +/- 2 jaar geleden de gevolgen nog van 'droeg' (in de vorm van extreme onzekerheid en al dat gedoe). Het moet AANGEPAKT worden. Dat móet gewoon. Er wordt helemaal geen reet mee gedaan op 9 van de 10 scholen. Praten werkt niet, straffen werkt niet... Dan maar serieuzere straffen erop zetten. Psychische mishandeling is net zo erg als lichamelijke mishandeling (wat ook voorkomt bij pesten). Desalniettemin echt vreselijk dat dit wederom iemands leven gekost heeft. Echt walgelijk. En wat moet dat verschrikkelijk zijn voor de ouders :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:34

Bizzybijtje schreef:
Ik snap wat je bedoelt Courses. Het is nu net alsof het 'nieuw' is, dat iemand zo tot de rand gedreven wordt door het pesten en dat er niets aan gedaan wordt. Wake-up-call; hier nog een die 10 jaar geleden níet de hulp heeft gehad van de docenten en daar tot +/- 2 jaar geleden de gevolgen nog van 'droeg' (in de vorm van extreme onzekerheid en al dat gedoe). Het moet AANGEPAKT worden. Dat móet gewoon. Er wordt helemaal geen reet mee gedaan op 9 van de 10 scholen. Praten werkt niet, straffen werkt niet... Dan maar serieuzere straffen erop zetten. Psychische mishandeling is net zo erg als lichamelijke mishandeling (wat ook voorkomt bij pesten). Desalniettemin echt vreselijk dat dit wederom iemands leven gekost heeft. Echt walgelijk. En wat moet dat verschrikkelijk zijn voor de ouders :n

Paar berichten terug, werd door Tim zijn (ex-)klasgenote aangegeven, dat zij er niets van heeft gemerkt, dus waarschijnlijk merkt het gros van de leerkrachten (middelbare scholen) dit ook niet op, immers sommige leerkrachten zien een leerling maar 1 tot 4 uur per week maximaal.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:36

Ook ik heb eens iemand aangesproken op haar gedrag; ook zij wist van niets. Ook zij stond niet open voor gesprek over dat onderwerp.

Of 'pesters' echt niet meer weten wat ze zoal uitgespookt hebben, of het gewoon niet wíllen weten...ik weet het niet. Kan je jezelf in de spiegel recht aankijken als je toegeeft dat je een ander moedwillig het leven zuur hebt gemaakt? Dat je een duistere kant hebt? Ik denk dat een hoop mensen dat niet kunnen/ durven

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:48

hoe voelen die die mensen zicht nu trots die hem hebben gepest -:(- te ziek voor woorden sterkte aan de ouders en familie Y;( Y;(

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:25

Skygirl schreef:
Qimm schreef:
alsof het opeens oke wordt als een pester thuis mishandeld wordt, doe niet zo mal. Pesten is nooit oke wat ook de grondslag is.

Dat zei ik niet -O- -O-

Qimm schreef:
Skygirl schreef:
Die reacties op de pesters van die Tim laat echt zien hoe menselijk pesten eigenlijk is. Die pesters zelf willen ze zelf het liefst helemaal kapotpesten, van alles aan doen, etc.

Terwijl als die pester thuis mishandelt werd en daardoor zich op school afreageerde op anderen dan wordt het ineens een heel ander verhaal.

Alleen voordat ze een eventueel ander verhaal kennen wordt er al zo heftig en hatelijk gereageerd. Denk dat als er nu een willekeurig iemand aangewezen zou worden als 'pester' dat diegene ook gewoon gepest en getreiterd gaat worden zonder ook maar enig bewijs dat diegene dat was.

Dan heb ik dit misschien verkeerd begrepen?

Wat Skygirl zegt is een heel goed punt en is wel degelijk relevant. (ben nu in een studieboek aan het lezen over communicatie psychologie, daar komen heel veel vormen van situatie schetsen (speculeren) in naar voren, waaronder de invloed van de omgeving) Ik denk wel degelijk dat als er bekend was dat de pester zwaar mishandelt werd thuis en zijn eigen enige uitweg zag in andere vernederen om zichzelf beter te voelen, dat men dan milder is tegenover de dader. Deze kon tenslotte 'misschien' niet weten dat het slachtoffer daar helemaal niet tegen kon etc.

Bij mening vorming is juist achtergrondinformatie en een tweede kant van het verhaal heel belangrijk. Maakt dit feit niet minder ernstig en schandalig, maar toch geloof ik dat men anders reageert (ook hier) als men andere achtergrond informatie had gekregen (i.p.v. alleen het nieuwsbericht). Dit zit namelijk in het menselijk brein van communiceren en speculeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:16

Electra63 schreef:
Nu wordt de zelfmoord van Tim gekoppeld aan het pesten (ook door zijn afscheidsbrief), maar misschien waren er nog andere redenen, zoals zijn homosexualiteit in een gelovige gemeente?

Dit topic geeft het volgens mij ook een beetje aan.. er wordt en masse op het pesten en de pesters 'gesprongen', terwijl eigenlijk heel niet duidelijk is wat er aan de hand is, wat de gradatie was, waar het over ging, wat voor type het zelf was, hoe zn omgeving was etc..

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:49

Cer schreef:
Electra63 schreef:

Dit topic geeft het volgens mij ook een beetje aan.. er wordt en masse op het pesten en de pesters 'gesprongen', terwijl eigenlijk heel niet duidelijk is wat er aan de hand is, wat de gradatie was, waar het over ging, wat voor type het zelf was, hoe zn omgeving was etc..

dat geeft nog niet het recht om hem de dood in te pesten toch

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:54

Het hele doel van het bericht van Electra en Cer is om juist aan te geven dat het mogelijk niet 'alleen' door het pesten kwam...

Idg zo interpreteer ik het.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:56

Ook ik ben er helemaal door ontdaan en heb ontzettend moeten huilen,vind het hartsverscheurend vreselijk voor zijn lieve ouders en iedereen die hem lief had.
Heb het zelf helaas ook bijna meegemaakt met mijn oudste zoon,toen hij nog maar een puber was, echter werd hij nog net op tijd gevonden door de politie,met spoed afgevoerd naar het ziekenhuis,al niet meer wakker te krijgen,is nog maar een paar jaar geleden,maar ik kan me helemaal indenken hoe deze papa en mama zich moeten voelen.In en in triest..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:56

tiny_tiger schreef:
Cer schreef:

dat geeft nog niet het recht om hem de dood in te pesten toch

Maar misschien was dat pesten helemaal niet de oorzaak? Vaak wordt er geen directe oorzaak voor zelfmoord gevonden. Misschien was Tim depressief omdat hij homo was? Veel jonge mensen (vooral in gelovige gezinnen) hebben moeite om dit te accepteren. En was Tim zijn zelfmoord een optelsom van factoren. Maar dat is allemaal speculatie, helaas zullen wij er nooit helemaal achter komen.

Edit:
Verography: juist, zo bedoelde ik het. Maar dat maakt de zelfmoord van Tim niet minder erg, zeker niet voor zijn ouders. Die zullen dit nooit te boven komen.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:01

Ik denk inderdaad dat niemand hier kan vertellen hoe het precies zit en waarom Tim zo wanhopig was. Maar ik vind wel dat je uit zijn afscheidsbrief kunt opmaken dat het pesten wel een duidelijke rol heeft gespeeld.....Of het de enige factor was weet ik niet. Maar ik denk nav de afscheidsbrief wel een belangrijke factor. Dus om te zeggen dat het niet de oorzaak was......het heeft iig wel meegespeeld.

Maar goed, wat er ook allemaal meespeelde. Het is gewoon in en in triest....