Spaanse 'sport' om te kotsen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malou9

Re: Spaanse 'sport' om te kotsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:32

Gatver om te kotsen dit!

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:35

Ik kan hier echt zoooo boos over worden!!! Dan heb ik zin om dit te doen bij de mensen die dit deze weerloze dieren aan doen! _-:( _-:( #) Die zijn echt 8)7 Echt zo zielig. Dat paard op foto 9 kijkt echt zo bang!! _-:( :r :r

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:39

Kan nu natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, en aangezien je op mij reageert Menino zal ik het nog maar eens uitleggen dan; zoals ik meermalen in het topic heb genoemd denk ik dat bepaalde dingen best anders kunnen, maar dat het hier wel om wilde dieren gaat en die reageren nu eenmaal anders dan onze paardjes en lief aaien gaat sowieso niet werken. Gemiddelde aanpak die wij in NL gewend zijn gaat niet op voor zulke dieren en dat gemekker op bokt vind ik inderdaad vaak overdreven. Beesten zijn niet van suiker. Er zit echter gewoon een verschil tussen onze paarden en (half)wilde dieren, als je niet uitkijkt kunnen die je gewoon lelijk verwonden en je gaat geen 200+ lokken met een snoepje en wachten tot ze braaf naar je toe komen. Op zo'n manier is het even stressen, maar daarna is het weer over. Gaan ze echt niet dood van. Dat het misschien soms wat zachtaardiger kan? Ja, misschien wel, maar vergis je niet in hoe lastig en gevaarlijk zo'n klus is.

Dat er iets ergers is is een kulargument, er zijn altijd wel ergere dingen in de wereld dus zo kan je door blijven gaan. Waar ik me vooral aan stoor is het feit dat de misleidende titel/openingspost suggereert dat dit een sport is zoals stierenvechten terwijl dit in feite gewoon om een jaarlijkse round-up gaat incl medische verzorging en bijna niemand de moeite neemt om even verder te lezen en meteen begint te brullen. Die laatste opmerking van je vind ik ook kant nog wal raken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:43

Niks mee te maken of het nou wilde dieren zijn of niet.

Je hoort niet met dieren op een beestachtige manier om te gaan. Die mensen de spanjaarden zijn gek.

Wat dacht je van geiten levend van een kerktoren gooien naar beneden? Van spijkertjes schieten naar een stier in t lijf en brandende toortsen op de hoorns van de stieren en opjagen en in t water jagen om het te laten verdrinken en noem maar op.

Laat ze het liever bij elkaar doen voor vermaak en traditie, dan ervaren ze zelf hoe het is en is het hopelijk snel klaar met die onzin.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:44

Ragdollcat schreef:
Niks mee te maken of het nou wilde dieren zijn of niet.

Je hoort niet met dieren op een beestachtige manier om te gaan. Die mensen de spanjaarden zijn gek.

Wat dacht je van geiten levend van een kerktoren gooien naar beneden? Van spijkertjes schieten naar een stier in t lijf en brandende toortsen op de hoorns van de stieren en opjagen en in t water jagen om het te laten verdrinken en noem maar op.

Laat ze het liever bij elkaar doen voor vermaak en traditie, dan ervaren ze zelf hoe het is en is het hopelijk snel klaar met die onzin.

Dat is ook totaal niet te vergelijken met dit, dat is gewoon ziek vermaak en inderdaad misselijkmakend :r
Zulke round ups zoals een rapa gebeurt echt niet alleen in Spanje hoor, en ook niet alleen met paarden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:44

Ik begrijp ook echt niet hoe iemand dit goed kan praten of er begrip voor op kan brengen...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:46

Vala schreef:
Ik begrijp ook echt niet hoe iemand dit goed kan praten of er begrip voor op kan brengen...

Daar kan ik ook niet bij...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:49

Vala schreef:

Wat wil jij dan, dat ze die beesten aan hun lot overlaten? Ik vind het een goede zaak dat ze medische controle, vaccinaties ed krijgen en verzorgd worden. De manier waarop kun je in twijfel trekken (en ja, dat doe ik bij sommige stukjes ook ;) ) maar het einddoel vind ik een prima zaak.

Ik denk ook dat de meerderheid hier nog nooit met grote groepen ((half)wilde) dieren heeft gewerkt of het van dichtbij heeft gezien, dat zal misschien ook schelen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:50

Niemand heeft het over het einddoel, het gaat om de uitvoering. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo moet en dan helemaal al niet als volksvermaak! Kom nou zeg...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:53

Jij praat het goed, maar ja jij bent zelf spaans en of je bent aan hun kant, het is hoe dan ook barbaars en walgelijk, alles wat ze met de dieren doen ter volksvermaak op elke manier. Er is niks leuks aan voor de dieren.

Het kan ook gewoon op een normale manier en dan liever door de veterinairen en niet door burgers of wat dan ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:58

Vala schreef:
Niemand heeft het over het einddoel, het gaat om de uitvoering. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo moet en dan helemaal al niet als volksvermaak! Kom nou zeg...

Deels traditie en zoals je in het andere filmpje kunt zien zijn ze ook niet allemaal in een "arena". Mensen daar zijn gewend om dat soort dingen meer met zijn allen aan te pakken, hele buurt komt erop af om mee te helpen. Tsja sommige dingen snap ik ook niet helemaal hoor (bijv dat van die rand afspringen lijkt me ook niet echt nodig)

Ragdollcat schreef:
Jij praat het goed, maar ja jij bent zelf spaans en of je bent aan hun kant, het is hoe dan ook barbaars en walgelijk, alles wat ze met de dieren doen ter volksvermaak op elke manier. Er is niks leuks aan voor de dieren.

Het kan ook gewoon op een normale manier en dan liever door de veterinairen en niet door burgers of wat dan ook.

:')

Er zijn overigens dierenartsen aanwezig om de dieren te verzorgen en vaccinaties ed. te geven.

Maar goed, ik hoef me nergens om te verantwoorden, volgens mij zijn we het uiteindelijk meer met elkaar eens dan we denken ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:59

Het enige wat ik erg vervelend vind om te zien is het trekken aan de oren..

Hier een pony die vroeger in het wild heeft geleefd (Portugal) en die heeft een behoorlijk oortrauma nu. Twee jaar terug kwam hij in Nederland aan en toen kon er met moeite een halster/hoofdstel omgedaan worden, je kon zelfs niet aan zn hals zitten omdat hij bang was dat je aan zn oren kwam.

Nu is het een stuk beter, hoofdstel en halster gaan zo om, maar eraan zitten blijft een probleem. Hoelang ik er ook op train... (oor aanraken, is beloning)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:01

Dan zijn het spaanse dierenartsen natuurlijk en die zijn ook voor de volksvermaak.

Als ze toch aanwezig zijn waarom gaat het dan niet op een normale manier??? ook deze soort dierenartsen zijn barbaars, voorbeelden zat, van hoe ze met de dieren omgaan en het toestaat ook nog.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:02

Ben je er überhaupt wel eens geweest Ragdollcat?
En wat vindt jij een "normale" manier? Wel eens met grote groepen halfwilde dieren gewerkt?
Vind het gewoon een beetje onzinnig dat er meteen zo geoordeeld moet worden over Spanjaarden en hun dierenartsen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:08

eerlijk gezegd vind ik het ook niet zo vreselijk schokkend om te zien.
oke ,het zou op een vriendelijkere manier kunnen , maar je ziet ook oudere/volwassen paardjes ertussen lopen die toch vrij rustig zijn , ze zullen geen fan van mensen zijn, maar echt traumatisch is het volgens mij ook niet. er zijn africhtingsstallen hier in NL waar het minder leuk aan toe gaat....
op het filmpje is in elk geval duidelijk te zien dat het knippen geen overbodige luxe is.
vraag me alleen af waarom het dier op 2 plaatsen wordt gebrandmerkt , kan iemand me dat vertellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:09

Fiffill schreef:
Kan nu natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, en aangezien je op mij reageert Menino zal ik het nog maar eens uitleggen dan; zoals ik meermalen in het topic heb genoemd denk ik dat bepaalde dingen best anders kunnen, maar dat het hier wel om wilde dieren gaat en die reageren nu eenmaal anders dan onze paardjes en lief aaien gaat sowieso niet werken. Gemiddelde aanpak die wij in NL gewend zijn gaat niet op voor zulke dieren en dat gemekker op bokt vind ik inderdaad vaak overdreven. Beesten zijn niet van suiker. Er zit echter gewoon een verschil tussen onze paarden en (half)wilde dieren, als je niet uitkijkt kunnen die je gewoon lelijk verwonden en je gaat geen 200+ lokken met een snoepje en wachten tot ze braaf naar je toe komen. Op zo'n manier is het even stressen, maar daarna is het weer over. Gaan ze echt niet dood van. Dat het misschien soms wat zachtaardiger kan? Ja, misschien wel, maar vergis je niet in hoe lastig en gevaarlijk zo'n klus is.

Dat er iets ergers is is een kulargument, er zijn altijd wel ergere dingen in de wereld dus zo kan je door blijven gaan. Waar ik me vooral aan stoor is het feit dat de misleidende titel/openingspost suggereert dat dit een sport is zoals stierenvechten terwijl dit in feite gewoon om een jaarlijkse round-up gaat incl medische verzorging en bijna niemand de moeite neemt om even verder te lezen en meteen begint te brullen. Die laatste opmerking van je vind ik ook kant nog wal raken.

Nou,
dat is toch ook de essentie waar TS het mee gestart heeft? Dat ze vindt dat het anders kan? Al formuleert TS dat heel wat stelliger dan jij dat doet.

Tuurlijk zul je hardhandiger tegen wilde dieren op moeten treden dan tegen onze gedomesticeerde peerdjes. Maar nogmaals, dit is echt niet noodzakelijk hoor. Ik refereer nog even aan de foto die ik eerder plaatste. Dat is toch gewoon onnodig pijnigen? Dat ze zo'n paard even hardhandig aan moeten pakken om te vangen kan ik best mee leven... Maar er met één of andere ninja-jump op af duiken voor de show gaat me echt veels te ver. En echt, ik ben geen pussy en kan bij vlagen best van de 'hardhandige' aanpak zijn (als de noodzaak er is) .

En tja, de titel en het bericht is voor mij irrelevant. De plaatjes spreken voor mij boekdelen. Paarden die onnodig gepijnigd worden. Enige wat daarin misschien relevant is, is dat het idd maar 1x per jaar gebeurd. Maar of ze het sport, traditie, ceremonie of whatever noemt zal me een worst wezen.

Tevens kun je ook niet ontkennen dat de moraal tov dieren in landen als Spanje en Griekenland heel anders is dan in Nederland en dat daar echt nog heel veel ruimte voor verbetering in is. Daar vind ik dit een goed voorbeeld van. Misschien is er daar nu een ontwikkeling in gaande (gelukkig) en is niet iedere spanjaard/Griek zo. Maar toen ik in Griekenland was, werd ik toch wel heel sneu van alle verwaarloosde straathonden die je daar nog ziet bv. Hetzelfde probleem speelt er volgens mij in Spanje. Generaliserend kijken ze op een hele andere manieren dan wij, en volgens mijn normen en waarden is dat de verkeerde manier en dat uit zich in dit soort vage niet-diervriendelijke en vooral onnodige tradities.

Jammer dat je mijn laatste opmerking kant noch wal vindt raken. Ik heb het niet specifiek over jou, maar het is typisch forum gedrag. Best grappig hoor, om vanuit dat oogpunt eens naar internetdiscussies te kijken en je af te vragen wat de diepere motieven zijn van hoe mensen reageren en welke invloed dat heeft op hun inhoudelijke argumenten (en hoe trouw ze daar aan zijn). Maar niet heel relevant om nu te bespreken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-12 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:10

Ragdollcat schreef:
Ja te walgelijk voor woorden.

Spanjaarden zijn niet diervriendelijk over het algemeen, zoiets kan je dus verwachten. Ze zijn blijven hangen ergens in het jaar 0.

Wake up call, het grootste gedeelte van de wereldbevolking is niet diervriendelijk!

:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:17

Menino, dan zijn we het op veel punten toch gewoon eens? ;)
OP is overigens later nog aangepast en ja, TS kan er verder ook niet veel aan doen dat er veel mensen gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is, foto's bekijken en vervolgens iets neerkwakken zonder dat ze weten waar het over gaat (sport suggereert namelijk toch echt wat anders, nml puur vermaak en ik vind dat daar toch wel een verschil tussen zit, ongeacht of dit diervriendelijk is of niet). Ik heb het zelf ook gezien in oa Spanje en Griekenland, er wordt anders met de dieren omgegaan (en ze zijn op veel gebieden zeker bezig met verbeteringen, gelukkig!) Maar er worden hier dingen geroepen over alle Spanjaarden die gewoon nergens op slaan :n En verder reageerde ik zoals ik al zei voor mezelf, voor anderen kan ik niet spreken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:19

Maar het dier-onvriendelijke gedeelte is toch ook puur voor vermaak?
Praktisch gezien zou het nameijk wel diervriendelijker kunnen, maar dat doet kennelijk af aan het show-element.

Maargoed, fijn dat we het verder iig eens zijn :j .

En tuurlijk, uitspraken als 'spanjaarde zijn k.t' zijn dom en ongenuanceerd :') (al kan ik me niet voorstellen dat niet iedereen wel eens iets heel erg ongenuanceerds denkt. Dat op bokt.nl zetten is een 2e :') ) Maar dat soort dingen probeer ik dan ook maar gewoon te negeren. Daar is toch niet inhoudelijk op in te gaan :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:22

Nou dat is dus een beetje wat ik me afvraag, daarom vroeg ik ook of mensen wel eens bij zulk soort dingen zijn geweest (in andere landen of met andere dieren, daar gebeurt het ook mee tenslotte) en wat ze dan "normaal" vinden want ik krijg altijd een beetje het gevoel dat het nogal snel zielig wordt gevonden :+

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:25

En dan zijn er mensen hier op bokt die dit geen dierenmishandeling vinden?
Die niet eens de moeite nemen om te tekenen?

Dat zijn dan mensen die van paarden houden!

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:39

ehm... vanwaar de ophef? :+ nog niet zo lang geleden werd het brandmerken van vee (oa in de US) niet heel anders gedaan, nu het in deze afbeeldingen/video's om paarden gaat is het opeens zware mishandeling en moeten er petities getekend worden?
verder vind ik het filmpje ook niet schokkend. op een gemiddelde stal in nederland zie je mensen die minder respectvol met dieren omgaan. dat ze de paarden niet één voor één een hokje injagen zal ook wel een goede reden hebben.
frozenstar: denk dat die stokken ervoor zijn om de paarden een beetje weg te houden bij de omheining (en publiek), als er een paard door de omheining gaat zou deze zich kunnen verwonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:49

Nou, volgens mij zien alle mensen die het goed vinden mijn grote ninja-vriend echt over het hoofd ;( Want dat was voor mij toch wel de druppel om te vinden dat dit te ver gaat en niets met het einddoel opzich te maken heeft. De rest vind ik op het randje....

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 16:51

Omdat de foto's zo 'niet schokkend' zijn, zijn ze door de mods verwijderd.
Zij vonden de foto's namelijk wel schokkend.. :)*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:56

Wat ontzettend triest weer, het zal ook niet.... :')