Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:24

Ik kan het zo 1,2,3 niet vinden maar er is iets mij niet duidelijk over de zorgpremie. Ik ben een studente en mijn ouders hebben (voor zover ik weet) een gemiddeld inkomen. Nu ben ik niet inkomstafhankelijk van mijn ouders en uiteraard niet meer <18. Betekend dat dat ik alsnog 140 euro zorgpremie zal moeten gaan betalen? (Basisverzekering, dus met aanvullend en tandarts erbij 20 euro meer per maand) knap banketstaaf dan.. Daar gaat mijn maandloon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:25

Appelmoes_11 schreef:
Wat ik eerder raar vind is dat je op je 18e scholierentoeslag kunt aanvragen, ook als je nog op de middelbare school zit en thuis woont. Ik ging met 16 een hbo-opleiding volgen en uit huis, maar ik kreeg geen stufi en geen OV. Dit jaar idem. Volgens mij is scholierentoeslag eerder af te schaffen. En zoals al genoemd is, voor school betalen is één ding, maar zo wordt het wel heel erg moeilijk.
Overigens zijn de bedragen die ik hier voor de zorg zie langskomen echt absurd :n daar zou inderdaad gewoon een maximum voor moeten komen.

Met de verhoging van de minimumleeftijd voor alcohol ben ik het ook niet eens, helemaal niet als je 17-jarigen dan wel achter het stuur laat kruipen.

Een vriendin van mij was 16 toen ze naar het hbo ging (en ook op kamers ed), die kreeg na een paar maanden stufi en ov. Maar toen ik met mn 15 naar het mbo ging moest ik wachten tot mn 18e voor ik stufi en ov kreeg.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:29

__Marloes schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Wat ik eerder raar vind is dat je op je 18e scholierentoeslag kunt aanvragen, ook als je nog op de middelbare school zit en thuis woont. Ik ging met 16 een hbo-opleiding volgen en uit huis, maar ik kreeg geen stufi en geen OV. Dit jaar idem. Volgens mij is scholierentoeslag eerder af te schaffen. En zoals al genoemd is, voor school betalen is één ding, maar zo wordt het wel heel erg moeilijk.
Overigens zijn de bedragen die ik hier voor de zorg zie langskomen echt absurd :n daar zou inderdaad gewoon een maximum voor moeten komen.

Met de verhoging van de minimumleeftijd voor alcohol ben ik het ook niet eens, helemaal niet als je 17-jarigen dan wel achter het stuur laat kruipen.

Een vriendin van mij was 16 toen ze naar het hbo ging (en ook op kamers ed), die kreeg na een paar maanden stufi en ov. Maar toen ik met mn 15 naar het mbo ging moest ik wachten tot mn 18e voor ik stufi en ov kreeg.

Inderdaad, ik kreeg ook geen stufie op het mbo, mijn tweeling broer op het hbo wel.

Winged

Re: Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:32

MBO is inderdaad pas vanaf 18 jaar stufi en OV, HBO vanaf dat je gaat studeren.

Maar ik ben blij dat ik geen student meer ben :=

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:33

Reken maar dat met deze maatregelen de crisis een stuk heftiger zal gaan worden. Consumenten vertrouwen is belangrijk om de crisis op te lossen, dat ga je hiermee niet verbeteren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:38

Natuurlijk word het erger. Maar dat was al voorspelt. Er MOEST bezuinigd worden, was het niet rechtsom dan wel linksom. Ben zelf al lang blij dat de reiskostenvergoeding wel blijft :=

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:53

Het valt natuurlijk in het niet vergeleken alle mensen die zich nu druk maken omdat de kosten voor de zorg zo omhoog gaan of diegene die straks bang zijn niet te kunnen studeren, maar ik ben geschrokken van de afschaffing MRB voor oldtimers.

Ik moet straks voor mijn klassieker 1120 euro per jaar gaan betalen als alles echt zwart-wit doorgaat. Voor de 1000 km die ik misschien rij in het jaar. Mijn hobby was al duur, straks onbetaalbaar.. Mijn auto gaat al 37 jaar mee, de productie van een auto kost geld, maar deze auto's zijn blijkbaar wel heel duurzaam. De bouw van een prius kost heel veel geld en grondstoffen. Ik vraag mij af hoe lang deze auto's meegaan. Daarbij rijden ook deze auto's gewoon 1 op 14 op de snelweg, zuinig en schoon zijn ze in de binnenstad als ze hun accu gaan gebruiken, maar de meeste zijn leasewagens en rijden daar maar weinig. Ik ga mijn Amerikaan niet weg doen, ze krijgen mij er niet uit, maar ga niet als regering roepen dat ze dit uit milieu overweging doen. Het gaat ze gewoon om de 150 miljoen wat ze aan belastinggeld denken te krijgen.

Wat dacht je van alle bedrijven die het nu heel moeilijk gaan krijgen omdat ze te maken hebben met oldtimers/klassiekers.

Ik hoop op een speciale regeling voor de mensen die hun oldtimer niet als daily driver gebruiken..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:57

Weet je wat ik wel heel "raar" vindt... bezuinigen moet, ok.. Je pakt altijd wel iemand harder dan een ander... Snap ik ook nog (zeg niet dat het allemaal goed is wat ze doen.)

Maar als er zo veel bezuinigd moet worden, en we dit jaar niet eens mochten weten (geloof ik) wat het koningshuis koste? Klein vermoeden, maar als je dat afschafd, bespaar je volgens mij al redelijk veel wat weer ergens anders beter voor gebruikt kan worden :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:59

Lovelance: Maar een klassieker heeft vaak geen roetfilter etc waardoor de vervuiling daarvan juist hoger ligt. En als je maar 1000km rijdt, dan kun je hem ook periodes laten schorsen lijkt mij.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:01

als wij als gezin veel meer premie moeten betalen ( we zitten op modaal denk ik) kan ik mijn paard verkopen. Het wordt dan domweg te duur. Hoop niet dat dat nodig is!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:05

Ik begrijp dat er genoeg flink vervuilende diesels rond rijden, wat dacht je van al die Mercedes auto's uit de jaren 80. Die worden vaak als dagelijkse auto gebruikt, worden flink wat km's mee gereden. Daarom zeg ik, dat we wat moeten gaan betalen is oké, iedereen levert in, maar wat oneerlijk is, is dat de echte klassiekers amper de garage uitkomen. Daar het volle pond voor betalen is onzin in mijn ogen.
Een vriend van mij zou 2700 euro per jaar moeten betalen voor zijn Amerikaan omdat deze op LPG loopt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:15

Dan heb je alsnog 't alternatief om de auto periodes te schrappen, dan betaal je 't namelijk niet. Nadeel is dan wel dat je niet op de weg kan.

Maar ik geloof ook dat er steeds veel meer mensen een oldtimer kochten omdat deze belastingvrij was. En daar werden heel wat KM mee gemaakt. En tjah, het belastingvrije was voor de echte liefhebber, alleen daar is gruwelijk misbruik van gemaakt. Helaas.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:19

Taffje schreef:
Studeren moet niet hoor, het mag. En denk je dat een universiteit of hogeschool genoeg heeft aan de inkomsten van de collegegelden? En het afbetalen, als je een studie kiest met een goed banenperspectief krijg je echt wel een baan. Als je een leuke studie gaat doen waarbij je bij voorbaat weet dat meer dan de helft hier geen baan in zal krijgen denk ik dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.
Misschien gaan mensen serieuzer nadenken over studeren en niet zomaar iets doen om maar te studeren want "het wordt toch betaald en werken kan je de rest van je leven nog".

Dan nog ben je lang niet altijd verzekerd van een baan als je je diploma hebt. Zeker niet in deze tijden. Werkgevers willen vaak personeel met ervaring.
En ik vind het helemaal niet erg om aan mijn studie te betalen, maar persoonlijk vind ik het al belachelijk dat ik boeken moet hebben die ruim €100,- per stuk kosten!
Studeren moet betaalbaar en mogelijk zijn, en dat is het gewoon niet als dit er allemaal uit gaat.

Studeren moet gestimuleerd worden, en op deze manier werkt het averechts.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:19

Ik zou ook een voorstander zijn om de MRB bijvoorbeeld in de brandstof prijs te verwerken, dan betaal je naar wat je rijdt/verbuikt. Een zware en belastende auto betaald dan in verhouding meer (verbruikt meer) maar je betaald dus wel alleen als je rijdt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:21

Taffje schreef:
Ik zou ook een voorstander zijn om de MRB bijvoorbeeld in de brandstof prijs te verwerken, dan betaal je naar wat je rijdt/verbuikt. Een zware en belastende auto betaald dan in verhouding meer (verbruikt meer) maar je betaald dus wel alleen als je rijdt.

_O- Weet je hoe duur benzine al is :+ Ik heb een best zuinige auto maar ik betaal mij alsnog scheel aan benzine zowat!

Maar dan pak je alsnog de nu schonere auto's er ook bij. De oude bakken zijn gewoon vervuilend...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:22

Marjoow schreef:
Taffje schreef:
Studeren moet niet hoor, het mag. En denk je dat een universiteit of hogeschool genoeg heeft aan de inkomsten van de collegegelden? En het afbetalen, als je een studie kiest met een goed banenperspectief krijg je echt wel een baan. Als je een leuke studie gaat doen waarbij je bij voorbaat weet dat meer dan de helft hier geen baan in zal krijgen denk ik dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt.
Misschien gaan mensen serieuzer nadenken over studeren en niet zomaar iets doen om maar te studeren want "het wordt toch betaald en werken kan je de rest van je leven nog".

Dan nog ben je lang niet altijd verzekerd van een baan als je je diploma hebt. Zeker niet in deze tijden. Werkgevers willen vaak personeel met ervaring.
En ik vind het helemaal niet erg om aan mijn studie te betalen, maar persoonlijk vind ik het al belachelijk dat ik boeken moet hebben die ruim €100,- per stuk kosten!
Studeren moet betaalbaar en mogelijk zijn, en dat is het gewoon niet als dit er allemaal uit gaat.

Studeren moet gestimuleerd worden, en op deze manier werkt het averechts.

Ik ken meer net afgestudeerden die werkeloos thuis zitten en iets zoeken omdat ze overal mensen met ervaring zoeken.. Zit je met je diploma :') En wat 5 jaar geleden zo goed liep, heeft nu opeens een overschot en andersom. Je kunt nu niet voorspellen hoe de vraag is over 5 jaar als je klaar bent met je studie :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:26

Dat misbruik is gemaakt voornamelijk door een "bevolkingsgroep" die ik steeds vaker in oude Mercedessen, BMWs etc. zie rondrijden := en als je daar achter rijdt.. bah wat een meur komt er uit die wagens :r ik snap dondersgoed dat die in Duitsland de steden niet meer in mogen

Ik heb een rekentool gevonden voor de zorgverzekering, en ik verdien ruim modaal, maar zou er maar 15 euro per maand op achteruit gaan op mijn basisverzekering. Imo is dat voor mij een normale premieverhoging. Wat mijn aanvullend pakket betreft verwacht ik geen schokkende veranderingen.

Wegenbelasting afschaffen en kilometerrijden invullen, of tolpoorten overal. Dan belast je naar gebruik, niet naar auto.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:30

Serendip90 schreef:
Weet je wat ik wel heel "raar" vindt... bezuinigen moet, ok.. Je pakt altijd wel iemand harder dan een ander... Snap ik ook nog (zeg niet dat het allemaal goed is wat ze doen.)

Maar als er zo veel bezuinigd moet worden, en we dit jaar niet eens mochten weten (geloof ik) wat het koningshuis koste? Klein vermoeden, maar als je dat afschafd, bespaar je volgens mij al redelijk veel wat weer ergens anders beter voor gebruikt kan worden :')

Een president schijnt duurder te zijn. ik vind het wel asociaal dat Bea er 60.000 bij krijgt. ik bedoel, het is niet dat ze niks heeft of zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:31

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:32

Lauren_ schreef:
Serendip90 schreef:

Een president schijnt duurder te zijn. ik vind het wel asociaal dat Bea er 60.000 bij krijgt. ik bedoel, het is niet dat ze niks heeft of zo

Maar waarom moet er een koningshuis zijn? President is ook niets, maar ze heeft toch alleen maar een "kijk we hebben een koningin" functie die af en toe haar gezicht ergens moet laten zien en hoedjes promoot....

Schaf dat af... Scheelt denk ik heel veel, ook alle onzin en dure "nutteloze" (alleen voor de show) zaken..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:33

Tja ik rijd ook in een oldtimer. Die van mijn moeder weliswaar maar die wordt echt alleen maar gebruikt als auto erbij. Voor de lange stukken hebben mijn ouders een auto waar ze netjes wegenbelasting op betalen en ik leen deze af en toe om makkelijker naar stal te kunnen komen en om een grote lading boodschappen te kunnen doen. Hij rijdt 1 op 16-17 als ik niet de snelweg op ga (wat ik alleen maar 's nachts doe eigenlijk, het snelheidsmetertje kruipt altijd met moeite naar de 90 :+ dat voegt niet zo lekker in) en het chassis is vorig jaar vervangen waardoor hij waarschijnlijk nog wel een jaar of 20 mee gaat. Hij is nu net 29 geworden :) Dat zou juist aangemoedigd worden ipv al die nieuwe bakken die van de band af rollen, dat is volgens mij meer milieubelasting dan die paar keren dat ik het tankje (25 liter :+ ) vol moet gooien.

Koningshuis afschaffen heb je weinig aan, er moet een staatshoofd zijn en een president is idd duurder. Al zou ik het meer respecteren als Bea en aanhang hun paleisjes in zouden ruilen voor huizen van normale proporties en gewoon rondkomen van een inkomen dat niet 36 keer de ministernorm is (of hoeveel ze ook krijgt), want ook zij kunnen dat best +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:33

Ik vind dat je met afschaffen van de monarchie in Nederland een hele traditie weggooit. Ik vind het koningshuis iets ontzettends moois, mag van mij blijven ondanks dat het "veel kost".

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:35

Serendip90 schreef:
Maar waarom moet er een koningshuis zijn? President is ook niets, maar ze heeft toch alleen maar een "kijk we hebben een koningin" functie die af en toe haar gezicht ergens moet laten zien en hoedjes promoot....

Schaf dat af... Scheelt denk ik heel veel, ook alle onzin en dure "nutteloze" (alleen voor de show) zaken..

We hebben altijd iemand nodig die representatief is voor het land, die de relaties met andere landen onderhoudt en die toezicht houdt op de regering. Neemt niet weg dat ik ook vind dat het wel wat minder kan, zie m'n post hierboven :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 11:36

Jans schreef:
Dat misbruik is gemaakt voornamelijk door een "bevolkingsgroep" die ik steeds vaker in oude Mercedessen, BMWs etc. zie rondrijden := en als je daar achter rijdt.. bah wat een meur komt er uit die wagens :r ik snap dondersgoed dat die in Duitsland de steden niet meer in mogen

Ik heb een rekentool gevonden voor de zorgverzekering, en ik verdien ruim modaal, maar zou er maar 15 euro per maand op achteruit gaan op mijn basisverzekering. Imo is dat voor mij een normale premieverhoging. Wat mijn aanvullend pakket betreft verwacht ik geen schokkende veranderingen.

Wegenbelasting afschaffen en kilometerrijden invullen, of tolpoorten overal. Dan belast je naar gebruik, niet naar auto.

Jawel want de vervuilendste modellen verbruiken ook het meest dus je tankt meer en betaald dus meer belasting.
Rijdt je bijna niet betaal je dus ook bijna geen MRB.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:37

Ik blijf het gewoon onzin vinden... Ik denk dat het geld dat daar aan uitgegeven wordt, zo veel beter besteedt kan worden. Crisis en zij kopen nog eens een vakantiehuisje erbij...

Het zou van mij mogen blijven, maar dan moet het minder "boven" de gewone burger staan. Nu vind ik het gewoon van de zotte, toevallig omdat het uit de geschiedenis voortkomt, kan de familie heerlijk genieten van een luxe leventje...

Helemaal afschaffen is niet handig nee, alhoewel... Is het niet iets wat dan de ministers kunnen doen? I.p.v. elkaar uitmaken voor poedel en weet ik veel wat allemaal? :') Kan ook efficienter, volwassener, minder soap ;)