Studenten OV verdwijnt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:00

Nanne schreef:
pluklief schreef:
Opzich natuurlijk balen dat er bij betaald moet gaan worden voor de OV, maar wel te begrijpen. Alleen vind ik dat dan het ov ook wel eens heel grondig onder handen genomen mag worden. Afgelopen twee weken heb ik iedere(!) dag vertraging gehad waarvan twee keer meer dan 20 minuten! En dan is de trein ook nog zo vol dat veel mensen moeten staan. Daar durven ze dan nog zoveel geld voor te vragen. :n
Deze maatregel zal voor mij waarschijnlijk wel betekenen dat ik op kamers moet.

Als je mij je reisroute van alle afgelopen 14 dagen wilt toesturen kan ik zo voor je uitzoeken wat er aan de hand was.

Maar 14 dagen vertraging.. Lijkt mij erg stug.

En de trein zo vol dat je moet staan.. Dat is als je in de spits reist..

Als je met de auto gaat, sta je in de file en blijft je wegenbelasting ook even veel kosten hoor. ;)

Twee maandagen achter elkaar uitgelopen werkzaamheden en de rest van de dagen minimaal +5. Staat ook nooit meer als storing aangegeven, er komen op dat station treinen van verschillende vervoersmaatschappijen bij elkaar en dat lijkt niet echt handig op elkaar afgestemd te zijn.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:02

EllaBellaah schreef:
Nanne schreef:

Dit vind ik altijd zo'n vreselijke opmerking.

Ik ben dol op mijn paarden, maar als de dag komt dat we het niet meer op kunnen brengen is de keuze simpel. Dan gaan ze weg ook al hou ik zielsveel van ze.

Het is geen eerste levensbehoefte, maar goed dat is een andere discussie.

Ik denk dat dat voor iedereen iets persoonlijks is waar je niet zomaar over kan oordelen.

Het is een bewezen feit dat een paard geen eerste levensbehoefte is. ;)

Citaat:
Eerste levensbehoeften
Alles wat aan voeding, kleding, huisvesting, verwarming, huishoudelijke artikelen. onontbeerlijk is om te kunnen leven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:02

toen ik nog mijn traject leiden-amsterdam reisde moest je ook bijna altijd staan :j thats life :P maar ik had gelukkig niet vaak vertraging :n alleen met "extreem" weer of springers

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:03

EllaBellaah schreef:
Vuurneon,
voor sommige mensen is een paard een deel van hun gezondheid. Als ik hem het afgelopen jaar niet zou hebben gehad was het misschien heel anders afgelopen ;)

Daar gaat het om; om de keuze die je hebt. En al zou je je pillen laten staan voor je studie: eigen keus. Paard houden en niet kunnen studeren; eigen keuze. Daar kun je de overheid niet op aanspreken, maar alleen bij jezelf te rade gaan. (Hypothetisch gezien)
Maar goed, dat is ook het leven immers... Keuzes maken en dat is echt niet altijd makkelijk.

Ik heb er ook voor gekozen om thuis te blijven wonen; mijn keuze, niet die van de overheid.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-10-12 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:03

Ik vind het echt absurd, al helemaal in combinatie met het sociale leenstelsel.

Dan heb ik nog geluk dat ik thuis woon dus geen kamerhuur betaal en ik in geval van (uiterste) nood ook nog op de fiets naar school kan. Maar er zijn zat mensen die dat niet kunnen. Nee, ik vind het te belachelijk voor woorden. Doe het dan op 1 á 2 trajecten gratis. Die tweede voor als je op stage moet en die eerste gewoon voor het dagelijkse reizen. School is al achterlijk duur, voor mijn schoolboeken dit jaar zat ik ook op de ruim 500 euro. En dan moest er nog een prepareersetje á 50,50 bij (en dan had ik geluk dat ik al een labjas had).

Nee, ik vind het geen goed besluit, het studeren wordt zo voor de minder rijkere studenten gewoonweg bijna onmogelijk gemaakt.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:05

O vreselijk dat doen ze ook met de metro die van amstelveen naar amsterdam rijdt. buiten de spits met alle wagonnetjes rijden en dan midden in de spits rijden ze er met 2 tel daar bij op dat er 1 kapot gaat zodat je 10 minuten later met 2 keer zoveel mensen in een mini metro zit en je voelt je net een sardine in blik. En dat het 1 keer gebeurd helemaal niet erg maar niet als het in 1 maand 3 keer voor komt. (waarvan ik in de metro zat)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:06

pluklief schreef:
Nanne schreef:

Als je mij je reisroute van alle afgelopen 14 dagen wilt toesturen kan ik zo voor je uitzoeken wat er aan de hand was.

Maar 14 dagen vertraging.. Lijkt mij erg stug.

En de trein zo vol dat je moet staan.. Dat is als je in de spits reist..

Als je met de auto gaat, sta je in de file en blijft je wegenbelasting ook even veel kosten hoor. ;)

Twee maandagen achter elkaar uitgelopen werkzaamheden en de rest van de dagen minimaal +5. Staat ook nooit meer als storing aangegeven, er komen op dat station treinen van verschillende vervoersmaatschappijen bij elkaar en dat lijkt niet echt handig op elkaar afgestemd te zijn.

Werkzaamheden kunnen altijd uitlopen. Zijn afhankelijk van meerdere factoren en iedereen weet dat dingen soms niet lopen zoals gepland maar er is dan over het algemeen wel altijd vervangend vervoer geregeld.

5 minuten kan ook gebeuren, maar ik geloof niet dat het echt 14 dagen achter elkaar zo geweest is.

Mag ik vragen wel station en welke vervoerders? Voor zover ik weet kan het alleen NS of Fyra geweest zijn en er zijn nog maar vrij weinig Fyra's op de baan.

Is puur interesse overigens. :)

Luz_ElenaE, in de spits worden altijd langere en meer voertuigen ingezet dan buiten de spitstijden.
Laatst bijgewerkt door Nanne op 29-10-12 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:06

goldenarrow schreef:
Nee, ik vind het geen goed besluit, het studeren wordt zo voor de minder rijkere studenten gewoonweg bijna onmogelijk gemaakt.

Het is niet bijna onmogelijk, maar wel erg moeilijk.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:06

vuurneon schreef:
EllaBellaah schreef:
Vuurneon,
voor sommige mensen is een paard een deel van hun gezondheid. Als ik hem het afgelopen jaar niet zou hebben gehad was het misschien heel anders afgelopen ;)

Daar gaat het om; om de keuze die je hebt. En al zou je je pillen laten staan voor je studie: eigen keus. Paard houden en niet kunnen studeren; eigen keuze. Daar kun je de overheid niet op aanspreken, maar alleen bij jezelf te rade gaan. (Hypothetisch gezien)
Maar goed, dat is ook het leven immers... Keuzes maken en dat is echt niet altijd makkelijk.

Ik heb er ook voor gekozen om thuis te blijven wonen; mijn keuze, niet die van de overheid.

En de mensen die het nou eenmaal niet zo breed hebben, ook eigen keus? Of moeten die maar gewoon gaan werken? Ik vind dat je best kan werken voor je studie/toekomst, maar ik wil nu ook graag nog een prettig leven hebben, dat ik af en toe nieuwe schoenen kan kopen, of een dekje voor paard :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:09

vuurneon schreef:
EllaBellaah schreef:

En de mensen die het nou eenmaal niet zo breed hebben, ook eigen keus? Of moeten die maar gewoon gaan werken? Ik vind dat je best kan werken voor je studie/toekomst, maar ik wil nu ook graag nog een prettig leven hebben, dat ik af en toe nieuwe schoenen kan kopen, of een dekje voor paard :)

Dat is toch geen discussie? :+ ik heb het puur over keuzes die je kunt maken in het leven. Let op; kunt!
Ik heb ook niet voor mijn gezondheid gekozen, maar heb op andere zaken invloed.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-10-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:10

Nou, daar gaat slim Nederland. Wel langer studeren en bijscholen stimuleren ( LOI zie ik nog elke avond op de TV ) maar wel de nieuwere generatie volop de schuld injagen.

OV is te duur? Dan ga je maar op kamers. Want iedereen kan 400 euro ophoesten in de maand voor een kamertje van 10m2. Want stufi is er ook niet meer straks, dus je moet zo'n 500 euro aan bijbaantje vinden ( ehm, naast 5 dagen school word dat vrij lastig ) maar hey, wat maakt 't uit? Dan leen je toch gewoon wat!
Ach, maar ik heb morgen toch maar 2 uur les, daar ga ik geen 20 euro voor dokken. Dus ik slaap morgen lekker uit en doe de hele dag niks!

Nee, top idee. Even een applausje voor de Nederlandse regering. Nog nooit een beter plan gehoord.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:10

Je geeft ze nu extra meer reden om te laten denken dat studenten hun geld liever ergens anders aan willen besteden dan aan hun studie EllaBellaah... een dekje voor je paard is luxe wat echt niet per se nodig is. Maar goed, verder ben ik het ook totaal niet eens met de afschaffing van de OV, zoals een paar pagina's hiervoor te lezen is ;) gelukkig hoop ik in 2013 mijn diploma te hebben en er geen last van te hebben, maar ik denk ook even aan de ander.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:11

Josien_ schreef:
goldenarrow schreef:

Het is niet bijna onmogelijk, maar wel erg moeilijk.

Nouja, stel je woont op Texel ofzo. En je gaat in Den Bosch naar school, dan moet je al op kamers. Dan moet je in de weekenden een enorm bedrag betalen om thuis te komen. Je moet je school betalen, waarbij HBO meestal 177 euro in de maand is. Je moet je schoolboeken á ruim 500 euro betalen, je moet ziektekostenverzekering betalen. Je moet geld hebben voor extra kosten zoals excursies of stages.

Stel je krijgt volledige aanvullende beurs. Dat is maximaal zo'n 260 euro in de maand? Basisbeurs verdwijnt, want het wordt een sociaal leenstelsel. Hoe wil je dat allemaal gaan betalen van je aanvullende beurs en eventueel een lening? Het maximale wat je kan krijgen is zo'n 600 euro per maand, maar dan moet je wel een groot deel terug gaan betalen. Of je moet een bijbaantje nemen, maarja, daar gaat dan ook weer tijd inzitten die je ook voor je studie had kunnen gebruiken. En dit is als je ouders dus niet kunnen meebetalen aan jouw studie omdat ze bijvoorbeeld een uitkering hebben of whatever.
Aldus mijn 'bijna onmogelijk'.

Ingrid_92

Re: Studenten OV verdwijnt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:12

Bijna onmogelijk = moeilijk. Toch? Zo lijkt mij dat in ieder geval. Ze schrijft niet dat het onmogelijk is :P

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:13

Maar leg mij dan eens uit waarom er wel miljarden naar ontwikkelingshulp gaan? Allemaal leuk en aardig dat we die mensen miljarden kunnen geven, maar als we vervolgens zelf in een crisis zitten is het gewoon belachelijk dat we geld weggeven. Gun ik die mensen dan geen goed leven zolas we hier al hebben? Jawel hoor, maar wat is er eigenlijk veranderd in de 40 jaar dat er al enorme bedragen naar arme landen gaan? Niks, als dat geld gaat lekker in de pocket van de corrupte regering van die landen.

In plaats van Hassan Sheikh Mohamuds boterham op een gouden bordje te betalen, kunnen we dan toch beter dat geld in onze eigen bevolking stoppen?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:15

Courses schreef:
Nou, daar gaat slim Nederland. Wel langer studeren en bijscholen stimuleren ( LOI zie ik nog elke avond op de TV ) maar wel de nieuwere generatie volop de schuld injagen.

OV is te duur? Dan ga je maar op kamers. Want iedereen kan 400 euro ophoesten in de maand voor een kamertje van 10m2. Want stufi is er ook niet meer straks, dus je moet zo'n 500 euro aan bijbaantje vinden ( ehm, naast 5 dagen school word dat vrij lastig ) maar hey, wat maakt 't uit? Dan leen je toch gewoon wat!
Ach, maar ik heb morgen toch maar 2 uur les, daar ga ik geen 20 euro voor dokken. Dus ik slaap morgen lekker uit en doe de hele dag niks!

Nee, top idee. Even een applausje voor de Nederlandse regering. Nog nooit een beter plan gehoord.

Hahaha agreed. Ik had me even een paar pagina's ingehouden maar zo'n post zat er van mijn kant ook aan te komen :P

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:17

Ingrid_92 schreef:
Je geeft ze nu extra meer reden om te laten denken dat studenten hun geld liever ergens anders aan willen besteden dan aan hun studie EllaBellaah... een dekje voor je paard is luxe wat echt niet per se nodig is. Maar goed, verder ben ik het ook totaal niet eens met de afschaffing van de OV, zoals een paar pagina's hiervoor te lezen is ;) gelukkig hoop ik in 2013 mijn diploma te hebben en er geen last van te hebben, maar ik denk ook even aan de ander.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat het volgens mij niet verkeerd is om ook te kunnen 'leven' en wat leuks te doen van je zuurverdiende centjes ipv ALLES in je studie te stoppen. College geld is ook behoorlijk hoog en ik heb de afgelopen 2 maanden nog niet het idee gehad dat dat het ook waard is.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:28

stufi lening is rente vrij en je mag er zowat een leven lang over doen om t terug te betalen.
Inversteren in je toekomst.

En denken jullie dat er overal in de wereld een OV kaart wordt uitgegeven en stufi??

We hebben het hier in NL verdomde goed en als we het zo willen houden op de langere termijn, zullen we ergens op moeten gaan bezuinigen.

Ze hebben waatschijnlijk vergelijkingen gemaakt met andere landen binnen de EU en gekenen waar wij als land meer geld aan uitgeven dan andere landen.

Studenten en ontwikkelings hulp...
(en uitkeringen)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:29

Stufilening is niet rentevrij hoor :+ Het is tegen een zeer lage rente, maar absoluut niet rentevrij.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:30

Vind het ook belachelijk dat het OV verdwijnt, gaat me n hoop geld kosten elke dag naar 's-Hertogenbosch en terug..
Denk/weet wel bijna zeker dat er hierdoor een hoop studenten afhaken, op kamers gaan is ook al n hele uitgave en voor veel mensen niet in te denken (met bv paarden oid)... :(

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:30

mijn excuses, in mijn tijd was het nog rente vrij ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:32

tja, van het geld wat je kwijt bent aan vervoer, kun je miss wel op kamers gaan...

scheelt weer vervoers kosten...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:37

Raja schreef:
stufi lening is rente vrij en je mag er zowat een leven lang over doen om t terug te betalen.
Inversteren in je toekomst.

En denken jullie dat er overal in de wereld een OV kaart wordt uitgegeven en stufi??

We hebben het hier in NL verdomde goed en als we het zo willen houden op de langere termijn, zullen we ergens op moeten gaan bezuinigen.

Ze hebben waatschijnlijk vergelijkingen gemaakt met andere landen binnen de EU en gekenen waar wij als land meer geld aan uitgeven dan andere landen.

Studenten en ontwikkelings hulp...
(en uitkeringen)

Okee. Investeren in m'n toekomst, prima. Laten we het even vanaf mijn situatie bekijken omdat ik nu toevallig reageer. MBO student, vroege leerling, heb al 2 jaar lang 250 euro gedokt elke maand voor het OV ( en geloof me, s'ochtends niet kunnen zitten en andere drama's is geen 250 euro p/m waard ) maar hey, gedachte op OV dus okee. Sinds oktober heb ik deze. Ik loop momenteel 5 dagen per week stage in Utrecht. Nu heb ik 't geluk dat mijn tante in Hilversum woont dus woon ik daar tijdelijk. Maar zonder OV en zonder verblijfplaats daar, was ik niet alleen elke dag 3u aan het reizen, maar ook nog dik 350 euro aan alleen het OV kwijt geweest. Als ik daar op kamers gewoont had had mij dat nog eens zo'n 400 euro gekost aan huur alleen, boodschappen etc nog niet meegerekend. Dan zit ik dus al op zo'n 700 euro per maand en dan kan ik naar stage en 'leven'. Welke student krijgt 't nou voor elkaar om in het weekend naast 5 dagen fulltime, in 8 dagen ( over een maand gezien ) 700 euro te verdienen?

Ze moeten het hele OV systeem aanpakken, ja. Je kan blijkbaar extra geld bovenop je stufi krijgen als je langer als 1.5u onderweg bent. Waarom? Je hebt je OV, sorry maar daar kies je zelf voor. Mensen die in dezelfde stad op school zitten, nee, dan heb je geen recht op een week OV. Er kan zoveel verbetert worden, maar het hele OV wegschrappen? Daar komen echt in veel opzichten grote problemen van.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:38

Raja schreef:
tja, van het geld wat je kwijt bent aan vervoer, kun je miss wel op kamers gaan...

scheelt weer vervoers kosten...

Helaas zijn de kosten voor een kamer voor de meeste studenten hoger dan de reiskosten...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:39

Het moet wel erg bont worden wil op kamers gaan goedkoper zijn dan op en neer reizen.