Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:37

NatasjavE schreef:
Ik kan je uit eerst hand (mijn eigen hand nl) vertellen dat dat wel mee valt.

Die bonussen worden ook niet betaald uit dezorgpremie dat doen de verkopende partijen wel.

En het meeste geld gaat ook zeker niet naar medicijnen.

Nou, en ik kan je uit eerste hand vertellen dat dat echt niet meevalt ;) Ik heb het dan niet over medicijnen maar alle artikelen die nodig zijn voor de zorg.

Blackje schreef:
Jose wil je alsjeblieft even verder lezen, ik heb al uitgelegd dat dit een aanvulling op eerdere berichten was, ik ben het ook JUIST NIET eens met hogere inkomens (zoveel) meer belasten !!

Mijn reactie op jou was een aanvulling, geen aanval ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:42

Rytir schreef:
De genoemde bedragen zijn overigens voor zover ik weet netto, moet je indenken wat deze maatregel je bruto kost...

Ooowwww.. dat verandert de zaak aanzienlijk. Iemand die netto 70.000 verdient heeft wel een dik salaris hoor..

Selka

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:47

Pletje, ik dacht dat dat alleen ging om het bedrag aan verzekering en dat de salarissen dus wel bruto zijn weergegeven..???

I dunno :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:49

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:51

Pletje123 schreef:
Rytir schreef:
De genoemde bedragen zijn overigens voor zover ik weet netto, moet je indenken wat deze maatregel je bruto kost...

Ooowwww.. dat verandert de zaak aanzienlijk. Iemand die netto 70.000 verdient heeft wel een dik salaris hoor..

Netto???? Ik denk echt dat ze het over brutto jaarsalarissen hebben hoor.
Ze hebben het altijd over bruto.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:52

Pletje123 schreef:
Rytir schreef:

volgens mij praten ze over inkomens nooit over netto, helaas

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:55

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:57

Ow hè, bummer -O- vond het al frappant :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:00

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:01

Oeps, sorry warrig geschreven :o : De inkomens zijn bruto, de af te dragen premie netto. Geen idee hoe die rekensom precies zit maar als je 400 netto moet betalen betaal je bruto een heleboel meer! Nu snap ik dat het vooral belangrijk is wat er onder de streep overblijft van het netto salaris maar het bedrag is dus groter dan enkel het netto bedrag...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:02

Oow de SP steunt dit plan niet, de VVD niet en de PVV en het CDA ook niet.. nou..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:04

Pletje123 schreef:
Oow de SP steunt dit plan niet, de VVD niet en de PVV en het CDA ook niet.. nou..

Daarom, ze hebben geen meerderheid in de eerste kamer. Eens zien hoever dit plan gaat komen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:05

Niet ver denk ik...

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:08

Ik hoop wel dat ze met een andere goede oplossing komen dan, want zoals het nu gaat werkt ook niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:13

Pletje123 schreef:

ergo, komt er niet doorheen zoals het er nu ligt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:15

NatasjavE schreef:
Een reken tool om te kijken wat je meer gaat betalen

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... premie.xml

Volgens mij gaan ze daar uit van een basisverzekering, niet de aanvullende verzekeringen

Hoe dan ook ik verdien modaal en ga dus meer betalen :7 niet erg, maar alles wordt een tientje duurder...dus pm kun je zo'n 100 euiro meer uitgeven aan vanallesennogwat -O-

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:55

Als ik het bereken en ik vul mijn partner apart in en mezelf apart dan gaan we erop vooruit wat ik vreemd zou vinden (hoewel we onder de 70.000 blijven gezamenlijk). vul ik ons inkomen gezamenlijk in dan zoude we er ongeveer evenveel op achteruit gaan dan in het ander voorbeeld vooruit. Lastig als je niet weet hoe het precies zit. Mijn vriend is nooit ziek (21 jaar geleden de laatste keer) en ik zelden meer dan een paracetamol en even het bed is, onze uk idem en dan vind ik het zuur dat we nu al 230 per maand betalen los van wat de werkgevers betalen en dadelijk nog meer? Voor ons zou het lonend zijn om het potje prive te sparen en niet meer te verzekeren. Met alle verzekeringen hanteren wij het principe wat je niet zelf kunt dragen moet je je voor verzekeren en de rest niet, helaas is de zorgverzekering verplicht.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:57

Tot je echt een keer ziek wordt/in het ziekenhuis beland..... dan is dat spaarpotje niet toereikend :\

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:10

ligt eraan, ik heb bijvoorbeeld nooit een annuleringsverzekering voor vakantie immers die vakantie kan ik betalen anders ging ik niet, zo ook met ziekte kosten, er zijn heel veel zaken die vergoed worden terwijl ik die best zelf kan betalen. de zaken waar ik wel gebruik van maak vallen dan weer buiten de verzekering, dat blijf ik vervelend vinden, aangezien de verzekering iedere maand een smak geld is.
Als ik me alleen voor ziekenhuis en ambulance kon verzekeren zette ik de verzekering morgen om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:21

Sodeju, wij moeten in totaal bijna 3000 euro per jaar meer gaan betalen! Dat is 250 euro per maand meer, dus 500 euro per maand! Nou, ik kan de paarden wel te koop zetten. Schandalig. En de zuidelijke landen blijven we maar sponsoren en zelf op een houtje bijten, het is toch niet te geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:27

Lauren_ schreef:
Ik ben er in ieder geval blij mee
Er is weer licht aan de horizon! Ipv
Zorgen maken of je nog een paar schoenen kan kopen betekent dit voor anderen dat ze kunne
Blijven eten

Sorry hoor, wat een belachelijke opmerking. Alsof je wat meer verdiend dat alleen aan schoenen uit zo geven. Mensen met een laag inkomen worden aan alle kanten gesteund met toeslagen en weet ik al wat niet meer. Wij worden nergens mee ondersteund en moeten vreselijk veel betalen, omdat we net over de grens zitten van de 51000 euro. En waarom, om de minder bedeelden te voorzien, leuk hoor, maar ik houd helemaal niets over om schoenen van te kopen.
Het is misschien 10% van het bruto inkomen, maar het wordt 500 euro van mij netto inkomen, als je er dan van uit gaat dat van die 50000 ook al 42% belastuing af gaat, mag jij eens verder rekenen.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:37

Eerste Kamer tegen nieuwe plannen zorgpremie
Het wordt lastig voor coalitiepartijen VVD en PvdA om hun plan voor een inkomensafhankelijke zorgpremie door de Eerste Kamer te loodsen. Een meerderheid in de Eerste Kamer ziet het plan niet zitten.

CDA-fractievoorzitter Elco Brinkman vindt de maatregel onevenredig."Het kan niet zo zijn dat de rekening nu een beetje eenzijdig op de keukentafel van de middeninkomens terechtkomt."
Ook de SP is tegen. Eerste Kamerlid Arjan Vliegenthart vindt de hervorming niet ver genoeg gaan. "Dit is geen echte inkomensafhankelijke ziektenkostenpremie, maar een ziekenkostenpremie die met name twee keer modaal treft." PvdA en VVD hebben in de Tweede Kamer een meerderheid, maar in de Eerste Kamer komen ze daarvoor acht zetels tekort.

Frits Wester: plan aanpassen
"Vandaag gaat er aan de plannen niets veranderen, maar ze moeten later ook nog door de Kamer behandeld worden."
Bekijk de analyse van Frits (video)
Politiek verslaggever Frits Wester denkt dat de maatregelen in de huidige vorm erg lastig door de Eerste Kamer zullen komen. Maar hij wijst erop dat de plannen tijdens de vergadering in de Tweede Kamer wel degelijk kunnen worden aangepast.
De plannen voor een inkomensafhankelijke zorgpremie moeten volgend jaar eerst door de Tweede Kamer worden geaccepteerd. Maar daarna moet ook de Eerste Kamer ermee instemmen.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:47

Mindim schreef:
Lauren_ schreef:
Ik ben er in ieder geval blij mee
Er is weer licht aan de horizon! Ipv
Zorgen maken of je nog een paar schoenen kan kopen betekent dit voor anderen dat ze kunne
Blijven eten

Sorry hoor, wat een belachelijke opmerking. Alsof je wat meer verdiend dat alleen aan schoenen uit zo geven. Mensen met een laag inkomen worden aan alle kanten gesteund met toeslagen en weet ik al wat niet meer. Wij worden nergens mee ondersteund en moeten vreselijk veel betalen, omdat we net over de grens zitten van de 51000 euro. En waarom, om de minder bedeelden te voorzien, leuk hoor, maar ik houd helemaal niets over om schoenen van te kopen.
Het is misschien 10% van het bruto inkomen, maar het wordt 500 euro van mij netto inkomen, als je er dan van uit gaat dat van die 50000 ook al 42% belastuing af gaat, mag jij eens verder rekenen.

Dat je de zorgpremie hoog vind begrijp ik, maar klagen over dat mensen met bijstandsiveau toeslagen krijgen, terwijl jij op 5100 per maand zit vind ik schandalig. Ook dat er maar net gedaan wordt alsof mensen daar bewust voor kiezen, Ik geef het je te doen, ik denk dat je gillend gek wordt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:56

Lauren_ maar moeten mensen hun zuur verdiende geld dan maar aan hen geven die niet kunnen werken met als gevolg dat ze zelf krap komen te zitten? Ik vind dat echt te ver gaan. Dat iemand in de bijstand minder hoeft te betalen vind ik niet meer dan logisch. Maar als dit plan door gaat, dan moeten wij haast 1000 euro per maand (!!) gaan betalen. We krijgen nu ook geen toeslag.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:59

Diegene in de bijstand krijgt ook geen toeslag meer. En ondanks de toeslag, is het eigen risico plus bijbetalen voor medicijnen (dat is voor mij al zo'n 500 per jaar) was echt scheef. Maar zoals ik al eerder zei, die treden moeten meer uitgespreid worden, nu worden de echt hoge inkomens relatief gespaard en dat klopt niet.
Iedereen interpreteert ook maar, de soep zal zeker niet zo heet gegeten worden. Maar iedereen draait zich op en waarvoor? Niks definitiefs.