Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:51

Cerilene_ schreef:
Het ligt helemaal aan wat zich er voorgedaan heeft.
Als blijkt dat de inbreker zelf erg aggressief was en het uit pure zelfbescherming gebeurd is als zijnde ongeluk vind ik dat de bewoners niet gestraft hoeven worden.
Als blijkt dat de bewoners buitensporig geweld hebben gebruikt vind ik dat ze weldegelijk flink gestraft mogen worden.
Natuurlijk is het heel fout dat deze man in heeft gebroken, maar om iemand dood te slaan voor een paar vogels gaat natuurlijk veel te ver.
We wonen niet voor niets in een beschaafd land waar iedereen recht heeft op een gepaste straf door de rechter opgelegd.

Die opmerking moet ik helaas rechttrekken, als hier 'een paar vogels' worden gestolen uit hun hokjes dan is al snel voor een 1500,- euro weg. ;) Mijn vader heeft namelijk ontzettend goede sportvogels die echt een hele boel geld waard zijn.. :Y) En geloof me als die iemand zou willen stelen die ook niet meer levend de deur uit kwam...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 20:51

Jeetje en toen waren we opeens 6 pagina's verder.

Ben zojuist samen met mijn vriend & hond naar mijn schoonvader gegaan.
Reed steeds een auto van omroep brabant daar op en neer voorbij het huis.

Ik vind het enorm triest voor de bewoners van het huis, wat een trauma moet dat zijn.
Ik weet niet hoe ik zelf gereageerd zou hebben in zo'n situatie, maar ik kan mij helemaal voorstellen dat je in angst/paniek veel kunt doen, wat misschien niet zo bedoelt was.

Hoe dan ook, die inbreker had daar sowieso NIET moeten zijn!!!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:51

Ik zou me bijna gaan schamen om in dit land te wonen als die bewoners veroordeeld worden voor doodslag :n
Die inbreker had gewoon níets te zoeken bij die mensen en ik vind dat zij in hun volle recht stonden om zichzelf en hun eigendommen te verdedigen.

Vind dit net zoiets als een hond die ingeslapen wordt omdat hij zijn huis tegen een inbreker verdedigde (en ja, dit is echt gebeurt, omdat er geen bordje met 'pas op, waakhond' op de deur hing >;) )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:55

Estera schreef:
maar het kan niet zo zijn dat mensen moedwillig en bij volle verstand langer op iemand in slaan dan noodzakelijk waardoor dat persoon dat met de dood moet bekopen. Jemig, dan breekt de pleuris pas echt los in dit land!

Je moet echt niet blijven inkloppen op iemand om hem te doden. Een verkeerde slag is genoeg. Of je duwt, inbreker valt achteruit en valt met hoofd op rand van iets scherps. En veel mensen staan er niet bij stil dat zulke dingen niet zoals in de stripverhalen iemand niet alleen een half uurtje buiten westen houden. Je ziet een vreemd persoon, met jouw emotioneel waardevolle spullen en wie weet nog waardevolle personen(bv je kind) in je huis, de veiligste haven die je zou moeten hebben, je adrenaline begint de gieren door je lijf en in een fractie van een impuls heb je met een welgemikte klap iemand neergeslaan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:56

MarvanTom schreef:
De dader was 37 jaar en geen 17.
Daar zit een groot verschil in, niet alleen qua leeftijd, maar ook qua bewustzijn.

@ liesjecryos: _lautje_ kán geen antwoord geven, want die draait alleen maar zoals de wind waait.
En heeft nu iets te veel wind tegen.
Dan kan je schreeuwen wat je wilt, niemand die je hoort. :D

Als ik draaide zoals de wind stelde ik telkens mijn mening bij.

Maar goed ik sluit hier af want 'zum dumheit kann man nicht kempfen'

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:02

Kwanyin schreef:
Estera schreef:
maar het kan niet zo zijn dat mensen moedwillig en bij volle verstand langer op iemand in slaan dan noodzakelijk waardoor dat persoon dat met de dood moet bekopen. Jemig, dan breekt de pleuris pas echt los in dit land!

Je moet echt niet blijven inkloppen op iemand om hem te doden. Een verkeerde slag is genoeg. Of je duwt, inbreker valt achteruit en valt met hoofd op rand van iets scherps. En veel mensen staan er niet bij stil dat zulke dingen niet zoals in de stripverhalen iemand niet alleen een half uurtje buiten westen houden. Je ziet een vreemd persoon, met jouw emotioneel waardevolle spullen en wie weet nog waardevolle personen(bv je kind) in je huis, de veiligste haven die je zou moeten hebben, je adrenaline begint de gieren door je lijf en in een fractie van een impuls heb je met een welgemikte klap iemand neergeslaan.

Ja, dat weet ik. Maar mensen hier roepen 'risico van het vak' en "eigen schuld, dikke bult' wat ik allemaal kan begrijpen, maar ook 'ik zou een inbreker dood slaan' en dat kan en mag dus niet gebeuren en dient wel bestraft te worden. Ik weet niet wat er is gebeurd en dat zal dus uit onderzoek moeten blijken. Ik geef alleen aan dat er wel erg makkelijk over de mogelijke gevolgen worden gestapt als hier niet gedegen onderzoek naar wordt gedaan en het simpel wordt afgeschoven op 'dan had hij daar maar niet moeten zijn'.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:16

Ik zie het als een bedrijfsongeval.

Natuurlijk gun ik niemand de dood. Ondanks dat hij van het rechte pad af was zullen er toch mensen zijn die intens verdrietig zijn om zijn overlijden en dat is triest.
Maar ik begrijp de bewoners zeer zeker en ik geloof ook niet dat zij deze afloop hadden gewild. Pas was het nog op het nieuws dat niet alleen het percentage inbraken omhoog gaat, maar ook het percentage inbraken/berovingen waarin extreem geweld wordt gebruikt.

Maar wat als je ineens oog in oog staat met een inbreker?? Ik zou in paniek raken. Je weet niet wat hij exact wilt, waar hij wel en geen genoegen mee neemt en hoe hij reageert als hij betrapt wordt.
De ene dief laat zich snel afschrikken en kiest dan het hazenpad, maar de ander gaat heel erg ver om zijn 'doel' te bereiken. De ene inbreker is ongewapend, de andere is wel bewapend. Maar zie jij dat in één oogopslag als je ineens oog in oog met diegene staat?

Betrapt worden is voor sommige een trigger om extreem agressief te reageren.
Ik vind het dan niet raar dat bij jou als bewoner dan de overlevings-/beschermingknop om gaat en je die dief zo snel mogelijk je huis uit wilt hebben.
En dat je dat bereikt door hem aan te vliegen door de adrenaline en angst die door je lijf giert. Dat je hem wilt overtreffen en hem wilt afschrikken door zelf heel agressief te reageren.

Wij hebben wel twee kleine kindjes boven op bed liggen en het zou mijn grootste angst zijn dat hun wat zou overkomen. Ik zou er dan ook heel erg ver in gaan om hen te beschermen. Het moeten missen van materiële zaken zou ik me goed bij neer kunnen leggen, dat is een verzekeringskwestie. Maar wie zegt dat de dief daar voor komt? Het staat meestal niet op zijn voorhoofd geschreven.

Ik vind dat in dit land meer aandacht moet gaan naar de slachtoffers en niet naar de 'rechten' van de daders. Door deze mensen niet te vervolgen (zoals het er nu naar uitziet) en te zien als slachtoffer maakt het Nederlands rechtssysteem een goede stap vind ik.
Ik hoop dat de bewoners deze traumatische ervaring snel een plaatsje kunnen geven!

Estera

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:24

@Delphi: Maar dan moet er wel eerst onderzoek gedaan worden of dit idd een noodweer of noodweerexces situatie was. Indien dat het geval was en het OM niet wilt vervolgen, dan zal dat ook niet gebeuren. Even zo vaak zal zich echter een rechter over de zaak moeten buigen.
Dat het onderzocht wordt lijkt mij het enige juiste, want stel nou dat het geen noodweer of noodweerexces is, dan was er sprake van eigen rechter spelen en dat moet je gewoon niet willen, hoe begrijpelijk dat ook kan zijn in sommige situaties.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:30

Estera schreef:
@Delphi: Maar dan moet er wel eerst onderzoek gedaan worden of dit idd een noodweer of noodweerexces situatie was. Indien dat het geval was en het OM niet wilt vervolgen, dan zal dat ook niet gebeuren. Even zo vaak zal zich echter een rechter over de zaak moeten buigen.
Dat het onderzocht wordt lijkt mij het enige juiste, want stel nou dat het geen noodweer of noodweerexces is, dan was er sprake van eigen rechter spelen en dat moet je gewoon niet willen, hoe begrijpelijk dat ook kan zijn in sommige situaties.

mee eens.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:44

Estera schreef:

Ik snap jou ook wel, natuurlijk moet er een onderzoek komen. Alleen vind ik wel dat er vanuit moet worden gegaan dat de bewoners uit noodweer hebben gehandeld, tenzij het onderzoek zeer duidelijk anders bewijst. Feit is gewoon dat de inbreker nooit het recht had daar binnen te mogen zijn. En ik geloof niet dat er mensen met honkbalknuppel achter de deur staan te wachten tot er toevallig een keer ingebroken wordt en ze zo hun agressie kwijt kunnen.

Ik geloof best dat er gevallen zijn waarin er onnodig vaak op een dief wordt ingeslagen, met ernstige gevolgen van dien. Dat mag absoluut niet de bedoeling zijn. Maar wat ook niet vergeten mag worden is hoe de maatschappij tegenwoordig is (helaas).
Pas was het nog op het nieuws dat niet alleen het percentage inbraken omhoog gaat, maar ook het percentage inbraken/berovingen waarin extreem geweld wordt gebruikt.

Daarbij weet je niet wat de dief wilt en hoe hij dit wilt bereiken. Is hij alleen of zijn er meerdere? Kiest hij het hazenpad of is hij bereid zwaar geweld te gebruiken? Ook zie je niet in één oogopslag of hij wel of niet gewapend is.
Allemaal dingen die je niet 1,2,3 kunt zien als je oog in oog met een inbreker staat.

Bah, ik moet er niet aan denken een inbreker aan te treffen, terwijl mijn lieve kwetsbare kindjes op bed liggen. Ik zou er toch veel aan doen om hem zo snel mogelijk weg te hebben.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:57

_lautje_ schreef:
MarvanTom schreef:
De dader was 37 jaar en geen 17.
Daar zit een groot verschil in, niet alleen qua leeftijd, maar ook qua bewustzijn.

@ liesjecryos: _lautje_ kán geen antwoord geven, want die draait alleen maar zoals de wind waait.
En heeft nu iets te veel wind tegen.
Dan kan je schreeuwen wat je wilt, niemand die je hoort. :D

Als ik draaide zoals de wind stelde ik telkens mijn mening bij.

En geeft geen antwoord maar draait er omheen :D
lekker makkelijk hè

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:58

Zeg hee, schei effe uit met dat flauwe gedoe, liesjecryos (en MarvanTom). Iemand mag geen andere mening hebben dan jullie twee, want dan krijgt ze dit soort onzin over zich heen. Kinderachtig.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:00

Op sommige reacties heb ik besloten geen reactie geven omdat mij dat nutteloos leek aangezien ik twijfel of daar ook maar enige vorm van intelligente discussie uit voort zal komen. Scheelt mij een hoop frustratie.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:02

Het is gewoon van beide partijen niet netjes om zo op de man te spelen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:03

muntdrop schreef:
_lautje_ schreef:
Sorry dat ik wellicht wat analytisch en strak over kom en niet volledig mij laat leiden door emoties. Maar in dergelijke waar altijd veel emoties aan te pas komen dient er juist analytisch gekeken te worden.

En nee de wet is niet heilig. Echter hebben wij de wet met een reden en dienen wij die allemaal te volgen. Hoe de wet geinterpreteerd wordt is aan de mensen die daar lang voor gestudeerd hebben.

Zoals ik al eerder zei een cursus rechtsfilosofie zou velen niet misstaan.

Maar zelfverdediging is volgens mij niet verboden toch? Verbeter me maar als ik het mis heb.
En stel dat de bewoners gewoon zichzelf verdedigden, en de inbreker verkeerd terecht kwam. Dan lijkt het me toch dat ze bewoners niet echt wat verkeerd hebben gedaan.

Maargoed, niemand weet wat er precies gebeurd is dus om nou te zeggen dat de inbreker zo een verschrikkelijk mens is of dat de bewoners monsters zijn vind ik een beetje onzinnig.

Zelfverdediging is idd niet verboden, mits dit binnen proportionaliteit blijft. Wat die proportionaliteit is dient te worden afgewogen.

Kwanin: Ik speel niet op de man, ik probeer dit juist te ontwijken door niet in discussie te gaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:06

Jawel, de tegenpartij niet intelligent genoeg noemen om een discussie mee te voeren is ook op de man spelen ;) .

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:08

Dat zegt ze niet. Ze zegt alleen dat er uit het geven van een reactie op deze opmerkingen geen intelligente discussie kan voortkomen en dat is niet hetzelfde als de 'tegenpartij' niet intelligent noemen. Maar goed... allemaal off topic en niet interessant. Laten we verder ontopic blijven.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:09

Je kunt, imo, medelijden hebben met de gedupeerden en tegelijkertijd het heel erg vinden voor de inbreker (die dus wel dóód is). Maar hier is het of/of. Er worden allerlei voorbeelden aangehaald, over inbrekers die naast kinderbedjes staan etc., maar daar gaat het hier toch niet over? Het gaat er hier over dat iemand is overleden bij een inbraak en dat wij allemaal de toedracht niet kennen. Maar hoe erg je het ook veroordeelt dat iemand inbreekt (ook ik vind het laag, laf, noem maar op...): het totaal niet erg vinden dat de inbreker dood is, vind ik erg ver gaan.
Stel je voor dat er had gestaan "radeloze paardeneigenaar steelt om dieren te kunnen voeren en komt bij inbraak om het leven" waren de reacties hier heel anders geweest.
Misschien was het iemand die radeloos was, misschien was het een stuk tuig. Maar iemand zo goed dood wensen, gaat er bij mij niet in.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:10

Ik zeg nergens dat ze niet intelligent genoeg zijn, alleen dat de discussie die er uit voor vloeit niet intelligent zal zijn.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:13

chevax schreef:
Je kunt, imo, medelijden hebben met de gedupeerden en tegelijkertijd het heel erg vinden voor de inbreker (die dus wel dóód is). Maar hier is het of/of. Er worden allerlei voorbeelden aangehaald, over inbrekers die naast kinderbedjes staan etc., maar daar gaat het hier toch niet over? Het gaat er hier over dat iemand is overleden bij een inbraak en dat wij allemaal de toedracht niet kennen. Maar hoe erg je het ook veroordeelt dat iemand inbreekt (ook ik vind het laag, laf, noem maar op...): het totaal niet erg vinden dat de inbreker dood is, vind ik erg ver gaan.
Stel je voor dat er had gestaan "radeloze paardeneigenaar steelt om dieren te kunnen voeren en komt bij inbraak om het leven" waren de reacties hier heel anders geweest.
Misschien was het iemand die radeloos was, misschien was het een stuk tuig. Maar iemand zo goed dood wensen, gaat er bij mij niet in.

Dit bedoel ik dus ook. Er word gelijk een kant gekozen terwijl niemand de achtergrond weet. Ik vind het voor zowel de bewoners als voor de inbreker erg. Je gunt het niemand een inbreker aan te treffen in je huis. En ook van de inbreker vind ik het erg dat hij overleden is, ook al is het 'het risico van het vak'.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:15

Sluit ik me ook bij aan :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:16

ik denk gewoon heel simpel, als iemand ook nergens inbreekt kan hem/haar ook niet zo iets gebeuren. Ik vind het dus eigenschuld dikke bult... en hoop dat de bewoners niet gestraft zullen worden! (omgekeerde wereld).

(wel vraag ik mij af waardoor hij is overleden...als hij nu een schrammetje had (of iets gebroken..) maar zo snel gaat iemand ook weer niet dood...wellicht een infarct gekregen door de stress ofzo?)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:18

_lautje_ schreef:

Dat is imo wel degelijk een sneer naar het intelligentieniveau van de tegenpartij ;) .
En als je dat niet zo bedoelt hebt, hou er dan rekening mee dat mensen zoiets wel degelijk zo kunnen opvatten en dat is evengoed niet bevorderlijk in een discussie :) .

Maargoed, ik ben benieuwd hoe dit verhaal nog gaat aflopen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:21

chevax schreef:

Nou inderdaad. Mij hoor je niet zeggen dat het niet erg is dat de inbreker is overleden. Het is ook een mens en hij zal ook familie en vrienden hebben die nu intens verdrietig zijn. Dat is ook gewoon heel triest, 37 jaar is veel te jong. Ik had hem dit niet gegund, absoluut niet, maar dat wilt niet zeggen dat ik geen begrip kan opbrengen voor de bewoners. Hij is immers bewust ernstig de fout in gegaan met ernstige, zelfs fatale gevolgen.

Ik weet niet of je op mij doelt met ´inbrekers die naast kinderbedjes staan´? Al lijkt het me niet, omdat ik dit niet letterlijk gezegd heb.
Maar sinds ik moeder ben, voel ik soms met vlagen de kwetsbaarheid van mijn kleine kindjes. Het lijkt me dan ook doodeng een inbreker aan te treffen in je eigen huis. Mijn eerste angst zou dan toch mijn kinderen zijn, ongeacht wat de inbreker komt doen. Het staat immers niet op zijn voorhoofd geschreven. En dan kan iemand in het nauw rare sprongen maken...

Inderdaad weet je niet waar je inbreker voor komt. Maar is dat niet juist het gevaar? Dat je niet weet wat hij wilt, of hij gewapend is en of hij zich zomaar laat afschrikken? Afwachten of aarzelen kan in sommige situaties gewoon je leven kosten. Laatst is er nog een iemand dood in huis aangetroffen nadat er ingebroken was.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:24

Wat vast staat is het recht. Waar we verder ook mee te maken hebben, dat zijn emoties. Wat de omstandigheden waren, daar weten wij niets van af, zoals zo vaak. Dus allerlei aannames daarover zijn zinloos.

Als we dan al een mening kunnen vormen, dan is dat gebaseerd op de algemeenheid van inbreken vs eigen rechter spelen bijvoorbeeld. Die kun je invullen door het juridisch te bekijken, maar een ander kan het vanuit hun emotie bekijken.

Dat het rechtsgevoel soms niet strookt met het daadwerkelijk geldende recht, moge duidelijk zijn.

Als de een het over het geldende recht heeft, en de ander over het rechtsgevoel/ emoties, dan zijn ze twee verschillende zaken aan het bespreken.