.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:54

mylittlejoy schreef:
tamary schreef:
Tandarts zit daar niet/weinig in (en gebit is zozo), aanvullende verzekeringen ivm chronisch ziek (spierklachten) ook niet, want niet op DE lijst (en reuma is van die lijst af bv) maakt 160 premie - 70 = 90 euries zelf betalen per maand. Laag inkomen is geen probleem bij gezond lijf, heel goedkoop huurhuis en goede moestuin. De rest loopt op een gegeven moment stuk op de vaste lasten die niet lager kunnen.

Laag inkomen + gezond lijf + creatieve instelling = redelijk tot goed leven. Rest komt vroeg of laat in de problemen/schulden.

Ik zit gelukkig aan de goede kant van het land, in de randstad zou ik niet kunnen wat hier wel mogelijk is.

Dan zou ik toch een gaan shoppen bij verzekeringen dit najaar; ik ben zo volledig mogelijk verzekerd voor 130 euro per maand.

Zelf ben ik van mening dat er teveel met uitkeringen, subsidies e.d. gestrooid wordt. Zorgtoeslag, huurtoeslag, noem het maar op. Ik heb vorige maand de inkomsten van een gezin gezien die dus op die manier leefden. Huis werd door de gemeente betaald, ze kregen beide een uitkering, met z'n tweeën ruim € 200 zorgtoeslag, kinderbijslag (3 kids) etc. Ik wil niet beweren dat het een vetpot is, maar die mensen hadden dus zonder een vinger te hoeven uitsteken zo'n € 900 per maand vrij te besteden. Let wel, daar hoefde dus geen huur oid meer vanaf. Dan gaat er toch iets mis in dit land?

dat soort mensen mag van mij echt aangepakt. :j

er is ook gewoon te lange tijd met een rugzakje en dergelijke gestrooid. Begrijp me niet verkeerd. prima voor de kinderen die het nodig hebbben maar te vaak
praktijk gevallen gezien van gezinnen die het geld besteden aan vakanties en diverse andere aankopen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:54

Het is niet banketstaaf bedoelt maar jij gebruikt je ziektekostenverzekering nog. Ik betaal al jaren voor niks ziektekosten :+

Sorry zo bedoel ik het niet hoor. Maar we komen er niet onderuit dat de ziektekosten toch ook door ons zelf onbetaalbaar wordt gemaakt.
Zie mensen naar de dokter gaan met klachten dat ik denk,jeetje dit meen je toch niet.
Wacht gewoon een weekje of het van zelf overgaat.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:56

Idd ik ken mensen die een paard hebben betaald door de uitkering van hun kind die een rugzak heeft.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:58

cam schreef:
Het is niet banketstaaf bedoelt maar jij gebruikt je ziektekostenverzekering nog. Ik betaal al jaren voor niks ziektekosten :+

Sorry zo bedoel ik het niet hoor. Maar we komen er niet onderuit dat de ziektekosten toch ook door ons zelf onbetaalbaar wordt gemaakt.
Zie mensen naar de dokter gaan met klachten dat ik denk,jeetje dit meen je toch niet.

sommige mensen hebben die luxe nou eenmaal niet.

En m.b.t. mijzelf: ik koos er niet voor om een klap op mijn enkel te krijgen en foto's te moeten laten maken. Kreeg ik achteraf ook de rekening
voor gepresenteerd. valt namelijk onder ER.

Ik heb chronische rugklachten dus moet wel naar de fysio/orthomanueel etc. als ik dat uitstel (heb ik nu gedaan omdat het gewoon
erg duur is ivm eigen bijdrage en sommige behandelingen worden helemaal niet vergoed) heb ik nu dag en nacht hoofdpijn omdat het
zo vast zit in mijn nek etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:01

cam schreef:

Als je een ochtendje door de wachtkamers van poliklinieken van middelgrote ziekenhuizen loopt, is dat wel duidelijk. Dat mensen ziek zijn is een ding, maat altijd het onderste uit de kan willen hebben is altijd een bewuste keuze.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:03

mylittlejoy schreef:
Ik wil niet beweren dat het een vetpot is, maar die mensen hadden dus zonder een vinger te hoeven uitsteken zo'n € 900 per maand vrij te besteden. Let wel, daar hoefde dus geen huur oid meer vanaf. Dan gaat er toch iets mis in dit land?

Precies!!
Ik zit dus nét boven het jaarlijks inkomen waardoor ik net naast de pot pis en per januari gaat dat 2000 euro per jaar naar beneden. Wat is het meest logische? Dat ik dus een dag minder ga werken, want dan blijf ik onder dat bedrag (en heb ik dus recht op combinatiekorting ivm mijn kind) en scheelt het me een dag kinderopvang (waar we nu 500 euro per maand EIGEN BIJDRAGE aan betalen).
Maar ik kan me dus niet voorstellen dat dit is hoe ze het willen... ik zou op die manier meer gaan kosten voor de overheid (en er wordt minder aan me verdiend, omdat ik minder kinderopvang afneem), maar ik hou netto onder de streep wel meer over. Erg krom, is het niet?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:04

Vergeleken met andere landen is onze zorg gewoon erg duur en niet eens beter. Sterker nog, langere wachtlijsten, geen diagnose kunnen stellen is dus maar gewoon rond blijven lopen.
Daar betalen we wel veel voor.

Dan zijn er ook nog mensen die net zoals ik buiten Nederland wonen maar in Nederland werken en daardoor verplicht zijn onnodig een nederlandse ziekenfonds af te sluiten.
Ik betaal dus een Nederlandse ziekenfondsverzekering omdat ik in Nederland werk maar maak er geen gebruik van. Dan vangen ze dus geld maar hebben nooit kosten aan diegene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:04

Een gezin dat na de vaste lasten nog 900 euro overhoudt is wel vetpot hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:05

Popke schreef:
Vergeleken met andere landen is onze zorg gewoon erg duur en niet eens beter. Sterker nog, langere wachtlijsten, geen diagnose kunnen stellen is dus maar gewoon rond blijven lopen.

Dan zijn er ook nog mensen die net zoals ik buiten Nederland wonen maar in Nederland werken en daardoor verplicht zijn onnodig een nederlandse ziekenfonds af te sluiten.
Ik betaal dus een Nederlandse ziekenfondsverzekering omdat ik in Nederland werk maar maak er geen gebruik van. Dan vangen ze dus geld maar hebben nooit kosten aan diegene.

Er zijn toch speciale regelingen voor grensoverschrijdende arbeid?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:06

Als je vind dat alle ziektekosten door de regering moet worden betaald moet je naar een land als Cuba of Rusland gaan. Maar dan niet miepen dat de regering dan bepaald of je wel of geen behandeling krijgt. Het is nu eenmaal zo dat het huishoudpotje van de ziektekosten een negatief saldo heeft.
En heel veel landen kijken zeer jaloers naar onze ziektekostenverzekeringen. En zouden heel graag ruilen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:09

Maar ook heel veel landen zijn níet jaloers op de regelingen hier, cam.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:10

Lovely schreef:

Nou, daar teken ik voor hoor :P denk dat ik het met een 0tje minder doe :P

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:10

Popke schreef:

Als jij op de werkvloer onwel wordt wordt je wel in een Nederlandse ambulance naar een Nederlands ziekenhuis gebracht en wordt de rekening door je Nederlandse ziektekosten betaald.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:13

Lovely schreef:

Mee eens!

Ik maak me op dit moment geen zorgen, zolang ik mijn baan maar houd (heb overigens per 1 oktober een nieuwe baan. Bewust gekozen om jaarcontract te accepteren, nu heb ik een vaste baan. Zou risico kunnen zijn) en het bedrijf van mijn vriend goed blijft lopen. Mocht ik mijn baan kwijt raken of het bedrijf veel minder gaat, tja. Dan wordt het lastig. Ik zou dan wel meteen maatregelen nemen, waarbij stap 1 het verkopen van mijn paard(en) zou zijn. Hoe gek ik ook op de beesten ben en hoe erg ik ook geniet van het rijden, het is toch een "luxe-artikel" (bij gebrek aan een beter woord) die me maandelijks zo'n 400 pleuries kost.
Gelukkig ga ik voor mijn nieuwe baan zo'n 40 km per dag minder rijden met de auto, dat gaat schelen in de benzinekosten!

Edit: kan me trouwens voorstellen dat de crisis voor sommigen een reden zou kunnen zijn om (nog) niet aan kinderen te beginnen. Minder werken / kinderopvang hangt een behoorlijk prijskaartje aan!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:16

cam schreef:
Popke schreef:

Als jij op de werkvloer onwel wordt wordt je wel in een Nederlandse ambulance naar een Nederlands ziekenhuis gebracht en wordt de rekening door je Nederlandse ziektekosten betaald.

Dat zou mijn Belgisch verzekering ook vergoeden. Als je op vakantie bent in het buitenland en er overkomt je iets dan wordt dat ook door je eigen verzekering vergoed. Mensen die in Nederland op vakantie komen hoeven toch ook geen Nederlandse verzekering af te sluiten want stel dat ze onder een auto lopen?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:17

Quellian schreef:
Maar ook heel veel landen zijn níet jaloers op de regelingen hier, cam.

Veel landen waar de zorg beter is geregeld en door de regering wordt gefinancierd betalen ze veel meer belasting. Lijkt dus op het eerste gezicht wel gunstiger maar of dat ook echt zo is is nog maar de vraag.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:18

Ik hoor iedereen klagen over de stijgende kosten. En ik heb ook diep medelijden met de mensen die echt net (niet) rond kunnen komen.
Maar ik geloof ook dat wij met z'n allen het gewoon veel te goed hebben gehad de afgelopen jaren. Alles moet maar kunnen.
Veel mensen die hier reageren hebben een paard of een verzorgpaard waar ze aan mee betalen, kosten die absoluut niet noodzakelijk zijn. Geld wat je dus zo iedere maand in je eigen onderhoud kunt steken.
Als je niet op dat soort kosten wil/kan besparen, zal je extra moeten werken. Uiteraard kan ook niet iedereen dat, maar een groot deel van de nederlanders kan dat prima maar vindt een fulltime baan het maximale wat ze kunnen doen.
Zelf werk ik fulltime overdag en ook nog 3 avonden in de week. En ja, ik leef luxe. Ga regelmatig uit eten, op vakantie, naar de sauna e.d. (waar ik overigens altijd veel mensen tref waardoor ik mij ook altijd afvraag wie nu wat merkt van de crisis). Maar ik werk er ook hard voor.
En tuurlijk is het zuur als je je baan kwijtraakt en je niet een gelijkwaardige baan terug kan vinden. Dan maar een paar schoonmaakbaantjes, productiewerk of wat dan ook. Als je echt wil (en natuurlijk gezond bent) kan je een heel eind komen.
Het schort hier in Nederland ook wel eens aan de arbeids mentaliteit hoor!

En tuurlijk snap ik dat als je niet gezond bent, bovenstaande niet altijd van toepassing is. En natuurlijk vind ik dat die mensen meer geholpen moeten worden. En dat kan ook als het wel gezonde deel van Nederland eens stopt met miepen en de schouders er onder zet.
Als ik alleen al kijk naar het bedrijf waar ik nu in werk (en mijn vorige werk ook trouwens), veel jonge mensen zonder kinderen maar slechts 30% werkt full time. We willen en vrije tijd, en dure hobby's en we verwachten blijkbaar dat de regering dat allemaal maar faciliteert.
Helaas, zo werkt het niet. Je zult echt zelf je handen uit de mouwen moeten steken.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:20

Mizsz_Kitty schreef:
Lovely schreef:

Het ligt eraan wat je onder de vaste lasten verstaat misschien?
Water/gas/licht/huur/auto/ verzekeringen/reiskosten
Of dat je er je hobbies, wellicht de stalling en onkosten voor je paard, eten voor je honden en katten ed erbij telt.
Dus hoe luxe zijn je vaste lasten?

Zorgverzekeringen....het is idd maar uit welk potje we het halen, bij mij rijst steeds vaker de vraag: moet je alles doen wat kan? De maakbaarheid van leven wordt wel erg uitgeprobeerd.
Het is tegenwoordig erg om op je 75 ste te overlijden aan een slecht hart, ik teken ervoor....
Mijn moeder reisde de wereld rond tot haar 75ste, dan mag je niet klagen....maar nee, er moet een 6 uur durende operatie worden uitgevoerd, 2 weken ziekenhuis, nazorg.
Ik vind dat dat eigenlijk niet kan, der is een tijd van komen en een tijd van gaan.
Ik hoop dat ik verstandiger ben op die leeftijd en rustig ga, als mijn tijd komt.
Laatst bijgewerkt door NynckeL op 19-09-12 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:20

Tja vandaar dat ik dik een jaar geleden besloten heb om naar en in Duitsland te gaan wonen en werken. Eigenlijk kwam voor mij het ontslag een paar maanden geleden achteraf gezien als gelukkig moment als ik nu zo alle berichten lees en hoor. Ik vond het met de verkiezingen ook moeilijk, want ze roepen allemaal hard, maar geen heeft de juiste maatregelen. Ik maak me serieus zorgen om familie en vrienden die nog in nl. zijn. Mijn moeder is dankzij een fout Vd huisarts nu hartpatiënt, moet dus opletten met werk en stress terwijl tegelijkertijd ook alle ziektekosten gaan stijgen. Dan nog drie kinders thuis en in de zorg tja...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:21

Popke schreef:

Maar je hebt toch geen Belgische verzekering nodig. De Nederlandse ziektekostenverzekering vergoed ook de ziektekosten die je in België maakt.
Laatst bijgewerkt door cam op 19-09-12 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:23

Lovely schreef:
NynckeL schreef:
Mizsz_Kitty schreef:

Het ligt eraan wat je onder de vaste lasten verstaat misschien?
Water/gas/licht/huur/auto/ verzekeringen/reiskosten
Of dat je er je hobbies, wellicht de stalling en onkosten voor je paard, eten voor je honden en katten ed erbij telt.
Dus hoe luxe zijn je vaste lasten?

Wat? Met 900 euro kun je heel veel hobby's hebben en leuke dingen doen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:33

cam schreef:
Popke schreef:

Maar je hebt toch geen Belgische verzekering nodig. De Nederlandse ziektekostenverzekering vergoed ook de ziektekosten die je in België maakt.

Nou, die vlieger ging niet op! Ik was zwanger en er werd duidelijk vermeld door het VGZ dat de kosten die ik in Belgie zou maken NIET door hen vergoed zouden worden.
Dus inderdaad, ik ben twee keer verzekerd..... gelukkig het in Belgie de bedragen niet maar toch, ik vind het wel een beetje.....vreemd zeg maar :P

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 13:40

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:41

Als u in Nederland werkt, bent u verplicht om een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten. Voor uw gezinsleden kunt u geen zorgverzekering in Nederland afsluiten. U kunt hen soms wel meeverzekeren. U moet zich binnen vier maanden inschrijven bij een zorgverzekeraar van uw keuze. Na de aanmelding ontvangt u van uw Nederlandse zorgverzekeraar het verdragsformulier 106. Deze geeft u aan uw zorgverzekering in het land waar u woont. De verzekeraar zal u registreren als verdragsverzekerde. U kunt zowel in Nederland, als in uw woonland gebruik maken van zorg.

Raar want de regels zijn anders.
Volgens mij betaal je als het goed is maar een keer verzekering
Laatst bijgewerkt door cam op 19-09-12 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:41

cam schreef:
Popke schreef:

Maar om als Nederlander in Belgie in orde te zijn moet je voor de Belgische verzekering in Belgie aangesloten zijn bij een belgische mutualiteit/verzekering...

Zit zelf in een soortgelijk schuitje. Door een ongeval op mijn 15-de ben ik in de WaJong gekomen. Door omstandigheden heb ik mijn WaJong mee mogen nemen naar Belgie. Ik wil werken en daarmee ook naar het UWV geweest. Kreeg te horen dat het niet mocht. Tja... Wat moet je dan?
En dan het verzekeringsverhaal nog. Ik moet aangesloten zijn bij het CVZ (verplichte zorgverzekering), grapje wat op jaarbasis 1.800 euro kost. En dan nog eens in Belgie ook bij een mutualiteit... daar valt de kost normaal van mee (78 euro op jaar basis maar je betaald wel voor elk doktersbezoek remgeld)... Nu heb ik mijn WaJong (waar ik niet onderuit kom gezien ze van het UWV niet willen dat ik ga werken) en dat is een statuut wat ze hier niet kennen... betekend dat ik op de hoogste schaal ben ingedeeld... Kostprijs: 1.200 euro per 6 maanden... Reken zelf maar uit wat ik per jaar enkel en alleen al kwijt ben aan premies....

Tja, nederland in crisis of maken we graag een crisis bij de mensen die toch al wat minder te besteden hebben...
Ik ben heel blij dat ik een superlieve schoonmoeder hebt welke mijn paardje wil bijspringen. In ruil voor als ze straks ingereden is dat ik haar een paar keer een lesje zal geven en nu wat grondwerk dingetjes laat zien...