Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:42

Ik verafschuw de stemmers om wat ze geloven. Dat homoseksuelen ziek zijn, geen kinderen mogen (adopteren) en mensen niet zelf mogen beslissen of ze abortus plegen ja of nee. Dat vind ik bepaald geen menslievende gedachten, dat is zelfs in tegenspraak met hun bloedeigen geloof; heb een ander lief..

Weinig echte christenen meer over... Tja, daar is de tijd gewoon niet meer naar. Mensen gaan met hun tijd mee en iets of iemand in de hemel die over ze waakt of ze zelfs geschapen zou hebben is gewoon moeilijker te geloven dan in een tijd waarin mensen 'bovennatuurlijke dingen' niet konden verklaren. Friedrich Nietzsche heeft daar erg interessante stukken over geschreven.

En waarom zou men christelijk moeten worden om de wereld beter te maken? Er zijn genoeg goede, lieve mensen die niks kwaads in de zin hebben, maar gewoon niet geloven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:44

Dat heeft toch helemaal niets met onderdrukking te maken? Iedereen mag geloven wat hij of zij wil. Maar het moment dat je een land moet regeren vind ik dat je dat zonder geloofsmatige standpunten moet doen. Het kan imo niet zo zijn dat je zoals bij bijv de sgp je partij standpunten zoals abortus etc verdedigt met het argument dat dat de wil van god/het geloof is.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:45

BraveSpots schreef:
Wat er erg aan is, ik vind dat iedereen buiten de persoonlijke omgeving (dus school, overheid, politiek etc) van een kind gewoon geloofsneutraal moet zijn. Zodat het kind ook andere visies leert kennen en zijn wereld leert verbreden. Ouders en familie dringen imo al veel te veel geloof op imo (maar dat is eigen keuze), dat hoeft op school ook nog niet eens bevestigd worden.

Ik wil graag dat mijn kind Christelijk onderwijs krijgt op een openbare basisschool krijgt hij evolutie theorie etc. (al zal ons kind waarschijnlijk wel naar een openbare school gaan puur omdat het onderwijs er beter is :') En we wonen in een klein dorpje)

Wij dringen niets meer op als jullie. Jullie dringen het ongeloof op wij proberen ons kind in het geloof op te voeden. Snap dat punt nooit. Mensen die in de evolutie geloven zullen dat hun kids leren waarom mogen wij ons geloof niet aan onze kinderen leren?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:47

blokje schreef:
BraveSpots schreef:
Wat er erg aan is, ik vind dat iedereen buiten de persoonlijke omgeving (dus school, overheid, politiek etc) van een kind gewoon geloofsneutraal moet zijn. Zodat het kind ook andere visies leert kennen en zijn wereld leert verbreden. Ouders en familie dringen imo al veel te veel geloof op imo (maar dat is eigen keuze), dat hoeft op school ook nog niet eens bevestigd worden.

Ik wil graag dat mijn kind Christelijk onderwijs krijgt op een openbare basisschool krijgt hij evolutie theorie etc. (al zal ons kind waarschijnlijk wel naar een openbare school gaan puur omdat het onderwijs er beter is :') En we wonen in een klein dorpje)

Wij dringen niets meer op als jullie. Jullie dringen het ongeloof op wij proberen ons kind in het geloof op te voeden. Snap dat punt nooit. Mensen die in de evolutie geloven zullen dat hun kids leren waarom mogen wij ons geloof niet aan onze kinderen leren?

Ze zouden het BEIDE moeten leren, dan kunnen ze zelf kiezen wat ze voor waar aannemen. :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:47

blokje schreef:
BraveSpots schreef:

Het is verplicht om de evolutietheorie te onderwijzen. Walgelijk als je je kind al zo in een bepaalde richting wil sturen..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:48

blokje schreef:

Dat heb je fout. Mijn kinderen zullen mogen geloven wat ze zelf willen (mits niet extreem uiteraard). Of niet geloven. Net waar ze zich kunnen in vinden. Dat zal ik altijd respecteren.
Je geloofswaarden opdringen aan een ander dat zal ik idd niet goedkeuren.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:49

Yanouuu schreef:
Blokje, ik neem aan dat de Bijbel dus ook als de enige waarheid beschouwt? Gewoon uit nieuwsgierigheid: heb je hier ooit zelf over nagedacht, over waarom je eigenlijk gelooft, of ben je gewoon zo opgevoed?

Ik ben idd gelovig opgevoed maar dat hoeft niet te betekenen dat ik daarom gelovig ben.
Door prive omstandigheden ben ik heel dicht bij het geloof gekomen en heb ik op mijn 18e heel bewust voor God gekozen en openbare Geloofsbeleidenis gedaan. Dus nee geloof is mij nooit opgedrongen en een opgedrongen geloof is niet goed.

Ik zou dus ook nooit mensen mijn mening opdringen, reageer hier puur omdat er mensen zijn die dat interesant vinden, wel zeg ik vaak in topic's hoe ik iets zie of hoe ik er over denk maar als er dan geen vragen ofzo zijn dan hou ik op. Zal niet door gaan om iedereen te willen bekeren. Als iemand gelovig wil worden moet diegene dat zelf ook wllen anders is het onbegonnen werk. Daarnaast moet je de mensen niet zo 'pesten' met je evangelisatie. Dan schrik je mensen juist af.

blokje

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:53

Sok, ik geloof niet dat Homoseksuele ziek zijn :+ Dat geloven heel veel gelovigen echt niet hoor.
En gebruik geen uitspraken uit de Bijbel als je de Bijbel niet kent. Heb je naaste lief lees de rest ook maar eens. Lees de Bijbel eens en gebruik eventueel uitleggende boeken dan zou je beter je dingen uit de Bijbel tegen mij kunnen gebruiken. Want heb je naasten lief werkt niet zoals de meeste ongelovige denken ;)
Ik ken ook hele goede en lieve ongelovigen. Die soms beter leven als gelovige. Want voor sommige gelovige schaam ik me diep. Neem die sekte uit Amerika ik krijg van die lui echt de rillingen.

Yvank, voor ons dus wel. Geloof is ons leven ;) en het zou fijn zijn als onze regering net zo dacht.

Sok, ben ik voor. Mijn kids mogen idd best onderwijs in beide mogen hebben.

Yanou, i know heb zelf ook onderwijs er in gehad.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 18:58

Nog één vraag die redelijk off topic is: geloof jij dat 'God' een almachtig, alwetend, oneindig goedaardig bovennatuurlijk wezen is?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:01

Wat ik niet snap als ik de standpunten op de sgp-site lees is het idee dat 'het menselijk leven iets waardevols is van God' en dat een mens dus niet zelf over zijn eigen levenseinde mag beslissen, maar omdat de mens toch ook 'een beelddrager is van God', en dus ineens wel daarover mag beslissen mag een rechter wel een doodsstraf opleggen volgens de SGP. Ik zal het wel weer verkeerd zien maar de logica zie ik niet :?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:05

Jij en veel anderen misschien niet, heel veel ook wel. Laat dat nu net de strengere gelovigen zijn.
Heb uw naasten lief, ook goed, ik zat in de buurt. Komt basically op hetzelfde neer. Sorry voor de fout, het is inmiddels jaaaaren geleden dat ik dat boek heb gelezen dus het is een beetje verwaterd.

Wat je nu zegt klopt ook niet helemaal. Iedere gelovige heeft zijn eigen interpretatie van de bijbel en dat zal altijd zo blijven met geschreven bronnen. Het is op verschillende manieren op te vatten. Maar vooral bij het deel over heb uw naasten lief denk ik persoonlijk dat je niet echt om de bedoeling heen kan. Ik vind dat toch een van de mooiere christelijke normen en waarden, streven naar liefde en aardigheid all over (vergeef me mijn woordkeus).

Er staat ook ergens iets over dat je elkaar niet mag veroordelen, dat doet god wel voor ons. Toch hoor ik bij erg veel streng gelovigen veel verwijten, voornamelijk over mijn homoseksualiteit. Waarom niet alles en iedereen zn beloop laten? Uiteindelijk zullen we allemaal wel of niet uitvinden wat er gebeurt naar aanleiding van onze daden in het leven, danwel de politiek. Ik vind niet dat 'de kerk' mensen dingen moet gaan opleggen, zeker niet op zo'n hoog niveau als de politiek.

Shoot, heb ik me toch weer laten verleiden tot een discussie.. :Y)
(en blokje, ik moet zeggen dat ik het wel een 'gezonde' discussie vind met jou :D )

Nog een kleine toevoeging. Geloof is iets heel persoonlijks en zeker zoiets wat op zoooooveel manieren valt te interpreteren zou niet vanuit de politiek 'vastgelegd' moeten worden.
Laatst bijgewerkt door Sok op 13-09-12 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:07

Helemaal mee eens, het is zelfs zo belachelijk (sorry voor sgp stemmers) dat er op school grapjes over gemaakt worden van, 'Hé! Stem jij op de pvv, dan doe ik sgp wel!' en dat soort dingen.

En over het verband met het Christendom; een "average" Nederlander respecteert Christenen. Zo doen Christenen dat ook bij atheïsten en andere gelovigen. Zelf ben ik niet gelovig, maar het is volkomen begrijpelijk als iemand zijn of haar kind Christelijk opgevoed wil hebben. Maar men moet er wel rekening mee houden, dat niet iedereen de Bijbel kent, en niet iedereen abortus, euthanasie of homoseksualiteit niet vind kunnen. Zoals je een gelovig iemand niet kan dwingen om te geloven in de evolutietheorie (dat is dus iets anders dan erin onderwezen te worden), kan een partij niet heel Nederland dwingen zich aan diens strenge, op geloof gebaseerde regels te houden.

Maaar, dat is mijn mening, zoals er heel veel zijn hierzo.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:09

Yanouuu schreef:
Nog één vraag die redelijk off topic is: geloof jij dat 'God' een almachtig, alwetend, oneindig goedaardig bovennatuurlijk wezen is?

Waarom deze vraag? Ff benieuwd voor ik antwoord.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:13

blokje schreef:
Yanouuu schreef:

Waarom deze vraag? Ff benieuwd voor ik antwoord.

Omdat de hele discussie over geloof me altijd doet denken aan de paradox van Epicurus, namelijk: ""Either God wants to abolish evil, and cannot; or he can, but does not want to. If he wants to, but cannot, he is impotent. If he can, but does not want to, he is wicked. If God can abolish evil, and God really wants to do it, why is there evil in the world?" Maar of die opgaat is afhankelijk van jouw definitie van God :)
Probeer je overigens op geen enkele manier af te vallen oid, vind dit soort discussies (ik ben agnost/atheïst) altijd wel interessant, vandaar.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:21

Sok schreef:
Ik verafschuw de stemmers om wat ze geloven. Dat homoseksuelen ziek zijn, geen kinderen mogen (adopteren) en mensen niet zelf mogen beslissen of ze abortus plegen ja of nee. Dat vind ik bepaald geen menslievende gedachten, dat is zelfs in tegenspraak met hun bloedeigen geloof; heb een ander lief..

Ik heb de hele discussie met interesse gevolgd. Ik ben absoluut geen SGP stemmer, heb niets met die partij. Alleen vind ik het naief om te denken dat alleen christenen er zulke ideeen op nahouden. Ik denk dat je slechter af bent als andere culturen met bijpassend geloof het voor het zeggen krijgen. Moslims zijn veel fanatieker in het uitdragen van hun mening en het onderdrukken van afwijkende meningen. Ik ben bang dat als sommige rode partijen het teveel voor het zeggen krijgen de invloed van bepaalde groeperingen erg groot wordt. Ik heb trouwens VVD gestemd en niet omdat ik het op een hoop punten met ze eens ben, maar om te voorkomen dat rood aan de macht komt.

Er was laatst een item bij Veronica, welk liedje past het best bij welke partij. Voor de PVDA werd uiteindelijk het liedje "Ik heb een tante in Marokko en die komt, hiep hoi" gekozen. Extreem denkenden horen niet echt in de politiek thuis. Een economisch gezond en welvarend land met goede leefomstandigheden voor de inwoners hoort de prioriteit van de politiek te zijn.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:23

De VVD is net zo 'extreem' als de PvdA, alleen dan rechts :+?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:25

Memories, De overheid draagt het zwaard om het recht te handhaven. Dus ook het strafrecht daarom mag een rechter die uitspraak doen.
Maar dat betekend niet dat een Christen hier achter hoeft en moet staan. Mijn man en ik staan hier niet direct achter.

Sok, het gaat me er niet om of je zegt heb je naasten lief of anders ik bedoel dat je niet alles kan gooien op heb je naasten lief. Lees de wet en de Bijbel dan begrijp je meer over de naaste liefde. Soms moet je uit, een soort van liefde, iemand tuchtigen. Naaste lief betekend zoveel meer dan wat de meeste mensen denken.
Wij, gelovigen, horen andere er op aan te spreken, uit liefde, als zij iets doen wat fout is in God ogen. Puur om de mensen te beschermen. Dat is bijvoorbeeld ook naaste liefde.

De normen en waarden van het geloof: de wet. Is helemaal niet zo verkeerd. Als elke mens (en ook gelovige) dit zou gebruiken zou het allemaal een stuk fijner worden op aarde.
Goede normen en waarden zijn van groot belang ;)

Sok, ik geloof dat geen mens jou mag veroordelen op je seksuele aard! Daar heb je gelijk in! Wat wel de taak is van een Christen is om jou te waarschuwen voor je zonde. Dat hoort op een gepaste manier. Dat mensen met een andere seksualiteit ziek zijn is in mijn ogen de grootste onzin. Mensen die op beide of het zelfde geslacht vallen zijn zo. Die zijn niet ziek of gek ofzo en kunnen ook niet genezen. Wij staan er alleen niet achter dat je het in praktijk brengt. Ik snap dat dit bijna een gemene en onmogelijk uit te brengen iets is. Ik snap heel goed dat jij graag je grote liefde wilt vinden en daar een mooi leven mee wilt opbouwen. En dat gun ik je ook. Alleen ik kan er niet achter staan vanuit mijn geloof. En daardoor niet goedkeuren. Ik weet hoe raar dat klinkt en hoe tegenstrijdig dat klinkt!Ik vind het ook moeilijk om dit punt goed en duidelijk uit te leggen zonder dat je mensen er pijn mee doet.

Fijn dat je de discussie met mij wel fijn vind :D Ik wil niet zo’n vervelend gelovig opdring persoontje zijn :P

Geloof is er in zoveel takken dat geen Christelijke partij perfect is in mijn ogen. Ik geloof sommige dingen net weer anders als hun ;) CU lag eerst het dichte bij ons (10 jaar terug ofzo) inmiddels is SGP dat. Het ligt het dichtste bij ons dus we denken niet precies zo als hun.

Pirate, ik geef je gelijk in het feit dat een christelijke partij misschien niet de hele macht kan hebben. Het zou niet gezond zijn NL te schikken in het geloof. Geloof kun je niet verplichten.

Yanou, ik kan geen engels lezen :+ hihi
Onze God zie ik als: een rechtvaardige, liefdevolle God. Een alziende God.
Zo druk ik het ff snel uit. Er zijn zoveel eigenschappen die ik bij Onze God zou willen opschrijven. Hij is in onze ogen perfect.

Gr_Roos, een strategische stemmer dus ;) Ook slim! Hebben hubs en ik ook nog over na gedacht. Maar wij willen door onze stem graag ons geloof uitdragen.

Ik denk dat heel veel partijen iets extreems hebben. Ik heb laatst een debat van de partij van de dieren gezien. Dan denk ik: wie is er belangrijker dieren of mensen? Je zou bijna de dieren denken. Wij mensen moeten goed voor onze dieren zorgen maar op dit moment vind ik de economie heel belangrijk :P

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:30

Yanouuu schreef:

Dat is ook zo, alleen is het wel bewezen dat als rood geregeerd heeft het land naar de kl*te is, er geen reserves zijn en een volgende regering alle puin kan ruimen. Dat was destijds met den Uijl zo en later ook met paars 1 & 2.

Ik vind veel prima, maar als werkende alleenstaande met een eigen huishouden hoef ik niet verder uitgemolken te worden voor de kinderen en buitenlandse partners van een ander. Dat ze naar Nederland komen, prima. Alleen eerst een jaar of 10 financieel je broek op kunnen houden voor er aanspraak gemaakt kan worden op de sociale zekerheden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:34

Vind opdringerige Christenen inderdaad heel vervelend :+ Een jongen die bij mij op school heeft gezeten is heel actief bij zijn kerk en organiseert ook een soort bijeenkomsten waarbij ze mensen op straat aanspreken om ze te proberen te bekeren. Dat snap ik niet, ben ik ook totaal niet van gediend. Prima, iedereen moet geloven wat hij of zij wil (tot op een zekere hoogte, dat wel) maar val mij er niet mee lastig, ik ga ook niet bij de ingang van een kerk staan op zondag om de mensen van hun geloof af te brengen. Zeg niet dat jij zo bent hoor, helemaal niet :j
En ik vind dat kinderen het geloof niet opgelegd moeten krijgen. Er zijn genoeg streng Christelijke scholen die de evolutietheorie afdoen als een verzinsel en dat vind ik niet kunnen. Natuurlijk, als je zelf Christelijk bent snap ik heel goed dat je je kinderen ook zo op wil voeden, maar laat daarin dan ook genoeg ruimte voor andere visies, voed ze niet op met het idee dat de Bijbel 'de enige waarheid' is.
Maar goed, nogmaals, vind dat iedereen, zolang hij of zij het bij zichzelf houdt, moet geloven wat hij wil.

Nogmaals uit nieuwsgierigheid, zou jij het moeilijk vinden als je zoontje later 'van het geloof af stapt'?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:37

gr_roos schreef:
Yanouuu schreef:

Dat is ook zo, alleen is het wel bewezen dat als rood geregeerd heeft het land naar de kl*te is, er geen reserves zijn en een volgende regering alle puin kan ruimen. Dat was destijds met den Uijl zo en later ook met paars 1 & 2.

Ik vind veel prima, maar als werkende alleenstaande met een eigen huishouden hoef ik niet verder uitgemolken te worden voor de kinderen en buitenlandse partners van een ander. Dat ze naar Nederland komen, prima. Alleen eerst een jaar of 10 financieel je broek op kunnen houden voor er aanspraak gemaakt kan worden op de sociale zekerheden.

Bewezen? Waar baseer je dat op? Nederland is nog altijd een socialistisch land, met onderwijs en zorg voor iedereen, een land waar het verschil tussen arm en rijk klein is, dat zijn allemaal linkse maatregels. Zoals ik al zei ben ik 17 en heb ik dus niet ontzettend veel verstand van eerdere kabinetten maar van wat ik heb gehoord deden allebei de paarse kabinetten het niet slecht.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:38

Yanou, de kerk waar ik eerst bij zat ging de straat op en dan aan mensen vragen of ze voor hun mochten bidden. Daar deed ik ook niet aan mee... NIets voo rmij.

Ik zou het heel erg vinden als mijn zoontje niet zou geloven... Is wel een van mijn grootste zorgen denk ik...
Geloof is ons leven ik moet er niet aan denken dat mijn zoontje niet bij mij in de Hemel zal zijn...

Wij zullen ons zoontje wel opvoeden met: de Bijbel is de waarheid wat daar in staat is waar etc.
Ik heb dat zelfs beloofd bij zijn Doop: ik heb belooft hem in het geloof op te voeden en hem te laten onderwijzen (gelovig onderwijs zoals in de kerk etc).
Wij bidden aan tafel en ons zoontje hebben we al geleerd Amen te zeggen. Hij is nu 17 maand. als hij het niet zegt geen probleem maar daarin kun je al zien dat onze opvoeding gelovig is ;) Hij snapt er nu nog niets van.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:40

Interessante discusie, heb respect voor Blokje dat ze zo openstaat voor vaak aanvallende reacties :j
Hier in mijn dorp wordt vooral in het gehele boerengebied gestemd op Christelijke partijen, met name SGP. Ik heb zelf christelijk onderwijs gehad, naar de kerk geweest en naar kerkclub geweest als kind zijnde. Maar ik ben ontzettend nuchter en vind het enorm moeilijk om te geloven. Ondanks dat ik dus niet geloof snap ik de kant van beiden wel. Al is het in deze 'moderne' tijd ontzettend lastig om SGP te kunnen begrijpen. Ik volg even :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:42

Dank je wel :)

Ik moet eerlijk zeggen, ik leer hier van. Voor een gelovige is het goed een discussie met ongelovigen aan te gaan! Daarnaast voelt het ook wel een beetje als plicht :+
Ik vertel graag over mijn geloof en wil mensen graag over God vertellen. In het dagelijksleven gebeurd dat niet veel. Ik spreek mensen er niet zomaar op aan ofzo.

Ben gewoon een jonge mama met der hobby's etc.
Wij hebben ook gewoon internet (om te bokken whaha), tv, dragen broeken etc.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:46

Een aantal jaren terug, toen jij wsl nog in de pijplijn van je vader zat ;) , is er een keer iets op tv geweest en toen bleek dat als rood geregeerd had er zoveel geld verspild was dat een ander de financiele rommel op kon ruimen. Als jij rood wilt stemmen, je gaat je gang maar, maar ik zal het niet doen en dan eerder strategisch stemmen om te voorkomen dat rood wint. Ik heb gewoon niet de behoefte om nog meer te betalen omdat ik werk. Banen zouden trouwens flink op de tocht komen te staan bij de PVDA, ondanks dat ze zelf wat anders zeggen. Onafhankelijk buro heeft dat voor de NOS doorberekend en vorige maand is dat gepubliceerd.

Blokje, bedankt voor je uitleg en jou standpunten. Ik snap wel dat je voor jou standpunten en geloofsovertuiging kiest, maar wat waren de economische speerpunten van deze partij. Met abortusverbod en doodstraf ga je de economie niet uit het slop halen. (is niet sarcastisch bedoeld)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 19:50

Gr_roos, klopt :P
Wij stemmen ook op een christelijke partij ook om daarmee te laten zien dat wij Christelijk zijn.
Uit overtuiging dus :P