'Beatrix levert niet extra in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:35

Nee, niet omdat Carlos dat ook moet.. Maar het zou de Europese regels wel weer wat rechttrekken misschien.. Ergens vind ik ook wel weer dat het eigenlijk overal eerlijk gelijk moet zijn, of allemaal inleveren, of allemaal niet inleveren..
Hoeveel ze in moet leveren? Geen idee, dat ligt aan de dag/week/maand/jaar. Het zou af moeten hangen van de werkzaamheden naar mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 18-07-12 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 'Beatrix levert niet extra in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:37

Nou, als jij graag wilt dat heel Europa gelijk getrokken wordt, dan wens ik je enorm veel succes!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:42

Zeg ik dat ik dat wil? Nee. Niet mijn woorden verdraaien, ik zeg nergens dat ik alles in heel Europa gelijk wil hebben.. Nee, het zou eerlijker zijn. En dan doel ik puur op het inleveren van het koningshuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:43

Oh, dus voor het koningshuis moet alles gelijk getrokken, maar niet voor jou?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:44

Ook dat zeg ik niet. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:44

Maar vergelijken we dan met het Engelse koningshuis? Of het Belgische? Of nemen we een gemiddelde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:16

En hoe nu met de republieken?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:29

Lovely schreef:
En hoe nu met de republieken?

je hebt ook nog koningshuizen in ballingschap (Griekse/Italiaanse) ;)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:25

Ja en stel dat je de Koningshuizen gelijk trekt hoe kijk je dan naar alle lasten en kosten per land die ook zij betalen. Ik denk niet dat dat heel reeel is, in ieder geval niet makkelijk te realiseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:30

maura schreef:
Femke schreef:
En de conclusie die ik trek, is dat vooral de mensen met afgunst denken/hier schrijven dat de koningin bijna niets doet of in ieder geval een niet erg reeële kijk hebben op de hoeveelheid werkzaamheden die ze doet.

Eens met het feiten en reële kijk gebeuren, maar die afgunst kan ik niet helemaal plaatsen. Voor zover mensen iets hebben gezegd over jaloers zijn op de koningin heb ik alleen gelezen dat mensen dat juist níet zijn? Of heb ik ergens niet opgelet en zijn er maar twee smaken in dit topic, je bent ofwel moraalridder (lijkt me wel wat, mits paard gratis wordt bijgeleverd) ofwel je ben jaloers op de koningin (dat ben ik in elk geval niet, al heeft ze wel een stal vol leuke paarden natuurlijk).

Die term kwam ook niet direct van mij, maar vanuit een bericht van o.a. Lovely.
Net als de term moraalridders, die door Ojajoh in 't topic gebracht was.
Mijn reactie was een reactie op beide berichten:

Ojajoh schreef:
Lovely schreef:
Sommige mensen zijn wel erg verblind door afgunst in dit topic %) . Wat een zielige gedachten worden er hier de ether in geslingerd.

nou het is anders ook niet mis met de moraalridders hier :')

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:23

Ersina schreef:
Om een goed gebaar een gril te noemen, vind ik ver beneden peil. ~~}>

Maura schrijft...

Noem me achterdochtig, maar ik zou eerst iets meer over de achtergrond van deze actie van Carlos willen weten voor ik het kan zien als een goed gebaar. Want die Carlos, was dat niet die kerel die een paar maanden terug voor een bedrag met vier nullen gezellig op olifantjes ging schieten in Afrika? En die daar thuis wat imagoschade aan overhield? En die mogelijk hoopt dat de meeste van z'n onderdanen dat schandaaltje weer vergeten zijnen dat dit wel een handige zet is om weer wat puntjes te stijgen in de populariteitspoll? Ik denk eigenlijk dat 'gril' nog een behoorlijk neutrale aanduiding is voor deze actie.

@ Maura. Een "gril"is een bevlieging, een gedachte die maar even voortduurt. Dat hij zijn salaris met 7 % verlaagd, zal toch minstens en jaar duren.
Overigens vind ik, dat als iemand een fout maakt en dit recht probeert te zetten met een goed gebaar, dat je zo'n iemand niet meteen populair hoeft te vinden, maar je het wel even aan kan kijken of die iemand het voortaan beter gaat doen.
Dat je geen appels met peren kan vergelijken ben ik verder wel met je eens. Maar Beatrix vergelijken met iemand anders van het koningshuis is dat toch niet? Met wie kan ze anders vergeleken worden? De schandalen van ons koningshuis zijn er ook, misschien is ons koninghuis niet meer zo populair als 40 jaar geleden. Maar het topic gaat over het inleveren van een heel klein gedeelte van haar salaris. Ik blijf erbij dat Beatrix ook zo'n goed gebaar had kunnen maken. Of moeten we eerst helemaal aan de afgrond raken en gaan dan de mensen van het koningshuis dan pas beseffen, dat hun salaris niet in verhouding met hun inspanning staat? Regeren is toch ook vooruitzien????
Ons hele koningshuis kost miljoenen per jaar. Het salaris van alleen Beatrix (die wél de keuze heeft om af te treden)is zodanig, dat ze best een gedeelte kan afstaan zonder er iets van te merken. Nederland heeft 1 van het duurste koningshuizen van Europa. Waarom? Zo'n groot en belangrijk land is Nederland nu ook weer niet. Dat ons koningshuis geen goed gebaar maakt, laat mij denken (en misschien ook anderen) dat Beatrix geen benul heeft, wat er gaande is in ons land. En mocht je het denken dat ik tegen het koningshuis ben...nee...nog niet. Maar het wordt wel tijd dat ze met een goed gebaar komt.
Laatst bijgewerkt door Ersina op 19-07-12 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:26

De kosten van het koningshuis worden ruim terug verdiend.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:31

Ersina schreef:
@ Maura. Een "gril"is een bevlieging, een gedachte die maar even voortduurt. Dat hij zijn salaris met 7 % verlaagd, zal toch minstens en jaar duren.
Overigens vind ik, dat als iemand een fout maakt en dit recht probeert te zetten met een goed gebaar, dat je zo'n iemand niet meteen populair hoeft te vinden, maar je het wel even aan kan kijken of die iemand het voortaan beter gaat doen.
Dat je geen appels met peren kan vergelijken ben ik verder wel met je eens. Maar Beatrix vergelijken met iemand anders van het koningshuis is dat toch niet? Met wie kan ze anders vergeleken worden? De schandalen van ons koningshuis zijn er ook, misschien is ons koninghuis niet meer zo populair als 40 jaar geleden. Maar het topic gaat over het inleveren van een heel klein gedeelte van haar salaris. Ik blijf erbij dat Beatrix ook zo'n goed gebaar had kunnen maken. Of moeten we eerst helemaal aan de afgrond raken en gaan dan de mensen van het koningshuis dan pas beseffen, dat hun salaris niet in verhouding met hun inspanning staat? Regeren is toch ook vooruitzien????
Ons hele koningshuis kost miljoenen per jaar. Het salaris van alleen Beatrix (die wél de keuze heeft om af te treden)is zodanig, dat ze best een gedeelte kan afstaan zonder er iets van te merken. Nederland heeft 1 van het duurste koningshuizen van Europa. Waarom? Zo'n groot en belangrijk land is Nederland nu ook weer niet. Dat ons koningshuis geen goed gebaar maakt, laat mij denken (en misschien ook anderen) dat Beatrix geen benul heeft, wat er gaande is in ons land. En mocht je het denken dat ik tegen het koningshuis ben...nee...nog niet. Maar het wordt wel tijd dat ze met een goed gebaar komt.

Het kost miljoenen per jaar, maar levert miljarden op. Ik denk dat iemand die miljarden per jaar binnenbrengt en gemiddeld zo'n 100 uur per week zal werken, op haar 74ste, en die fulltime in functie is, best €800.000 per jaar mag verdienen.

Ik ben het met je eens dat haar salaris niet in verhouding staat tot haar inspanningen, wat mij betreft zou ze nog veel meer krijgen. Ze doet ontzettend veel, is 24/7 in functie etc. Ik vind dat dat veel ruimer beloond mag worden.

Zeg dat zij het voorbeeld van Carlos volgt en 7% inlevert, dat komt op €56.000. Zelfs al levert ze het dubbele in per jaar, dan nog schiet dat NIETS op, op tekorten van miljarden. Maar we zouden het breder kunnen trekken, en allemáál 7% van ons salaris inleveren. Iedereen, het hele land. Kijk dan komen we ergens.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:35

Femke schreef:
Die term kwam ook niet direct van mij, maar vanuit een bericht van o.a. Lovely.

Maar het doet er toch helemaal niet toe wie er is begonnen met ‘mensen met afgunst’ afzetten tegen ‘moraalridders’? Ik geef alleen maar aan dat de conclusie die jij in het citaat aangeeft te trekken, volgens mij onmogelijk zinnig kan zijn omdat die veronderstelt dat er ook daadwerkelijk mensen in het topic zijn die afgunstig zijn op de koningin. En dat staat helemaal niet vast.
Nogmaals, de rest van die post zat prima in elkaar, daarom vond ik het jammer dat je aan het eind doorging op die afgunst-kat.

Miracle, tof dat je een poging doet antwoord te geven op mijn vragen. Ik zal er trouwens maar even bij zeggen dat ik zelf geen antwoord heb. Ik ben het wel met je eens dat het salaris van de koningin moet afhangen van haar werkzaamheden, maar ik denk dat er meer zaken in betrokken moeten worden. Zoals onder andere de economische staat van het land (maar dat wordt ook gedaan, als we niet in een crisis hadden gezeten zou haar salaris niet zijn aangepast aan dat nullijn-verhaal voor ambtenaren). Maar ook aan uitgaven die ze móet doen omdat ze bijvoorbeeld niet echt zelf kan bepalen waar ze wil wonen. Het punt is, ik wéét helemaal niet precies wat haar werkzaamheden zoal zijn en wat ze daarvoor moet doen en laten. Ik denk dat een verschil tussen jou en mij is dat ik er vertrouwen in heb dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor het bepalen wat de koningin moet doen en welk salaris daartegenover moet staan, hun werk serieus nemen en zo goed als ze kunnen uitvoeren. En dat ik mij – als mij precies zou worden uitgelegd hoe Trix’ salaris wordt bepaald – best zou kunnen vinden in die uitleg. Niet omdat ik denk dat in dit land overal alleen maar heel capabele mensen netjes hun best zitten te doen op hun werk, maar omdat een schandaal rondom het salaris van Bea heel veel schade aan Nederland zou kunnen toebrengen. En dus wordt dat gecheckt en gedubbelcheckt en nog eens gecontroleerd. Dus ik voel zelf niet zoveel behoefte om dat ook nog eens een keertje na te lopen. Waarmee we meteen zijn aanbeland bij wat mij zo ontzettend stoort aan bepaalde media, waaronder De Kwaliteitskrant van Nederland: het zijn gewoon roeptoeters die alleen maar herhalen wat is gezegd door iemand die niet werkelijk in een onderwerp is geïnteresseerd en dus te belazerd is om uit te zoeken hoe het echt zit. Als ik goed heb gelezen is er niemand in dit topic die vindt dat Beatrix gekort moet worden omdat Carlos wat inlevert. Toch is precies dat de vraag die – in dit geval – RTL Nieuws bij de RVD heeft neergelegd. Dat is geen nieuwsvraag maar een stupide poging om door de komkommertijd heen te komen. Eigenlijk te stompzinnig om serieus op in te gaan, maar het feit dat op heel veel plaatsen op internet discussies ontstaan naar aanleiding van dit journalistieke gepruts is wel interessant. Het geeft namelijk aan dat er heel veel mensen zijn die geen er geen vertrouwen in hebben dat de mensen die Bea’s salaris bepalen en controleren hun werk netjes doen. De vraag waar dat gebrek aan vertrouwen vandaan komt en of er iets aan gedaan kan worden lijkt me journalistiek gezien dan weer vele malen interessanter. Misschien kan een echte krant daar een zomerserie over maken: hebben we nog vertrouwen in de hoge heren? En dan elke week een andere groep hoge heren: rechters & advocaten, politici & economen, artsen & onderzoekers. Ofzo.

Wat betreft trouwens al die vrije keuzen van Bea om koningin te worden of ermee op te houden: zo vrij vind ik die keuzen niet. Je hele leven wordt op kosten van ‘je volk’ flink geïnvesteerd in jouw ontwikkeling. En je moeder houdt het ambt zo lang mogelijk vol zodat jij zo lang mogelijk min of meer normaal kunt leven. En dan moet je gaan zeggen dat je afstand doet van de troon omdat je toch liever iets anders met je leven wilt? Hartelijk dank voor één van de beste opleidingen ter wereld, maar ik ga lekker feesten met de internationale jetset in Monaco ofzo? En ma zoekt het maar uit met d’r baantje, ik heb nog wel ergens een zus die dan maar met die kroon moet gaan lopen?
Nu hetzelfde: je zoon heeft een vrouw en drie kleine kinderen, een tamelijk druk bestaan en dan moet jij hem gaan vertellen dat hij jouw klusjes er ook nog bij mag nemen. Ik heb gelukkig geen kinderen, maar ik heb me laten vertellen dat als je die wel hebt, dat je dan van die kinderen het allermeeste houdt in de hele wereld en het allerbeste voor ze wilt. Als dat koningschap zo’n ontspannen baantje zou zijn, zou Bea er allang mee gekapt zijn. Ik denk dat ze, als de beste moeder die ze kan zijn, volhoudt zolang ze kan om WA zo lang mogelijk uit de wind te houden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:40

Vjestagirl schreef:
Het kost miljoenen per jaar, maar levert miljarden op. Ik denk dat iemand die miljarden per jaar binnenbrengt en gemiddeld zo'n 100 uur per week zal werken, op haar 74ste, en die fulltime in functie is, best €800.000 per jaar mag verdienen.

Ik ben het met je eens dat haar salaris niet in verhouding staat tot haar inspanningen, wat mij betreft zou ze nog veel meer krijgen. Ze doet ontzettend veel, is 24/7 in functie etc. Ik vind dat dat veel ruimer beloond mag worden.

Amen! _/-\o_

Ik geloof dat een hoop mensen hier een vertekend beeld hebben van de banen met een hoog salaris. Die 'vergeten' even dat daar vaak ook een studie van 6jr (of langer) aan vooraf gaat, dat veel goedbetaalde banen geen 9tot5 baantjes zijn, waarbij je de deur achter je dichttrekt en dan met een leeg hoofd naar huis kan.

Niks geen 'makkelijk geld en in een dikke bak kunnen rijden'. Die mensen hebben vaak geen tijd om hun eigen kinderen te zien, of hun hobby's uit te voeren etc etc.

Even terugkomend op Beatrix, zij is gek op paarden, maar heeft echt geen tijd om dagelijks haar paard te rijden+verzorgen+rustig aan een beetje keuvelen om en rond de stallen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:54

Electra63 schreef:

Graag een uitleg hoe dan. De kosten van ons koningshuis zijn ruim 70 miljoen. Dit is nog afgezien van de salarissen die gezamelijk ruim 40 miljoen bedragen. Het Spaanse koningshuis krijgt veel minder en die is het ook niet gelukt de kosten terug te verdienen.

@ Vjestagirl. Als haar inlevering niet helpt, waarom is het dan zo belangrijk om euro's weg te schrapen bij mensen die veel minder verdienen? Want bij heel veel mensen is er meer dan 7% gekort!!! (Door aftrek af te schaffen, jaren een salaris niet te verhogen,secundaire arbeidsvoorwaarden in te trekken.)
Van iedereen wordt verwacht dat er ingeleverd word. Ik zie niet in waarom de leden van het koningshuis niet mee zou tellen. Structueel zal er ook wat aan het uitgavepatroon gewerkt moeten worden en het koningshuis uitbetalen is een prima voorbeeld wat o.a. kan aangepakt.
24/7 na pensioenleeftijd vind ik persoonlijk niet netjes , als er anderen in de rij staan om je functie over te nemen. Ik neem aan dat dan haar salaris ook achteruit gaat...?
@ Nelleke....het kan geen kwaad de topic nog eens te lezen. Het gaat hier om Beatrix en niet om de mensen die een hoog salaris verdienen.
Overigens, als Beatrix met pensioen gaat , heeft ze meer tijd om aan haar paarden te besteden. WA is opgevoed met de wetenschap dat het koningshuis geen eeuwig leven heeft. Dat het ook mogelijk is, dat er ooit een president komt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:59

Ersina schreef:
Electra63 schreef:

@ Vjestagirl. Als haar inlevering niet helpt, waarom is het dan zo belangrijk om euro's weg te schrapen bij mensen die veel minder verdienen? Want bij heel veel mensen is er meer dan 7% gekort!!! (Door aftrek af te schaffen, jaren een salaris niet te verhogen,secundaire arbeidsvoorwaarden in te trekken.)
Van iedereen wordt verwacht dat er ingeleverd word. Ik zie niet in waarom de leden van het koningshuis niet mee zou tellen. Structueel zal er ook wat aan het uitgavepatroon gewerkt moeten worden en het koningshuis uitbetalen is een prima voorbeeld wat o.a. kan aangepakt.
24/7 na pensioenleeftijd vind ik persoonlijk niet netjes , als er anderen in de rij staan om je functie over te nemen. Ik neem aan dat dan haar salaris ook achteruit gaat...?

Beatrix krijgt ook geen salaris verhoging etc. Haar inlevering zou niet helpen, omdat het relatief gezien heel weinig is. Door het intrekken van diverse maatregelen wordt er veel meer bezuinigd dan €50.000...

Er staan anderen in de rij om haar functie over te nemen ja, maar ik denk dat zij het haar zoon gunt om nog een aantal jaar van zijn familie te genieten, zijn kinderen te zien groeien en niet 24/7 koning te zijn. Ik vermoed dat 24/7 kroonprins al zwaar genoeg is.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:10

Natuurlijk kan Nederland ooit weer een republiek worden. Niks vreemds aan, ons land is zelfs (iets) langer een republiek geweest dan een monarchie. Maar of we nou het koningshuis moeten gaan afschaffen vanwege de kosten? Ik denk dat dat behoorlijk tegen zou vallen.

De rij met anderen voor de troon bestaat trouwens momenteel uit WA (op 1) en daarna...
Amalia, Alexia en Ariane. Iets zegt mij dat in elk geval op die laatste drie nog niemand zit te wachten. Dat het niet netjes van Bea is om haar functie bezet te houden vind ik echt de allerdomste stelling in dit hele topic (en ook Einstein heeft echt wel de nodige domme opmerkingen in zijn leven gemaakt, dus ga nou niet doen alsof ik iemand persoonlijk dom heb genoemd).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:22

Misschien een leuke show voor op TV: wie kan Bea opvolgen? Wel met allerlei opdrachten natuurlijk :D

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:33

Ik denk dat de leden van het koningshuis een leven leiden wat er heel leuk en prachtig uitziet, maar waar in werkelijkheid héél weinig mensen mee zouden willen ruilen. Ik kan namelijk probleemloos 50 redenen bedenken om het niet te willen, en ongeveer één om 't wel te willen, en dat is het salaris. Zou wat zijn als ze dat ook nog eens grotendeels moest inleveren, dan was het helemaal een klotebaan.

En vanwaar toch steeds de frustratie over hoge salarissen? Natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar die vind je in alle lagen. Er zijn ook schoonmakers en vuilnismannen die de kantjes er vanaf lopen en hun salaris niet waard zijn, maar het merendeel doet toch echt netjes hun werk. Dat zal in andere beroepen niet veel anders zijn, ook niet als het salaris een nulletje meer kent. Volgens mij kan je er gerust vanuit gaan dat het overgrote deel van de werknemers een terecht salaris krijgt.

En Beatrix levert precies net zoveel in als alle ambtenaren in het land. Als dat niet genoeg is voor haar, dan moeten misschien al die ambtenaren meer gekort worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:30

Electra63 schreef:
Misschien een leuke show voor op TV: wie kan Bea opvolgen? Wel met allerlei opdrachten natuurlijk :D

Zaklopen, koekhappen, spijkerpoepen en sinds kort ook wcpotwerpen.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:04

Ook de koningin moet bezuinigen vind ik.
Ja oke ze heeft er niet voor gekozen om koningin te zijn. Maar dit is toch ook haar land? De koningin die er altijd is alles doet maar als het om geld inleveren gaat ho maar! Zo zie je maar eigenlijk dat als het om geld gaat Nederlanders gierig zijn. Ze zal vast heel hard werken maar het grappige vind ik dat nou nooit echt bekend word gemaakt wat de koningin precies doet? Wat wij alleen zien is dat ze lintjes doorknipt een beetje leuk zwaait en wetten ondertekend. Niet hard bedoeld want ik heb ook respect voor haar toch doorwerken terwijl je zoon op sterven ligt _/-\o_ Betaald de koningin eigenlijk belasting? Wij moeten stronthard werken voor ons geld en voor de economie om die goed staande te houden in deze crisis maar als ze ons een beetje zou kunnen helpen met al is het 3000 euro minder per maand gaat ze daar niet mee akkord? Ik vind ook dat je Nederland zo met bijv Amerika kan verglijken. Obama moet over een veel groter land regeren met meer mensen en een lastigere wetgeving.

Waar ik wel strontziek van word zijn sommige ministers. Die reizen laten declareren op de staat. Ze laten verdomme zelfs hun middag lunch vergoeden. En wie mogen daar allemaal weer voor opdraaien? WIJ Met zo'n salaris kun je wel gewoon je eigen middaglunchje betalen desnoods neem je boterhammen van thuis mee. Omdat je het goed voor elkaar hebt en een goede opleiding hebt gevolgd en nu een goede baan hebt betekend niet dat je gelijk alles kan maken en standaard dingen zelf niet meer hoeft te betalen. En ze declareren het nog ook zo gek zijn ze. Maar dat word allemaal achter de schermen gehouden en dat krijgen de burgers niet te horen.
Neem nou de minister (Ik ben even de naam kwijt) die lekker een prive vliegtuig huurde voor 3 dagen op vakantie. 67.000 en het word nog vergoed ook. Pas sinds dit jaar gaan ze er meer naar kijken en willen ze de kosten terug vergoed krijgen van de minister. Dat hadden ze eerder moeten doen zij wilt met een prive jet op vakantie dan mag ze het lekker zelf ook betalen en niet wij.. Wij sparen ook voor onze vakantie.

Als wij alllemaal moeten bezuinigen moeten de Koningin en de ministers dat ook.