Langstudeerboete

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

krijg jij met de langstudeerboete te maken?

Nee, ik kan hem nog net ontlopen door nu af te studeren.
13 (10%)
Nee, ik verwacht binnen de gestelde uitloopmarge af te studeren.
54 (43%)
Nee, door andere reden namelijk.....
7 (5%)
Ja, door vertraging door externe omstandigheden ((psychische)ziekte/overlijden gezinslid)
22 (17%)
Ja, door eigen keuze (bestuursjaar/extra minor/extra stage)
2 (1%)
Ja, door verkeerde sudiekeuze.
18 (14%)
Ja, door andere reden namelijk.....
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 123

Dani

Re: Langstudeerboete

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:12

Onzin?

1. Grappig dat ik dan 4 studenten van mijn (niet al te grote) opleiding alleen al ken die meerdere colleges 3 keer op rij hebben gevolgd. Ze hebben dan misschien de minimale 45ECTS gehaald om officieel naar een volgend jaar te mogen, maar moeten nog steeds van alles inhalen en zijn inmiddels 6 jaar bezig over 3 jaar studie.
2. Terugbetalen heeft niks te maken met 'meer ontvangen', als jij niet binnen 10 jaar een diploma hebt moet je alles gewoon terugbetalen.
3. Ik zeg nergens dat er geen collegegeld wordt betaald.
4. Zie 1.
5. Zie 1.
6. Dit ging om kleinschalige 2e- en 3ejaarscolleges.

En nee, deze 4 studenten zijn misschien niet representatief. Maar ze zijn een voorbeeld, net zoals mijn zin over 3 jaar overdoen dat ook was.

Overigens heb ik het nergens over de 'kosten per student', ik geef juist aan dat ik die niet precies ken en vraag me af hoe dat in elkaar zit. Ik ben niet dom, kan prima bedenken dat juist de grote faciliteiten de kosten maken en dat minder studenten dus meer betalen. Dat betekent niet dat ik mij niet af kan of mag vragen hoe die kosten in elkaar zitten.

Je hoeft niet te doen of ik van kant noch wal weet, ik ben gerust op de hoogte van de crisis en waarom deze is ontstaan, en ik zeg ook nergens dat ik de langstudeerboete zo'n tof plan vind.

MIJN ervaring is dat langstudeerders niet precies "hetzelfde lesprogramma" volgen, en daar reageerde ik op. Ze maken meer gebruik van colleges, schrijven meer werkstukken die worden nagekeken, meer tentamens die ze niet halen, meer herkansingen waar ze niet op komen dagen maar wat wel geregistreerd moet worden. En nee, ik beweer ook niet dat ze daarom zoveel duurder zijn - alleen wat jij zei in die zin is gewoon niet altijd waar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:19

DaniBanani schreef:
En nee, deze 4 studenten zijn misschien niet representatief. Maar ze zijn een voorbeeld, net zoals mijn zin over 3 jaar overdoen dat ook was.

Beleid baseren op voorbeelden is dom, vooral als je daarmee een grote groep mensen dupeert waar niet echt een reden voor is, en het op lange termijn een boel nadelige effecten heeft. (Namelijk, dat mensen nog minder durven in de opleiding, en dus nog meer gaan voor oppervlakkige en makkelijke studiepunten.)
Jouw voorbeelden missen dan ook de signaalwoorden 'meeste studenten' en 'diverse opleidingen.'

Wat betreft 2: als je binnen je diplomatermijn een studie van 3 jaar hebt gehaald, dan is 3 jaar van je studiefinanciering geen lening meer. Heb je 5 jaar over je studie gedaan en al die jaren stufi ontvangen, dan moet je dus 2 jaar terugbetalen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:51

Sowieso hoe langer je studeert hoe minder je werkt hoe minder inkomstenbelasting je binnen brengt..

Als jij na 4 jaar normaal je studie afrondt en je gaat werken breng je weer geld op.. Hoe langer dit duurt hoe minder geld dus :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:01

Babsiej schreef:
Sowieso hoe langer je studeert hoe minder je werkt hoe minder inkomstenbelasting je binnen brengt..

Als jij na 4 jaar normaal je studie afrondt en je gaat werken breng je weer geld op.. Hoe langer dit duurt hoe minder geld dus :+

In dat geval zouden we alle voortijdig schoolverlaters dus eigenlijk een bonus moeten geven *\o/* Niks startkwalificatie - gewoon iedereen vanaf 15 de arbeidsmarkt op gooien!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:09

Je diploma kan ook in 4 jaar... of max 5... Iedereen zal ( op tijd ) zn steentje bij moeten gaan dragen ..

Daarom ben ik ook erg voor gewoon 40-45 dienstjaren ipv vaste leeftijd voor pensioen.. moet iedereen net zoveel en net zo lang bijdragen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:26

Babsiej schreef:
Je diploma kan ook in 4 jaar... of max 5... Iedereen zal ( op tijd ) zn steentje bij moeten gaan dragen ..

Kan, maar geen diploma geeft toch echt leuke tijdswinst, en scheelt een stuk qua studiekosten :j

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:43

inderdaad zeker voor de mensen die uiteindelijk Toch geen studie afronden !

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 00:07

Het is en blijft poedersuiker als je nu zoals ik je 4e jaar ingaat en dan met zo'n regel te maken krijgt... Snap niet hoe je het daarmee niet eens kan zijn. Stel dat je na je theorie en 15lessen ineens 5x zoveel geld moet betalen voor je rijles... Dat is toch gewoon ziek...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:18

Babsiej schreef:

Of je bent veel hoger opgeleid door bijvoorbeeld verbreding of extra studies waardoor je langer bezig bent en daardoor een betere baan krijgt (op internationaal niveau evt) waardoor je beter verdiend en uiteindelijk meer inkomstenbelasting binnen brengt, of misschien een expert ergens in bent waardoor je op wetenschappelijk niveau of cultureel of wie weet op het gebied van internationale betrekkingen een belangrijke positie hebt die bijdraagt aan de samenleving. Bijvoorbeeld veel van de politici hebben twee studies gevolgd, ik denk dat de kennis die zij hebben in het algemeen belang is.

Ik denk dat een goed idee is om te het proberen van mensen die te lang over hun studie doen te verminderen. Ik denk alleen dat de langstudeerboete de plank volledig mis slaat en dat vooral de personen die ik net bedoel die iets extra willen doen en veel personen die persoonlijke omstandigheden kennen de dupe zijn. Zeker het universitair onderwijs gaat om meer dan alleen het papiertje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:04

Krips schreef:
Ik denk dat een goed idee is om te het proberen van mensen die te lang over hun studie doen te verminderen.

Ik niet. Er is namelijk niet echt een reden waarom je dat zou willen - er is niet echt een probleem. Het prototype 'eeuwige student' is echt allang al uitgeroeid. Wat je overhoudt zijn mensen die hier en daar een omweg maken, en dat doet niemand echt kwaad, en het kan gewoon gebeuren.

(Er wordt wel geprobeerd om te doen alsof die studenten die een jaartje + een maand extra Heel Veel Geld kosten - maar dat is gewoon niet waar. En we doen wel net alsof dat allemaal uitzuigers en klaplopers zijn, maar ook dat is niet waar. De meeste zijn hele normale maar jonge mensen die niet alles voorzien en hier en daar dus eens afwijken van nominaal. Nogmaals: so what?)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:23

Abiola schreef:
Daar denk ik dus anders over :o Je krijgt pas een boete als je meer dan 1 jaar te lang over je studie doet, dus je hebt heus wel wat uitloop. Daarnaast is het collegegeld nu zwaar gesubsidieerd, dus op kosten van de maatschappij :)

Ach op kosten van de maatschappij, ben vorig jaar afgestudeerd en betaal nu zát belasting. De maatschappij heeft die investering snel genoeg terugverdiend. Wat vooral zo belachelijk is dat als je bijvoorbeeld nog 1 bachelorvak open hebt staan, je al wel aan je master mag beginnen (hier is de harde knip uitgesteld) en vervolgens prima je master én dat bachelor vak in het jaar dat er voor staat af kan ronden. Alleen omdat je dat jaar als bachelor én als master ingeschreven staat moet je toch die 3000 euro boete betalen, 3000 euro om één extra tentamen te maken.
Bovendien zijn mensen die vertraging hebben opgelopen vaak ook mensen die een bestuursjaar hebben gedaan/ in het buitenland hebben gestudeerd etc. Daar hebben ze toen bewust voor gekozen, wetende dat ze er vertraging door op zouden lopen, maar niet dat ze 3000€ extra aan boete kregen. Buitenland/ bestuurservaring is naast leuk ook vooral erg nuttig als je na je studie een baan gaat zoeken. Ik mocht met een redelijk vol cv met nevenactiviteiten vrijwel bij ieder bedrijf waar ik een brief naar stuurde op gesprek komen en was binnen 3 maanden aan het werk. Een studiegenoot die vrijwel niks extra's op haar cv had staan heeft bijna een jaar gezocht naar een baan op niveau (en dus ook dat jaar weinig tot geen belasting betaald).

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:49

Shadow0 schreef:
Krips schreef:
Ik denk dat een goed idee is om te het proberen van mensen die te lang over hun studie doen te verminderen.

Ik niet. Er is namelijk niet echt een reden waarom je dat zou willen - er is niet echt een probleem. Het prototype 'eeuwige student' is echt allang al uitgeroeid. Wat je overhoudt zijn mensen die hier en daar een omweg maken, en dat doet niemand echt kwaad, en het kan gewoon gebeuren.

(Er wordt wel geprobeerd om te doen alsof die studenten die een jaartje + een maand extra Heel Veel Geld kosten - maar dat is gewoon niet waar. En we doen wel net alsof dat allemaal uitzuigers en klaplopers zijn, maar ook dat is niet waar. De meeste zijn hele normale maar jonge mensen die niet alles voorzien en hier en daar dus eens afwijken van nominaal. Nogmaals: so what?)

Die eeuwige student ken ik inderdaad ook niet meer. Er zijn er misschien nog een paar over, maar er zijn al genoeg dingen veranderd in de jaren. Door de BSA en het feit dat je niet langer dan vier jaar studiefinanciering krijgt. Het is allemaal al hartstikke duur met het tekort aan studentenwoningen. Maar ach, als zoveel mensen het idee hebben dat studenten niks anders doen dan bier drinken en leven van overheidsgeld en lekker jarenlang zo blijven hangen.. Ja dan snap ik dat ze voor een langstudeerboete zijn.. De werkelijkheid die ik zie op de universiteit is echter anders.

Ik doe overigens een extra studie voor een propedeusejaar naast mijn reguliere studie en een extra buitenlandse stage. Ik loop nu een jaartje uit. Een tegenslag en ik haal me 3000 euro op de hals....... :(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:05

Ja, er worden nu vooral veel gekwalificeerde en gemotiveerde studenten toch de dupe. Studenten die niet de aller'nominaalste' route hebben gekozen, maar waarbij het dan echt niet gaat om feesten en zuipen. Maar die werkelijkheid schijnt er niet zoveel toe te doen. Want iedereen ziet wel eens een dronken student, dus -> fout!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:12

Of mijn situatie is ook een leuke:
Na de HAVO naar het HBO doorstromen, daar tot de ontdekking komen dat je onder je eigen niveau zit en na het behalen van de HBO-propedeuse naar de universiteit over kan. Dit heb ik gedaan, maar dat moet ik nu bekopen met een langstudeerboete, omdat ik zogenaamd al 4 jaar studeer. Ik kan nu mijn uitloopjaar gebruiken om een boete te voorkomen, maar dit houdt wel in dat ik geen enkele vertraging kan permitteren. Het klopt dat een universitaire bachelor in 3 jaar behaald kan worden, maar in de praktijk is dat nu eenmaal een stuk lastiger.

Onbegrijpelijk voor een regering die zich ten doel heeft gesteld om Nederlandse studenten bij de internationale top te laten behoren...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:25

Ik had op het hbo een studiegenoot die naar de havo mbo was gaan doen. 4 jaar mbo en vervolgens aan aansluitende hbo opleiding waardoor hij die in 3 jaar kon doen. Hij ging na het hbo, net als ik, een premaster en master doen (totaal 2 jaar). Hij had 7 jaar gestudeerd en kreeg nog één jaar stufi, ik had er pas 4 jaar opzitten en ik kreeg niks meer. Zo ontzettend oneerlijk was dat. Na 2 jaar had hij amper vakken gehaald en is hij er maar meer gestopt, hbo diploma was toch al op zak dus dat laatste jaar stufi hoefde hij ook niet terug te betalen. Echt schandalig, dat zulke dingen straks nog wel kunnen terwijl andere mensen een fikse boete krijgen. Je kunt ook niet zeggen ik kan die 3000 euro niet betalen dus ik ga stoppen met studeren en werken, want dan moet je nog veel meer terug betalen. Ik vind het bizar dat er niet naar het MBO wordt gekeken en zeker niet de MBO-HBO doorstroom.

Ik vind trouwens dat 'het is geen boete je krijgt gewoon minder subsidie' verhaal ook onzin. Dan zou het ook prima zijn om nu ineens de hypotheek rente aftrek af te schaffen voor bestaande hypotheken. Want dat is ook een kwestie van je krijgt nu gewoon wat minder belasting terug dan eerst. Oh heb je op basis daarvan ooit een huis met bepaalde prijs gekocht? Tja daar kan de maatschappij niet voor opdraaien, dat jij een huis wilde kopen.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 17:16

wat ik nog niet helemaal snap aan de langstudeer boete is wanneer je je bach afgerond hebt nu (yeah)(en daar had je vertraging mee) en je nu aan een master begint je nu gewoon 1 jaar over de master mag doen + een jaar uit lopen? of geldt het dan meteen voor de langstudeer boete omdat je in totaal al meer dan 6 jaar studeert?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 18:36

Bachelor en master zijn apart. Voor beide mag je 1 jaar uitloop hebben. Maar het is niet zo dat als je geen uitloop hebt voor je bachelor dat je dan 2 jaar uitloop mag hebben voor je master. Die 2 zijn echt gescheiden van elkaar.
Je hoeft dus geen langstudeerboete te betalen voor je bachelor en zolang je je master afrondt binnen 2 jaar daarvoor ook niet.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:58

Flosje446 schreef:
Bachelor en master zijn apart. Voor beide mag je 1 jaar uitloop hebben. Maar het is niet zo dat als je geen uitloop hebt voor je bachelor dat je dan 2 jaar uitloop mag hebben voor je master. Die 2 zijn echt gescheiden van elkaar.
Je hoeft dus geen langstudeerboete te betalen voor je bachelor en zolang je je master afrondt binnen 2 jaar daarvoor ook niet.

thanxxx daar twijfelde ik over :D nu iig vol aan de bak dan voor mn master :D