Dansverbod op festivals?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 22:21

@nicolletje Klinkt leuk! Overigens geweldig die comments altijd onder video's met traditionele kleding. Maakt niet uit wat voor traditionele kleding, ze weten het altijd tot een of andere oorlog tussen twee volkeren te herleiden:

Een of andere Youtube-gast schreef:
the ottomans did not enter morocco , they were stopped but the riffian warriors at the borders of algeria .just saying

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:45

Nicolletje schreef:
Ik ben ooit, heel lang geleden, eens naar zoiets gegaan, de setting was ook bijna hetzelfde (oud theater, glimjurken, gillende vrouwen)
http://www.youtube.com/watch?v=pf3F1ACD ... re=related

In Marokko zelf, ergens in een klein plaatsje, wij waren de enige buitenlanders.

Bedankt voor die link _/-\o_
Die zangeres heet Aicha tachinouite.

Dat is Amazight muziek; ´berber´.
Wij kunnen in de kleine uurtjes van de nacht nét de berber zender ´Tamazigh´ ontvangen.

Is echt heel lekkere soort van eindeloze muziek.
Je zou mijn lief dáár op moeten zien swingen.
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-07-12 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:49

Graag gedaan HC ik vond het ook leuk dat ik deze gevonden had :j
Heb namelijk helemaal geen foto's van die tijd.

Ja was mij ook al opgevallen. (Arno)
Berbers zijn het originele volk van Marokko en de Arabieren kwamen later en die voelen zich beter (ze zijn wat stadser en de Berbers wonen voornamelijk in de bergen).

Soms vind ik het wel jammer hoor, dat wij (op carnaval na := ) echt niéts traditioneels meer hebben hier.
Iets wat iedereen kent en kan, ofzo. Zoiets als Frans Bauer, maar dan leuk :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:01

Nicolletje schreef:
Berbers zijn het originele volk van Marokko en de Arabieren kwamen later en die voelen zich beter (ze zijn wat stadser en de Berbers wonen voornamelijk in de bergen).

De juiste naam is Imazighen (meervoud van amazigh = vrij man).
Berber komt van ´barbaar´ en dat was het woord wat de Grieken gebruiken alle lui die ´brabbelden´.

90% van de Marokanen zijn van Imazighen afkomst.
Ook die in de stad. Dat velen in de loop der eeuwen verarabiseerd zijn is een gevolg van zeg 1300 jaar een arabische heersende klasse.
Dat die zich ´beter´voelden was inherent. Ook dat een klasse amazighen zich daaraan ´op´ trok.
Er is de laatse 20 jaar in toenemende mate een heropleving van de Imazighen identiteit en het tamazight heeft nu actief een alfabet. Het was een ongeschreven taal en had daarmee een enorm nadeel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Berbertalen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:07

Nicolletje schreef:
Soms vind ik het wel jammer hoor, dat wij (op carnaval na := ) echt niéts traditioneels meer hebben hier.
Iets wat iedereen kent en kan, ofzo. Zoiets als Frans Bauer, maar dan leuk :=

Het ís er nog nét wel doch vrijwel niet meer in letterlijk levende lijven en het is politiek incorrect daar invulling aan te geven 8)7
Kijk naar zelfs Sinterklaas. Een beschámende vertoning hoe dat stuk cultuurhistorie ´correct´ gemaakt moet worden.

Mijn opa kende héél veel eeuwenoude echt Nederlandse volksliedjes en vertolkte die als een professioneel acteur.
Ook kinderliedjes. Verschillenden liepen helemaal niet goed af, soms verschrikkelijk zelfs. De les, de moraal, was zonder twijfel helder.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 02:40

Huertecilla schreef:
De juiste naam is Imazighen (meervoud van amazigh = vrij man).

Ik wou ook een soort vergelijking trekken met Roma, maar dat gaat nogal off topic :=
Hoewel die ook fantastische muziek maken! _/-\o_

F_Orumster

Re: Dansverbod op festivals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:55

Hc, er zijn wel meerdere leuke bands die arabisch, marokkaans en westerse rock combineren. Kan even niet op de namen komen, staan thuis op mijn pc.

Ook balkan invloeden zijn geweldig, kan daarop het beste uit mn plaat gaan. Gogol Bordello is ook wel aardig populair in Spanje en is ook 1 groot feest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:35

Hoe dan ook; we gaan er donderdagavond heen en dansen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:48

Laatste weekeinde van juli een blues-festival in Antequera (op 25 minuten).
Is, uiteraard ´s nachts, op een plein vlakbij het Alcazaba.
Dansen onder de sterren met een práchtig uitzicht.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 22:18

In Spanje wordt nu waarschijnlijk gedanst :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 23:21

Oja het is The Day vandaag :j
Ik ben wel jaloers op het weer -O- ook al is het binnen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:39

Jo.... dát was even anders dan verwacht.

In een práchtig stadje gevuld met met sfeervolle plekken om onder de sterren een voorstelling te geven, was het in.... een hypermodern 1 jaar nieuw auditorium.
Functioneel perfect met de ideale acoustiek, ruim van opzet (zelf véél beenruimte :wow: ) en... de sfeer van een roestvrij stalen openbaar toilet.

Op het tijdstip van aanvang bestond het publiek uit... ons -O-
Op het andalusische aanvangsmoment waren er 26 belangstellenden en 3 hinderlijk aanwezige cameralieden -O- -O-

De leider van de groep was zichtbaar teleurgesteld in de opkomst, maar begon stoer +:)+
Het was echter wel betrokken en goed geïnformeerd publiek dus hij en zin drie companen werden gaandeweg enthousiaster.
De voorstelling had namelijk een heel leuk interactief element en was meer een rondreis door arabische muziek dan een voorstelling van het eigen ding van een groep.

Het begon met de introductie van de arabische luit. Daarmee begon de reis in Bagdad en ging naar Cordoba.
Van muziek andalusi, naar marokko, egypte, libanon, syrië, turkije, israel en weer andalucía.
Telkens de typisch instrumenten belichtend en hun koppeling als wortels naar het heden.

Uiteidelijk was het zó betrokken interactief dat een jonge vrouw van de camera-ploeg aan het buikdansen was op het podium en iedereen swingend allerlei ritmes en tempi meeklapte, joelde.
Wát een gave avond. Nog nooit zoiets leuk leerzaams en betrokken meegemaakt. Uitendelijk was de locatie helemaal goed want ondersteunde het gebeuren vollédig. Iedereen kon alles zien, horen en met persoonlijke ruimte meemaken.
Stel je even voor; een ´petit commitee´ swingend gebeuren in een modern steriel auditorium. Zó goed was het.
Bor wilde graag mee en zelfs die, 10 jaar!, heeft zich zo prima vermaakt dat hij zijn Nintendo in de hoes had gedaan.

@Nicolletje; inderdaad stralend weer. Na afloop nog even wat gaan drinken op een terrasje. We waren met de lappenkap (omlaag). De rijwind was nét niet wárm. Helemaal goed. Geen omslagdoek of zo nodig, geen airco, geen verwarming, niets.
Ik had me woensdagnacht al hééélemáal kunnen uitleven met driften :D dus had dat nog bevredigd (@Arno ;) ) in mijn systeem en genoot van zalig rustig binnendoor boemelen.

p.s. nu :9k met nog warme crumble pie. Vanmorgen in de bergkoelte versgebakken, vol gisterenavond geplukte bramen van eigen oogst.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:43

Jaja wrijf het er maar weer in, dat weer :+

Klinkt wel leuk zo :j

Sowieso is interactie met het publiek iets wat niet elke performer beheerst omdat het moeilijk is.
Je kan er behoorlijk stuk op gaan als je dat niet kan, en vervolgens op het podium in je eigen wereld je eigen dingetje staat te doen en je bereikt het publiek niet.

Ik kan altijd zo'n -O- pfff nee he -O- gevoel krijgen als een band begint met "Hello Holland! Drugs, hasj, weed, enz" :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:29

Nicolletje schreef:
Jaja wrijf het er maar weer in, dat weer :+

Kom nét binnen.
Even met Bor achterop het innovaatje naar het dorp getuft om de biepmiep te feliciteren met haar verjaardag.
In t-shirt, korte broek, crocs. Op de heenweg gierend van de lach ´mariposa´ en op de terugweg beiden een, andere smaak, polo etend/likkend :9

Ik geloof dat we nu pas weer vólgend weekeinde weer wat muziekerigs hebben, maar het is andalucía dus dat kan verkeren :D
Kan best zijn dat Bor straks bij de buren spelend belt om te vragen of hij zijn slaapzak mag komen halen = mag blijven slapen = drie nachten ´oppas´. Die zien we dan maandagmorgen pas terug namelijk.
Het is dat het aan brandstof teveel kost ondanks dat het meeste gratis is, anders was (waren) ik (we) elke avond onder de pannen. Of juist niet, maar zo is het NL gezegde nu eenmaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:51

Over dansen, buikdansen, Imazighen dansen...

Betrek de Venus van Willendorf en de vondsten van de grot van Vogelberg erbij en het is érg verleidelijk om je voor te stellen dat 20.000 jaar geleden op fluit en trommel een blote wiebelmiep in het licht van vuur in een grot de opzet van een (vruchtbaarheids)ritueel was.

Sel je de

Afbeelding

met een ´berber´dans in een ´bijgeloof´ritueel rond het vuur van het andalusische strand voor.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 22:23

Klinkt mooi! Wel knap dat ze een roestvrijstalen plee weten om te bouwen in een danspaleis!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:17

...en ik dacht vanavond geen muziek.
Even naar een boekpresentatie. Was er als afsluiting een optreden van een locale (zéér gevierde) flamenco zanger. Marktkoopman uit ons dorp met zijn zwanger (gitaar); gitano zeer authentiek versie ´negro´.
Ik trek het niet bijzonder maar er zaten verschillenden met kippenvel.
Twee boeken en een exclusief optreden gratis :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 03:30

Blues-avond was top.
We zijn relatief vroeg weggegaan.
De ´laatste´ (voor ons) band had een Derek and the Dominos homage-optreden en ze speelden het indrukwekkend goed en met passie.
Was op het plein voor het Colegiata in Antequera; een waanzinnig gave locatie.
Echt absurd dat zoiets gratis is.
Er danste niemand. Inclusief het stel waar we mee op pad waren. Wij wel en onze zoon ook +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:55

Bor is op kamp dus we hebben twee weken ´vrij´. Alsof we die bink niet gaan missen en anders aan huis gebonden zijn ;)

YESSSSSSSSSSSSS.
Mijn vriendin heeft kaarten voor een optreden van Antonio Canales in het Generalife *\o/*
Ik kanze woensdag in Málaga ophalen. Dan heeft ze de bakdag voor een verkoop donderdagmorgen dus ze heeft voorgesteld dat ik de tijd neem om daar het aangename met het nuttige te combineren.

Vanavond een live band moderne pop in het Plaza Ochavada.

Bij Canavales wordt niet gedanst maar dat is gewoon zó goed en de locatie geeft je kippenvel.
Vanavond echter vólop dansen. We gaan niet te laat, zeg 21.30 want het onooglijke, eenvoudige grotrestaurantje is één van de besten van andalucia en als het rond middernacht wat koeler wordt *\o/* *\o/*

Hier de film ´Vengo´ met Canales in de hoofdrol.
Op zich een érg mager verhaal en geen beste film maar voor muziekliefhebbers een delicatesse.
Geniet van dit stuk ondo andalucía negra:
http://www.youtube.com/watch?v=qrN8Wo6R ... re=related

Het stuk vanaf 00:45:00 is zó typisch en de muziek wow.
´Stop even; het joch praat met zijn vader en alleen hier heeft hij bereik´....Andalucía negra.

Deze clip uit de film in een niet-filmsetting is zoasl het op het communiefeest bij de buren ging en dan nog wat gepassioneerder. We waren kapót _/-\o_
http://www.youtube.com/watch?v=huwGeNUK ... re=related

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:41

Nu de volumeknop hoog

http://www.youtube.com/watch?v=faqzNijlfHc

´klik´

Ik heb geen plek, ik heb geen land, ik heb nog minder vaderland.

Met mijn vingers, maak ik vuur. Met mijn hart zing ik tot jou en mijn hartspieren huilen.

Ik ben geboren in Alamo, ik ben geboren in Alamo. Als zij zingen, tot jouw pijn, vervoeren onze vrouwen jou.

Ik ben geboren in Alamo, ik ben geboren in Alamo. Ik heb geen plek, ik heb geen land, ik heb nog minder vaderland.

Gebaseerd op een ééuwenoud islamitisch fluitstuk, gezongen door Remedios Silva Pisa.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:59

Huertecilla schreef:
Vanavond een live band moderne pop in het Plaza Ochavada.

He-le-maal +:)+
Niet té luide, gewoon ontspannen gouwe ouwe rock.
Uitzonderlijk lekker en schappelijk geprijsd gegeten.
Daarna *\o/*
We waren de enigen die dansten. Is maar goed dan vriendinlief nergens mee zit want haar ´universele zwarte jurkje´ was spectaculair stijlvol sexy en dat is nog tot daaraantoe als je aan tafel zit maar dánsend :D
Duf setje.

Volgende week zondag is er een flamenco concert compleet met stampende spaanse dansmariekes. Gereserveerd bij het restaurant; dan hebben we én een tafel én gelijk zitplaatsen voor het concert :)*

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 20:04

Vaak moeten mensen even loskomen valt me op, ik ga gelijk de dansvloer op, dol op dansen, :j kan echt niet stil staan als ik leuke muziek hoor, vroeger al stond ik voor de tv bij TopPop alle danspasjes na te doen en papa lach dan soms dubbel achter zijn krant. :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:54

Jis_ schreef:
Vaak moeten mensen even loskomen valt me op,

Vaak lukt dat hen alleen als ze met alcohol(misbruik) hun gêne wegdrinken of zich met geestverruimende middelen over hun complexen heen brengen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:15

Misschien wel HC. Maar ik denk toch dat je er een beetje naast zit. Aangezien er ook mensen zijn die niet drinken en geen geestverruimende middelen gebruiken. Hoe verklaar je dat dan?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:25

quera schreef:
Misschien wel HC. Maar ik denk toch dat je er een beetje naast zit. Aangezien er ook mensen zijn die niet drinken en geen geestverruimende middelen gebruiken. Hoe verklaar je dat dan?

Ik ben het eens met Jis dat velen moeite hebben met loskomen en ik zie ook dat er daar érg veel van onder invloed zijn van het één of ander of beiden.
Ik constateer dat slechts HEEL weinigen spontaan zijn.
Ik kan niet verklaren waarom er nog wat spontane mensen zijn; de sociale >;) is tenslote sterk aanwezig.
*\o/* de spontane uitzonderingen.