Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:31

aikon schreef:
Geen agenten geeft veel burgers die hun eigendommen en familie en vrienden beschermen op wat voor een manier dan ook. Die eigen rechter worden en daar na handelen. Denk dat als de burger meer mag/kan er minder criminaliteit komt. Nu mag je nog niet eens een inbreker neer slaan of aan een lantarenpaal vast binden. Ben je strafbaar jij straf inbreker vrij uit met smartengeld. Leuk geregeld hier.

Wel of geen helm, wel of geen gordel het is voor mij een keuze van deze mensen of ze het wel of niet dragen. Ze zijn hiermee geen gevaar voor overige weggebruikers. Dus laat ze ergens anders zich druk over maken.

Ik begrijp helemaal wat je schrijft als illustratie van je mening.
Het is uiteraard allemaal wat genuaceerder en complex dan je in twee alineas kan schrijven.

Wanneer er geen politie zou zijn, zullen draagkrachtige groepen zich verenigen en een eigen ordehandhaving organiseren/betalen.
Vervolgens gaat de sterkste factie zichzelf legitiem noemen.
Dan heb je weer een staat en politie :D

In de huídige situatie zit de politie tussen hun taak vóór de burgerij en de politiek die hen handhaven van de gevestigde orde oplegt.
Daarbíj verschuift de rol van de politie van kostenpost naar bron van inkomsten.
Daardoor en door de mening/reacties van de burger daarover, frustratie bij de individuele agenten alom.
Daar is een politievakbond een geschikt kanaal voor, niet een arrestant.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:34

Lieffiefi schreef:
aikon schreef:
Geen agenten geeft veel burgers die hun eigendommen en familie en vrienden beschermen op wat voor een manier dan ook. Die eigen rechter worden en daar na handelen. Denk dat als de burger meer mag/kan er minder criminaliteit komt. Nu mag je nog niet eens een inbreker neer slaan of aan een lantarenpaal vast binden. Ben je strafbaar jij straf inbreker vrij uit met smartengeld. Leuk geregeld hier.

Wel of geen helm, wel of geen gordel het is voor mij een keuze van deze mensen of ze het wel of niet dragen. Ze zijn hiermee geen gevaar voor overige weggebruikers. Dus laat ze ergens anders zich druk over maken.

Als je een doodswens hebt.. Ga er dan voor. Niet die helm of gordel dragen.
Heb je het weleens van de andere kant bekeken?
Agenten kunnen jou van het wegdek schrapen hoor.. Als je door de voorruit vliegt.

Ik ga aan het werk.

Ik heb het niet over mij zelf. Al heb ik een grote hekel aan een gordel. Mijn tante leeft nog door het niet dragen van een gordel, dat heeft meneer agent haar op het hart gedrukt na haar ongeval.
En ja, ik heb de andere kant ook bekeken. Ben bij ernstige ongevallen ingezet als stadswacht bij gebrek aan blauw. Ik weet ook dat het niet agenten zijn die schrapen, daar komen anderen voor. Tenminste hier.

Lieffiefi

Re: Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 14:37

Tenminste hier...

Hier alsin Fantasyland?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:40

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:41

aikon schreef:
Ik weet ook dat het niet agenten zijn die schrapen, daar komen anderen voor. Tenminste hier.

Klopt.
In de werkelijke wereld komt daar een reinigingsdienst voor nadat de forensen de boel hebben vrijgegeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:00

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:03

Lieffiefi schreef:
Moet een agent het dan allemaal maar door de vingers zien...

Nee, en dat is volgens mij ook al vaker gezegd. Een politieagent hoort dat op daar op de juiste, professionele manier op te reageren: indien nodig door proces verbaal op te maken, ze mogen zichzelf verdedigen, en ze mogen zelfs als de situatie erom vraagt een minimum aan geweld toepassen. Maar niet meer dan dat. De politie mag NIET, heel beslist nadrukkelijk niet, naar eigen inzicht straffen.

Citaat:
Ik denk dat een aantal dingen hier vergeten word.. Agenten houden orde en wij, als normale forensen, profiteren daarvan..

Nee hoor, dat vergeet niemand. Maar het is geen afstreeplijst: 'we doen goed werk dus we mogen ook x mensen zonder goede aanleiding in elkaar schoppen.'
Ik zie het zo:je hebt, juist door je macht, als politie nog extra de verantwoordelijkheid om goed en professioneel te reageren. Juist politieagenten horen zich kalm en beheerst en zelfverzekerd op te kunnen stellen. En dat is dus: nooit meer geweld dan noodzakelijk, goed de grenzen kennen. Als je krediet wilt krijgen als politie, laat je dan voorstaan op je kwaliteiten, ipv excuses te zoeken voor je falen (en het misbruiken van geweld is gewoon falen.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:11

Agente is heel erg de fout ingegaan door haar machtspositie te misbruiken. Verder lees ik dat de betrokkene ziek thuis zitten, is dit bevestigd dat zij door dit voorval ziek thuis zitten, of zijn dit allemaal weer speculaties die misschien niet eens waar zijn. Ik blijf erbij dat ze die man hadden moeten laten slapen, hij lag niemand in de weg, want het is een openbare ruimte. Deze agente die de man geslagen heeft mag van mij linea recta de deur gewezen worden...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:24

Ik zou graag willen weten waarom agente zo gehandeld heeft. Zou haar verhaal willen aanhoren over de hele situatie, van begin tot eind, wat heeft gemaakt dat ze zo heeft ingegrepen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:39

gummie schreef:
Ik zou graag willen weten waarom agente zo gehandeld heeft. Zou haar verhaal willen aanhoren over de hele situatie, van begin tot eind, wat heeft gemaakt dat ze zo heeft ingegrepen.

Toch vind ik het wonderlijk. De tendens is steeds meer dat we helemaal niet willen kijken naar 'verzachtende omstandigheden.' Jongeren die door het lint gaan, daar hebben we geen begrip voor, want die moeten maar weten wat goed en fout is en daarnaar kunnen handelen. Alcohol, problemen thuis, handicaps en beperkingen, zelf slachtoffer van mishandeling of misbruik: het doet er allemaal niet toe, hoe durft ie. Provocatie? Niet van belang. Aanpakken die hap, zo hard mogelijk.

Maar een professional die de grens ver overschrijdt, daar willen we ineens het hele verhaal horen voor we kunnen besluiten dat een trap in het kruis en daarna nog een paar stevige knietjes als de man op de grond ligt gewoon ondubbelzinnig fout en onaanvaardbaar is? Dan doet de achtergrond er ineens wel toe? Dan hebben we ineens begrip voor menselijke omstandigheden?
Ik snap dat niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:44

Shadow0 schreef:
Toch vind ik het wonderlijk. De tendens is steeds meer dat we helemaal niet willen kijken naar 'verzachtende omstandigheden.' Jongeren die door het lint gaan, daar hebben we geen begrip voor, want die moeten maar weten wat goed en fout is en daarnaar kunnen handelen. Alcohol, problemen thuis, handicaps en beperkingen, zelf slachtoffer van mishandeling of misbruik: het doet er allemaal niet toe, hoe durft ie. Provocatie? Niet van belang. Aanpakken die hap, zo hard mogelijk.

Maar een professional die de grens ver overschrijdt, daar willen we ineens het hele verhaal horen voor we kunnen besluiten dat een trap in het kruis en daarna nog een paar stevige knietjes als de man op de grond ligt gewoon ondubbelzinnig fout en onaanvaardbaar is? Dan doet de achtergrond er ineens wel toe? Dan hebben we ineens begrip voor menselijke omstandigheden?
Ik snap dat niet.

Dan interpreteer je mijn wens verkeerd. Je bent al een stap te ver. Ik wil feitelijk weten waarom zij zo gehandeld heeft, wil feitelijk van haar weten wat van begin tot eind gebeurd is. Daarmee zeg ik niets over wat ik daar van vind.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:24

Lieffiefi schreef:
Citaat:
Je bedoelt dat ze incassobureau voor elke km. te snel of elke meter te weing afstand zijn?
Dat klopt.
Het is maar waar je prioriteieten liggen.
Ikzelf heb liever wat minder agenten die radar- en video-apparatuur bedienen en wat meer om ´s nachts op tijd bij meldingen te zijn.

Ideaal is dat niemand een klap oploop, maar ik heb liever dat zíj onverhoopt een tik oplopen bij het een burger op gepaste wijze aanhouden dan dat die burger die tik oploopt.
De agent heeft een wettelijke machtspositie ondersteund door training en een skala aan wapens. DAT MOET STRAK AAN BANDEN LIGGEN OM MISBRUIK TE VOORKOMEN, juíst omdat onder de laag van professie en training een agent ook een mens is met angsten, emoties en eigenbelangen.

Laatste reactie.
Ja, voor die drie kilometer die jij te hard rijdt, voor de ventje wat zonder helm op de scooter zit, voor die man die zn blikje op straat dondert.
Want wat een klootzakken zijn die politiemensen!

Hoe durven ze dat ventje een boete te geven?
Hoe durven ze die dronken kerel van de weg te trekken?!
Hoe kunnen ze, ingrijpen bij een vechtpartij!

Wat een idioten zijn die politielui!

Ik respecteer ze omdat zij diegene zijn die die klootzakken van de weg trekken, dat ventje de les lezen over een schedelbasisfractuur, de straat indirect schoonhouden, en geweld stoppen!
Denk daar dan eens aan in plaats van dat kortszichtige gedrag!
Dan moet je niet te hard rijden. Het is jouw voet op het gaspedaal, niet die van hun.
En dan moet je op tijd betalen, krijg je ook geen incasseburo op je dak.

Hoe kortzichtig kun je zijn!

Of hoe "kortzichtig" kan jij zijn ;)

Of ik heb "last" van het slechtste korps in Nederland -O-

Maar gelukkig houdt de politie zich altijd aan alle (verkeers)regels en doen ze nooit iets "fout"
Maar gelukkig heeft de politie een goede "zelfbeheersing" en gebruiken ze nooit ZINLOOS geweld.

Maar gelukkig hoeven die kinders nooit "bang" te zijn voor hun "beste vriend"

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:28

Lieffiefi schreef:
Mijn huisarts heeft mij nooit iets fout gedaan.
Toch ben ik bang van die man. OOk van de tandarts.

Met andere woorden; "je beste vriend doet je ook pijn", maar één voordeel, het is voor je "bestwil"

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:52

Lieffiefi schreef:
Hoe slim is het om dit te zeggen..

Vanuit zeer betrouwbare bron;
de verdachte heeft, voor het filmen, de agente aangevallen. Toen is hij gepepperd. Vlak na het pepperen begon de filmer te filmen.
Dit is terug te zien in het feit dat de agente op afstand staat van de verdachte zodra het filmpje begint. De mannelijke agent heeft gepepperd.

Ik lees verschillende reacties. In mijn OP meldt ik dat er een rumoer te horen was en dat dit wellicht een bedreigende situatie voor de agenten was. Iets wat ik mij kan voorstellen.
Echter, ken ik de politieopleiding, je bent in uniform. Je brnt een voorbeeld, geeft mensen een veiluig gevoel.

Maar wat als je blijkbaar niet de woede van een verdachte kan incasseren? Keer je je dan maar tegen hem? Dat is het idee wat ik erbij krijg.
Vind ik dat er exccessief geweld gebruikt is? Absoluut. Zoals het filmpje op mij overkomt wel.

Hebbrn de agenten hier op bokt eigenlijk weleens zo ern soort situatie meegemaakt? Dat je op het punt stond te 'knappen'? Ik ken de opleiding redelijk, maar niet zover... Leer je hiermee om te gaan?

Ik heb helaas niet alle reactie's van bokkers kunnen lezen maar ik wil hier wel mijn mening over geven als politieagent zijnde.
Ik heb vaak genoeg in situatie's gestaan waarbij ik geweld moest gebruiken. Ik weet van mezelf dat ik niet schuw om geweld te gebruiken als het echt niet anders kan. Het liefst probeer ik natuurlijk altijd alles om de normale manier te doen maar helaas gaat dat niet altijd. Mocht ik wel geweld gebruiken dan zorg ik altijd dat dit proportioneel is. Dit leer je wel op de politieacademie en word je ook wel op geselecteerd.

Over het filmpje kan ik alleen maar zeggen dat ook ik van mening ben dat dit geen proportioneel geweld gebruiken is. Er zijn genoeg andere technieken die ons aangeleerd zijn om een verdachte aan te houden. Ik zie ook op het filmpje dat de verdachte zich niet verzet en dat het getrap dus absoluut niet nodig is. Als je je als politieagent persoonlijk aangevallen voelt door een verdachte ben ik van mening dat het werk bij de politie niets voor jouw is. Ik weet zelf dat mensen nou eenmaal agressief kunnen reageren als ze depolitie zijn, maar gelukkig weet ik dat dit naar mijn uniform gericht is en niet naar mij als persoon.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 23:09

Citaat:

Maar gelukkig houdt de politie zich altijd aan alle (verkeers)regels en doen ze nooit iets "fout"
Maar gelukkig heeft de politie een goede "zelfbeheersing" en gebruiken ze nooit ZINLOOS geweld.

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Huisarts heeft ook weleens een verkeerde diagnose gesteld bij mij.
Ik blijf erbij, ik ben blij dat ze er zijn.
Ik ben blij dat ik de weg afgerukt word, dat ik mag blazen. Dat betekend dat er ook mensen gepakt worden. Weer een idioot minder die mij van de weg kan rijden.
En ik ben blij dat ze die dronkenlappen van de weg halen.

Ik ben benieuwd wat jij doet als je lastig gevallen wordt, iemand die je half aanrandt en niemand die ingrijpt.
Sla je hem zelf bovenop zn kanis? Of bel je een agent, in de hoop dat deze knakker flink aangepakt word?
Lijkt mij dat jij hem zelf een klap geeft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:17

Lieffiefi schreef:
Citaat:

Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Huisarts heeft ook weleens een verkeerde diagnose gesteld bij mij.
Ik blijf erbij, ik ben blij dat ze er zijn.
Ik ben blij dat ik de weg afgerukt word, dat ik mag blazen. Dat betekend dat er ook mensen gepakt worden. Weer een idioot minder die mij van de weg kan rijden.
En ik ben blij dat ze die dronkenlappen van de weg halen.

Ik ben benieuwd wat jij doet als je lastig gevallen wordt, iemand die je half aanrandt en niemand die ingrijpt.
Sla je hem zelf bovenop zn kanis? Of bel je een agent, in de hoop dat deze knakker flink aangepakt word?
Lijkt mij dat jij hem zelf een klap geeft.

Zoals je uit mijn antwoorden al hebt kunnen opmaken; "ik bel gewoon mijn "beste vriend" die vervolgens niets doet omdat er geen visite-kaartje is achtergelaten en hoopt dat we vervolgens een goede "rechter" treffen die het "beoordeeld" en mocht dit niet het geval zijn (pure pech, verkeerde rechter) dan heb ik dubbel pech :+

Dat er "dronkenlappen" van de weg geplukt MOETEN worden, ben ik met je eens.
Maar degene met de meest "dikke geldbuidel" komen hier nog onderuit.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:41

Huertecilla schreef:
aikon schreef:
Ik weet ook dat het niet agenten zijn die schrapen, daar komen anderen voor. Tenminste hier.

Klopt.
In de werkelijke wereld komt daar een reinigingsdienst voor nadat de forensen de boel hebben vrijgegeven.

Maar wie denk je det er gedurende het hele onderzoek naar moeten kijken, idd de politie!
En als je een beetje geluk hebt dan mag je de "stukjes "ook nog onderzoeken op evt een id bewijs.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:34

cinn87 schreef:
Huertecilla schreef:

Klopt.

Maar wie denk je det er gedurende het hele onderzoek naar moeten kijken, idd de politie!
En als je een beetje geluk hebt dan mag je de "stukjes "ook nog onderzoeken op evt een id bewijs.

Jaja, het zijn slachtoffers die agenten.

Kun je nagaan hoeveel geweld we nog van het reinigingspersoneel moeten verwachten.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 03:24

Wat meer respect voor de dingen die ze zien is toch niet teveel gevraagd? Ze hoeven niet gelijk in de slachtofferrol gezet te worden zoals jouw opmerking die overigens nergens over gaat!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:53

Volgens mij zijn ze door niemand gedwongen om bij de politie te gaan, toch..? Dan weet je dat je dingen meemaakt en ziet die niet prettig zijn.
Ik heb zeker heel veel respect voor agenten die gewoon hun werk doen en niet meedoen aan het macho cultuurtje dat denkt boven de wet te staan, zoals die 2 agenten waar ik gister toevallig weer achteraan reed en die op hun dooie gemakje bij een stoplicht vol door rood reden zonder sirene of zwaailichten. Beetje jammer weer *Lees: ik erger me daar echt KAPOT aan*.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:54

Ach, als een vooroordeel niet eens herkend wordt, hoeven we het niet eens over de rest te hebben...

Citaat:
Maar degene met de meest "dikke geldbuidel" komen hier nog onderuit.

Dus nu zijn ze ook nog eens corrupt.

Tja...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:58

gummie schreef:
Ach, als een vooroordeel niet eens herkend wordt, hoeven we het niet eens over de rest te hebben...

Inderdaad: Een paar paginas terug; ´wijken´ door een pro-politie....
Laatst bijgewerkt door RianneH op 29-06-12 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: discriminerende term verwijderd

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:00

Selectief lezen he HC ;) Ben je goed in.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 09:09

Huertecilla schreef:
gummie schreef:

Inderdaad: Een paar paginas terug; ´wijken´ door een pro-politie....

Hallo!
Zal ik jouw vage topic effe gaan verzieken?
Je voegt helemaal niets toe, sterker nog, je irriteert mensen mateloos.
Je leest selectief, je intrepeteerd dingen verkeerd, en dan zwijg ik over loze uitkramingen die geen enkele waarde hebben.
En als je het over het aanklikken van profielen hebt; moet je er misschien eens wat opzetten.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 29-06-12 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: discriminerende term verwijderd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:12

cinn87 schreef:
Wat meer respect voor de dingen die ze zien is toch niet teveel gevraagd? Ze hoeven niet gelijk in de slachtofferrol gezet te worden zoals jouw opmerking die overigens nergens over gaat!

Ik werk zelf als hulpverlener en de macho cultuur bij de polite is werkelijkheid. Dat was in de vorige eeuw in NL zo en is hier niet anders.
Dat is een cultuur welke door de overheid bewust in stand gehouden wordt en zelfs tot de limiet (en iets erover) gevoed wordt.
De politie is namelijk de handhaver van de gevestigde orde; daar zit een groot aspect tégen de burgerij in.
Dit komt aan de oppervlakte bij inzet tegen betogingen en bij optreden in sociaal zwakkere wijken.
De staat heefft niets aan een politie die niet geen de bevolking wil optreden, niet wil bekeuren als verkapte belasttinginner. Als de burgermeester zegt; ´veeg het plein schoon van betogers met alle middelen´, dan moeten ze gewoon met rubber en traangas schieten, met paarden erop in rijden en dat doen ze. Ook als dat puur onredelijk tege vreedzame aanwezigheid is.

Een agent die niet bereid is om zonder ethische discussie op bevel op een burger in te mepper komt niet door de opleiding.
De politie is er niet primair vóór de bevolking en dat aspect van hun taak wordt steeds kleiner.
Daar is een boven het klootjesvolk verheven macho cultuur voor nodig. Die wordt dus bewust gevoedt en handhaving van de grenzen ervan behoeft aandacht.