Nieuwe partij: SOPN. Behoud je stemrecht na verkiezingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:42

schrikdraad schreef:
grappig als je weet dat een ander je niet kent
Door mijn werk kom ik ip diverse plaatsen.
mijn collegas ook. En wij weten wie er als laatste weg gaat.
En thuis door werken kan maar ook dat isi nzichtelijk
Dus ik zit nu te lachen als jij beweert dat ik het niet weet. Weet ik meteen hoe mijn gesprekspartner op de hoogte is er van.

Diegene die als laatste weg gaat is waarschijnlijk diegene net onder de top, omdat diegene de top wilt halen en dus net dat beetje extra doet.
Verder ben ik heel benieuwd bij welke bedrijven (ik laat de publieke sector buiten beschouwing) jij langs bent geweest waar de top de godganse dag niks zat te doen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 18:47

Waar schrijf ik de godganse dag?
Ik schrijf dat de top niet de langste dagen maakt.
Wat ik ook al zei die net onder de top wel. ( jij schrijft dat ook maar ik heb geen goed beeld?)
Maar die hebben niet het top loon en vangen wel de klappen als het fout gaat.
Is dat eerlijk?
Nee. En waarom moet die topman dan meer gaan verdienen? Terwijl hij minder doet?

Dus meer verdienen is goed
absurd meer niet

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 19:39

Als ik zelf het begrip van basisinkomen goed begrepen heb, betekend dat dat je én een zeker bedrag (ik zeg even 700 euro in de maand), [b/]én eventueel daarnaast kan gaan werken, en dan verdien je waarschijnlijk rond je oude bedrag min die 700 euro. [/] Waarschijnlijk verdienen hen die 5000 in de maand verdienen wel minder overigens. En als je het handig regelt krijgen hen die echt geen enkel werk meer kunnen doen, ook wat extra's.

Maar misschien kan diegene die bouwvakker was, een ongeluk heeft gehad en nu dat zware werk niet meer kan doen, wel leerling-bouwvakkers begelijden, of iets anders doen wat minder zwaar is.

En ik zeg niet dat school saai is, enkel dat het teveel tijd in neemt, en je daardoor hetgeen dat je leuk vind niet goed kan leren want dat doe je misschien niet op school.

Ik zal dit forum wel blijven volgen, maar gebruik mij niet als tussenpersoon. Voor vragen moet je bij hen zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 19:46

DeSprinkhaan schreef:
En ik zeg niet dat school saai is, enkel dat het teveel tijd in neemt, en je daardoor hetgeen dat je leuk vind niet goed kan leren want dat doe je misschien niet op school.

Je zegt wel dat school saai is.
DeSprinkhaan schreef:
En ander punt van school is dat het je de hele dag bezig houd, met meestal saaie dingen,

DeSprinkhaan

Re: Nieuwe partij: SOPN. Behoud je stemrecht na verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 20:01

Je houd je vaak met saaie dingen bezig, school hoeft dus niet altijd direct saai te zijn, helaas veel vakken wel. De helft is saai voor mij, de helft niet, dus school zit ertussen in (voor hoe ver ik het over school kan hebben als lerling van school "thuis" )

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:01

En sommige saaie dingen zijn nou eenmaal tóch noodzakelijk. Niet alles in 't leven hoeft leuk te zijn. Dat is nu net het probleem, mensen verwachten maar dat alles leuk en mooi moet zijn en als iets vervelends gebeurt vragen ze "waarom overkomt dit mij?!"

Nou...waarom niet?
Het leven is niet altijd leuk. Deal with it.
En deze partij kan allemaal leuke en fantastische publiekstrekkende voorstellen doen, ik geloof er geen snars van dat ze een solide financieringsplan hebben klaarliggen voor al hun voorgestelde maatregelen. Laat eerst maar zien waar ze dat geld vandaan gaan halen, dan kan ik ze misschien fractioneel serieuzer nemen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:11

DaniBanani schreef:
En sommige saaie dingen zijn nou eenmaal tóch noodzakelijk. Niet alles in 't leven hoeft leuk te zijn. Dat is nu net het probleem, mensen verwachten maar dat alles leuk en mooi moet zijn en als iets vervelends gebeurt vragen ze "waarom overkomt dit mij?!"

Precies. Sommige mensen beseffen niet dat sommige saaien dingen gewoon noodzakelijk zijn. Geschiedenis is zo'n mooi voorbeeld. Hoe vaak hoor je wel niet dat het saai is en dat ze het maar moeten afschaffen (zou in deze context perfect kunnen, leer het maar niet als je het saai vindt want wie gaat er later vragen op een sollicitatie of jij weet wanneer WO II begon? )

Ik verzeker je, als vakken als geschiedenis/aardrijkskunde/biologie niet meer gevolgd worden door veel leerlingen omdat ze het "saai" vinden, wordt de mensheid niet alleen stuk dommer, dingen als geschiedenis hebben we ook nódig om een beeld van de wereld te kunnen vormen. Sterker nog, we zouden veel meer in de geschiedenisboeken moeten kijken om niet dezelfde fouten te maken, wat helaas nog vaak gebeurd. Als je de geschiedenis niet weet, heb je vaak ook heel verkeerde denkwijze over bepaalde dingen. Op dat moment besef je dat alleen nog niet, en sommige hebben zelfs later niet eens door hoeveel ze aan die geschiedenislessen hebben gehad.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:02

En hoeveel zijn er wel niet die nu al niet opletten in de klas "omdat het saai is"? Die nemen er nu al niks van mee. Word dan wel erger. Ik heb klasgenoten met boek op tafel toetsen zien maken, wat zegt de leraar "die komen zichzelf later wel tegen" Ik ken jongeren die de landbouwschool volgen, van boeren afkomst zijn en later de boerderij overnemen, zitten in het examenjaar weten weinig over dierenwelzijn en grassen/planten die toch algemeen voorkomen. Letten dus niet op op school.

Dus ja, schaf leerplicht af dan leren ze het zeker weten niet.

Biologie vond ik nooit saai, ligt ook erg aan hoe leerkrachten het naar de jeugd brengt. Breng je het monotoon en zonder interesse zullen leerlingen het saai vinden. Breng het met passie en veel leerlingen zullen er in mee getrokken worden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 10:15

aikon schreef:
En hoeveel zijn er wel niet die nu al niet opletten in de klas "omdat het saai is"? Die nemen er nu al niks van mee. Word dan wel erger. Ik heb klasgenoten met boek op tafel toetsen zien maken, wat zegt de leraar "die komen zichzelf later wel tegen" Ik ken jongeren die de landbouwschool volgen, van boeren afkomst zijn en later de boerderij overnemen, zitten in het examenjaar weten weinig over dierenwelzijn en grassen/planten die toch algemeen voorkomen. Letten dus niet op op school.

Ja het niveau is nu al vaak treurig... als je weet dat er nu kinderen zijn die denken dat melk uit de fabriek komt en niet eens de simpelste vogelsoorten uit de streek kennen...dat was toen ik naar school ging nog heel anders, en zo lang geleden is dat niet...

De manier waarop zo'n leerkracht iets brengt is inderdaad heel belangrijk, en ook wàt hij vertelt! Daar zou wel wat strenger over gekeken mogen worden. Ik heb tot mijn twintigste bv altijd gedacht dat Duitsland de grote boeman van de Wereldoorlogen was die gewoon de wereld wilde veroveren. Maar toen pas heb ik de lessen geleerd dat de rest van Europa een zowat even groot aandeel heeft en dat Wereld Oorlog II gewoon een direct gevolg is van Wererldoorloog I en niet iets heel apart..En die die dingen zouden juist heel belangrijk moeten zijn. Het moet wel volledig en correct zijn, anders heb je er nog niets aan.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 11:20

Eh, ik doe VWO, thuisles, en toch alle vakken, ook al ben ik als bijna 16 jarige niet meer verplicht te leren. Dus ik zeg enkel dat als de leersplicht er niet meer is, veel kinderen alsnog gaan leren want ze willen hun examen halen, daarnaast hebben ze echter ook de tijd om andere dingen te doen. Ik heb nu de mogelijkheid om ook al is dinsdag een leerdag, het te schuiven en een nieuwe wei voor Cascade uit te zetten.
En ik ga overigens volgend jaar weer naar school voor de laatste twee klassen van de middelbare school, want dan ben ik zeker dat ik het examen haal.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:41

Ja, mensen zullen gerust gaan leren. Maar wel wat zíj willen leren. "Hoe run ik een paardenpension" zal flink populairder zijn dan "Hoe haal ik het maximale uit mijn lopende-bandwerk." Maar op een gegeven moment zijn er genoeg, of zelfs teveel paardenpensions. Er is geen droog brood meer in te verdienen. Dus zullen mensen die meer geld willen dan zo'n basisinkomen toch ander werk moeten zoeken. Een net wat minder leuk baantje, tot die baan óók teveel aanbod krijgt. En zo door, en zo door. En uiteindelijk zitten er dus toch mensen aan die lopende band, puur omdat ze alleen dáár nog fatsoenlijk geld mee kunnen verdienen.

Nou, poeh poeh, wát een vrije keuze heb je dan.

En nogmaals: wat is daar mis mee? Ik zie echt het probleem er niet van dat mensen verplichtingen hebben en niet in alles vrij kunnen kiezen. Sterker nog, de meeste mensen willen dat niet eens. Vinden het wel fijn dat veel beslissingen voor hen worden genomen.

En eveneens nogmaals: alles leuk en aardig, maar financieel klopt hun verhaal van geen kanten.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:50

Ik vind het vrij naïef om te denken dat kinderen wel naar school zullen gaan, als er geen leerplicht meer is die hen verplicht school te volgen. Ik zou het in elk geval wel geweten hebben als puber := Pubers zijn nog helemaal niet goed in staat om de consequenties van hun gedrag en keuzes goed te overzien, dus de beslissing wel/niet naar school bij hen laten vind ik geen goed idee.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:32

Heino schreef:
Ik vind het vrij naïef om te denken dat kinderen wel naar school zullen gaan, als er geen leerplicht meer is die hen verplicht school te volgen. Ik zou het in elk geval wel geweten hebben als puber := Pubers zijn nog helemaal niet goed in staat om de consequenties van hun gedrag en keuzes goed te overzien, dus de beslissing wel/niet naar school bij hen laten vind ik geen goed idee.

:j

Trouwens dat het bij JOU lukt om die discipline voor de dag te leggen, wil helemaal niet zeggen dat dat maar een evidentie voor elke puber is. Heel veel van je leeftijdsgenoten hebben een heel ander karakter, omgeving, opvoeding, mentaliteit thuis, kortom gewoon een hele andere achtergrond. En bij lang niet elk kind wordt thuis gestimuleerd om te leren. Ik ken in mijn omgeving, en vanuit mijn werkveld, méér dan genoeg gezinnen die gerust kunnen gaan werken maar nog liever voor veel minder geld lekker thuisblijven, en dat hun kinderen ook letterlijk meegeven.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:34

DeSprinkhaan schreef:
Je hebt collectief en collectief: vroeger in de middeleeuwen werkten alle bewoners uit een dorp ook samen -ze waren collectief-, toch werkten sommige niet, of kozen ze zelf wat voor werk ze willen doen. Als je niet werkt (en alleen je moestuin onderhoud) dan had je het moeilijker dan bijvoorbeeld de bakker. Zelfs binnen een collectieve gemeenschap houd je individuen. Nu leven we daar in tegen soms helemaal apart van elkaar (behalve je vrienden dan) -bij ons in de buurt hebben de boeren het heel moeilijk, en moeten ze hun koeien naar Italie sturen want anders is het vlees te duur en kopen de buurtbewoners het niet -die gaan naar de supermarkt en kopen dat koeienvlees uit italie dan weer voor weinig geld.

Daar sla je denk ik de spijker op zijn kop. Door onder andere de toegenomen mobiliteit zijn mensen niet meer op dezelfde manier afhankelijk van elkaar als in de Middeleeuwen. Mensen kijken veel verder dan hun eigen dorp. Het groepsdenken ligt daardoor minder voor de hand. Hoe wil je dat terugdraaien? Met mensen zelf laten kiezen of ze naar hun werk of naar school gaan bereik je denk ik eerder het tegenovergestelde. Dat zijn namelijk juist nog plaatsen waar mensen leren om voor de groep iets te doen.

DeSprinkhaan schreef:
Pietje had ook wat kunnen sparen. En tja, basisinkomen, ik zie het zelf als zakgeld. Hoeveel tieners werken naast hun zakgeld nog -behalve dan als ze ontzettend veel krijgen- In mijn naaste nederlandse bekende toch wel de helft. Als het basisinkomen bijvoorbeeld 500 euro is, kan Jantje daarvan nog feestjes houden, terwijl hij niet werkt? En pietje kan ook iets anders gaan doen wat minder zwaar is. En net als bijbaantjes, hoe moeilijker en zwaarder hoe meer het wordt betaald. Dus een chirurg blijft meer verdienen dan een vuilnisman.

Stel dat inderdaad de helft van de mensen besluit om naast het basisinkomen te werken. Elke werkende moet dan voor twee personen de uitkering betalen, namelijk voor zichzelf en voor iemand die heeft besloten om niet te werken. Voor mensen met een lager inkomen betekent dat al gauw dat ze hun hele salaris moeten inleveren en daarvan de helft terugkrijgen als basisuitkering. Je kunt je voorstellen dat veel van die mensen alsnog zullen besluiten om te stoppen met werken. Het probleem wat dan ontstaat is dat steeds minder mensen voor al die uitkeringen moeten opdraaien, waardoor het netto-inkomen van de nog werkende mensen alsmaar lager wordt. Daardoor zullen nog meer mensen besluiten om te stoppen met werken, waardoor je in een vicieuze cirkel terechtkomt. Om dat op te lossen kun je de hoogte van het basisinkomen afhankelijk maken van het aantal werkende mensen. Het basisinkomen zakt dan vanzelf onder het bestaansminimum waardoor mensen weer gemotiveerd zullen worden om te gaan werken. Wat dat betekent voor mensen die niet in staat zijn om te werken of die geen werk kunnen vinden laat zich raden. Hoe kun je dat nou efficiënter of eerlijker vinden?

DeSprinkhaan schreef:
En dat zij niet willen dat ik stem, waar staat dat, ik kan het niet vinden.

Het staat bovenaan pagina 10:

Citaat:
Kiesrecht op basis van woonplaats. Nu is het kiesrecht gekoppeld aan de nationaliteit. Dit is niet alleen vreemd, maar ook zeer onpraktisch. In Nederland wonende buitenlanders hebben immers ook het recht om te bepalen wat er in hun woon- en werkomgeving gebeurt. Nu dienen ze in Nederland wel belasting te betalen, maar mogen ze hier niet stemmen. Daarnaast is het erg duur om alle in het buitenland wonende Nederlanders wel te laten stemmen. Dit is bovendien eveneens onzinnig, omdat deze buitenlandse landgenoten immers onder een ander politiek regiem vallen. Het zou daarom beter zijn indien zij invloed zouden kunnen uitoefen op dat regiem.

Wat ik me ook nog steeds afvraag is wat je er van vindt dat de SOPN haar kiezers iets belooft wat in strijd is met de wet. In de Nederlandse grondwet staat namelijk dat parlementariërs stemmen zonder last. Dat betekent dat zij zelf een standpunt dienen in te nemen en het niet mogelijk is om hen te dwingen om ergens voor of tegen te stemmen. Dat is wel wat de SOPN de kiezers voorspiegelt:

Citaat:
Participatie
Door op de SOPN te stemmen geeft niemand de eigen zeggenschap (= stem!) weg. De SOPN zal namelijk alle belangrijke beslissingen altijd eerst voorleggen aan haar kiezers. Daarna zal het stemgedrag van de SOPN-kamerleden overeenkomstig deze uitkomst zijn. Dus als 80% van de SOPN-kiezers ‘voor’ stemt, en 20% tegen, dan zullen vervolgens ook 80% van de SOPN-kamerleden voor stemmen, de rest tegen. Deze stemfunctionaliteit zal daartoe tijdig aanwezig zijn op de SOPN-website, waar de kiezers tevens hun zegje kunnen doen over alles wat hen aan het hart gaat met betrekking tot de vaderlandse politiek. Daarmee bedrijft de SOPN geen politiek voor de kiezers, maar participatie door de kiezers. Door deze principiële keuze voor participatie brengt de SOPN de zeggenschap daar waar deze hoort, namelijk bij de bevolking: echte volksvertegenwoordiging dus!

Behalve dat het niet mag is het ook nog eens heel onpraktisch. Hoe weet de SOPN wie haar kiezers zijn? Betekent dit dat de SOPN wil gaan registreren wat ik gestemd heb? Wat nu als bijvoorbeeld de helft van de kiezers tegen is en er zijn drie kamerleden? Wie beslist of iets een belangrijke beslissing is? Wat doe je bij amendementen en moties die heel belangrijk kunnen zijn maar waarbij geen tijd is om de kiezers te raadplegen? SOPN-kamerleden zullen dus soms namens zichzelf spreken en soms namens de kiezers waarmee ze het ook oneens kunnen zijn. Daardoor zullen ze zichzelf regelmatig tegenspreken en is het voor niemand meer te volgen wat de SOPN nu eigenlijk wil. Hoe kun je onderhandelen met andere partijen als je standpunten zo veranderlijk zijn als de kiezers? Verwacht je serieus dat alle SOPN-kiezers wetsvoorstellen gaan doorlezen om een afgewogen keuze te kunnen maken? Waarom zou je een partijprogramma schrijven als de kiezers over alle belangrijke onderwerpen beslissen? Waarom zou je kamerlid voor de SOPN willen zijn als jouw mening er niet toe doet? Moet ik nog doorgaan?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:54

Ik heb het partijprogramma niet doorgelezen, maar degene die het even hebben samengevat op de eerste pagina's, dank.

Mijn mond valt open.

Afschaffen van leerplicht?
Afschaffen van subsidie's?

Wauw, nee echt een goede partij. :=

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:11

Ja, maar je mag wel zelf bepalen of je werkt en waar je wilt wonen. Tof toch +:)+

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:49

....Ben ik nou gek of mag dat nu ook al? }:0

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:15

Qua natuurzuiverheid helemaal top, maar realistisch? Dat niet. Ook de andere dingen, iedereen hetzelfde inkomen, geen pensioen(fondsen) meer, zelf kiezen of je wel/niet werkt of naar school gaat... Wie gaat er dan nog wel werken?

Dan zit straks heel Nederland lekker werkloos thuis, met kinderen die niet meer naar school hoeven, met z'n allen biologische lokale bloemkool te eten voor de televisie, diens stroom wordt opgewekt door groene stroom.

Lange termijn kijken kunnen ze echter niet; Niemand gaat meer werken als je toch hetzelfde inkomen krijgt als iemand die niet werkt. OV is gratis maar er zijn geen chauffeurs meer. En wie o wie gaat al die lokale biologische groenten etc. verbouwen op de pas gemineraliseerde akkers? De boeren hebben immers geen eigen land meer...

Ben benieuwd wel geniaal brein hierachter zit +:)+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:49

Citaat:
Ts is 15jaar, ze is nog niet gecondioneert door de grote mensenwereld die deze problemen veroorzaken. Ze ziet de dingen waarschijnlijk véél helderder dan de volwassenen.

Hmmm.... nee, ik vermoed eerder dat een 15-jarige nog niet zo ver nadenkt over of het plan uitvoerbaar is :) Dus ipv helder, zou ik het naief of gebrek aan kennis en ervaring willen noemen :)

Maar goed, hoop is altijd welkom natuurlijk!!

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:13

Waar ik trouwens nog niemand over heb gehoord is hun plan om de monarchie en de overheid te brerechten voor de schade die ze nederland hebben toegebracht. vind dat toch wel redelijk eng klinken moet ik zeggen..

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:04

Hun partijprogramma is geüpdate, voor degenen die willen, er staat een e-mail adres bij en ze ontvangen graag reacties... :Y)
http://www.sopn.nl/images/stories/partijprogrammasopn.pdf

Heb het wat aandachtiger doorgelezen, maar ik vind het allemaal zo... niet doordacht. -O- Ik bedoel, in theorie klinkt het best leuk hoor, maar de redenen waarom iets in hun ogen slecht is, klopt vaak niet, en ook de verbetering die SOPN in gedachte heeft, fietst wel heel makkelijk door de werkelijkheid heen... Ik zeg, besteed je stem liever nuttig.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 10:27

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:17

volgens mij heeft de SOPN een paar geschiedenislesjes nodig!

Ze gooien de trias politica leer ook zo overboord, dus hoe kunnen ze garanderen dat ze naar het volk gaan luisteren als ze de volledige macht hebben?? :\
ik heb trouwens meer het idee dat dit op fascisme lijkt dan op communisme. Ze zijn namelijk zo nationalistisch als de pest, en alles wat ze controleerd en in het gareel houdt dat schaffen ze af of verbieden ze, dit heeft een sterke verbinding met het verhaal over trias politica.

ach binnen de kortste keren kunnen we deze partij toch weer uitzwaaien, daar stemt nog geen idioot op :evaw:

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:28

Oh mijn god, ik lig bijna onder de bank van het lachen, wat een onzin! Schitterend, in het onderwijs plan besluiten dat er natuurlijke decoraties moeten komen in ieder lokaal (Wat dan? Foto's van dolfijnen), dat er les gegeven moet worden in communicatie met moeder aarde en het universum en dat het vak 'wat is water' ook verplicht wordt...

In de veelgestelde vragen is het schitterend om te lezen dat ze geen antwoord geven op de vraag. En dat degene die het schrijft ook alles uit het 'mij' perspectief schrijft. 'Ik vind dat' 'mijn mening is dat'... Prachtig. Snel verder lezen!

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:45

Vjestagirl schreef:
Oh mijn god, ik lig bijna onder de bank van het lachen, wat een onzin! Schitterend, in het onderwijs plan besluiten dat er natuurlijke decoraties moeten komen in ieder lokaal (Wat dan? Foto's van dolfijnen), dat er les gegeven moet worden in communicatie met moeder aarde en het universum en dat het vak 'wat is water' ook verplicht wordt...

In de veelgestelde vragen is het schitterend om te lezen dat ze geen antwoord geven op de vraag. En dat degene die het schrijft ook alles uit het 'mij' perspectief schrijft. 'Ik vind dat' 'mijn mening is dat'... Prachtig. Snel verder lezen!

ik moest ook heel hard lachen :j alleen ik snap best dat mensen vinden dat het beangstigend klinkt.
het zijn gewoon gekke mensen die dit hebben bedacht. Ik neem aan dat de meeste nederlanders wel meer hersencellen hebben dan deze gasten.
Dus ik denk dat ze max 100 stemmen halen ofzo ;) dus we hoeven nergens voor te vrezen