Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:58

Limanade schreef:
Ik ben overblijfjuf op een basisschool en in mijn klas zit een jongetje die heeft onwijs last van zijn tanden..
Maar zijn ouders hebben geen geld meer om naar de tandarts te gaan.. Dat is toch erg?? Deze kant gaan we dus wel op!!
Ik vind het echt zorgelijk

Maar die kosten worden toch volledig vergoed uit de basisverzekering.... Neem tenminste aan dat het kind onder de 18 is? Of bedoelen ze de reiskosten :?

LadyMadonna

Re: Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:14

Of bijv orthodontie. Maar normale tandartskosten onder de 18 komen idd uit de basis verzekering. Dus in basis een vaag verhaal...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:46

Ja vanuit de basis wel ja maar dan zit je nog met een eigen risico van 350 euro

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:48

Limanade schreef:

Het eigen risico geldt niet voor kinderen onder de 18 jaar

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 15:53

Limanade schreef:

Misschien moet je je eerst wat meer in bepaalde zaken gaan verdiepen voor je begint te brullen?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:01

stef schreef:
Vind je? Is zeg maar 25 euro per dag.

:= eerlijk gezegd vind ik dat een hoop geld voor mijn dagbesteding....die ik moet gaan betalen...zou bijna weer opzoek gaan naar een baan die een maand duurt dan krijg je betaald ipv dat je moet gaan betalen omdat je wat mankeert maar wel probeert te werken...
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 11-01-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:02

DaniBanani schreef:
Je kiest er niet voor om ziek te zijn..wel om gebruik te maken van de medicijnen/voorzieningen die je nodig hebt. .

sorry maar dit vind ik toch even een opmerking die totaal niet klopt, en kan me hier ook wel boos om maken.
Ik ben ook chronisch ziek, en heb niet de keus om geen medicijnen te gebruiken, want als ik mijn medicijnen NIET gebruik en NIET krijg, ben ik hier over een paar maanden niet meer. Dus je hebt GEEN keus in het gebruiken van medicijnen.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:04

stef schreef:
Limanade schreef:

Misschien moet je je eerst wat meer in bepaalde zaken gaan verdiepen voor je begint te brullen?

Sow hallo doe eens even normaal zeg! -O-
Ik kreeg dit ook te horen hoor
Ik heb zelf geen kinderen dus ben daar niet vanop de hoogte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:08

Daarom kan je je beter eerst verdiepen in iets, eer je het hier neer zet en het zorgelijk en erg noemt en dat we die kant uit gaan :)
Kinderen onder de 18 hebben geen eigen risico en zijn verzekerd voor de tandarts, ook als de ouders dat niet zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:14

Limanade schreef:

eigen risico geldt niet eens op alles, zeker niet voor kinderen. Maar hier al vaker gezegd, eerst kijken voor je begint te roepen dat het allemaal zo slecht is ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:17

Nathalie: veel geld en duur zijn twee verschillende dingen hè.

Limanade: ik doe normaal hoor :? Ik wijs je er alleen op dat je een zielig verhaal op internet gooit, wat dus niet klopt.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:18

Je hebt gelijk dat ik dat uit had kunnen zoeken maar dat kan je ook op een normale manier zeggen ;)
het is mij gezegd.. dus ik ging er vanuit dat men mij de waarheid verteld.. Mijn excuses.. Zal volgende keer eerst uitzoeken of men mij daadwerkelijk de waarheid heeft verteld..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:23

Daarbij wil ik nog een persoonlijke note toevoegen.. Ik heb gestopt dit nieuwe jaar met de behandeling/begeleiding voor mijn adhd
Dit omdat ik nog tot en met 2014 bezig ben om mijn eigen risico en eigen bijdrage van 2012 af te betalen
Het geld is er gewoon niet meer voor
En dat ga je dus wel heel veel meer zien! Want ik hoor in mijn omgeving dat dat veel meer gebeurt en bij bepaalde (psychische) aandoeningen is dat zeer zeer zorgelijk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:43

Glad ijs: maar als veel (niet alle dus) mensen die het even moeilijk hebben zich nu eens een schop onder hun kont zouden geven, zou dat een hele hoop schelen. (Limanade, dit heeft geen betrekking op jou persoonlijk, ik ken je situatie niet, en dat hoeft ook niet, maar door jouw bericht kwam ik er wel op)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:45

Limanade schreef:
Daarbij wil ik nog een persoonlijke note toevoegen.. Ik heb gestopt dit nieuwe jaar met de behandeling/begeleiding voor mijn adhd
Dit omdat ik nog tot en met 2014 bezig ben om mijn eigen risico en eigen bijdrage van 2012 af te betalen
Het geld is er gewoon niet meer voor
En dat ga je dus wel heel veel meer zien! Want ik hoor in mijn omgeving dat dat veel meer gebeurt en bij bepaalde (psychische) aandoeningen is dat zeer zeer zorgelijk

Ja, er is en wordt veel bezuinigd op de geestelijke gezondheidszorg. Dat heeft allerlei gevolgen.
Imo hoort de gezondheidszorg, ook psychische zorg, voor iedereen toegankelijk te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:46

stef schreef:
Glad ijs: maar als veel (niet alle dus) mensen die het even moeilijk hebben zich nu eens een schop onder hun kont zouden geven, zou dat een hele hoop schelen. (Limanade, dit heeft geen betrekking op jou persoonlijk, ik ken je situatie niet, en dat hoeft ook niet, maar door jouw bericht kwam ik er wel op)

Dat vind ik inderdaad glad ijs. Geestelijke ziekten zijn net zo erg als lichamelijke ziekten. Er is alleen een taboe op. De gevolgen van het niet behandelen van geestelijke ziekten, kan grote gevolgen hebben, voor de patiënt, maar ook voor zijn/haar omgeving.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:47

nou ik heb net t cak gebeld...en mij zogezegd rekening is waarschijnlijk hardstikke nep omdat er meerdere mensen uit mijn flat zogezegd opgelicht zijn door een nep brief. volgende maand zou ik 17 euro zou moeten betalen voor mijn zorg en verder niks en verder staan er geen rekeningen of iets open...
ze gingen t voor me uitzoeken en zou terug gebeld worden over 5 dagen. maar deze rekening moest ik wel bij me houden maar niet betalen want hij kwam in hun systeem totaal niet voor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:49

Electra63 schreef:
stef schreef:

Dat vind ik inderdaad glad ijs. Geestelijke ziekten zijn net zo erg als lichamelijke ziekten. Er is alleen een taboe op. De gevolgen van het niet behandelen van geestelijke ziekten, kan grote gevolgen hebben, voor de patiënt, maar ook voor zijn/haar omgeving.

Ik lees niet dat Stef het alleen over geestelijk zieke mensen heeft. Ik denk ook dat het een hoop scheelt als de zogenaamde 'medicalshoppers' zich een schop onder hun kont zouden geven.

Bovendien moet er hoe dan ook bezuinigd worden, de kosten in de gezondheidszorg rijzen echt de pan uit. Als er niks gebeurd hebben we over een aantal jaar pas echt een serieus probleem.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:55

Er zal inderdaad bezuinigd moeten worden in de gezondheidszorg.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:57

desi92 schreef:
DaniBanani schreef:
Je kiest er niet voor om ziek te zijn..wel om gebruik te maken van de medicijnen/voorzieningen die je nodig hebt. .

sorry maar dit vind ik toch even een opmerking die totaal niet klopt, en kan me hier ook wel boos om maken.
Ik ben ook chronisch ziek, en heb niet de keus om geen medicijnen te gebruiken, want als ik mijn medicijnen NIET gebruik en NIET krijg, ben ik hier over een paar maanden niet meer. Dus je hebt GEEN keus in het gebruiken van medicijnen.

Inderdaad ik vind deze opmerking ook heel erg ongepast.
Mijn man heeft medicijnen voor zijn hart 4 verschillende om precies te zijn. Als hij er voor "kiest" om deze maar niet te nemen dan is hij er inderdaad ook binnenkort niet meer.
Makkelijk praten als je genoeg geld hebt of als je zelf gezond bent.

Er moet inderdaad bezuinigd worden in de gezondheidszorg maar moeten de chronisch zieken en mensen met een laag inkomen daar zoveel onder lijden?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:58

Precies, maakt het niet leuker en makkelijker, maar wel noodzakelijk.
Beter is i.p.v. klagen hoe slecht het is als je chronisch ziek bent voorzorgsmaatregelen treffen in de vorm van een financiele buffer.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:58

stef schreef:

Oh ben ik ook wel mee eens hoor.. Zitten genoeg 'aanstellers' bij
Maar ik ken bv iemand die pdd nos heeft.. Is in behandeling maar de vraag is voor hoelang.. Gezien de kosten..
Als hij zijn medicatie/behandeling niet meer krijgt is de kans heel groot dat er weer een alphen-drama komt
En daar maak ik me echt zorgen over

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:59

Inky_devil schreef:
Er moet inderdaad bezuinigd worden in de gezondheidszorg maar moeten de chronisch zieken en mensen met een laag inkomen daar zoveel onder lijden?

IEDEREEN moet onder de bezuinigingen lijden... dus waarom die groep niet? Het is niet zo dat je als chronisch zieke uit bent gesloten van alle bezuinigingen, net als iedereen. Dat zou discriminatie zijn...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:02

verootjoo schreef:
Precies, maakt het niet leuker en makkelijker, maar wel noodzakelijk.
Beter is i.p.v. klagen hoe slecht het is als je chronisch ziek bent voorzorgsmaatregelen treffen in de vorm van een financiele buffer.

Uuuh hoe?
Iemand met een uitkering omdat die is afgekeurd.. Heeft al moeite om rond te komen.. Ook aangezien ALLES duurder word.. Hoe kan zo iemand in vredesnaam een financiele buffer opbouwen?

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:04

verootjoo schreef:
Inky_devil schreef:

IEDEREEN moet onder de bezuinigingen lijden... dus waarom die groep niet?

De mensen met hogere inkomens "lijden" daar niet onder. Die hebben voldoende geld om alles te betalen.
Ken ook een stel met kinderen die het allemaal niet meer trekt en ja, daardoor inderdaad maar niet meer naar de dokter en tandarts gaan om te kosten te drukken.
Ik vond het idee wat ze hadden om de premie van de inkomsten af te laten hangen niet zo'n slecht idee.
Anders de belastingen voor mensen die top inkomens hebben.