De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:09

Vjestagirl schreef:
Pletje123 schreef:
Als je graag gezonde groenten voor een prikkie wilt hebben, zorg dan dat je zelfvoorzienend wordt! Plant zelf groente in je tuin. Is heerlijk, biologisch en het kost nauwelijks wat :)

Afgezien van dat je dat dan wel weer moet onderhouden, en dat je als je volledig zelfvoorzienend wilt worden een flinke tuin nodig hebt. En daat scheelt het tegenwoordig ook aan, tijd om het te onderhouden.

Want je wordt niet alleen geacht om slank te zijn in de huidige maatschapij, je moet ook een fulltime baan hebben én carriere maken én kinderen te hebben (en zelf op te voeden), én een leuk sociaal leven te hebben én op de hoogte te zijn van alle actualiteiten...

vergeet niet dat perfecte huis MET tuin ;)

ik heb maar een balkon :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:12

Sleeper schreef:
Als het gaat om de kosten te drukken. Paardrijdend Nederland kost ontzettend veel geld op de EHBO post. Zo een 15% van de ongevallen bij de ehbo is paard gerelateerd (net iets onder voetballend Nederland)

Ik vind dat er heel makkelijke en vooral kortzichtige opmerkingen worden geplaatst. Ja mensen brengen zelf teveel slecht eten naar hun mond, daar is een reden voor. Door die reden weg te wuiven zal je dus nooit het probleem oplossen, je ontkent de achterliggende reden waarom mensen zich overeten. Dat je de redenen niet begrijpt kan ik me voorstellen, maar door ze te negeren kom je niet verder (even voor de duidelijkheid: het woordje 'je' is algemeen bedoeld) Misschien zouden mensen zich meer moeten verdiepen in de reden, dan krijg je meer begrip en kan er aan dit toenemende probleem iets gedaan worden.

Ik snap de redenen van de problemen zeker, maar ik snap de reden dat men naar eten grijpt niet. Ik kan dan als enige conclusie trekken dat we te veel mogelijkheden hebben, dat we te welvarend zijn.

En als het over EHBO paardrij ongelukken gaat; hoewel daar al een ander topic over loopt, en het wellicht offtopic is, ben ik best bereid om bij te dragen aan dit risico en dus extra premie te betalen.
Het wordt denk ik eens tijd dat eenieder die z'n lichaam of geest op de proef stelt door enige verslaving of door bijv een gevaarlijke sport, gaat bijdragen aande consequenties daarvan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:14

rowdine hoe oud ben jij eigenlijk?

je schrijft ik begrijp het niet maar je wilt het wel begrijpen?

Drank kun je mee stoppen
sigaretten kun je mee stoppen
Eten kan ook- maar bestel je de begravenis ondernemer vast?
Dat maakt het extra moeilijk.
En als je dat niet eens begrijpt.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:16

Rowdine schreef:
Ik snap de redenen van de problemen zeker, maar ik snap de reden dat men naar eten grijpt niet. Ik kan dan als enige conclusie trekken dat we te veel mogelijkheden hebben, dat we te welvarend zijn.

Met alle respect als je de reden dat men zich overeet niet begrijpt begrijp je ook de reden van de problemen niet :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:18

schrikdraad schreef:
rowdine hoe oud ben jij eigenlijk?je schrijft ik begrijp het niet maar je wilt het wel begrijpen?

Drank kun je mee stoppen

Wat doet leeftijd er nut toe?
Ik verbaas mij, net als TS, ook regelmatig. Heel veel kinderen op de basisschool zijn al te zwaar. Ze eten verkeerd, snoepen te veel, sporten niet, bewegen niet en zitten op de bank voor de TV of achter de PC met een zak chips en cola. Daar begint het al mee.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:19

[/quote]

Afgezien van dat je dat dan wel weer moet onderhouden, en dat je als je volledig zelfvoorzienend wilt worden een flinke tuin nodig hebt. En daat scheelt het tegenwoordig ook aan, tijd om het te onderhouden.

Want je wordt niet alleen geacht om slank te zijn in de huidige maatschapij, je moet ook een fulltime baan hebben én carriere maken én kinderen te hebben (en zelf op te voeden), én een leuk sociaal leven te hebben én op de hoogte te zijn van alle actualiteiten...[/quote]
vergeet niet dat perfecte huis MET tuin ;)

ik heb maar een balkon :+[/quote]

Moet ook kunnen, heb je de bak niet gezien bij de welkoop, de vierkante meter tuin heet dat...
Verder hier ook een groentetuin, ben zelf kok dus ook bewust van eten en wat het met je kan doen. Maar voordat je dat door hebt, helemaal op jonge leeftijd is het vaak al te laat. Ben nu heel duidelijk met mijn kinderen, ze hebben allemaal een goed gezond gewicht en eten gevarieerd. Ben dus wel in het bezit van een groentetuin. Maar wat ook vaak het probleem is, de maatschappij is gehaast. Nergens meer tijd voor. Niet even het praatje van hoe is het, terwijl dat soms al heel veel kan doen en iemand heel goed kan laten voelen en als je een beetje anders bent krijg je vaak een rare blik waar ik soms ook nog ontzettend moeite mee heb. Daar kan iemand met een goede portie zelfvertrouwen wel tegen, maar heel veel mensen ook niet. Ik rook niet, ik drink niet, tja wat krijg je dan? Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik heel langzaam aan het afvallen ben, ik ga niet op de weegschaal staan omdat ik dan door kan slaan. Maar ik merk het aan mijn kleding. En eerlijk gezegd vind ik dat wel knap van mezelf. Alleen wat dan weer jammer is, ik kom vandaag weer een topic tegen waarin je weer met je neus op de feiten wordt gedrukt omdat je te zwaar bent ipv dat schouderklopje van iemand die zegt, meid je bent goed bezig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:21

Sleeper schreef:
Rowdine schreef:

Met alle respect als je de reden dat men zich overeet niet begrijpt begrijp je ook de reden van de problemen niet :)

Wat is de reden van over eten dan bij de problemen dan?
Waarom gaat men eten? Waarom zoekt men geen gezonde weg om problemen 'uit de weg te gaan'? (wat dat is wat men in feite doet?)
Hoe denk je dat in andere landen wordt omgegaan met de psychische problemen, waarbij de welvaarts standaard minder hoog is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:22

schrikdraad schreef:
rowdine hoe oud ben jij eigenlijk?

je schrijft ik begrijp het niet maar je wilt het wel begrijpen?

Drank kun je mee stoppen

Check m'n profiel, daar staat m'n leeftijd als het goed is. Ik ben gewoon volwassen hoor, dus daar ligt het niet aan ;)
Het gaat mij dus om excessief eten, daar moet je mi al niet mee beginnen, dan hoef je er ook niet mee te stoppen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:23

mensen hebben geen tijd of nemen geen tijd om iets fatsoenlijks te koken.In de winkel zie je heel veel kant en klare zooi.

schrikdraad

omdat ze duidelijk geen benul heeft van hoe en waarom mensen dikker kunnen zijn.
Kortzichtig is over je moet maar weg blijven van een verslaving of dit nu een eet of drugs verslavig is.
Ze komt me over als iemand die nog nooit wat van het echte leven heeft gezien niet eens gehoord.
En alleen haar veilige thuis situatie kent.
Hopelijk is ze 14 en niet een ouder persoon.

SophievdV

Dat is net zoiets als: waarom vind een Anorexia patient zich nou dik?

Voor een doorsnee burger is dat niet te begrijpen nee. Maar voor de patient is het ook niet zomaar op te lossen.

leentje1975

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:26

Heel eerlijk!
Ik grijp naar eten omdat dat makkelijk is, omdat je een soort gevoel in je buik krijgt als je weer veroordeelt wordt wat je probeert te stillen wat een beetje net voelt als honger. Als je weer een deuk in je zelfvertrouwen krijgt wat je net weer een beetje opgekrikt hebt. Omdat ik niet rook, niet drink en absoluut niet eens denk aan drugs...
En eten heb je altijd in huis. Daar ontkom je gewoon niet aan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:27

schrikdraad schreef:
omdat ze duidelijk geen benul heeft van hoe en waarom mensen dikker kunnen zijn.
Kortzichtig is over je moet maar weg blijven van een verslaving of dit nu een eet of drugs verslavig is.
Ze komt me over als iemand die nog nooit wat van het echte leven heeft gezien niet eens gehoord.
En alleen haar veilige thuis situatie kent.
Hopelijk is ze 14 en niet een ouder persoon.

Hihi laten we het vooral niet over vooroordelen hebben, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:28

leentje1975 schreef:
Heel eerlijk!
Ik grijp naar eten omdat dat makkelijk is, omdat je een soort gevoel in je buik krijgt als je weer veroordeelt wordt wat je probeert te stillen wat een beetje net voelt als honger. Als je weer een deuk in je zelfvertrouwen krijgt wat je net weer een beetje opgekrikt hebt. Omdat ik niet rook, niet drink en absoluut niet eens denk aan drugs...
En eten heb je altijd in huis. Daar ontkom je gewoon niet aan....

Klopt, maar waarom moet je naar iets grijpen... Waarom kan niet alles met mate? Ik grijp nergens excessief naar, het lost namelijk niets op en maakt de zaken alleen maar ingewikkelder.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:29

Dat klopt
ik veroordeel je hier aan de hand van jou berichten.
Jij veroordeeld op het station zonder enige kennis

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:30

leentje1975 schreef:
Moet ook kunnen, heb je de bak niet gezien bij de welkoop, de vierkante meter tuin heet dat...
.

ja leuk,maar mijn groenten overleven hier echt niet :Y)
te heet en te veel dieren...hier wordt het op een zomerse zonnige dag rustig 36 graden en hoger en kan ik niet eens mijn deuren en lamellen open doen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:31

schrikdraad schreef:
Dat klopt

_/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:32

schrikdraad schreef:
Dat klopt

Ik veroordeel niet, ik constateer. Jij veroordeeld uit onmacht. Ik ben gewoon volwassen en heb een goede studie genoten + een goede baan. Ik ben niet onnozel.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:36

Rowdine schreef:
Ik veroordeel niet, ik constateer. Jij veroordeeld uit onmacht. Ik ben gewoon volwassen en heb een goede studie genoten + een goede baan. Ik ben niet onnozel.

jij veroordeelt ook

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:38

Rowdine schreef:
Hoe denk je dat in andere landen wordt omgegaan met de psychische problemen, waarbij de welvaarts standaard minder hoog is?

Doorlijden en doodgaan doorgaans, of alcohol.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:42

Ojajoh schreef:
leentje1975 schreef:
.

ja leuk,maar mijn groenten overleven hier echt niet :Y)
te heet en te veel dieren...hier wordt het op een zomerse zonnige dag rustig 36 graden en hoger en kan ik niet eens mijn deuren en lamellen open doen

Wát een onbenúllige dooddoener.
Hier wordt het fluks over de 40 en in de zon 60.
Toch leven we goeddeels uit de eigen moestuin.
Oh en we hebben hier ook 6 maanden geen regen en ´s winters f@kking kkkkoud. Een maand geleden nog sneeuw in het uitzicht!
Tel je zegeningen; een paar vierkante meter in NL is *\o/* voor tuinbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:42

Ojajoh schreef:
Rowdine schreef:

jij veroordeelt ook

Oke laten we dit soort Posts waarbij de een met het vingertje naar de ander wijst lekker buiten het topic houden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:46

Een echt eetprobleem kan je bijna wel zien als verslaving inderdaad. Het is in feite het 'verdoven' van gevoelens. Daarbij wordt je de hele dag door geconfronteerd met eten, dus lijkt me een zware beproeving

alleen ik denk niet dat van alle te dikke mensen, het gros een eetprobleem heeft. Waarschijnlijk de echte forse obesitas wel, maar er is ook een hele range aan mensen die gewoon echt een ongezonde levensstijl hebben, die gemakzuchtig zijn (snel en makkelijk koken) die niet weten wat nou eigenlijk gezonde voeding is etc.

Bedoel, je kan je kind een appel en een boterham (van gezond brood) meegeven naar school of een zakje liga/choco koekjes en een pakje fristi. Hoe vaak zie je dat gebeuren

Als ik op mijn werk tijdens de lunch kijk en zie wat er gegeten wordt, snap ik wel dat een aantal dames moeite hebben om op een gezond gewicht te blijven. Laat staan dat er genoeg bewogen wordt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:49

Mensen zoeken daar andere verslavingen, tot lijm snuiven aan toe.

Ik vlucht ook in eten. Ik kan helaas niet altijd sporten, en op het moment dat je slecht in je vel zit heb je er ook niet altijd zin in. En ja, ik ben vreselijk te zwaar op dit moment. Ik heb qua lichaamsbouw heel erg geluk waardoor de gezondheidsrisico's nog relatief beperkt zijn, maar uiteraard zijn ze er zeker wel. Het grootste probleem bij mij zijn de blessures. Ik ben sowieso wat blessuregevoelig (ook met niet gewichts-gerelateerde blessures) dus dat helpt ook niet echt. Wel heb ik altijd een redelijke basisconditie gehad en nog steeds. Anders was het nog veel erger geweest.

En psychische problemen drijven mensen heel ver, helaas. Ook zullen mensen die geen vluchtmogelijkheden meer hebben een grote kans hebben om op een keer besluiten er een eind aan te maken.

En ik heb weleens een periode gevast. Niet gezond, daar ben ik me van bewust. Maar het is veel makkelijker om 10 dagen helemaal niets te eten dan 10 dagen strak aan een dieet te houden. Want dat is een groot onderdeel van het probleem.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:49

:') overconditie...wat een woord nog nooit van gehoord dacht eerst dat er bedoelt was dat we te sportief waren...dacht nog loop es rondje rotterdam

Maar goed dit is een pijnlijk onderwerp met alle gevolgen van dien.
Hier kun het beste niet over discussieren wat me wel meer opvalt in de cultuur waar eten belangrijk is en gezien wordt als iets wat je met je familie doet, die personen zijn vaak dikker.

Aangezien langzamerhand meer donkere mensen komen dan blanken, wordt de bevolking ook wat zwaarder maar dat wil niet zeggen ongezonder.

Tuurlijk MO is een uitzondering en niet gezond