eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:25

Ik heb lenzen (welke ik zelf betaal) en gebruik de nuvaring, waarik ook 30,- per doosje van 3 ringen moet betalen.
Verder ga ik nooit naar de dokter oid.
Afgelopen jaar moest ik m'n entingen a 360,- ook zelf betalen.

Maar wel elke maand 120,- aan verzekering betalen.
Heb wel een slecht gebit, dus die wil ik er wel in hebben.
Heb al 100x meer betaald als waarvan ik geprofiteerd wordt.
De zorg die ik later nodig heb heb ik in m'n jongere jaren dan al lang en breed betaald.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:34

ivy_power89 schreef:
Het gaat mij erom dat er wel in die mensen geinvesteerd wordt, en dat de ER omhoog gaat omdat we in een crisis zitten.
Het zou nederland een boel geld schelen........

Het eigen risico gaat omhoog omdat de politiek te beroerd is om een samenhangende visie te bedenken. Om eens echte keuzes te benoemen en te maken. En om de zorg weer een beetje meer om zorg en mensen te laten draaien en minder om declaraties, verzekeringen, statistieken en geld. (Wat vinden wij een aanvaardbaar niveau van zorg - welke dingen zijn we bereid te laten om de kosten te drukken, wanneer moeten welke zorgkosten nog gemaakt worden, welke mensen laten we bewust pijn lijden of doodgaan.)

Dit zijn nonkeuzes. Ze maken het leven voor de betrokkenen een heel stuk vervelender, maar structureel lost het niets op, zet het niet eens zoveel zoden aan de dijk. Het zelfde probleem (en dezelfde keuzes) spelen volgend jaar weer, en het jaar daarna weer... En het maakt chronisch zieken steeds machtelozer en weerlozer. Maar een gezondere samenleving krijgen we er niet van, in geen enkel opzicht.

Citaat:
Dan is het toch niet meer dan normaal dat je iemand die vast in dienst is naar een arbo arts/huisarts stuurt?

Het ligt eraan wat het doel is. Als het gaat om een simpele verklaring van de huisarts dat iemand ziek is (bv bij een kortdurende griep of verkoudheid), dan is dat niet helemaal terecht gebruik van de normale medische zorg. Een arboarts is om te beoordelen of iemand al dan niet arbeidsongeschikt is door ziekte, niet de huisarts.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:55

gohya schreef:
Deze bezuiniging in de zorg kunnen de VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie dan wel willen,maar hebben alleen zij het voor het zeggen? Er is geen eens een kabinet,wie zegt dat hun dit kunnen waar maken? De SP en PVV hebben ook wat te zeggen en die gaan hier nooit mee akkoord,althans de SP niet.
Maak je nu nog niet druk,wacht gewoon af,je ontkomt er toch niet aan áls het door gaat,als je je nu druk gaat maken.Daarmee veranderd er helemaal niets.Ga dan alvast nu sparen voor die 400,- ER,dan zit je straks niet in de problemen.
Ik ben het er uiteraard ook niet mee eens,maar als het door gaat [wat ik niet geloof] dan is het gewoon zo.
Niemand die er als burger iets aan kan veranderen.

Maar ik kan het verkeerd gelezen hebben, maar het akkoord kwam toch ook van de SP, althans die ondersteunde het? *gaat zoeken naar bron*.

Weet je, dat er bezuinigd moet worden, dat snapt iedereen nog wel..maar waarom moet het op zulke belangrijke dingen, die de burger staande houd en nog in inkomste voorziet?
Stel je voor, wij hebben een hoefsmederij..we merken behoorlijk van de recessie, paarden worden verkocht, gaan naar de slager, mensen lopen een ronde achter met betalen etcetc. Nu de BTW omhoog zal gaan, moeten wij genoodzaakt ook omhoog..want als je omrekent wat je overhoud aan een beslagbeurt, daar staat iemand in een supermarkt nog beter voor en nog in loondienst safe ook.
Met als gevolg dat als we duurder worden, er terugloop zal ontstaan..maar we móeten wel, want de vaste lasten worden almaar duurder, eveneens de diesel, de inkopen etcetc..
Voor zowel ons met een eigen bedrijf is dit niet meer te doen als dit zo doorgaat (want je hebt nergens recht op), maar voor de klanten ook niet, een paard houden is ook niet meer leuk voor ze zo als alles zo duur wordt. Ik weet het, een paard houden is een luxe..maar toch, het moet toch niet zo zijn dat men zn hobby moet gaan verkopen straks door deze ellende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:00

Ik kan me wel vinden in de standpunten van wildgirl. Het is een forse stijging maar het aantal volksziekten en welvaartsziekten gaan wellicht op die manier wel omlaag omdat men eens na gaat denken over waten bijv eet en over wat men zichzelf aanpraat. Ik word echt ontzettend moe van alle zeurderige types die zichzelf gewoon gekke dingen aanpraten of die zichzelf volvreten en later suikerziekte ontwikkelen. Nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen, maar het zijn pure welvaartsziekten waarvan ik er nog wel een aantal op kan noemen. Ons land is zogenaamd te vol: misschien moeten we heel ouderwets maar eens gaan kijken naar de survival of the fittest.

En bezuinigen op salarissen van politieke figuren is mi echt uit den boze. Daar kan je pas over oordelen als je een zelfde verantwoordelijkheid draagt en wanneer je zelf zoveel uren draait.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:03

Sorry, ik heb geen medelijden met mensen die hun paard moeten verkopen. Noem me hard en kil, maar dat is toch echt luxe.
Als je je eigen gebroken been niet kunt betalen en je hebt al niets meer in je leven, dát vind ik wel erg.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:08

en als je nou je kind door dit soort dingen niet meer kan bieden wat nodig is, moet je die dan maar ook wegdoen?
(ik zie mn paard namelijk als kind, en zo zullen er wel meer wezen)
ik heb hem aangeschaft toen de ziekenfonds nog 40 GULDEN per maand was, toen was dit makkelijk te betalen allemaal, maar nu wordt het je haast onmogelijk gemaakt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:10

phormicola schreef:
Sorry, ik heb geen medelijden met mensen die hun paard moeten verkopen. Noem me hard en kil, maar dat is toch echt luxe.
Als je je eigen gebroken been niet kunt betalen en je hebt al niets meer in je leven, dát vind ik wel erg.

Dat is geen vergelijk, een gebroken been behandelen valt onder de basisverzekering en deze is verplicht. Dus iedereen in Nederland wordt aan zijn gebroken been behandeld, zonder dat dit onder het eigen risico valt.
Ik betaal € 165 per maand aan premie. Ieder half jaar betaal ik € 220 voor multifocale lenzen. Vorige maand nog een bijbetaling voor een kroon van € 290. Ik kan het gelukkig betalen, maar ik vind het wel een hoop geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:11

KellyG schreef:
en als je nou je kind door dit soort dingen niet meer kan bieden wat nodig is, moet je die dan maar ook wegdoen?
ik heb hem aangeschaft toen de ziekenfonds nog 40 GULDEN per maand was, toen was dit makkelijk te betalen allemaal, maar nu wordt het je haast onmogelijk gemaakt

Als je een paard als een kind ziet, dan is het mi sowieso al een vreemde situatie. Een paard is nog altijd een luxe. Een kind in zekere zin ook maar wel op een natuurlijke wijze.
Zometeen krijgt men nog huisdierbijslag naast kinderbijslag. Aiai

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:13

phormicola schreef:

Oh ik snap je absoluut hoor..de zorg gaat voor alles en dan is een paard idd een luxeprobleem..maar ik bedoelde vooral dat door alle bezuinigingen, alles naar de knoppen gaat wat je ooit opgebouwd hebt en dat het dan ook nog zover kan gaan lopen dat je je ontspanning moet verkopen, dat vind ik gewoon in en in triest.
dat is met alles overigens, dus niet alleen het feit van een paard houden hoor..dat is immers het eerste waar je op zult gaan bezuinigen..waarschijnlijk.
Dus snap je standpunt zeker weten..maar triest vind ik het wel..
en hoop ook dat het niet zover hoeft te komen.

Huisartsenbezoek etc wordt overigens gewoon vergoed hoor..het gaat om de medicatie..een been ingipsen valt daar dus niey onder, en imo wordt dan gewoon vergoed? Behalve de medicatie dus niet?
Althans, vb, ik ga naar tandarts, uitgebreid verzekerd op dat moment...fotos nemen zaten er niet bij, dus huppa, dat wordt van eigen risico afgehaald..tandartsbezoek en de controle en normale dingen, die werden wel vergoed..ik geloof dat dit ook gewoon zo blijft?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:15

Electra63 schreef:
Dat is geen vergelijk, een gebroken been behandelen valt onder de basisverzekering en deze is verplicht. Dus iedereen in Nederland wordt aan zijn gebroken been behandeld, zonder dat dit onder het eigen risico valt.

Valt wel onder eigen risico hoor. (Overigens zal het een kwestie van tijd worden dat ook het gebroken been als eigen schuld gezien wordt en er dus nog minder vergoed wordt.)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:20

KellyG schreef:

Dan had je wellicht niet aan kinderen moeten beginnen, en ik geef je te kennen hoéveel mensen er zijn die net boven het minimumloon zitten en rustig keer op keer zwanger raken, bah, heel erg bah is dat imo.
Daarnaast, zolang jij een paard vergelijkt met een kind denk ik dat er iets mis is met jouw realiteits-zin en nee, JIJ maakt het jezelf onmogelijk, niet iemand anders :7

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:20

Marion71 schreef:
@Kelly, maar dat weet je dus 9 maanden van tevoren. Elke maand wat opzij zetten. Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen voorstander, maar vind dat er door een aantal wel errug wordt geklaagt. De bezuinigingen raken ons allemaal. Ook mij, en ik ben geen grootverdiener maar ik ben wel bereid om mijn steentje bij te dragen. Als mensen dat niet kunnen, hebben ze recht op een toeslag.

En wat als je dat nou ook niet kan? En net aan alles rond krijgt of de laatste week zelfs de kasten leeg sprokkelt om toch nog een maaltijd in elkaar te draaien?
want die mensen zijn er ook
en dan hebben ze al een zorgtoeslag gehad, zo een vetpot is dat niet hoor
of je verdiend net ff te veel, zodat je amper tot geen toeslag krijgt.....

maar je betaald wel een huur van 650,- en dan woon je alleen in een kaal huis, nu de rest nog....
er is op een gegeven moment geen cent meer over bij gewone burger.......

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:24

Rowdine schreef:
Ik kan me wel vinden in de standpunten van wildgirl. Het is een forse stijging maar het aantal volksziekten en welvaartsziekten gaan wellicht op die manier wel omlaag omdat men eens na gaat denken over waten bijv eet en over wat men zichzelf aanpraat. Ik word echt ontzettend moe van alle zeurderige types die zichzelf gewoon gekke dingen aanpraten of die zichzelf volvreten en later suikerziekte ontwikkelen. Nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen, maar het zijn pure welvaartsziekten waarvan ik er nog wel een aantal op kan noemen. Ons land is zogenaamd te vol: misschien moeten we heel ouderwets maar eens gaan kijken naar de survival of the fittest.

En bezuinigen op salarissen van politieke figuren is mi echt uit den boze. Daar kan je pas over oordelen als je een zelfde verantwoordelijkheid draagt en wanneer je zelf zoveel uren draait.

Wat mij betreft mogen ze longkanker patienten die aantoonbaar langer dan 5 jaar gerookt hebben best behandelen op eigen kosten, geen geld? jammer dan.
En ja, ik rook zelf ook, ben dus niet zo hypocriet dat ik alleen maar naar anderen wijs.
Hetzelfde met kunstknieen door zwaarlijvigheid(zonder medische aantekening), en ja, ook ik heb 20 kg teveel aan mijn lijf maar mag ik daardoor terugvallen op de duurbetaalde centjes van anderen?
Als onze maatschappij eens wat meer verantwoordelijkheid ging dragen, eens wat harder ging werken, liever 40 upw in de kas staat dan thuis met een uitkering op de bank...dán pas gaat er wat veranderen en tot die tijd, kom maar door met die bezuinigingen, erger dan dit kan het toch al bijna niet...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:26

Ojajoh schreef:
Marion71 schreef:
@Kelly, maar dat weet je dus 9 maanden van tevoren. Elke maand wat opzij zetten. Begrijp me niet verkeerd: ik ben geen voorstander, maar vind dat er door een aantal wel errug wordt geklaagt. De bezuinigingen raken ons allemaal. Ook mij, en ik ben geen grootverdiener maar ik ben wel bereid om mijn steentje bij te dragen. Als mensen dat niet kunnen, hebben ze recht op een toeslag.

En wat als je dat nou ook niet kan? En net aan alles rond krijgt of de laatste week zelfs de kasten leeg sprokkelt om toch nog een maaltijd in elkaar te draaien?
want die mensen zijn er ook
en dan hebben ze al een zorgtoeslag gehad, zo een vetpot is dat niet hoor
of je verdiend net ff te veel, zodat je amper tot geen toeslag krijgt.....

maar je betaald wel een huur van 650,- en dan woon je alleen in een kaal huis, nu de rest nog....
er is op een gegeven moment geen cent meer over bij gewone burger.......

Als je als alleenstaande het minimumloon krijgt + alle toeslagen en subsidies dan zit je op een 1500 netto in de maand, daar kan je in 99% van de gevallen prima 50 euro per maand van wegzetten ;-)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:27

Wildgirl schreef:
Wees blij dat er in Nederland goede zorg bestaat en wil niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, of maak keuzes in je leven(dus niet beginnen aan kinderen of paarden) als je toch koste wat kost een duurdere levenstijl wilt doorvoeren.
Maar ga het niet op het bordje schuiven van hardwerkende,ambitieuze mensen die nagenoeg altijd een heel lang traject hebben moeten doorlopen om in de financiele schaal te belanden waarin ze nu zitten.

zo he, die is wel heel kort door de bocht,misschien kan jij ook eens verder denken?
wel eens gedacht aan het feit dat je een goede baan kon hebben, kindje enz en dan ineens ongewild zijn leven op zn kop vliegt waardoor je terecht komt in een veel lager betaalde baan en het kindje er al is?
want hardwerkende ambitieuze mensen kunnen ook zo aan de kant geschoven worden, sta je dan he.......je handje op de houden in de ww en heb je een dure levenstijl want ja dat kon en moet je ineens je paard weg doen en lopen de rekeningen op

soms is het dus geen keuze......

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:32

Wat een drama weer en wederom grotendeels onterecht.
Mensen met een minimum inkomen ontvangen zorgtoeslag en wrs ook nog heel veel andere toeslagen. Ook bij een dergelijke verhoging van het ER - ALS DIE ER AL KOMT- zullen zij gecompenseerd worden. De groep die daar allemaal net buiten valt, fulltime werkt voor een minimum loon, is veel meer de pisang. Gek genoeg hoor ik die hier niet.
Overigens betaal ik slechts € 116 per maand: aanvullend verzekerd, geen extra eigen risico, inclusief uitgebreide tandarts verzekering. Een beetje shoppen levert ook heel veel op.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:34

Ohjajoh, tuurlijk, pech hebben kan altijd...maar de meeste mensen met kinderen die ik ken die goed verdienen houden er zeker in deze tijd rekening mee dat ze buiten de boot kunnen vallen en zetten dus iets opzij cq investeren ergens in, voor later ;-)

Anoniem

Wildgirl schreef:
Rowdine schreef:

Wat mij betreft mogen ze longkanker patienten die aantoonbaar langer dan 5 jaar gerookt hebben best behandelen op eigen kosten, geen geld? jammer dan.
En ja, ik rook zelf ook, ben dus niet zo hypocriet dat ik alleen maar naar anderen wijs.
Hetzelfde met kunstknieen door zwaarlijvigheid(zonder medische aantekening), en ja, ook ik heb 20 kg teveel aan mijn lijf maar mag ik daardoor terugvallen op de duurbetaalde centjes van anderen?
Als onze maatschappij eens wat meer verantwoordelijkheid ging dragen, eens wat harder ging werken, liever 40 upw in de kas staat dan thuis met een uitkering op de bank...dán pas gaat er wat veranderen en tot die tijd, kom maar door met die bezuinigingen, erger dan dit kan het toch al bijna niet...

Dit vind ik he fair van je en kan niet anders dan het met je eens zijn. Zelf je leven kapot maken; dan maar zelf betalen. In NL is fastfood niet goedkoper dan een verse maaltijd dus ik snap echt niet waar bijv alle zwaarlijvigheid vandaag komt (uiteraard medische gevallen uitgesloten) Moet je eens kijken wat zwaarlijvigheid met zich mee brengt; nieren die kapot gaan,aders die dichtslippen, gewrichten die kapot en gaan en laten we de maagerkleining niet vergeven omdat men niet meer op eigen houtje af kan vallen. Schrijnend vind ik dat. En de bevolking maar betalen omdat zij zichzelf niet in bedwang kunnen houden.
Maar dit geldt ook voor drugsgebruikers, en bijv idd rokers.
Overigens vind ik persoonlijk ADHD en Add ook een broertje van de volksziekten. Nog nooit zijn zoveel mensen gediagnostiseerd met deze aandoening. Vroeger leefde men er toch ook mee??

Shadow0

Ojajoh schreef:
wel eens gedacht aan het feit dat je een goede baan kon hebben, kindje enz en dan ineens ongewild zijn leven op zn kop vliegt waardoor je terecht komt in een veel lager betaalde baan en het kindje er al is?

Ja, het leven kan zo onverwacht zoveel pech in petto hebben... ik denk bv aan een vriendin van vroeger. Een heel normaal gezin: vader goede baan, moeder zwanger van het tweede kind, niets aan de hand. Maar tijdens de zwangerschap werd de vader ernstig ziek en overleed (kanker) op 27-jarige leeftijd. Moeder bleef alleen achter. Enkele jaren later moest ze een operatie ondergaan die misliep, waardoor ze arbeidsongeschikt raakte. En dan zit je thuis met twee kinderen aan het minimum - en daar is niets te plannen aan.

Wij zijn een maatschappij met veel rijkdom. Het is crisis, er moet hervormd worden, maar we blijven een maatschappij waarbij we echt nog wel kunnen kiezen om behoorlijke zorg mogelijk te maken. En het verhogen van eigen risico (zodat we alleen de mensen die al de pech hebben gehad om ziek te worden - in vrijwel alle gevallen is het namelijk pech, en niets anders - extra benadelen) is m.i. zo'n verkeerde en asociale weg.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:35

Wildgirl schreef:
Als je als alleenstaande het minimumloon krijgt + alle toeslagen en subsidies dan zit je op een 1500 netto in de maand, daar kan je in 99% van de gevallen prima 50 euro per maand van wegzetten ;-)

Nogmaals kijk eens verder dan je neus lang is........
jij gaat er van uit dat iemand dat geld krijgt wat jij opnoemt
nou dat is in de praktijk wel anders

maar goed jij leeft niet op koffie,water en brood elke dag dus zal dat inzicht nooit krijgen....
dat noem ik nou bah....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:36

Wildgirl schreef:
Ohjajoh, tuurlijk, pech hebben kan altijd...maar de meeste mensen met kinderen die ik ken die goed verdienen houden er zeker in deze tijd rekening mee dat ze buiten de boot kunnen vallen en zetten dus iets opzij cq investeren ergens in, voor later ;-)

een potje leeft niet eeuwig.... :7

vind wel dat er door sommige wel heel simpel gedacht wordt hoor....
klinkt theoretisch allemaal prachtig,maar is in de praktijk niks van waar

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:38

Wildgirl schreef:
Rowdine schreef:

Als je dat gaat voorstellen, waar is dan de grens? Verkeersongelukken, sportongelukken, werkgerelateerde ziekten? De zorg in Nederlans is gebaseerd op solidariteit en dat wil ik graag zo houden.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:38

Hoe weet jij of je die hier niet hoort Marion? Niemand spreekt hier over hoeveel die per maand te besteden heeft..
Geen huurtoeslag, net erboven, weinig tot geen zorgtoeslag, net erboven en ga zo maar door..je kan nog beter die 100euri in de maand minder verdienen, dan heb je recht op meer, dan op deze manier..dan val je net buiten de boot met alles..en ik denk JUIST dat deze mensen een probleem hiermee hebben en niet perse de allerlaagste inkomens..maar degene die er net bovenvallen..

en Wildgirl met alle respect, snap je standpunten, maar zo zwart wit ligt het niet..helaas..1500 netto per maand? Minimuminkomen, met de toeslagen? Nee hoor, zo is het helaas niet..er zijn zo vreselijk weinig mensen met een spaarpotje, zelf niet een paar honder euro aan spaarpotje in sommige huishoudens..dan valt er niets opzij te leggen, op te snoepen..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:39

Rowdine schreef:
Overigens vind ik persoonlijk ADHD en Add ook een broertje van de volksziekten. Nog nooit zijn zoveel mensen gediagnostiseerd met deze aandoening. Vroeger leefde men er toch ook mee??

ja, en heel veel van deze mensen hadden problemen in het leven, konden niet mee komen met een normale opleiding, konden geen baan behouden en werden het uitschot van de straat...
nu kunnen die mensen op een normale manier functioneren door de onderzoeken,medicijnen en therapieën

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:39

flicka schreef:
De premie alsook het eigen risico moeten inkomensafhankelijk worden, dat is het eerlijkst.

Imo is het het eerlijkst als iedereen voor de zelfde behandeling hetzelfde bedrag zou betalen. Mensen met een hoger inkomen betalen (veel) meer inkomstenbelasting wat om aan de zorg ten goede komt, en ze ontvangen geen zorgtoeslag. Op die manier betalen "de rijken" dus al (veel) meer dan de mensen met een laag inkomen.