asociaal rijgedrag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:37

Babsiej schreef:
Dus kort samengevat TS hield zich aan de regels, de kerende chauffeur had kunnen wachten het was immers een rustige weg, en dan is TS asociaal...

Bijzondere blik op situaties..

TS heeft geen gelijk gehad omdat inhalen op dit moment een gevaarlijke situatie op zou leveren.

Ik zie dat ik een beetje spuit 11 ben.
Maar mensen die anderen dwingen om achteruit te rijden omdat ze mogelijk een inschattingsfoutje hebben gemaakt (of anders aso zijn als het geen fout was) nee bedankt.

Ik rij bijna dagelijks over een smalle kronkelige weg met water, en de regel is 'de waterkant heeft voorrang' (die kan niet uitwijken :+ ) maar je wil niet weten hoeveel mensen op die weg belanden en denken 'o hellup wat nu' als ik eraan kom.
Ik kan natuurlijk wel doordrammen en die mensen het talud af laten storten, maar ik ken die weg beter, kan waarschijnlijk beter achteruit rijden, dus ik vind het veiliger om dan maar hoffelijk te zijn.

Ik heb het 1x niet gedaan en die vent met zijn te dikke BMW ging ook niet achteruit (ik denk dat hij dat niet durfde maar niet toe wou geven) en ik heb wel 10 minuten staan gebaren, omdat ik een S-bocht achteruit moest langs water en hij gewoon recht achteruit kon steken, maar uiteindelijk had zich zo'n rij toeterende auto's gevormd dat ik maar achteruit ben gegaan wat uiteindelijk veel lastiger was dan toen ik het metéén had gedaan.
Oeww toen was ik wel boos, trouwens :x

*edit
De situatie van rotondes wordt hier ook vaak beschreven en ja ik heb er ook een bloedhekel aan dat die kl*** fietsers als een gek die rotonde op komen rijden zonder te kijken, zo van "ik heb voorraang, wegwezen ik heb voorrang" dat ik tegenwoordig met al die rare situaties (in de ene plaats hebben ze wel voorrang, in de andere niet) wel kan begrijpen dat automobilisten liever stoppen dan een fietser onder hun bumper hebben.
Ik zie liever helemaal géén voorrang voor fietsers maarja.

unicorn_kiss

Re: asociaal rijgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:28

Ik had in geval van TS ook even gewacht. Ik moest ooit in het centrum van Gent achteruit de baan oprijden, terwijl er gek veel verkeer was. Bovendien was er op die plaats net een versmalling waar je maar met 1 wagen doorkon. Na lang wachten vond ik het toch tijd om mijn autootje voorzichtig achteruit te steken in de hoop dat mensen mij voorlieten, want wachten op voorrang was even geen optie gezien het drukke verkeer. Dus ik rij achteruit de rijbaan op (ene kan liet me netjes door) en zie in de verte een bestelwagen aankomen. Ik denk prima, die kan me duidelijk zien dus ik kan nog even doormanouvreren (kon niet in 1 keer de weg op).
Ik wil dus vooruit rijden, staat die bestelwagen echt pàl voor mijn neus. Chauffeur had blijkbaar niet het fatsoen om een paar seconden te wachten (en ik ben absoluut geen trage manouvreerder). Dit was dikke pech want geen van ons kon passeren, tenzij ik terug mijn parkeerplek in reed.
Wel, ik viel nog liever dood dan dat ik mijn auto terug inparkeerde. Heb dus een aantal minuten met gekruiste armen en boze blik blijven stilstaan, met toeterende file tot gevolg. Maar wat was ik kwaad zeg. Ik ben dan wel altijd zo netjes in het verkeer. Uiteindelijk heeft de beste man zijn best gedaan om zijn wagen te verzetten. Maar tjee je kan toch wel even netjes wachten ookal heb je op dat moment voorrang

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:49

Beste bokkers,

Eerlijk gezegd ben ik mij rot geschrokken wat dit topic teweeg heeft gebracht.
In eerste instantie had ik het geopend omdat ik nogal ontdaan was over de reactie van de kerende man.
In mijn ogen was ik niet de asociale rijder in dit verhaal maar ik vond het handelen van de kerende man niet echt netjes.
Niemand van de reagerende is er bij geweest en ik heb het geprobeerd zo goedmogelijk te verwoorden, blijkbaar niet goed genoeg daarom probeer ik het nog 1 maal te verwoorden.

Het betrof een vrij brede weg in een bedrijven gebied zonder middenstreep, normaal gesproken is die weg vrij druk maar wegens de vakantie was het er super rustig.
Er werd niet hard gereden en er was voldoende overzicht (in mijn ogen voor alle partijen)
De partij voor mij koos er voor om te remmen dus nam in snelheid af maar stond nog niet stil toen ik (na goed de situatie overzien te hebben) besloot haar op mijn normale tempo voorbij te rijden. Dus niet scheuren oid of proberende nog net ergens door te glippen wat mensen hier in het topic zelf allemaal aanvullen…
Nogmaals dit is een snelle beslissing die je op dat moment maakt en in mijn ogen kon het op dat moment makkelijk omdat de kerende partij op dat moment ook stil stond (met de achterkant van zijn auto dus in de parkeerhaven en ik schat met de neus van zijn auto 2 meter op de weg, van een weg die geschat zeker wel 10 meter breed is.
Ik had ook helemaal geen intenties met kwade bedoelingen zoals ook al gesuggereerd is in dit topic.
Op het moment dat ik dus naast de remmende vrouw reed zie ik dat de kerende man vooruit rijd (Btw, de remmende vrouw stond ook nog niet stil op dat moment) en daarop ben ik ook gaan remmen, normaal zonder noodstop. De kerende man ging stil staan met de linkervoorkant voor mijn rechtervoorkant en begon toen direct tegen mij (dwingend) te gebaren dat ik achteruit moest waarop op dat moment bij mij ook van alles door het hoofd flitst. In mijn ogen was de man met een bijzondere verrichting bezig en had hij makkelijk kunnen wachten met gas geven om passerende voertuigen voor te laten gaan dus ik had zoiets van “ja doeg” heb daarop gereageerd dat hij dan maar achteruit moest. Toen de kerende man zijn zin niet kreeg pakte hij dus zijn mobiel en begon mij te fotograferen.
Het hele handelen van de kerende man vond ik zo raar en dan ook vooral dat hij mij ging fotograferen dat ik daarom een topic (helaas in een opwelling) gestart was.

Inmiddels heb ik al van verschillende bokkers begrepen dat ik hier blijkbaar de meest verschrikkelijke weggebruiker ooit ben en daar heb ik ook al mijn excuses voor aangeboden.

Toch wil ik nog vermelden dat ik naar de rijschool van mijn buurvrouw ben gegaan om het hele voorval voor te leggen.
Hier waren 5 rij-instructeurs aanwezig die mijn verhaal aangehoord hebben en die de bewuste weg ook kennen. Ze vonden allemaal op geen één uitzondering na dat ik in mijn recht stond en dat ik bij een rijexamen hiervoor niet gezakt zou zijn. Moet ik er wel bij zeggen dat 1 rij-instructeur wel de opmerking maakte dat een examinator op dat moment waarschijnlijk wel een kanttekening had geplaatst over het sociale aspect in het verkeer….

Nogmaals wil ik melden dat ik normaal een vrij nette rijder ben met ruim 22 jaar rijervaring die nog nooit noemenswaardige brokken heeft gemaakt in het verkeer.
En ik vind het behoorlijke schokkend om te lezen hoe sommige bokkers hun vrij ongezouten mening geven over iemand die ze niet kennen en over een voorval waar ze niet bij zijn geweest.

Ik heb mijn lesje wel geleerd en vraag bij deze een slotje aan voor dit topic.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:00

een slotje kun je niet aanvragen lijkt me, er is gewoon een discussie ontstaan maar de uitkomst van het topic was niet wat jij ervan had verwacht.
Ik blijf erbij dat het niet sociaal van je was om in te halen en ook gevaarlijk. Ook al zou de vrouw voor je een voorrangsfout (al dan niet met opzet) hebben gemaakt, jij maakte de situatie gevaarlijker door in te halen. Want de uitdraaiende man anticipeert op de actie van de vrouw en gaat er dus niet vanuit dat jij er nog omheen komt rijden, daarin schuilt het gevaar.

Wat ik me wel afvraag; mocht een soortgelijke situatie zich ooit nog een keer voordoen, hoe zou je dan reageren?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:05

Ik zou niet te zwaar tillen aan deze discussie, het is maar internet.
Deze discussie loopt ook uit de hand (al vind ik dat persoonlijk wel meevallen), doordat sommigen allerlei voorbeelden erbij gaan halen en proberen hun gelijk te halen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:44

Ik ben het wel met TS eens. Natuurlijk zal het niet het meest sociale zijn wat ze ooit heeft gedaan, maar moet de bestuurder dan maar foto's van haar gaan maken? Dat is toch van de zotte?

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:49

Nou ja, wellicht dat de vrouw voor jou een handgebaar maakte, waarmee ze aangaf dat de keerder verder mocht gaan en zij wel even ging wachten.
Ik vind het van jullie beide niet handig, maar zeker van jou niet. Jij kunt zelf de situatie waarschijnlijk goed overzien, maar anderen op deze manier niet. Ik zou me ook rotschrikken, als er achterlangs ineens een auto aankomt.
Hoewel foto's maken overdreven is natuurlijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:38

tuurlijk slaat dat nergens op, maar dat staat los van het rijgedrag van alledrie de partijen.