breng jij je kind nog naar de opvang ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hou jij je kind liever thuis?

Ja, ik vertrouw het niet meer en hou mijn kind liever bij me
40 (28%)
Nee hoor, dit zijn extreme gevallen, de meeste kinderdagverblijven zijn prima
102 (71%)

Totaal aantal stemmen: 142

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:47

Vechtsport wil ik mijn kinderen ook op doen later. Maar vooral omdat mijn vriend en ik jiu jitsu erg gaaf vinden, en ik kan me nauwelijks voorstellen dat een kind van ons het niet leuk zou vinden :) Als ze het leuk vinden, mooi, zo noet, gaan ze toch hoe dan ook een cursus zelfverdediging doen. Dat komt altijd van pas :j

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:57

Daarom ben ik dus ook van plan om eerst eens een kijkje dan met hem er te gaan nemen en dan pas in te schrijven. 0
Vjestagirl schreef:
XFiemoX schreef:
doordat ik hem wil inschrijven met 5.5 jaar bij een kickbox school.

En als je kind dat niet wil?

Margaretha inderdaad zelfverdediging is tenslotte erg belangrijk en ook fijn dat je uitstekend voor je zelf kunt op komen in deze nogal ''harde wereldje'' .

Ik denk ook wel dat mijn zoon het machtig mooi zal vinden om er naar toe te mogen gaan.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:59

zo...en nu ga ik even voor mijn vak opkomen!
de laatsete jaren is er in kinderopvangland ENORM veel veranderd, er zijn zoveel nieuwe wet en regelgevingen gekomen dat het bijna niet meer leuk wordt om er te werken. BIJNA dan ..want met veel plezier ga ik iedere dag naar mijn werk, geniet ik van andermans kinderen en pas er nog beter op als op die van mn eigen (bij wijze van spreken)
Er is voortaan zoveel controle verplicht dat ook ik mn kinderen met een gerust hart wegbreng. Natuurlijk heb je als ouder ook een grote rol bij het uitzoeken van je kinderopvag. Ga eens kijken en plaats je kind niet bij de eerste de beste in de buurt omdat dat lekker makkelijk is met halen en brengen. Geloof me in de praktijk is dat toch echt nog een vaak gehoorde uitspraak. Kijk goed om je heen, praat met leidtsers en andere ouders. Stel vragen en durf kritisch te zijn daar kunnne wij echt wel tegen. we hebben niks te verbergen, vraag zelfs eens of je een puur uurtjes mee mag kijken hoe het er aan toegaat. E nvertrouw je het niet dan niet doen.
Mensen vergeten ook dat een kdv erg goed is voor de ontwikkeling van kinderen, want zeg nou eerlijk welke ouder heeft er nu nog tijd en zin om iedere dag uren met zn kind te knutslen tekenen liedjes zingen etc. etc.

Helaas zijn er inderdaad een paar rotte appels die het vak bijna kapot makern..heel erg jammer voor de rest van de leiders/leidsters die iedere dag met hart en ziel aan het werk gaan

nicci88

Re: breng jij je kind nog naar de opvang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:20

Helemaal met je eens marisje!
Zoals ik al zei, soms heb je geen keuze.
Ja ik moet werken en ja ik studeer ook nog.
En nee ik heb geen ouders of schoonouders die kunnen oppassen.

Moet ik dan steun gaan trekken bij de uitkering (al gaat dat niet zo makkelijk meer)?
Nee daar pas ik voor.

En ja het vergt misschien wat zoek werk en je weet het nooit 100% zeker.
maar ik heb toch wel zo goed gezocht dat ik kan zeggen dat ik de opvang voor 99% vertrouw.
Anders zou ik mijn dochter er nooit heen laten gaan.
Mijn dochter is voor mij ook nummer 1, ondanks dat ik haar naar de dagopvang breng.

Maakt dat mij een slechte moeder?
Nee absoluut niet.
Ik vecht voor een betere toekomst door te werken en te leren.
En daar ben ik trots op!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:08

Ik zeg toch ook niet dat ouders slecht zijn als ze hun kind(eren) naar een kdv brengen?? :?

Marisje sowieso ligt een kdv mij absoluut niet ik vind persoonlijk een PSZ net een tikkeltje beter omdat ze daar toch net wat meer leren dan op/bij een kdv. En een PSZ puur ook gericht is om de stap tot naar de basisschool een stuk aantrekkelijker/beter te doen maken.

Ik pas er dan absoluut voor en knutsel/teken/zing liedjes/lees voor etc graag voor mijn kind ben er uren mee bezig tenzij hij eventjes voor zichzelf iets wilt doen dan vind ik dat ook prima. Maar daarna als ie weer meer wilt doen zeg maar sta ik er 100% weer voor hem klaar. En omdat mijn zoon niet naar een kdv gaat wil niet zeggen dat ie niet onder andere kinderen komt, ik neem hem vaak overal mee naar toe voor leuke activiteiten zoals oa dierenpark,kinderboerderij,speelparadijs,zwembad zodat hij ook te maken krijgt met andere kinderen maar ook in onze familie zijn kinderen die variëren in elke leeftijd van 0 t/m 13 jaar.

Het is puur ook dat ik niet persé hoef te werken ivm mijn partner ruimschoots verdiend, maar als ik alleenstaand was geweest had ik in een heel andere positie gezeten natuurlijk elke ouder(s) wilt het aller beste voor zijn/haar kind(eren).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:02

XFiemoX schreef:
Marisje sowieso ligt een kdv mij absoluut niet ik vind persoonlijk een PSZ net een tikkeltje beter omdat ze daar toch net wat meer leren dan op/bij een kdv. En een PSZ puur ook gericht is om de stap tot naar de basisschool een stuk aantrekkelijker/beter te doen maken.

veel kinderdagverblijven zijn tegenwoordig ook gericht op voorbereiding voor de bassischool. dat een KDV dat niet zou doen is dus een beetje achterhaald.
bij het dagverblijf van m'n dochtertje doen ze ook de dingen die ze op een PSZ doen. als voorbereiding voor de basisschool.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:10

Tieme kan wel zo wezen maar dan nog vind en blijf ik erbij dat een PSZ altijd net dat ene puntje meer zal blijven behouden dan een kdv, maar dat is mijn mening wellicht omdat een kdv mij gewoon niet ligt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:16

PSZ is alleen zo onhandig kwa tijden. Van 9 tot 11.30.... :roll:
Welke werkende ouder krijgt dat voorelkaar?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:19

Mijn moeder was gewoon vrij op mijn psz dagen, maar die uurtjes benutte ze om ongestoord boodschappen te kunnen doen en een boek te lezen := da's ook wat waard

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:22

XFiemoX schreef:
Tieme kan wel zo wezen maar dan nog vind en blijf ik erbij dat een PSZ altijd net dat ene puntje meer zal blijven behouden dan een kdv, maar dat is mijn mening wellicht omdat een kdv mij gewoon niet ligt.

Mag ik vragen hoe je deze mening kunt onderbouwen? PSZ en kinderdagverblijf doen dus echt absoluut niet voor elkaar onder hoor.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:28

Kwestie van partime job en voor ons is het al erg handig dat mijn lief elke maandag al vrij is en aangezien onze zoon de maandagochtend en woensdagochtend zal gaan en ik een baan heb zal voor mij de woensdag een of vrije dag worden...
NatasjavE schreef:
PSZ is alleen zo onhandig kwa tijden. Van 9 tot 11.30.... :roll:
Welke werkende ouder krijgt dat voorelkaar?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:39

Nou mijn jongste gaat op mijn parttime dag naar de psz.eEn ja dan doe ik de boodschappen. Maar ik had hem graag twee dagen op de psz. Dat krijg ik echter niet voor elkaar vanwege werk.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:48

Ik heb ook gekozen voor het kdv in plaats van psz vanwege de tijden (werk wisselend dus moest soms ook wel eens werken op die dagen en dan is van 07.30 - 13.15 toch een stuk fijner dan van 09.00 tot 11.30) en vanwege het feit dat ik voor psz bijna helemaal geen kinderopvangtoeslag kreeg omdat psz toch meer 'voor de leuk' is om ze voor te bereiden op school en kdv toch echt meer voor opvang tijdens werk.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:19

Onze zoon is vroeger altijd naar een kdv geweest, ook al werkte mijn vrouw niet buitenshuis. Wij hebben met name voor een kdv gekozen omdat onze zoon enig kind is en hij in de groep eerder sociale vaardigheden leert dan bij thuis zitten met 1-2 volwassenen.

Verder denk ik wel dat je goed je ogen de kost moet geven en met het personeel moet praten om ellende te voorkomen. Helaas kan je niet alles voorkomen. Zodra je een nieuw leven op de wereld zet, kan er iets mee gebeuren. Daar kan je paranoïde over doen, maar zo zit het leven nou eenmaal in elkaar. In geval van een gemiddeld kdv denk ik dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.

En verder moet je je kind ook een goede opvoeding meegeven, dan kan je ze na een bepaalde tijd met een redelijk gerust hart loslaten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:14

Precies, maak je kind assertief, blijf communiceren en leer ze dat ze grenzen mogen stellen aan anderen.... Mijn kind had laatst last van een jochie op de NSO, die haar wilde zoenen. Daar was ze niet van gediend en toen is ze naar de begeleidster gegaan om dat even aan te geven. Ik kreeg een compliment van de NSO, dat mijn dochter het zelf al goed aangaf dat ze iets pertinent niet wilde. Zowel naar dat jochie, als naar de juffies. Bovendien vertelt ze me alles. Ik voed haar ook op met het idee dat ze alles met me kan bespreken. Alles. Ze merkt de veiligheid hierin, maar ook de steun, indien nodig. Uiteindelijk kan ik haar niet altijd behoeden voor rampspoed. Was het maar waar. En dat bedoel ik ook met leren los laten. Zodra je kind geboren is, begint het loslaat proces al.

Overigens heb ik ook een enigskind en die is nooit naar het KDV geweest. Wel vanaf haar tweede 2 en later 3 ochtendjes per week naar de PSZ. Daarnaast wonen we in een kinderrijke buurt en speelde/speelt ze veel buiten of thuis met anderen. Zo kan het dus ook. Wat ik merk is dat juist omdat ze alleen is, ze nog meer haar best moet doen om in contact te komen met andere kinderen. En dat doet ze dus ook heel goed. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:35

Twiggy2008 schreef:
Precies, maak je kind assertief, blijf communiceren en leer ze dat ze grenzen mogen stellen aan anderen.... Mijn kind had laatst last van een jochie op de NSO, die haar wilde zoenen. Daar was ze niet van gediend en toen is ze naar de begeleidster gegaan om dat even aan te geven. Ik kreeg een compliment van de NSO, dat mijn dochter het zelf al goed aangaf dat ze iets pertinent niet wilde. Zowel naar dat jochie, als naar de juffies. Bovendien vertelt ze me alles. Ik voed haar ook op met het idee dat ze alles met me kan bespreken. Alles. Ze merkt de veiligheid hierin, maar ook de steun, indien nodig. Uiteindelijk kan ik haar niet altijd behoeden voor rampspoed. Was het maar waar. En dat bedoel ik ook met leren los laten. Zodra je kind geboren is, begint het loslaat proces al.

Wauw, wat een stoere dochter heb jij! +:)+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:28

Dank je wel, Magrathea..... :o
Ik hoop dat we het zo kunnen houden, zowel qua assertiviteit als in de communicatie. Ik probeer dat haar in elk geval echt bewust mee te geven.
En voor de rest ben je uiteindelijk toch een beetje overgeleverd, want ze gaat gewoon steeds meer los in leventje. En zo hoort het ook.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:45

NatasjevE: dat lukt prima als je als werkende ouder onregelmatige diensten draait ;) ik heb alleen late diensten en slaapdiensten dus van 9 tot 11.30 is er altijd wel iemand die haar naar de PSZ kan brengen. Maar goed, ze gaat pas na de grote vakantie dus nu speelt het nog niet.

Discussie kind wel of niet naar de opvang (KDV of gastouder) hoeven wij gelukkig niet te voeren in huis. Door mijn diensten is opvang in bijna 90 % van de gevallen door onszelf op te lossen. Mijn man is thuis, of ik ben thuis. In de andere 10 % past een bekend familielid op en heel af en toe neem ik onze dochter van 2 wel eens een uurtje mee naar het werk. Vinden de bewoners prachtig.

Ik ga er vooralsnog vanuit (misschien naief) dat er op een KDV de intentie is dat er goed voor je kind gezorgd word. Met een gastouder hebben we positieve ervaringen, omdat ik net na de bevalling op een andere woonvoorziening met ook dagdiensten werkte hebben we daar tot onze dochter 11 maanden was gebruik van gemaakt. Ik denk dat het vooral verstandig is alert te zijn op signalen dat er iets mis is en ook te durven handelen vanuit je onderbuikgevoel. Daarnaast is het zoals anderen al aangeven heel goed om je kind zo jong mogelijk bewust te maken van wat wel en wat niet goed/gewenst is, en dat ze altijd hun eigen grenzen aan mogen geven hierin.

Je kind kun je niet 24/7 beschermen tegen het kwaad van buitenaf. Op straat, op school, bij de sportclub overal kunnen dingen gebeuren die je als ouder niet voor je kind wilt. Idd wat anderen aangeven het loslaten gebeurt al na de geboorte zodra je je kind ook letterlijk uit handen geeft, aan familie maar ook aan "vreemden" zoals zorgverleners etc. Dat hoort bij het leven. Altijd je kind bij je willen houden en overal tegen willen beschermen staat een gezonde ontwikkeling van je kind in de weg.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:38

Zo, ik lang opzoeken wat een psz is. Peuterspeelzaal dus. Ik zie het verschil met een Kinderdagverblijf niet zo, althans, ik zou het niet weten. Mijn zoon is op een "päiväkoti" geweest. Ik zou het idee als hetzelfde zien: je kind wat meer sociale vaardigheden bijbrengen. Overigens is het fijn als je in een kinderrijke buurt woont, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:50

joostvangestel schreef:
Zo, ik lang opzoeken wat een psz is. Peuterspeelzaal dus. Ik zie het verschil met een Kinderdagverblijf niet zo, althans, ik zou het niet weten. Mijn zoon is op een "päiväkoti" geweest. Ik zou het idee als hetzelfde zien: je kind wat meer sociale vaardigheden bijbrengen. Overigens is het fijn als je in een kinderrijke buurt woont, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Hahahaha....ik moest ook eerst heel goed nadenken wat in hemelsnaam psz is.... :') :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:18

Het leek ons indertijd ook een goed idee om onze zoon op een vechtsport te doen, maar hij wilde het zelf absoluut niet. Hij vond het zielig om andere kinderen zomaar pijn te doen... Inmiddels zit hij ruime tijd op Rugby en dat is echt een heel ruige sport, maar hier leren ze werkelijk wat discipline is. Hij is in de positieve zin veranderd en kan zeer goed voor zichzelf opkomen. Hij gebruikt zijn technieken niet buiten het veld, dat is iets wat ik bij andere klasgenootjes (die wel op vechtsporten zitten) helaas niet zie. Die hakken er meteen op los, terwijl mijn zoon het woordelijk oplost. Totdat.... en daar zijn ze inmiddels toch wel erg van onder de indruk in zijn klas. ;)
Onlangs was er een meisje uit zijn klas dat lastig gevallen werd door een klasgenootje (jongen). Ze werd op de grond gewerkt en ondanks dat ze schreeuwde dat hij op moest houden, bleef die jongen op haar inschoppen. Mijn zoon heeft hem toen op de meisjes wc ingewerkt en hem een paar goede dreunen voor zijn kop verkocht, waarbij hij vroeg: "Hoor je dan niet dat ze wil dat je ophoudt?". Normaal gesproken zou mijn zoon het erg vinden dat hij iemand pijn heeft gedaan, maar in dit geval was hij trots (en ik ook en het meisje was hem zeer dankbaar). Niet zozeer omdat hij die jongen een paar dreunen had verkocht, maar omdat hij hem de meisjes wc in had gewerkt, want dat is werkelijk not-done daar op die school.... :+ :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:34

Ik heb ons kind op Judo gedaan. Een totaal niet agressieve vechtsport. Hij word er zeer weerbaar van.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:37

Shenavallie schreef:
Het leek ons indertijd ook een goed idee om onze zoon op een vechtsport te doen, maar hij wilde het zelf absoluut niet. Hij vond het zielig om andere kinderen zomaar pijn te doen... Inmiddels zit hij ruime tijd op Rugby en dat is echt een heel ruige sport, maar hier leren ze werkelijk wat discipline is. Hij is in de positieve zin veranderd en kan zeer goed voor zichzelf opkomen. Hij gebruikt zijn technieken niet buiten het veld, dat is iets wat ik bij andere klasgenootjes (die wel op vechtsporten zitten) helaas niet zie.

(offtopic) maar ik vindt het een beetje jammer dat je nu onterecht een slecht beeld schept van vechtsport. Die school bij jou in de buurt klinkt gewoon niet goed. In elk geval bij Chinese en Japanse vechtkunst is één van de fundamentele principes: 'Een vermeden gevecht is een gewonnen gevecht'. Dit hoort juist een goede sport te zijn voor kinderen omdat ze er a) zich in kunnen uitleven en b) leren hoe ze iemand bij een aanval kunnen controleren (dus klemmen of op de grond leggen waardoor diegene jou niet meer aan kan vallen). Daarnaast doe je inderdaad wel eens anderen (een beetje) pijn, maar daar is het aftikken voor ;) zodra het diegene teveel wordt, moet ie op de grond of op de tegenstander tikken, en dan stop je. Allemaal onderdeel van de training. Overigens is het sowieso niet de bedoeling dat je opzettelijk veel pijn doet, want, aldus mijn sensei: dan kan je een oefening maar één keer doen, daarna ligt die ander naast de mat.
Stoten is ook zoiets leuks: je zet wel.kracht, maar je slaat nooit raak tijdens de training: je houdt 5cm afstand. Dat is controle :j
Maar enigzins offtopic :+

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:41

Shenavallie schreef:
Het leek ons indertijd ook een goed idee om onze zoon op een vechtsport te doen, maar hij wilde het zelf absoluut niet. Hij vond het zielig om andere kinderen zomaar pijn te doen... Inmiddels zit hij ruime tijd op Rugby en dat is echt een heel ruige sport, maar hier leren ze werkelijk wat discipline is. Hij is in de positieve zin veranderd en kan zeer goed voor zichzelf opkomen. Hij gebruikt zijn technieken niet buiten het veld, dat is iets wat ik bij andere klasgenootjes (die wel op vechtsporten zitten) helaas niet zie. Die hakken er meteen op los, terwijl mijn zoon het woordelijk oplost. Totdat.... en daar zijn ze inmiddels toch wel erg van onder de indruk in zijn klas. ;)
Onlangs was er een meisje uit zijn klas dat lastig gevallen werd door een klasgenootje (jongen). Ze werd op de grond gewerkt en ondanks dat ze schreeuwde dat hij op moest houden, bleef die jongen op haar inschoppen. Mijn zoon heeft hem toen op de meisjes wc ingewerkt en hem een paar goede dreunen voor zijn kop verkocht, waarbij hij vroeg: "Hoor je dan niet dat ze wil dat je ophoudt?". Normaal gesproken zou mijn zoon het erg vinden dat hij iemand pijn heeft gedaan, maar in dit geval was hij trots (en ik ook en het meisje was hem zeer dankbaar). Niet zozeer omdat hij die jongen een paar dreunen had verkocht, maar omdat hij hem de meisjes wc in had gewerkt, want dat is werkelijk not-done daar op die school.... :+ :D

Uh dan heb jij misschien een losgeslagen vechtschool in de buurt zitten. Op boksen, Judo etc. leer je juist ook wat discipline is!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:30

Precies Zipporah :j
Overigens, als de zoon van Shena op jiu jitsu had gezeten, dan had hij niet dat klasgenootje een paar klappen verkocht zoals je nu zo trots vertelt, maar beheerst op de grond kunnen leggen en een snelle maar effectieve klem kunnen plaatsen. Wel pijnlijk, wel zeer goed controlerend, niet vechtend.