Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:XFiemoX schreef:doordat ik hem wil inschrijven met 5.5 jaar bij een kickbox school.
En als je kind dat niet wil?
XFiemoX schreef:Marisje sowieso ligt een kdv mij absoluut niet ik vind persoonlijk een PSZ net een tikkeltje beter omdat ze daar toch net wat meer leren dan op/bij een kdv. En een PSZ puur ook gericht is om de stap tot naar de basisschool een stuk aantrekkelijker/beter te doen maken.
XFiemoX schreef:Tieme kan wel zo wezen maar dan nog vind en blijf ik erbij dat een PSZ altijd net dat ene puntje meer zal blijven behouden dan een kdv, maar dat is mijn mening wellicht omdat een kdv mij gewoon niet ligt.
NatasjavE schreef:PSZ is alleen zo onhandig kwa tijden. Van 9 tot 11.30....![]()
Welke werkende ouder krijgt dat voorelkaar?
Twiggy2008 schreef:Precies, maak je kind assertief, blijf communiceren en leer ze dat ze grenzen mogen stellen aan anderen.... Mijn kind had laatst last van een jochie op de NSO, die haar wilde zoenen. Daar was ze niet van gediend en toen is ze naar de begeleidster gegaan om dat even aan te geven. Ik kreeg een compliment van de NSO, dat mijn dochter het zelf al goed aangaf dat ze iets pertinent niet wilde. Zowel naar dat jochie, als naar de juffies. Bovendien vertelt ze me alles. Ik voed haar ook op met het idee dat ze alles met me kan bespreken. Alles. Ze merkt de veiligheid hierin, maar ook de steun, indien nodig. Uiteindelijk kan ik haar niet altijd behoeden voor rampspoed. Was het maar waar. En dat bedoel ik ook met leren los laten. Zodra je kind geboren is, begint het loslaat proces al.
joostvangestel schreef:Zo, ik lang opzoeken wat een psz is. Peuterspeelzaal dus. Ik zie het verschil met een Kinderdagverblijf niet zo, althans, ik zou het niet weten. Mijn zoon is op een "päiväkoti" geweest. Ik zou het idee als hetzelfde zien: je kind wat meer sociale vaardigheden bijbrengen. Overigens is het fijn als je in een kinderrijke buurt woont, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Shenavallie schreef:Het leek ons indertijd ook een goed idee om onze zoon op een vechtsport te doen, maar hij wilde het zelf absoluut niet. Hij vond het zielig om andere kinderen zomaar pijn te doen... Inmiddels zit hij ruime tijd op Rugby en dat is echt een heel ruige sport, maar hier leren ze werkelijk wat discipline is. Hij is in de positieve zin veranderd en kan zeer goed voor zichzelf opkomen. Hij gebruikt zijn technieken niet buiten het veld, dat is iets wat ik bij andere klasgenootjes (die wel op vechtsporten zitten) helaas niet zie.
Shenavallie schreef:Het leek ons indertijd ook een goed idee om onze zoon op een vechtsport te doen, maar hij wilde het zelf absoluut niet. Hij vond het zielig om andere kinderen zomaar pijn te doen... Inmiddels zit hij ruime tijd op Rugby en dat is echt een heel ruige sport, maar hier leren ze werkelijk wat discipline is. Hij is in de positieve zin veranderd en kan zeer goed voor zichzelf opkomen. Hij gebruikt zijn technieken niet buiten het veld, dat is iets wat ik bij andere klasgenootjes (die wel op vechtsporten zitten) helaas niet zie. Die hakken er meteen op los, terwijl mijn zoon het woordelijk oplost. Totdat.... en daar zijn ze inmiddels toch wel erg van onder de indruk in zijn klas.![]()
Onlangs was er een meisje uit zijn klas dat lastig gevallen werd door een klasgenootje (jongen). Ze werd op de grond gewerkt en ondanks dat ze schreeuwde dat hij op moest houden, bleef die jongen op haar inschoppen. Mijn zoon heeft hem toen op de meisjes wc ingewerkt en hem een paar goede dreunen voor zijn kop verkocht, waarbij hij vroeg: "Hoor je dan niet dat ze wil dat je ophoudt?". Normaal gesproken zou mijn zoon het erg vinden dat hij iemand pijn heeft gedaan, maar in dit geval was hij trots (en ik ook en het meisje was hem zeer dankbaar). Niet zozeer omdat hij die jongen een paar dreunen had verkocht, maar omdat hij hem de meisjes wc in had gewerkt, want dat is werkelijk not-done daar op die school....![]()