Vind het opvallend dat de zorg steeds wordt genoemd alsof dat iets is waar niet op bezuinigd
mag worden oid... (is niet op 1 specifieke persoon gericht trouwens, evenals de vorige post

)
En dat, terwijl de zorgkosten de pan uit rijzen, ons zorgstelsel duurder is dan waar dan ook, en de post van de zorg de grootste is op de hele begroting. Lijkt me niet meer dan logisch dat daar als eerste wordt ingegrepen. Door te kijken naar efficientie bijvoorbeeld.
Als de zorgkosten zo enorm stijgen in korte tijd, is het logisch dat mensen ook steeds meer moeten gaan betalen. Als we dat niet willen, moeten we toch op z'n minst onder de lope nemen of ons zorgstelsel nog wel goed in elkaar steekt. En ik had het al eerder ergens genoemd, maar dan kun je naar twee dingen kijken:
- efficientie
- onnodig gebruik van de zorg.
Als het gaat om het laatste punt, denk ik dat het goed is dat mensen zich eens verdiepen in wat zorg nu eigenlijk kost. Wat kost een ambulancerit, wat kost een behandeling, wat kost een operatie, wat kost een opname, etc. Waar bestaan die kosten uit. Waar kan het minder. en hoe kunnen we ervoor zorgen dat we geen onnodig gebruik maken van zorg, of hoe kunnen we voorkomen dat we een beroep moeten doen op zorg.
Zolang er nog mensen met een snee in hun vinger bij de EHBO gaan zitten, kan er bezuinigd worden op de zorg.