Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vuurneon schreef:Dus anticonceptie uitdelen bij de methadon (liefst in prikpil) zou ik erg positief vinden.
gummie schreef:En dan bedoel ik dus niet dat ze eerder geen kinderen hadden moeten kunnen krijgen als gevolg van dwang of drang, maar dat er nogal weinig aan signalering wordt gedaan zo lijkt het. En dat ook sociale controle ontbreekt. Dat organisaties die KUNNEN ingrijpen, met enorme wachtlijsten kampen. Dat het soms schort aan de kwaliteit van hulpverleners en dat er in de samenleving nogal wat gedrag wordt getolereerd.
merel_gomez schreef:Magrathea schreef:Merel, wat is OTS?
Knap hoor, dat je dat werk doet. Ik zou het niet kunnen
onder toezicht stelling van.. (kinderen die uit huis zijn geplaatst, en de ouders uit ouderlijke macht zijn ontzegt deels maar meestal helemaal) en gaat alles via een (gezins)voogd..
Kanelly schreef:Tja, is het onethisch om in te grijpen in het zelfbeschikkingsrecht?
Of is het onethisch om willen en wetens kinderen in een onveilige omgeving op te laten groeien (en ter wereld te laten komen)?
Citaat:En dan ook zoiets: baby komt zeer zwaar gehandicapt ter wereld, die mag van mij wel ingeslapen worden,want dat is geen menswaardig leven, kwijlend liggen in een bed tot je van ouderdom of ziekte komt te overlijden, soms wel 50 jaren lang zo leven.
En dan roepen de ouders, we houden veel van deze kind blablabla, maar ze stoppen ze wel in een tehuis waar de anderen ervoor mogen zorgen en dat snap ik dan weer niet.
zonnebloem18 schreef:gummie schreef:Precies. En zo kunnen we nog wel even doorgaan:
- mensen met een te laag inkomen
- mensen die te veel werken (kind komt aandacht te kort)
- mensen die aan risicosporten doen (toekomst onzeker)
- mensen die op oudere leeftijd kinderen krijgen (kind verliest zijn/ haar ouder op jonge leeftijd)
- tienermoeders (een kind hoort geen kind op te voeden)
- mensen met een strafblad
etc.
Als ik deze richtlijnen ruim bekijk zouden mijn vriend en ik geen kinderen mogen krijgen.
Wij leven op dit moment van een bijstanduitkering en zitten in de schuldsanering, dus laag inkomen.
Maar wij leven zuinig waardoor wij op dit moment zelf kunnen sparen en met kinderbijslag zouden wij prima 1 ik denk zelfs 2 kinderen kunnen onderhouden.
In de toekomst willen wij toch echt wel heel graag een fatsoenlijke baan dus dan is het helemaal geen punt meer.
Punt 2, mijn vriend heeft een strafblad, een strafblad krijg je om iets kleins al dus een strafblad hebben zegt niet ontzettend veel.
Daarbij heeft mijn vriend er voor geboet maar een schone lei zal hij op dit vlak nooit meer krijgen terwijl hij door omstandigheden helaas in de problemen is gekomen vroeger.
Is hij daarom minder geschikt om kinderen op te voeden, zeker niet, hij is de liefste man voor kinderen die je je maar voor kan stellen.
Ragdollcat schreef:En dan ook zoiets: baby komt zeer zwaar gehandicapt ter wereld, die mag van mij wel ingeslapen worden,want dat is geen menswaardig leven, kwijlend liggen in een bed tot je van ouderdom of ziekte komt te overlijden, soms wel 50 jaren lang zo leven.
En dan roepen de ouders, we houden veel van deze kind blablabla, maar ze stoppen ze wel in een tehuis waar de anderen ervoor mogen zorgen en dat snap ik dan weer niet.
Nee in de natuur hebben ze het beter geregeld en is veel humaner dan wat de mensen doen met zwaar gehandicapte mensen.
Ragdollcat schreef:En dan ook zoiets: baby komt zeer zwaar gehandicapt ter wereld, die mag van mij wel ingeslapen worden,want dat is geen menswaardig leven, kwijlend liggen in een bed tot je van ouderdom of ziekte komt te overlijden, soms wel 50 jaren lang zo leven.
Nee in de natuur hebben ze het beter geregeld en is veel humaner dan wat de mensen doen met zwaar gehandicapte mensen.
odetteke schreef:Ik vind het wonderlijk dat er zo veel mensen tegen dit idee zijn. Als hier volgende week een bericht wordt geplaatst over iemand die zijn hond ernstig mishandelt heeft, paard verwaarloosd of de kat heroïne toedient dan roept iedereen hier dat zulke mensen nooit meer een huisdier mogen hebben.
Esplendido schreef:Ik ben voor. Zeker als mensen al hebben bewezen dat ze niet in staat zijn om voor hun kinderen te zorgen, zou ik verplichte anticonceptie een goede zaak vinden. Geen definitieve anticonceptie, maar bijvoorbeeld een spiraal of implanon. Beide werken enkele jaren. In die tijd kunnen de ouders hun leven op orde krijgen en eventueel laten zien dat zij nu wel op een goede manier voor de kinderen kunnen zorgen die zij al hebben. Indien zij dat kunnen, kan de verplichte anticonceptie weer stop gezet worden.
Ik denk dat de rechter moet bepalen of een vrouw of stel verplicht anticonceptie moet gebruiken. De rechter kan nu ook mensen met psychiatrische problemen die een gevaar vormennvoor zichzelf gedwongen op laten nemen.
Moeilijke van deze kwestie is wat je zwaarder laat wegen, het recht van de ouders of het recht van het (ongeboren) kind. Mijns inziens moet het recht van het kind zwaarder wegen. Er zijn genoeg schrijnende gevallen bekend.
Electra63 schreef:purny schreef:Ik ben absoluut tegen. Wanneer een persoon met een beperking een kindje wilt moet zij eerst laten zien dat zij bekwaam zijn door middel van een pop die plast, poept en huilt. Verslaafden daarintegen zouden meer begeleiding moeten krijgen in het afkickproces en dat zou dan ook een voorwaarde moeten zijn om een kindje te nemen. Vraag is echter hoe ze het willen bewerkstelligen. Er zou dan meer toezicht moeten komen door Jeugdzorg(maar die maken ook fouten) en aangezien dit niet kan wegens bezuinigingen snap ik ook niet waar die ouwe l*l het lef vandaan haalt om zoiets te zeggen. Prinses Christina heeft ook een beperking. En bovendien wat nog het belangrijkste is is dat ieder mens het recht heeft om een kindje op de wereld te zetten.
En speelde zoiets nou ook niet in de tweede wereldoorlog?
De argumentatie van Pieter van Vollenhoven was netjes en niet kwetsend. Het heeft niets met bezuinigingen te maken, maar met het feit dat tientallen kinderen jaarlijks sterven door schuld van hun ouders. Het gaat om het voorkomen van kinderleed, niets mis mee, maar dit zal moeilijk te bewerkstelligen zijn.