aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:24

slimmerik schreef:
Electra63 schreef:
Minister Bijsterveld? Ik hoop niet, dat jij die gelooft of dat jij vindt dat die enige kennis van zaken heeft? :D Maar dit is wel erg offtopic.

Jammer dat je argumenten op lijken te zijn ;) En minister Van Bijsterveldt is zeker niet offtopic hoor :D

Noem dan eens 1 goed argument waarom iedereen die dat maar wil de opleiding dierenverzorging moet gaan doen of opleiding tot artiest.

Ik ben het in zoverre met Bijsterveld eens, dat er teveel MBO-opleidingen zijn, maar dat geldt ook voor sommige HBO-opleidingen. Het ging mij om jouw opmerking over dat MBO-opleidingen geen nut hebben. 60% van de kinderen gaat naar het VMBO, dus daarna naar het MBO en daar is niets mis mee. Eventueel kunnen kinderen dan alsnog (eventueel in deeltijd/duaal) naar het HBO doorstromen.

Verder over Bijsterveld: dat is toch die minister die laatst verkozen is, tot slechtste minister van Onderwijs ooit? :D

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:24

slimmerik schreef:
Electra63 schreef:
Minister Bijsterveld? Ik hoop niet, dat jij die gelooft of dat jij vindt dat die enige kennis van zaken heeft? :D Maar dit is wel erg offtopic.

Jammer dat je argumenten op lijken te zijn ;) En minister Van Bijsterveldt is zeker niet offtopic hoor :D

Noem dan eens 1 goed argument waarom iedereen die dat maar wil de opleiding dierenverzorging moet gaan doen of opleiding tot artiest.

- Ze houden van cavia's kammen! :j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:27

knetterhard schreef:
slimmerik schreef:

- Ze houden van cavia's kammen! :j

Ik ben òm :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:28

knetterhard schreef:
Maar goed, ik vind dat als je er plezier aan beleefd het niet uit moet maken wat je doet! :j

Alleen plezier betaald de rekeningen niet :o als dat wel zo was, was ik gelijk een heel stuk minder gaan werken en plezier maken...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:29

Electra: Ik heb het wat onnauwkeurig omschreven maar bedoelde de MBO opleidingen waar dit topic over gaat: dierenverzorging en opleiding tot artiest.... dus de MBO pretstudies. HBO wordt denk ik ook wel naar gekeken idd.

Bijsterveldt de slechtste minister van Onderwijs ooit? Welk wetenschappelijk onderzoek? Ze moet inderdaad helaas wat in-populaire maatregelen nemen in deze tijd van broekriem aanhalen.....

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:34

Pfff die titel alleen al maakt me boos. :=
Ik zit in het 1e jaar van Dierverzorging en dat is echt geen leuke 'pretstudie' met lekker diertjes knuffelen en hondjes uitlaten. In tegendeel, wij hebben in de schoolperiodes 1 ochtend in de week praktijk en 1 ochtend in de week theorie over dieren, that's it. En ook die praktijk en theorie is heus niet makkelijk.

knetterhard

Re: aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:36

Welk niveau doe je UMayDream?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:37

Niveau 4. :j

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:41

Ik snap eigenlijk ook niet waarom dit omlaag zou moeten. Iedereen kan toch voor zichzelf beslissen wat voor opleiding diegene wil gaan doen? Ik snap ook niet waarom je een redelijk 'nutteloze' opleiding als paardensport gaat kiezen, met een goede instructeur leer je net zoveel.
En paardenhouderij same story, als je bedrijfsopleidingen doet leer je er minstens zoveel over en een stal uitmesten kan iedereen. Maar dat is mijn mening.
Ik zit natuurlijk ook het liefst de hele dag op het paard maar ja, er moet ook een inkomen komen dus ik heb gekozen voor verpleegkundige, een baan waarin altijd tekort aan personeel is.
Hierna ga ik wel wat anders doen maar ook zeker een opleiding waar ik wat aan heb, dat vind ik minstens zo belangrijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:43

Wat er bijvoorbeeld waarschijnlijk met de conservatoria gaat gebeuren vind ik een goed idee. Er zijn nu zo ontzettend veel mensen die van het conservatorium af komen, en onderling zit ook een enorm verschil in niveau. Als ze de conservatoria wat inkrimpen en dus ook minder mensen toelaten, hebben de mensen die conservatorium hebben gedaan meteen een grotere kans op een baan, en bovendien gaat het predikaat 'conservatorium' dan weer wat omhoog, want dat begint in te zakken volgens mij. Volledig onterecht voor bepaalde musici, maar helaas ook terecht voor anderen...

Het woord pretstudie zou ik ook niet gebruiken. Als je lol beleeft aan technische natuurkunde is dat een pretstudie. maar het terugbrengen van de studies met weinig arbeidsperspectief omdat er gewoon niet veel mensen van nodig zijn, daar ben ik zeker voor.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:44

ik zit in het 3e jaar niveau 4, geen een les over dieren meer, vorig jaasr misschien nog 4 uur in een week, maar dit jaar helemaal niets meer. Alles gaat over management, je moet een mini onderneming op zetten, analyse raport schrijven een ondernemings plan maken, we hebben wel lessen zoals stagaires begeleiden, nederlands engels rekenen / wiskunde, doorstroom vakken voor hbo, mini onderneming (is een hele dag) stage (een dag in de week en blokken van 10 weken) en verder alleen maar managen!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:48

Sorry dat ik het zeg UMayDream, maar ik heb niv. 4 in 1 jaar gedaan met 2 vingers in mijn neus. ja je moet er tijd in steken en je moet ook heus wel echt dingen leren, maar moeilijk?? Nee, dat zal ik het echt nooit kunnen noemen.

Hoewel iedereen een ander leerniveau heeft natuurlijk. Er zullen zat mensen zijn die best moeite zullen hebben met bepaalde vakken.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:50

Niveau 4 in 1 jaar? Ik wist niet eens dat dat kon. := Maar wat je zegt, iedereen heeft een ander leerniveau. Ik heb bijv. erg veel moeite met economie/wiskunde/biologie, iemand anders heeft weer veel moeite met engels/nederlands. En ja, ik steek er zeker veel tijd in, en nee, ik doe dit absoluut niet met 2 vingers in m'n neus. :+

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:55

maai_ke schreef:
Ik snap eigenlijk ook niet waarom dit omlaag zou moeten. Iedereen kan toch voor zichzelf beslissen wat voor opleiding diegene wil gaan doen? Ik snap ook niet waarom je een redelijk 'nutteloze' opleiding als paardensport gaat kiezen, met een goede instructeur leer je net zoveel.
En paardenhouderij same story, als je bedrijfsopleidingen doet leer je er minstens zoveel over en een stal uitmesten kan iedereen. Maar dat is mijn mening.
Ik zit natuurlijk ook het liefst de hele dag op het paard maar ja, er moet ook een inkomen komen dus ik heb gekozen voor verpleegkundige, een baan waarin altijd tekort aan personeel is.
Hierna ga ik wel wat anders doen maar ook zeker een opleiding waar ik wat aan heb, dat vind ik minstens zo belangrijk.

Ik ga HBO Paardensport doen omdat ik van mezelf weet dat ik hier in verder wil.
Je leert niet alleen het paardrijden zelf, maar ook een groot gedeelte bedrijfskunde, trainen van andere ruiters etc. etc.
Het is totaal geen 'nutteloze' opleiding, het is een goede opleiding als je in deze sector verder wilt.
Waarom zou ik een 'gewone' opleiding doen als ik van mezelf toch weet dat ik nooit zal werken
in deze sector.
Laatst bijgewerkt door deruijter op 03-04-12 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:56

Iedereen zal idd een andere beleving tijdens die studie hebben inderdaad. Gewoon omdat de niveaus van leerlingen nogal verschillen. Maar een feit blijft dat als je niet doorgaat naar de HBO het vaak ontzettend moeilijk is een baan te vinden in die sector die nog een beetje leuk betaald. En dan kan het idd maar beter aan banden gelegd worden.

Nu laten ze zelfs mensen toe op MBO dierverzorging die notabene een HAVO diploma hebben. Jammer toch van het geld? Die kunnen/moeten imo direct door naar HBO. En sowieso dat teveel mensen kiezen voor deze MBO opleiding moet er een voorselectie toegepast worden. En voorlichting van studies waar veel banen zijn mogen beter worden en goed gepromoot worden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:59

slimmerik schreef:
Electra: Ik heb het wat onnauwkeurig omschreven maar bedoelde de MBO opleidingen waar dit topic over gaat: dierenverzorging en opleiding tot artiest.... dus de MBO pretstudies. HBO wordt denk ik ook wel naar gekeken idd.

Bijsterveldt de slechtste minister van Onderwijs ooit? Welk wetenschappelijk onderzoek? Ze moet inderdaad helaas wat in-populaire maatregelen nemen in deze tijd van broekriem aanhalen.....

Je hebt gelijk, dat opleidingen waarvoor (bijna) geen banen zijn, ingekrompen moeten worden, ongeacht niveau. Al kan je met een MBO-diploma dierenverzorging doorstromen naar een HBO-opleiding.

Wat Bijsterveld betreft: een wetenschappelijk onderzoek bepaalt niet of een minister goed presteert, maar de publieke opinie, straks, bij de verkiezingen. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:01

Kimbers schreef:
Sorry dat ik het zeg UMayDream, maar ik heb niv. 4 in 1 jaar gedaan met 2 vingers in mijn neus. ja je moet er tijd in steken en je moet ook heus wel echt dingen leren, maar moeilijk?? Nee, dat zal ik het echt nooit kunnen noemen.

Hoewel iedereen een ander leerniveau heeft natuurlijk. Er zullen zat mensen zijn die best moeite zullen hebben met bepaalde vakken.

Dan ben jij een uitzondering :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:02

Nou echt niet hoor. :') Ik ken er zat die het doen en stuk voor stuk zeggen ze dat het niets voorsteld. En sorry, maar dat zijn nou ook niet echt de meest intelligente mensen die ik ken.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:03

niveau 4 kan je niet in 1 jaar halen? dan mis je de helft van de stof.
het bestaat al uit 2 jaar managen
en fijn dat jij dat met 2 vingers in je neus doet, dan heb je dus duidelijk de verkeerde opleiding gekozen.

Ik doe dit niet met 2 vingers in mn neus hoor, t kost mij best veel moeite. en ja ik zit wel op mn niveau.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:06

deruijter schreef:
maai_ke schreef:

Ik ga HBO Paardensport doen omdat ik van mezelf weet dat ik hier in verder wil.
Je leert niet alleen het paardrijden zelf, maar ook een groot gedeelte bedrijfskunde, trainen van andere ruiters etc. etc.
Het is totaal geen 'nutteloze' opleiding, het is een goede opleiding als je in deze sector verder wilt.
Waarom zou ik een 'gewone' opleiding doen als ik van mezelf toch weet dat ik nooit zal werken
in deze sector.

Dan zou ik persoonlijk, en dat is geheel mijn mening hoor, voel je niet aangevallen, dan kiezen voor HBO Bedrijfskunde Hippisch. Dat is een opleiding waarin je veel meer bedrijfskunde krijgt en dus meer leert over het zakenleven en niet alleen bezig bent met paarden. natuurlijk is dit een hartstikke leuke opleiding, ik zou hem ook graag gaan doen, maar hoe wil je er in verder? Een goede baan in de paarden is hetzelfde als een goede baan in het zakenleven. Met een goede opleiding kom je ergens en ik denk dat als je het managment in wil je beter een allround opleiding kunt beginnen.
Daarbij, als je iets voor jezelf wilt opzetten, kun je miss beter kiezen voor een opleiding waar je eerst goed mee kunt verdienen voordat je zelf wat opzet. Is toch een hoop geld voor nodig. ;)
Nogmaals, niet aanvallend bedoeld. :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:10

Het is ook niet dat er gepleit wordt voor de afschaffing van bepaalde richtingen, maar gewoon een veel strengere selectie. Niet iedereen die dolenthousiast droomt van -zoals het hier zo mooi verteld wordt :D - cavia's kammen toelaten.

Er zullen mensen zijn die heel serieus zijn in wat ze doen, die heel goed weten wat ze willen, misschien nog verder studeren. Ook mensen die echt gewoon veel te veel moeite hebben met leren en waarbij een opleiding wat ze graag doen zoals dierverzorging het enige is wat ze kunnen volhouden. En uiteindelijk moeten er altijd mensen zijn die het werk willen en kunnen doen, want de beroepen zelf kunnen niet uitsterven.

Maar als je mensen hebt die graag "paardenhouderij willen gaan doen want ik hou zoveel van paardrijden!-einde argument-" of als de helft van je klas er zit omdat ze hun droom willen waarmaken: dierentuinverzorgster of dolfainentrainster worden, dan weet je toch dat er een hoop het deksel op hun neus gaan krijgen? Hier op bokt komen ook regelmatig mensen voorbij die spijt hebben dat ze zo'n opleiding hebben gedaan, omdat ze achteraf pas beseften dat hun ideale droom toch niet zo makkelijk was als het leek.

Als die groep mensen er uit gefilterd kon worden, die het enkel doen omdat het voor hun een "pretstudie" is met wilde dromen en onrealistische verwachtingen, dan zullen er ook meer kansen gecreëerd worden voor degene die de opleiding volgen en die wèl weten waar ze voor staan. Een win-win situatie dan. Mensen die echt weten waar ze mee bezig of die echt andere niveaus niet aankunnen, krijgen meer kansen. Mensen die het enkel doen omdat ze niet weten wat anders, die denken dat ze dan vooral plezier kunnen hebben of onrealistisch zijn in hun toekomst kunnen behoed worden van grote spijt.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:16

Kwanyin schreef:
Het is ook niet dat er gepleit wordt voor de afschaffing van bepaalde richtingen, maar gewoon een veel strengere selectie. Niet iedereen die dolenthousiast droomt van -zoals het hier zo mooi verteld wordt :D - cavia's kammen toelaten.

Er zullen mensen zijn die heel serieus zijn in wat ze doen, die heel goed weten wat ze willen, misschien nog verder studeren. Ook mensen die echt gewoon veel te veel moeite hebben met leren en waarbij een opleiding wat ze graag doen zoals dierverzorging het enige is wat ze kunnen volhouden. En uiteindelijk moeten er altijd mensen zijn die het werk willen en kunnen doen, want de beroepen zelf kunnen niet uitsterven.

Maar als je mensen hebt die graag "paardenhouderij willen gaan doen want ik hou zoveel van paardrijden!-einde argument-" of als de helft van je klas er zit omdat ze hun droom willen waarmaken: dierentuinverzorgster of dolfainentrainster worden, dan weet je toch dat er een hoop het deksel op hun neus gaan krijgen? Hier op bokt komen ook regelmatig mensen voorbij die spijt hebben dat ze zo'n opleiding hebben gedaan, omdat ze achteraf pas beseften dat hun ideale droom toch niet zo makkelijk was als het leek.

Als die groep mensen er uit gefilterd kon worden, die het enkel doen omdat het voor hun een "pretstudie" is met wilde dromen en onrealistische verwachtingen, dan zullen er ook meer kansen gecreëerd worden voor degene die de opleiding volgen en die wèl weten waar ze voor staan. Een win-win situatie dan. Mensen die echt weten waar ze mee bezig of die echt andere niveaus niet aankunnen, krijgen meer kansen. Mensen die het enkel doen omdat ze niet weten wat anders, die denken dat ze dan vooral plezier kunnen hebben of onrealistisch zijn in hun toekomst kunnen behoed worden van grote spijt.

Ik ben het echt eens met deze reactie :) voor sommige mensen is het de beste optie: lekker laten doen dus. Maar een pretstudie moet het voor niemand zijn lijkt me. (natuurlijk moet je je studie wel leuk vinden, maar dat is een ander verhaal..)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:18

Ja dat probeerde ik een paar posts hierboven ook te zeggen (met het voorbeeld van de conservatoria), maar jij verwoordt het mooier :D

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:26

ik vind dat er neerbuigend gedaan word over de opleiding dierverzorging.
iedereen zit op zn eigen niveau of je nou mbo niveau 2 3 4 doet of dat je universiteit of wat dan ook doet.
Jij leert daar wat je wilt leren, en ik leer het op mijn opleiding.
en dan hoef ik niet dom te zijn zoals hier boven staat van ' de mensen die ik ken zijn niet de meest slimme mensen maar vonden het een makkelijke opleiding ' kom op zeg.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:31

Britt_Sisi schreef:
ik vind dat er neerbuigend gedaan word over de opleiding dierverzorging.
iedereen zit op zn eigen niveau of je nou mbo niveau 2 3 4 doet of dat je universiteit of wat dan ook doet.
Jij leert daar wat je wilt leren, en ik leer het op mijn opleiding.
en dan hoef ik niet dom te zijn zoals hier boven staat van ' de mensen die ik ken zijn niet de meest slimme mensen maar vonden het een makkelijke opleiding ' kom op zeg.

Jij hebt helemaal gelijk! Ach, je moet maar denken: hoogmoed komt voor de val :D . Ik wens je veel succes met jouw studie, behalve diploma's heb je straks ook motivatie en doorzettingsvermogen nodig, maar dat zit wel goed bij jou. ;)