Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:57

Cassidy schreef:
Een baby is ook voor de geboorte gevoelig voor prikkels, stemmen en geluiden van buitenaf. Geboorte als grens te stellen tussen: hier mag abortus/euthanasie wel, en na de geboorte niet, vind ik geen grens.

En daar gaat dit dus over. Wat is het wezenlijke verschil? Echter heeft die vraag weinig zin om te beantwoorden als je per definitie al tegen abortus bent :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:58

Welke kant wil je nu precies op?
Je zegt eerder in dit topic dat je het niet vindt kunnen dat ongewenste baby's worden gedood en nu vind je het eigenlijk wel kunnen, want 'sommige vrouwen hebben dat beetje zelfbeschikking niet'? Leg eens uit als ik je verkeerd begrijp? Je komt niet zo consistent op me over.

Ik zeg puur theoretisch gezien dat het voor zulke mensen misschien wél een oplossing zou kunnen zijn, want wat voor leven krijgt een ongewenst kind? Kijk nog maar eens goed naar het filmpje dat ik postte.
Daarmee zeg ik NIET dat ik het goedkeur.

Cassidy

Re: Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:03

Jij bent degene die riep dat een vrouw niet zwanger hoeft te worden die dat niet wil. En ik roep dat het zo niet werkt.
Echter vind ik abortus geen oplossing in dergelijke situaties. Jij komt met een filmpje van een vermoord volwaardig en gezond kind, dat als enige handicap in een gezin geboren werd waar het niet welkom was.

De vrouwen die ongewenst zwanger worden, hebben de moed niet om om abortus te vragen. Ze hebben de moed ook niet voor de geboorte weg te gaan, laat staan na de geboorte. Ze hebben de moed niet om het kind uit handen te geven, zodat een paar geflipte idioten het kind kunnen vermoorden. Het kind had gered kunnen worden. Als het niet door de vrouw was afgestaan, had het door de overheid daar vandaan kunnen worden gehaald. Als er mensen in de omgeving hun snavel hadden opengedaan had dit niet hoeven te gebeuren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:08

Cassidy schreef:
Jij komt met een filmpje van een vermoord volwaardig en gezond kind, dat als enige handicap in een gezin geboren werd waar het niet welkom was.

Blijkbaar was deze handicap een zeer pijnlijke handicap en tot de dood waarschijnlijk ook zeer mensonterend.

Denk jij dat dit kindje geluk heeft gehad dat ze heeft mogen leven? Denk jij dat ze bij Petrus aan de poort stond 'God, wat fijn dat ik deze ervaring nu in mijn broekzak heb', of had haar dit leed bespaard kunnen blijven?
Moederlief wist waarschijnlijk na de geboorte ook wel dat ze hier niet zo'n zin in had, net als vaderlief, sja... dan had het wellicht een oplossing kunnen zijn als de dokter zou vragen: 'neemt u het mee naar huis of maken we er nu gelijk soep van?'. Dat wil zéker niet zeggen dat elk willekeurig kind maar 'afgespoten' zou moeten worden, zéker niet. Ook in dit specifieke geval vind ik het een no-go (een no-go in z'n algemeenheid). Dán zeg ik dat moeders haar benen bij elkaar had moeten houden óf had moeten kiezen voor abortus (ik geef geen mening over abortus, maar beter vroege abortus dan een kind zo'n afschuwelijk leven te laten lijden).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:11

Ik zie in het filmpje een vermoord 5 maanden oud kind. Niet helemaal afgekeken, moet ik toegeven.
Ik zie geen handicap, anders dan die imbeciel van een vader en ik vermoed dat er een moeder is die geen beslissing kon of wilde nemen.

Anders dan gebrek aan IQ of EQ van de ouders, kan ik niet zeggen dat het kind een HANDICAP had! Kind is geestelijk volwaardig, dus hoeft niet DOOD.

En een gebrekkige jeugd, is dat een reden om een kind maar af te spuiten? Daar kan namelijk wat aan gedaan worden. Aan een erfelijke afwijking NIET
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-03-12 01:14, in het totaal 2 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:13

Je leest erg selectief.
Dan denk ik dat ik de verkeerde link heb geplaatst, zal even kijken.

Editje, ik heb de link aangeklikt, maar is het verhaal dat ik bedoelde.
Brianna was een baby van 5 maanden oud die door haar ouders is mishandeld tot de dood erop volgde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:19

Kind was niet gehandicapt.
Had niet dood gehoeven.
Niet door een arts
Niet door de vader.
Dat is het laatste wat ik daarover te zeggen heb.
Het kind had gered kunnen worden, had een volwaardig en gelukkig leven kunnen leiden.
Het feit dat dit haar einde is geworden, is nog geen reden om het dan meteen bij de geboorte maar te euthanaseren.
Het had zomaar heel ander kunnen aflopen, als er iemand geweest was die zijn verantwoording had genomen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 01:23

Nogmaals, je leest dus heel selectief en buiten dat wijk je enorm af van het onderwerp.
Ik zeg niet dat het kind dood had gehoeven, integendeel.

Het kind had een heel gelukkig leven kunnen leiden als het was afgestaan na de geboorte. Het kind had de ellende niet hoeven meemaken als ze nooit was gemaakt of als ze geaborteerd of gedood was na de bevalling.
NOGMAALS; zegt NIET dat ik het goedkeur, maar theoretisch gezien had het misschien voor dit kind een verlossing kunnen zijn.
Maar hier wil ik niet eens aan denken. Ik heb mijn eigen Kabouter en ik snap niet dat er moeders zijn die hun kind behandelen als een gebruikte stofdoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:15

Liek_ schreef:
Ik heb de publicatie gevonden en gelezen en de auteur stelt dat dit mogelijk zou moeten zijn omdat abortus ook toegestaan wordt. Dit omdat sommige omstandigheden niet te voorzien zijn; sommige defecten komen pas naar buiten na de geboorte. En zij spreekt inderdaad van economische en persoonlijke omstandigheden van de moeder.

Wat is het verschil tussen nog in de buik zitten of er buiten zijn? Wat maakt het dat de geboren baby niet meer 'geaborteerd' mag worden terwijl de volgroeide baby in de buik dit nog wel mag?

Verder zegt de auteur dat je niemand kwaad doet als dit gebeurt, omdat degene die kwaad gedaan zou worden niet meer bestaat in dat geval. En als degene die je kwaad doet helemaal niet bestaat, dan wordt er dus ook geen kwaad gedaan. Wat een baby in potentie als persoon had kunnen worden is dan het menselijk reflecteren van de omstanders en dus niet terzake doende.

Mijn conclusie: op de manier waarop ze redeneren snap ik waarom zij stelt dat dit mogelijk zou moeten zijn. Immers als je abortus toestaat zou dit niet veel verschil maken. Dit is dus puur een rationele benadering.

Ik lees nergens een mening van de auteur dat zij vindt dat dit zou moeten mogen, zij behandelt in haar artikel enkel een als-dan situatie. Stemmingmakerij van de krant dus.

Een volgroeide baby in de buik mag ook niet worden geaborteerd, die grens ligt bij 20 of 24 weken.

Als een kind dusdanig ziek is dat een redelijk normaal leven niet mogelijk is, vind ik dat geeuthaneseerd mag worden. Niet als een kind ongewenst of te duur wordt bevonden. Dan had je er al veel eerder iets aan kunnen doen. Dus een gezond kind euthaneseren zal er never nooit niet door gaan komen en ik vind dat je dat al helemaal niet aan de moeder moet laten in zulke gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:23

Quellian schreef:
Nogmaals, je leest dus heel selectief en buiten dat wijk je enorm af van het onderwerp.
Ik zeg niet dat het kind dood had gehoeven, integendeel.

Het kind had een heel gelukkig leven kunnen leiden als het was afgestaan na de geboorte. Het kind had de ellende niet hoeven meemaken als ze nooit was gemaakt of als ze geaborteerd of gedood was na de bevalling.
NOGMAALS; zegt NIET dat ik het goedkeur, maar theoretisch gezien had het misschien voor dit kind een verlossing kunnen zijn.
Maar hier wil ik niet eens aan denken. Ik heb mijn eigen Kabouter en ik snap niet dat er moeders zijn die hun kind behandelen als een gebruikte stofdoek.

Ja maar moet je een gezond kind dan maar euthanaseren omdat de kans bestaat dat ouders het kind gaan vermoorden, omdat het ongewenst is?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:25

als ik tijdens zwangerschap erachter kom dat het kind down of gehandicapt is (ernstig/meervoudig) heeft zal ik het laten aborteren. Dan is het maar moord, ik trek het niet om in nog een gezin te belanden met een gehandicapt kind, en dan nu mijn eigen kind. Hoe egoistisch het ook mag klinken. Ik zit nu al 17 jaar in een situatie met een meervoudig gehandicapt kind, en het ik heb diep respect voor mijn ouders dat zij ervoor kiezen hem thuis te houden, maar ik zou het echt niet trekken :n Dus voor de duidelijkheid, mijn broertje woont gewoon nog thuis, ondanks dat het een hoop problemen meebrengt. Het kan ook een onwijs leuk ventje zijn, het is niet alleen vervelend ofzo met hem in de buurt, maar het beperkt je leven zo enorm en het vreet zoveel energie... dus hopelijk is er begrip voor mijn keuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:26

lifaya schreef:
als ik tijdens zwangerschap erachter kom dat het kind down of gehandicapt is (ernstig/meervoudig) heeft zal ik het laten aborteren. Dan is het maar moord, ik trek het niet om in nog een gezin te belanden met een gehandicapt kind, en dan nu mijn eigen kind. Hoe egoistisch het ook mag klinken. Ik zit nu al 17 jaar in een situatie met een meervoudig gehandicapt kind, en het ik heb diep respect voor mijn ouders dat zij ervoor kiezen hem thuis te houden, maar ik zou het echt niet trekken :n Dus voor de duidelijkheid, mijn broertje woont gewoon nog thuis, ondanks dat het een hoop problemen meebrengt. Het kan ook een onwijs leuk ventje zijn, het is niet alleen vervelend ofzo met hem in de buurt, maar het beperkt je leven zo enorm en het vreet zoveel energie... dus hopelijk is er begrip voor mijn keuze :)

Het gaat niet om een abortus ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:27

Ik reageerde op de berichten rond pagina 4 mij dat abortus ook moord is ;) Heb namelijk mijn mening over de OP al gegeven

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:30

Vreselijk triest,zo krijg je als toch geen eerlijke kans meer. :n

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:35

Enerzijds een walgelijk bericht, zeker als het puur gaat om een handicap of het ongewenst zijn.
Toch ben ik niet totaal tegen het doden van een baby, bijvoorbeeld als het geboren word met Epidermolysis bullosa(vlinderhuid).
Dit is wel een erfelijke ziekte, maar niet te voorspellen tijdens de zwangerschap.
Kortom, je weet dus pas of je kind dit heeft, wanneer het geboren is...een heel leven lang met open wonden lopen, en zelfs fataal kan zijn.

En zo zjin er nog wel meer ziektes die voor kunnen komen, waarbij ik denk: maak je je kind hier gelukkig mee?
Er zullen best mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat als een baby geen overlevingskansen heeft, het vanzelf al in de baarmoeder dood gaat.
Ik geloof daar niet in, en kan me dus voorstellen dat je over euthanasie gaat nadenken wanneer je een dergelijk kind krijgt.
Dit gaat in mijn ogen niet op voor kinderen met bijv. syndroom van down, een enkelvoudige handicap die veelal ontdekt kan worden bij de 20 weken echo.
Bij meervoudige handicappen/beperkingen vind ik het ook wel weer stof tot nadenken, immers is niet alles tijdens de 20 weken echo te vinden, en is niet alles wat tijdens de 20 weken echo gevonden is niet altijd correct.
Laatst bijgewerkt door different1 op 03-03-12 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:37

svdijk schreef:
Enerzijds een walgelijk bericht, zeker als het puur gaat om een handicap of het ongewenst zijn.
Toch ben ik niet totaal tegen het doden van een baby, bijvoorbeeld als het geboren word met Epidermolysis bullosa(vlinderhuid).
Dit is wel een erfelijke ziekte, maar niet te voorspellen tijdens de zwangerschap.
Kortom, je weet dus pas of je kind dit heeft, wanneer het geboren is...een heel leven lang met open wonden lopen, en zelfs fataal kan zijn.

En zo zjin er nog wel meer ziektes die voor kunnen komen, waarbij ik denk: maak je je kind hier gelukkig mee?
Er zullen best mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat als een baby geen overlevingskansen heeft, het vanzelf al in de baarmoeder dood gaat.
Ik geloof daar niet in, en kan me dus voorstellen dat je over euthanasie gaat nadenken wanneer je een dergelijk kind krijgt.
Dit gaat in mijn ogen niet op voor kinderen met bijv. syndroom van down, een enkelvoudige handicap die veelal ontdekt kan worden bij de 20 weken echo.

Mee eens.
Het moet medisch en humaan uitzichtloos zijn, anders vind ik het niet kunnen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:33

Ik wil even opmerken dat sommige mensen hier "niet levensvatbaar" verkeerd interpeteren, wanneer een kind niet levensvatbaar is, gaat het onherroepelijk dood.
Er is dan eigenlijk geen keus, dood gaat het zowieso zonder inmenging van een arts.
Wanneer een kind niet levensvatbaar is, maar wel levend ter wereld komt, leeft het dus geen maanden.
Wanneer men spreekt over een mensonwaardig/mensonterend bestaan, en dus een uitzichtloos leven, maar wel een leven dat niet onherroepelijk natuurlijk beeïndigd word, dan kun je gaan spreken over euthanasie als dit de wens zou zijn van ouders/dokters.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:43

Ik kots er gewoon van... Waar gaat dit heen met de wereld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:28

svdijk schreef:
Ik wil even opmerken dat sommige mensen hier "niet levensvatbaar" verkeerd interpeteren, wanneer een kind niet levensvatbaar is, gaat het onherroepelijk dood.
Er is dan eigenlijk geen keus, dood gaat het zowieso zonder inmenging van een arts.
Wanneer een kind niet levensvatbaar is, maar wel levend ter wereld komt, leeft het dus geen maanden.
Wanneer men spreekt over een mensonwaardig/mensonterend bestaan, en dus een uitzichtloos leven, maar wel een leven dat niet onherroepelijk natuurlijk beeïndigd word, dan kun je gaan spreken over euthanasie als dit de wens zou zijn van ouders/dokters.

Een goede vriendin van mij had inderdaad twee kindertjes die niet levensvatbaar waren, het meisje heeft 2 weken geleefd, ze had trisomie (weet niet meer welk nummer) en het jongetje had een ga in zijn middenrif, de ingewonden zaten in zijn borstholte, hij is overleden met 38 weken zwangerschap, maar zou ook niet levensvatbaar zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:32

Ik schrok er wel van bij het lezen van de OP. Als het een zwaar gehandicapt kind is begrijp ik het, maar niet als het ongewild of te duur is... :n Dat vind ik echt niet kunnen.
Dat doe je bij dieren imo al niet, laat staan bij mensen :\

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:51

Mindim schreef:
Een volgroeide baby in de buik mag ook niet worden geaborteerd, die grens ligt bij 20 of 24 weken.

En dat heeft dan puur te maken met levensvatbaarheid.
Als je bedenkt dat een foetus van 16 weken al wegduikt voor de naald waarmee ze een vruchtwaterpunctie doen... en ze zien er dan afgezien van haar en huidsmeer ook al wel echt als baby uit, niet meer als van die ongedefinieerde aliens alsinhet embryonale stadium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:10

Urielle schreef:
Mindim schreef:

En dat heeft dan puur te maken met levensvatbaarheid.
Als je bedenkt dat een foetus van 16 weken al wegduikt voor de naald waarmee ze een vruchtwaterpunctie doen... en ze zien er dan afgezien van haar en huidsmeer ook al wel echt als baby uit, niet meer als van die ongedefinieerde aliens alsinhet embryonale stadium.

Ik zet het even in context, ik reageerde met deze uitspraak op het volgende:

Citaat:
Wat is het verschil tussen nog in de buik zitten of er buiten zijn? Wat maakt het dat de geboren baby niet meer 'geaborteerd' mag worden terwijl de volgroeide baby in de buik dit nog wel mag?

Daarop zei ik, dat een volgroeide baby in de buik ook niet mag worden geaborteerd. Een kind is met 20 tot 24 weken in de buik nog niet volgroeid, in dt geval betekent niet levensvatbaar sowieso nog niet volgroeid.

Op jouw stukje verder reagerend, ook de grens van 24 weken vind ik veel te hoog, ik zie dat liever teruggebracht tot 12 weken, alhoewel ik liever helemaal geen abortus zie, maar dat terzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:50

Een abortus is na 24 weken zeker wel mogelijk, het valt echter onder een andere wet (wet van strafrecht ipv Wet afbreking zwangerschap)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:46

Liek_ schreef:
Een abortus is na 24 weken zeker wel mogelijk, het valt echter onder een andere wet (wet van strafrecht ipv Wet afbreking zwangerschap)

Het is mogelijk, maar het mag niet en is strafbaar (met gezonde foetussen neem ik aan).

Met art. 82a Sr wordt een uiterste termijn gesteld die in de Wafz niet genoemd wordt. Blijkens het artikel is het doden van een levensvatbare vrucht een misdaad tegen het leven gericht. Deze grens is in Nederland gesteld op 24 weken. Een afbreking van de zwangerschap na deze 24 weken termijn is dus niet langer een afbreking van de zwangerschap, maar een misdrijf tegen het leven gericht. Een arts die zich aan een dergelijk feit schuldig maakt is dus strafbaar op grond van art. 296 lid 1 Sr. De strafuitsluiting van het vijfde lid verandert hier niets aan, nu niet langer van een behandeling volgens de Wafz kan worden gesproken nu deze behandeling verboden is.

Voor die gevallen waarin men wil overgaan tot een late zwangerschapsafbreking, bijvoorbeeld om ernstige complicaties voor de vrouw te voorkomen, kan een beroep op overmacht, art. 40 Sr worden gedaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-03-12 00:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 00:52

Nou, ik denk dat dat er aan ligt wat je gelooft. Geloof ik dat als het lichaam ophoud met leven je ziel dan naar de hemel gaat? Of dat je ziel naar een ander (gezond) lichaam gaat?

Of niet persée geloof, maar stél dat zoiets dus écht waar zou zijn (waar ik pas achter ga komen als ik dood ben, gelukkig is mijn lichaam gezond). Dan zou ik zeggen, ja dan kun je ze beter euthaniseren. Maar als 't echt weg weg is. Dan niet... maar goed om dáár nu de beslissing mee te maken is natuurlijk belachelijk :Y) 'omdat de ziel dan misschien wel naar een gezond lichaam/hemel gaat' :+