respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:47

Tsjah geloof wordt bespot, sekse, afkomst, etc

Ik kan me er niet aan storen....Als iemand vrouwen bespot voel ik me toch ook niet aangesproken?

Beetje cynisme, sarcasme, ironie is nog nooit iemand dood gegaan

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:06

verootjoo schreef:
joyce2 schreef:
Ik zuig dat verhaal niet uit mijn duim hoor... Tijdens de ceremonie na het huwelijk werd letterlijk gezegd dat Eva is geschapen uit de rib van Adam, omdat hij volmaakt was en daarom de vrouw moet gehoorzamen aan de man. Er werd haar dus letterlijk gezegd dat ze haar man moest gehoorzamen en moest volgen in alles wat hij deed, omdat het god het zo wil. Tsja sorry, dan gaan mijn haren overeind staan... Maar goed, dat zal wel per "tak" van het geloof verschillen...

Over het borstvoeding geven, dat zal ongetwijfeld niet in de bijbel staan, maar blijkbaar was dat in haar kerkgemeenschap wel heel belangrijk. Het zal er wel mee te maken hebben dat ze vroeger ook niet de fles konden geven en dat ze alles zoveel mogelijk willen doen zoals in de tijd van de bijbel. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom ze geen condooms wou gebruiken.

Die "vriend" van mij (haar man dus) is niet altijd een hufter geweest, wel vaak bot en altijd verwend door zijn moeder! Maar doordat zijn vrouw alles maar pikt omdat ze "hem moet gehoorzamen en een goede vrouw moet zijn" loopt dat dus uit de hand. Sneu vind ik dat!

Ik zeg ook niet dat je het verhaal uit je duim zuigt, maar dat de situatie die jij beschrijft niet veel met het geloof te maken heeft. Dingen die jij beschrijft staan niet zo in de Bijbel, maar zijn zo door mensen verzonnen.

En 'de tijd van de Bijbel' bestaat niet. De Bijbel is zo actueel als maar zijn kan, en is geschreven zodat hij op elke tijd van toepassing is. Tijden veranderen namelijk, dat weet God ook, en daarom is de Bijbel zo geschreven dat hij altijd actueel is.

Ik snap nu hoe je dit bedoelt, maar als je dit tegen die mensen zou zeggen, zou je hen daar heel erg mee kwetsen. Voor hen heeft het wel degelijk met het geloof te maken! Het is dus maar net hoe je er zelf tegenaan kijkt.

Overigens vind ik niet dat je gelijk hebt met dat de bijbel "van nu" is. Het is een heel oud verhaal, met oude elementen erin, maar de verhalen kan je wel toepassen in het heden en op die manier actueel maken.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:23

Ik las laatst een ingezonden brief in het AD over het sexuele misbruik binnen de kerk: "Mensen roepen steeds: Waar was God, hoe heeft hij dit kunnen laten gebeuren? Daar is maar 1 antwoord op, God bestaat niet, de mens heeft dit zelf veroorzaakt".
En zo is het!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:30

Citaat:
Citaat:
Hoe extreem ben jij? In hoeverre geloof jij blind de Bijbel, en in hoeverre sta je open voor evolutietheorien (Darwin bijv.) Als de wetenschap je de bewijzen voorlegt, hoe strak ben jij in het ontkennen van deze bewijzen?

Hoezo word de THEORIE dan als feit gezien? Genoeg wetenschappers die dat niet als feit zien en er niet in geloven....

I know dat t off topic is, maar wilde dat even kwijt :)

[/quote]

Dat iemand een wetenschapper is betekent niet dat ie gelijk expert in evolutietheorie beoordelen is. Zo heb je economen, psychologen, geschiedkundigen, wiskundigen, etc. En die hebben over het algemeen niks met evolutie te doen.
Vind dat nog steeds het irritantste non-argument 'evolutie is maar een theorie' dus waarom doen we alsof het waar is.. :roll:
Zeg dan gewoon eerlijk dat je er niet in gelooft omdat je het niet begrijpt.

Verder heb ik wel respect voor gelovigen hoor, ieder zijn ding. Krijg alleen altijd de kriebels van typische anti evo opmerkingen. Je mag er best iets tegen hebben maar verdiep je er dan eerst in en kom met goede argumenten als je er iets uitklapt in een discussie..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:36

Lady_M schreef:
Welke wetenschappers "geloven" er volgens jou niet in deze theorie?
(Je kunt wat mij betreft als huidige mens niet NIET geloven in evolutie. Zou hetzelfde zijn als dat ik zou gaan verklaren dat er niet zoiets raars als zwaartekracht is, maar een gigantische magneet in de aarde die ons allemaal op zijn plaats houdt...)

Van alle wetenschappers in de VS is slechts 39% gelovig tegenover 95% van de overige Amerikanen.
Van de topwetenschappers in de VS gelooft maar 7% in God en onder Nobel prijswinaars komt religiositeit bijna niet voor.
Het laagst scoorde natuurwetenschappen en de medische wetenschap.
(Weet dat Theologie ook een wetenschap is)

In Nederland liggen die percentages nog lager.

oh...en verder mee eens.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:57

Ik moet ook altijd een beetje lachen als ik de gelovigen alle Noorse, Keltische, Griekse, Romeinse, Egyptische goden en bijbehorende verhalen naar het land der mythen hoor verwijzen maar ze vervolgens heel serieus de bijbel zie lezen :=

Sorry, moest het even kwijt

En over wetenschappers, iedereen noemt zich tegenwoordig wetenschapper omdat ze ergens verstand van denken te hebben maar er zijn maar bar weinig echte wetenschappers met een wetenschappelijk gestuurde opleiding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:44

Annienke schreef:
En over wetenschappers, iedereen noemt zich tegenwoordig wetenschapper omdat ze ergens verstand van denken te hebben maar er zijn maar bar weinig echte wetenschappers met een wetenschappelijk gestuurde opleiding

Ik bedoel met wetenschappers mensen met een WO opleiding die daarna verder zich op studie en onderzoek richten.
Niet iemand die gestudeert heeft en daarna is gaan werken.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:29

NatasjavE schreef:
Annienke schreef:

Ik bedoel met wetenschappers mensen met een WO opleiding die daarna verder zich op studie en onderzoek richten.
Niet iemand die gestudeert heeft en daarna is gaan werken.

Ik ook, was mss niet helemaal duidelijk
Maar ik ben dan ook wat selectief in wat ik een wetenschappelijk gestuurde opleiding vind, mijn tekortkoming :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:32

Ik geloof niet en scheld ook met "jezus" en "appelflap" etc :) Dit staat compleet los van wel of geen respect hebben voor andermans geloof. Juist omdat ik ongelovig bent hebben die woorden niet veel betekenis.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 18:49

Niwla schreef:
Ik geloof wel dat alles voorbestemd is. En ik geloof ook dat diegene die snel rijk wordt door een heleboel leugens daar in een volgend leven voor betaalt. "De laatsten zullen de eerrsten zijn" staat er in de bijbel.

Maar is het dan niet ook voorbestemd dat iemand zo leeft? Kun je er wel iets aan doen als je zo leeft?

En 'homo-zijn' is dat niet ook voorbestemd? Heeft God daar misschien zelfs wel een reden voor?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:18

Op de een of andere manier gelooft men in iedere samenleving wel dat er zoiets als rechtvaardigheid is. Je oogst wat je zaait. Noem het karma of lot, het lijkt best wel veel op elkaar. Je kunt ook stellen dat er blijkbaar toch een soort van collectief bewustzijn is onder volkeren zoals van "er is meer" en/of er is een rechtvaardigheid en daarom reageren mensen zo fel als er iets onrechtvaardigs gebeurt.
Daarmee kun je zeggen: God bestaat niet, want ieder volk heeft wel een eigen bovennatuurlijke visie op het onzichtbare, maar je kunt ook stellen: als er meer is, is er misschien wel een hierarchie, en is er behalve allerlei wereldgeesten ook een Opperwezen dat daar boven staat. Iets heiligs...

Naar mijn mening is het geloof in iets dat boven de mensheid staat, zó universeel, dat het idee van een levende God, die niet door mensen verzonnen is, maar zichzelf kenbaar maakt/zich wil laten vinden door mensen, zo gek nog niet. En wie zei er: "zoekt en je zult vinden..."? (te vinden in het boek Mattheus 7 vers 7, Nieuwe Testament) Ik wens iedereen succes op zijn/haar zoektocht, en ik bied bij voorbaat mijn excuses aan voor mensen die met botte teksten en opmerkingen en veroordelingen eerder een hindernis zijn dan een hulp op die zoektocht...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:31

Mareng schreef:
Ik las laatst een ingezonden brief in het AD over het sexuele misbruik binnen de kerk: "Mensen roepen steeds: Waar was God, hoe heeft hij dit kunnen laten gebeuren? Daar is maar 1 antwoord op, God bestaat niet, de mens heeft dit zelf veroorzaakt".
En zo is het!

of... God bestaat wel, maar de mens heeft dat veroorzaakt :)* Mensen hebben namelijk een vrije wil gekregen... En nee, God vond het vast niet leuk dat mensen slechte dingen doen met hun vrije wil...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:39

verootjoo schreef:
Mareng schreef:
En zo is het!

of... God bestaat wel, maar de mens heeft dat veroorzaakt :)* Mensen hebben namelijk een vrije wil gekregen... En nee, God vond het vast niet leuk dat mensen slechte dingen doen met hun vrije wil...

Sorry hoor, maar zodra het gelovigen uitkomt dan is alles aan hun "god" te danken en als het ze niet uitkomt dan ligt het aan de "vrije wil van de mens"... Lekker makkelijk gedacht. :n

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:45

God brengt alleen het goede in de wereld. Mensen hebben toch echt veel aan zichzelf te wijten... God is er nu eenmaal niet om onze rotzooi op te lossen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:47

verootjoo schreef:
God brengt alleen het goede in de wereld. Mensen hebben toch echt veel aan zichzelf te wijten... God is er nu eenmaal niet om onze rotzooi op te lossen.

Niet mee eens ;)

Als een stel een gezond kind heeft is het dus "dank je god, dankje!" maar als ze een gehandicapt kind krijgen dan is het aan hunzelf te danken?
Nee, ik geloof niet in god, anders zou alles niet zo oneerlijk verdeeld zijn. Ik sta alsnog open voor alle culturen, maar ik hecht me nergens aan behalve de evolutie

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:07

Er bestaat ook nog iets als de duivel.... Die wordt hier niet genoemt, maar ook de duivel heeft invloed op het leven en de aarde. Het is niet zo dat God het fout doet of de mens, de duivel kan beinvloeden en de invloed van de duivel is er ook altijd en overal....

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:08

_AAASCHAAA_ schreef:
Er bestaat ook nog iets als de duivel.... Die wordt hier niet genoemt, maar ook de duivel heeft invloed op het leven en de aarde. Het is niet zo dat God het fout doet of de mens, de duivel kan beinvloeden en de invloed van de duivel is er ook altijd en overal....

Ik was er blijkbaar door bezeten :')

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:10

Aprils_joke schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:

_O- _O-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:53

Aprils_joke schreef:
_AAASCHAAA_ schreef:

}> _O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:00

Tiggs schreef:
En 'homo-zijn' is dat niet ook voorbestemd? Heeft God daar misschien zelfs wel een reden voor?

Ik bedenk me net dat dit ook negatief gelezen kan worden, zo is het dus níet bedoeld!

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:03

Ik heb zeker respect voor gelovigen, maar ik heb zelf meegemaakt dat best veel gelovigen geen respect hebben voor ongelovigen (zoals ik dus). Vind ik ook niet eerlijk!

Je mag best homo zijn, maar je mag het niet praktiseren.. Beetje krom. En veel strenggelovigen mogen geen tv, waar staat dat in de bijbel?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat iedereen mag geloven wat hij of zij wilt. Maar sommige dingen vind ik gewoon een beetje ver gaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:12

Laat het trouwens duidelijk zijn dat ieder wat mij betreft zijn geloof moet kunnen hebben (of dat nou christelijk, katholiek, remonstrant, protestant, wicca, satan, islam, moslim, boeddah, hindoestaans of welk geloof ook is. Neem het me niet kwalijk als ik het verkeerd schrijf of dingen door elkaar haal; het is nu eenmaal niet mijn dagelijkse bezigheid.), maar het gaat mij puur om de manier waarop en vooral het gescherm ermee.
TS, die overigens niets meer van zich laat horen, had als vraag wat men toch tegen het christendom heeft. Tja, de geschiedenis herhaalt zich nu in het heden nog steeds (neem als voorbeeld hetgeen TS aanhaalde: homo's). Alles moet volgens het christendom volgens HUN regels (wat ze dan weer toeschrijven aan de wil van een "god"). Iedereen wordt zogenaamd gerespecteerd, zolang je je maar wel bekeert tot het christendom en je aan HUN voorwaarden houdt. Zo niet, dan wordt hen de rug toegekeerd en in sommige extreme gevallen zelfs gedood (zo werden bijvoorbeeld wicca's vroeger verbrand, maar nu nog steeds geweerd of gelinkt aan "satan"). Heidense feestdagen zijn verbannen door of veranderd in christelijke feesten. Een heiden, ketter of niet-gelovige wil het christendom niet bekeren tot niet meer ergens in geloven, maar het christendom wil het wel andersom (desnoods met geweld). Dat staat mij tegen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:15

Ik lees nu dat de reactie van mijn voorganger een zo goed als zelfde strekking heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:19

_AAASCHAAA_ schreef:

Tuurlijk, nu is weer een ander de zwarte piet... De "duivel" (of satan, lucifer, beelzebub, geef ook dit beestje een naampje) zit in de mens zelf, of om preciezer te zijn diens gedrag. Wat wordt een mens namelijk als zijn/haar kind bijvoorbeeld wat aangedaan wordt? Des duivels. Deze uitspraak is nog te herleiden uit de tijd dat alles wat niet volgens het christendom handelde "het werk van de duivel was".

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:28

:wave: Ik moet toegeven dat ik vloeken en schelden bijna tot kunst heb verheven, voor minder dan 8 lettergrepen ga ik niet. Is dat iets om trots op te zijn? Nah, in sommige situaties wel, maar ik ben al jaren aan het oefenen om me ook buiten die situaties iets netter te gedragen en niet zo grof gebekt te zijn.
Is echter nooit, maar dan ook nooit bedoeld om iemand te beledigen.

En verder: geen geloof is ook een geloof...
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik ook weleens giftig kan worden als iemand die o zo gereformeerd is en achter mekaar allemaal hypocriete streken uithaalt die gewoon niet verenigbaar zijn met het leven zoals God het bedoeld heeft (oei, dat is een linke want hoe weet ik hoe Hij het bedoeld heeft?), vervolgens mij erop aankijkt dat ik broek aan heb. Ja, dan slaat de vlam in de pan. Ieder z'n principes en daar houd je je aan of niet, maar heb dan ook het lef om die balk in je eigen oog te willen zien.

Al moet ik toegeven dat ik nogal fan ben van de uitspraak "I saw God and She was black".