Een 18-jarig tienermeisje krijgt levenslang voor moord.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:38

vuurneon schreef:
De ouders van het vermoorde hebben al levenslang... De dader mag ook fijn levenslang krijgen.

Niet iedereen kan je 'redden'.

Dat vind ik geen argument... Als we de straffen zouden aanpassen aan waar het slachtoffer of haar familie mee gestraft zijn door de daad, zouden we slechts levenslange- of doodstraffen uitvoeren. Dan zouden straffen zo ver in het subjectieve getrokken worden, en op basis van emotie genomen worden, dat de wereld niet meer leefbaar zou zijn. Dan zou levenslang staan tegenover: levenslang trauma, levenslang verdriet, levenslang angst, levenslang woede, etc. En dat zou betekenen dat op iedere daad, ook een overval, levenslang zou moeten staan.

Wat ik wel vind, dat is dat uit de uitspraken van de dader, het meisje, zo duidelijk is op te maken dat ze geen enkel berouw heeft, geen besef van goed en kwaad, en dus een zo groot risico op recidive, dat het beter is de samenleving voor altijd tegen haar te beschermen. Of dat d.m.v. gevangenisstraf moet zijn, of gedwongen opname in een psychiatrische inrichting, is een andere discussie. Maar dat iemand met deze manier van denken niet meer op straat moet kunnen lopen, is in mijn ogen wel helder.

Zou ze volgens het jeugdstrafrecht gestraft worden, dan zou er over enkele jaren weer een moord gepleegd zijn, op z'n minst.

vuurneon

Re: Een 18-jarig tienermeisje krijgt levenslang voor moord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:09

Was een reactie (niet zozeer een argument want daarover heb ik mij al uitgelaten) op het feit dat ze als volwassene berecht is en dat diegene voor mij erop inhaakte dat ze misschien nog is te redden en dat ze nog kans heeft om onder toezicht ergens te wonen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:10

Quellian schreef:
vuurneon schreef:
Even heel plat gezegd; waarom niet die mensen hun gang laten gaan? Er zit geen toekomst in..

Dit zei ik afgelopen week dus precies zo.
Mijn schoonmoeder ligt in het ziekenhuis en bij haar op de afdeling ligt een 22 jarig meisje met anorexia die zelfmoordpoging na zelfmoordpoging onderneemt, maar helaas voor het meisje; het wil niet lukken.
Nu is ze voldoende aangesterkt en wordt overgeplaatst naar een psychiatrische instelling en dan denk ik -inderdaad heel plat- 'laat haar haar gang dan gaan'. Als ze denkt dat ze dat moet doen, dan moet ze dat maar doen. De stress van constant wel/niet is voor de familie ook hel.

Toch wel een vergelijking die bij mij de nodige irritatie opwekt.
Anorexia is absoluut niet hetzelfde als volledig verknipt zijn. Anorexia is een ziekte, waarvan je met de juiste begeleiding kunt genezen.
Zelfmoordgedachte (en pogingen) zijn symptoom, net als bij depressies.

Ik heb een geval van anorexia van zeer dichtbij meegemaakt.Klopt, dat die tijd voor de ouders een hel was. En ja... ze wilde ook dood. Maar ze is er wel doorheen gekomen, heeft haar studie weer opgepakt en werkt parttime.

En die had dan beter dood kunnen zijn omdat er 'geen toekomst in zat?'

Beetje erg kort door de bocht.

In geen geval wil ik zo iemand vergelijken met iemand als de meid waarover we het hier hebben. Zij is wel verknipt en mag in geen geval meer worden losgelaten in de maatschappij. Ze werd behandeld en ze kreeg medicatie, maar het komt gewoon niet altijd goed. Ook niet met TBS. (Resultaten van tbs wordt hier nogal overschat, geloof ik)

En natuurlijk kun je excuses zoeken, zoals een slechte jeugd. Maar laten we eerlijk zijn... er zijn duizenden mensen met een slechte jeugd, maar die worden niet per definitie geflipte sadisten. Ik denk dat er dan toch wel wat meer mis is...

Net zo goed als er ook seriemoordenaars en gevaarlijke gekken zijn die uit volkomen normale gezinnen stammen.

Je kunt overal excuses voor zoeken, maar ik denk dat je het gewoon moet zien als het is. Bij sommige mensen zit iets niet lekker in de bovenkamer. Ze missen de grenzen die een 'normaal' mens wel bezit en vormen daardoor simpelweg een gevaar voor de samenleving.
Ervoor zorgen dat ze uit die samenleving worden verwijderd, lijkt de enige optie.

Het is geen geflipte maniak, maar een gewone meid die studeert, werkt en een sociaal leven heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:12

(even de duidelijkheid dat mijn stukje van gebrek aan toekomst ging over een uitzichtloze tbs'er die dood wil maar niet mag)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:15

Dat ligt idd anders. Mijn reactie betrof eigenlijk de post van Quellian. Die schoot bij mij in het verkeerde keelsgat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:32

trekpaardluf schreef:
Oke, we horen deze kant van het verhaal. het is gruwelijk, zeker omdat ze er ook van genoot..

Maar wat is het achtergrond van het meisje? hoe is ze opgevoed? als zij ouders had, die ook zo waren, alcohol, drugs enzo, Heeft zij dan wel die goede opvoeding gehad??

maar om nou direct haar ook maar een spuitje te geven.. nee echt.. dat vind ik een gruwelijk idee. ik ga met Patatkraam mee..

Moeder heeft een geschiedenis van drugs en alcohol en vader zit een gevangenisstraf uit voor geweldsdelicten. Alyssa werd opgevangen door haar oma die niet verder kon kijken dan haar neus lang was en de zorg voor een depressieve tiener, die op 13 jarige leeftijd al een zelfmoordpoging deed, totaal niet aankon. Ze is intelligent, onderpresterend op school en Emo (sneed zichzelf). Was voortdurend op zoek naar "kicks". Sliep bijvoorbeeld in haar eentje in het bos en zo.
Gaf ook via Youtube etc allerlei signalen dat het met haar niet goed ging. Het lijkt zo te zijn dat ze de moord nodig had om iets te "voelen".

Ik vind dat de mensen om haar heen ook schuld hebben. Misschien nog wel meer.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:34

ze spoort niet.........

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:44

Vind het wel een eng meisje als ik dat zo zie. Levenslang is misschien nog wel te kort als ze niet de begeleiding/ behandeling krijgt die zij nodig heeft.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:49

pff, enge gedachte die zelfdodingspoging had beter kunnen lukken, germ dan een meiske van 9 pakken, wat mij betreft is geen straf hoog genoeg..

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:34

liljebo schreef:
Ik vind het een beetje naief om te denken dat iedereen te redden is met de juiste behandeling.
Het komt niet altijd goed met behandeling en medicatie. Bij bepaalde mensen zit het dusdanig fout dat ze per definitie een gevaar voor de omgeving zijn.
Je kunt duizend excuses aanvoeren waarom iemand zo geworden is, maar minstens evenveel mensen aanwijzen met dezelfde achtergrond die geestelijk normaal functioneren.

Om de maatschappij te beschermen dienen dergelijk figuren gewoon nooit meer rond te lopen.
Hoe je dat moet bewerkstelligen, laat ik maar even achterwege.

Maar laat ik dit zeggen... als ik zelf moeder was geweest van het meisje, was ik tot moord in staat als ik de kans kreeg bij een treffen met de moordenaar van mijn kind.
En als mijn kind dusdanig geflipt was dat het tot dergelijke afschuwelijke daden in staat was, zou ik mij oprecht afvragen of het betreffende kind dood niet beter af was.

Vroeger noemde ze deze mensen psychopaten. Nu mensen met antisociale persoonlijkheidsstoornis. Geen genezing mogelijk. Maar deze mensen kunnen ook niet functioneren in een normale gevangenis. Dit heeft dus niets te maken met achtergrond oid.

vuurneon schreef:
Sjoos schreef:
Ik vind het wel raar, in Amerika hebben ze niet echt iets als TBS ofzo, dat lijkt me namelijk precies wat dit meisje nodig heeft.

Ze hebben wel psych wards hoor in gevangenissen :)
Tbs niet echt nee. Maar wel speciale units, waar een beetje behandeling is.
Maar goed, in Nederland zitten in de tbs ook een groepje autisten, die daar wel zitten maar waarvoor echt niet gedaan kan worden. Die zitten er ook levenslang, zonder dat je ze echt kunt helpen.
Je kan niet iedereen helpen... Je kan ook echt tever heen zijn als je brein echt goed verknipt is.

Psych wards zijn in Amerika anders dan hier in Nederland. Vaak isoleer cellen, geen behandeling of plannen, gewoon pillen om ze rustig te houden. Niet vergelijkbaar met hoe het in Nederland gaat.
Met TBS hoef je ook niet iemand te genezen.

vuurneon schreef:
Op zich vond de opmerking van het spuitje niet heel gek, omdat ik weet dat in onze nl tbs instellingen echt mensen zitten die bv door hun autisme iets gepleegd hebben en levenslang hebben. Niet te redden, maar ook niet begrijpen waarom ze er zitten. Hersens zijn te in de war.... Enige dat ze willen is dood, maar wat gebeurd er? Juist, zelfmoordwacht! Die mensen mogen niet eens dood.
Tbs klinkt leuk en aardig, maar helaas zijn er veel mensen die echt niet te helpen zijn en waarvan je weet dat ze tot hun einde van het leven er moeten blijven. Maar nee, 'wij' staan hun dood niet eens toe.
Dat is best treurig, want de plekken zijn beperkt in tbs en ja het is erg duur. Even heel plat gezegd; waarom niet die mensen hun gang laten gaan? Er zit geen toekomst in..
(dit gaat nu niet specifiek over dit meisje omdat ik geen idee heb van haar werkelijke achtergrond etc. maar meer om aan te geven dat tbs echt niet zo zaligmakend is voor een specifieke groep en zeker geen oplossing hoeft te zijn. Je kan moeilijk iemands brein eruit tillen en even opnieuw programmeren...)

Dit is met alles zo. Ik heb met doelgroepen gewerkt waar o.a mensen zaten met anti sociale persoonlijkheids stoornissen, schizofrenie, depressies etc. Het is een interessant onderwerp wat je aansnijdt, maar ook hierbij is het, waar trek je de grens? Iedereen z'n gang maar laten gaan als ze zichzelf willen vermoorden? Soms moet je mensen voor zichzelf beschermen, ookal is hun toekomst perspectief niet positief.

Quellian schreef:
Dit zei ik afgelopen week dus precies zo.
Mijn schoonmoeder ligt in het ziekenhuis en bij haar op de afdeling ligt een 22 jarig meisje met anorexia die zelfmoordpoging na zelfmoordpoging onderneemt, maar helaas voor het meisje; het wil niet lukken.
Nu is ze voldoende aangesterkt en wordt overgeplaatst naar een psychiatrische instelling en dan denk ik -inderdaad heel plat- 'laat haar haar gang dan gaan'. Als ze denkt dat ze dat moet doen, dan moet ze dat maar doen. De stress van constant wel/niet is voor de familie ook hel.

Dit meisje is duidelijk op dit moment niet toerekeningsvatbaar. Maar wat met behandeling, over 10 jaar ze weer een ' normaal' (tussen aanhalingstekens, want wat is normaal) leven kan leiden? Daarom behandel je mensen, en helemaal met anorexia, wat duidelijk bewezen is behandelt kan worden.

vuurneon schreef:
Ik weet dat het voor een aantal behandelaars ook vreselijk is (laat staan voor familie) man zit levenslang voor tbs maar is erg autistisch. Hij gunt hem zijn eeuwige rust, maar helaas... Je kan niet wegkijken. Dus die man zit voor de rest van zijn leven in de speciale cel. Zitten wel creatieve mensen tussen bij die het lukt.
Maar daar schiet tbs zijn doel voorbij, als je mensen niet kan helpen die echt levenslang daardoor zitten.
Te ziek (laat die euthanasie wet ook maar doorkomen voor ernstig psychisch lijden...).
Want ja, ook Nederland heeft wel degelijk strenge wetten. Letterlijk met je rug tegen de muur.

Daarom hoop ik ook echt dat ze deze meid grondig onderzoeken, al is het maar voor de wetenschap. Zo heeft haar 'aanwezigheid' toch nog een beetje zin.

Ben het dikgedrukte helemaal met je eens. Echter dit is lastig. Aangezien op dit moment iemand die euthanasie wil laten plegen geheel toerekeningsvatbaar moet zijn. En aangezien mensen met dermate erge psychische aandoeningen dit niet zijn, wie beslist dan? familie? persoon zelf? behandelaars? Het gebied is te grijs en te vaag.

liljebo schreef:
Toch wel een vergelijking die bij mij de nodige irritatie opwekt.
Anorexia is absoluut niet hetzelfde als volledig verknipt zijn. Anorexia is een ziekte, waarvan je met de juiste begeleiding kunt genezen.
Zelfmoordgedachte (en pogingen) zijn symptoom, net als bij depressies.

Ik heb een geval van anorexia van zeer dichtbij meegemaakt.Klopt, dat die tijd voor de ouders een hel was. En ja... ze wilde ook dood. Maar ze is er wel doorheen gekomen, heeft haar studie weer opgepakt en werkt parttime.

En die had dan beter dood kunnen zijn omdat er 'geen toekomst in zat?'

Beetje erg kort door de bocht.

In geen geval wil ik zo iemand vergelijken met iemand als de meid waarover we het hier hebben. Zij is wel verknipt en mag in geen geval meer worden losgelaten in de maatschappij. Ze werd behandeld en ze kreeg medicatie, maar het komt gewoon niet altijd goed. Ook niet met TBS. (Resultaten van tbs wordt hier nogal overschat, geloof ik)

En natuurlijk kun je excuses zoeken, zoals een slechte jeugd. Maar laten we eerlijk zijn... er zijn duizenden mensen met een slechte jeugd, maar die worden niet per definitie geflipte sadisten. Ik denk dat er dan toch wel wat meer mis is...

Net zo goed als er ook seriemoordenaars en gevaarlijke gekken zijn die uit volkomen normale gezinnen stammen.

Je kunt overal excuses voor zoeken, maar ik denk dat je het gewoon moet zien als het is. Bij sommige mensen zit iets niet lekker in de bovenkamer. Ze missen de grenzen die een 'normaal' mens wel bezit en vormen daardoor simpelweg een gevaar voor de samenleving.
Ervoor zorgen dat ze uit die samenleving worden verwijderd, lijkt de enige optie.

Het is geen geflipte maniak, maar een gewone meid die studeert, werkt en een sociaal leven heeft.

TBS betekend niet behandelen tot genezen oid hoor. TBS houdt in, Ter Beschikking Stellen.
Maatregel in het strafrecht waarbij de rechter beveelt dat de verdachte van een misdrijf die een gebrekkige ontwikkeling of een ziekelijke stoornis heeft, in een TBS-inrichting zal worden behandeld en begeleid.
Behandelen op psychisch gebied leid vaak niet tot genezen, maar leren omgaan met. Moet dat intra muraal (zoals bij deze extreme zaken) is dat zo want deze mensen kunnen niet functioneren in de maatschappij, maar dat vind ik, nog steeds een stuk beter dan gewoon de gevangenis. Er moet een verschil zijn tussen gewone criminelen en mensen met een psychische stoornis. Dus niets TBS is overschat. Het gaat erom wat je er onder verstaat. Veel mensen denken dat mensen dan met moord ' wegkomen' omdat ze genezen worden. Tja zo werkt het natuutlijk niet.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 01:44

Ik heb de rest van het topic (nog) niet gelezen.. Maar dit is echt... shocking.. Mijn god... :oo
Sprakeloos word je er van....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:33

Sjoos schreef:
Dus niets TBS is overschat. Het gaat erom wat je er onder verstaat..

Ik weet wat tbs inhoudt. Ik doelde hiermee op de vele posts in dit topic, waarin werd aangenomen/suggereerd dat het meisje met tbs weer zou genezen/terug in de maatschappij zou kunnen.
En dat is een toch wat te romantisch beeld van tbs, m.i.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:03

Dat is het zeker,want dat is niet perse wat TBS is. Dan ben ik het met je eens, voordat mensen daarover oordelen moeten ze zich eerst verdiepen in wat dit eigenlijk is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:06

Maaikee43 schreef:
ze spoort niet.........

Nee dat klopt. Maar is dat haar schuld?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:24

MaNdiii schreef:
Vind het wel een eng meisje als ik dat zo zie. Levenslang is misschien nog wel te kort als ze niet de begeleiding/ behandeling krijgt die zij nodig heeft.

Er zijn ook wel iets "normalere" foto's te vinden op internet.
Overigens is het niet zo dat ze geen spijt betuigd heeft. Tijdens de rechtzaak, dat dan weer wel.

'If I could give my life to bring her back, I would': Teenage 'thrill killer' breaks down in tears as she is jailed for life for choking and stabbing her 9-year-old neighbor"

Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... z1lyLDskOL

Ik vind het moeilijk om te oordelen hoor. Ze is geflipt, dat is duidelijk maar wellicht niet alleen door haar verknipte jeugd.
Ze slikte ook prozac voor haar depressie voorgeschreven na haar zelfmoordpoging.
Van prozac zijn de risico's inmiddels wel bekend. Zeker als het gaat om kinderen.
"Het medicijn prozac remt de heropname van serotonine, een stof die onder meer betrokken is bij geheugen en stemming. Reneman: ‘Er zijn aanwijzingen dat jongeren die met prozac zijn behandeld kort na de behandeling impulsiever handelen. "
In het najaar 2011 is er hernieuwd onderzoek gestart naar de bijwerkingen van Prozac.

"Behalve gevaar voor zelfdoding hebben SSRI's ('selectieve serotonine-heropnameremmers', waaronder Prozac ook valt) nog andere bijwerkingen, waaronder motorische onrust (acathisie): door een SSRI-deskundige omschreven als een 'overweldigend naar gevoel' en een 'ondraaglijke rusteloosheid' die de patiënt het gevoel geeft dat hij nog liever doodgaat. Het wordt soms ten onrechte aangezien voor een verergerende depressie, waardoor sommige artsen de doserlng nog verhogen.
(Opvallend ook in het verhaal van Alyssa, is dat kort voor de moord haar arts de dosis Prozac ook had verhoogd)

Overige effecten
• Misselijkheid
• Overgeven
• Diarree
• Inwendige bloedingen
• Hoofdpijn
• Onrust
• Nervositeit
• Huiduitslag • Gewichtstoename
• Lusteloosheid
• Transpireren
• Anorexia
• Vergeetachtigheid
• Attaques
• Angst
• Manie
• Duizeligheid
• Problemen met urineren
• Trillen of schudden
• Droge mond
• Vijandigheid
• Agressie

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:30

Ik vind de reacties shocking... En tegenstrijdig.

Er wordt gezegd "geen medelijden met iemand die opzettelijk een ander vermoordt", maar vervolgens wel begrip voor iemand die opzettelijk een ander vermoordt omdat die zijn/ haar kind wat heeft aangedaan. Er wordt gezegd: maakt niet uit wat de reden is dat de moord is gepleegd, achtergrond doet er niet toe. Maar vervolgens zijn sommigen wel voor doodstraf en marteling.

Het slaat als een tang op een varken. Heb de intelligentie en discipline om zaken uit elkaar te houden. Mag je vanuit emotie reageren? Ja natuurlijk! Maar het zegt heel veel dat een groep zich over het algemeen wenst te richten op de dader, in plaats van op de daad. De agressie waarmee dat gebeurt is in mijn ogen bijna net zo sterk als agressie die leeft in het meisje dat de moord heeft gepleegd. Dus wat maakt ons dan zoveel beter en anders dan die griet?

Kwaad bestrijd je niet met kwaad. Als iedereen hier daadwerkelijk zou uitvoeren wat die predikt, zou ons land zeer dunbevolkt zijn.

Edit: er is een wezenlijk verschil tussen iemand willen straffen en doden vanwege het gevolg van (geestes)ziekte, of het beschermen van de maatschappij tegen een geesteszieke. De boodschap komt dan namelijk heel anders over.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:41

Ik ben ook voorstander om dit soort figuren definitief uit de maatschappij te halen, maar niet op kosten van de maatschappij levenslang op te sluiten. Ziek of niet, ze zijn een bedreiging voor de maatschappij hoe je het went of keert. "Omdat ze ziek zijn\slechte jeugd gehad hebben, moeten ze een of andere behandeling" vind ik kul, degene die dit doen doen het met voorbedachte rade en beleven er plezier aan. Het zei moorden, martelen, verkrachten met de dood tot gevolg. En ze zullen het blijven doen, is vaak genoeg bewezen.
Wereld wijd worden er mensen door dit soort figuren vermoord, betekend ook dat er vele familie leden zijn die dagelijks het verlies moeten dragen.

Als ze vervroegd vrij komt kan ze altijd nog als huur moordenaar aan het werk, heeft ze ervaring mee en vind het nog leuk ook. Er is dus wel werk voor haar als ze de maatschappij weer in komt. Of we daar blij mee moeten zijn............... -O-

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:54

Quellian schreef:
Kwaad met kwaad vergelden, vuur met vuur bestrijden.
Ik ben van mening dat zo'n meisje geen recht meer heeft, zouden ze van mij precies hetzelfde mogen doen als zij heeft gedaan.

Ik denk dat ze moordenaars, verkrachters, sadisten, etc. gewoon op dezelfde manier moeten straffen. Op de manier hoe zij hun slachtoffer onrecht hebben aangedaan. Ik hou van de middeleeuwse martelpraktijken, dát waren tenminste straffen.

_/-\o_ Die martelingen niet helemaal, maar ik ga hier helemaal in mee! Waarom zou zij wel een nette behandeling moeten krijgen? Dit was met voorbedachte rade?! Niet iets wat haar zomaar is 'overkomen'.

Als het aan de meeste mensen zou liggen zou iemand de doodstraf ontlopen want hij kon er niks aan doen, hij kreeg in zijn jeugd nou eenmaal niet het groene fietsje dat hij wou :roll:

Of het ook daadwerkelijk aan een ander te weiten is , arts, ouders etc. , dat moet nog blijken maar ik ben van mening dat iemand met zo'n gruweldaad die daar ook nog op kickt, geen rechten meer heeft.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:06

De clou van ons strafrecht is dat het algemene regels geeft over hoe te handelen in concrete gevallen. Inherent aan dat criterium "algemeenheid" is dat de regel op alle situaties toepasbaar moet kunnen zijn. Misschien dat het in DIT ene geval glashelder is dat deze griet met voorbedachte rade een ander heeft omgebracht, maar in andere gevallen is dat niet altijd zo.
HOE kun je dan nog beweren dat de doodstraf ingevoerd zou moeten worden? Dan waren Lucia de B. en al die andere onschuldig veroordeelde personen nu niet meer onder ons. En hoe moeten we ons dan voelen? Blij dat er weer zo'n moordenaar de nek is omgedraaid? Want ook in bijvoorbeeld de Puttense moordzaak achtte men toch echt bewezen dat de verdachte ook daadwerkelijk de dader was. En toch was het niet zo!
Er wordt 3 stappen te ver gedacht! Er wordt meteen gereageerd met de roep om martelingen/ doodstraf. Denk eens na over de consequenties. En over het nut.

Voor diegenen die beweren dat het in de VS een stuk beter is dan hier, omdat "dit soort moordenaars" daar tenminste hard worden aangepakt, misschien een idee om eens wat op te zoeken over het precentage onschuldigen dat door hun methoden ter dood wordt gebracht.

Je HOEFT geen begrip te hebben voor mensen die in hun jeugd geen groen fietsje gekregen hebben. Maar volgens mij ben je het wel op z'n minst aan jezelf verplicht na te denken over de gevolgen van het invoeren van datgene waar sommigen hier voor pleiten.

Edit: kunnen jullie je herinneren dat er een tijd geleden een conflict was tussen een groep Molukse jongens en een groep Turkse jongens, waarbij het draaide om een Turkse jongen die een Moluks meisje verkracht zou hebben? Die jongen werd vervolgens vermoord door de andere groep, waarna bleek dat het meisje helemaal niet verkracht was, maar een relatie met de Turkse jongen had en er niet voor uit durfde te komen. Uit jullie reacties valt af te leiden, dat jullie die Turkse jongen de nek om zouden hebben gedraaid. Want als je een meisje verkracht, spoor je niet en verdien je marteling en doodstraf. Dat hebben ook die Molukse jongens gedacht....
Zie het resultaat. Voelt dat goed? Voel je je dan beter?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:34

Heel lief dat er mensen zijn die denken dat wanneer iemand geestesziek is, diegene ook heel zielig is. Maar jammer dat diezelfde mensen niet beseffen hoe zeer ze het hele verhaal daarmee uit verband trekken. Geen geweten hebben is géén ziekte, het is een gebrek, dat zeker, maar het verandert er niets aan dat dat bestraft moet worden. A omdat je anders aan de wereld laat zien dat het prima is B om wreking van nabestaanden te voorkomen en hun gevoel erkenning te geven en C omdat de, in dit geval, moordenaar moet weten dat het niet goed is wat hij/zij doet.

Geesteszieken zijn sneu, absoluut, en niemand verdient het. Maar het is niet een stoornis zoals adhd of asperger waar mensen zelf weet van hebben. Iemand met een zware vorm van CD (een antisociale gedragsstoornis) die dieren en mensen mishandeld en verkracht, brand sticht, pest, intimideert, glashard liegt, wapens gebruikt etc. etc. is zich er niet van bewust dat dit fout gedrag is.
Daarom is het ook praktisch NIET te behandelen, zo iemand heeft namelijk geen probleembesef, legt de schuld bij een ander en heeft eigenlijk gewoon geen geweten. Dat "geweten" komt pas minimaal om de hoek kijken als ze gestraft worden; want dan hebben ze zichzelf er mee. Ook al zal zo iemand er never nooit mee akkoord gaan dat hij/zij die straf verdient heeft.
Je kan zeggen dat het iemands karakter is, en daar kan je een hoop medicatie in stoppen, gedragstherapie tegenaan gooien, sociale vaardigheidstraining, psychotherapie, klinische onderzoeken, noem maar op. Maar de aard van het beestje zal je er nooit uit krijgen.
Daarom zijn zulke mensen beter af buiten de samenleving, want ze zijn een gigantisch gevaar zonder enige vorm van een rem: zodra ze de kans krijgen en straf kunnen ontwijken grijpen ze die kans ook. En daar komen dus ook voorbereidingen bij kijken zoals bijvoorbeeld het graven van een graf, het klaar leggen van een touw, nauwkeurig kiezen van het moment, mensen in de gaten houden: planning.
(CD is maar een voorbeeld, maar even om het uit te leggen)

Die mensen zijn niet te helpen, helaas. Dus help dan aub de buitenwereld, en voorkom dat onschuldige buitenstaanders slachtoffer worden...
In Nederland zijn we na mijn idee veel te soft met het beschermen van daders; iemand hoeft in zijn jeugd maar wat mee te maken en ze worden om de haverklap ontoerekeningsvatbaar verklaard... Belachelijk. :n Goed dat het er is, absoluut, maar er wordt na mijn idee veel te makkelijk gebruik van gemaakt. Doen alsof je een emotioneel wrak bent is niet moeilijk namelijk, zeker niet als je zo manipulatief als de pest bent (wat vaak het geval is bij mensen met bijvoorbeeld CD of een vergelijkbare stoornis, stoornissen waar na mijn idee geen genade voor moet zijn in dit soort kwesties).

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:38

Citaat:
Moeder heeft een geschiedenis van drugs en alcohol en vader zit een gevangenisstraf uit voor geweldsdelicten. Alyssa werd opgevangen door haar oma die niet verder kon kijken dan haar neus lang was en de zorg voor een depressieve tiener, die op 13 jarige leeftijd al een zelfmoordpoging deed, totaal niet aankon. Ze is intelligent, onderpresterend op school en Emo (sneed zichzelf). Was voortdurend op zoek naar "kicks". Sliep bijvoorbeeld in haar eentje in het bos en zo.
Gaf ook via Youtube etc allerlei signalen dat het met haar niet goed ging. Het lijkt zo te zijn dat ze de moord nodig had om iets te "voelen".

Ik vind dat de mensen om haar heen ook schuld hebben. Misschien nog wel meer.

Eens..
Als zo'n meisje gewoon op 13 jarige leeftijd gepaste hulp had gekregen was dit waarschijnelijk niet gebeurd.

Ik vind iemand van 18 jaar levenslang geven een veelste zware straf, aangezien de hersens nog niet volgroeit zijn en er nog genoeg aan te leren is.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:52

@ JuliaMaria: Klopt, deze griet is niet te helpen. Maar een ziekte is het WEL! Een psychiatrische aandoening. Ziekte dus. Wat mensen er sneu aan vinden, is dat iemand niet kiest voor die aandoening. Als je psychopaat bent, ben je dat. Je kunt niet even beslissen om geen psychopaat meer te zijn. Dat zit fout ergens in je hersenen, hoe je het ook wendt of keert.

Volgens mij bestaat er geen discussie over DAT ze gestraft moet worden, maar wel HOE ze gestraft moet worden. Opsluiting, hoe dan ook. Maar waar en hoe. dat is waar de discussie om draait. Ik geloof niet dat iemand hier vindt dat ze maar op vrije voeten moet blijven omdat ze er niks aan kan doen.

De samenleving moet beschermd worden tegen zulke mensen. Maar dat is heel wat anders dan geen genade hebben, willen martelen, etc. Mensen die de neiging hebben anderen te willen martelen, zijn ook een beetje ziek lijkt me. En die vind ik net zo min sneu.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:11

Volgensmij zeggen we precies hetzelfde. :)

Wat betreft je laatste alinea: Wraak is een vervuiling van je eigen geest, ik wil het niet per se ziek noemen, maar het is in ieder geval absoluut niet zuiver nee... :n

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:32

JuliaMaria schreef:
Heel lief dat er mensen zijn die denken dat wanneer iemand geestesziek is, diegene ook heel zielig is. Maar jammer dat diezelfde mensen niet beseffen hoe zeer ze het hele verhaal daarmee uit verband trekken. Geen geweten hebben is géén ziekte, het is een gebrek, dat zeker, maar het verandert er niets aan dat dat bestraft moet worden. A omdat je anders aan de wereld laat zien dat het prima is B om wreking van nabestaanden te voorkomen en hun gevoel erkenning te geven en C omdat de, in dit geval, moordenaar moet weten dat het niet goed is wat hij/zij doet.

Geesteszieken zijn sneu, absoluut, en niemand verdient het. Maar het is niet een stoornis zoals adhd of asperger waar mensen zelf weet van hebben. Iemand met een zware vorm van CD (een antisociale gedragsstoornis) die dieren en mensen mishandeld en verkracht, brand sticht, pest, intimideert, glashard liegt, wapens gebruikt etc. etc. is zich er niet van bewust dat dit fout gedrag is.
Daarom is het ook praktisch NIET te behandelen, zo iemand heeft namelijk geen probleembesef, legt de schuld bij een ander en heeft eigenlijk gewoon geen geweten. Dat "geweten" komt pas minimaal om de hoek kijken als ze gestraft worden; want dan hebben ze zichzelf er mee. Ook al zal zo iemand er never nooit mee akkoord gaan dat hij/zij die straf verdient heeft.
Je kan zeggen dat het iemands karakter is, en daar kan je een hoop medicatie in stoppen, gedragstherapie tegenaan gooien, sociale vaardigheidstraining, psychotherapie, klinische onderzoeken, noem maar op. Maar de aard van het beestje zal je er nooit uit krijgen.
Daarom zijn zulke mensen beter af buiten de samenleving, want ze zijn een gigantisch gevaar zonder enige vorm van een rem: zodra ze de kans krijgen en straf kunnen ontwijken grijpen ze die kans ook. En daar komen dus ook voorbereidingen bij kijken zoals bijvoorbeeld het graven van een graf, het klaar leggen van een touw, nauwkeurig kiezen van het moment, mensen in de gaten houden: planning.
(CD is maar een voorbeeld, maar even om het uit te leggen)

Die mensen zijn niet te helpen, helaas. Dus help dan aub de buitenwereld, en voorkom dat onschuldige buitenstaanders slachtoffer worden...
In Nederland zijn we na mijn idee veel te soft met het beschermen van daders; iemand hoeft in zijn jeugd maar wat mee te maken en ze worden om de haverklap ontoerekeningsvatbaar verklaard... Belachelijk. :n Goed dat het er is, absoluut, maar er wordt na mijn idee veel te makkelijk gebruik van gemaakt. Doen alsof je een emotioneel wrak bent is niet moeilijk namelijk, zeker niet als je zo manipulatief als de pest bent (wat vaak het geval is bij mensen met bijvoorbeeld CD of een vergelijkbare stoornis, stoornissen waar na mijn idee geen genade voor moet zijn in dit soort kwesties).

Ik heb nergens gezegd dat ze behandelt kan worden tot genezing. Wel heb ik gezegd dat iemand met CD, of een vergelijkbare stoornis, anders gestraft moet worden, aangezien het duidelijk een afwijking is in de hersenen waar mensen zelf niets aan kunnen doen. Echter moet iemand inderdaad niet meer op vrije voeten komen.
@gummie, ben het helemaal met je eens, goed omschreven!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:58

Ik had het ook niet specifiek tegen jou, zoals je in mijn bericht wel kunt zien. :)