‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:36

papagroom schreef:
Hoe zoSGPstand punt......ik bedoel hier mee te zeggen dat in mijn oogpunt het belang van het kind ,ten aller tijde voor op dient te staan,en niet het financieele.
of paps of mams thuis is maakt geen biet uit

Nu nuanceer je je eerdere post. Eerder had je het erover dat moeder thuis moet blijven
En ik denk dan heb jij niet al mijn posts (goed) hebt doorgelezen. Daaruit blijkt juist het belang van de kinderen dat de moeder niet financieel afhankelijk is van de vader.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:39

Electra63 schreef:
Sammyoo schreef:
Electra, dus jij wil dan afhankelijk blijven van die ex-man en je hand ophouden?

Ik heb gewoon een goede opleiding en baan, dus maak je om mij maar geen zorgen :D . Maar ik ben wel een paar jaar eruit geweest, toen de kinderen klein waren (ik deed wel de administratie van mijn vaders bedrijf). Dat was een keuze van ons samen en ik vond het heerlijk. En nu werk ik al weer jaren met plezier.

Kijk, dat is een heel ander antwoord dan dat je eerst gaf :D
Helaas blijkt het voor veel vrouwen heel moeilijk om aan een fatsoenlijke baan te komen na een scheiding als ze jaren uit het arbeidsproces zijn geweest.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:42

papagroom schreef:
Werkende moeders,met een goed salaris hebben wel het voordeel, dat als ze er vandoor gaan Pa niet plat hoeft te leggen voor de alimentatie,en dus ook de kans krijgt een normaal nieuw leven op te bouwen....

Inderdaad, het is ook goed dat de politiek de partneralimantatie aan banden wil gaan leggen. Ook voor de vrouwen die meer verdienen dan de ex-man. :j

Electra63

Re: ‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 12:35

Sammyoo, maar ik vind ook, dat vrouwen best in zichzelf mogen investeren.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:36

Urielle schreef:
Viennanova schreef:
Ja, dan staat deze moeder er ook. En is om half negen weer op kantoor tot vijf uur (plus).

En jij doet dat niet afwisselend met jouw man dan? Zeg hem maar dat hij boft :D Ik trap mijn vent gewoon uit bed als we allebei de volgende dag op het werk moeten zijn hoor! Als thuismoeder vind ik dat het bij mijn taken hoort, maar beiden werken is beiden zorgen voor de kinderen! :Y)

(en ben ik een hele slechte moeder als ik mijn werk even offtime van de kinderen vind? :oo Ik vind het wel relaxed weer :D )

:j
Sterker nog, als het rond 5 uur in de nacht gebeurt, dan is mijn man ook present, want dan moet hij er toch uit. :D Maar idd, ik vind ook, dat als hij hard werkt, dat het mijn taak is om er altijd te zijn voor de kids. Toch is mijn man vaak eerder wakker dan ik en helpen we elkaar. We hebben immers samen voor kinderen gekozen. Ik heb ook meer slaap nodig dan hij.

Wat Papagroom zegt vind ik overigens ook. Pas als ik iets de maand er op nog steeds wil hebben, dan pas is er kans dat het er komt en anders niet. Ik ben ook van mening dat een werkende vrouw moet kunnen, maar geen verplichting moet zijn.

Charaz: Ik ben thuisblijfmoeder en ik heb het echt te druk voor high tea party's. Ik run ook zelf het huishouden. Da's nogal makkelijk gedacht dat zulke vrouwen geen donder uitvoeren. Vindt je zelf ook niet? Dat noem ik nou een vooroordeel!

Siskiz: Ik had een moeder die er was als ik thuis kwam uit school en ik waardeerde dat enorm! Ons huis was de zoete inval voor vrienden van mijn zus. Die heeft er nogal wat. Zelf kon ik heerlijk op mezelf zijn op mijn kamer, maar het was ook altijd gezellig beneden. Ik gun dat mijn kinderen ook. Als er wat op school te doen is, vinden mijn kinderen het fantastisch, dat hun moeder helpt. Ze laten onmiddelijk zien wat ze maken, vinden het leuk om op de foto te gaan met schoolreisjes enz. Dat jij het niet erg vond om in een leeg huis thuis te komen vind ik knap. Ik vond er niks aan als ik alleen thuis kwam.

Viennanova: Als je niet in je huis woont, wordt het niet vies. Als er met 5 mensen wel in wordt gewoond, dan heb je wat bij te houden hoor! Ik vind het een vooroordeel dat je iemand die niet voor een baas werkt lui vindt. Wie zegt dat zo'n vrouw niets doet? Vaak zijn dat de mensen die zich inzetten voor de buurt en verenigingen. En die moeten er ook zijn. Zo ken ik er een paar die ziel en zaligheid leggen in de rijvereniging waar ik bij rijd. En die mensen waardeer ik stuk voor stuk enorm! En dat zijn ook veel dames, die niet werken voor een baas. :j
Zelf werk ik ook niet voor een salaris, maar ook ik werk wel aan mijn toekomst. En als iemand er voor kiest om dat niet te doen, moet diegene dat voor zich willen. Persoonlijk ken ik geen moeders die niks doen.

Laten we wel wezen: Ik heb na 2 jaar thuisblijven al ervaren hoe moeilijk of het is om weer bij een baas aan de bak te komen. Het is geen luiigheid wat de meeste vrouwen tegenhoudt. Het is vooral het gebrek aan bazen, die zulke dames een kans willen geven.

Dan erbij: Ik kom tijd te kort! Mijn oudste rijdt pony en moet 2x per week met pony naar de club. Verder gaat ze eens per week naar Balletles. Wie rijdt? Ja ikke! Dochter 2 zit ook op Ballet en gaat eens per week zwemmen voor haar C-diploma. Wie brengt haar er heen? Ja, ikke... Zoontje zit 2x per week op zwemles. Wie gaat er heen met hem? Juist! ikke...
Dan gaan ze dagelijks naar school. Sinds kort met continuerooster. Dus 2x per dag op tijd klaar staan om ze te brengen en halen... Dat was dus 4 keer per dag!! Je kan heel weinig in de tijd als ze nog tussen de middag naar huis komen. Je moet constant op de klok kijken om te zorgen dat je er weer op tijd voor ze bent. Dus lang leve dat continuerooster. Maar ik sta wel voor ze klaar. Zorg dat ze hun brood mee krijgen en hun spullen altijd bij zich hebben. Verder help ik met veel op school en elke week help ik kleuters met omkleden voor de gymles. Allemaal dingen die moeten gebeuren en waar altijd dezelfden voor klaar staan. En dan zijn dus de kids, die vaak naar de opvang gaan, dusdanig gekleed, dat ze zich niet alleen kunnen omkleden. Hun schoenen zijn vaak te klein en dat duurt lang voor die zijn aangepast. Nou, ik weet wat er leeft bij mijn kids en dat wil ik graag zo houden! Dan maar lui...

Ow en dan heb ik dus ook een zoete inval thuis. Het record staat hier op 9 kinderen die hier aan het spelen waren. DAt kan hier allemaal gewoon, dus kinderen komen hier graag spelen. Ze vinden het gezellig om hun verhaal te vertellen aan een ouder, die daar tijd voor heeft. Ik vang er heel wat op zo en zo ook voor elkaar. Als een vriendin van mij moet werken, vang ik haar kinderen ook op. Ik kan dat, omdat ik dan mijn werkzaamheden kan aanpassen aan ook haar kinderen. Zo help je elkaar. Die vriendin heeft ook een eigen onderneming. Kon ook geen baas vinden, die wilde meedenken...

Verder vind ook ik het belachelijk, dat ik lui zou zijn, omdat ik er voor kies om thuis te willen blijven voor mijn kids. Dat zegt meer over iemand die dat vindt, dan over mij, dunkt mij. Ook ik wil me daar niet voor hoeven verdedigen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 16:59

idefix4 schreef:
Laten we wel wezen: Ik heb na 2 jaar thuisblijven al ervaren hoe moeilijk of het is om weer bij een baas aan de bak te komen. Het is geen luiigheid wat de meeste vrouwen tegenhoudt. Het is vooral het gebrek aan bazen, die zulke dames een kans willen geven.

En dan zijn dus de kids, die vaak naar de opvang gaan, dusdanig gekleed, dat ze zich niet alleen kunnen omkleden. Hun schoenen zijn vaak te klein en dat duurt lang voor die zijn aangepast. Nou, ik weet wat er leeft bij mijn kids en dat wil ik graag zo houden! Dan maar lui...

Jammer dat je in je lange reactie op heel veel posts, niet op die van mij bent ingegaan!
Van mij hoef je je echt niet te verdedigen dat je geen betaalde baan hebt hoor. Hoe heb jij het financieel geregeld als je partner en zijn inkomen wegvallen? Ik had zelf overigens een vriendin die niet bij de dweil van een kerel wegging omdat ze dat financieel niet trok.......... Ze telde de dagen tot de kinderen groot genoeg waren en zij ook weer een leven kon krijgen.

Dat je een verband legt tussen werkende moeders en kinderen met te kleine schoenen vind ik echt bizar :? Daardoor zou ik bijna denken dat jij een vooroordeel hebt over werkende moeders?

Overigens al die dingen die jij met je kinderen doet, heb ik ook altijd met mijn kinderen gedaan, ook in de jaren dat ik er als werkende moeder alleen voor stond. Clubjes, zwemmen, logeerpartijtjes, kinderen over de vloer, meelopen met avondvierdaagse. Ik had een fantastische oppas na schooltijd, vriendjes speelden altijd bij ons. Mijn huis bleef ook zeker niet netjes en schoon omdat er niemand thuis zou zijn overdag. Zeker niet met de huisdieren erbij. Nou ja, dan was ik gewoon tot 21 uur bezig met was, opruimen en schoonmaken (heb altijd alles zelf gedaan). Oh ja, en op enig moment kwam er ook nog een Haflingertje bij. Dankzij goed organiseren kwam die ook niks te kort :D

Ik heb me wel eens 's-ochtends op het schoolplein verbaast als ik de ene moeder tegen de andere hoorde zeggen dat ze zo Ophra op tv ging kijken 8)7 (echt bizar als je zelf startklaar bent om in je auto te springen en naar je werk te rijden). En voor een kwartier kletsen op het schoolplein met andere moeders heb ik ook nooit tijd gehad. Je leert als werkende moeder heel goed met je tijd om te gaan.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:15

Ik vind die opmerking van te kleine schoenen ook bizar! Alsof je als werkende moeder niet kijkt of alles wat je kind draagt nog wel goed is :r

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:21

Ik vind je post nogal zuur overkomen Idefix, jammer, want de discussie liep tot nu toe erg respectvol.

En ik ben het ook echt niet met je eens. Een groot deel van de zaken die jij noemt waar je mee bezig bent, doen werkende moeders net zo goed. Tenminste, laat ik voor mezelf spreken; wij brengen onze dochter zelf naar school, zelf naar clubjes, wij runnen hier zelf het huishouden, we doen allebei vrijwilligerswerk en iedereen kan hier altijd blijven logeren/mee-eten of weet ik wat; vriendjes, nichtjes, neefjes en ik heb zeer regelmatig overwerkende collega's aan tafel, gezellig, bordje erbij kan altijd hier! Dat hangt meer van je eigen instelling af, dan van of je thuisblijfmoeder bent of niet.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:27

Zesiram schreef:
Ik vind je post nogal zuur overkomen Idefix, jammer, want de discussie liep tot nu toe erg respectvol.

En ik ben het ook echt niet met je eens. Een groot deel van de zaken die jij noemt waar je mee bezig bent, doen werkende moeders net zo goed. Tenminste, laat ik voor mezelf spreken; wij brengen onze dochter zelf naar school, zelf naar clubjes, wij runnen hier zelf het huishouden, we doen allebei vrijwilligerswerk en iedereen kan hier altijd blijven logeren/mee-eten of weet ik wat; vriendjes, nichtjes, neefjes en ik heb zeer regelmatig overwerkende collega's aan tafel, gezellig, bordje erbij kan altijd hier! Dat hangt meer van je eigen instelling af, dan van of je thuisblijfmoeder bent of niet.

_/-\o_

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:05

Sammyoo schreef:
Ik heb me wel eens 's-ochtends op het schoolplein verbaast als ik de ene moeder tegen de andere hoorde zeggen dat ze zo Ophra op tv ging kijken 8)7 (echt bizar als je zelf startklaar bent om in je auto te springen en naar je werk te rijden). En voor een kwartier kletsen op het schoolplein met andere moeders heb ik ook nooit tijd gehad. Je leert als werkende moeder heel goed met je tijd om te gaan.

Waarom was je daar verbaasd over? Gewoon het feit dat ze naar Oprah keken of wat?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:23

Dat een moeder 's-ochtends om 9 uur de tijd heeft om televisie te kijken, en dan nog wel naar Oprah (ik bedoel, als het nou de eerste maanlanding ofzo was).

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:35

Oh zo. Ach ja, ik zou het ook kunnen doen (maar goed, ik vind Oprah dan weer niets aan), geeft toch niet als je die tijd hebt?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:36

idefix4 schreef:
Ik ben ook van mening dat een werkende vrouw moet kunnen, maar geen verplichting moet zijn.

vind ik ook! helaas is de praktijk toch anders tegenwoordig met de rap duurder wordende samenleving...
ik wil niet superzuinig leven, dus werk ik parttime..mijn man ook.

mijn kids hebben beide gehad, veel thuis(tot de jongste 2 jaar was) en daarna veel op de opvang. ze werden zeker niet minder van bijv. de bso, leuke mensen en leuke activiteiten

maar als je thuis kunt blijven bij de kleintjes, geniet ervan!

idefix4 schreef:
Viennanova: Als je niet in je huis woont, wordt het niet vies. Als er met 5 mensen wel in wordt gewoond, dan heb je wat bij te houden hoor! Ik vind het een vooroordeel dat je iemand die niet voor een baas werkt lui vindt. Wie zegt dat zo'n vrouw niets doet?

mijn collega(en moeder van 2 zoontjes) zegt altijd: ik werk 7 dagen en word maar voor 3 betaald! :D

idefix4 schreef:
Kon ook geen baas vinden, die wilde meedenken...

nee, dat is ook zo waardeloos. als er meer moeders aan het werk 'moeten' laat ze dan fijnere werktijden hanteren. bijv tussen 9.00 en 15.00, woensdagmiddag standaard vrij.
dan heb je alleen TSO nodig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:51

Diablo schreef:
Oh zo. Ach ja, ik zou het ook kunnen doen (maar goed, ik vind Oprah dan weer niets aan), geeft toch niet als je die tijd hebt?

Diablo, mijn post was een reactie op die van Idefix. Zij schrijft dat ze het als moeder zonder betaalde baan erg druk heeft. Het voorbeeld was om duidelijk te maken dat in de ochtend televisie kijken voor een fulltime werkende moeder ondenkbaar is (tenzij ze misschien met griep in bed ligt).
Nu ik jouw reactie lees, begin ik te denken dat de beleving van 'druk' anders is bij thuisblijvende moeders dan bij moeders die ook buitenshuis werken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:14

Sammyoo schreef:
Dat een moeder 's-ochtends om 9 uur de tijd heeft om televisie te kijken, en dan nog wel naar Oprah (ik bedoel, als het nou de eerste maanlanding ofzo was).

Er zijn tijden geweest dat ik dat weleens keek als ik intussen de strijk aan het wegwerken was ;)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:19

Ik vind het heel knap dat werkende moeders dat allemaal kunnen :j ik weet alleen van mezelf dat ik er niet gelukkiger van wordt als ik om half 10 's avonds nog de vaatwasser moet uitruimen of nog sta te strijken :o Een goed gesprek met mijn man zou er dan niet meer inzitten, laat staan dat ik nog energie zou hebben voor andere echtelijke activiteiten :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:26

Ach, dat iemand overdag Oprah kan kijken wil ook niet zeggen dat ze niets doet - en niet eens dat ze niet buitenshuis werkt. Ik werk 's avonds vaak tot 23.00 uur. MOet ik dan om 9.00 's morgens al beginnen?
Is dan ook wel weer een beetje kortzichtig....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:27

Blue_Eyes schreef:
Er zijn tijden geweest dat ik dat weleens keek als ik intussen de strijk aan het wegwerken was ;)

Shame on you! :P
Serieus, laat die vrouwen lekker Oprah kijken als ze daar de tijd voor hebben en het financieel gewoon rooien.
Ik heb altijd geroepen dat ik nooit fulltime wil werken en daar sta ik nog steeds achter. Wil wel tijd hebben om mijn geld uit te kunnen geven en ik heb meer dan genoeg hobby's en vind vrijwilligerswerk ook erg belangrijk... Financieel onafhankelijk ben ik dan waarschijnlijk niet voor 100%, maar er komt genoeg geld binnen via mn websites/artikelen en het parttime werk dat ik zou willen doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:27

Schandalig he? :D
Je hebt groot gelijk. Ik vind mijn werk heerlijk, maar ik zou gek worden als ik 40 u/week niet anders kon dan werken. Ik geniet van mijn kinderen, doe vrijwilligerswerk en dingen op school, kan ook invallen als mijn vriendin moet werken en ik dus haar kinderen mee moet nemen. En in die uren die ik dan overheb kan ik overdag paardrijden, terwijl de kinderen op school zijn en het nog licht is.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:33

Sammyoo schreef:
Diablo schreef:

Diablo, mijn post was een reactie op die van Idefix. Zij schrijft dat ze het als moeder zonder betaalde baan erg druk heeft. Het voorbeeld was om duidelijk te maken dat in de ochtend televisie kijken voor een fulltime werkende moeder ondenkbaar is (tenzij ze misschien met griep in bed ligt).
Nu ik jouw reactie lees, begin ik te denken dat de beleving van 'druk' anders is bij thuisblijvende moeders dan bij moeders die ook buitenshuis werken.

Griep op bed? Moeders kunnen nooit ziek zijn, wel eens van gehoord. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:35

Ik heb ervaring met beide varianten, als thuisblijfmoeder en als werkende mama zijnde, en ik ben liever thuisblijfmoeder. :j
Is een stuk relaxter voor mijn kind (en ook mezelf). :o Gelukkig kan ik binnenkort flexibel gaan werken en krijg ik veel meer vrijheden, waarbij ik het moederschap vast beter kan combineren met mijn werk. Ik werd GEK van het stramien van mijn huidige baan (heb gelukkig opgezegd) en een baas die nooit begrip had dat je een kind hebt (ik ben ook nog eens een alleenstaande moeder). Altijd maar racen en vliegen (om op tijd te zijn als ik mijn kind naar school bracht, maar ook om er nog voor de sluitingstijd van de naschoolse te zijn, wat een gezeik). :(
Moet je ook nog eens een baas hebben die wil dat je elke dag maar kan opdraven en geen begrip heeft dat je nog een kind thuis hebt. Wat een ellende, wat een gestress soms. Nog een paar keer en dat is voorbij. :D
Niks heerlijkers dan het moment dat ik haar kon vertellen dat ik ergens anders ga werken. *\o/*

Ben heel benieuwd hoe het me gaat bevallen dat ik mijn eigen tijd in kan delen. Niet meer haasten, rennen, vliegen en er gewoon zijn voor mijn kind, als ze me nodig heeft. En nog een veel leukere baan ook qua functie. Maar het was toch iets relaxter om gewoon thuis te zijn en alles daar lekker op orde te hebben. Me niet druk hoeven maken over centjes, wat ik nu wel moet in mijn uppie. Maar goed, het is wat het is en ik red me wel. Dat heb ik inmiddels wel bewezen, al zeg ik het zelf. :)

Maar ik heb respect voor zowel thuismoeders als werkende moeders. Mits ze er maar zijn voor hun kinderen, als hun kinderen dat nodig hebben. :j

Overigens had ik het als thuismoeder ook druk. Je helpt vaak op school (doe ik nu vrijwel nooit meer, helaas), je rijdt van clubje naar clubje, je hebt je kind met vriendinnetjes thuis, je doet het huishouden, de admi, de boodschappen, de tuin, je verzorgt je paard en andere huisdieren, je hebt zelf een sociaal leven, je sport, je doet een cursus, het is maar wat je er zelf van maakt. :j Maar ochtenden TV kijken, nou, daar had ik geen tijd voor, hoor. :n

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:54

Ik kijk wel tv overdag :+ ongeveer 10 voor 9 ben ik terug van oudste naar school brengen, dan maak ik ontbijt (vaak warme chocomel erbij met dit weer :+) en dan plof ik boven op bed neer, ready steady cook aan, en dan ontbijten, meisje verschonen en voeden en naar bed, nieuws lezen op internet en voor ik het weet is het weer 10 uur :o En 1,5 uur later kan ik weer beginnen met inpakken om weer richting school te gaan. Ik begin toch wel voorstander van een continurooster te worden en dan een half uur eerder vrij ofzo :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:32

Sammyoo schreef:
Diablo schreef:

Als ik naar mezelf kijk, weet ik wel zeker dat werkende moeders het veel drukker hebben en ik heb daar ook enorm respect voor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:39

De éne werkende moeder is de andere werkende moeder niet. Hetzelfde geldt voor de thuisblijfmoeder. De éne moeder heef wel tijd over, de andere niet. Ligt aan de grootte/samenstelling van je gezin, je huis, je hobby's, je poetskwaliteiten :D enz. De één zal wel (eens) TV kijken (bokken of lezen), de ander niet.
Laat iedereen lekker doen wat hij/zij zelf wil doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:51

Electra63 schreef:
De éne werkende moeder is de andere werkende moeder niet. Hetzelfde geldt voor de thuisblijfmoeder. De éne moeder heef wel tijd over, de andere niet. Ligt aan de grootte/samenstelling van je gezin, je huis, je hobby's, je poetskwaliteiten :D enz. De één zal wel (eens) TV kijken (bokken of lezen), de ander niet.
Laat iedereen lekker doen wat hij/zij zelf wil doen.

Klopt, ben het helemaal met je eens. De dagen dat ik thuis ben en niet werk, ben ik erg druk met andere zaken. Regelmatig nog veel drukker dan op mijn werk. :+ Maar ik vind het wel lekkerder om te doen, omdat ik die dagen zelf in kan delen met de bezigheden die ik wel moet doen.
Daarom ben ik ook zo blij dat ik straks een flexibele baan heb, waarin ik veel bezigheden zal krijgen, maar het kan doen in de uren die ik zelf uitkies (dus bv onder schooltijd of 's avonds). Want er niet kunnen zijn voor mijn kind, haar ophalen en dan weer zien dat ze op me staat te wachten als laatste of zoiets, sorry, maar ik vind dat niets. :n