Helft Nederlanders is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:52

Het probleem zit in de opvoeding ja, ook niet in of baby's flessenvoeding of borstvoeding krijgen overigens. Zúlke lariekoek vind ik dat ;)

Ik wil eigenlijk weleens gaan kijken of mensen met een lager IQ dikkere kinderen hebben *gaat neuzen*, ik denk wel dat daar eens onderzoek naar gedaan is (net zoals dat mensen met een lager IQ meestal van NL talige muziek houden, is ook onderzocht).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:53

idefix4 schreef:
Fruitsuikers zijn ook niet goed. Mijn zoontje had met 2 al caries om die reden. Als ie mag kiezen, pakt ie fruit ipv snoep. Het snoep vinden ze of niet lekker, of het wordt veel vergeten, maar ook hier mag gesnoept worden hoor, met mate. :+ Het viel mij op op school, hoeveel er daar al flink aan het gewicht zitten. Dat wordt vergoelijkt met: "Hij eet zo goed!" of "Hij is in de groei"
Om die reden zwemt mijn zoontje 2x per week een half uur ipv eens per week een uur. Veel ouders hebben daar geen tijd voor, want ze moeten werken. Ik máák daar tijd voor.

Daar ben ik het mee eens! Mijn man en ik maken ook tijd om onze zoon te kunnen laten trainen. Die traint namelijk 2x per week ruim een uur rugby (bijna een soort bootcamp) en heeft daarnaast wekelijks wedstrijden. En bij slecht weer (lees: veld niet goed begaanbaar) hebben ze een aangepast, maar eveneens zeer sportief programma. Je kind moet gewoon bewegen, want op school zitten ze ook bijna de hele dag stil.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:04

Mareng schreef:
Als je kijkt naar "Help mijn kind is te dik" weet je waarde kern van het probleem ligt: de opvoeding!

wat ik daarin steeds terugzie is ouders die geen nee durven te zeggen tegen hun kind en geen enkele grens durven aan te geven

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:09

Quellian schreef:
Het probleem zit in de opvoeding ja, ook niet in of baby's flessenvoeding of borstvoeding krijgen overigens. Zúlke lariekoek vind ik dat ;)

Ik wil eigenlijk weleens gaan kijken of mensen met een lager IQ dikkere kinderen hebben *gaat neuzen*, ik denk wel dat daar eens onderzoek naar gedaan is (net zoals dat mensen met een lager IQ meestal van NL talige muziek houden, is ook onderzocht).

Dat mensen met een lager IQ houden van nl-talige muziek is logisch. Ze kunnen de teksten van andere talen moeilijker begrijpen. Daarbij kiezen ze vaak niet voor de muziek, maar is het meer het simpele sfeertje wat er omheen hangt wat fijn wordt bevonden. (ja, ja ervarings deskundige :') vader is straatmaker. Dat heeft trouwens een andere reden dan een laag IQ, maar das een andere discussie) Ik zie zo snel geen verband met dikkere kinderen en laag opgeleide ouders?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:16

Ik wilde ook absoluut niet denigreren over de randstad. Rotterdam is echter wel veel stenen gebouwen bij mekaar. Vooral voor zo'n provinciaaltje als ik. :P Ja, ja, ik ben er geweest. Ik durf verder dan de kerktoren van mijn eigen dorp. _O- De mix in culturen die er daar heerst, zal ook wel uitnodigen om meer te koken dan alleen boerenkool met worst. ;) Die opmerking dat melk uit een fabriek komt, heb ik volgens mij een keer van iemand uit die buurt over me heen gekregen. Vandaar de gedachte.

Quellian: Het is bewezen, dat kids met een hoger IQ vaak borstvoeding hebben gehad. _O- (Sorry, kon het even niet laten.)

Themuisje: Dat iemand laag is opgeleid, zegt nog niets over zijn IQ. Hooguit over de vaardigheden van die juf. Iemand kan ook te slim zijn en er met de pet naar gooien. Zo simpel als jij het omschrijft, zo heb ik nog nooit naar muziek geluisterd. Maar ik ben ook geen fan van Frans Bauer en kornuiten. Dat is leuk met een slok te veel op in een kroeg zo eens per jaar, maar de rest van het jaar graag wat betere muziek. Persoonlijk ben ik dan weer wel van mening, dat er ook heel goede artiesten zijn, die Nederlands zingen. Doe Maar, De Dijk, Guus Meeuwis, stuk voor stuk hebben ze best goeie muziek. En ik was medewerker bij een bank. Ik geef grif toe: Je mag je twijfels hebben over mijn IQ. :') Maar ik zit niet onder het gemiddelde. _/-\o_

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:23

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Weten ... nderen.htm
Maar ik doelde meer op het IQ van de ouders als het aan komt op dikke kinderen (of zelf overgewicht hebben). Is het een gebrek aan interesse? Is het een gebrek aan informatie? Is het een gebrek aan zin? Waarom zouden mensen móedwillig hun kind (en zichzelf) vet willen mesten?
Dat je jezelf vol propt moet je helemaal zelf weten, maar als ouder mag (wat? moet!) je jezelf schamen als je je kind dik voert.

Idefix, ik had het niet over borstvoeding icm IQ, maar over borstvoeding icm overgewicht op latere leeftijd.
Ik las bv onlangs dat kinderen uiteindelijk overgewicht krijgen doordat ze vaak door ouders onder druk worden gezet ('eerst je bord leeg eten, dan krijg je een toetje'), waardoor ze zich dus óver eten.
En flesvoeding, tja... als je leeft langs de richtlijnen van het consultatiebureau, dan ben je IMO net zo kortzichtig als wanneer je leeft langs de richtlijnen van de bijbel. Lekker je eigen plan trekken.

En de smartlappen ja, dat was toen uit onderzoek gekomen. Frans Bauer, Koos Alberts, André Hazes, Corry Konings, etc.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:29

Ach ja en ik zag een context. _O- Ik gaf borstvoeding in een gebied waar iedereen me bijna dwong om op de fles over te stappen, dat heeft me geleerd om van me af te bijten. :Y) Als iemand mij aanbood om een baby de fles te geven bedankte ik. Ik vind daar echt helemaal niks aan. Mijn man trouwens ook niet. Die is nog meer pro dan ik. :') Hij verschoonde liever de luier dan te gaan zitten met zo'n fles.

Zo waar. Als ik had geleefd volgens de richtlijnen van het CB, had ik één kind moeten offeren, want die had het dan niet gered. :j Iemand met weinig zelfvertrouwen trekt zich daar wel aan op. Vooral bij een eerste, als alles nieuw op ze af komt. Ik had geen moeder die me vertelde over het hoe en wat en tja, de kennis die mijn schoonmoeder heeft is nog ouder en gedateerd. Als nieuwbakken ouder komt er heel veel op je af. Op zich is het helemaal niet verkeerd dat er bij een CB al aandacht wordt besteed om de ouder op te voeden mbt voeding. Onze kraamhulp heeft mij daar, vooral bij onze eerste, toen we nog voldoende uren kregen, heel veel bij meegegeven. Als je met 2 leeft, eet je anders, dan als je is uitgelegd door een kraamhulp waar je op moet letten. Ik kook nu veel gezonder en gevarieerder, dan toen ik nog voor alleen mezelf en mijn lief moest koken.

Ik vind het frappant, dat het terugdringen van de uren zorg na de bevalling samen gaat met de groei van de omvang van de Nederlanders. Volgens mij kan je heel veel overgewicht voorkomen, als je een goede kraamhulp hebt en dat minstens 40 uren, die je wijst op dit soort dingen. Geef nieuwbakken ouders een goede basis mee en ze gaan echt wel nadenken. Een buitenstaander kan het stramien beter doorbreken dan iemand uit je eigen familie. Die zien meer!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:40

DaniBanani schreef:
En wat te denken van de mensen die overgewicht hebben door een ziekte of beperking?

Ik ken iemand die dusdanig veel medische klachten heeft, en daardoor zoveel pijn, dat het écht onmogelijk is te sporten. Meer dan 50 meter lopen doet al hartstikke pijn. En ze eet gezond en weinig (eerder te weinig dan teveel, ook door medische problemen overigens) maar kan gewoon níet afvallen.

En die moet dan maar meer gaan betalen? Voor iets waar ze zelf niet voor kiest, enorm onder lijdt? Waar iedereen het ermee eens is dat afvallen nauwelijks mogelijk is?

En wat te denken van de groep die weliswaar ongezond eet, maar die eigenlijk een eetstoornis heeft? Die is er namelijk ook. Emoties wegeten kán uiteindelijk een eetstoornis worden. Dan ben je gewoon ziek. En is "stop met dat vette eten en ga sporten!" niet zo gemakkelijk, want er zit van alles achter. Maar ja, dankzij die keiharde veroordeling zal iemand die te dik is niet snel hulp durven zoeken.

Ik probeerde min of meer hetzelfde duidelijk te maken, goed gesproken!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:42

tteettt schreef:
Ik snap bovenstaande argumenten hoor, maar ik denk niet dat dit de personen zijn waar het artikel over gaat. Want er zijn natuurlijk altijd mensen geweest die helaas om gezondheid redenen niet kunnen sporten of dusdanige medicijnen moeten gebruiken dat afvallen bijna niet mogelijk is! Je kunt dus bij lange na niet iedereen over een kam scheren.

Maar wat opvalt dat er buiten de groep die zelf weinig invloed uit kunnen oefenen op hun gewicht, er een hele groep mensen en zelfs kinderen aan het ontstaan is die met heel ernstig overgewicht kampen! En deze groep heeft de nijging om zichzelf te scharen onder de ik kan er niks aan doen groep! Maar je kunt je in sommige gevallen wel afvragen wat was er het eest? Het overgewicht door omstandigheden waardoor bewegen lastiger wordt? Of het gebrek aan gezond eten en drinken en bewegen waardoor overgewicht ontstaat en bewegen ook steeds lastiger wordt!

En mijn ervaring is dat mensen met overgewicht maar al te graag zichzelf bij de eerste groep scharen, zo van ja ik kan er niks aan doen heb zware botten ja nee ik denk echt om m,n eten maar kom aan van de lucht tuurlijk wil ik wel bewegen maar ja druk he.

En ik zal nooit iemand veroordelen ivm overgewicht, want afvallen is gewoon echt moeilijk maar waar ik echt moeite mee heb is dat ouders hun kinderen maar gewoon uit hun voegen laten groeien, zonder even verder na te denken over de risico,s.

Ik haak even in op je eerste stuk tekst. . . hoe weet jij dat die niet werkelijk ziek zijn?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:46

Ergens ben ik van mening, dat je hoe ziek je ook bent, altijd in de gelegenheid bent om te bewegen. Al begin je maar met je armen te bewegen! Zo lang je niet in je kist ligt, kun je bewegen. En dan kan je geen 50 meter lopen? Dan doe je er toch minder? Je moet toch immers ook naar de WC lopen?

Ik kende een jongetje met overgewicht. Hij was zo geworden van de chemo's. Hij heeft geen 10 mogen worden. Zo één is niet duur voor de gemeenschap. Het verdriet om het verlies was er natuurlijk niet minder om. Dat had behoorlijk wat impact hier. Maar zelfs die vroeg om een Wii en zat hele dagen te Wii fitnessen! Ook al was ie dan te dik.

tteettt

Re: Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:59

Of je daadwerkelijk ziek bent of niet? dat weet je alleen zelf toch? Mijn punt is ook niet de zieken want die waren er altijd al. Maar het is echt niet zo dat alle mensen met een groot overgewicht ook aan een of andere ziekte lijden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:10

idefix4 schreef:
Ergens ben ik van mening, dat je hoe ziek je ook bent, altijd in de gelegenheid bent om te bewegen. Al begin je maar met je armen te bewegen! Zo lang je niet in je kist ligt, kun je bewegen. En dan kan je geen 50 meter lopen? Dan doe je er toch minder? Je moet toch immers ook naar de WC lopen?

Ik kende een jongetje met overgewicht. Hij was zo geworden van de chemo's. Hij heeft geen 10 mogen worden. Zo één is niet duur voor de gemeenschap. Het verdriet om het verlies was er natuurlijk niet minder om. Dat had behoorlijk wat impact hier. Maar zelfs die vroeg om een Wii en zat hele dagen te Wii fitnessen! Ook al was ie dan te dik.

Gewaagde uitspraak maar ik begrijp je punt, het probleem is dat lopen alleen vaak niet voldoende is. Ik denk dat het probleem in veel gevallen een combinatie van fysiek/mentaal (psychish) en dan kan je letterlijk blijven lopen tot je een ons weegt het probleem zal niet verdwijnen. Ik was nogal fel aan het begin v.d. topic begin nu langzaam in te zien dat gezonde voeding voor veel mensen enorm veel kan veranderen :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:14

tteettt schreef:
Of je daadwerkelijk ziek bent of niet? dat weet je alleen zelf toch? Mijn punt is ook niet de zieken want die waren er altijd al. Maar het is echt niet zo dat alle mensen met een groot overgewicht ook aan een of andere ziekte lijden.

Ben ik dan echt zo wereldvreemd? Ik bedoel niemand wil dik zijn. . . ik weiger te geloven dat mensen bewust besluiten om dik te worden. Ik kan begrijpen dat als er al een x aantal kilo's extra aanwezig zijn je snel bij de pakken neer gaat zitten. Maar wáárom komen die eerste kilo's erbij? Dit moet een oorzaak hebben (of verkeerde opvoeding, of iets in je lichaam functioneert niet naar behoren). In beide gevallen is het dan niet de fout van de persoon in kwestie.

Nu ben ik sowieso meer van het zoeken naar een oorzaak dan het stoppen van een probleem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:45

Ailill, helaas is bij veel mensen de oorzaak toch dat ze geen maat kunnen houden en dan al snel zich te zwaar eten. Vanaf daar is met zulk gedrag en al teveel kilo's de weg terug naar normaal erg zwaar. Toch bieden discipline en doorzettingsvermogen hier de oplossing samen met een bewustwording over gezond eten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:59

idefix4 schreef:

Hier wil ik toch even op inhaken :)

Een jaar geleden zou ik deze mening met je hebben gedeeld, maar inmiddels niet meer. En waarom niet? Omdat ik zelf ziek ben geworden :) Ik kreeg 'ineens' een longziekte en dat moest behandeld worden (nou ja, niets moet :+ ) en daar kreeg ik véél Prednison voor. Door de Prednison kreeg ik gewichtstoename én ook nog eens Diabetes II. De Prednison heeft gezorgd voor 50% spierafbraak en 50% spierkrachtverlies, plus een zuurstofopname van 60% door de troebele longen; nee... hier was niet tegenaan te sporten.

Ik heb het geprobeerd hoor, want ik vond het vréselijk om aan te komen :)
Ik kwam in januari uit het ziekenhuis en in maart begon ik met hardlopen; dat ik geen lucht had en constant met spierkrampen liep nam ik voor lief, ook dat ik maar 500gr in 4 weken was afgevallen ondanks mijn strenge dieet.
Zowel de artsen als de diëtiste als de fysiotherapeut hebben me teruggefloten; waar ik mee bezig dacht te zijn, dit was van latere zorg!

Ik heb er ook geen gras over laten groeien...
In juni mocht ik eindelijk stoppen met de Prednison na een half jaar (+8kg, redelijk stabiel gebleven dankzij een diëtiste). Ik ben tegelijkertijd de medicijnen tegen Diabetes af gaan bouwen en daarna koolhydraatarm gaan eten (ik moest koolhydraten eten vóór het innemen van de medicijnen) en gaan paardrijden na 2,5 jaar. Onder begeleiding van een fysiotherapeut ben ik bezig gegaan met mijn spieropbouw en uithoudingsvermogen (nog steeds nihil) en ik moest accepteren dat élke inspanning per definitie overbelasting was. Pijnlijk.

En nu weeg ik 56,5kg en pas ik in maat 34/36, maar ik ben óók vol vooroordelen geweest naar dikke mensen en ik ben het nóg, MITS ik wéét dat het komt door eigen toedoen!
Maar ik zal nooit en nooit zeggen dat íedereen wel kan sporten, want ook de straat uit kón ik niet (kon niet eens mijn eigen kind verzorgen en dat is hard ;) ).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:06

Dat dus.

En "dan loop je toch minder" - ja hoor, want met 20 meter wandelen per dag zal je wel afvallen.
Tuurlijk niet. Daar is wel iets meer beweging voor nodig. En als álles pijn doet, vrijwel elke beweging, is dat stomweg niet haalbaar.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:10

Hm ik ben te dun, hoe doen de mensen dat toch dik worden?
Ik snack veel maar kom niet aan laat staan val af.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:16

Je hoeft bij Appie alleen maar in het winkelwagentje van sommige mensen te kijken... Dan weet je waarom ze dik zijn.. Wit brood, vet beleg, sausjes, vet vlees, koekjes etc... Mijn karretje ziet er als volgt uit: Veel groente, zilvervliesrijst, pasta, magere melk, magere vleeswaren, geen frisdrank, wel karnemelk, magere yoghurt, bruin brood..

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:19

Tja ook ik ben te dik en toch wel een klein 10 kilo. Maat houden is moeilijk en vooral de keuze maken gezond eten, want die zak chips is zo ontzettend veel lekkerder dan een boterham :+ . Maar goed ik wil gerust wel wat meer betalen voor mijn zorg verzekering. Maar dan ook rokers, gehandicapten, chronische zieken, sporters die risico's lopen etc

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:20

De jongen van de chemo's probeerde het. En dáár heb ik respect voor, net als dat jij het probeerde. Het is nogal makkelijk om te zeggen: "Ik ben ziek, dus ik kan nie" Dát wil ik er mee zeggen. Ik heb veel meer respect voor mensen die naar zichzelf kijken en hun leven op een bewuste manier leven, ook al zijn ze te dik, dan mensen die zich gemakshalve maar verschuilen en allerlei oorzaken buiten zichzelf zoeken. Je hoeft geen maat 40 te hebben om goed in je vel te zitten en je eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Ik heb een man gekend, die bewust voor overgewicht heeft gekozen. Hij was met de weightwatchers gigantisch afgevallen, maar hij kon niet uit de voeten met zichzelf toen. Hij voelde zich beter als ie dik was. Hij was al ziek, had een bacterie in de heup. Inmiddels is ie overleden. Maar die man heeft er toen doelbewust voor gekozen om dik te zijn. Dus ja, die mensen bestaan ook.

En tja, een deel is opvoeding. Ik ken een alcoholist, wiens kinderen geheelonthouders zijn. Je kan dus echt wel leren zien wat goed is en wat niet, ook al heb je dat dus niet in je opvoeding gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:21

@Mareng
Ik heb tijden een uitgebalanceerd dieet gehad (was veel aangekomen door een depressie en daarna nog eens een ongeval).... helaas kwam ik alleen maar (wel langzaam..) nog meer van aan.
Sinds 7 weken ben ik weer terug om mijn oude "zeer slechte" voeding(spatroon), wit brood (niet veel), vetter eten, sausje enz.... overdag niet veel eten, 's avonds wat ik wil.
En voor het eerst in jaren ben ik afgevallen ipv aangekomen.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:23

Je kunt het ook positief bekijken, 50% van de NL is niet de dik ;)

Dik zijn heeft met een aantal factoren te maken!

*opvoeding
*genetische bepaling
*stofwisseling
*gebruik van medicatie
*beweging
*voeding

En zo zijn er nog veel meer dingen op te noemen. NIet iedereen die dik is, kan daar ook écht wat aan doen.
Sommigen, ja die letten niet op wat er gegeten worden.
Anderen hebiben medicatie waar ze dik van worden..
Buiten het feit dat jonge kinderen vaak tevreden worden gehouden met chips e.d. weet ik niet of alles dan bij de opvoeding neer gelegd kan worden.

Een lager IQ, meer dikke kinderen.. ik weet het niet.. Misschien wel. Maar als ik bij mij op het werk kijk ( leefgroep) hebben wij niet extreem dikke of veel dikke kinderen.
Hierbij moet wel aangegeven worden dat deze kinderen gemiddeld 5 dagen p.w op de leefgroep zijn en dus niet thuis.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:23

Tja.... als ik zie wat de gemiddelde NLer in zijn boodschappenkar gooit en opvreet, vind ik het niet zo gek. :+
Vind het vaak shocking als ik in de AH loop en om me heen kijk.
Normaal gezond eten kennen ze niet meer en mensen denken niet na over al die gemanipuleerde voedingsmiddelen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:27

idefix4 schreef:
En tja, een deel is opvoeding. Ik ken een alcoholist, wiens kinderen geheelonthouders zijn. Je kan dus echt wel leren zien wat goed is en wat niet, ook al heb je dat dus niet in je opvoeding gehad.

Oei, daar zeg je wat.
Mijn vader is alcoholist en ik heb een gewelddadige jeugd gehad en ik ben ook geheelonthouder (evenals mijn vriend). Maar alcoholisme is ook erfelijk, dat zit in je genen, dus ik ga dat gewoon uit de weg.
Maar vaak wordt gezegd 'ik wist het niet'. Een vriendin van me is in haar jeugd seksueel misbruikt door haar stiefvader. Zíjn moeder zei tegen mijn vriendin: 'hij is zelf ook in zijn jeugd misbruikt, hij weet niet beter'.
Dáár gaan mijn stekels van overeind! Ik heb gezien wat mijn vader voor invloed heeft gehad op mijn jeugd, op mijn leven, op mijn persoonlijkheid en júist daarom zal ik mijn kind hier nóóit aan blootstellen! Je kunt zelf ook nadenken en er niet altijd maar klakkeloos vanuit gaan dat het goed is wat je ouders deden. Misschien dat je daar als kind in geloofde, maar op latere leeftijd kun je zelf ook beseffen dat het niet zo 'hoort'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:33

De conclusie kan inmiddels wel luiden dat teveel tamelijk gezonde Nederlanders te dik zijn en dat er door die groep te vaak smoesjes worden gebruikt om het niet afvallen te verklaren.

Mensen die door ziekte of handicap niet kunnen bewegen vallen duidelijk buiten deze groep.