De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:29

Sammyoo schreef:
Mayniac_val, begrijp ik nu goed dat jij het onderwijs in wil terwijl je de werkdruk nu al te hoog vindt?

Nee :') Ik vind het bevooroordeelde gemiep van jullie niet kunnen, voor die werkdruk kies ik zelf maar dat betekent niet dat iemand die geen flauw idee heeft er zomaar over kan oordelen.

@Anoli: ga jij dan niet oordelen over iets waar je geen verstand van hebt?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:36

Ik heb ook een aantal keren zaken aangehaald waar niet op werd gereageerd. Na vijf keer herhalen houdt het voor mij ook op. Maakt mij niet uit hoor. Ik ben geen leraar, ik ben geen actie aan het voeren tegen nieuw beleid. Ik heb alleen de tip gegeven om je te bezinnen hoe je de publieke opinie kan veranderen. Heel hard schreeuwen 'we zijn zo druk, zoveel slechte maatregelen gehad de laatste jaren en de klassen zijn zo groot' is kennelijk een boodschap die niet binnen komt.
Breng de boodschap op een manier dat die ander zich er wel in kan vinden.

Mayniac_val, waar heb ik een vooroordeel geuit?
Maar ben je nu wel of niet van plan om het onderwijs in te gaan?

mayniac_val

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:39

Jij hebt geen vooroordelen geuit nee, maar je ziet het wel erg zwart-wit allemaal.
En ik wil het onderwijs in ja, zou er nu al in zitten als er werk was. Why?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:13

Zonnetje81 schreef:
Anoli, je pa zijn werkuren worden niet door de overheid opgelegd, hij kan ook bij een ander bedrijf gaan werken wat zich wel aan de rijtijdenwet houdt. Als de overheid zou zeggen dat ze 70 uur pweek MOETEN gaan werken voor hetzelfde salaris dan zouden ze wel gaan staken ;)

Verdiep je dan maar eens in de transport wereld, bijna geen enkele baas houdt zich aan de rijtijdenwet...

@arabesk:
Ik wilde paraveterinair worden, ben daar ook gillend weggerend, om een ander beroep te gaan kiezen. Je hoeft geen leraar te blijven, je kunt ook wat anders worden. Zullen genoeg mensen zijn die het er wel mee eens zijn en dus rustig leraar blijven...

Waardoor ik weer mn toetsen kan maken en mn diploma halen, geen van mijn leraren heeft gestaakt namelijk of rent gillend weg...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:16

Waar ik eerst werkte hadden we ook een groot transportbedrijf, die werkten echt niet standaard buiten de rijtijdenwet, alleen in nood, plus dat het met de digitale 'schijf' niet meer te omzeilen is.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:17

Nee daarom zijn de werkdagen ook zo belachelijk lang aangezien je verplicht pauze hebt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:18

Anoli, ik neem aan dat je op jouw leeftijd niet meer op de middelbare school zit? Dan is het logisch dat jouw docenten niet gestaakt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:21

Los van alle discussies heb ik 1 simpele vraag:

Wie van de posters hier zou vrijwillig tijdens zijn/haar vakantie 2 weken gaan werken zonder daarvoor betaald te worden? Je vakantie mag je niet op een ander moment inhalen, je bent die 2 weken dus echt kwijt.

Zo ja, waarom? Zo nee, waarom?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:23

Ach het is net als met alle andere bokt-discussies. Degenen met de minste kennis van zaken hebben de grootste mond

:evaw:

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:24

Lente schreef:
Anoli, ik neem aan dat je op jouw leeftijd niet meer op de middelbare school zit? Dan is het logisch dat jouw docenten niet gestaakt hebben.

Nee HBO, toch heb ik in de familie 2 middelbareschool leraren zitten, ook zij staken niet...

Maar goed, hoe je het ook went of keert het blijven de voorstanders en de tegenstanders.
Ik denk dat er gekeken moet worden hóe er iets veranderd kan worden, want de manieren die de leraren/regering de afgelopen 20 jaar hebben geprobeerd werken niet/wordt niet op gereageerd.
Dan denk ik "denk buiten de betreden paden" misschien dat zoiets dan wel nut heeft...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:25

Ik denk dat het enige wat nog helpt is met de stormram op de deuren van het binnenhof rammen :+. Het oprichten van 'beter onderwijs nederland' heeft niet geholpen, kritische stukken naar kranten sturen heeft niet geholpen en heel misschien dat staken gaat helpen.

Het wordt tijd dat het onderwijs eens gaat staken op de eerste dag van de examens. 'ns kijken of ze dan wakker worden :Y)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:27

Arabesk schreef:
Ik denk dat het enige wat nog helpt is met de stormram op de deuren van het binnenhof rammen :+. Het oprichten van 'beter onderwijs nederland' heeft niet geholpen, kritische stukken naar kranten sturen heeft niet geholpen en heel misschien dat staken gaat helpen.

Het wordt tijd dat het onderwijs eens gaat staken op de eerste dag van de examens. 'ns kijken of ze dan wakker worden :Y)

Dóe het dan ook, want misschien helpt het inderdaad :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:28

De eerste kamer gaat de wet komende week behandelen en als het te lang duurt gaat de AOB weer in actie komen. De wet is in de tweede kamer met één stem meerderheid aangenomen }:0 }:0 }:0 , dus dat betekent dat bijna de helft het er niet mee eens was.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:31

Arabesk schreef:
De eerste kamer gaat de wet komende week behandelen en als het te lang duurt gaat de AOB weer in actie komen. De wet is in de tweede kamer met één stem meerderheid aangenomen }:0 }:0 }:0 , dus dat betekent dat bijna de helft het er niet mee eens was.

En hopelijk gaan ze dan ook met een letterlijke stormram die deur daar te lijf, want (buiten de arrestaties gok ik zo :') ) geeft het misschien nog best resultaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:33

Alsof leraren van het type zijn dat ze geweld zouden gebruiken. Ik weet dat je niet mag generaliseren maar het stereotype beeld van de leraar gaat absoluut niet gepaard met dat soort praktijken.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:38

Arabesk schreef:
Ach het is net als met alle andere bokt-discussies. Degenen met de minste kennis van zaken hebben de grootste mond

:evaw:

En zij vertellen ons wat te doen omtrent deze ontevredenheid. Heel bijzonder. :) Iedereen die ook maar basisschool heeft afgemaakt denkt verstand te hebben van het onderwijs. Miskenning van de werkvloer heet dat. :j Is dat niet waar het in de hele maatschappij fout gaat? Minister van Bijsterveldt denkt te weten wat goed is voor het onderwijs, maar hier is het eigenlijk niet anders. NUL ervaring, maar wel de grootste mond over hoe het hoort. Luister eens een keer naar docenten, tenslotte trekken zij de kar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:38

martina1 schreef:
Ik werk op een school waar al 1040 uur word lesgegeven. .

Dus écht 1040 uur waar alleen maar LES gegeven wordt? Waar leerlingen níet in een OLC worden neergezet met een 'maak maar huiswerk'?

Goed leerlingen kunnen op PAPIER best die 1040 halen, maar hebben ze hier dan ook daadwerkelijk wat aan? Verbeterd dit het onderwijs? Nee. Het onderwijs wordt niet verbeterd met méér uur en grotere klassen en méér zorgleerlingen in klassen. Hierdoor zal 't onderwijs juist verslechter, en dit zal ook wel weer de nodige gevolgen teweeg brengen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:41

Arabesk schreef:
Ik heb even zitten rekenen; de wet is in de 2e kamer aangenomen met één stem meerderheid. Dat zal dan haast wel de VVD, CDA en PVV geweest zijn, de rest stemde tegen. CDA, VVD en PVV hebben 76 vd 150 zetels in de 2e kamer

Maarrrrrrrrrrrr, in de eerste kamer hebben ze 37 van de 75 zetels, ééntje tekort dus om het er daar door te drukken; er zijn nog 38 zetels voor andere partijen die in de 2e kamer allemaal tegen hebben gestemd.

Er is dus een kans dat wat nipt door de 2e kamer kwam, nu op één stem gaat sneuvelen in de 1e. }>

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:42

Liek_ schreef:

Wie van de posters hier zou vrijwillig tijdens zijn/haar vakantie 2 weken gaan werken zonder daarvoor betaald te worden? Je vakantie mag je niet op een ander moment inhalen, je bent die 2 weken dus echt kwijt.

Wat bedoel je met vrijwillig? Mijn moeder doet áltijd 2 weken in de zomervakantie nog werken (heb ik het nog niet over het werk dat ze in alle andere vakanties nog doet). Deze 2 weken krijgt ze dus echt niet betaald, en vrijwillig... tja.... dat is hoe je het ziet, want ze heeft geen keus, doet ze het niet dan krijgt ze het werk gewoon simpelweg niet af :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:44

Maartje1990 schreef:
Liek_ schreef:

Wat bedoel je met vrijwillig? Mijn moeder doet áltijd 2 weken in de zomervakantie nog werken (heb ik het nog niet over het werk dat ze in alle andere vakanties nog doet). Deze 2 weken krijgt ze dus echt niet betaald, en vrijwillig... tja.... dat is hoe je het ziet, want ze heeft geen keus, doet ze het niet dan krijgt ze het werk gewoon simpelweg niet af :n

Vrijwillig houdt voor mij in dit geval in dat je ermee instemt dat je baas je dat op legt. Geval van jouw moeder klinkt mij alsof jouw moeder de problemen van haar baas oplost!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:45

Maartje1990 schreef:
martina1 schreef:
Ik werk op een school waar al 1040 uur word lesgegeven. .

Dus écht 1040 uur waar alleen maar LES gegeven wordt? Waar leerlingen níet in een OLC worden neergezet met een 'maak maar huiswerk'?

Goed leerlingen kunnen op PAPIER best die 1040 halen, maar hebben ze hier dan ook daadwerkelijk wat aan? Verbeterd dit het onderwijs? Nee. Het onderwijs wordt niet verbeterd met méér uur en grotere klassen en méér zorgleerlingen in klassen. Hierdoor zal 't onderwijs juist verslechter, en dit zal ook wel weer de nodige gevolgen teweeg brengen.

Ik had meer dan 1040 uur les toen ik op het middelbaar zat. Inderdaad, dat was lés. Ik had geen enkele "maak maar huiswerk-les". Heb een tijdlang 40 lesuren per week gehad (a la 70/50 minuten) en toen had ik één tussenuur.

Nu moet ik zeggen dat ik wel een uitzondering was aangezien ik van alle mogelijke profielen wat mee snoepte en daardoor ook dubbele lessen had (geschiedenis en biologie op hetzelfde uur, dat soort dingen - ze waren niet zo blij met me in de eerste instantie :D ) maar uiteindelijk had iedereen bij ons sowieso meer dan 1040 uur les. :) Alhoewel wij ook rampenjaren hebben gehad hoor, in de 2e en 3e ontzettend veel uitval, tekort aan leraren etc. wat er op veel scholen speelt. :j Maar van de 4e t/m de 6e heb ik iig voldoende les gehad. Het kan dus wel.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:47

Liek bedoelde meer denk ik wat er zou gebeuren als andere beroepsgroepen opgelegd zou krijgen om 2 weken vakantie in te leveren, zodat de werkdruk wat minder wordt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 16:48

Maartje1990 schreef:
Liek_ schreef:

Liek_ schreef:
Vrijwillig houdt voor mij in dit geval in dat je ermee instemt dat je baas je dat op legt. Geval van jouw moeder klinkt mij alsof jouw moeder de problemen van haar baas oplost!

Helemaal niet, baas kan er ook niks aan doen. Ze krijgt gewoon het werk niet af in de tijd dat de overheid heeft bepaalt dat het kan. Is gewoon niet mogelijk.

@ fiffill: Op veel scholen is dit toch niet te realiseren, te weinig leraren en ze hebben maar een beperkt budget uitaard.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:57

Sammyoo schreef:
x_spekkie_x schreef:
Als docent heb je een ambtenarenfunctie en dus een contract van 36 uur per week. Je werkt echter 41,5 uur per week. Je hebt namelijk een normjaartaak van 1659 uur. Deze normjaartaak levert verdeeld over 40 werkweken een werktijd van 41,5 uur per week op. Er zijn namelijk 12 weken vakantie in het onderwijs. Structureel 5,5 uur per week teveel werken gedurende 40 weken is omgerekend 27,5 vakantiedagen. Dat betekent dat je van de 60 dagen (=12 weken) vakantie er voor 27,5 dagen gewoon voor werkt. Dan hou je 32,5 dag over die we 'krijgen'. En dat is inclusief feestdagen. Dat is zelfs minder dan in een standaard ambtenarenfunctie, waar je 38 vrije dagen hebt (25 vrije dagen + 13 ATV). Het wettelijke minimaal aantal vakantiedagen is 20 exclusief feestdagen. Dus zoveel meer vakantie in het onderwijs vergeleken met het bedrijfsleven heb je als docent dus niet! :n

Spekkie, je berekening klopt niet. Ik ben ambtenaar, werk 36 uur en heb 166 verlofuren. Hier komt geen ATV meer bij. Als je rekent met een 40-urige werkweek 'spaar' je ATV. Dus geen 38 vrije dagen, maar nog geen 21! Uiteindelijk zullen leraren en andere ambtenaren gemiddeld best ongeveer evenveel uren per jaar werken. Alleen voor leraren zitten die uren in minder weken. Dus als de werkdruk als te hoog wordt ervaren zeg ik, weg met die vakanties. Doe het met vier weken in de zomer en een weekje met de kerst.

Sammyoo,ben het helemaal eens met je,maar de "leraressen" hier schijnen het niet te snappen of willen snappen dat ze met hun 1040 werkuren nog maar de helft werken van een gemiddelde fulltimer, dus zou je het calculleren dan werken ze nu dus gemiddeld 20 uur per week verspreid over het hele jaar zonder vakantie's,maar doordat men zoveel vakantie heeft proppen ze die 1040 uren in minder weken waardoor ze dus werkdruk voelen en minder kwaliteit afleveren dan men zou behoren.

Dus inderdaad minder vakantie zodat je je jaarlijkse lesstof kunt verspreiden over een ruimer aantal weken,12 weken vakantie op een jaar is nergens voor nodig en ook niet goed voor de kinderen omdat ze zo steeds uit hun dagritme gehaald worden.

Men zeurt hier over gemiddeld 30 kinderen in de les en de lessen zijn 45-50minuten,vroeger zat je met 40-45 kinderen in de les en toen was de kwaliteit hetzelfde dan nu,ze gebruiken zelfs nog hetzelfde lesmateriaal!

Ook mogen leraren vroeger met pensioen dan de gemiddelde arbeider hier in Nederland dus men werkt al maar de helf aantal uren op een jaar en mogen nog eens veel eerder met pensioen,verdient het zelfde salaris of meer en levert nog eens slechte kwaliteit af,wat wil je nog meer?

En ja ik ken zat leraren,leraressen die 3x per jaar op vakantie gaan en dan echt niet bezig zijn om hun lesstof voor te bereiden,ook zitten die sávonds stipt op tijd op hun paard terwijl een ander of nog in de file staat of net de aardappels door de keel hebben.

Vind ook dat men de lerarenopleiding wel wat selectiever en beter mag indelen, niet iedereen is geschikt tot leraar of lerares ook al halen ze goede punten op de opleiding,valt de praktijk vaak tegen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:59

Jij schijnt niet te snappen dat als de norm 1040 uur is, docenten als nog meer werken dan dat want het is niet zo dat 't werk voorbij is op het moment dat je de klas uit stapt. :)* Als ik kijk naar mijn moeder, werkt die iig meer dan 40 uur in de week bijvoorbeeld.

En nee, dat is niet "zielig" voor haar, maar 20 uur? Absoluut niet.

Beetje logisch nadenken is niet zo moeilijk hoor! Lijkt me dat iedereen wel kan bedenken dat lesgeven meer is dan de uren dat je voor de klas staat...
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 29-01-12 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt