Sammyoo schreef:Mayniac_val, begrijp ik nu goed dat jij het onderwijs in wil terwijl je de werkdruk nu al te hoog vindt?
Nee

@Anoli: ga jij dan niet oordelen over iets waar je geen verstand van hebt?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammyoo schreef:Mayniac_val, begrijp ik nu goed dat jij het onderwijs in wil terwijl je de werkdruk nu al te hoog vindt?
Zonnetje81 schreef:Anoli, je pa zijn werkuren worden niet door de overheid opgelegd, hij kan ook bij een ander bedrijf gaan werken wat zich wel aan de rijtijdenwet houdt. Als de overheid zou zeggen dat ze 70 uur pweek MOETEN gaan werken voor hetzelfde salaris dan zouden ze wel gaan staken
Lente schreef:Anoli, ik neem aan dat je op jouw leeftijd niet meer op de middelbare school zit? Dan is het logisch dat jouw docenten niet gestaakt hebben.
Arabesk schreef:Ik denk dat het enige wat nog helpt is met de stormram op de deuren van het binnenhof rammen. Het oprichten van 'beter onderwijs nederland' heeft niet geholpen, kritische stukken naar kranten sturen heeft niet geholpen en heel misschien dat staken gaat helpen.
Het wordt tijd dat het onderwijs eens gaat staken op de eerste dag van de examens. 'ns kijken of ze dan wakker worden
Arabesk schreef:De eerste kamer gaat de wet komende week behandelen en als het te lang duurt gaat de AOB weer in actie komen. De wet is in de tweede kamer met één stem meerderheid aangenomen![]()
![]()
, dus dat betekent dat bijna de helft het er niet mee eens was.
Arabesk schreef:Ach het is net als met alle andere bokt-discussies. Degenen met de minste kennis van zaken hebben de grootste mond
martina1 schreef:Ik werk op een school waar al 1040 uur word lesgegeven. .
Arabesk schreef:Ik heb even zitten rekenen; de wet is in de 2e kamer aangenomen met één stem meerderheid. Dat zal dan haast wel de VVD, CDA en PVV geweest zijn, de rest stemde tegen. CDA, VVD en PVV hebben 76 vd 150 zetels in de 2e kamer
Maarrrrrrrrrrrr, in de eerste kamer hebben ze 37 van de 75 zetels, ééntje tekort dus om het er daar door te drukken; er zijn nog 38 zetels voor andere partijen die in de 2e kamer allemaal tegen hebben gestemd.
Er is dus een kans dat wat nipt door de 2e kamer kwam, nu op één stem gaat sneuvelen in de 1e.
Liek_ schreef:Los van alle discussies heb ik 1 simpele vraag:
Wie van de posters hier zou vrijwillig tijdens zijn/haar vakantie 2 weken gaan werken zonder daarvoor betaald te worden? Je vakantie mag je niet op een ander moment inhalen, je bent die 2 weken dus echt kwijt.
Zo ja, waarom? Zo nee, waarom?
Maartje1990 schreef:Liek_ schreef:Los van alle discussies heb ik 1 simpele vraag:
Wie van de posters hier zou vrijwillig tijdens zijn/haar vakantie 2 weken gaan werken zonder daarvoor betaald te worden? Je vakantie mag je niet op een ander moment inhalen, je bent die 2 weken dus echt kwijt.
Wat bedoel je met vrijwillig? Mijn moeder doet áltijd 2 weken in de zomervakantie nog werken (heb ik het nog niet over het werk dat ze in alle andere vakanties nog doet). Deze 2 weken krijgt ze dus echt niet betaald, en vrijwillig... tja.... dat is hoe je het ziet, want ze heeft geen keus, doet ze het niet dan krijgt ze het werk gewoon simpelweg niet af
Maartje1990 schreef:martina1 schreef:Ik werk op een school waar al 1040 uur word lesgegeven. .
Dus écht 1040 uur waar alleen maar LES gegeven wordt? Waar leerlingen níet in een OLC worden neergezet met een 'maak maar huiswerk'?
Goed leerlingen kunnen op PAPIER best die 1040 halen, maar hebben ze hier dan ook daadwerkelijk wat aan? Verbeterd dit het onderwijs? Nee. Het onderwijs wordt niet verbeterd met méér uur en grotere klassen en méér zorgleerlingen in klassen. Hierdoor zal 't onderwijs juist verslechter, en dit zal ook wel weer de nodige gevolgen teweeg brengen.
Maartje1990 schreef:Liek_ schreef:Los van alle discussies heb ik 1 simpele vraag:
Wat bedoel je met vrijwillig? Mijn moeder doet áltijd 2 weken in de zomervakantie nog werken (heb ik het nog niet over het werk dat ze in alle andere vakanties nog doet). Deze 2 weken krijgt ze dus echt niet betaald, en vrijwillig... tja.... dat is hoe je het ziet, want ze heeft geen keus, doet ze het niet dan krijgt ze het werk gewoon simpelweg niet af
Liek_ schreef:Vrijwillig houdt voor mij in dit geval in dat je ermee instemt dat je baas je dat op legt. Geval van jouw moeder klinkt mij alsof jouw moeder de problemen van haar baas oplost!
Sammyoo schreef:x_spekkie_x schreef:Als docent heb je een ambtenarenfunctie en dus een contract van 36 uur per week. Je werkt echter 41,5 uur per week. Je hebt namelijk een normjaartaak van 1659 uur. Deze normjaartaak levert verdeeld over 40 werkweken een werktijd van 41,5 uur per week op. Er zijn namelijk 12 weken vakantie in het onderwijs. Structureel 5,5 uur per week teveel werken gedurende 40 weken is omgerekend 27,5 vakantiedagen. Dat betekent dat je van de 60 dagen (=12 weken) vakantie er voor 27,5 dagen gewoon voor werkt. Dan hou je 32,5 dag over die we 'krijgen'. En dat is inclusief feestdagen. Dat is zelfs minder dan in een standaard ambtenarenfunctie, waar je 38 vrije dagen hebt (25 vrije dagen + 13 ATV). Het wettelijke minimaal aantal vakantiedagen is 20 exclusief feestdagen. Dus zoveel meer vakantie in het onderwijs vergeleken met het bedrijfsleven heb je als docent dus niet!
Spekkie, je berekening klopt niet. Ik ben ambtenaar, werk 36 uur en heb 166 verlofuren. Hier komt geen ATV meer bij. Als je rekent met een 40-urige werkweek 'spaar' je ATV. Dus geen 38 vrije dagen, maar nog geen 21! Uiteindelijk zullen leraren en andere ambtenaren gemiddeld best ongeveer evenveel uren per jaar werken. Alleen voor leraren zitten die uren in minder weken. Dus als de werkdruk als te hoog wordt ervaren zeg ik, weg met die vakanties. Doe het met vier weken in de zomer en een weekje met de kerst.