De 2de wereldoorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: De 2de wereldoorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:29

Om maar even terug te komen op de vraag die in het begin werd gesteld... :Y)

Het heeft verschillende oorzaken dat Hitler aan de macht kwam en ook zo máchtig was. Want hoe kan immers één land, één leider, zo'n gigantisch groot gebied beheersen? Om te begrijpen hoe hij in het begin aan de macht kwam, moet je je vooral de situatie voorstellen. De Eerste Wereldoorlog, om te beginnen. Een eindeloze loopgravenoorlog waar voor het eerst geëxperimenteerd werd met gas. Duizenden doden. Duitsland werd in het verdrag van Versailles als schuldige aangewezen en moest dus, als wraak, gigantische boetes betalen, en het was in de toekomst verboden een grootschalige wapenindustrie op te zetten. Ondanks het Marshall plan, de financiële hulp van Amerika, bleef Duitsland maar betalen en betalen aan vooral Frankrijk, waardoor de economische situatie slecht bleef, in tegenstelling tot de omringende landen. Door de depressie daalde de handel van de andere Westerse landen met Duitsland sterk en het werklozenaantal steeg tot 6 miljoen. De democratische regering die ze op dat moment hadden, kon niks aan de situatie doen, en dat frustreerde het volk. Ze wilden een sterke, daadkrachtige leider. En daar was Hitler. Een uitstekend vermogen tot spreken, tot preken; met krachtige stem verkondigde hij dat hij het land zou helpen uit de misère. En dat antisemitisme? Dat zou heus wel meevallen.
Hij begon met de wapenindustrieën op te zetten. De Westerse landen, met name Engeland, had op dit punt al moeten ingrijpen. Dat deden ze niet. Hun 'appeasement-politiek' hield in dat ze vrede wilden houden. Een oorlog als WOI mocht nooit meer voorkomen. Dus ze lieten zich door Hitler sussen, en lieten het toe. Voordat de WOII officieel begon, had Hitler al de dienstplicht weer ingesteld, de Blitzkrieg voorbereid, en verdragen gesloten onder andere Japan en Italië en zelfs Stalin. Pas toen Hitler Polen binnen viel werd het menens en Engeland begon vrouwen en kinderen te evacueren en een leger op te zetten.

Ik hoop dat het zo enigszins klopt en verduidelijking kan geven :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:35

In principe heeft Hitler ook de werkeloosheid laten dalen van 6 miljoen naar 1 miljoen... Maar hoe ze toch aan die nieuwe banen kwamen, je mag 3 keer raden. Hitler was een dictator. Boeide het hem dat andere mensen het niet met hem eens waren? Nee, die werden gewoon geëxecuteerd. De mensen hadden al op hem gestemd voordat zij echt wisten wat hij nu écht van plan was. Je kunt het ze dus weinig kwalijk nemen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:38

En daarom moet je 3x nadenken voordat je in de huidige tijd op een non-democratische partij stemt. Je hebt het voor een groot deel zelf in de hand.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:44

Heb niet het hele topic doorgelezen. Maar waarom zulke dingen kunnen gebeuren:
Niemand heeft het gevoel dat hij er echt verantwoordelijk voor is. Ze doen allemaal hun werk maar. De ene rijd met de vrachtwagen, de andere draait de gaskraan open, een ander graaft graven. Omdat niemand alles alleen doet heeft iedereen het gevoel dat ze niet verantwoordelijk zijn...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 01:41

Tja
Om het te begrijpen moet je een beetje op een 'simpele'ouderwetse denkwijze denken

'vroeger' kon je als homo stel geen kinderen krijgen dus zo kon je niet meewerken aan een perfect ras 'fokken'

Joden werden idd gezien als banen pikkers en oplichters (ookal zijn het over het algemeen slimme mensen die goed leren en diploma's halen en hard werken )

En ja zo nog wat dingen ze dachten waarschijnlijk dat bv een gehandicapt iemand ook geen perfect kind zou kunnen krijgen dus hup in de prullebak ermee
en ja kampmensen stonden ook een beetje onderaan de keten (nu nog) dusja daar zou ook geen perfect mens uit komen ..

Ik vind het ook allemaal heel erg maar we kunnen er nu niet veel meer aan veranderen
maar stel je voor dat jij degene bent die in armoede leef en er dan iemand komt die je goud beloofd als je hem volgt en je eigenlijk met zijn worden een goede toekomst beloofd dan zou je er meschien ook wel ingetrapt hebben.

De mensen leefde vroeger nog vrij 'simpel' ze gingen meschien na de basisschool nog naar de middelbare school of huishoud school en dan hield het op. En vrouw moest haar man volgen en zondag naar de kerk gaan en voor de kinderen zorgen en je moest niet al teveel eigen meningen hebben en je hield je op school ook met hele andere normen en waarden bezig dan waar we nu mee te maken hebben. En zo kon iemand als hitler toch makkelijk stemmen krijgen en steun

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 04:13

Adamootje schreef:
In principe heeft Hitler ook de werkeloosheid laten dalen van 6 miljoen naar 1 miljoen... Maar hoe ze toch aan die nieuwe banen kwamen, je mag 3 keer raden. Hitler was een dictator. Boeide het hem dat andere mensen het niet met hem eens waren? Nee, die werden gewoon geëxecuteerd. De mensen hadden al op hem gestemd voordat zij echt wisten wat hij nu écht van plan was. Je kunt het ze dus weinig kwalijk nemen.

Plus dat als je een deel van je bevolking verwijderd, je er ook geen 6 miljoen meer overhebt.. :\

Die film Valkyrie die hiervoor ergens genoemd wordt trouwens is gebaseerd op een waargebeurd verhaal inderdaad, maar het blijft een ergens op gebaseerde hollywoodfilm; er zitten dus ook genoeg creatieve details in.. (en Tom Cruise :+ )
Maar kort gezegd was er een aanslag op Hilter's leven met een koffertje waarin een bom zat, uitgevoerd door een man die Stauffenberg heette. En die lukte niet.
De wikipedia daarover: http://en.wikipedia.org/wiki/20_July_plot (De aanslag heette ook wel operation Valkyrie, vandaar de naam van de film)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 06:42

shilady schreef:
Tja
Om het te begrijpen moet je een beetje op een 'simpele'ouderwetse denkwijze denken

Dat is een heel goed punt.

We neigen ernaar om met onze huidige kennis en inzichten naar het verleden te kijken en begrijpen dan niet hoe mensen "zo stom" hadden kunnen zijn. Maar de tijden waren toen volledig anders en in die tijd was het nog heel normaal om bijvoorbeeld te discrimineren op geloof, huidskleur of "ras". Je schrikt nu dat de joden in Duitsland in die tijd minder rechten hadden, maar bedenk wel dat zwarten in Amerika nog 20 jaar moesten wachten na de 2e wereldoorlog voor ze ook op andere plaatsen in de bus mochten zitten dan alleen achterin.

Het is dus heel verleidelijk om alle praktijken van toen te veroordelen op basis van onze huidige normen en waarden, maar als je je echt verdiept in een tijdsperiode dan begin je het wat beter te begrijpen (niet dat ik het wil goed praten wat er is gebeurt, integendeel).

Als je echt interesse hebt in de opkomst van Hitler en hoe het nou allemaal gekomen is dan is er eigenlijk maar een boek dat je moet lezen: "Hitler". Geschreven door Ian Kerschaw.
Dit boek bestaat uit twee delen:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... t_overview

In totaal iets meer dan 2000 pagina's maar het is wel een meesterwerk. De schrijver schetst een volledig beeld van Hitler en hoe zijn opkomst was. Dus vanaf het allereerste begin dat hij een arme kunstenaar was tot het allerlaatste einde waar hij zelfmoord pleegt.

"Ian Kershaw (1943) is hoogleraar moderne geschiedenis aan de universiteit van Sheffield en geldt als een van 's werelds meest prominente onderzoekers van nazi-Duitsland"

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:52

petraaken schreef:
Als je het zo bekijkt kan je Hitlers redeneringen zo verplaatsen naar het Midden-OOsten. Daar houden ze ook de gewone bevolking dom. Alleen lukt dat nu minder en minder doordat die mensen toch vaak een betere opleiding krijgen maar ook hebben ze nu TV en internet. Vandaar ook de arabische opstanden die in 2011 zijn begonnen en sommige landen of nog bezig zijn.

Wil jij zeggen dat in de Hitlertijd het volk dom was...??
Het hitlertijdperk vloeide voort uit het toenmalige kapitalisme...de naween van de bankcrash, waarbij een bepaalde elite zich weer snel in had hersteld. :(:)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:58

Er staat dat het volk dom werd gehouden: maw geen informatiestroom denk ik dat er wordt bedoeld.

In context bekijken inderdaad: standplaatsgebondenheid ook wel.

Shilady: Volgens mij kunnen homo's nog steeds geen kinderen krijgen hoor. :+ :')

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:59

Volgens mij zegt ze dat niet. Maar tegenwoordig hebben we internet waarop een ieder zijn mening kwijt kan, kan discussieren maar ook informatie kan opzoeken. Vroeger had je dat niet en moest je het hebben van horen zeggen. Niet altijd betrouwbare informatie. Dus de mensen hadden ook niet veel informatie en daarom 'dom'. Ze baseerden hun mening op verhalen van anderen.
Dat zie je toch ook in Noord-Korea. Alles wordt daar zo gecensureerd dat de bevolking geen idee heeft hoe het er aan toe gaat in de rest van de wereld. Die mensen worden wat dat betreft dom gehouden voor informatie. Zo houd je mensen mak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:17

martina1 schreef:
hoe kun je dat nou goedpraten?!
Je verschuilt het maar achter excuses.
Doorgaan en niet stilstaan? Oftwel niets van leren.
Zo werkt het niet. Daarom komen er steeds nieuwe oorlogen.

Na de 1ste wereldoorlog: ''nee hoor! zo'n oorlog mag er nooit meer komen!'' @ verdrag van versailles.
Nog geen paar jaar later was het alweer zover.

http://historiek.net/overig/molukkers-i ... 3/pagina-2
Mischien is dit (kort samengevat) leerzaam voor mensen die zwart op wit denken.

Er was zelfs een kampbeheerder daar.
Ja na die verschrikkelijke oorlog waar joden in kampen zaten met kampbeheerders, durven ze (nederland) nog iemand na de oorlog als kampbeheerder aan te wijzen om alles te regelen!?

WOII is deels veroorzaakt door WO I net omdát iemand het onthouden had... Duitsland was danig ni zijn eer gekrengt door het verdrag van versailles, zat er door in crisis en Engeland en Frankrijk hebben aan appeasement politiek gedaan terwijl ze zagen wat gebeurde omdat ze zo iets hadden van "hm het verdrag van versailles was toch wel heel erg streng he..."

Oorlogen komen niet opnieuw omdat de "laatste" vergeten is maar omdat de mens instinctief aan terretoriumdrift lijdt. Ons bereik is enkel zo groot dat we het op veel grotere schaal doen dan andere dieren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:27

Ayasha schreef:
[Oorlogen komen niet opnieuw omdat de "laatste" vergeten is maar omdat de mens instinctief aan terretoriumdrift lijdt. Ons bereik is enkel zo groot dat we het op veel grotere schaal doen dan andere dieren.

Oorlogen ontstonden vroeger om dat men "honger" had. En als je ze het niet geeft komen ze het op een gegeven ogenblik halen..
Dat zag je ook na de bankcrash..De toenmalige elite hadden zich weer snel verrijkt..en dan hoeft er maar 1 te roepen en de "oliebol" begon.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:31

Noem eens specifieke voorbeelden. :)

Tuurlijk ontstaan er zo opstanden, maar er zijn ook veel oorlogen geweest wel uit machts/terretoriumdrift

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:34

patatkraam schreef:
Tuurlijk ontstaan er zo opstanden, maar er zijn ook veel oorlogen geweest wel uit machts/terretoriumdrift

Dat laatste zie je nu binnen de EU waarbij oorlog voorlopig geen optie is..... :D

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:35

Wat bedoel je precies, licht het eens toe..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:38

Je zegt de woorden toch zelf..macht en territoriumdrift..
Geschiedenissen blijven zich herhalen..Er kan wel internet zijn etc...maar de basis van die 2 woorden blijft bestaan..in elke economie.
Tenzij men het er niet meer mee eens is , dan slaat de vlam in de pan.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 20-01-12 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:39

ceasario schreef:
Ayasha schreef:
[Oorlogen komen niet opnieuw omdat de "laatste" vergeten is maar omdat de mens instinctief aan terretoriumdrift lijdt. Ons bereik is enkel zo groot dat we het op veel grotere schaal doen dan andere dieren.

Oorlogen ontstonden vroeger om dat men "honger" had. En als je ze het niet geeft komen ze het op een gegeven ogenblik halen..
Dat zag je ook na de bankcrash..De toenmalige elite hadden zich weer snel verrijkt..en dan hoeft er maar 1 te roepen en de "oliebol" begon.

Hitler ging het om de nederlaag. Het af geven van de grond gebieden, de erg zware afbetalingen die Duitsland in crisis deden komen

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:40

Ayasha schreef:
[Hitler ging het om de nederlaag. Het af geven van de grond gebieden, de erg zware afbetalingen die Duitsland in crisis deden komen

Waar gaat het nu dan over in de wereld cq. EU.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:42

ceasario schreef:
Je zegt de woorden toch zelf..macht en territoriumdrift..
Geschiedenissen blijven zich herhalen..Er kan wel internet zijn etc...maar de basis van die 2 woorden blijft bestaan..in elke economie.
Tenzij men het er niet meer mee eens is , dan slaat de vlam in de pan.

jij zegt gebeurt nu binnen de EU
waar, welke landen, tussen welke bevolkingsgroepen
dat bedoel ik met toelichting want ik kan er nu geen touw aan vast knopen waar je op doelt..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:43

en dat geschiedenis zich blijft herhalen is voor herhaling vatbaar :P

er is een stroming die zegt van wel en een stroming die zegt dat dat niet kan omdat de omstandigheden altijd anders zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:44

ceasario schreef:
Ayasha schreef:
[Hitler ging het om de nederlaag. Het af geven van de grond gebieden, de erg zware afbetalingen die Duitsland in crisis deden komen

Waar gaat het nu dan over in de wereld cq. EU.

Wat mij betreft nergens meer over maar dat bedoel je vast niet.

Ik weet niet over welke oorlogen je het precies hebt maar neem bv Amerika zijn gemoei in de olie landen,
Amerika is dacht ik uit op de olie bronnen en je kan wel stellen dat dat betekent dat ze macht willen en hun terretorium willen uit breiden. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-01-12 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:44

patatkraam schreef:
[jij zegt gebeurt nu binnen de EU
dat bedoel ik met toelichting want ik kan er nu geen touw aan vast knopen waar je op doelt..

Ik denk dat ik van een andere planeet kom. :+

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:45

Zag dat hier werd verwezen naar the wave. Ik heb een soortgelijke ervaring gehad op de PABO.

We hadden ergens in de eerste week van de opleiding levensbeschouwing. Docent was erg dominant en wat opdringerig wat betreft zijn mening. Hij was behoorlijk op ons in aan het praten met betrekking tot zijn verwachtingen. Op een gegeven momenten moesten we de studiehandleiding opendoen en mochten de studenten die vanaf de HAVO waren gekomen een aantal opdrachten wegstrepen, de MBO'ers moesten alles doen anders werd het nooit wat. Zo ging het nog even verder. Zodra er iemand begon te twijfelen of in protest leek te gaan werd je adgeblaft met de boodschap dat je je studiepunten dan wel kon vergeten. Iedereen was passief verbaasd. Tot we na drie kwartier de film the wave te zien kregen...

Ik verbaas me er nog steeds over dat dit zo is gegaan, maar ik heb nooit meer getwijfeld aan de Duitse bevolking, ik was er in deze setting immers zelf ook een.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:47

ceasario schreef:
patatkraam schreef:
[jij zegt gebeurt nu binnen de EU

Ik denk dat ik van een andere planeet kom. :+

haha ik heb dat gevoel ook al _O-

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:49

even een stipje.
Ik ben hier wel benieuwd naar allemaal.