Wat vind bokt van de uitspraak tegen Joran van der Sloot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:12

Cayenne schreef:
Ik vind het een goede straf. De ouders van Stephanie hebben sowieso al levenslang.

:j

CM_

Re: Wat vind bokt van de uitspraak tegen Joran van der Sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:20

Ik denk dat we allemaal blij moeten zijn dat hij er dit keer NIET onderuit is gekomen...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:21

ik hoor hier meer dan eens de opmerking dat het niet lang genoeg is. Heeft iemand enig idee watde gemidelde straf voormoord hier in nl is? Dat is aanzienlijk lager dan dit. Buiten dat zitten er echt engere moordenaars in nl vast die in aanmerking komen voor stafvermindering.

Ik denk dat de maaschappij beter af is met hem achter de tralies, maar ik denk dat 28 jaar wel een beetje wordt onderschat. Buiten al dat hebben ze dus op de dag, of net de dag ervoor, van zijn uitspraak Natalie dood laten verklaren. Dus nu kunnen ze hem vervolgen voor moord, ipv haar verdwijning.
Ik denk dat Joran nog lang niet klaar is met zitten, zelfs al zou hij die 28 jaar geheel moeten uitzitten, geloof niet dat dit het einde verhaal is voor hem.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:21

Klopt Cayenne, maar elke familie van wie er een dierbare vermoord is heeft levenslang en toch krijgen de meesten veel minder dan 28 jaar.
Dat is dan 'het geluk' dat hij in Peru is veroordeeld en niet in een land als Nederland.

Ik vraag mij inderdaad af of hij ooit zal veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:56

Toch vind ik dat de ouders levenslang hebben, niet een heel sterk argument. Iemand die gepest wordt heeft vaak ook levenslang, maar toch krijgt de pester geen gevangenisstraf.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:59

Yamcha schreef:
Toch vind ik dat de ouders levenslang hebben, niet een heel sterk argument. Iemand die gepest wordt heeft vaak ook levenslang, maar toch krijgt de pester geen gevangenisstraf.

persoonlijk vind ik dat het leed van de ouders niet meegerekend mag worden. Want dat zou inhouden dat iemand die geen ouders meer heeft, dus minder sympathy zou krijgen als slachtoffer?
Het leed is het slachtoffer aangedaan en de straf zou alleen daarop gebaseerd moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:07

Klopt, dat bedoelde ik ook. Het is ook maar goed dat de ouders niet op de stoel van de rechter mogen.gaan zitten, want dan werd er geen recht meer gesproken, dan werd er alleen maar wraak uitgeoefend. Ik denk dat de 28 jaar zonder enige vrijheid erg onderschat worden.
Kan me ook nog een topic van TS herinneren waarin ze een aanklacht (let wel, zonder straf) omdat zij haar hond schopte, al erg heftig vond....... terwijl mensen die zoiets doen op Bokt meestal gevierendeeld moeten worden. Volgens mij is hier dus ook sprake van een enigszins dubbele moraal......

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:13

ik denk dat 28 jaar heftig is. Hier in nl kan je met 4 jaar al rijkomen voor moord en dan is je verblijf in de gevangenis nog een stuk beter ook.
Wat Joran gedaan heeft in zijn verleden heeft hier niets mee te maken. Zijn straf zou alleen gebaseerd moeten zijn op wat te bewijzen valt ivm Flores. Emotie moet buiten kijf worden gehouden.

(Yamcha, ik ben het dus helemaal met je eens)

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:16

Lecytinker, jij verwoord het precies zoals ik het bedoelde! :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:25

het is menselijk om emotie mee te laten praten, maar gerechtigheid zou blind moeten zijn en dus alleen op feiten moeten oordelen. Nou is het dat in Peru de straffen anders liggen, want in nederland had hij echt geen 28 jaar gekregen hiervoor. Dus het verbaast me dat iedereen het zo weinig vind. Ik vind het een enorm aantal jaren dat hij niet alleen afgescheiden zit van de maatschappij, maar ook van enige luxe die de nederlandse gevangenissen wel hebben.
28 jaar is een erg lange tijd hoor. En aangezien er 30 jaar werd geeist, denk ik dat de uitspraak voor de familie iets van tevredenheid in het rechtsstelsel moet geven.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:33

Ik heb het sowieso van het begin af aan gunstig gevonden dat hij in Peru is berecht en niet in het half zachte nederland. Dan was hij na slechts 6 jaar al vrij gekomen. In dat licht is 28 jaar niet ongustig. Als hij daar werkelijk 28 jaar zit, scheelt dat wellicht een aantal vrouwenlevens. Die hij overigens mogelijk inhaalt als hij weer vrij komt......

MAar hij moet ook nog uitgeleverd worden aan de VS omdat hij daar berecht moet worden omdat hij de moeder van Nathalee Holloway heeft opgelicht. Daar gaan ze hem hard op aanpakken denk ik. Maar hoe dat over en weer verder gaat weet ik niet. Ik hoop niet dat hij ooit hier in de gevangenis komt. Dan is hij na een jaartje alweer vrij vrees ik.

De familie van het laatste slachtoffer van Joran is geloof ik niet onbemiddeld. Ik hoop er op dat zij hun best gaan doen dat hij niet vervroegd vrij komt.

Ik vind dat men ook niet over wraak moet spreken als het gaat om het straffen van zo'n BEEST als Joran. Ik denk dat je moet denken in de vorm van het veiligstellen van mensenlevens. Levens die hij neemt, zodra hij weer in de gelegenheid komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:36

In Nederland zou hij TBS krijgen, en komt hij wss nooit meer in de maatschappij, dus dat is onzin.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:39

Ik wil me niet mengen in de discussie, maar Joran heeft dan wel 28 jaar gevangenis gekregen. Maar hij komt na het uitzitten van de helft van zijn straf al vrij, dat betekent dat Joran maar 14 jaar gevangenisstraf heeft gekregen.

In vergelijking met Nederland is zou Joran voor een dergelijke gruwelijke moord (moord met het oog het geld van het slachtoffer te stelen + de manier waarop) meer gevangenisstraf dan 14 jaar krijgen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:40

Yamcha schreef:
In Nederland zou hij TBS krijgen, en komt hij wss nooit meer in de maatschappij, dus dat is onzin.

Ik geloof er niets van. Dan zou aangetoond moeten worden dat hij niet toerekeningsvatbaar zou zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:41

Langcora... better the evil you know, then the evil you don't know.
Ik ben het helemaal eens dat hij echt een onzuiver ventje is. Maar ik denk dat je als gewoon meisje dat uit zijn buurt blijft, je gewoon veilig bent. Denk dat er voor hem echt wel 10 mannen rondlopen die een stuk gevaarlijker zijn voor de doorsnee vrouw.
Maar goed, dat is mijn idee.

@Yamcha... waarom denk je dat hij tbs zou krijgen? Is dat standaard voor een enkelvoudige roofmoord?
(Ik weet niet goed wanneer iemand tbs krijgt hier in nl)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:42

@Douracue, werd er niet gezegd dat hij juist voor deze veroordeling niet in aanmerking zou komen voor vervroegde vrijlating? Dat hij zijn hele straf uit moest zitten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:44

Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-01-12 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:46

Oog om oog tand om tand wat mij betreft. Tenzij de familie instemt met wat anders

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:49

Ik zie het liever dat hij in een cel komt zonder luxe of wat dan ook en dan mag hij daar lekker zijn straf uitzitten en als het eropzit gelijk door naar Amerika en die geeft m dan levenslange gevangenisstraf zonder luxe of wat dan ook, dat hij het er heel erg moet afzien.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:51

Oh maak je geen zorgen. De gemiddelde Amerikaanse gevangenis is geen pretje. Amerika is ook niet gericht op rehabilitatie. Dat zoek je zelf maar uit. Sommige gevangenen in de Amerika doen meer en beter zaken ín de gevangenis dan erbuiten :+ Of dat nou zo goed is. :=

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:51

Wat heb je aan levenslang opsluiten? Het kost geld en wie betaalt dat? Laat m maar werken voor de nabestaanden en ander gewoon ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:53

LecyTinker schreef:
Langcora... better the evil you know, then the evil you don't know.
Ik ben het helemaal eens dat hij echt een onzuiver ventje is. Maar ik denk dat je als gewoon meisje dat uit zijn buurt blijft, je gewoon veilig bent. Denk dat er voor hem echt wel 10 mannen rondlopen die een stuk gevaarlijker zijn voor de doorsnee vrouw.
Maar goed, dat is mijn idee.

@Yamcha... waarom denk je dat hij tbs zou krijgen? Is dat standaard voor een enkelvoudige roofmoord?
(Ik weet niet goed wanneer iemand tbs krijgt hier in nl)

Als de kans groot is dat hij het nogmaals zal doen, en.dat is als hij weinig tot geen empathie toont met zijn slachtoffer, dus zich ofwel niet bewust is van hun gevoelens, of zich wel bewust is dat zij gevoelens heeft, maar ze niet belangrijk vindt of zich er niet in kan of wil inleven. Als hij geen tot weinig berouw toont en de schuld bij anderen legt. Dan is de kans heel erg groot dat hij het weer zal doen, en dat is een reden voor TBS met of zonder dwangverpleging.
De reden dat in Nederland vaak voor het gevoel lage gevangenisstraffen worden gegeven, is omdat het voor zulke mensen vaak niet zo zinvol is om een lange straf te geven. Ze worden er niet beter van, en voor hen en de veiligheid van de samenleving is het beter als ze in een kliniek zitten.

Ik geef geen oordeel over Joran hiermee, dat kan en wil ik niet, dat is aan de experts. Ik vertel alleen hoe zoiets werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:54

Yamcha schreef:

Mijn gedachte :j

LecyTinker schreef:
het is menselijk om emotie mee te laten praten, maar gerechtigheid zou blind moeten zijn en dus alleen op feiten moeten oordelen. Nou is het dat in Peru de straffen anders liggen, want in nederland had hij echt geen 28 jaar gekregen hiervoor. Dus het verbaast me dat iedereen het zo weinig vind. Ik vind het een enorm aantal jaren dat hij niet alleen afgescheiden zit van de maatschappij, maar ook van enige luxe die de nederlandse gevangenissen wel hebben.
28 jaar is een erg lange tijd hoor. En aangezien er 30 jaar werd geeist, denk ik dat de uitspraak voor de familie iets van tevredenheid in het rechtsstelsel moet geven.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... rnet.dhtml

;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:01

Het is vreselijk voor alle betrokkenen. Zou niet graag in de schoenen van Joran staan. Ik denk dat 28 jaar, al zouden ze hem de helft echt laten blijven echt een behoorlijke straf is. Geen feest die gevangenissen in het buitenland. Ik kan me er niks bij voorstellen om 14 jaar niet vrij te zijn. Nog erger is dat die meiden er nooit meer zullen zijn. Als ouder zal je echt gek worden van zoiets. Als hij in Amerika mocht terechtkomen nou daar maken ze echt gehakt van hem, geloof nooit dat hij levend daar vandaan zal komen maar goed, we zullen zien. Die jongen moet echt ziek zijn of gewetenloos.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:03

@Yamcha. Kijk, ik vind een oordeel vellen erg moeilijk, omdat dit gebaseerd moet worden op de informatie die ik lees en op tv zie en dat is vaak niet geheel waar of aanedikt voor kijkcijfers. Dat het iemand is die weinig emotie heeft voor andere, denk dat dat wel aangetoont is. In hoevere mate, dat weet ik niet.
Mijn punt is alleen dat hij in de mdia wordt afgeschilderd alsof nu het grootste gevaar van de straat af is. Ik denk persoonlijk dat er gevaarlijkere personen rondlopen dan hem. Personen die genot nemen aan moord. In mijn ogen zijn dat engere mensen, omdat die je komen opzoeken.
Maar goed, dat heeft weinig te maken met dt topic. Ik haalde het alleen aan om duidelijk te maken dat ons beeld van Joran grotendeels is gevormt over wat we van hem weten via de media en dit beeld dus ook gebaseerd is op alles rond Natalie Holloway. En gerechtigheid voor haar, mag niet verward worden met de grechtigheid voor S. Flores.

Nouke... in een land waar steekpenningen dood normaal zijn, is het meer dan logisch dat dit soort dingen gaan gebeuren. Maar je kan nog alle luxe in je cel hebben, maar de buitenlucht niet kunnen zien omdat je anders een mes tussen je ribben krijgt, is toch een serieuze straf hoor.