Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:51

Vivat schreef:
Blue_Eyes ik doelde ook meer op de kerk waar wij vroeger als gezin naartoe gingen, sinds die schandalen bekend zijn geworden, zijn pa en ma er niet meer geweest Je kunt ook op je eigen manier geloven, zonder daarvoor naar een speciaal gebouw te moeten gaan vinden zij.

Prima, als zij dat zo willen. Maar dat heeft dan dus niets te maken met de brief van TS, want die komt niet van de kerk waar de schandalen hebben plaatsgevonden.

Vivat

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:55

Dat klopt, maar daarom schreef ik ook dát is de reden dat zij niets meer geven, ik ben nooit 'lid' geweest maar betaal zeg maar per keer :P
misschien heb ik het een beetje achterstevoren geformuleerd :o dat was niet de bedoeling

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:59

Ik las laatst dat er ergens een internetdatabase onder een kerk is geplaatst omdat de warmte die deze produceert gebruikt wordt om de kerk te verwarmen :). Leuk om de kosten te drukken, stookkosten zijn natuurlijk absurd in kerken. Zouden ze vaker moeten doen! :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:01

Magrathea schreef:
Ik las laatst dat er ergens een internetdatabase onder een kerk is geplaatst omdat de warmte die deze produceert gebruikt wordt om de kerk te verwarmen :). Leuk om de kosten te drukken, stookkosten zijn natuurlijk absurd in kerken. Zouden ze vaker moeten doen! :)

Dat vind ik inderdaad mooie manieren van alternatief energie gebruik :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:04

Dat zou bij ons héél veel geld kosten. Dan zouden we eerst een soort kruipruimte onder de betonnen vloer moeten realiseren ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:09

Blue_Eyes schreef:
Dat zou bij ons héél veel geld kosten. Dan zouden we eerst een soort kruipruimte onder de betonnen vloer moeten realiseren ;)

Sommige kerken zullen wel een kelderruimte hebben :)
Maar daar zijn ook andere oplossingen voor, maar daar gaat dit topic niet over

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:11

Was ook maar een geintje hoor ;) Vandaar ook de knipoog aan het eind ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:33

Veel kerken hebben te maken met leegloop. Dus collectes tijdens diensten leveren nog maar weinig op,
Vandaar de brieven dus aan de leden, die alleen nog lid zijn en vaak al helemaal niet meer komen. Want die gebouwen (vaak monumentaal) en kosten om ze te onderhouden gaan natuurlijk ook gewoon door.
Of de kerken tegenwoordig nog zo rijk zijn als ze vroeger waren vraag ik me ernstig af. Veel kerkgebouwen hebben de deuren node moeten sluiten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:35

Babootje schreef:
Veel kerken hebben te maken met leegloop. Dus collectes tijdens diensten leveren nog maar weinig op,
Vandaar de brieven dus aan de leden, die alleen nog lid zijn en vaak al helemaal niet meer komen. Want die gebouwen (vaak monumentaal) en kosten om ze te onderhouden gaan natuurlijk ook gewoon door.
Of de kerken tegenwoordig nog zo rijk zijn als ze vroeger waren vraag ik me ernstig af. Veel kerkgebouwen hebben de deuren node moeten sluiten.

Mja, maar dat is een kwestie van vraag en aanbod.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:36

Onze kerk is nog niet zo oud, ik denk zelfs nog geen tien jaar. Er komen enkel mensen bij op dit moment, ons zaaltje in dat cultureel centrum zat gisteren overvol. Dus ik denk wel dat ze daar toch ooit een mouw aan moeten passen en dat daar wel budget in zal moeten kruipen. Van leegloop dus geen sprake, ook niet van een slechte financiële toestand.

Als kerken het soms zo slecht hebben, denk ik dat ze best samengaan met een andere.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:41

Tieneke schreef:
Onze kerk is nog niet zo oud, ik denk zelfs nog geen tien jaar. Er komen enkel mensen bij op dit moment, ons zaaltje in dat cultureel centrum zat gisteren overvol. Dus ik denk wel dat ze daar toch ooit een mouw aan moeten passen en dat daar wel budget in zal moeten kruipen. Van leegloop dus geen sprake, ook niet van een slechte financiële toestand.

Als kerken het soms zo slecht hebben, denk ik dat ze best samengaan met een andere.

Dat gebeurt soms ook wel. Ik denk dat het ook vooral geldt voor die grote monumentale panden die gewoon veel geld kosten om te onderhouden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:46

Onze kerk is te klein aan het worden en wij zijn op zoek naar een ander pand. Als dat lukt, moeten we zien dat we dit verkopen (in deze tijd...) en anders zitten we met twee hypotheken. Ook dat zal betaald moeten worden...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 17:52

Goed om te horen dat het niet overal zo is. Misschien een grote stedenprobleem?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 17:54

Blue_Eyes schreef:
Onze kerk is te klein aan het worden en wij zijn op zoek naar een ander pand. Als dat lukt, moeten we zien dat we dit verkopen (in deze tijd...) en anders zitten we met twee hypotheken. Ook dat zal betaald moeten worden...

Maar dat is een keuze vanuit de kerk :) is het geen optie om 2 diensten te doen?
Kan je in hetzelfde pand blijven, kunnen er meer mensen komen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:15

@Babootje; ik woon in een grote stad. :)

@Evelli; er is al vanalles overwogen, ook twee diensten. Op moment worden er alleen bij speciale gelegenheden (kerst, pasen) twee diensten gehouden omdat ook alle randleden dan komen en het dan écht gevaarlijk wordt. Tot de tijd dat we echt iets vinden wordt het dus gewoon proppen. Maar bij die beslissingen wordt wel iedereen betrokken. Bijv: een poosje terug was er een potentieel nieuw pand gevonden. Dan wordt er een kijkdag georganiseerd, zodat alle leden die dat willen, kunnen komen kijken. Daarna wordt er dan een vergadering gehouden waarop wordt uitgelegd: dit pand kost zo- en zoveel, moet nog dit en dit aan verbouwd worden, dat heeft dus die consequenties voor de financiën, dit zijn de consequenties qua parkeergelegenheid etc. En dan wordt er gestemd en de mogelijkheid gegeven om je bezwaren of enthousiasme in te brengen. Er wordt niets besloten zonder dat de hele gemeente daarin gekend en geraadpleegd is. Het merendeel van de gemeente was niet voor het houden van twee diensten, dus dat ging niet door.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:29

Er zijn christenen die vanwege hun geloof 10% van hun inkomen afstaan aan de kerk. Dit is een verwijzing naar de Israëlieten die 10% van hun landopbrengsten af moesten staan. Zie onderstaande bijbelteksten.
Ik ken verschillende mensen die dit ook doen. Dan praat je bij een modaal inkomen over een slordige 3.000 euro op jaarbasis. Ook zijn er mensen die bij sterven alles nalaten aan de kerk, pas hoorde ik over een ouder echtpaar dat een miljoen naliet. Dit was spaargeld en de verkoop van het huis.

Citaat:
Hij beval het volk, de inwoners van Jeruzalem, een bijdrage te geven voor de priesters en de Levieten, opdat deze al hun krachten zouden kunnen wijden aan de wet des Heren. 5 Toen dit woord zich verbreidde, brachten de Israëlieten in grote hoeveelheid de eerstelingen van koren, most, olie, honing en van al wat het veld opleverde, en zij brachten in overvloed de tienden van alles. 6. De Israëlieten en Judeeërs die in de steden van Juda woonden, ook zij brachten de tienden van runderen en kleinvee; eveneens de tienden van de heilige dingen, die de Here, hun God, geheiligd waren, en zij legden die op stapels."

Citaat:
“Vereer de Here met uw rijkdom
en met de eerstelingen van al uw inkomsten,
dan zullen uw schuren met overvloed gevuld worden
en uw perskuipen van most overstromen."

Citaat:
Het beste van de eerstelingen van uw bodem zult gij in het huis van de Here uw God brengen.”

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:32

Mijn vader is de voorzitter van het kerkbestuur van de Katholieke kerk hier in het dorp. Ik heb laatst met hem een tekst gemaakt voor bij de enveloppen die rond gebracht worden.

Bij ons wordt er zéker geen minimaal bedrag opgelegd, elk 'lid' bepaald zelf wat hij /zij kwijt wil, naast de collecties die al worden gehouden tijdens de vaste kerkdiensten.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:58

Magrathea schreef:

Een database die warmte produceert????

Hoewel ik de vergelijking met contributie voor een sportvereniging op zichzelf wel begrijp, vind ik het echt niet kunnen om zelfs maar een suggestie voor de hoogte van een vrijwillige bijdrage in een brief op te nemen. Een vrijwillige bijdrage zou echt onverplicht vrijwillig moeten zijn. Krijgt de kerk (of een sportvereniging) financiële problemen die een grotere oplossing vragen dan de vrijwillige bijdrage dan kun je daarvoor iets extra's organiseren. Sportvereniging zoeken sponsoren, dat kan een kerk (zeker als die een architectonisch of cultuurhistorisch waardevol pand beheert) toch ook doen?

Overigens ben ik vooral ontzettend verbaasd te lezen dat het verschil tussen katholiek en protestant niet algemeen bekend lijkt te zijn. Wat er voor de rest aan stromingen binnen het protestantisme bestaat moet je mij ook niet vragen, maar protestant (noord) versus katholiek (zuid) is toch best heel erg relevant als je iets wilt begrijpen van de geschiedenis van dit land. De verzuiling had er alles mee te maken, culturele gebruiken (carnaval), politieke partijen, zelfs in spreekwoorden is die scheiding terug te vinden (twee geloven op één kussen, daar rust de duivel tussen). De functie van dominee bestáát niet eens in de katholieke kerk, net zoals er geen priester of pastoor te vinden is bij de protestanten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:23

Ik heb belijdenis gedaan, maar sta nergens meer ingeschreven. Ik stond altijd nog ingeschreven, maar ben iemand die het moeten op zondag dus niets vind. IK ga m'n eigen gang. Dus ik kwam niet meer in de kerk, en ja, die 'vrijwillige' bijdragebrief kwam ook jaarlijks. Grote ergernis, want m'n ouders wilden niet dat ik me uit liet schrijven. Ik zo van ja, sportclub zeg je ook op als je er niets meer mee hebt. Ik ben voor het geloven zonder kerk. Dus waaorm nie tgewoon uitschrijven.

Ik heb me uiteindelijk uit laten schrijven, op een wel heel bijzondere manier overigens.
Sommigen vonden het niet kunnen. Ik heb het als volgt gedaan, zo ben ik tot inzicht gekomen:
Op straat liep een shetlanderhengstje los. Ik wist van wie die pony was en ben met de auto evne langs die mensen gereden. Aangebeld en gezegd van 3km verderop loopt jullie pony, stap in en dan rij ik jullie er even naartoe. Dus zo gezegd en gedaan. In de auto zegt die vrouw: 'Ja, ik wil het er toch even over hebben, ik ben je wijkouderling en je komt niet meer in de kerk'.
Toen knapte er wat. Ik help iemand door te waarschuwen dat een pony ontsnapt is, ik breng die persoon naar de pony en dan krijg je dit.
Sorry, niet van gediend. Toen heb ik thuis voor de ogen van m'n ouders op de envelop geschreven: schrijf me maar uit, ik zeg een sportclub ook op als ik er zat van ben. En zo heb ik de envelop voor de bijdrage teruggegeven. Overigens geen ruzie gehad met m'n ouders en ook van anderen geen afwijzende berichten gehoord door mijn actie.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:02

Heb het even nagevraagd. In de GBA staat je geloof genoteerd. In het geval van mijn vriend dus protestants.
Op het moment dat je verhuisd gaat die notering mee naar je nieuwe gemeente en wordt dit blijkbaar aan de kerk doorgegeven.
Mijn vriend heeft zichzelf nooit ingeschreven bij de kerk, hij heeft de kerk nooit bezocht.
Nooit om gevraagd :n erg opdringerig dus.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:05

Evelli schreef:
Heb het even nagevraagd. In de GBA staat je geloof genoteerd. In het geval van mijn vriend dus protestants.
Op het moment dat je verhuisd gaat die notering mee naar je nieuwe gemeente en wordt dit blijkbaar aan de kerk doorgegeven.
Mijn vriend heeft zichzelf nooit ingeschreven bij de kerk, hij heeft de kerk nooit bezocht.

Ergens is dat toch wel heel kwalijk, om informatie van nieuwe inwoners maar meteen aan dat soort organisaties door te spelen.. Als mensen er iets mee willen komen ze vanzelf toch wel langs >;)

Kerk bij ons in het dorp kreeg een nieuwe pastoor die alle vrijwilligers heeft weggejaagd en de kerkgangers ook.. gewoon door ontzettend zakkig met mensen om te gaan.. mjah dan doe je t toch echt zelf.. (Ben zelf overigens niet gelovig)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:07

Tessa: helemaal mee eens :j vind het ook erg kwalijk. Maar wij weten anders echt niet hoe ze aan zijn Ads e.d. Zijn gekomen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:13

Tessa_1 schreef:
Evelli schreef:

Ergens is dat toch wel heel kwalijk, om informatie van nieuwe inwoners maar meteen aan dat soort organisaties door te spelen.. Als mensen er iets mee willen komen ze vanzelf toch wel langs >;)

Kerk bij ons in het dorp kreeg een nieuwe pastoor die alle vrijwilligers heeft weggejaagd en de kerkgangers ook.. gewoon door ontzettend zakkig met mensen om te gaan.. mjah dan doe je t toch echt zelf.. (Ben zelf overigens niet gelovig)

Vind ik ook! :j Kwalijk!
Vraag me trouwens af wat er dan achter mijn naam staat... :D Ben nl echt nooit in de kerk geweest en mn ouders na hun 15e ook niet meer. Zeer kwalijk dat de gemeente dit (foutief!) noteert en doorgeeft!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:21

Ze gebruiken in ieder geval geen titels, maar kan komen omdat die titel nooit bij de kerk bekend is geworden oid.

Vroeger gingen we naar de RK kerk. Zong in het kerkkoor e.d. Heb mijn communie gedaan.
Niet gevormd, stond me niet aan dus gekozen daar niet aan mee te doen.
Toen de pastoor niet mee wilde werken aan de begrafenis van mijn oma was het helemaal klaar en komen we niet meer in de kerk. Hooguit met kerst en Allerzielen/Allerheiligen maar dan gaan we naar de kapel op mijn moeders werk: Jip en Janneke dienst ivm de gehandicapten. Lekker simpel :D

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:36

Pfoe dit doet me denken, aan het feit dat ik altijd €5 van mijn verjaardagsgeld in een verjaringsenvelop moest doen, en dat deze dan aan de deur
door iemand van de kerk werd opgehaald. En er was niet eens de moeite genomen om mijn eigen naam op de kaart te zetten, nee gewoon een standaard gedrukte tekst,
dus voor mijn gevoel alleen voor het geld. Ik kan me herinneren dat ik een aantal keren heb gezegd dat ik de envelop kwijt was. Toen werd me gezegd dat het ook in een andere envelop kon. Ik geloof niet dat ik daar in mee ben gegaan :Y) .