Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:03

DebGizmo schreef:
Konstantine schreef:
Omdat "arm zijn" iets is waar mensen van mijn leeftijd niks aan kunnen doen. Ik was ook graaaag bij een stel miljonairs in het Gooi als enig kind geboren, maar het is helaas niet zo.
Zo waren gehandicapte mensen vast ook graag "normaal" geboren. Maar dat is helaas ook niet zo.
En in "hun" geld vind ik dat ook niet gesneden moet worden.

Laat ze eerst maar snijden in de hoge lonen van die piefen die dit soort bullshit bedenken, dan kunnen ze meer tijd steken in beter nadenken in plaats van dat ze uitgebreid gaan bekokstoven naar welke tropische oorden de 6 vakanties dit jaar weer eens zullen gaan.

Ik ben het met je eens dat er in het inkomen van hoge pieten flink, maar dan ook flink geknipt mag worden, laten we dat voorop stellen! Maar met alleen die maatregel komen we er nog niet, er zal meer gesneden moeten worden, hoe vervelend ook. Ik heb ook al veel in moeten leveren, maar het is helaas niet anders, opschruiven naar de volgende generatie, onze kinderen, is ook geen optie.

Dat doen ze wel degelijk op deze manier :)

Magrathea

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:17

:n ik kan het gewoon niet begrijpen. Op dit moment heb ik 2 baantjes, waarvan ik bij het ene continue wordt afgebeld want recessie (is een horeca uitzendbureau dat voornamelijk met partijen van bedrijven enzo werkt, dat trekt ook minder aan), ik geef ook bijles en ik heb al de eerste leerlingen moeten laten gaan omdat het voor de ouders te duur werd.

Verder krijg ik dus stufi, huur- en zorgtoeslag. Mijn ouders betalen mijn studie en mijn zorg, boeken betaal ik deels zelf. Anders red ik het niet. Mijn kamer is stervens duur, maar ik werd nooit ergens ingestemd dus ik moest deze wel accepteren (zelfstandige kamer).
Zonder stufi wordt het ws noodzakelijk dat ik samen ga wonen met mijn vriend. Wel dicht hier in de buurt, want zonder OV ga ik niet dagelijks reizen, dat is gewoon te duur..
En even voor de duidelijkheid; ik kom graag op mijn vereniging maar zit echt niet elke avond te zuipen. Meestal als ik er ben is dat omdat ik iets kom doen voor één van de twee commissies waar ik in zit (waar ik veel van leer en wat erg leuk op mij cv staat.. en wat ook gewoon heel leuk ís :) ).

Oftewel, het is weer typisch overheid.. Zelf wel leuk hebben kunnen studeren van het staatsgeld maar het de rest niet gunnen..
Wat misschien wel een betere regeling (qua OV) is dat je gewoon een trajectkaart krijgt voor thuis-studie, (als je dichtbij de uni woont krijg je dit dus niet) en een kortingskaart voor de rest van NL. Dat is goedkoper voor de overheid en de meesten hier zullen er weinig meer nadeel van ondervinden. Scheelt weer :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:39

Ze bezuinigen wat mij betreft op de verkeerde zaken... Waarom moet er zoveel geld gestoken worden in ontwikkelingshulp etc. etc.. Waarom krijgen de bankpiefjes een dikke vette bonus omdat ze het jaar overleefd hebben?

Ik heb hier geen goed woord voor over, het studeren wordt zo niet echt gestimuleerd zeg maar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:40

Iets van 'wie het kleine niet eert is het grote niet weerd' of zoiets...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:01

Mijn vader is iemand met zo'n ''belachelijk'' hoog inkomen volgens jullie; kan iemand mij vertellen waarom hij gekort zou moeten worden terwijl hij ruim 20 jaar kei en keihard gewerkt heeft om dit niveau te behalen?
Hij draait nog steeds weken van ruim 50/55 uur en is inmiddels bijna 60, daarnaast helpt hij door zijn functie ook nog eens mee aan het in stand houden van het Nederlandse zorgstelsel.
Waaróm zou hij gekort mogen worden zodat het naar de minder verdienende mensen gaat?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:05

Dat zou dan zijn omdat je dan niet aan jezelf moet denken, maar aan de toekomst. Iedereen die dan nu gesponsord wordt met studeren krijgt dan later uiteraard ook minder omdat dat geld dan weer naar de studenten gaat.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:12

Tof. Dan kan er helemaal niemand meer studeren! Ik ben normaal best genuanceerd als het over de regering gaat maar nu heb ik toch wel heel erg veel zin om een partij te gaan schelden. Zijn ze nou helemaal geschift geworden in Den Haag?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:20

Wildgirl schreef:
Mijn vader is iemand met zo'n ''belachelijk'' hoog inkomen volgens jullie; kan iemand mij vertellen waarom hij gekort zou moeten worden terwijl hij ruim 20 jaar kei en keihard gewerkt heeft om dit niveau te behalen?
Hij draait nog steeds weken van ruim 50/55 uur en is inmiddels bijna 60, daarnaast helpt hij door zijn functie ook nog eens mee aan het in stand houden van het Nederlandse zorgstelsel.
Waaróm zou hij gekort mogen worden zodat het naar de minder verdienende mensen gaat?

Waarom moeten er sowieso bonussen gegeven worden?!

Er zijn genoeg andere belangrijke zaken om het geld in te steken, dat blijkt maar weer, als je kijkt hoeveel schulden er in al die jaren opgebouwd zijn...

Mijn vader werkt meer dan 84 uur per week, 's ochtends 5 uur de wekker, 's avonds 21 binnen, heeft nooit vakantie, nooit weekend, maar werkt met veel zorg en liefde in zijn eigen bedrijf. Nooit dat hij klaagt over geldzaken, maar oh,oh wat worden er veel regeltjes opgesteld en gekort op alle mogelijke subsidies die er ooit waren.
Maar mensen die 'goede' zaken doen bij de bank krijgen boven op hun behoorlijke salaris óók nog een bonus, nou ik vind het onbehoorlijk.

Dit is trouwens een andere discussie, laten we het op studiefinanciering houden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:29

Er is niets tegen bonussen als de targets maar goed gesteld worden en als de bonus pas wordt uitgekeerd als als die target is gehaald.
Kijk als je zegt er mogen geen bonussen uitgekeerd worden wordt het op een andere wijze wel in het salaris verwerkt.

En hard werken mag ook heus beloont worden.

Maar het afschaffen van sufi :n Het moet wel voor iedeeen mogenlijk blijven om te gaan studeren.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:44

Tja, en dan lees ik dit zojuist
Citaat:
De Europese Commissie weigert de lonen van zowat 44.000 Europese ambtenaren te bevriezen. Maar de lidstaten vinden dat in crisis iedereen moet inleveren. Ze stapten naar het Europees Hof van Justitie.
Europese ambtenaren aan het Luxemburgplein, het hart van de Europese wijk in Brussel.

Dat schrijven de Coreliokranten donderdag. Als het aan de Commissie ligt, wordt het loon van alle 44.000 ambtenaren vanaf januari met 1,7 procent verhoogd. Het gaat om een automatische loonaanpassing, die elk jaar wordt berekend op basis van de evolutie van de koopkracht van ambtenaren in België en zeven andere West-Europese lidstaten en van de levensduurte in Brussel. De Tijd maakte daar een week geleden al melding van.

De salarisverhoging stuit al maanden op hevig verzet bij de lidstaten, die vinden dat de eurocraten in tijden van crisis het goede voorbeeld moeten geven.

De Europese raad van ministers, die de nationale regeringen vertegenwoordigt, heeft besloten om naar het Europese Hof van Justitie te stappen. Een meerderheid van 20 landen stemde voor. België heeft zich onthouden.

Toch is de kans klein dat de lidstaten het halen. In een gelijkaardige rechtszaak vorig jaar kreeg de Commissie gelijk toen ze de lonen met 3,7 procent wilde verhogen. Bovendien is de opslag van 1,7 procent nog niet half zo hoog als de Belgische loonindexering en de inflatie in België.

De Europese Commissie heeft overigens plannen om te bezuinigen op de Europese instellingen.

bron: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_econ ... .art?ckc=1

Gek hè dat mensen dat hele EU gebeuren spuugzat zijn _-:(

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:59

Als het doorgaat en de stufie wordt gekort, dan kan ik mn studie gedag zeggen.

Ik studeer Biologie en medische laboratoriumonderzoeken (HBO) Denk dat ik toch redelijk belangrijk wordt in de toekomst voor de gezondheid voor mensen, áls ik mn studie af kan maken.

Ik ga 4 a 5 dagen in de week naar school (afhankelijk van rooster) en maak dan vaak wel lange dagen. Reis van Apeldoorn naar Deventer (dichterbij was de studie niet), Werk maar 3 uur in de week dit 1ste jaar omdat de studie erg zwaar is en ik persee mn P in 1 jaar wil halen zodat ik geen vertraging oploop en dus in 4 jaar mn diploma haal. Hiernaast ben ik nog minimaal 20 uur in de week bezig met mn huiswerk.

Ik wil vanaf het 2de jaar een baan vinden van minimaal 10 uur in de week, en hopen dat mn studie er niet onder gaat lijden. Mocht de stufie afgeschaft worden dan moet ik minimaal 30 uur in de week werken zo ongeveer... dat is niet eens mogelijk met mijn rooster...

Ik ga niet uit, "zuip" mn stufie dus niet op, heb geen paard, heb geen sport die ik doe want ik kan het allemaal niet betalen.

Ik snap dat er bezuinigd moet worden, maar pak dan die "lang leve de feestjes terwijl we eigenlijk moeten studeren" studenten aan, die kosten uiteindelijk meer geld dan ik die hard werkt om in 4 jaar mn diploma te hebben. Ik begrijp ook niet waarom er meerdere studies gefinancieerd moeten worden (meerdere HBO/universitaire opleidingen) Je hebt er toch genoeg aan 1? Je kiest toch 1 richting die je wilt doen en daar ga je toch in werken?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:04

1 richting is prima (wel heel jammer, maar prima...) mits je het van tevoren weet. Ik doe twee studies en dus gaat het allemaal wat langzamer, en nu moet ik ineens PATS die langstudeerdersboete betalen én dubbel geld. Ik vind dat zo idioot.

Een vriend van mij heeft hetzelfde. Die heeft conservatorium gedaan en merkt dat er bezuinigd wordt op zijn beroepsgroep. Dus hij is ernaast Nederlands gaan doen om toch altijd werk te hebben. En ook hij: PATS: langstudeerdersboete én torenhoog collegegeld :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:06

Sheran schreef:
1 richting is prima (wel heel jammer, maar prima...) mits je het van tevoren weet. Ik doe twee studies en dus gaat het allemaal wat langzamer, en nu moet ik ineens PATS die langstudeerdersboete betalen én dubbel geld. Ik vind dat zo idioot.

Een vriend van mij heeft hetzelfde. Die heeft conservatorium gedaan en merkt dat er bezuinigd wordt op zijn beroepsgroep. Dus hij is ernaast Nederlands gaan doen om toch altijd werk te hebben. En ook hij: PATS: langstudeerdersboete én torenhoog collegegeld :(:)

Welkom in Nederland!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:10

Ja ok dat snap ik, dat de mensen die nu nog 2 richtingen doen dit van te voren niet konden weten. Maar goed dan moeten ze het zo aanpassen dat het vanaf sept 2012 niet meer zo is voor mensen die dus gaan beginnen aan 2 studies tegelijk.

Aan de andere kant, waarom 2 opleidingen tegelijk? Is 1 niet genoeg? Zijn mensen dan niet tevreden met 1 opleiding? (puur interesse, dus begrijp me niet verkeerd)

Ik heb in 2007 een MBO opleiding afgerond en werd daarmee dierenartsassistente. Zou helemaal gelukkig zijn geweest als ik er een klein huisje, en een autootje van kon betalen. Ja de waarheid is iets anders... ik woon verplicht thuis... Het loon is dusdanig laag dat je vanzelf weer een HBO studie gaat doen in de hoop een "normaal" loon te hebben in de toekomst. (heb in de tussentijd dus 4 jaar gewerkt als assistente, maar omhoogwerken zit er in dat beroep niet in)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:12

Waarom die vriend van mij twee studies deed heb ik al uitgelegd. Ik vind het wel verstandig van hem en het kabinet werkt dat ook in de hand. Eerst bezuinigen op zijn beroepsgroep en daarna bezuinigen als je je toch nuttig wil maken :=

Ik doe 2 studies omdat de eerste me eigenlijk niet beviel, maar ik het zonde vond om te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:13

Maar dan moeten ze imo ook de leerplichtwet weer aanpassen.
Want ja, niet iedereen zit tot zijn 18e op de middelbare school, dus dan MOET je studeren en MOET je dus betalen met geld wat je waarschijnlijk niet eens hebt. Jaaaaaaja.... Erg logisch allemaal.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:36

Sheran schreef:
Waarom die vriend van mij twee studies deed heb ik al uitgelegd. Ik vind het wel verstandig van hem en het kabinet werkt dat ook in de hand. Eerst bezuinigen op zijn beroepsgroep en daarna bezuinigen als je je toch nuttig wil maken :=

Ik doe 2 studies omdat de eerste me eigenlijk niet beviel, maar ik het zonde vond om te stoppen.

Ja van die vriend snap ik dan wel...

Maar in principe had je dus kunnen stoppen, neem aan dat je niet pas na 3 jaar merkte dat het niks was??

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:06

Ik had in principe inderdaad kunnen stoppen, ik merkte na een half jaar dat het niets voor me was. Maar mijn cijfers waren wel goed en mijn vader was absoluut tegen stoppen. En omdat ik niet zeker wist wat ik anders moest doen ben ik doorgegaan. Na 2 jaar ben ik er een andere studie bij gaan doen.

jammerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:10

ik denk dat veel studenten komend schooljaar 2012-2013 al heel erg zitten met de collegegeldboete voor langstudeerders. Ik ben er dan ook een van en moet nog maar eens gaan kijken hoe ik in godsnaam 3000 extra voor komend jaar bij elkaar moet krijgen.

Er is dus al geen ruimte meer voor mensen die niet precies weten wat ze willen studeren en te switchen. Zonder stufi straks zal dat alleen nog maar erger worden.
De schaarste naar 'hoog' opgeleiden zal stijgen. Nederland snijd in zijn eigen vingers zo ben ik bang.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:15

Echt te bizar.. Mijn ov kosten zijn echt loeiduur als ik niet mijn pasje zou hebben..
Ik leef op mijn studifi :(

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:24

Bizzybijtje schreef:
Maar dan moeten ze imo ook de leerplichtwet weer aanpassen.
Want ja, niet iedereen zit tot zijn 18e op de middelbare school, dus dan MOET je studeren en MOET je dus betalen met geld wat je waarschijnlijk niet eens hebt. Jaaaaaaja.... Erg logisch allemaal.

Nee, want tot je 18e heb je gewoon kinderbijslag en die raak je niet kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:26

TessaVB schreef:
Nou mag hopen dat hij blijft hoor.. En ik las ook iets over het afschaffen van de OV chipkaart voor studenten.
Nou dan red ik het sowieso niet meer om op school te komen.

Bezuinigen op de mensen die de toekomst vormen vind ik niet zo heel slim..

Mooier kan ik het niet zeggen.
Ze doen de laatste tijd wel veel in het onderwijs zeg, eerst die 1040 uren oliebol, nu dit. Vraag me af wat er überhaupt gaat gebeuren.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:35

Wat zei Verhagen ook alweer?

"We moeten bij de top 5 kenniseconomieën van de wereld horen!"
Tja...

Van onderaf geteld zeker?

:')

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:19

M_D_H schreef:
met een kleine nuance...
denken jullie niet dat de MBO-ers niet ook liever HBO-ers of een universitaire opleiding hadden willen doen?
ik wel hoor :))
heb altijd gedroomd van een grootste toekomst, met veel geld, een belangrijke baan...
maar helaas... schijnbaar heb ik discalculie, en ben ik niet inteligent genoeg om naar het vwo te gaan...
dus die universitaire opleiding viel al af...
tsjah, mijn iq was ook niet hoog genoeg voor de wiskunde sommen van het havo... (dat vond ik overgens zelf, ik had havo mogen doen na een half jaar op het vmbo te hebben gezeten maar ik durfde het niet aan) dus viel het HBO ook af...
tsjah dan wordt het maar het MBO met een minimum inkomen en de hoop op een belangrijke baan vervliegt...
e kansen weg neemt..?

Ik kom van het vmbo c af met 6en heb een mbo opleiding bouwkunde gedaan en dit jaar mijn hbo bouwkunde afgerond! Waar een wil is is een weg ook voor jou :)

Mijn eerste mening als ze in NL willen bezuinigen trek eerst de geld kraan dicht voor zo genoemde spookbewoners, daarna een flikke graai doen bij al de buitelandse geldhulp, dan een graai bij de mensen doen die beslissen over deze bezuinigingen daarna door naar alle uitkeringtrekkers iedereen kan werken! Al is het maar enveloppe vouwen!

Wat ik me ook afvraag ik heb jaren een ov gehad die ik nooit gebruikte omdat ik op de fiets kon, nergens werd geregistreerd of ik hem wel of niet gebruikte, zal de overheid wel al die jaren een x bedrag betaald hebben aan het ov? Dat is nou eens verloren geld! In theorie zou je 10km makkelijk moeten kunnen fietsen, geef die mensen geen ov, geef mensen pas ov als woonplaats klopt en x aantal km van studie af is en controleer dat elk jaar.. dat zal al een hoop besparen.

Daarna gaan we kijken naar alle studenten die zeggen uitwonend te zijn maar gewoon thuis wonen, hoppa rekening dicht en terug betalen!

Afijn met dit soort punten besparen we al een hoop en kan de rest studeren en een klein centje krijgen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:25

Dat met dat thuiswonen maar uitwonend trekken gaan ze vanaf januari keihard aanpakken, volkomen terecht wat mij betreft!

Verder ben ik het helemaal met je eens dat iedereen kan werken, zelfs al is het iets kleins en part-time. Moet ook gebeuren en scheelt de overheid bakken geld. :j

Een trajectabonnement i.p.v. ov ben ik dan voor het HBO en WO wel echt op tegen, stel ik studeer in Rotterdam maar mijn stage is even ver (anderhalf uur enkele reis) de andere kant op... Dan betaal ik me alsnog de ziekte. :=

Veel mbo'ers die ik ken zijn wel fietsend sneller op school én hun stage, dus dat nakijken vind ik zo'n slechte zaak nog niet. :)