Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:17

Langcara schreef:
Toch vind ik een verbod op vuurwerk wel terecht.

Verbod op vuurwapens is er immer toch ook? Terwijl de meeste mensen er wel verantwoordelijk mee om kunnen gaan. Maar een paar kunnen dat niet, en voor die paar is er een algeheel verbod, tenzij je een vergunning kunt aanvragen, je wapen geregistreerd en je voldoet aan een aantal zeer strenge eisen.

Is deze vergelijking niet TE extreem? En is dat waar, dat de meeste mensen er wel verantwoordelijk mee om kunnen gaan? In de U.S.A waar velen een wapen bezitten zijn er grote getallen, waaruit blijkt dat een mens helemaal niet zo verantwoordelijk met een wapen kan omgaan. Bovendien , als je aan een schietsport doet, heb jij alleen lol . Als er vuurwerk afgestoken wordt , hebben er heel veel mensen plezier aan.

Ergens las ik ook nog dat iemand een verwijt maakte naar dierenvrienden toe...Tegen die persoon wil ik dus nog een keer zeggen, dat er ook mensen zijn met huisdieren, die niets merken van hun stress. En niet omdat ze niet kijken, maar omdat hun dieren niet reageren op vuurwerk.
Auto's veroorzaken jaarlijks veel ongelukken, weg doen? Honden bijten jaarlijks erg veel mensen, weg doen?
Nee hoor, er kan best een tussenoplossing gevonden worden, waar de meerderheid blij mee is.
Dat er mensen zijn die met vuurwerk gooien naar mensen en dieren toe, is jammer. Zij hebben geen mentaliteit en houden zich hoogstwaarschijnlijk met andere ongein bezig als ze niet aan vuurwerk kunnen komen.

Sjolvir

Re: Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:46

Gisteren was het blijkbaar feestdag voor de partij van de dieren,
want naast het vuurwerk, kregen we er hier ook nog onweer bij.
Laten ze dat meteen even verbieden.

Denk gewoon dat het niet haalbaar is een verbod en wat gaan we dan nog meer allemaal verbieden?
Auto's want die rijden dieren aan (en mensen).
Hoogspanningsleidingen, want daar vliegen vogels tegenaan, doen we meteen windturbines erbij, die desorienteren vogels.
Oh! en de lichtvervuiling van steden, kassen en snelwegen, levert ook slachtoffers op.

Denk dus dat een ieder netzoals het in het verkeer hoort, zijn verantwoording moet nemen en netjes met vuurwerk of wat dan ook moet omgaan.
Het probleem is hem niet zozeer het vuurwerk als wel het goed fastoen! en rekening houden met.

(ze steken hier in het portiek ook vuurwerk af, maar stoppen altijd braaf als ik er met de hond langs wil.)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:09

Ik zie meerdere keren het vergelijk met de auto.
Dat is toch niet correct?
Iets waar je theorie en praktijk moet kennen. Een bewijs van kunnen voor krijgt wat in te nemen is.
Of iets wat elke halve zool zo mag kopen zonder controle en kennis.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:31

kohtje schreef:
Het is toch al in meer landen verboden? Daar worden shows gegeven door gemeenten.
Van mij mag het meteen,het kost elk jaar de gemeenschap klauwen met geld door vernielingen en gewonden. Of alleen carbiet schieten.

Bij mij weten mag in Europa vrijwel overal vuurwerk afgestoken worden. Tja, in de Sovjet -Unie mag het niet, maar de rechten van die inwoners, zijn niet te vergelijken met Europa. De regering bepaalt...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:03

Gut, grappig...Elk jaar weer dezelfde discussie, alleen is het elk jaar een andere groep die die discussie aanzwengelt. Vorig jaar waren het geloof ik de oogartsen die ook graag O&N wilden vieren ipv ogen vastplakken.

*klaagmodus aan*
Tja, van mij persoonlijk mag het verboden worden, dat zelfstandig omgaan met explosieven, ik heb er niets mee en zie liever een mooi georganiseerde vuurwerkshow dan al die knalrommel door elkaar. Bovendien hoef je dan niet bang te zijn dat het ergens terecht komt waar jij dat liever niet hebt. Die asolui hou je toch niet tegen, opvoeding en respect voor enzo, maar ja, als dat er al niet in zit...Politie bellen is vaak ook kansloos. Je moet maar net weten waar ze rondhangen, daarnaast zijn ze vaak al gevlogen voordat er ook maar iemand in de buurt is en dan is het nog maar de vraag of de politie er wat aan doet. Laat staan die leuke Halt-straffen, een beetje perkjes wieden of wat rommel opvegen. Oi, dat komt echt hard aan hoor...
Over angstige dieren en milieuvervuiling heb ik het nog niet eens, wat te denken van al het vandalisme, de ongelukken (en de daaruit voortkomende uitkeringen omdat mensen niet meer of slechts gedeeltelijk kunnen werken) en de immense rotzooi (aangezien niet iedereen netjes zijn straatje veegt)?

Maar goed, om de knallers een beetje tegemoet te komen:
Een ander alternatief zou opruim/milieu/overlasttax kunnen zijn, zodat vuurwerk stinkend duur wordt, een soort van ontmoedigingsbeleid.
Of, om de link met autorijden door te trekken, een soort van knalbewijs bv.
Legalisatie van vuurwerk, ook een idee. Klinkt tegenstrijdig maar er zit wat in. De meeste klojo's die voortijdig afsteken en gekke dingen uithalen doen dat omdat het spannend is omdat het niet mag. Haal je het niet mogen weg is er geen ruk meer aan, lijkt me. Dus, voor de Bokkers die in vuurwerklegaliserende buitenlanden wonen, hoe gaat het er daar aan toe rond O&N?

O, en nog wat, die vervroegde verkooptijden vind ik ook raar. Je mag wel vanaf gisteren vuurwerk kopen maar het nog niet afsteken. Uh...ja. En hoeveel mensen gaan zich daar aan houden, denkt men? :roll:

*klaagmodus uit*
(o, heerlijk, elk jaar een topic om over vuurwerkoverlast te klagen :D )

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:16

Pluizebolpum schreef:
Gut, grappig...Elk jaar weer dezelfde discussie, alleen is het elk jaar een andere groep die die discussie aanzwengelt. Vorig jaar waren het geloof ik de oogartsen die ook graag O&N wilden vieren ipv ogen vastplakken.

(o, heerlijk, elk jaar een topic om over vuurwerkoverlast te klagen :D )

Dat er elk jaar weer over vuurwerk geklaagd wordt (ik hoor niet bij die groep) en erover gediscussieerd wordt, komt natuurlijk ook omdat er steeds nieuwe mensen op Bokt verschijnen.
Ik heb me ook dit jaar aangesloten en weet niets van vorige discussies. :D
Maar volgend jaar, doe ik misschien weer gezellig mee. Zolang we discussieren, kunnen we niet afsteken, nietwaar???
Laatst bijgewerkt door Ersina op 30-12-11 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:22

schrikdraad schreef:
Iets waar je theorie en praktijk moet kennen. Een bewijs van kunnen voor krijgt wat in te nemen is.

dat voorbeeld werd aangehaald vanwege vervuiling volgens mij

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:31

@Ersina: O, maar het was ook totaal niet bedoeld als een 'de zoekfunctie zit er niet voor versiering, hoor :roll: ' commentaar, het valt me gewoon op dat er de laatste jaren telkens weer een groepering of partij voor een vuurwerkverbod pleit, wat ik op zich al veelzeggend vind. Dat er dus ook elk jaar een topic op Bokt wordt geopend is gewoon het logische gevolg van het feit dat het in het nieuws is. En dat ik dus elk jaar weer netjes vertel dat ik de pest aan vuurwerk heb is dáár dan weer het logische gevolg van. Ben een nogal volhardende zeurdoos als ik wil :o en idd, zolang men te druk is met discussieren kan er niet geknald worden. :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:37

En ook dan klopt het niet.
Naar je werk gaan centen verdienen met de auto (niet overal in nederland zijn goede ov verbindingen) of voor de luxe en de lol vervuilen.

Maar ik meen toch ook het vergelijk met ongelukken gelezen te hebben.
Zorg dan maar dat vuurwerk alleen nog maar door mensen afgestoken mag worden met vergunning.
En dan geen flut vergunning van 100,- omdat je een dagdeel aanwezig bent geweest. Maar echt met inhoud en bijbehorende EHBO verplichting.
Onder de 18 uiteraard niet te behalen.
Illegaal zonder vergunning afsteken: zware boetes.
Eens kijken hoe snel men een algemeen vuurwerk wil op het plein.
Als het eens echte of beter gezegt normale regels gaat kennen haken er denk ik ineens verl vuurwerk afstekers af.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:43

Pluizebolpum schreef:
@Ersina: O, maar het was ook totaal niet bedoeld als een 'de zoekfunctie zit er niet voor versiering, hoor :roll: ' commentaar, het valt me gewoon op dat er de laatste jaren telkens weer een groepering of partij voor een vuurwerkverbod pleit, wat ik op zich al veelzeggend vind. :D

Maak je geen zorgen! Ook ik wilde iets verduidelijken...het is onmogelijk alle oude discussies na te lezen, daar zijn het gewoonweg teveel voor. Als je mijn naam vaker tegenkomt, zal je merken dat ik vind dat iedereen mag schrijven wat hij/zij denkt. Het is niet nodig dat we het altijd met elkaar eens zijn. :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:45

Een topic met alleen maar "amen" wordt ook zo saai.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:28

Ersina schreef:
Is deze vergelijking niet TE extreem? En is dat waar, dat de meeste mensen er wel verantwoordelijk mee om kunnen gaan? In de U.S.A waar velen een wapen bezitten zijn er grote getallen, waaruit blijkt dat een mens helemaal niet zo verantwoordelijk met een wapen kan omgaan. Bovendien , als je aan een schietsport doet, heb jij alleen lol . Als er vuurwerk afgestoken wordt , hebben er heel veel mensen plezier aan.

Nu geef je zelf het goede argument. In de USA blijkt dat een mens helemaal niet zo verantwoordelijk met een wapen kan omgaan. Dat klopt! Daarom zijn ze hier verboden!

Zoals iemand eerder zei:
Adamootje schreef:
Hier in de wijk kun je je op oudjaarsdag amper vertonen omdat de jongeren voor de grap mensen bekogelen met vuurwerk. Vorig jaar waren er zelfs jongeren die vuurwerk in de bus gooiden.

Ersina schreef:
Nee hoor, er kan best een tussenoplossing gevonden worden, waar de meerderheid blij mee is.
Dat er mensen zijn die met vuurwerk gooien naar mensen en dieren toe, is jammer. Zij hebben geen mentaliteit en houden zich hoogstwaarschijnlijk met andere ongein bezig als ze niet aan vuurwerk kunnen komen.

Zou al die andere ongein ook zo gevaarlijk zijn als vuurwerk?

Daarnaast zit onze maatschappij inmiddels zó in elkaar, dat mensen ver wonen van waar ze werken. En ze werken veel, en er werken er méér. Vroeger waren er minder mensen en daarvan werkten alleen de mannen. Nu zijn er meer en werken ze zowat allemaal. Dit kun je onmogelijk terugdraaien. Natuurlijk willen mensen graag dichtbij huis werken maar daartoe is vaak geen mogelijkheid. De economie leunt hierdoor heel zwaar op de auto. De auto is in die zin een noodzakelijk kwaad.

Dat is vuurwerk niet. Vuurwerk hoeft namelijk niet. En als iedereen zo de bek vol heeft van milieu, dan zouden ze ook geen vuurwerk afsteken, omdat het niet nodig is.
Laatst bijgewerkt door Langcara op 30-12-11 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:29

schrikdraad schreef:

Sterk argument. En dan is vuurwerk dus te koop van af bepaalde leeftijd. Maar die mag dan hoger. En dan nog, de jongeren krijgen het via via dan alsnog in handen. Ik vind dat totaal onverantwoord.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:01

Langcara schreef:
Ersina schreef:

Nu geef je zelf het goede argument. In de USA blijkt dat een mens helemaal niet zo verantwoordelijk met een wapen kan omgaan. Dat klopt! Daarom zijn ze hier verboden!

Dat is vuurwerk niet. Vuurwerk hoeft namelijk niet. En als iedereen zo de bek vol heeft van milieu, dan zouden ze ook geen vuurwerk afsteken, omdat het niet nodig is.

Je verdraait een beetje wat ik zeg. Knap hoor, want je quote wel. Maar ik reageerde op jouw schrijven en JIJ beweerde dat er best mensen zijn die verantwoordelijk met vuurwapens om kunnen gaan. Vuurwapens zijn gelukkig verboden in Nederland, maar nog steeds vind ik dat je dat NIET vergelijken kan met vuurwerk. Vuurwerk is een volksvermaak, dat kan je toch niet van vuurwapens zeggen.
Verder wil ik even kwijt, dat jij misschien een bek hebt, maar verder hebben mensen een mond.
Het voorstel om vuurwerk af te schaffen, komt vanuit de politiek. Men heeft net de snelheid van auto's verhoogt van 120 km naar 130 km.
Dus het millieu nu als argument gebruiken is op zijn minst vreemd. De auto hebben we misschien nodig, maar deze snelheid???
Daar komt bij, er zijn natuurlijk mensen die vóór het afsteken van vuurwerk zijn, maar doordat zij het millieu ook waarderen, niets afsteken...
Vuurwerk hoeft niet? Goh, ik kan duizenden dingen opnoemen die niet hoeven, maar we toch doen.
Barbequen? We hoeven het niet te doen, jaarlijks komen er mensen in het ziekenhuis, doordat ze zo dom zijn spiritus op hun BBQ te gooien, waardoor een steekvlam ontstaat.
Mijn wasgoed gaat er van stinken, het is helemaal niet nodig , we kunnen het net zo goed afschaffen...geintje.
Maar mijn punt is, dat de politiek zich helemaal niet hoeft druk te maken over die ene dag vuurwerk (en de dagen ervoor de knallen)dat druk maken, doen wij toch wel?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:43

Ik heb jouw correctie echt niet nodig hoor. Ik weet dat mensen een mond hebben, maar heb een andere algemeen gebruikte uitdrukking gebruikt met reden, zonder daarbij persoonlijk te zijn.

Verder begrijp ik niet waarom ik jouw woorden verdraai. HOe doe ik dat dan?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:43

Wat een onzin. Dieren kunnen Daar echt wel tegen, tegen 1 keer in het jaar wat knallen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:48

Ik vind dit nou weer klinkklare onzin he. Ik haat vuurwerk, maar om hier nou voor te gaan vechten als partij zijnde?
Laat ze verdeuri eens bezig gaan houden met al die broodfokkers, dieren die verwaarloost/mishandeld worden etcetc..er zijn zoveel schrijnende gevallen en dan willen ze zich gaan inzetten voor de afschaf van vuurwerk?
Nee, ze moesten zich schamen!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:49

Amy77 schreef:
Ik vind dit nou weer klinkklare onzin he. Ik haat vuurwerk, maar om hier nou voor te gaan vechten als partij zijnde?
Laat ze verdeuri eens bezig gaan houden met al die broodfokkers, dieren die verwaarloost/mishandeld worden etcetc..er zijn zoveel schrijnende gevallen en dan willen ze zich gaan inzetten voor de afschaf van vuurwerk?

Helemaal mee eens!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:25

gelukkig regent het nu pijpenstelen, dan is het natuurlijk niet leuk om de hele dag te knallen.... En bijkomend voordeel, onze rieten kap is zeiknat!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:17

Amy77 schreef:

Helemaal waar...Maar ja, ze moeten wat he? Even van zich laten horen...

Over de post hierboven....Jahoor dieren kunnen er best effe tegen, ze gaan er niet dood van (met de dieren die in paniek de sloot inrennen of onder auto's komen daargelaten) Maar ze krijgen wel de schrik van hun leven, zij weten niet dat het vandaag 31 december is, net zo min als zij beseffen dat het na een uurtje knallen weer 'veilig' is

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:49

Ik las vandaag dat 2 mannen een muis aan een vuurpijl hadden getaped.... Nou sorry, maar dan komt een vuurwerk verbod mij primauit, jammer voor de mensen die het wel netjes doen. Overigens heeft de muis het dankzij de politie wel overleefd...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 00:14

Ja walgelijlk he... Dat valt onder dierenmishandeling en dat is het nou juist waar streng wat aan gedaan moet worden.
Hier ee kat met een rotje in zn bil..echt, als ik dergelijke zieke vruchten tegenkom, dan ben ik blij dat er vuurwerk bestaat hoor!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 01:29

volgens mij was het dit jaar veel minder dan andere jaren! Het is nu ook alweer bijna over. Alleen mijn herder is nog een beetje boos van het geknal, die wil dat wel even gaan regelen buiten, doen we dus maar niet.

Ik ga lekker slapen van een vuurwerkvrij land,morgen weer gewoon te werk om9.00

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 01:58

Sjolvir schreef:
Gisteren was het blijkbaar feestdag voor de partij van de dieren,
want naast het vuurwerk, kregen we er hier ook nog onweer bij.
Laten ze dat meteen even verbieden.

Denk gewoon dat het niet haalbaar is een verbod en wat gaan we dan nog meer allemaal verbieden?
Auto's want die rijden dieren aan (en mensen).
Hoogspanningsleidingen, want daar vliegen vogels tegenaan, doen we meteen windturbines erbij, die desorienteren vogels.
Oh! en de lichtvervuiling van steden, kassen en snelwegen, levert ook slachtoffers op.

Je vergeet de vliegtuigen, daar vliegen wel eens vogels in de motoren :oo Afschaffen die handel! :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 02:02

In heel veel landen is het al verboden. Ik ben voor :j
Vind het sowieso erg krom dat je nog niet met een aardappel mesje over straat mag, maar wel met zware explosieven mag spelen