Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:48

TurtleLove4 schreef:
Dit is belachelijk, 'niet zo erg'??? Die maand slaat het schaap gewoon helemaal verrot op z'n kop! Hoe erg moet het dan wel niet zijn voor jou? :?
En dat het schaap een suf voorkomen heeft, kan onder andere te wijten zijn aan dingen die voor de opnamen zijn gebeurd, hij is misschien al geschopt/geslaan of iets anders aangedaan, het beest is gewoon compleet in shock!

Niet zo erg als er wordt gesuggereerd.
Als dit het ergste is wat die dierenrechtenorganisatie's hebben gezien dan vraag ik me serieus af waar ze zich mee bezig houden, zelfs ik heb ergere dingen gezien en ik zoek het niet op.
De vele kinderen blijken irl één of 2 te zijn en al die volwassenen die lachen en in de handen klappen zijn ook twee man die een keer roepen woehoe en kill it.

Wat ik probeer te zeggen is dat wij het verhaal niet kennen, wat als dit schaap al erg ziek of zwaar gewond was en ze hem uit zijn lijden willen verlossen? Ik zie van de 'mepper' zelf ook totaal geen enthousiasme, geen vrolijkheid of 'kijk nou wat ik heb gedaan'.
Ik weet het niet hoor, van die persoon zie ik meer 'laten we het maar even snel doen' dan 'joepie ik mag een schaap doodslaan'.
NatassJa schreef:
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... ail/307380

'Voor dierenrechtenactivisten het verschrikkelijkste wat ze ooit al gezien hebben', wordt er in Amerikaanse media gesteld.

Op 24 november werd de video zowel op YouTube als Live Leaks gepost. We zien een groepje Amerikaanse soldaten een schaap in een zaaltje met daarin ook vele Afghaanse kinderen sleuren, om het vervolgens op genadeloze wijze met een basebalknuppel af te maken. Terwijl het schaap zware slagen op de kop krijgt, springen de kinderen op en neer van opwinding terwijl de volwassen mannen lachen en in de handen klappen. Niet veel later wordt het levenloze schaap weggesleurd.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:07

Vjestagirl schreef:
Neroo schreef:
Het spijt me hoor, dat met mijn zogenaamde simpele geest er een schaap doodknuppelen niet in komt.

Ongeacht wat voor reden. Die kerels lachen daar allemaal de ballen uit zijn broek. Dit is gewoon vermaak voor hun. En dan kunnen ze het daar nog zo moeilijk hebben, en dat begrijp ik ook allemaal best. Dat ze continue op hun hoede moeten zijn, angst etc. DAN NOG gaat er een schaap doodknuppelen bij mij niet in.

Er zitten tig militairen in oorlogsgebieden, en die knuppelen echt niet massaal met zijn allen schapen dood. Dit zijn enkele uitzonderingen, die dit soort acties doen, en die mogen het van mij weer keihard terug op hun brood krijgen

De jongens die dit doen zijn misschien wel degenen met een extreem laag iq, met een verstandelijke beperking, met een achtergrond waar jij en ik ons niets bij voor kunnen stellen.

Natuurlijk gebeurd het niet massaal, er zijn er een aantal die gewoon doordraaien. Het zijn idd de uitzonderingen.

Dus als iemand met een verstandelijke beperking een ander dood, dan moeten we daar niet over oordelen? Want wij weten niet hoe zo iemand denkt? Of diegene nu een dier of een mens gedood heeft?

vuurneon

Re: Amerikaanse soldaten slaan schaap dood in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:13

Je moet wel rekening houden met de omstandigheden, de daad zelf mag je veroordelen maar het ligt vaak niet zwart/wit. Zit een grijs gebied tussen. Dat het verkeerd is, zal niemand tegenspreken. Maar hoe het bestraft moet worden is iets heel anders.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:14

Tendance schreef:
Vjestagirl schreef:
De jongens die dit doen zijn misschien wel degenen met een extreem laag iq, met een verstandelijke beperking, met een achtergrond waar jij en ik ons niets bij voor kunnen stellen.

Natuurlijk gebeurd het niet massaal, er zijn er een aantal die gewoon doordraaien. Het zijn idd de uitzonderingen.

Dus als iemand met een verstandelijke beperking een ander dood, dan moeten we daar niet over oordelen? Want wij weten niet hoe zo iemand denkt? Of diegene nu een dier of een mens gedood heeft?

Inderdaad. Daar KUN je niet over oordelen. Dat moet je overlaten aan professionals die de menselijke geest snappen. En wie weet heb ik het wel fout en was dit een sadistische klootzak. Ook dan zou hij trouwens behandeld moeten worden, sadisme is net zo goed een afwijking.

Maar ik vind dat je niet vanaf je warme bank/stoel in je welvaarts landje kunt oordelen over wat iemand doet in oorlogsomstandigheden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:15

vuurneon schreef:
Je moet wel rekening houden met de omstandigheden, de daad zelf mag je veroordelen maar het ligt vaak niet zwart/wit. Zit een grijs gebied tussen. Dat het verkeerd is, zal niemand tegenspreken. Maar hoe het bestraft moet worden is iets heel anders.

Ik veroordeel toch ook enkel de daad, die deze heren gedaan hebben!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:16

Vjestagirl schreef:
Maar ik vind dat je niet vanaf je warme bank/stoel in je welvaarts landje kunt oordelen over wat iemand doet in oorlogsomstandigheden.

Ik mag best oordelen over wat ik van zo'n actie vind. Ik mag alleen de straf niet bedenken.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:19

vuurneon schreef:
Het is een ver van ons bed show, gelukkig.

En dit is dus precies wat ik bedoel.

Er wordt te weinig aan burgers verteld wat je als militair moet doen en meemaakt. Velen weten dus niet wat dat inhoud

Niemand zegt dat het goed is wat ze hebben gedaan.
Ik persoonlijk vind het door dot voorval des te duidelijker van wat er een keer moet gebeuren.

Duidelijkheid, en begeleiding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:20

Tendance schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik mag best oordelen over wat ik van zo'n actie vind. Ik mag alleen de straf niet bedenken.

Je mag best oordelen, je kunt het alleen niet beoordelen... Daar zal het verschil zitten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:24

Dat is ook in zijn geheel niet wat ik doe! Ik oordeel hierover, dat ik het belachelijk vind!
Je doet zoiets gewoon niet! Je blijft van elkaar en elkaars spullen af!

Maar goed ik ben dan ook een groot tegenstander van oorlogen, mensenleed etc.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:29

Dooddoener: ik ben tegenstander van oorlog en mensenleed. Denk niet dat je heel veel voorstanders van oorlog en leed kan vinden :?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:35

Precies, een wereld zonder oorlog en leed is een utopie. Maar niet de werkelijkheid. Oorlog kan een nuance aanbrengen in zo'n incident. Het maakt het een grijs gebied...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:38

Maar daar bedoel ik ook bij, dat ik niet geloof in mensenleed en het dus ook niet zou kunnen en willen plaatsen als iemand met een beperking dit doet.
Het is sowieso fout! De straf bepaal ik niet, maar ben wel van mening, dat die er moet zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:53

suze_ schreef:
Maar wat stelt het doodknuppelen van een schaap nou eigenlijk voor, als je vrienden ziet sterven, vrienden uit elkaar ziet exploderen, je iedere dag orders krijgt tot of keuzes moet maken m.b.t. leven en dood van mensen?

Voor ik iedereen over mij heen krijg hiermee.
Ik ben niet voor dierenmishandeling, ik zou dat zelf nooit doen (denk ik).
Maar ik kan mij voorstellen dat de waarde van een leven in een oorlogssituatie heel heel anders wordt.
En dat daardoor de waarde van een dierenleven, dus ook heel anders wordt.

Op een gegeven moment wordt ook de waarde van een mensenleven minder.... uiteindelijk zal (bijna) iedereen toch wel voor zichzelf gaan. Ik denk ook dat de een die drang meer heeft dan de ander, maar toch zit dat in ons :j

TurtleLove4 schreef:
Denk ik ook, maar de zaak dreigt weer in de doofpot te vallen... Ik zag een paar dagen geleden een filmpje van mannen die ergens van het oostblok waren, die een levend hondje met white spirit begoten en 'm toen in brand staken en er ook rijkelijk om konden lachen. Is dit dan ook te verklaren vanuit hun origine? Want dit volk heeft ook steeds oorlog gekend en is zo ook 'hard' geworden en bijna immuun voor empathie met dieren of mensen... Waar ligt de grens dan? Lijkt me sterk, vind je niet ?

Oorlog hoeft niet altijd de oorzaak te zijn. Ik weet niet over welk oostblokland jij praat, maar ik weet dat in sommige (ben er geweest) een hond gewoon wordt gezien als onkruid... zwerfhonden lopen op straat, zijn ook echt gevaarlijk (agressief, dragen ziektes met zich mee) en als jij als kind opgroeit met het idee dat een hond niks waard is, kijk je er al heel anders tegenaan dan wij, die de hond zien als een lieve knuffelige metgezel.
Wederom, dat spreekt het niet goed, maar het is gewoon een groot verschil met hier. Het mag imo ook best gestraft worden, maar je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen er hetzelfde over denkt als wij en iets doet met hetzelfde gevoel/kennis. Hetzelfde met stierenvechten, de meeste mensen hier gruwelen ervan terwijl in Spanje voor velen de vechtende stieren volkshelden zijn en het is een eer om als stier te vechten in de arena. Een totaal andere kijk op de dingen. En niet iedere Spanjaard kijkt er zo tegenaan, er zijn er zat die het ook gruwelijk vinden. Maar dat besef komt nu eenmaal niet van de een op de andere dag.
Waar de grens ligt? In het leger in dit geval zullen ze het wel te horen krijgen denk ik zo, die zullen toch wel op hun donder krijgen... maar de grens is inderdaad moeilijk te bepalen. Zeker in situaties waarin grenzen worden opgerekt of niet gelijk aan elkaar zijn.

TurtleLove4 schreef:
Maar wat mij opvalt bij dit filmpje is dat de persoon in kwestie helemaal niet doorslaat, waarover jullie steeds spreken. Moest de persoon nu opeens in woede uitbarsten om een of andere al dan niet relevante reden en het schaap doodslaan uit pure woede, kan ik erin komen. Maar hier is het gewoon puur vermaak, en dat gaat er bij mij niet in.

Doorslaan hoeft niet te betekenen dat iemand maniakaal lachend rondjes gaat rennen ;)

vuurneon schreef:

Helemaal mee eens :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:11

Er is geen excuus voor wreedheid of dierenmishandeling. Als dat wordt toegestaan is het hek van de dam en is de stap naar wreedheid jegens mensen heel klein.
Punt is dat de meeste soldaten in het amerikaanse leger gewoon debielen zijn, laten we wel wezen. Die worden zo uit een of ander redneck gat getrokken, krijgen een korte opleiding en een geweer in hun handen en worden dan naar een land gestuurd waar ze geen zak van begrijpen.
Wreedheid begaan door soldaten zou door hun officieren heel hard moeten worden afgestraft. Wat houdt dit soort mannen tegen om de volgende keer dat ze zich vervelen een meisje van 14 uit haar huis te trekken enz.
Walgelijk gewoon...de decadentie en slechtheid van mensen heeft echt geen grenzen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:27

Ik vind het toch bijzonder dat je betrokken bent geweest bij het selectie proces van de gemiddelde 'debiele' Amerikaanse soldaat. T is toch een pittige training, die ik persoonlijk niet eens zal halen :=

Maar goed, ik hoop ook dat ze stevig op hun donder krijgen van hun meerdere en dat het gezonde verstand toch weer terug zal keren...

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:39

Hun training zal heus wel hard zijn, vooral lichamelijk...maar ik denk niet echt dat ze lessen in menselijkheid of algemene kennis krijgen. De meesten weten nauwelijks waar ze heen gaan. Ik denk dat die jongens die naar Afghanistan gaan totaal niet zijn voorbereid en geen idee hebben naar wat voor land ze gaan.
En ja jongens die een schaap zo doodslaan voor de ogen van kinderen zijn debielen ja...en dat is nog aardig uitgedrukt.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:01

jeetje wat zielig zeg! stelletje randdebielen wat heeft dit in godsnaam voor nut, arm dier

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:39

DaniBanani schreef:
Moet je Das Experiment eens gaan kijken. Hele normale mensen kunnen binnen enkele dagen al doordraaien onder bepaalde omstandigheden. En dat is dan nog zónder training om te doden en leven in een omgeving waar je zelf baas bent en waar geweld doodnormaal is..

Precies, heb ik zelfs een topic over geopend!! Het gevangenisexperiment.... Psychologie speelt een hele grote rol. Zouden meer mensen zich eens in moeten verdiepen.

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:44

kan allemaal goed zijn, maar zo kan je op den duur alles relativeren. Negationisme of vergevorderd relativisme is ook een misdaad en zelfs strafbaar ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:47

Negationisme is ook wel even wat anders hè ;)

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:48

Zo ver komt het op den duur. Dat is het probleem met zo'n dingen, zoals ik al zei vliegen ze na even wat heisa de doofpot in.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:49

Walgelijk dit...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:51

Dat heeft verder niks met onze kijk op de dingen te maken.... dat 't de doofpot ingaat weet je niet natuurlijk, jij bent er niet bij. Mag hopen dat ze toch echt wel op hun donder krijgen hiervoor :)
Dat is het ook met nieuws... de schok is interessant, daarna hoor je er niks meer van ;) wil niet zeggen dat er niks meer mee wordt gedaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:01

Kuggur schreef:
Briljant, je bij alles wat daar is gebeurt gaan opwinden over een dood schaap...
"verontruste amerikaanse burgers" 8)7

Het is illustratief voor de imperialistische terreur door de VS. Is in Iraq niet anders.

Moord, martelen, diefstal; alles kan mits het niet gefilmd wordt en zelfs dan is het niet meer dan een interne zaak want amerikaanse soldaten zijn in de praktijk immuun voor rechtvervolging.

Hier een onschuldig voorbeeld van wat normaal is; http://www.youtube.com/watch?v=lDulhdMY ... 004246B735

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:23

Goh, wat krijgt deze discussie een vreemde wending. Omdat ik (en anderen) proberen een context te geven aan deze gebeurtenis, proberen niet alles zwart-wit te zien, keuren we deze gebeurtenis meteen goed, zien wij er geen erg in? Komaan zeg, ik ben een dierenliefhebber, natuurlijk vind ik dit vreselijk en mogen deze mannen een gepaste straf krijgen. Jeetje zeg, ik ben nu pas geschrokken, van de kortzichtigheid van mijn medemens. "Jij bent goed en mag leven, jij bent slecht en moet dood". DAT doet me pas denken aan de middeleeuwen.
Wat als het jouw papa was, die totaal verknipt is door de oorlog, mogen ze naar hem dan ook een granaat gooien?