Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Horse321 schreef:Vandaag heb ik op de radio het nieuwsbericht gehoord, dat ze de normen en waarden op school weer willen aanscherpen. Een belangrijk punt was dat de leerling de docent weer moet aanspreken met u en meneer/mevrouw.
Het is nou al (blijkbaar) normaal om je leraar of lerares aan te spreken met je of jij.. of aan te spreken bij de voornaam.
Ze hopen hiermee te bereiken dat leerlingen weer respect krijgen voor de docenten...
Wat vinden jullie hier nou van.. zou dit nou echt werken?
ik sprak mijn leraren op de lagere school al aan met 'jij' en de voornaam dus ik kan me niet herinneren dat 'de afstand kleiner werd' maar het lijkt me niet mogelijk te spreken van een causaal verband (dus omdát kinderen op school 'je' gingen zeggen kwam er minder afstand), als er al een causaal verband is dan andersom (omdát de afstand kleiner werd gingen kinderen jij zeggen).Citaat:Kijk, naar mijn mening is het inderdaad begonnen met het feit dat de leerling geen u meer hoefde te zeggen... en de ''afstand'' kleiner werd... en dat daardoor de docent minder gezag ging uitstralen.
Citaat:Maar, u is voor mij maar één woordje... het gaat mij meer om de toon waarop iets word gezegd.
Je kunt iemand heel respectvol met jij aanspreken... en je kunt heel minachtend overkomen ondanks het woord u gebruikt.
Met andere woorden, er is volgens mij veel meer nodig dan alleen dit... de jeugd word o.a steeds brutaler over het algemeen... en hier spelen de ouders zeker ook een rol in... dit is voor mij meer de kern van het probleem..
Ik ben benieuwd wat de rest hier van vind.
Blue_Eyes schreef:JessAndHope schreef:Jup! Dat doe ik en ik doe het standaard tegen iedereen die ik niet ken of niet super veel jonger is dan mij. Ik zeg het zelfs tegen de kassamuts van 16![]()
Getuigd van respect vind ik dan ook.
Uhhhh...![]()
_horselovee_ schreef:Maar als een leraar / lerares je nou iedere keer de schuld geeft, van iets wat je helemaal neit doet (bijv. kletsen, terwijl diegene die naast je zit kletst, en niet jij) hoe kan je dan ooit respect voor die lerares hebben?
tis me vandaag namelijk gebeurd, ze heeft me 4x (!) de schuld gegeven van dingen die ik helemaal niet deed.
ze doet zo raar sinds ik er tegen in ging dat iemand anders de toets wel mocht overmaken, en mijn vriendin niet. omdat die andere ging huilen en mn vriendin niet, zit een reden achter dat we het zouden mogen overmaken, maar is een lang verhaal.
naar mn mentor gaan helpt ook niet, want het is mn mentor
JessAndHope schreef:Blue_Eyes schreef:Uhhhh...![]()
Je kan nu ook te mutserig gaan wordenIk ben zelf ook kassamuts geweest, bedoel ik niets mee... maar voorkomt dat ik cassiëre moet gaan spellen,w at ongetwijfelt fouten bevat
Dat is weer een nadeel van internet
Je ziet niet hóe iemand iets bedoeld.
Maar ik bedoelde het dus niet slecht
Fiffill schreef:Heeft meer met opvoeding te maken, het hoort eigenlijk gewoon vanuit huis te komen vind ik...
Blue_Eyes schreef:JessAndHope schreef:
Je kan nu ook te mutserig gaan wordenIk ben zelf ook kassamuts geweest, bedoel ik niets mee... maar voorkomt dat ik cassiëre moet gaan spellen,w at ongetwijfelt fouten bevat
Dat is weer een nadeel van internet
Je ziet niet hóe iemand iets bedoeld.
Maar ik bedoelde het dus niet slecht
Dat kan wezen, maar het staat er een beetje raar... het is overigens caissière.
SanderD schreef:Fiffill schreef:Heeft meer met opvoeding te maken, het hoort eigenlijk gewoon vanuit huis te komen vind ik...
Natuurlijk inderdaad, als een kind dat van huis uit al kent en pas op 'je' overstapt als de leraar dat toelaat, is dat een prima situatie. Maar het gaat juist mis als die opvoeding er vanuit thuis niet is... en als een kind dan op school komt en daar ook niet onderwezen wordt hoe het moet, dan leert het kind dus niet dat er voor verschillende situaties, andere omgangsnormen zijn.
Aangezien mijn vertrouwen in de moderne opvoeding niet bijster groot is, lijkt het me daarom geen kwaad kunnen als er op school ook nog eens aandacht aan besteed wordt.
Rijerijerije schreef:
Nies_ schreef:randalinpony schreef:Willen we weer terug naar de tijd waar je bijna op je knieen ging voor de dokter en de leraren? Ik toch zeker niet.
Ook is het misschien verstandig om het 'probleem' (wat allemaal reuze meevalt) eens níet bij de jeugd te zoeken.
Alsog leerlingen beter naar je gaan luisteren als ze 'u' moeten zeggen, hahaha. Mensen die dat denken kun je toch eigenlijk ook niet serieus nemen, hoe naief.
ranna schreef:Ersina schreef:@ranna
Kan je een prachtige houding hebben, maar als er alleen maar ongemanierde taal uit je mond komt zet jezelf toch verkeerd neer.
Wat denk je dat ik met 'houding' bedoel?
ranna schreef:Alsof het in een woordje zit. Je en Jij kun je met veel meer respect uitspreken dan U en/of meneer/mevrouw.
Zo typisch van overheidsfiguren om te denken dat een wet of regeltjes oplossingen biedt. My god, die lui komen van een andere wereld. Het is niet het taalgebruik waar het aan schort, het is de houding. Hiearchie scheppen maakt het niet beter. Zo ouderwets dit.