Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:19

@ranna
Kan je een prachtige houding hebben, maar als er alleen maar ongemanierde taal uit je mond komt zet jezelf toch verkeerd neer.

Hierarchie scheppen maakt het niet beter. Maar je kunt hetook zien, als een stukje etiquette waar je je voordeel uit kunt halen.
Het is niet alleen het woord U, maar veel dingen zijn in de loop der tijd vervaagd. Ik kan je wel vertellen dat meningeen zich knap ongelukkig voelt, als deze in een situatie gekomen is en niet weet hoe de ongeschreven regels zijn. Soms kan het charmant overkomen, als je onbeholpen iemand te woord staat. Maar iedereen krijgt ook een leeftijd en/of situatie, waarin verwacht wordt, dat je weet hoe het hoort. Is het nu zo erg als geleerd word, hoe het hoort?
Denk je echt dat als mensen gaan solliciteren en tegen hun baas lopen te je-en en jou-en, dat dat gemanierd overkomt?
Of als je op een galafeest aan anderen voorgesteld wordt? Het heeft niets met ouderwets te maken. Ook niets met respect afdwingen.
Het is kennisverrijking, welk je misschien ooit nog eens van pas komt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:22

Ik vind het goed als kinderen/jongeren u zeggen tegen vreemden, en tegen hun leraren als ze dat willen, maar ik vind het niet nodig om het te gaan verplichten. Dat gaat me echt te ver en daar zul je een hoop leraren ook niet blij mee maken. Maar het 'u' zeggen meegeven aan de kinderen op school, dat is toch alleen maar goed? Dat ze iig meekrijgen dat het netjes is om vreemden en oudere mensen in de eerste instantie aan te spreken met u.

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:26

Ik ben dit jaar op een andere school gekomen waar je leraren bij de voornaam noemt.
Toen ik laatst u zei keek een leraar dan ook raar en zei iets over dat het je was..
Bij de voornaam noemen heb ik nog niet gedaan, voelt voor mij vreemd en vind het niet zo horen.
De school waar ik vandaan kom is met deze school samen gaan werken, er zijn dus nogal wat leerlingen nieuw op deze school en je kan precies horen wie welke school gewend is.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:27

Fiffil, ik ben het helemaal met je eens!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:28

Bij ons op school wordt er gewoon u gezegd, is doodnormaal en vind ik ook respectvol tonen :j

RamboBink

Re: Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:33

Absoluut niet de oplossing... Maar ik denk wel dat het een kleine bijdrage kan leveren aan het terug vinden van het respect voor volwassenen/docenten of wie dan ook.

Er zal veel meer moeten veranderen, met name het consequent en duidelijk zijn tegen scholieren/kinderen in de opvoeding.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:48

Verplichten is inderdaad geen optie. Het mooie aan beleefdheid is namelijk, dat een individu er zelf voor kiest om het te zijn. Als het een verplichte kost is, is het geen beleefdheid meer.

Desalniettemin kan ik me voorstellen dat het voor kinderen makkelijker kan zijn onderscheid te maken tussen de thuissituatie en de 'openbare' locatie, wanneer je tegen leraren (volwassenen) niet tutoyeert. Kinderen moeten de verschillende beleefdheidsvormen toch ergens leren, als dat op school niet echt gebeurt, vraag ik me af of het elders wel nog volgt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:50

Ik heb nooit u gezegd tegen leraren en hen altijd bij hun voornaam genoemd. Tegen vreemden zeg ik altijd u, geen probleem. Als je weet wat het inhoudt en hoe het werkt kun je het ook toepassen, daarvoor hoef je imo je leraar niet met u te noemen. Heeft meer met opvoeding te maken, het hoort eigenlijk gewoon vanuit huis te komen vind ik...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:53

JessAndHope schreef:
Jup! Dat doe ik en ik doe het standaard tegen iedereen die ik niet ken of niet super veel jonger is dan mij. Ik zeg het zelfs tegen de kassamuts van 16 :D

Getuigd van respect vind ik dan ook.

Uhhhh... :? :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:54

:') :')

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:00

Maar als een leraar / lerares je nou iedere keer de schuld geeft, van iets wat je helemaal neit doet (bijv. kletsen, terwijl diegene die naast je zit kletst, en niet jij) hoe kan je dan ooit respect voor die lerares hebben?
tis me vandaag namelijk gebeurd, ze heeft me 4x (!) de schuld gegeven van dingen die ik helemaal niet deed.
ze doet zo raar sinds ik er tegen in ging dat iemand anders de toets wel mocht overmaken, en mijn vriendin niet. omdat die andere ging huilen en mn vriendin niet :?, zit een reden achter dat we het zouden mogen overmaken, maar is een lang verhaal.

naar mn mentor gaan helpt ook niet, want het is mn mentor :')
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 01-12-11 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:00

Horse321 schreef:
Vandaag heb ik op de radio het nieuwsbericht gehoord, dat ze de normen en waarden op school weer willen aanscherpen. Een belangrijk punt was dat de leerling de docent weer moet aanspreken met u en meneer/mevrouw.
Het is nou al (blijkbaar) normaal om je leraar of lerares aan te spreken met je of jij.. of aan te spreken bij de voornaam.

Ze hopen hiermee te bereiken dat leerlingen weer respect krijgen voor de docenten...
Wat vinden jullie hier nou van.. zou dit nou echt werken?

Nee, dat gaat niet werken.

Citaat:
Kijk, naar mijn mening is het inderdaad begonnen met het feit dat de leerling geen u meer hoefde te zeggen... en de ''afstand'' kleiner werd... en dat daardoor de docent minder gezag ging uitstralen.
ik sprak mijn leraren op de lagere school al aan met 'jij' en de voornaam dus ik kan me niet herinneren dat 'de afstand kleiner werd' maar het lijkt me niet mogelijk te spreken van een causaal verband (dus omdát kinderen op school 'je' gingen zeggen kwam er minder afstand), als er al een causaal verband is dan andersom (omdát de afstand kleiner werd gingen kinderen jij zeggen).

Citaat:
Maar, u is voor mij maar één woordje... het gaat mij meer om de toon waarop iets word gezegd.
Je kunt iemand heel respectvol met jij aanspreken... en je kunt heel minachtend overkomen ondanks het woord u gebruikt.

Met andere woorden, er is volgens mij veel meer nodig dan alleen dit... de jeugd word o.a steeds brutaler over het algemeen... en hier spelen de ouders zeker ook een rol in... dit is voor mij meer de kern van het probleem..

Ik ben benieuwd wat de rest hier van vind.

Ik denk dat verplicht 'u' zeggen alleen averechts zou werken. Het respectprobleem heb je ook bij bijvoorbeeld politieagenten. De reden dat docenten en politieagenten zijn gedaald in aanzien heeft volgens mij meer met bezuinigingen te maken. Toen ik klein was hadden agenten een dik salaris en konden de meeste mensen geen agent worden maar alleen mensen met een bovengemiddelde conditie. Bovendien was de dienstauto een snelle porsche in plaats van een scootertje.... een kind snapt dat een brede gast met voldoende centjes en een porsche meer gezag uitstraalt dan een 'schommelmoeke' op een scooter.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:34

Blue_Eyes schreef:
JessAndHope schreef:
Jup! Dat doe ik en ik doe het standaard tegen iedereen die ik niet ken of niet super veel jonger is dan mij. Ik zeg het zelfs tegen de kassamuts van 16 :D

Getuigd van respect vind ik dan ook.

Je kan nu ook te mutserig gaan worden :') Ik ben zelf ook kassamuts geweest, bedoel ik niets mee... maar voorkomt dat ik cassiëre moet gaan spellen,w at ongetwijfelt fouten bevat := Dat is weer een nadeel van internet ;) Je ziet niet hóe iemand iets bedoeld.

Maar ik bedoelde het dus niet slecht ;)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:36

_horselovee_ schreef:
Maar als een leraar / lerares je nou iedere keer de schuld geeft, van iets wat je helemaal neit doet (bijv. kletsen, terwijl diegene die naast je zit kletst, en niet jij) hoe kan je dan ooit respect voor die lerares hebben?
tis me vandaag namelijk gebeurd, ze heeft me 4x (!) de schuld gegeven van dingen die ik helemaal niet deed.
ze doet zo raar sinds ik er tegen in ging dat iemand anders de toets wel mocht overmaken, en mijn vriendin niet. omdat die andere ging huilen en mn vriendin niet :?, zit een reden achter dat we het zouden mogen overmaken, maar is een lang verhaal.

naar mn mentor gaan helpt ook niet, want het is mn mentor :')

Heel simpel. Ga een direct gesprek met haar aan. Vraag de reden en geef aan dat je je hier niet prettig bij voelt. Pas als ze dan nog, naar jouw mening, zich raar gedraagd kan je een stap hoger gaan naar de persoon die boven haar staat.

Momenteel heb ik een gigantisch conflict met de gemeente mbt een uitkering. Die mevrouw haalt het bloed onder mn nagels vandaan, al 11 mnd lang... maar ik blijf altijd netjes, altijd beleeft en zal me altijd respectvol gedragen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:42

JessAndHope schreef:
Blue_Eyes schreef:

Je kan nu ook te mutserig gaan worden :') Ik ben zelf ook kassamuts geweest, bedoel ik niets mee... maar voorkomt dat ik cassiëre moet gaan spellen,w at ongetwijfelt fouten bevat := Dat is weer een nadeel van internet ;) Je ziet niet hóe iemand iets bedoeld.

Dat kan wezen, maar het staat er een beetje raar... het is overigens caissière.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:43

Fiffill schreef:
Heeft meer met opvoeding te maken, het hoort eigenlijk gewoon vanuit huis te komen vind ik...

Natuurlijk inderdaad, als een kind dat van huis uit al kent en pas op 'je' overstapt als de leraar dat toelaat, is dat een prima situatie. Maar het gaat juist mis als die opvoeding er vanuit thuis niet is... en als een kind dan op school komt en daar ook niet onderwezen wordt hoe het moet, dan leert het kind dus niet dat er voor verschillende situaties, andere omgangsnormen zijn.

Aangezien mijn vertrouwen in de moderne opvoeding niet bijster groot is, lijkt het me daarom geen kwaad kunnen als er op school ook nog eens aandacht aan besteed wordt.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:43

Blue_Eyes schreef:
JessAndHope schreef:

Dat kan wezen, maar het staat er een beetje raar... het is overigens caissière.

3x raden waarom ik het in eerste instante NIET wilde schrijven :')
En 3x raden waarom ik het even uitleg....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:44

Ik zeg het ook niet om je te verbeteren, maar om je te helpen ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:49

SanderD schreef:
Fiffill schreef:
Heeft meer met opvoeding te maken, het hoort eigenlijk gewoon vanuit huis te komen vind ik...

Natuurlijk inderdaad, als een kind dat van huis uit al kent en pas op 'je' overstapt als de leraar dat toelaat, is dat een prima situatie. Maar het gaat juist mis als die opvoeding er vanuit thuis niet is... en als een kind dan op school komt en daar ook niet onderwezen wordt hoe het moet, dan leert het kind dus niet dat er voor verschillende situaties, andere omgangsnormen zijn.

Aangezien mijn vertrouwen in de moderne opvoeding niet bijster groot is, lijkt het me daarom geen kwaad kunnen als er op school ook nog eens aandacht aan besteed wordt.

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, maar ergens aandacht aan besteden vind ik wel wat anders dan verplichten om u te zeggen :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:50

Ik hoorde meerdere keren iets langkomen van: ik beschouw iedereen als gelijk. Niemand is hoger dan mij.

Prima.... maar dan houd dat dus ook in dat de kids van 4 bepalen wat ze eten, waar de vakantie naar toe gaat, hoelaat ze naar bed gaan enz enz?

Ben ik wel even benieuwd naar.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:58

Ik noemde de leraren altijd bij de achternaam, of 99% van de tijd (1 enkele lerares uitgesloten) de rest van de klas had precies hetzelfde en nog liepen de leerlingen vaker de kantjes eraf etc.

ook in de tijd van mn moeder werd er genoeg gedaan (weet eerlijk gezegt niet of toen ook mevrouw/meneer/u gezegt werd)
Ik denk iig niet dat het heel veel gaat uit maken..misschien eens beginnen bij de basis? in plaats van een later symptoom/resultaat?

ik vrees dat het alleen erger word. kinderen weten tegenwoordig niet meer (vaak althans) hoe ze moeten spelen, buiten word geen soldaatje of indiaantje gespeeld, hier is immers niks aan, nee dan pakken we de playstation en spelen daar wel op. programma's op tv worden gewelddadiger, veel games voor pc/spelconsole zijn totaal niet geschikt voor de kinderen die het spelen.
Ik zie in enkele wijken al dat kinderen die buiten spelen niet meer buiten spelen maar groepjes creëren en ruzie gaan maken met de andere groepjes.. nou das gezellig. En uiteraard word dat gedrag voortgezet straks op de scholen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:28

Ersina schreef:
@ranna
Kan je een prachtige houding hebben, maar als er alleen maar ongemanierde taal uit je mond komt zet jezelf toch verkeerd neer.

Wat denk je dat ik met 'houding' bedoel? >;)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 00:18

Heel fijn, 4 pagina's erbij sinds m'n laatste reactie.. :')
'k heb dus niet alles bij gelezen maar op deze quote's wou ik graag reageren.

Rijerijerije schreef:
In die trant:

http://www.youtube.com/watch?v=w_NJHRX9As4

Hij blijft 'netjes' meneer zeggen...!

Twee keer heb ik hierna gekeken, en nog kan ik dit niet geloven... dat je het zover kan laten komen als docent... waar is het respect in hemelsnaam gebleven ? :=

Nies_ schreef:
randalinpony schreef:
Willen we weer terug naar de tijd waar je bijna op je knieen ging voor de dokter en de leraren? Ik toch zeker niet.

Ook is het misschien verstandig om het 'probleem' (wat allemaal reuze meevalt) eens níet bij de jeugd te zoeken.

Alsog leerlingen beter naar je gaan luisteren als ze 'u' moeten zeggen, hahaha. Mensen die dat denken kun je toch eigenlijk ook niet serieus nemen, hoe naief.

Op je knieën moeten gaan.. of slechts het respect hebben voor, is voor mij van het ene naar het andere uiterste willen gaan... dat willen ze volgens mij niet bereiken, mag ik hopen tenminste.
Ze willen het 'gezag' weer terug brengen naar de docent.. want daar is op sommige scholen nogal een gebrek aan... kijk bijv. het filmpje hierboven maar... en wees eens eerlijk.. vind jij dit normaal? is dit geen (steeds groter wordend) probleem..?! :\

Maar ik ben het met je eens.. het probleem (of beter gezegd de oorzaak) ligt niet bij de jeugd... Dit zijn slechts de gevolgen ervan. Dit is wat je krijgt als er geen opvoeding is.. de broodnodige grenzen weinig tot niet meer worden gesteld... hetzij door de docent hetzij door de ouder... een nee word heel makkelijk een ja.. en er zijn weinig tot geen consequenties voor slecht gedrag.
Logisch dat je dan als jongere rond gaat lopen als kip zonder kop... want waar is je sturing? je begeleiding? Als je jong bent wil je het misschien nog niet toegeven... maar je hebt onbewust altijd behoefte aan grenzen.. dan weet je waar je aan toe bent, wat goed en slecht is. Wanneer je dit niet krijgt zoek je ze op... hallo slecht gedrag...

Nee het woord 'u' zal niet echt werken naar mijn idee.. sommige jongeren zijn al te ver losgeslagen als je het mij vraagt.. -O-

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:46

ranna schreef:
Ersina schreef:
@ranna

Wat denk je dat ik met 'houding' bedoel? >;)

Nou, dat heb ik dan te letterlijk gelezen. Maar je kan een laconieke ,deftige, vrolijke, serieuze, amicale... enz houding hebben. Dat bedoelde je dus niet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:12

ranna schreef:
Alsof het in een woordje zit. Je en Jij kun je met veel meer respect uitspreken dan U en/of meneer/mevrouw.
Zo typisch van overheidsfiguren om te denken dat een wet of regeltjes oplossingen biedt. My god, die lui komen van een andere wereld. Het is niet het taalgebruik waar het aan schort, het is de houding. Hiearchie scheppen maakt het niet beter. Zo ouderwets dit. :n

Maar ik heb dus echt leerlingen gehad die op een stage aankwamen of bij een bijbaan en die hun leidinggevende ongevraagd tutoyeerden, of bij sollicitatiegesprekken gelijk begonnen te jijjen en jouwen. Dat wordt gewoon niet netjes geacht en die gedragsregel hadden zij gewoon gemist omdat niemand in de omgeving dat blijkbaar deed of verteld had. Dat is sneu, die kinderen worden voor onbeschoft aangezien terwijl het gewoon onwetendheid is.