Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LynnDenise schreef:Dan is dat witte paard toch ook discriminerend voor alle zwarte paarden?Die kunnen nooit op tv komen met sinterklaas op hun rug!
Fred_Kroket schreef:Adamootje schreef:"Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede Sint. Ookal ben ik zwart als roet, meen het wel goed."
Do I need to say more?
Je bent zo zwart als roet, dat betekend niet dat je zwart bent geworden door het roet... Begrijpend lezen is een vak...
Fred_Kroket schreef:NathalietjeB schreef:mij kan t niet zoveel schelen eigenlijk wat er vroeger gebeurden leef toch nu? heb her en der wat van meegekregen van vroeger o.a oorlog met hitler maar waarom zou ik in t oude blijven hangen
Even beter lezen wie met wat strooit?
Fred_Kroket schreef:NOGMAAAAALS... En ik hef het maar aan in hoofdletters... ik vraag niet om afschaffing, ik vraag om wat begrip.
En hier vragen ze om een mening dus die geef ik. Zwarte Piet is niet (ik herhaal gewoon nog een keertje hoor... geen probleem...) zwart door roet maar omdat het een slaaf is. Dat is de achtergrond en niets anders.
Ik wordt rond deze tijd vaak gerefereerd aan Zwarte Piet (recentste voorbeeld is tegelijk met intocht van Sinterklaas op TV) dat een moeder roept dat Zwarte Piet op een zwart paard zit...
Lees mijn verhaaltjes even goed en rustig zonder de instelling dat ik iemand of en feest wil aanvallen... Ik vier ook Sinterklaas maar daarom geef ik mijn mening wel.
LecyTinker schreef:Citaat:Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.
Deze uitleg is dus WEL rasistisch. Want Moren gelijkstellen aan de duivel is wel een rassistisch iets.
Hebben ze een paar jaar geleden niet allerlei gekleurde Pieten geprobeerd?
Kijk, ik denk dat ik de loop van de tijd de betekenis toch verloren gaat. Sinterklaas is een religieus feest, alles aan Sinterklaas is religieus, maar dat zien kinderen ook niet. Die zien alleen een ouwe vent met een baart op een paard en mannetjes in rare outfits die cadeautjes komen brengen. Ik denk dat ze de link echt niet leggen dat sinterklaas wit is en de pieten zwart.
Het is maar net hoe je het uitlegt aan je kinderen. Als je gewoon verteld dat ze zwart zijn van de schoorsteen en dat Sinterklaas te lui is om zelf door de schoorsteen te gaan, dan zien de kinderen daar echt niets rassistisch in.
En dingen zoals Negerzoenen en Jodenkoeken... ik vind het belachelijk. Denk dat het overgrote deel van de Nederlanders er nooit aan gedacht heeft, totdat ze het met deze aandacht in onze hersens hebben vastgelegd. Want dan moet je ook gaan opletten met alles waar het woord blank in staat (blanke roux, blanke botersaus etc).
_Noah schreef:Ik wordt een beetje moe van zulke discussies, het is ieder jaar weer hetzelfde!
Laat mensen toch lekker genieten van deze tradities. Zwarte Piet is zwart door de schoorsteen.
En ik blijf negerzoenen en jodenkoeken eten. Dat men zich druk maakt om zulke dingen vind ik echt hylarisch. Alsof je niks beters te doen hebt dan kinderfeestjes verpesten.
Fred_Kroket schreef:Nee... tuurlijk is Piet niet discriminerend... Ik wordt zo moe van die discussie, mensen vragen het, en zijn daarna beledigd als je kritiek geeft of aangeeft dat je het niet gepast vind om in 2011 nog je hoofd zwart te maken om te doen alsof je een neger bent.
Piet is meestal dom, praat vaak krom Nederlands, een grote rode mond die dikke lippen voorstellen, kroezend haar en grote gouden oorbellen... Hoezo zwart geworden door de schoorsteen??
Wie van jullie met een lichte huidskleur is ooit gediscrimineerd vanwege je huidskleur? Als je daar een volmondig "ja" op kunt antwoorden wil ik best met je verder praten. Maar zolang je niet vanaf de peuterschool tot vandaag de dag bent gewezen op "je ziet er anders uit" weet je niet waar je het over hebt. Om rond deze tijd aangesproken te worden door ouders die hun kind wijzen op mij en zeggen "Daar heb je Zwarte Piet" of naar mijn moeder wijzen is absoluut denigrerend en irritant.
En zou jij het gepast vinden als iemand mij zou vragen of ik zo'n Zwarte Pieten pak aan zou willen doen? Er zijn zoveel figuranten in Nederland maar er is geen één man of vrouw met een donkere huidskleur die zich in zo'n pak gaat hijsen.... Omdat het de intentie heeft om de slavernij uit te beelden. De slavernij is afgeschaft op 1 juli 1863. De mensen die het leuk vinden om Sinterklaas te vieren incl. Zwarte Pieten hebben hun vrijheid om dat te doen maar geef mij dan de vrijheid om er over te zeggen wat ik ervan vindt.
Zwarte Piet is niet van deze tijd gezien de achtergrond van Nederland omtrent de slavernij en de handel in mensen met een zwarte huidskleur. Zwarte mensen zijn altijd afgeschilderd als dom en minder "mens" dan blanken.
En dat gezever over ik heb een leuke jeugd gehad en je pakt kinderen hun feest af en het is een Nederlandse traditie... Ik ben (en met mij vast vele anderen) elk jaar gewezen op een negatieve manier dat ik op Zwarte Piet lijk, dat Piet dom is etc.
Prima dat je de discussie aan wil gaan en van mij mag iedereen alles vieren en er gezellige feestdagen van maken maar houd in je achterhoofd dat Piet niet zwart is door de schoorsteen. Piet is een slaaf, niets meer en vooral, voor zover het kan, niets minder...
Citaat:Actievoerders Zwarte Piet vertellen over arrestatie
Arrestatie bij de intocht van SinterklaasArrestatie bij de intocht van SinterklaasYouTube/Paolalacle
Een vreedzame kunstuiting moest het zaterdag worden bij de intocht van Sinterklaas in Dordrecht, maar er werden vier mensen opgepakt. De vier kunstenaars zijn lid van de groep Zwarte Piet is Racisme, die de discussie rond de zwarte knecht van de Sint nieuw leven in wil blazen. Een paar uur later stonden ze weer buiten, waar onze verslaggever met twee van hen sprak.
"We waren naar Dordrecht gegaan om gebruik te maken van onze vrijheid van meningsuiting", zei een van hen. "Het spandoek stond opgerold naast ons, en toen werden we omsingeld door vier of vijf agenten. Opeens begon eentje te duwen en voor we het wisten zaten ze met hun knieën op ons hoofd en nek, ik kreeg knietjes tegen m'n onderrug en pepperspray in m'n ogen. Het liep helemaal uit de hand, we werden met buitensporig geweld opgepakt."
Volgens de politie werden ze opgepakt omdat ze geen gehoor gaven aan een bevel om weg te gaan. De twee mannen en twee vrouwen waren eerder op de dag al gewaarschuwd om de intocht niet te verstoren. Toen agenten ze later op de dag weer tegenkwamen, pakten ze de actievoerders op.
Schoorsteenzwart
De kunstenaars wilden duidelijk maken dat het Sinterklaasfeest "racistische elementen" bevat. "Mensen kunnen alleen deelnemen als ze meegaan met het feit dat slavernij wordt gebagatelliseerd. Zwarte Piet is een karikatuur van zwarte mensen. Schoorsteenzwart is anders." Nou kan je je afvragen of het slim is om dit allemaal tijdens de intocht van de Sint te gaan verkondigen, maar dat doet de groep expres. Ze willen de dialoog aangaan op de plek waar 'de misdaad' wordt begaan. De oplossing is volgens hen een "gezonde dialoog gebaseerd op feiten, niet zoals zaterdag iemand de kop indrukken."