Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:18

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:29

LynnDenise schreef:
Dan is dat witte paard toch ook discriminerend voor alle zwarte paarden? :') Die kunnen nooit op tv komen met sinterklaas op hun rug!

Nou sorry maar dit ligt toch iets genuanceerder. Wat jij doet is gewoon appels met peren vergelijken.

Sinterklaas vind ik het gewoon een leuk feest. Natuurlijk zit er een discriminerende kern in, maar ik zie ook steeds meer "zwarte mensen" genieten van dit feest. Ik heb niet het idee dat kinderen heel discriminerend worden. Zwarte piet wordt ook niet in een kwaad daglicht gezet. Positieve discriminatie, dat hebben ze van het hele sinterklaasgebeuren gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 14-11-11 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:30

Ik denk anders dat de huidige appels wel een stuk verschillen met de appels van vroeger ;)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:37

Fred_Kroket schreef:
Adamootje schreef:
"Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede Sint. Ookal ben ik zwart als roet, meen het wel goed."

Do I need to say more?

Je bent zo zwart als roet, dat betekend niet dat je zwart bent geworden door het roet... Begrijpend lezen is een vak...

Fred Kroket, ik stond aan jou kant.. Je hoeft dus niet zo bot te doen ;) Bedankt! (begrijpend lezen is een vak....)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:40

Fred_Kroket schreef:
NathalietjeB schreef:
mij kan t niet zoveel schelen eigenlijk wat er vroeger gebeurden leef toch nu? heb her en der wat van meegekregen van vroeger o.a oorlog met hitler maar waarom zou ik in t oude blijven hangen

Even beter lezen wie met wat strooit?

idd die opmerking kwam van mij ja...maar als we toch bezig waren met oude koeie uit de sloot t halen door t b.v over de voc te gaan hebben come on hoe ver uit t verleden wil je gaan graven.

maar goed zoals ik al zei mijn kind ziet sinterklaas straks als een leuk feest en ga niet over dingen ouwehoeren zoals slaven etc...zo zie ik sinterklaas niet voor een kind dus erover beginnen vind ik ook niet nodig

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:58

Tja, wat zeg je tegen kinderen die cowboytje en indiaantje spelen? Ga je dan op de geschiedenis in en zeggen dat de indianen er helemaal niet zo bijlopen, onderdrukt zijn en zich gediscrimineerd voelen etc? Ik kan het nog sterker vertellen, zelfs indianen kinderen spelen cowboy en indiaantje. Een spel, een act, een feest, een opvoering is toch iets heel anders dan het moderne dagelijkse leven?
Men kan onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid. Ook hele kleine kinderen begrijpen dat zwarte Piet niet iets is dat je in het dagelijkse leven tegen komt, hij hoort bij Sinterklaas en dat is maar een bepaalde tijd van het jaar. Daarbij gaat hij in kostuum. Ze zien echt wel verschil tussen de man van het feest een een willekeurige mens met welke huidskeur dan ook.
Die het nog niet zien, zijn ook te klein om negatief onderscheid te maken in huidskleur.
Discriminatie wordt trouwens aangeleerd, niet aangeboren. De rol van de ouder is dus belangrijlk wat betreft hoe ze omgaan met verklede mensen en donkere medemensen....
Niet de legende.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:27

hele piepjonge kinderen (peuterspeelzaal) houd je voor de gek door als peuterjuf alleen een mijter op te zetten en een mantel om te doen. Ze hoeft niet eens een baard voor te plakken of wat ook. De kindertjes zien haar als Sinterklaas. Zo ook als ze een mooie muts met veer opzet, dan is ze in één keer Zwarte Piet. De kinderen zien niet eens de kleur of baard of wat ook. Als je hiervan uit gaat, dan gaat er bij mij niet in dat een wat ouder kind, mits normaal en zonder rasistische invloed, moeilijk gaat doen over de afkomst van Sinterklaas en Zwarte Piet. Ik ben het volledig met Fred eens dat hier wel aandacht aan wordt besteed, wat de werkelijke achtergrond is vind ik een goed ding, alleen doe dit in een geschiedenisles, wanneer de kinderen niet meer in Sinterklaas geloven.... vroeg genoeg. Laat het vooral een leuk feest blijven waar de kinderen plezier in hebben. Overigens ook de gekleurde kinderen doen net zo hard mee hoor!

(en mijn zwarte pony van 1.53!!! is paard van Sinterklaas geweest, met een Sinterklaas van 2.00 meter :). Slechts één kindje vroeg waarom het paard zwart was, de rest zag alleen maar Sinterklaas=kadootjes )

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:37

Ik heb 2 jaar zwarte piet mogen spelen op een 100% zwarte school.
Alle ouders, kinderen, iedereen vond het prachtig!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:45

De bisschop van Myra, de oorspronkelijke Sinterklaas dus, heeft eens een Moorse jongeman die slaaf was, vrijgekocht. Uit dankbaarheid is die Moor altijd bij de bisschop gebleven, vrijwillig, want de bisschop had hem gezegd dat hij vrij was.
En zó is Zwarte Piet bij de Sint gekomen. :){ <:)
Sint zelf discrimineerde dus niet! Maar aangezien die geschiedenis al lang vergeten is krijg je af en toe dus anti-discriminatie akties...

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:47

Sommige bezitten de kunst om van iets moois iets lelijks te maken, geweldig hoor!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:08

Fred_Kroket schreef:
NOGMAAAAALS... En ik hef het maar aan in hoofdletters... ik vraag niet om afschaffing, ik vraag om wat begrip.
En hier vragen ze om een mening dus die geef ik. Zwarte Piet is niet (ik herhaal gewoon nog een keertje hoor... geen probleem... |o ) zwart door roet maar omdat het een slaaf is. Dat is de achtergrond en niets anders.

Ik wordt rond deze tijd vaak gerefereerd aan Zwarte Piet (recentste voorbeeld is tegelijk met intocht van Sinterklaas op TV) dat een moeder roept dat Zwarte Piet op een zwart paard zit...

Lees mijn verhaaltjes even goed en rustig zonder de instelling dat ik iemand of en feest wil aanvallen... Ik vier ook Sinterklaas maar daarom geef ik mijn mening wel.

Zo dan ga ik nu toch maar eens jouw slaven verhaal ontkrachten want als we allemaal heel eerlijk zijn weet eigenlijk niemand precies hoe het nou zit... dit staat ook op Wikipedia:
Volgens het Meertens Instituut was Zwarte Piet oorspronkelijk niet zwart, maar blank. Hij heette Jan de Knecht.[3] In Duitsland heeft Sinterklaas ook maar één knecht. Hij heet daar Knecht Ruprecht en is van oorsprong blank. Frankrijk kent ook maar één blanke knecht van Sinterklaas, genaamd Le Père Fouettard.[4]

Volgens een andere theorie was Piet oorspronkelijk een Italiaanse schoorsteenveger.

Een andere mogelijkheid van de herkomst van Zwarte Piet ligt in de Germaanse god Wodan. Wodan reed op zijn witte schimmel, Sleipnir, door de lucht en was aanvoerder van de Wilde Jacht. Hij werd altijd vergezeld van de twee zwarte raven; Huginn en Muninn. De raven luisterden, net als Zwarte Piet, aan de schoorsteen om Wodan over de goede en de slechte daden van de stervelingen te vertellen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:14

Cowboy en indiaantje is een mooi voorbeeld van kinderplezier met een vreemde geschiedenis.
Maar voor kinderen is het onschuldig en hopelijk blijft dat zo.
Jammer dat je die commentaar krijgt fred kroket maar dat zijn gewoon een minder beschaafde subgroep van de maatschapij als de ouders het doen. En dan moet je gewoon negeren. Net zoals storm zegt, dat zijn mensen die dikke personen of personen met wat dan ook op dezelfde manier aanspreken.

Nu ben ik toevallig trading spouses aan het zien, en het gaat over een vrouw die echt actievoert tegen moderne slavernij en ziet discriminatie in alles. Ze hebben zelfs een afrikaanse naam omdat hun normale naam een slavennaam is..Terwijl wij met gewone ogen nooit zouden zien, en het objectief ook geen discriminatie is.

Maar wat verschillende verhalen over de sint seg! Bewijst echt dat het een mytisch figuur is!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:18

En ik altijd maar denken dat Piet zwart is van het roet ;(. Mijn gemoedsrust, wat doen jullie ;(!!

Nee, echt, Zwarte Piet discriminerend? Laat me niet lachen :D.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 14-11-11 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:19

Zwarte Piet een slaaf?
Een verhaal wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen , is het volgende.
Sinterklaas is ouder dan het christendom.
Bij de oude Germanen reed Wodan op zij schimmel Sleipnir over de daken in de winter.
Hij werd vergezeld door het wilde Heir (=leger), woeste strijders.
De mensen zetten offergaven bij hun vuurplaats om gespaard te worden voor de vernielzucht van het wilde Heir.
Wodan had knechten, die door de schoorsteen klommen om deze offergaven op te halen.
Onvermijdelijk werden deze knechten zwart van het roet.

Dus niks slaven, moren, Surinamers, gewoon Germanen met roet op hun gezicht.

Trouwens, moren waren ook niet zwart. Moren waren van origine moslim Noord-Afrikanen, dus zeg Algerijnen, Marokkanen, noem maar wat, die in Spanje woonden.
Zij bezetten destijds half dat land, waren zeer hoog ontwikkeld en hebben dingen als het Alhambra, wetenschappelijke geschriften en zo achtergelaten.
In tegenstelling tot de (Turkse) Sint Nicolaas, kwamen zij dus wel uit Spanje en waren verre van een domme knecht en doorgaans rijker dan de gemiddelde Europese Spanjaard.

RM94 was me dus net al voor met het Wodan verhaal :D alleen de raven kende ik niet.
Weer wat geleerd.
Laatst bijgewerkt door idje op 14-11-11 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:20

ik ben zaterdag naar dordrecht geweest, maar er stonden aardig wat donkere mensen, en niet om te protesteren maar gewoon lkkr te genieten van de aankomst.
En vroeger werd er nooit geen drukte om gemaakt en nu dat we zoveel donkere mensen opvangen is t ineens discriminerend....
Vind t zwaar bull, tis gewoon een leuk gezeliig kinderfeest voor jong en oud voor dik en dun en voor wit zwart en geel etc... trouwens hij is zwart van de schoorsteen en dat zijn die buitenlandse mensen toch niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:21

Leer het nou, zwarte piet is zwart door het roet in de schoorsteen, hij is geen neger.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:21

LecyTinker schreef:
Citaat:
Vermoedelijk deed Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede in de folklore van de Lage Landen. Voor die tijd opereerde Sinterklaas alleen, of werd hij begeleid door de duivel. Tussen een duivel en een Moor bestond in het bewustzijn van toenmalige Europeanen weinig verschil. Oorspronkelijk was er slechts één Zwarte Piet.

Deze uitleg is dus WEL rasistisch. Want Moren gelijkstellen aan de duivel is wel een rassistisch iets.
Hebben ze een paar jaar geleden niet allerlei gekleurde Pieten geprobeerd?
Kijk, ik denk dat ik de loop van de tijd de betekenis toch verloren gaat. Sinterklaas is een religieus feest, alles aan Sinterklaas is religieus, maar dat zien kinderen ook niet. Die zien alleen een ouwe vent met een baart op een paard en mannetjes in rare outfits die cadeautjes komen brengen. Ik denk dat ze de link echt niet leggen dat sinterklaas wit is en de pieten zwart.
Het is maar net hoe je het uitlegt aan je kinderen. Als je gewoon verteld dat ze zwart zijn van de schoorsteen en dat Sinterklaas te lui is om zelf door de schoorsteen te gaan, dan zien de kinderen daar echt niets rassistisch in.
En dingen zoals Negerzoenen en Jodenkoeken... ik vind het belachelijk. Denk dat het overgrote deel van de Nederlanders er nooit aan gedacht heeft, totdat ze het met deze aandacht in onze hersens hebben vastgelegd. Want dan moet je ook gaan opletten met alles waar het woord blank in staat (blanke roux, blanke botersaus etc).

niet helemaal, de tijd dat sinterklaas nog beeleid werd door een duivel of moor, is ook de tijd geweest dat iedereen nog christelijk was, moren hielden een ander geloof aan dus werden beschouwd als afgezanten van de duivel :)
zelfde reden als dat de moren/arabieren de christelijke vroeger ongelovigen vonden en ook als duivels zagen (weet niet meer hoe de arabieren/moren/moslims een duivel noemde)
maar in die tijd was dat normaal om zo over andere ongelovigen te praten :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:24

Ik wordt een beetje moe van zulke discussies, het is ieder jaar weer hetzelfde!
Laat mensen toch lekker genieten van deze tradities. Zwarte Piet is zwart door de schoorsteen.
En ik blijf negerzoenen en jodenkoeken eten. Dat men zich druk maakt om zulke dingen vind ik echt hylarisch. Alsof je niks beters te doen hebt dan kinderfeestjes verpesten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:26

_Noah schreef:
Ik wordt een beetje moe van zulke discussies, het is ieder jaar weer hetzelfde!
Laat mensen toch lekker genieten van deze tradities. Zwarte Piet is zwart door de schoorsteen.
En ik blijf negerzoenen en jodenkoeken eten. Dat men zich druk maakt om zulke dingen vind ik echt hylarisch. Alsof je niks beters te doen hebt dan kinderfeestjes verpesten.

Jodekoek. Maar, inderdaad. Al dat gemiep over al dan niet discriminerend zijn van tradities... Geen enkel kind dat denkt dat zwarte mensen slaven zijn omdat Sint een hele pleur Pieten heeft :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:25

Fred_Kroket schreef:
Nee... tuurlijk is Piet niet discriminerend... Ik wordt zo moe van die discussie, mensen vragen het, en zijn daarna beledigd als je kritiek geeft of aangeeft dat je het niet gepast vind om in 2011 nog je hoofd zwart te maken om te doen alsof je een neger bent.

Piet is meestal dom, praat vaak krom Nederlands, een grote rode mond die dikke lippen voorstellen, kroezend haar en grote gouden oorbellen... Hoezo zwart geworden door de schoorsteen??

Wie van jullie met een lichte huidskleur is ooit gediscrimineerd vanwege je huidskleur? Als je daar een volmondig "ja" op kunt antwoorden wil ik best met je verder praten. Maar zolang je niet vanaf de peuterschool tot vandaag de dag bent gewezen op "je ziet er anders uit" weet je niet waar je het over hebt. Om rond deze tijd aangesproken te worden door ouders die hun kind wijzen op mij en zeggen "Daar heb je Zwarte Piet" of naar mijn moeder wijzen is absoluut denigrerend en irritant.

En zou jij het gepast vinden als iemand mij zou vragen of ik zo'n Zwarte Pieten pak aan zou willen doen? Er zijn zoveel figuranten in Nederland maar er is geen één man of vrouw met een donkere huidskleur die zich in zo'n pak gaat hijsen.... Omdat het de intentie heeft om de slavernij uit te beelden. De slavernij is afgeschaft op 1 juli 1863. De mensen die het leuk vinden om Sinterklaas te vieren incl. Zwarte Pieten hebben hun vrijheid om dat te doen maar geef mij dan de vrijheid om er over te zeggen wat ik ervan vindt.

Zwarte Piet is niet van deze tijd gezien de achtergrond van Nederland omtrent de slavernij en de handel in mensen met een zwarte huidskleur. Zwarte mensen zijn altijd afgeschilderd als dom en minder "mens" dan blanken.

En dat gezever over ik heb een leuke jeugd gehad en je pakt kinderen hun feest af en het is een Nederlandse traditie... Ik ben (en met mij vast vele anderen) elk jaar gewezen op een negatieve manier dat ik op Zwarte Piet lijk, dat Piet dom is etc.

Prima dat je de discussie aan wil gaan en van mij mag iedereen alles vieren en er gezellige feestdagen van maken maar houd in je achterhoofd dat Piet niet zwart is door de schoorsteen. Piet is een slaaf, niets meer en vooral, voor zover het kan, niets minder...

dat is wel banketstaaf voor jou, dat je je altijd anders gevoeld moet hebben :oo Ik moet zeggen dat ik als kind, buitenlanders ook een beetje eng vond. We hadden een buitenlandse schoonmaakster die heel erg stonk. Hoofddoekjes vond ik ook een beetje raar. Dus mijn logica als 3/4 jarige was dat ik buitenlanders maar vreemd vond. Tja. Nu heel stom, en ik ben daar vrij snel volledig op teruggekomen hoor :D ! (ik behoor niet tot de PVV-stemmers iig, ofzoiets :P )
Maar, ondanks mijn mening over buitenlandse mensen, vond ik zwarte piet toch een bijzonder toffe kerel :') . Ik kon echt de link niet leggen tussen buitenlanders ed. en zwarte piet. Dus ja. Ik kan me voorstellen dat zwarte piet als racistisch beschouwd wordt door volwassenen. Maar kinderen hebben die associatie echt niet volgens mij......... En als ze zwarte pieten al met buitenlanders associeren is dat alleen maar positief volgens mij :){

Ik heb nog nooit een 5 jarigen een ethisch betoog horen houden over het machtsmisbruik van de blanke sinterklaas jegens zijn slaafse noord-afrikaanse immigranten :P Gelukkig niet zeg :))

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:44

Citaat:
Actievoerders Zwarte Piet vertellen over arrestatie
Arrestatie bij de intocht van SinterklaasArrestatie bij de intocht van SinterklaasYouTube/Paolalacle

Een vreedzame kunstuiting moest het zaterdag worden bij de intocht van Sinterklaas in Dordrecht, maar er werden vier mensen opgepakt. De vier kunstenaars zijn lid van de groep Zwarte Piet is Racisme, die de discussie rond de zwarte knecht van de Sint nieuw leven in wil blazen. Een paar uur later stonden ze weer buiten, waar onze verslaggever met twee van hen sprak.

"We waren naar Dordrecht gegaan om gebruik te maken van onze vrijheid van meningsuiting", zei een van hen. "Het spandoek stond opgerold naast ons, en toen werden we omsingeld door vier of vijf agenten. Opeens begon eentje te duwen en voor we het wisten zaten ze met hun knieën op ons hoofd en nek, ik kreeg knietjes tegen m'n onderrug en pepperspray in m'n ogen. Het liep helemaal uit de hand, we werden met buitensporig geweld opgepakt."

Volgens de politie werden ze opgepakt omdat ze geen gehoor gaven aan een bevel om weg te gaan. De twee mannen en twee vrouwen waren eerder op de dag al gewaarschuwd om de intocht niet te verstoren. Toen agenten ze later op de dag weer tegenkwamen, pakten ze de actievoerders op.
Schoorsteenzwart

De kunstenaars wilden duidelijk maken dat het Sinterklaasfeest "racistische elementen" bevat. "Mensen kunnen alleen deelnemen als ze meegaan met het feit dat slavernij wordt gebagatelliseerd. Zwarte Piet is een karikatuur van zwarte mensen. Schoorsteenzwart is anders." Nou kan je je afvragen of het slim is om dit allemaal tijdens de intocht van de Sint te gaan verkondigen, maar dat doet de groep expres. Ze willen de dialoog aangaan op de plek waar 'de misdaad' wordt begaan. De oplossing is volgens hen een "gezonde dialoog gebaseerd op feiten, niet zoals zaterdag iemand de kop indrukken."

Hierbij het verhaal waarom ik het topic had geopend. Deze mensen wilden demonstreren bij de intocht. Ik denk dat de kinderen, als ze daar meer van mee hadden gekregen, niet wisten wat er aan de hand was. Zwarte Piet is naar mijn mening een grote kindervriend en moet niet met discriminatie geassocieerd worden.
En als er dan toch mensen zijn die daarover willen demonstreren, laat ze dat dan ergens anders doen en niet op zo'n moment. Maar dat is mijn mening.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:48

Vind wel goed dat de demonstratie verwijderd is..
Zoiets kan echt schokkend zijn voor kindjes, ik weet nog dat de priester in de communie mis van mijn zus vertelde dat de sint niet bestond. En daar had ik echt verdriet om, dus als er dan zo een demonstratie is op de intocht.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:49

Als we nou gewoon de ''zwarte'' mensen laten beslissen of het het vervelend vinden? Naar mijn idee niets erg aan, ik vind het ook niet vervelend dat sinterklaas wit is :+

Ach en anders, het is toch een traditie? Ze lopen niet geboeit als slaven rond, dus zo discriminerend vind ik het hele sinterklaas gebeuren niet. Net zon onzin als dat je geen negerzoenen meer hebt. Laten we blanke vla, joden koeken enz dan ook maar verbieden. Laten we dan van iedereen gewoon gelijk grijze blubbertjes maken, ziet iedereen er hetzelfde uit :Y)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:56

sommige mensen kunnen echt om ieder dingetje wat ook maar iets met het woord zwart te maken heeft zeuren.. :z om moe van te worden.

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:16

Wat?! Bestaan zwarte piet en sinterklaas niet! -O- :\

@ Fred kroket. Wist je trouwens dat Sinterklaas ook in sommige delen van Afrika wordt gevierd en dat Sinterklaas de persoon is die gesminkt (moeilijkwoord) moet worden.. Dan zie je men toch ook niet op een neer springen, al roepend: discriminatie!!

En als je kinderen leert dat Zwarte piet te herkennen is aan het hoedje met een veer, zullen ze echt niet zomaar op straat iemand zwarte piet noemen. Of het is een klein beginners foutje. Discrimineren doe je bewust, veel kinderen die iemand op straat wel zwarte piet zouden noemen doen dit niet om die persoon te pesten. Althans niet de kleintjes die nog geloven. Die zeggen het omdat zwarte piet in hun geheugen staat als iets positiefs en daarbij denken ze niet aan de slavenhandel of VOC. En slaven? Als mij als klein kind gevraagd zou worden "wat is een slaaf?" zou ik denken aan een slavink, of de laaf van de Efteling. Puur omdat het woord nog niet in mijn vocabulaire lijst zit, of omdat ik het helemaal niet kan linken met zwarte piet. Zwarte piet = snoep, gezellig, altijd vrolijk en in een woord leuker dan sinterklaas zelf.